painevesisysteemi

Vodaa

Moi !

8 metriseen matkaveneeseen pitäis tehä painevesisysteemi boilerilla.
Yksi hana pentteriin (kylmä kuuma), yksi hana vessaan (pelkkä kylmä) ja uimatasolle suihku (kylmä kuuma)
Toimiiko systeemi yhdellä pumpulla ?
Siis siten että pumpppu imee säiliöstä ja ulostulossa on 1 haara, josta toinen menee boilerile ja toinen jatkaa kuhunkin vesipisteeseen kylmänä letkuna ain asopviasti haarautuen. Boilerilta tulee sitten ulos lämpimän veden letku, joka harautuu tarvittaviin paikkoihin.
Riittääkö yhdessä pumpussa tehot ja kuinka iso (l/min) pumpun pitäisi olla ?

6

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pumpun arvot saattaisi olla vaikkapa seuraavat:
      paine n.2...4 bar. ja vesimäärä n.5....15 l/min. ja toimii tietysti yhdellä pumpulla, ja laitat painekytkimen ellei se ole jo vakiona pumpussa, niin vettä tulee heti kun hanan aukaisee.

      Hanoista puheen ollen kannattaisi käyttää vain yksiotesekoittajia ja miksi vessaan vain kylmävesi jos muualle lämmin? se ei varmaan ole enään kustannuskysymys silloin?

      Suurimmat ongelmat lienee vesimäärän riittävyys ja lämmittäminen kun et tarkemmin kertonut millä lämmität ja millainen vene on kyseessä? 8metriseen ei saa sopimaan kovin suuria säiliöitä?

      Lisänä saattaisi olla myös "puhtailla vesillä merivesijärjestelmä" niin ei loppuisi vesi kovin nopeaan.

      • Vodaa

        Vesitankki n. 100 litraa ja boilerin on 20 litraa.
        WC:n hanaan ajattelin kylmän veden riittävän, on kuitenkin niin ahdas ettei siellä mitään käsien virautusta kummempaa tehdä...
        Yksiotehanan ajatelin pentteriin laittaa, joku oraksen...
        Merivedellä voisi toki pestäkin, kun ei olla turhan herkkähipiäisiä tuon suolan suhteen... Lämmin vesi vaan hanasta ja kylmä merestä. Hmmm, tietty WC:nkin hanan vesi voisi olla merivettä...


      • Vodaa kirjoitti:

        Vesitankki n. 100 litraa ja boilerin on 20 litraa.
        WC:n hanaan ajattelin kylmän veden riittävän, on kuitenkin niin ahdas ettei siellä mitään käsien virautusta kummempaa tehdä...
        Yksiotehanan ajatelin pentteriin laittaa, joku oraksen...
        Merivedellä voisi toki pestäkin, kun ei olla turhan herkkähipiäisiä tuon suolan suhteen... Lämmin vesi vaan hanasta ja kylmä merestä. Hmmm, tietty WC:nkin hanan vesi voisi olla merivettä...

        Oraksen keraamiset yksiotehanat on lähes parhaita mitä suomesta saa ja aika kestäviäkin.

        Eihän merivesi ole täällä suomen vesillä kovinkaan suolaista ja usein aika puhdastakin kunhan on hieman ulompana viemäreistä ja satamista.


    • A29MH

      Juuri tuolleen rakennat kuin esititkin. Paineentasaaja pumpun perään vielä, niin loppuu se säksättäminen.
      Mikäli aiot käyttää makeaa vettä pesu(suihku)vetenä, niin tankissa saa olla tilaavuutta aivan järjettömiä määriä. Jos tahdot lämmintä vettä suihkuun, niin sama koskee sitä lämminvesivaraajaa.
      Saattaa olla pikkuveneessä tilan puute esteenä.
      Itselläni on vastaavan kokoisessa purkkarissa noin 80l tankki ja 15l varaaja. Sillä ei paljon suihkussa käydä, mutta käsien ja astioiden pesuun riittää kyllä mainiosti, sekä vessassa alapesuun, joka on naisväen mielestä hienoa. Ehdottomasti lämminvesi alapesusuihkulla vessaan siis!
      Sen uimatason suihkun suosittelen kytkemään "kylmään" meriveteen pelkästään, jolloin samaa letkua voi käyttää kannenkin pesuun.

      • 13-3

      • CindyII
        13-3 kirjoitti:

        tästä saisi ehkä kehiteltyä edullisen vedenlämmityssysteemin http://www.profil.fi/kospel.html#point12
        akregaatin vaatii kyllä ja aika isonkin kun ottaa pari kilovattia

        Mulla on yhden pumpun systeemi ja kaikkiin paikkoihin kylmä ja lämmin vesi.120 litraa kylmää ja 60 lämmintä.Ja sitten on hanaa kääntämällä mahdollisuus ottaa vesi järvestä/merestä.Satamissa tankista, selillä ja puhtailla rannoilla järvestä.Toiminut hienosti jo 14 vuotta.Kiitos hyvistä pumpuista ja kunnon sekoittajista.(norm.kotitalous vermeet.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe