Halloween juhlaa vietetään samana viikonloppuna kuin Pyhäinpäivää. Kun omat lapseni olivat pieniä, ei Halloween juhlaa paljon noteerattu täällä Suomessa. Sen sijaan koko Suomi vietti Pyhäinmiesten päivää.
Lastenlapseni ovat tehneet päiväkodissa ja koulussa rekvisiittaa Halloween juhlaan ja kaupat pursuavat aiheeseen liittyvää tavaraa. Minäkin innostuin lapsenlapseni kanssa askartelemaan naamarin ja ostimme oranssinvärisiä kynttilöitä somisteeksi kotiin ja ulkolyhtyyn. Kurpitsaa emme sentään ruvenneet kaivertelemaan.
Pyhäinpäivää vietämme yleisesti viemällä kynttilän tai kukan rakkaittemme haudoille. Hautausmaa onkin kaunis, kun siellä piemeyden keskellä palaa lukemattomia tuikkuvaloja. - Monelle taitaa vaan olla tärkeätä, että kauppakeskukset olisivat auki viikonloppuna. Viikonloppuna voi rentoutua ja käydä rauhassa kaupoilla ja rentoutua syömällä jossakin ruokapaikassa perhelounaan.
Tärkeintä on rakkaiden kanssa yhdessäolo tavalla kuka milläkin tavalla.
Halloween juhla ja Pyhäinpäivä samana viikonloppuna
22
273
Vastaukset
- 4+20
Kaikki huuhaa täytyy tänne tuoda tuolta rapakon takaa.
Sieltähän se Ystävänpäiväkin on tänne rantautunut!
Pyhäinpäivää saisi viettää vain Pyhäinpäivänä, ei siihen kuulu kummitukset,
samoin ystävänpäivä voisi olla joka päivä.- h a r p p u
Sopii hyvin viettää samana päivänä pyhien ihmisten, kummitusten ja haamujen juhlaa. Samaa porukkaa: huuhaata.
- 1943
h a r p p u kirjoitti:
Sopii hyvin viettää samana päivänä pyhien ihmisten, kummitusten ja haamujen juhlaa. Samaa porukkaa: huuhaata.
missään enkelien päivää? Kaupalliseksi on meno mennyt. Tarjonnasta voi poimia itselleen tärkeät. Itse haluan hiljentyä.
- on tarkoitettu
h a r p p u kirjoitti:
omien rakkaitten poismenneitten muistetuun, ihan ihmisten, kuin me kaikki olemme.
En pidä siitä, että kaikessa apinoimme amerikkalaista tyyliä.
Pukistakin on tehty Coca-Cola-Pukki.
. - beessi
on tarkoitettu kirjoitti:
omien rakkaitten poismenneitten muistetuun, ihan ihmisten, kuin me kaikki olemme.
En pidä siitä, että kaikessa apinoimme amerikkalaista tyyliä.
Pukistakin on tehty Coca-Cola-Pukki.
.samalla vaikka juhlia muutakin. Olisiko kekripukki parempi kuin punanuttuinen?
- eikös ne
beessi kirjoitti:
samalla vaikka juhlia muutakin. Olisiko kekripukki parempi kuin punanuttuinen?
entiset olleet jotain tuontapaisia.
Toki mukavaa, että varsinkin lapset saavat aihetta iloon. Jollain lailla omituista kuitenkin, että Halloween ja Pyhäinpäivä sattuvat samaan aikaan.
Ei ole minulle kekripukki tuttu, ei onneksi keripukkikaan. ;)
Kajaanissa on 700 kiloinen kekripukki, mutta sehän ei liity jouluun.
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Kainuu/1194628245557/artikkeli/kekrin suurin pukki kelluu jo joessa.html - beessi
eikös ne kirjoitti:
Toki mukavaa, että varsinkin lapset saavat aihetta iloon. Jollain lailla omituista kuitenkin, että Halloween ja Pyhäinpäivä sattuvat samaan aikaan.
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Kainuu/1194628245557/artikkeli/kekrin suurin pukki kelluu jo joessa.htmljuhlia vieläkin, mielestäni sopisi remeltämisjuhlakin tähän väliin. Voisi ajoittaa sen niin, että olisi sitten pyhäinpäivänä ihan luonnostaan hiukka hiljasempi...
- eikös ne
eikös ne kirjoitti:
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Kainuu/1194628245557/artikkeli/kekrin suurin pukki kelluu jo joessa.htmlPuuhkakakki :)
Tuon takia minä en vinoile kellekään oikeinkirjoitusvirheistä.
. - Beautifultime_7
ja kummitusten ja muiden noitien kanssa vaeltaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00377
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaamosmasennus
http://www.youtube.com/watch?v=xh3oRNd2TN4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=S3tTqKvZVZw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=a9YLxUTOsB4
- x
kaupat taas auki 12-21, eiköhän ne halukkaat ehdi silloinkin, vaik la onkin kiinni.
- Milla Möreä
...tuon nimiseksi meilläpäin tätä juhlaa nimitetään eli vainajien päivää. Sadonkorjuujuhlana sitä lienee myös muinoin vietetty. Kaikkihan nämä juhlapyhät ovat alkujaan pakanajuhlia, päälle on lyöty kristillisempi nimi. Vainajia juhlitaan latinalaisessa Amerikassa monta päivää, joten kekri, vainajien juhla, sadonkorjuujuhla, miten sitä kukin tahtoo nimittää ja amerikaksi halloween on todella vanhaa perua ja näköjään myös globaalia. Henk.kohtaisesti juhlin siten,että vien kynttilät isäni ja äitini haudalle. Kauhulefffat eivät enää tässä iässä viehätä eikä kevyempi juhliminen - eikä krääsäkään. Toisaalta - nyt olisin noidan näköinen ilman erityisiä pukimiakin,mutta... Noh, eläkääpä pelossa, ehkä luudallani pyyhkäisen teille kylään huomenissa iltamyöhään heh, heh...
- 1943
että tällä seudulla on jonkinlaiset anti-halloweenjuhlat. Paljon valoa jne.
- "Mac63
Ollaan sitten niinkuin ennen vanhaan palvelusvuoden päättymisessä ja sehän oli juhlimisen paikka silloin palkka oli saatu vuoden pestistä ja kukin teki rahoillan sitten mitä tarpeelliseksi katsoi.
Itse tuossa saunaa lämmittelin illan tummuessa ja katsellessa et hieman tuli valkoista maahan päivän mittaan ja jäikin vielä ettei sulanut kaikki pois. Kylpiessäni ja väliin jäähyllä käydessä terassilla kuuntelin et syvä hiljaisuus vallitsi ei kuulunut minkään koneen melua ei ollut kuin kesällä kun tie pöllysi ja koneet paahtoi sivu puolen yön. Nyt voi nauttia hiljaisuudesta ja syksyn pimeydestä ympärillä vain kaksi pientä kynttilää laitoin palamaan terassin pöydälle valoa antamaan. Nautitaan näistä hetkistä niin kauan kuin voidaan vaikka näin yksinkin ollessa syys iltana.
Hyvää pyhäinpäivää...
- pyhäpäivä
viettää pyhäinpäivänä Halloweenia! Pyhäinpäivä on kirkollinen juhlapäivä jota pitää viettää hartaudella. Olen tätä mieltä vaikka en enää kirkkoon kuulukaan. Ei kirkollisina juhlapäivinä eikä niiden aattoina saisi ravintolatkaan olla auki. Jotain kunnioitusta!
- beessi
mutta kun mulla ei ole yhtään hartaat fiilikset. Tässä tarvittaisiin kai nyt saarnamiestä...
Suomalaisen ikivanhan kulttuuriperinteen merkeissä näkisin mielelläni kekrin vieton yleistyvän. Kun televisiossakin uutisoidaan sekä Halloweenin että Pyhäinpäivän juhlimista, niin kekri on jäänyt kokonaan mainitsematta. Näin vähemmän uskonnollishenkisenä näkisin tosiaan mielelläni, että tätä vanhan maalaisyhteiskunnan kekriä arvostettaisiin nykyistä paremmin.
Vanha sanonta kuuluu: Kekrinä nauriit kuopassa ja akat pirtissä. Kysymys on siis satokauden päättymisen juhlimisesta ja syksyn kääntymisestä talveen päin. Kotoisten askareitten painopiste vaihtuu ulkotöistä sisäpuuhiin. Täyttä työtä ne pirttitekemisetkin ovat olleet kehräämisineen, kutomisineen ja muine uurastamisineen. Kekri on ollut tärkeä ajankohta meidän omassa kulttuuriperinteessämme.- kaikkihan ..
vanha pyritään painamaan unholaan, ja korvaamaan ulkolaisella, kauppojalihottavalla hömpällä ja melusaasteella.
. - k a a t o
kaikkihan .. kirjoitti:
vanha pyritään painamaan unholaan, ja korvaamaan ulkolaisella, kauppojalihottavalla hömpällä ja melusaasteella.
.Olipa hauska ja riemukas pyhäinpäivä tai halloweenjuhla, kun olimme joidenkin elossa olevien sukulaistemme kanssa keilaamassa. Ja hyvinhän minäkin 6-kymppinen pärjäsin nuorempieni kilpakaverina. En nyt voittanut matsia, vaan enpä ollut viimeinenkään! Yllättävän kivaa oli meistä kaikista!
- keilari
k a a t o kirjoitti:
Olipa hauska ja riemukas pyhäinpäivä tai halloweenjuhla, kun olimme joidenkin elossa olevien sukulaistemme kanssa keilaamassa. Ja hyvinhän minäkin 6-kymppinen pärjäsin nuorempieni kilpakaverina. En nyt voittanut matsia, vaan enpä ollut viimeinenkään! Yllättävän kivaa oli meistä kaikista!
varmaan katselivat pilven päältä moista menoa.
- Se kai
k a a t o kirjoitti:
Olipa hauska ja riemukas pyhäinpäivä tai halloweenjuhla, kun olimme joidenkin elossa olevien sukulaistemme kanssa keilaamassa. Ja hyvinhän minäkin 6-kymppinen pärjäsin nuorempieni kilpakaverina. En nyt voittanut matsia, vaan enpä ollut viimeinenkään! Yllättävän kivaa oli meistä kaikista!
lienee useimpien juhlapäivien tarkoitus, oli nimi mikä hyvänsä. Teillä oli hyvä päivä.
:) - beessi
täällä juhlitaankin, mutta ei se taida oikein pystyä Halloweenia haastamaan. Siihen pitäisi saada lapsille sopivia juttuja mukaan, syöminen ja juominen ei oikein riitä tai käy heille. Etenkään, jos jotain sultsinoita ja nauriita ja pylsymakkaroita ynnä verivanukkaita joutuisi syömään. Hirven metsästykseet liittyvät juhlat nekin ehkä paikoin aiheuttavat, ettei oikein oikein ole enää kekrin vietolle tilausta.
Jos itse asuisin sopivassa kyläyhteisössä, rupeaisin varmasti muutaman saman henkisen kanssa kekrijuhlien puuhaihmiseksi. Oikeastaan olen joskus niin tehnytkin, siihen oli kyllä yhdistetty talkootouhua, veneiden talviteloille siirtoa, räystäkourujen puhdistusta ym.
Ei tuo Halloween minua häiritse, pääasia, että lapsillakin on kivaa. Olisi se kuitenkin mukavaa, jos kunnon kekrijuhlien viettokin lisääntyisi.
- ok-ok
sattui ihan samalle päivälle sekä Pyhäinpäivä että Halloween. Halloweenhan on aina 31. lokakuuta.
Koska lapseni on köyneet amerikkaista koulua Halloween on heille tärkeä, mutta en koskaan ajatellut sen korvaavan Pyhäinpäivän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as443018Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232894- 462733
- 562598
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582498Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482480On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532251Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782148- 692058
- 452042