Olen 1 1/2 -vuotiaan yh-äiti ja meillä on lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus.
Lapsen isä on muuttamassa nyt isompaan asuntoon ja ehdottaa vuoroviikkoasumista (tähän asti käynyt kotonamme, jolloin itse olen mennyt hoitamaan asioita). Isä käy vuorotyössä ja siitä olemmekin eri mieltä, miten tuo vuoroviikkosysteemi käytännössä oikein toteutuisi. Sehän olisi mielestäni liikaa, että lapsi olisi isän ollessa esim. yövuorossa, jossain vuorotyöläisten tarhassa yötä. Lapsihan menee siitä aivan sekaisin; olisi äidillään, olisi isällään ja lisäksi vielä olisi yötä kolmannessa paikassa. Se ei voi olla hänen kehitykseen hyväksi !!
Itse olen tällä hetkellä työttämänä ja kotona lapsen kanssa, joka minulle hyvin rakas. Mutta rakas on hän myös isälleen, sitä en kiellä.
Mutta eikö 1 1/2 vuotias, joka on juuri tärkeässä kehitysvaiheessa, ole liian pieni asumaan kahden asunnon väliä, vaikka muutama kilometki tulisikin vain asuntojen välille etäisyyttä?
Huolestuttaa, että kuinka lapsi tulee reagoimaan vuoroviikkoasumineen;on osittain vilkas, mutta osittain taas hyvinkin herkkä ja äidin syli ja lohdutus on hänelle tärkeitä, kun haavereita sattuu.
Neuvoja kaivataan !!
1 1/2 vuotias ja vuoroviikkoasuminen
14
2164
Vastaukset
- marron
Tietääkseni vuoroviikkoasumista ei nykyisin suositella isommillekaan lapsille.
Sinuna pysyisin omassa kannassasi. Jos välinne exäsi kanssa ovat hyvät, niin mikä ettei tapaamisia voisi olla useamminkin kuin tapaamissopimuksessa on sovittu.
Itselläni on samanikäinen lapsi ja tuntuu, että ko. järjestely ei olisi pienokaisen hyväksi.- oletkoääliö
Tutkimukset ovat osoittaneet että vuoroasujalapset voivat paremmin kuin muut erolapset. Viikko on toki liian pitkä aika olla erossa isästä (ja äidistä), sopikaa lyhyemmät "vuorot" ja isän työvuorojen mukaan. Siis tyyliin 2-4 päivää ja sitten vaihto. Tällä tavalla lapsi saa paljon aikaa ja rakkautta teiltä kummaltakin ja saatte kumpikin olla täyspainoisia vanhempia lapsellenne.
- Miina I
oletkoääliö kirjoitti:
Tutkimukset ovat osoittaneet että vuoroasujalapset voivat paremmin kuin muut erolapset. Viikko on toki liian pitkä aika olla erossa isästä (ja äidistä), sopikaa lyhyemmät "vuorot" ja isän työvuorojen mukaan. Siis tyyliin 2-4 päivää ja sitten vaihto. Tällä tavalla lapsi saa paljon aikaa ja rakkautta teiltä kummaltakin ja saatte kumpikin olla täyspainoisia vanhempia lapsellenne.
vaan au-lapsesta, jonka vanhemmat eivät ehkä koskaan ole olleet pariskunta. Ap:n ei ole mitään syytä suostua moiseen järjestelyyn.
- oletko ihantyhmä
Miina I kirjoitti:
vaan au-lapsesta, jonka vanhemmat eivät ehkä koskaan ole olleet pariskunta. Ap:n ei ole mitään syytä suostua moiseen järjestelyyn.
sillä on onko lapsi au-lapsi vai erolapsi? Kai sillä lapsella silti on oikeus elää myös isänsä kanssa. Olisi hyvin itsekästä lasta ja isää kohtaan omia lasta itselleen. Elarit kai kelpaa ja satunnaista lastenhoitoa jos on menoja mutta muuten lapsi on sitten ikioma. Yök, mistä näitä vallanhimoisia paskiaisia sikiää ...
- ole vallahimoa
oletko ihantyhmä kirjoitti:
sillä on onko lapsi au-lapsi vai erolapsi? Kai sillä lapsella silti on oikeus elää myös isänsä kanssa. Olisi hyvin itsekästä lasta ja isää kohtaan omia lasta itselleen. Elarit kai kelpaa ja satunnaista lastenhoitoa jos on menoja mutta muuten lapsi on sitten ikioma. Yök, mistä näitä vallanhimoisia paskiaisia sikiää ...
ja ite oot ainakin idiootti mielipiteines.
- Miina I
ole mikään pakko suostua. Lapsen on parasta asua omassa kodissaan ja olla oman äitinsä hoidossa. Sinä olet hänen lähihuoltajansa. Sanot vain lapsesi isälle, ettet suostu tuollaiseen. Tehkää virallinen tapaamissopimus lastenvalvojalla ja pitäkää molemmat tarkasti siitä kiinni.
- dadi
menee suht. viikko ja viikko. Toimivaa, äiti lähihuoltaja ja kotona lasten 1 ja 2v kanssa. Isänä käyn työelämässä ja lapsiani rakastan yli kaiken ja tahdonkin olla heidän kanssaan niin paljon kuin mahdollista. Ja koska käyn töissä ja äitinsäkin tahtoo olla lastensa kanssa (vaikka se ei siltä aina kuulostakaan) niin lasten hoitopaikka mun työajat on sit sillä äidillä, hän sitä itse toivoi. Ja vasta vuorosesti itse otan lapsia mikäli pystyn, äidin vuoroviikolla jos hänellä on menoja. Ja otanpa heitä vaik ei äidillään olisikaan menoja.
Hyvin toimi, kunnes sitte oli ahneuksissaan menny lastenvalvojalle kysyy et kuuluisko hänelle vielä jotain...
Pitää jo lapsilisät yh-korotuksineen kokonaan, enkä missään vaiheessa niistä osuuksia olis vaatinukkaan, lisäks kela maksaa hänen asumismenot tietysti lähes kokonaan kun on lapsia. No puhelimes tää lastenvalvoja oli sanonu että se tekee 130€/lapsi isille. Ma. on tapaaminen siellä... Lasten äitikin onneks on sitä mieltä että liikahan se ois... Saa nähdä mikä sit ois oikein hänen mielestään. Mun mielestä ois kohtuu jotain vaippa/ruokarahaa niiltä ajoilta kun äiti hoitaa lapsiamme mun työajan. En tiedä mutta konkurssi tulee noilla hinnoilla... sittenhän ei kyllä kukaan saa yhtään mitään. Ei pidä mennä asioiden edelle. Asia ehkä lähti rönsyämään, mutta näin...- eräs äiti
tullut todellakkan mieleen, että jos äiti on hoitovapaalla ja sinä töissä, siin sulla on enemmän elatuskykyä? Ja siihen päälle vielä se, että "sun hoitoviikolla" lapset olisi kuitenkin ollet äidillä päivisin. Kyllä se lastenvalvoja sitten laskee, etä mikä on sopiva elatussumma.
- dadi
eräs äiti kirjoitti:
tullut todellakkan mieleen, että jos äiti on hoitovapaalla ja sinä töissä, siin sulla on enemmän elatuskykyä? Ja siihen päälle vielä se, että "sun hoitoviikolla" lapset olisi kuitenkin ollet äidillä päivisin. Kyllä se lastenvalvoja sitten laskee, etä mikä on sopiva elatussumma.
enemmän kykyä... Mutta nyt sekin kyky siirtyi sitten äidille.
- eräs äiti
dadi kirjoitti:
enemmän kykyä... Mutta nyt sekin kyky siirtyi sitten äidille.
elatusmaksut maksetaan kyllä äidin tilille, mutta lapsillehan niistä ostetaan kaikki tarvittava! Samoin se lapsilisä tipahtaa sinnne äidin tilille ja siitä sitten maksetaan lasten vakuutukset, asuminen, vaatetus, ruoka... Onko todellakin niin kamalaa alkaa maksamaan elatusmaksua omista lapsistasi?
- dadi
eräs äiti kirjoitti:
elatusmaksut maksetaan kyllä äidin tilille, mutta lapsillehan niistä ostetaan kaikki tarvittava! Samoin se lapsilisä tipahtaa sinnne äidin tilille ja siitä sitten maksetaan lasten vakuutukset, asuminen, vaatetus, ruoka... Onko todellakin niin kamalaa alkaa maksamaan elatusmaksua omista lapsistasi?
on. Koska mun tulot ei ois ollu lapsilta pois mun kautta. Nyt ne suuremmalta osin on pois lapsilta...Kukakohan niistä nauttii? Lapsilla on vähemmän isää näin toteutettuna, todella ikävää. Laajassa tapaamisessa täysin kohtuutonta!
- eräs äiti
dadi kirjoitti:
on. Koska mun tulot ei ois ollu lapsilta pois mun kautta. Nyt ne suuremmalta osin on pois lapsilta...Kukakohan niistä nauttii? Lapsilla on vähemmän isää näin toteutettuna, todella ikävää. Laajassa tapaamisessa täysin kohtuutonta!
Mitä laajaa tapaamista se on, jos äidillä on oma hoitoviikko ja sun hoitoviikolla äiti on lasten kanssa päivät ja sinä olet lasten kanssa sun hoitoviikolla illat ja yöt? Äiti on siis aina päivisin lasten kanssa kaikkina viikkoina.
- dadi
eräs äiti kirjoitti:
Mitä laajaa tapaamista se on, jos äidillä on oma hoitoviikko ja sun hoitoviikolla äiti on lasten kanssa päivät ja sinä olet lasten kanssa sun hoitoviikolla illat ja yöt? Äiti on siis aina päivisin lasten kanssa kaikkina viikkoina.
omasta tahdostaa. Lapset nii pieniä, niin päädyttiin tällaseen ratkasuun sen hoitopaikan suhteen. Ja totta, olin valmis maksamaan, kuten varmaan jo jossai mainitsin, lasten kulut reilusti noilta ajoilta "hoitopäiviltä". Vaatehankinnat sun muut lääkärissäkäynnit ja kaikki muu ois jaettu, tai olin ajatellu kyl maksaa noi poliklinikkamaksutkin, joita näyttää kertyvän matkat, kun mulla vain meistä on se auto. Nyt niit ei jaeta enää. se että otin lapsia tarpeen mukaan ja tarpeettomastikin myös hänen viikoillaan. Esimerkiksi eron jälkeen ei ole vielä yhtään viikonloppua jolloin lapset ei olisi ollut minun luonani. Nyt niitä alkaa tulemaan, joka toinen. Valitettavasti, kun ei mulle jää enää varaa ruokkia heitä yhtään ylimääräistä. Mun palkalla kun ei juhlita, muuta kuin soskun mielestä.
- eräs äiti
dadi kirjoitti:
omasta tahdostaa. Lapset nii pieniä, niin päädyttiin tällaseen ratkasuun sen hoitopaikan suhteen. Ja totta, olin valmis maksamaan, kuten varmaan jo jossai mainitsin, lasten kulut reilusti noilta ajoilta "hoitopäiviltä". Vaatehankinnat sun muut lääkärissäkäynnit ja kaikki muu ois jaettu, tai olin ajatellu kyl maksaa noi poliklinikkamaksutkin, joita näyttää kertyvän matkat, kun mulla vain meistä on se auto. Nyt niit ei jaeta enää. se että otin lapsia tarpeen mukaan ja tarpeettomastikin myös hänen viikoillaan. Esimerkiksi eron jälkeen ei ole vielä yhtään viikonloppua jolloin lapset ei olisi ollut minun luonani. Nyt niitä alkaa tulemaan, joka toinen. Valitettavasti, kun ei mulle jää enää varaa ruokkia heitä yhtään ylimääräistä. Mun palkalla kun ei juhlita, muuta kuin soskun mielestä.
noiden toimenpiteidesi jälkeen ylläty, jos äiti ei enää jatkossa otakaan sun hoitoviikolla lapsia päivisin, jos sinäkin alat laskemaan näitä "tarpeettomasti" hänen hoitoviikolla lapsien hoitamista. Tehkää selkeä viikko/viikko-systeemi, jos oikeasti sitä haluat tai sitten elatusmaksut ja toisenlainen tapaamisjärjestely.
Äitihän on nytkin ollut lähes yksinhuoltaja vaikka sinun näkövinkkelistä olettekin mielestäsi vuoroviikkosysteemissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1795850
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431837
- 1061754
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418