Olen aikonut laittaa saunan seiniin 170x20 höylättyä mäntyistä hirsipaneelia. Tuntuvat vaan myyjät olevan sitä mieltä että se pihkaa aivan älyttömästi. Onko jollain omakohtaista kokemusta juuri mäntyisestä hirsipaneelista?
Hirsipaneelin pihkaantuminen
5
1210
Vastaukset
- Kokemusta on.
Meillä kun on hirsitalo tekeillä ja sisälle tulee osa seinistä paneelilla niin voin kyllä sanoa kokemuksella että pihkaa on niin maan perkeleesti. Saunapaneelit (sellaiset tyypilliset luirut) on huomattavasti siistimpää tavaraa siinä suhteessa. Meillä kun olivat ensin pihalla hirsipaneelit ja sitten kun toi sisälle lämpimämpään, niin jo alkoi pihka juoksemaan. Ehdottomastikaan en laittaisi saunaan myöskään sen takia että se on isoa paneelia ja sen eläminen lämmön ja kosteuden mukaan on sitten sitä luokkaa että ei tule pysymään pontissaan. Meillä tavan olkkarin seinässäkin on melkoisesti elänyt vaikka annettiin olla sisätiloissa ennen asennusta reilusti. Saunassa tulee kaartumaan ja taipumaan ja keskeltä halkeamaan ja pontista retkahtamaan eikä mitään toivoa. Saunaan vain kapeampaa tavaraa. Saunan kattopaneelitkin on syytä olla kapeampaa kuin muu kattopaneeli.
- Perax
Minulla on sitä metrin leveydeltä tiiliseinän päällä. Lähes 20 vuotta on ollut, eikä mitään ongelmia ole ollut. Pihkaa ei ole valunut eikä ole muotoaan muuttanut.
- kastor2
Perax kirjoitti:
Minulla on sitä metrin leveydeltä tiiliseinän päällä. Lähes 20 vuotta on ollut, eikä mitään ongelmia ole ollut. Pihkaa ei ole valunut eikä ole muotoaan muuttanut.
Heinäkuussa tein saunaremontin, sähkökiuas vaihtui puukiukaaseen ja seiniin tuli vähäoksasesta männystä sormipanelit, ei ole ainakaan vielä pihkaa tullut juuri ollenkaan. Lämpiää väh. 3 kertaa viikossa ja saunon aina vähintään tunnin ja lämpö ollut monta kertaa toisella sadalla. Olisin kyllä laittanut jotain muuta kuin mäntyä mutta sormipanelia ei näiltä seuduilta saanut kuin mäntyä tai lämpökäsiteltyä haapaa ja mänty on minusta paljon kauniimpaa. En ole katunut. Tosin paneeli on paljon kapeampaa.
- .............
Siksi sitä ei käytetä saunassa. Paas laittaen pari oksaista mäntylaudan pätkää aina uuniin kun teet jotain...
Ei pihkasta mitään muuta haittaa ole kuin että se voi polttaa ja sotata, jos siihen koskee. Ulkonäkö, kun pihka valuu pitkon seiniä on sitten makuasia.
Saunaan menee kuitenkin niin vähän panelia, että melkein se ja sama vaikka laittaisit mahongista. - pihkaa
Kyllä mänty pihkaa halusi tai ei. Kuinka paljon riippuu paljonko sitä paneelia valikoidaan. Kuten tuossa joku jo kirjoitteli niin on muutenkin aika riskialtis yhdistelmä. Noin leveä puu saunassa voi elää miten sattuu ja pudota ponteistaan, kovertua ja vaikka mitä. Tietenkin jos huolella valitsee puut,kuivattaa asennuslämpötilaan jne. ym. niin riskit pienenee mutta omaan saunaan en kyllä laittaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791