Ostettiin n. viikko sitten nämä kolme kukkaa ja nyt nenä on todella jumissa. Olen allerginen siitepölylle, kissoille ja vaikka mille ja allergiasta huolimatta olen yrittänyt asua kissojen kanssa. Nyt allergia on pahentunut heti kukkien tultua taloon, ja olenkin miettinyt kuinka allergisoivia nämä kukat ovat?
Luin että kirjovehka on myrkyllinen, kuinka myrkyllinen se on ihmisille ja kissoille?
Vuoripalmu ja jukkapalmu eivät ole myrkyllisiä? Mutta ne aiheuttavat allergiaa?
Johtuuko siis allergiani näistä kasveista, kaikistako vai yhdestä näistä?
En haluaisi luopua ainakaan jukkapalmusta, ja vuoripalmuja minulla on ollut aiemminkin, enkä ennen saanut niistä mitään oireita. Onko siis kirjovehkan syy, että nenä ja silmät vuotaa? Vai johtuuko sen myrkyllisyydestä kaikki?
Pitäiskö kokeeksi antaa kirjovehka muualle hoitoon ja katsoa kuinka allergialle tapahtuu?
kirjovehka, vuoripalmu ja jukkapalmu
3
2075
Vastaukset
- WT
Muistaakseni porukoilla oli ennen myöskin kirjovehka, enkä muistaakseni saanut siitä silloin mitään oireita. Meillä ei ole vuoteen ollut mitään kasveja, kissojen takia, mutta nyt halusin kokeilla miten kissat suhtautuvat kasveihin (ennen ne tykkäsivät syödä kukkiani tai ainakin tiputella niitä alas pöydältä)...
- Tilli-Pilli
Kokeile elää ilman kirjovehkaa jonkin aikaa, anna se vaikka kaverille hoitoon tms. Jos oireet häviävät, olet löytänyt syyllisen.
- tessie
HYKS:n 1994-96 todettujen ihon pistokoereaktioiden mukaan kaikki mainitsemasi kasvit ovat allergisoivia. Oireita pystyy jonkin verran vähentämään pitämällä kasvien lehdet puhtaana pölystä eli suihkuttelemalla niitä usein ja pyyhkimällä lehdet säännöllisesti. Myös mullan kuivahtaminen kasteluiden välillä on äärettömän tärkeää niin kasvien hyvinvoinnin kuin ilmanlaadunkin kannalta.
Kirjovehkassa myrkyllistä on lähinnä sen kasvineste. Sitä ei saa joutua paljaalle iholle eikä limakalvoille. Leikatessa kasvia on hyvä pitää käsissä suojahanskoja ja puhdistaa leikkausväline huolellisesti nesteestä. Suuhun joutuessaan neste turvottaa kieltä ja nielua. Kirjovehkaa ei siis kannata laittaa lasten ja lemmikkien ulottuville, jos heillä on taipumusta kasvien kosketteluun.
Suosittelisin ensinnäkin kaikille kasveille mullan vaihtoa (vaikka on syksy) ja sen jälkeen testaamista yhdellä kasvilla kerrallaan, miten sen läsnäolo sinun oloosi vaikuttaa. Luulisin, että viikossa parissa jo huomaat eron. Jos on erittäin allergiaherkkä henkilö, kannattaa jo ennen ostopäätöstä kysyä kasvien ominaisuuksista, niin säästyy suuremmilta virhehankinnoilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829