Hiski lännenmailla

capt.cöpenick

"Ja kun punapuun kantoon mökkinsä laittaa niin silloin ne ilonpäivät koittaa" lauloi Hiski Salomaa aikoinaan.
Tietysti Lännen lokari oli se oli se Hiskin kuuluisin kappale.

Mutta kuka muistaa amerikansuomalaisen Viola Turpeisen upeita lauluesityksiä? Mieleen jäi erityisesti VT:n esittämä Unelmavalssi.
Mielestäni se hakkaa vieläkin hyllykilometreittäin nykyisiä musiikkipläjäyksiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Punapuu

8

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ei taida toiseksi jäädä se; Minä vaan tiskaan astioita ja luutalla lakasen laattioita, oli siinä uhrautuvaa piikaa aivankin tarpeeksi.

    • pilvi*

      Kesäiltoina verannalla laitan usein kasetilta soimaan Hiskin lauluja ja aina on riemu ylimmillään kun Hiskin jäljittelemätön ääni raikuu puutarhassa.

      Yleensä sota-ajan laulut ovat suosittuja, jopa nuorten keskuudessa, minulla on monta kasettia niitä, kun mieheni sai lapsiltaan 75 vuotis lahjaksi taltioituna kymmenkunta kasettia.

      Tuota Unelmavalssia en nyt muista, jos sen kuulisi saattaa olla, että tuntisi melodian. Kyllä musiikki luo tunnelmaa, harva vain kuin Hiski Salomaa :D

      • Kyllä Unelmavalssi musiikkitiedostoista etsimällä löytyy. Alkaa muisti mukaan; oi onnea oi autuutta...

        Nyt on mentävä taas. Hyvää illanjatkoa ja huomisaamua kaikille! Ollaan tosisyksyn kynnyksellä. Moooi!


    • soittaa
      • capt. cöpenick

      • siis,
        capt. cöpenick kirjoitti:

        http://www.aanitearkisto.fi/firs2/nimi.php?Id=Turpeinen Viola

        Kappale onkin valssi nimeltä Unelma

        että Amerikoissa oli kaksi erillistä hanuristia, nimeltään Viola Turpeinen?

        Tuo kysymys Maalaiskomedioistahan ei kuulu tähän millään lailla, sehän on vain roolin nimi.


      • capt. cöpenick
        siis, kirjoitti:

        että Amerikoissa oli kaksi erillistä hanuristia, nimeltään Viola Turpeinen?

        Tuo kysymys Maalaiskomedioistahan ei kuulu tähän millään lailla, sehän on vain roolin nimi.

        Käsitin, että siinä maalaiskomediassa olis ollut vaan sattumalta Viola T.

        Ylen ääniarkistoista löytyy kai amerikan hanuriprinsessan useimmat esitykset.


      • *Kukkahame*
        capt. cöpenick kirjoitti:

        Käsitin, että siinä maalaiskomediassa olis ollut vaan sattumalta Viola T.

        Ylen ääniarkistoista löytyy kai amerikan hanuriprinsessan useimmat esitykset.

        Muistutan toisestakin Lännen vierailuja tehneestä laulajasta Matti Jurvasta, pieni suuri mies.
        Hänen veljen poika oli myös musiikkimies, kanttori, mutta matkalla Tanskaan sattui pommi laivaan, joutui olemaan meressä kauan ennen kuin löydettiin, pitkällinen kuumetauti vaurioitti jotain silmissä ja hän sokeutui.
        Lauleli meille tytöille kun laittauduimme tansseihin.
        Laitan vielä tähän ...oliko se Tanhumäki joka oli Kustaan kartanon vieressä, ammoisina aikoina?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe