Koiran kuljetus autossa

Ani_

Mikä olisi paras ja turvallisin tapa kuljettaa pientä cottoninpentua autossa? Tai pientä koiraa ylipäätään?

31

2371

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

Mä kuljetan pientä koiraa takapenkillä kuljetusboksissa, joka on turvavyöllä kiinni.

• totemi

Boxi mahtaa olla paras. Lippalakkiin tai farmariin saa myös sopivan häkin peräkonttiin.
      Takapenkillä ilman lootaa oleville koirille valjaat ja oma turvavyö.

• Ani_

Kiitos niistä asiallisista vastauksista.

Koiraa ei todellakaan missään tilanteessa saa kuljettaa autossa irrallaan, kolarin lisäksi syitä on muitakin ja laki on laki.

Itsekin mietin että kuljetusboxi mahtaa olla paras ainakin pentuaikana. Osaisitteko antaa jotain vinkkejä boxin hankintaan? Mistä tiedän että boxi on tarpeeksi suuri pentucottonille? Luin että kissojen/pienten koirien kuljetusboxi olisi sopiva, eikai se ole liian pieni kuitenkaan?
        Itselläni ei ole hajuakaan näistä kuljetusboxeista, edellinen koira oli niin suuri että matkusti suuressa häkissä eikä näin pienten kuljetuksesta ole juuri kokemusta.
        Kiitos :)

• kokemuksiani
        Ani_ kirjoitti:

Kiitos niistä asiallisista vastauksista.

Koiraa ei todellakaan missään tilanteessa saa kuljettaa autossa irrallaan, kolarin lisäksi syitä on muitakin ja laki on laki.

Itsekin mietin että kuljetusboxi mahtaa olla paras ainakin pentuaikana. Osaisitteko antaa jotain vinkkejä boxin hankintaan? Mistä tiedän että boxi on tarpeeksi suuri pentucottonille? Luin että kissojen/pienten koirien kuljetusboxi olisi sopiva, eikai se ole liian pieni kuitenkaan?
        Itselläni ei ole hajuakaan näistä kuljetusboxeista, edellinen koira oli niin suuri että matkusti suuressa häkissä eikä näin pienten kuljetuksesta ole juuri kokemusta.
        Kiitos :)

Meillä on ollut monta erikokoista boksia, eli on hankittu aina hiukan suurempi koiran kasvaessa. Kuitenkin suhteellisen edullisia ovat nuo muoviset. Jotenkin tuntui, että koiran turvallisuudentunne ja rauhallisuus oli parempi tarpeeksi pienessä boksissa, mutta sellaisessa, jossa se kuitenkin mahtui hyvin kääntymään, nukkumaan ja seisomaan matkan aikana. Samainen boksi palvelee kotona nukkumapaikkana, eli koiran ehdottomana omana reviirinä ovi auki. Tämä on ollut toimiva ja hyvä ratkaisu meillä. Oikean kokoisen häkin tai boksin hankinnassa osaa varmasti opastaa eläintarvikeliikkeet.

• Oma .

koira on vapaana autossa. Istuu yleensä pelkääjän paikalla ja on sanoinkuvaamattoman tyytyväinen kun saa vapaasti katsella maisemia ja välillä raitisilmasuuttimesta tai ikkunanraosta haistella ulkoilman ihanuuksia. Sen sijaan että joutuisi olemaan vankina jossain hemmetin kalterihäkissä kuin quantanamon vanki.

Toki ymmärrän senkin jos koira on räyhähenki, joka vaikeuttaa auton ajamista riehumisellaan.

• Flickan82

Ajoimme letkassa maantiellä, kun edellä olevat autot jarruttivat yllättäen. Edessämme oli henkilöauto jossa kaksi keskikokoista koiraa vapaana toinen takapenkillä ja toinen etupenkillä. Kuskin jarruttaessa kumpikin koira löytyi tuulilasista... Toivottavasti ei käynyt pahemmin, mutta ilkeen näköistä se oli. Ja tuo vain äkkijarrutuksesta, lie mitä olisi ollut kolaritilanteessa.

• Kahden koiran emäntä

Ja sitäpaitsi, autossa ei saisi kuljettaa mitään irrallisia asioita, ei edes koiraakaan. Eli, jos se matkustaa penkillä, se on oltava kytkettynä ja turvavöissä. Ja jos yhtään koiran turvallisuudesata välität, niin unohda vertauksesi vankilaan. Kuljetatko/kuljettaisitko lapsiasikin irrallaan autossa? Oletko itsekin ilman turvavöitä? Asenteesi kuulostaa siltä.

Aloittajalle. Meillä pikkukoira kulkee boksissa, joka kiinnitetään farkun takakonttiin niihin koukkuihin. Periaatteessa ei täysin turvallinejn vaihtoehto, koska boksin muovi kyllä murtuu, jos pahasti kolahtaa. Mutta koira kulkee autossa niin harvoin, että emme ole hankkineet metallista ja kiinteää häkkiä. Joitakin bokseja ihmiset kiinnittävät myös ihan takapenkin turvavöillä, meillä se ei oikein onnistu, kun takapenkki on muita täynnä.

• farkku
        Kahden koiran emäntä kirjoitti:

Ja sitäpaitsi, autossa ei saisi kuljettaa mitään irrallisia asioita, ei edes koiraakaan. Eli, jos se matkustaa penkillä, se on oltava kytkettynä ja turvavöissä. Ja jos yhtään koiran turvallisuudesata välität, niin unohda vertauksesi vankilaan. Kuljetatko/kuljettaisitko lapsiasikin irrallaan autossa? Oletko itsekin ilman turvavöitä? Asenteesi kuulostaa siltä.

Aloittajalle. Meillä pikkukoira kulkee boksissa, joka kiinnitetään farkun takakonttiin niihin koukkuihin. Periaatteessa ei täysin turvallinejn vaihtoehto, koska boksin muovi kyllä murtuu, jos pahasti kolahtaa. Mutta koira kulkee autossa niin harvoin, että emme ole hankkineet metallista ja kiinteää häkkiä. Joitakin bokseja ihmiset kiinnittävät myös ihan takapenkin turvavöillä, meillä se ei oikein onnistu, kun takapenkki on muita täynnä.

kymmenen kilon koira tai kissa, äkkijarrutuksessa lentää 100 kilon voimalla mötikkä tuulilasiin/sinuun. Kannattaa hankkia se boksi suosiolla, sillä koiralla ei ole sen enempää oikeutta olla vapaana kuin sinunkaan ilman turvavyötä.

• mikähän
        farkku kirjoitti:

kymmenen kilon koira tai kissa, äkkijarrutuksessa lentää 100 kilon voimalla mötikkä tuulilasiin/sinuun. Kannattaa hankkia se boksi suosiolla, sillä koiralla ei ole sen enempää oikeutta olla vapaana kuin sinunkaan ilman turvavyötä.

pykälä näin väittää?

• Pottu & Muussi
        mikähän kirjoitti:

pykälä näin väittää?

Järki ainakin...

• kkiiikkk
        Pottu & Muussi kirjoitti:

Järki ainakin...

Koira AINA kiinni autossa! Totta kai! Se on täysin urpoa antaa sen olla vapaana siellä autossa. Siinä on vaarassa oma ja koiran henki.
        Ja ei valjaat kovin pahasti liikkumista rajoita. Meillä koira on aina takapenkillä valjaissa. Pääsee se siinä hyvin makoilemaan, voi katsella ikkunasta ulos, pyöriä siinä miten haluaa omalla paikallaan.
        Jos meillä olisi isompi auto, laittaisin todellakin autohäkin sinne taakse. Se on koiralle kaikkein turvallisin vaihtoehto. Sellanen aika pienikokoinen, vain matkustukseen tarkoitettu oikein jämerä autohäkki on hyvä!

• Tuo
        kkiiikkk kirjoitti:

Koira AINA kiinni autossa! Totta kai! Se on täysin urpoa antaa sen olla vapaana siellä autossa. Siinä on vaarassa oma ja koiran henki.
        Ja ei valjaat kovin pahasti liikkumista rajoita. Meillä koira on aina takapenkillä valjaissa. Pääsee se siinä hyvin makoilemaan, voi katsella ikkunasta ulos, pyöriä siinä miten haluaa omalla paikallaan.
        Jos meillä olisi isompi auto, laittaisin todellakin autohäkin sinne taakse. Se on koiralle kaikkein turvallisin vaihtoehto. Sellanen aika pienikokoinen, vain matkustukseen tarkoitettu oikein jämerä autohäkki on hyvä!

"Siinä on vaarassa oma ja koiran henki."

Tuo taas riippuu siitä ajaako kolarin, ellei aja niin henki pysyy tallessa. Oma ja koiran.

- Ei koiraa kalterien taa, ei koira ole rikollinen -

• -----
        Tuo kirjoitti:

"Siinä on vaarassa oma ja koiran henki."

Tuo taas riippuu siitä ajaako kolarin, ellei aja niin henki pysyy tallessa. Oma ja koiran.

- Ei koiraa kalterien taa, ei koira ole rikollinen -

Minäkin aina suunnittelen etukäteen aionko ajaa kolarin. Jopa sen, aikooko joku muu ajaa perääni tai muuten kolaroida.
        Niinä päivinä kun aion kolaroida, laitan koiran kiltisti kiinni.
        Mutta useimmiten koira saa olla ihan vapaana miten tykkää, koska minä olen maailman paras kuski, eikä muut autoilijat aio kolaroida minuun, maailman parhaimpaan kuskiin.

Minä en kyllä myöskään tajua, miksi lapsille laitetaan turvavyöt?! Miksei samantien laiteta kellariin asumaan, tai muuten vangita..
        Kyllä minun, maailman parhaan kuskin, kyydissä kaikki matkustajat on AINA turvassa. Mitään ylimääräisiä, ihan tyhmiä, turvakeinoja EI TARVITA!

• loistavaa
        ----- kirjoitti:

Minäkin aina suunnittelen etukäteen aionko ajaa kolarin. Jopa sen, aikooko joku muu ajaa perääni tai muuten kolaroida.
        Niinä päivinä kun aion kolaroida, laitan koiran kiltisti kiinni.
        Mutta useimmiten koira saa olla ihan vapaana miten tykkää, koska minä olen maailman paras kuski, eikä muut autoilijat aio kolaroida minuun, maailman parhaimpaan kuskiin.

Minä en kyllä myöskään tajua, miksi lapsille laitetaan turvavyöt?! Miksei samantien laiteta kellariin asumaan, tai muuten vangita..
        Kyllä minun, maailman parhaan kuskin, kyydissä kaikki matkustajat on AINA turvassa. Mitään ylimääräisiä, ihan tyhmiä, turvakeinoja EI TARVITA!

Edes yksi järkevä ihminen mahtuu vielä maailmaan. MINUN lisäkseni tietenkin.

Toisaalta, tekee mieleni kysyä miksi sinut valtaa toisinaan halu ajaa kolari? Älä aja, se tekee niin pirun kipiää... Sanovat ne jotka eivät ole uskoneet ja ovat silti/siksi kokeilleet.

• miiuu

http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/koirankuljetus_autossa.php

Koiraa ei saa pitää autossa irrallaan. Osta valjaat, eivät juurikaan rajoita koiran liikkumista, mutta turvallisuutta kyllä lisää todella paljon.

Sen lisäksi, että irrallaan ollessa saattaa lisätä onnettomuuden riskiä (kimpoaa jostain syystä kuljettajan syliin/jalkoihin), kuolee varmasti kolarissa ja saattaa myös satuttaa muita, se voi kolarin sattuessa vaikeuttaa pelastustoimia. Vahingoittunut koira ei välttämättä päästä auttajia (eikä edes omistajaansa) lähelle, ja jos itse olet loukkaantuneena koiran vieressä, pelastajat eivät pääse auttamaan sinua. Koira AINA autossa kiinni!

• iohöl-kjkhg
        miiuu kirjoitti:

http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2010/ruskeat/koirankuljetus_autossa.php

Koiraa ei saa pitää autossa irrallaan. Osta valjaat, eivät juurikaan rajoita koiran liikkumista, mutta turvallisuutta kyllä lisää todella paljon.

Sen lisäksi, että irrallaan ollessa saattaa lisätä onnettomuuden riskiä (kimpoaa jostain syystä kuljettajan syliin/jalkoihin), kuolee varmasti kolarissa ja saattaa myös satuttaa muita, se voi kolarin sattuessa vaikeuttaa pelastustoimia. Vahingoittunut koira ei välttämättä päästä auttajia (eikä edes omistajaansa) lähelle, ja jos itse olet loukkaantuneena koiran vieressä, pelastajat eivät pääse auttamaan sinua. Koira AINA autossa kiinni!

"Vahingoittunut koira ei välttämättä päästä auttajia (eikä edes omistajaansa) lähelle, ja jos itse olet loukkaantuneena koiran vieressä, pelastajat eivät pääse auttamaan sinua."

Koira kyllä lähtee karkuun kolaritilanteesta, juoksee metsään pakoon kauheaa kokemusta. Nähty on.

• miiuu
        iohöl-kjkhg kirjoitti:

"Vahingoittunut koira ei välttämättä päästä auttajia (eikä edes omistajaansa) lähelle, ja jos itse olet loukkaantuneena koiran vieressä, pelastajat eivät pääse auttamaan sinua."

Koira kyllä lähtee karkuun kolaritilanteesta, juoksee metsään pakoon kauheaa kokemusta. Nähty on.

Olet nähnyt, eli kaikki koirat käyttäytyvät aina niin. Joopa joo..

• miiuu
        iohöl-kjkhg kirjoitti:

Niin ja jos ajat kolarin, niin haluaisitko, että autossa irrallaan ollut koira (jos jotenkin selviää hengissä) lähtee loukkaantuneena pitkin metsiä juoksemaan?

• mutta niin
        miiuu kirjoitti:

Niin ja jos ajat kolarin, niin haluaisitko, että autossa irrallaan ollut koira (jos jotenkin selviää hengissä) lähtee loukkaantuneena pitkin metsiä juoksemaan?

se jokatapauksessa tekee. Se on koiran luonto nääs... Paljon pahempi stressi sille on olla jossain hemmetin häkissä, kun jo muutenkin on kokenut kunnon shokin. Siis JOS... Ja niinhän ei käy mikäli et aja kolaria.

• miiuu
        mutta niin kirjoitti:

se jokatapauksessa tekee. Se on koiran luonto nääs... Paljon pahempi stressi sille on olla jossain hemmetin häkissä, kun jo muutenkin on kokenut kunnon shokin. Siis JOS... Ja niinhän ei käy mikäli et aja kolaria.

Jep. Koira karkaa loukkaantuneena metsään, mitä sille siellä käy? Siellähän kuolee yksin puun alla verenvuotoon ja kipuun. Häkissä/valjaissa olevaa kuitenkin voi auttaa.

• pelastusjärjestys
        miiuu kirjoitti:

Jep. Koira karkaa loukkaantuneena metsään, mitä sille siellä käy? Siellähän kuolee yksin puun alla verenvuotoon ja kipuun. Häkissä/valjaissa olevaa kuitenkin voi auttaa.

Juu-u, niinpä tuo karkaa ja noin sille ehkä käypi. Mutta tehdessään niin se tekee sen kuitenkin ilman sitä tietoisuutta että olen viimeiset hetkeni kaltereiden takana tekemässä kuolemaa omistajani pakottamana, jonka pitäisi minua rakastaa. Mihinkään en voi päästä, mitään en voi tehdä.

Jos yhtään tiedät ja tunnet pelastustoimien logiikkaa, niin järjestys on ensin ihmiset sitten estetään lisävahingot ja sen jälkeen vasta, jos aikaa jää, EHKÄ eläimet. Joten JOS/KUN olet joutunut siihen onnettomuuteen, niin koirasi ei varmasti ole ainoa loukkaantunut, vaan vähintään ihminen ja luultavasti useampi. Ja ellei yksikään ihminen niin tuskimpa silloin koirakaan.

Ainoa apu mitä koirasi saa siihen vankihäkkiinsä on kuula kiltin poliisisedän pyssystä. Kiva viimeisenä muistona sekin, vai...?

• oot idari
        pelastusjärjestys kirjoitti:

Juu-u, niinpä tuo karkaa ja noin sille ehkä käypi. Mutta tehdessään niin se tekee sen kuitenkin ilman sitä tietoisuutta että olen viimeiset hetkeni kaltereiden takana tekemässä kuolemaa omistajani pakottamana, jonka pitäisi minua rakastaa. Mihinkään en voi päästä, mitään en voi tehdä.

Jos yhtään tiedät ja tunnet pelastustoimien logiikkaa, niin järjestys on ensin ihmiset sitten estetään lisävahingot ja sen jälkeen vasta, jos aikaa jää, EHKÄ eläimet. Joten JOS/KUN olet joutunut siihen onnettomuuteen, niin koirasi ei varmasti ole ainoa loukkaantunut, vaan vähintään ihminen ja luultavasti useampi. Ja ellei yksikään ihminen niin tuskimpa silloin koirakaan.

Ainoa apu mitä koirasi saa siihen vankihäkkiinsä on kuula kiltin poliisisedän pyssystä. Kiva viimeisenä muistona sekin, vai...?

Olet hirveä urpo! Koetat siinä puolustella omaa laiskuuttasi ja täysin idioottimaista koiranpitoa VAPAANA autossa. Että ihan koiran parhaaks, oi hellanlettas..
        Siis äkkijarrutuksessa tuulilasiin vaan, eipähän joudu koira pohtimaan, että voi hitsit, omistaja ei varmaan tykkää musta, kun laittaa valjaat. Senki idari.

Eikä koirat todellakaan pohdi tollasia. Sun omalla logiikallasihan se koira kuolee yksin sinne metsään itkien, että eikös omistaja rakasta mua kun ei tule täältä hakemaan. Senkin urpo.

• ei pohdi ei
        oot idari kirjoitti:

Olet hirveä urpo! Koetat siinä puolustella omaa laiskuuttasi ja täysin idioottimaista koiranpitoa VAPAANA autossa. Että ihan koiran parhaaks, oi hellanlettas..
        Siis äkkijarrutuksessa tuulilasiin vaan, eipähän joudu koira pohtimaan, että voi hitsit, omistaja ei varmaan tykkää musta, kun laittaa valjaat. Senki idari.

Eikä koirat todellakaan pohdi tollasia. Sun omalla logiikallasihan se koira kuolee yksin sinne metsään itkien, että eikös omistaja rakasta mua kun ei tule täältä hakemaan. Senkin urpo.

eikä sinunkaan tarvitsisi pohtia mikäli ajaisit ihmisiksi etkä ajaisi kolaria...

tosiasia vaan on että oli koira häkissä tai vapaana niin se ei pelastusjärjestystä muuta mihinkään.

- älä aja kolaria, niin ei tartte miettiä turhia -

ja, sanoinhan aiemmin että jos koira on räyhähenki niin silloin oikea paikka on kalterien takana, niin se on myös ihmisurpojen kanssa!!!

- rikolliset telkien taa, niin koirissa kuin ihmisissä - !!! -

• PykäläPekka
        mikähän kirjoitti:

pykälä näin väittää?

Laki eläinten kuljetuksesta (1429/2006)

5 §

5 §
        Eläimen kuljetus

Eläintä saa kuljettaa vain sellaisella kuljetusvälineellä ja sellaisissa kuljetusolosuhteissa, että kuljetuksesta ei aiheudu eläimelle tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä. Lisäksi eläintä on suojeltava kuljetuksessa vahingoittumiselta ja sairastumiselta. Eläintä ei saa kuljettaa, jos eläin on sellaisessa tilassa (eläimen kuljetuskuntoisuus), että kuljetuksesta voi aiheutua sille tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä.

Matkustamossa irti olevaa koiraa ei suojella millään tavoin vahingoittumiselta esim. äkkijarrutuksessa, joten se on lain vastaista. Tosin terveellä järjellä asian voi todeta aivan yhtä hyvin. Esim. takapenkillä irti oleva koira on aikamoinen pommi, jos se sieltä etupenkillä istuvien päälle sinkoaa. Siinä ei sitten enää puhuta vain koiran vammoista...

• jäerkeä

jos koirani olisi ollut tyytyväisenä vapaana etupenkillä niin se olisi nyt kuopattu ja haudattu.
        Kolari ei ollut minun syyni.

Nyt on koirat variocage häkissä takaluukussa. Pari viikkoa sitten oli kaksikin koiraa karkuteillä kolarin jälkeen. Näin on vähän väliä. Kolari voi aiheuttaa enemmän tai vähemmän sekavuutta ja koiraa sitten etsitään sydän syrjällään.

• enkä aio ollakaan...
        jäerkeä kirjoitti:

jos koirani olisi ollut tyytyväisenä vapaana etupenkillä niin se olisi nyt kuopattu ja haudattu.
        Kolari ei ollut minun syyni.

Nyt on koirat variocage häkissä takaluukussa. Pari viikkoa sitten oli kaksikin koiraa karkuteillä kolarin jälkeen. Näin on vähän väliä. Kolari voi aiheuttaa enemmän tai vähemmän sekavuutta ja koiraa sitten etsitään sydän syrjällään.

...jos asia minusta vähänkään riippuu. Ja hyvin paljon kait riippuu!

Kiinnitin huomiota tähän: "Kolari ei ollut minun syyni."

Siis kolarin voi välttää vaikka olisikin syytön muutoin tulevaan kolariin. Sen voi välttää seuraamalla mitä muut tekevät ja ennakoimalla vaaranpaikat. Ei ole pakko ajaa "etuajo-oikeutettuna" eteen, vaikka naapurilla olisi se väistämisvelvollisuus. Ajoneuvon tuntemus ja hallinta auttavat myös. Tiukoissakin tilanteissa.

Näin voi pitää rekkua edelleen etupenkillä, eikä tarvi puskista ryynätä.

• OngelmaOmistaja
        enkä aio ollakaan... kirjoitti:

Siis kolarin voi välttää vaikka olisikin syytön muutoin tulevaan kolariin. Sen voi välttää seuraamalla mitä muut tekevät ja ennakoimalla vaaranpaikat. Ei ole pakko ajaa "etuajo-oikeutettuna" eteen, vaikka naapurilla olisi se väistämisvelvollisuus. Ajoneuvon tuntemus ja hallinta auttavat myös. Tiukoissakin tilanteissa.

Ainoa tapa välttää 100 prosenttisen varmasti autokolari on olla ajamatta autolla metriäkään. On liioiteltua kuvitella, että omilla toimilla voi välttää kolarin tilanteessa kuin tilanteessa. Koira kiinni autossa, oli se sitten etupenkillä tai ei, on ainoa tapa huolehtia koiran turvallisuudesta ajon aikana - kuvittelitpa sitten omista kyvyistäsi mitä tahansa.

• koira pois
        enkä aio ollakaan... kirjoitti:

ja vastaantulija kääntää autonsa sinun keulaan juuri ennen kohtaamista. Näin minulle kävi.

• muutaman kerran
        koira pois kirjoitti:

ja vastaantulija kääntää autonsa sinun keulaan juuri ennen kohtaamista. Näin minulle kävi.

on melkein käynyt näin. Olen antanut hänelle tietä tai väistänyt perän kautta... Rakastan kai liikaa autoani ja koiraani jotta antaisin kenenkään ajaa suoraan päin...

Ainoa tapa välttää vahingot on olla ajamatta kolareita!

• kolaritilanteista
    • häkillä paras

Meillä on cavalier, jolla on farmarissa oma häkki. Koira on rakastanut autoilua pienestä pitäen ja menee onnellisena häkkiinsä odottaen taas jotain jännää seikkailua. Häkki oli pari päivää olkkarissa ennenkuin se vietiin autoon ja kaikki on mennyt todella hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe