Chilin jauhaminen

Kapelius

Olen jauhanut itsekasvattamiani kuivattuja chilejä tavallisella sähkökäyttöisellä kahvimyllyllä. Myllyt maksavat noin 20 e - 30 e. Krups KM75, Braun KSM2, Bosch MKM 6003 ja Siemens MC 23200 myllyt ainakn toimvat loistavasti, ja niitä löytyy tavaratalojen kodinkoneosastoilta. Ammattitason myllyt maksavat huomattavasti enemmän esim. Waring WSG30 Professional Electric Spice Grinder maksaa englannissa (juiceland.co.uk) 114 puntaa.
Minkälaisia jauhamiskokemuksia on muilla palstalaisilla ???

6

3061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jauhoilija

Hmmmm.. mielenkiintoista.Täytyypä tsekata laitteita.Kiitti vinkeistä.

• jauhuri

Kesän sato kuivattina purkissa.Täytynee lähteä myllykaupoille.Eikös toi bosch ja siemens ole samoja laitteita jotka on vaan tehty eri merkeillä? aakodinykkösessä oli ainakin krups myllyä hyllyssä ja aionkin käydä sen sieltä ostamassa.Braunia ei tunnu saavan mistään.

• ei erikoisvälineitä

Kuivattuna olen ihan tavallisella tehosekoitttimella pistänyt chilejä jauhoksi. Pitää vaan varoa, ettei kovin syvään henkäily pölyä! Siis jauhamisen jälkeen antaa jauhon laskeutua kunnolla ennen kuin avaa kannun kannen.

• Jauho72

Ostin äsken sen Krupsin...aivan loistava vekotin,loistotulos! 10 Kiitos neuvoista!

• Halavallakin pääsee

Mä olen jauhanut semmosella paineltavalla käsivehkeellä, jossa on kierteillä umpiastia(Cittarissa 8 €). Ei mene ihan hienoksi jauheeksi, mutta tulee rouhetta pienempää. Toimii ruuanlaitossa vallan mainiosti. Eikä leviä jauhaessa silmiin, kun on melekosen äkäsiä nuo meidän chilit...

Varmaan vehkeen valinta kannattaa miettiä sen mukaan, mimmosta haluaa ja kuinka paljon työstettävää on. Sähkömyllyillä taitaa saada ihan pölyä, jos on kuvattu ainekset kunnolla:)

• tsiliä

Olen jauhanut chilini ihan vain käsin huhmareessa. Kannattaa olla varovainen siementen jauhamisen kanssa - muutaman kerran ruoka maustui liiankin kanssa. Suosittelen kuivatun palon pilkkomista veitsellä, jolloin siementen sisältämä kapsasiini ei aiheuta liian voimakasta efektiä. Chilini nimeä en tiedä - taimitarhalta ostettu "chilipaprika", mutta todella stydi - yksi kuivattu palko riittää hyvinkin maustamaan ruoan. Jauhetun chilin pölyjä en suosittele hengittämään - sen verran limakalvoja ärsyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe