Vanhan Aven iskarien vaihto

Ave K.

Kannattaako tehdä itse tai mistä etuiskarien vaihto halvimmalla pk seudulla 1999 Avensikseen.

26

7702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - ave -

      Jos osaa ja on välineet sekä aikaa, niin voi sen tehdä itsekin. Sehän on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen peruskampe, eli helppo siihen iskarit vaihtaa on. Hyvän tunkin tarvii, avaimia ja jousenpuristimet. Nelipyöräsuuntauksessa pitää käyttää sitten lopuksi eli sen verran tarvii ostopalveluja joka tapauksessa.

      • Referenssejä

        Iskunvaimentimien ja jousien uusiminen ei ole erityisen edullinen urakka. Vaihto-operaatio vaatii usein tuntien työn, mikä lisää kustannuksia. Pitkäsen edustamalla huoltokorjaamolla tuntitaksa on 69 euroa. Pelkästään etuvaimentimien vaihtamiseen voi kulua kolmisen tuntia. Työn osuus voi tällöin nousta lähelle 300 euroa.


        http://www.iltalehti.fi/autot/200701265643196_au.shtml


      • iskarit

        Miksi pyörät pitäisi suunnata iskarien vaihdon jälkeen?Eihän siinä mikään muutu.


      • Tojo-Köle
        Referenssejä kirjoitti:

        Iskunvaimentimien ja jousien uusiminen ei ole erityisen edullinen urakka. Vaihto-operaatio vaatii usein tuntien työn, mikä lisää kustannuksia. Pitkäsen edustamalla huoltokorjaamolla tuntitaksa on 69 euroa. Pelkästään etuvaimentimien vaihtamiseen voi kulua kolmisen tuntia. Työn osuus voi tällöin nousta lähelle 300 euroa.


        http://www.iltalehti.fi/autot/200701265643196_au.shtml

        ....joka ei pysty vaihtamaan Tojotaan iskaria noin puolessa tunnissa, eli noin 1h/etupää ja 2h/kaikki.

        Toki jotain takaiskuja voi aina tulla, joku pultti ei aukea..... mutta että kolmeko tuntia etuiskareihin HÄH?

        PS. Tojoissa on noi iskarin alapäät sen verran suurilla pulttireijillä, että joku niistä säätökulmista saattaa mennä pieleen iskarin vaihdon yhteydessä. Luulo, että mikään muutu, ei siis tässäkään kohtaa ei ole tiedon väärti......


      • - ave -
        iskarit kirjoitti:

        Miksi pyörät pitäisi suunnata iskarien vaihdon jälkeen?Eihän siinä mikään muutu.

        Kyllä ne iskarin alapään pultinreiät sen verran väljät on, että auraukset menee vituralleen kun pultit aukoo. Elämässähän ei ole pakkoa muuta kuin kuolemaan, joten voi ne auraukset sen puoleen jättää säätämättäkin, mutta eipä kannata ainakaan tänne palstalle tulla sitten kirjoittelemaan, että ave olisi huono ajaa... Ave on kuitenkin hemmetin tarkka noista aurauksista.


      • iskarit
        - ave - kirjoitti:

        Kyllä ne iskarin alapään pultinreiät sen verran väljät on, että auraukset menee vituralleen kun pultit aukoo. Elämässähän ei ole pakkoa muuta kuin kuolemaan, joten voi ne auraukset sen puoleen jättää säätämättäkin, mutta eipä kannata ainakaan tänne palstalle tulla sitten kirjoittelemaan, että ave olisi huono ajaa... Ave on kuitenkin hemmetin tarkka noista aurauksista.

        Paljon on "sen verran väljät".Ja mitähän kulmaa sit muka ruvetaan säätämään?Ja mistä?


      • Camber ja Caster
        iskarit kirjoitti:

        Paljon on "sen verran väljät".Ja mitähän kulmaa sit muka ruvetaan säätämään?Ja mistä?

        Oletpa tuhma.


      • camber ja caster
        Camber ja Caster kirjoitti:

        Oletpa tuhma.

        oletko varma että cambet että caster kulmaa voi säätää?Esim Corollassa lukee EI SÄÄDETTÄVISSÄ.Aurauskulmaa voi säätää,mutta iskarin vaidon jälkeen ei tartte säätää.Olenko tuhma?


      • Varmaan
        camber ja caster kirjoitti:

        oletko varma että cambet että caster kulmaa voi säätää?Esim Corollassa lukee EI SÄÄDETTÄVISSÄ.Aurauskulmaa voi säätää,mutta iskarin vaidon jälkeen ei tartte säätää.Olenko tuhma?

        Se mahtava tojokolli.


      • kamppari
        Varmaan kirjoitti:

        Se mahtava tojokolli.

        En ole mikään tojokölli,mutta osaat varmaan kertoa olenko väärässsä,tunnut tietävän enempi niistä kulmista


      • rassattu on
        camber ja caster kirjoitti:

        oletko varma että cambet että caster kulmaa voi säätää?Esim Corollassa lukee EI SÄÄDETTÄVISSÄ.Aurauskulmaa voi säätää,mutta iskarin vaidon jälkeen ei tartte säätää.Olenko tuhma?

        On aivan selvää itsensä pettämistä ajatella etteivät kulmat muuttuisi iskareiden vaihdon yhteydessä. Mitä sitten vaikka castereita tai vaikkapa campereitakaan ei voi säätää, niillä on huomattavasti suuremmat toleranssit kuin aurauskulmalla. Sen lisäksi tulee jo mainitut toleranssit kiinnityspisteissä ja kaasuvaimentimissa autoa kohottava vaikutus, joka muuttaa ohjauslaitteiden vipuvarsien kulmia. Talven aikana ei kulumista tarvitse paljoa tapahtua, mutta kesärengaskauden alkaessa saattaa renkaista häipyä pinnat yllävän nopeasti.


      • iskarit
        rassattu on kirjoitti:

        On aivan selvää itsensä pettämistä ajatella etteivät kulmat muuttuisi iskareiden vaihdon yhteydessä. Mitä sitten vaikka castereita tai vaikkapa campereitakaan ei voi säätää, niillä on huomattavasti suuremmat toleranssit kuin aurauskulmalla. Sen lisäksi tulee jo mainitut toleranssit kiinnityspisteissä ja kaasuvaimentimissa autoa kohottava vaikutus, joka muuttaa ohjauslaitteiden vipuvarsien kulmia. Talven aikana ei kulumista tarvitse paljoa tapahtua, mutta kesärengaskauden alkaessa saattaa renkaista häipyä pinnat yllävän nopeasti.

        Miten toi voi pitääpaikkansa ku Corollalla oli ajettu 150tkm,etuiskarit oli puoli vuotta aivan loppu,jousetkin jo pikkasen veltostunu.mutta kas kummaa renkaat oli kuluna aivan tasaisesti.Alle laitettiin madallussarja uusine KAASUISKAREINEEN,nuorenmiehen ajoa ne kesti n.100tkm,ja renkaat kulu tasaisesti.Eli toi sun juttus ei pidä paikkaansa.Eli mieti vielä kerran miten iskarin vaihto muka vaikuttaa aurauskulmiin????????Reijissä välys max1mm


      • asennettu on
        rassattu on kirjoitti:

        On aivan selvää itsensä pettämistä ajatella etteivät kulmat muuttuisi iskareiden vaihdon yhteydessä. Mitä sitten vaikka castereita tai vaikkapa campereitakaan ei voi säätää, niillä on huomattavasti suuremmat toleranssit kuin aurauskulmalla. Sen lisäksi tulee jo mainitut toleranssit kiinnityspisteissä ja kaasuvaimentimissa autoa kohottava vaikutus, joka muuttaa ohjauslaitteiden vipuvarsien kulmia. Talven aikana ei kulumista tarvitse paljoa tapahtua, mutta kesärengaskauden alkaessa saattaa renkaista häipyä pinnat yllävän nopeasti.

        Ei voi olla totta mitä amatöörejä. Kertokaapa miten säädetään caster ja camper avensiksessa.
        Turha tulla tänne kertomaan tollasia satuja. Iskarin vaihto ei vaadi mitään säätöjä piste.


    • frangrabba

      toki itse kannattaa tehdä jos osaa,ihan helppo homma se on,ruuvit ja pultit auki,uutta tilalle

    • ave00'

      Omasta Avestani meni etuiskarit aika nopeasti, nimittäin 140 tkm:n kohdalla. Vaihto maksoi melko tarkkaan 4 vuotta sitten 360 euroa. Sisältäen tietysti 4-pyöräsuuntauksen.

      • - ave -

        Niin tuota, sisältääkö tuo summa jo iskaritkin vai onko se 360 e pelkästä työstä?


      • ave00'
        - ave - kirjoitti:

        Niin tuota, sisältääkö tuo summa jo iskaritkin vai onko se 360 e pelkästä työstä?

        Sisältää sekä että ja vuokra-auton päivän ajaksi.


      • - ave -
        ave00' kirjoitti:

        Sisältää sekä että ja vuokra-auton päivän ajaksi.

        Oikeastaan ei paha - ainoa vain, että siitä on 4 vuotta, joten kyllähän taksat tuosta on nykypäivänä vähän pompsahtaneet... Hurjan helppohan ne iskarit aveen vaihtaa on - esim. passattiin tuo etuiskareiden vaihto on paljon keljumpi homma, tosin nelipyöräsuuntausta ei siinä tarvitse tehdä, kun iskarin alapää on tuubikiinnityksellä...


      • vm. 2000
        - ave - kirjoitti:

        Oikeastaan ei paha - ainoa vain, että siitä on 4 vuotta, joten kyllähän taksat tuosta on nykypäivänä vähän pompsahtaneet... Hurjan helppohan ne iskarit aveen vaihtaa on - esim. passattiin tuo etuiskareiden vaihto on paljon keljumpi homma, tosin nelipyöräsuuntausta ei siinä tarvitse tehdä, kun iskarin alapää on tuubikiinnityksellä...

        Millainen euronippu suunnilleen tarvitaan nykyisin ave-farkun iskarivaihtoon?


    • köfffff

      mitä onko tojossa iskunvaimentimet, ei kyllä huomaa ajossa. seilaa kun lastu järvellä.

      • vm. 2000

        "mitä onko tojossa iskunvaimentimet, ei kyllä huomaa ajossa. seilaa kun lastu järvellä"


        -Kyllä Avensiksessa on iskunvaimentimet, etkö tosiaan tiennyt?

        Taidat kuulua siihen osaan autoilijoista joilla kaikki autot merkistä ja mallista riippumatta "seilaa kun lastu järvellä" eli et ole oikein vielä oppinut ajamaan...?


    • vaari tietää

      Vastaus pyöränkulmien säätöön. -99 Ave niin mikään ei muutu, tosi tiukat pultinreijät, ja vielä olake kantaa vasten, joten siitä vaan, ei tartte säätää. Etuiskarit 60€ kpl Koivuselta ja vaihtoon menee pihalla tunti 40 minuuttia johtuen tosi pitkistä ja hankalasti puristettavista jousista. Riittää että nostaa tunkin kanssa niin korkealle että saa pyörän irti. Iskaripaketti irtoaa ilman vääntämistä, tilaa on reilusti. Alatukivartta kannattaa tukea ettei vetoakseli tule ulos.

      • Jesjesjes

        Kun kiristää ruuvit niin kannattaa nostattaa jonkin verran tunkilla pyörän navasta uloimmasta kohdasta, oottaa löysät pois ja siten olemmat kulmat saman arvoiset.


    • Anonyymi

      On se kyllä perseestä että autoihin pitää tehdä sellaisia rakenteita että hommasta voidaan tehdä turhaan liian työlästä. Miettikääpä vaikka iskunvaimenninta, ihan hyvin se voisi olla siten siellä välissä ettei mitään muuta tarvitsisi purkaa pois.

      Yhden auton tiedän missä iskuvaimentimen vaihto tapahtuu auto renkaat maassa, konehuoneesta yläpää auki ja yläpään osat pois edestä ja sitten erikoistyökalulla alempaa tolpasta iskaria pitelevä pultti auki ja isk.vaimennin nousee ylös pois. Uusi tilalle ja niin eeespäin. (Arvaatteko mikä auto?)

      Takapää taas aiankin eräässä autossa siten että rengas pakkko ottaa pois.Yläpäästä kaksi pulttia irti , alhaalta yksi pultti, sitten iskarista ylätuki irti ja asennus uuteen iskariin....ja takas toistepäin.

      (Puhumattakaan sitten vaikka etuvalojen polttimoiden vaihtamisesta siten että otat vaikka koko umpion joko kokonaan pois paiokiltaan taikka saat sitä sopivasti edes kymmenen senttiä ulospäin autosta jolloin polttimen vaihto on piece of cake)

      • Anonyymi

        Korjaan.... "ja sitten erikoistyökalulla alempaa tolpasta iskaria pitelevä ISO ERIKOISMUTTERI auki ja isk.vaimennin nousee ylös pois. Iskarin ympärillä oleva MUTTERI pitää siis heilahduksenvaimenninta kiinni.


    • Anonyymi

      Itsellä on -06 1.8 farmari Avensis (T25), johon juuri vaihdettiin sekä eteen että taakse uudet iskarit ja jouset. Hyvin onnistui kotioloissa, mutta kunnollisiin jousipuristimiin kannattaa panostaa.

      Takaiskareita irrotettaessa alatukivartta pitää painaa vaikka auton omalla tunkilla alaspäin, jotta sen iskaritolpan saa pujotettua irti. Eli tunkki apurungon ja niiden takimmaisten tukivarsien väliin, niin alatukivarsi painuu alaspäin. Takaiskareiden alakiinnikkeet aiheuttavat sitten hieman ongelmia kasatessa, kun ne pitää kohdistaa tiettyyn kulmaan alatukivarteen nähden.

      Etujousista kysyisin tässä samalla, että onko oikeanpuoleisella jousella hieman pienempi liikkumatila siellä pyöräkotelossa, kuin vasemman puoleisella? Nimittäin se jousen toiseksi ylin "lenkki" on melko lähellä runkoa, kun taas vasemmalla puolella tilaa on reilusti. Jousi on kuitenkin kunnolla paikallaan iskarissa sekä ala- että ylälautasta vasten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe