Olen ajatellut tehdä keskimäärin 18cm paksusta haavasta liiterin. Miten ko. puu soveltuu siihen hommaan? Liiteripuuksi kaavailemani haavat ovat edelleen pystyssä metsässä, eli niistähän tulee tyvestä polttopuuta pakosta, kun haapahan on usein tyvilahoa, mutta miten se kuivatus ja parkkaus?
Muutenkin koemuksianne haapapuusta valmistetusta liiteristä.
Liiteri haavasta?
6
1166
Vastaukset
- <-<-<-<-<
kääntää ja vääntää ja halkeaa kuivuessaan, (katso vanhojen latojen seiniä) rungot pitäisi antaa kuivua aluksi oksineen ja lehtineen, neuvoi aikanaan eräs puuseppä.
- haapojaapa
Miusta palaa jotenkin huonosti ja jopa räiskyy.
Lämpöarvoa ei ole nimeksikään.
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä. - hyvä puu
haapojaapa kirjoitti:
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä.Olen rakennellut haavasta vaikka mitä. Ja sitä on helppo työstääkkin. Niin kevyt ja ihana puu.
Jos sahauttaa itse haapalautaa, on se kuivattava painon alla, eli lautatapulin alimmissa kerroksissa. - ytrewq785632
haapojaapa kirjoitti:
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä.Haapa kuivuu hitaasti(vähintään 2vuotta),mutta haavalla ja koivulla on kuitenkin melkein sama lämpöarvo.haapaa vaan pitää polttaa ehkä n.1.5kertaa enemmän koska se on niin paljon kevyempää kuin koivu.
- MAAJUSSI67
OTATHAN HUOMIOON ETTÄ HAAPALAUDASSA EI TAHDO MIKÄÄN MAALI PYSYÄ PINNASSA.....
- humusta
Itse joudut sahaamaan koolingit ja laudat, sahat ei mielellään ota sitä sahattavaksi terän nopean tylsymisen takia, jos satut tietämään kuinka hiekkapitoinen puu on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838