tupajumin reikiä

ooooooooooooo

ostin vanhan puusohvan, ja huomasin yhdessä jalassa tupajumin reikiä. Reiät näyttävät vanhoilta. Minulla on sähkölämmitteinen talo, jos puusohvassa eläviä hyönteisiä, niin pitääkö huolestua? vai kuinka pärjäävät sähkölämmitteisessä talossa? meillä on lakattu parketti, ja esim. keittiökaapistot puuta, niissä on paksut lakkakerrokset. voivatko hyönteiset niihin mennä?

3

2174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöjeppe

      Tupajumi tarvitsee kosteutta. Mikäli huonekalusi on kuivassa huoneilmassa, niin ei ole vaaraa että tupajumit eläisi siellä puussa. Koloissaon tod. näk kyllä kuolleita tupajumeja, mutta ajatus niistä on ikävämpi, kuin todellinen haitta. Mikäli kuitenkin epäilyttää, niin laita muutaman reiän päälle esim.maalarin teipin pala, ja ensi keväänä näet onko joku tullut ulos teipin läpi vai ei?

      Itse asun 1800 luvun talossa, jossa alahirsissä on tuhansia reikiä. Mutta ei yhtään ainoata elävää kaveria löytynyt, koska kosteutta ei enään ole. Kuolleita löytyi puuta veistäessä, mutta ovat voineet hyvinkin elää 50-100 vuotta sitten.

      • MsMacabra

        Luulen, että lipastoani tuhoaa tupajumi. Puuosissa näkyy reikiä ja pientä jauhomaista sahanpurua, jota ilmaantuu reikien lähelle. On kerrostalo, keskuslämmitys eikä kosteata, ja siksi ihmettelen tuholaista. Tupajumin ei pitäisi näissä olosuhteissa menestyä, mutta sahanpuruista päätellen jyrsii menemään aika aktiivisesti.
        Lipasto on uusi, eikä tää topiikki nyt entisöintiin ihan täsmää. Ajattelin, että täältä saattaisi tietämystä kuitenkin löytyä. Se lipasto on Bombay-mallistoa ja tilattu ellokselta, mutta on Intiassa valmistettu. Voisko joku tuholainen olla sieltä kulkeutunut.? Ehkei se olekaan kotoinen tupajumi. Tuo on mulla ollut vuoden ja ötökät on ollut siinä koko ajan. Jotenkin epäuskoisena olen sivuuttanut koko jutun tähän asti. En vaan halunnut uskoa, että uudessa, ison postimyyntifirman kautta tilatussa lipastossa olisi tuholaisia.
        Mitähän tuolle pitäis tehdä, kun ei kaunista kokopuista kaunotarta viitsisi heivata roskalavallekaan? Pakkanen tietty, mut kun ei täällä etelässä oo tarpeeksi, että sillä saisi tupajumin pois päiviltä.
        Huolestuttavaa tässä on se, että tuota puujauhoa kertyy reikien ympärille koko ajan. En todellakaan halua niitä syömään kotini muita puuosia. Ehdoituksia?


      • Etelän Hetelmä
        MsMacabra kirjoitti:

        Luulen, että lipastoani tuhoaa tupajumi. Puuosissa näkyy reikiä ja pientä jauhomaista sahanpurua, jota ilmaantuu reikien lähelle. On kerrostalo, keskuslämmitys eikä kosteata, ja siksi ihmettelen tuholaista. Tupajumin ei pitäisi näissä olosuhteissa menestyä, mutta sahanpuruista päätellen jyrsii menemään aika aktiivisesti.
        Lipasto on uusi, eikä tää topiikki nyt entisöintiin ihan täsmää. Ajattelin, että täältä saattaisi tietämystä kuitenkin löytyä. Se lipasto on Bombay-mallistoa ja tilattu ellokselta, mutta on Intiassa valmistettu. Voisko joku tuholainen olla sieltä kulkeutunut.? Ehkei se olekaan kotoinen tupajumi. Tuo on mulla ollut vuoden ja ötökät on ollut siinä koko ajan. Jotenkin epäuskoisena olen sivuuttanut koko jutun tähän asti. En vaan halunnut uskoa, että uudessa, ison postimyyntifirman kautta tilatussa lipastossa olisi tuholaisia.
        Mitähän tuolle pitäis tehdä, kun ei kaunista kokopuista kaunotarta viitsisi heivata roskalavallekaan? Pakkanen tietty, mut kun ei täällä etelässä oo tarpeeksi, että sillä saisi tupajumin pois päiviltä.
        Huolestuttavaa tässä on se, että tuota puujauhoa kertyy reikien ympärille koko ajan. En todellakaan halua niitä syömään kotini muita puuosia. Ehdoituksia?

        Ei ole vissiin tupajumi tuollainen. Kyllä kuulostaa että se on joku etelän tulokas. Kyllä se olisi vaan hyvä saada kylmään, mutta ei ole varmaa, että se siitäkään kuolisi, tuskin niillä on kovin lämmin reissu ollut Suomeen rahdissa. Mutta miten olisi sen saunottaminen, onko siihen mahdollisuutta? Luulisi että tuntikausia kuumassa ja kuivassa saunassa voisi alkaa ottamaan elukkaa kuuppaan?

        Valita sinne Ellokseen. Ei tuollaisia saisi olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe