Hei,
Vuosi sitten minulla todettiin PCOS. Kävin gynekologilla, koska aina epäsäännöiset
kuukautiseni olivat loppuneet kokonaan. Tämän ja mm aknen takia epäilin PCOS:ää, vaikka olinkin
normaalipainoinen, jopa liiankin hoikka, ja liikuin ja söin terveellisesti.
Ultraäänitutkimuksessa huomattiin, että molemmat munasarjat polykystiset.
Verikokeista selvisi, että testosteronitaso oli liian korkea. Kaikki PCOS-kriteerit
siis täyttyivät.
Diagnoosin jälkeen aloin lukea PCOS:ään liittyviä tutkimuksia ja löysin mielenkiintoista
tietoa PCOS:n ja D-vitamiini yhteydestä. (Googlettamalla löytyy)
Rupesin ottamaan D-vitamiinilisää (reilusti yli suomalaisten pikkiriikkisten suositusten),
ja kaksi kuukautta tämän jälkeen rupesin ovuloimaan ja sain ensimmäistä kertaa
elämässäni normaalit säännölliset kuukautiset.
Kun vuosi oli kulunut, kävin uudelleen gynekologilla. Hän oli aivan hämmästynyt sillä
ultraäänitutkimuksessa näkyi täysin normaalirakenteiset munasarjat.
Juttelimme D-vitamiinista. Hänkin tuntui tietävät paljon uusista tutkimustuloksista,
miten D-vitamiini auttaa estämään kymmeniä eri syöpiä, miten se vaikuttaa
diabetekseen (PCOS on tavallaan diabeteksen esiaste) jne... Lääkäri ihmetteli
miten voi olla mahdollista että saantisuositukset ovat Suomessa edelleen
niin alhaiset.
Pyysin D-vitamiinitason mittausta, mutten ole vielä saanut tuloksia. Lääkäri sanoi, että
D-vitamiinitasoa on erittäin vaikea saada ihannetasolle, joten sitä voi käyttää varsin huoletta.
Täällä kun ei aurinko juuri paista.
Virallisesti tason pitäisi olla yli 40 nmol/l. Todellisuudessa parhaat terveyshyödyt
saavutetaan kun taso on 120-160 nmol/l.
Halusin jakaa tarinani siinä toivossa, että se voisi auttaa muitakin
PCOS-naisia.
PS. PCOS on yleensä ylipainoisten ongelma, ja kuten tiedetään:
mitä ylipainoisempi ihminen, sitä todennäköisemmin kärsii
D-vitamiinin vajeesta.
PCOS:stä voi parantua
6
4430
Vastaukset
- Onnee vaa
OH toi on ihanaa KUULLA! Kiitos tästä viestistä, munki pitää koittaa. OOn itekki hoikka mutta silti kärsin niist... :(
- ulumato
Millaista määrää otit d-vitamiinia?
Olen itsekin asiasta nyt jonkin verran lukenut, ja juuri aloitin ottamaan 130µg päivässä. Satunnaisina päivinä otan 25µg enemmänkin, jos vaikka hivenen nopeammin taso nousis... :)
Joko on d-vitamiinitason tulos tullut? - PCO:lainen
Upeeta kuulla, että olet saanut PCO:n kuriin! Itselläni todettiin PCO 5 vuotta sitten. Syön pillereitä, mutta silti aknea on koko ajan jonkin verran. Hoikka ja urheilullinen olen minäkin ja syön niin terveellisesti kuin osaan. Luulenpa, että silti on hormoonit sekaisin - ei kai akne 30-vuotiaalla ihan normaalia ole...
Jokin aika sitten kävin lääkärillä, joka on erikoistunut ravintoon ja lisäravinteisiin. Hän mittautti D-vitamiinitasoni ja arvoni oli 40 tietämissä. Eli selkeä puute. Aloin heti syömään D-vitamiinia. Olen kuitenkin ottanut vain ensin 25µg ja nyt vasta lääkärin suosituksesta 75µg päivässä.
Alkuperäinen, olisi todella kiva tietää, miten paljon otit D-vitamiinia päivittäin? Mietin, kannattaisiko sitä ottaa vielä enemmän, jotta vaikuttaa paremmin? Jostain luin, että parantavat määrät olivat hurjasti suurempiakin.
Onko muita kokemuksia, millä olette saaneet PCO:n kuriin? Itse pyrin noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota ja otan muitakin vitamiini- ja hivenaineita kuin D-vitamiinia. - Kerro, kerro
vitamiinimerkin lisäksi myös annostuksen, jota olet käyttänyt? Tulin juuri tälle palstalle PCOS:n takia, että paraneeko se ikinä. En tosin käytä mitään lääkkeitä. Käytätkö/käytitkö sinä?
- ...
onkohan eroa sillä, miten tauti ilmenee? Mulla on enempikin ongelmia liiallisen vuodon kanssa.
- Anonyymi
Itselläni todettiin PCO kun olin hoikka ja 20 v myöhemmin ei sitä havaittu ja painoa on kertynyt vuosien varrella. Hämmentävää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.786509- 1466042
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.5013876Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1232331- 421529
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4161433- 741255
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471084Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja1431033Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan591026