Olen ajatellut tehdä keskimäärin 18cm paksusta haavasta liiterin. Miten ko. puu soveltuu siihen hommaan? Liiteripuuksi kaavailemani haavat ovat edelleen pystyssä metsässä, eli niistähän tulee tyvestä polttopuuta pakosta, kun haapahan on usein tyvilahoa, mutta miten se kuivatus ja parkkaus?
Muutenkin koemuksianne haapapuusta valmistetusta liiteristä.
Liiteri haavasta?
6
1159
Vastaukset
- <-<-<-<-<
kääntää ja vääntää ja halkeaa kuivuessaan, (katso vanhojen latojen seiniä) rungot pitäisi antaa kuivua aluksi oksineen ja lehtineen, neuvoi aikanaan eräs puuseppä.
- haapojaapa
Miusta palaa jotenkin huonosti ja jopa räiskyy.
Lämpöarvoa ei ole nimeksikään.
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä. - hyvä puu
haapojaapa kirjoitti:
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä.Olen rakennellut haavasta vaikka mitä. Ja sitä on helppo työstääkkin. Niin kevyt ja ihana puu.
Jos sahauttaa itse haapalautaa, on se kuivattava painon alla, eli lautatapulin alimmissa kerroksissa. - ytrewq785632
haapojaapa kirjoitti:
Olen polttanut nuotiossa muun puun joukossa pieninä erinä.Haapa kuivuu hitaasti(vähintään 2vuotta),mutta haavalla ja koivulla on kuitenkin melkein sama lämpöarvo.haapaa vaan pitää polttaa ehkä n.1.5kertaa enemmän koska se on niin paljon kevyempää kuin koivu.
- MAAJUSSI67
OTATHAN HUOMIOON ETTÄ HAAPALAUDASSA EI TAHDO MIKÄÄN MAALI PYSYÄ PINNASSA.....
- humusta
Itse joudut sahaamaan koolingit ja laudat, sahat ei mielellään ota sitä sahattavaksi terän nopean tylsymisen takia, jos satut tietämään kuinka hiekkapitoinen puu on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984