Hirven haju

uk-ko

Laitan nyt tietämättömyyteni peliin kiperän ongelman kanssa, joka kaihertaa mieltäni: miltä hirvi haisee?
Sienestäessä olen pannut merkille, että aina kun tavoitan hirvien polun, metsässä alkaa haista... navetalta? lehmältä? No joltain sen tapaiselta.
Suljen nyt heti pois laskuista ensimmäisen ajatuksen: se en ole minä. Silloin kun hirvistä ei näy merkkejä, hajuakaan ei voi aistia.
En ole metsämies, joten en ole koskaan ollut lähikontaktissa hirveen. Olen kuitenkin saanut lukea, että esim. Yleismies essolaisineen on hyvinkin tuttu hirvien kanssa ja ehkäpä täällä on joku muukin metsästäjä, joka osaisi valaista asiaa.

Tässä on nyt teille potentiaalista veisteltävää, mutta kun saatte huumorinne purettua, niin kiva olisi, jos siitä kirkastuisi myös vastaus: voiko hirvet haista niin, että sen metsässä tuntee :-o

31

4502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      Mutta hirven lihassa on kyllä oma hajunsa. Ei niin väkevä kuin porossa, mutta se nyt vaan haisee riistalle. Hirvet eivät oikein käy suihkussa, kyllä niillä jokin ominaishaju täytyy olla. Luultavasti vähän samanlainen kuin lehmissä.

      =DW=

    • RIMMIR

      hieman sama haju kuin elefantissa ja vanhan virttyneen karvalakin tuoksusta tunnistaa karhun.

      • jartsev

        Minä olen tavannut lukemattomia hirviä mutta en ole havainnut niissä mitään hajua. Ei ne minusta haise niin että ihmisaistein se olisi havaittavissa. Uros saattaa tuoksahtaa hirven virtsalle ja myöskin naaras kiima-aikaan mutta ei muuten.
        Koira pystyy haistamaan. Sillä on ihmiseen verrattuna miljoona kertaa parempi hajuaisti.


      • uk-ko
        jartsev kirjoitti:

        Minä olen tavannut lukemattomia hirviä mutta en ole havainnut niissä mitään hajua. Ei ne minusta haise niin että ihmisaistein se olisi havaittavissa. Uros saattaa tuoksahtaa hirven virtsalle ja myöskin naaras kiima-aikaan mutta ei muuten.
        Koira pystyy haistamaan. Sillä on ihmiseen verrattuna miljoona kertaa parempi hajuaisti.

        hajuaisti, joten en mitään vienoja tuoksahduksia edes huomaisi.
        Sienestys ajoittuu mulla aika paljon hirvestyskaudelle ja hirvet liikkuvat, pyssyt paukkuvat. Tulee mieleen sanonta että koirat haistavat pelon. Mutta kyllä pitää hirvellä olla kova tutina, että minä senkään haistaisin :-)


    • henri|

      lehmältä, tai ainakin maistuu. Tai sitten härältä

    • mettänpeikotar

      Olen samaa mieltä, että sellainen vähän lehmän haju oikeesti tulee nenään. Välillä, jos useampi hirvi on oleskellut ja makoillut samalla alueella, niin aika mahtava lemu on. Olen pienen ikäni asunut maaseudulla ja marjastus muu samoilu metsässä kuuluu kuvioihini. Ei se haju aina tunnu, vaikka hirvenpolkuakin kulkisin, tai sitten siihen vaan tottuu.

      ps. mieheni aina sanoo, että mulla on parempi nenä, kuin koiralla:)

      • uk-ko

        että jollain muullakin on sama kokemus asiasta. Olen sitä pähkäillyt ja yrittänyt keksiä jonkun muun vaihtoehdon, mutta tuo on tuntunut ainoalta järkevältä lähteeltä tuoksulle.


      • RIMMIR
        uk-ko kirjoitti:

        että jollain muullakin on sama kokemus asiasta. Olen sitä pähkäillyt ja yrittänyt keksiä jonkun muun vaihtoehdon, mutta tuo on tuntunut ainoalta järkevältä lähteeltä tuoksulle.

        Ja joskus kun sirkus elefantteineen on tullut paikkakunnalle niin niiden haju muistuttaa hyvin paljon hirven hajua metsän siimeksessä, varsinkin niiden makuupaikkojen... Lenkkipolun metsikössä viela elää myös muutama hirvi, elleivät ole ampuneet niitä nyt syksyllä. Ja karhun hajuun olen osunut kerran elämässäni. Nuori karhun pentu tulla tallusteli Kanadassa samalle aluelle kuin me ihmiset.


      • Heikunkeikku

        Jos sinulla tosiaan on Niin hyvä nenä, että koirankin voitat, niin oletko koskaan ajatellut, että vaihtaisit työtä?
        Alkaisit ihan Oikeeksi mettänpeikottareksi tai mettänkoirattajattareksi jollekin metsästäjälle.
        Tai jos miehesi tallustais pyssyn kera ja sinä nuuhkisit polkuja ja veisit miehesi riistan äärelle ?
        :)
        Kun tulisi ruokavieraita ja pöydässä olisi herkullista riistaa, jänis tai muu karvaturri, niin saisit pöyhistellä rintaasi ja sanoa, että se on Sinun ajama jänis. :) Jos olisin sinä, niin Ehdottomasti hyödyntäisin nenääni.


        Minulla ei ole hääppönen hajuaisti, enkä voisi alkaa jälkiä haistelemaan.
        On pakko tyytyä vaan siihen, että minua metsästetään :) On siinäkin kyllä oma viehätyksensä, ettei sen puoleen.


      • Samilja

        minäkin olisin oiva jälkikoira. Kuin Uuno, joka tunnisti silmät kiinni eri makkaralajeja ikkunalasin takaa.


        ,


      • RIMMIR
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Jos sinulla tosiaan on Niin hyvä nenä, että koirankin voitat, niin oletko koskaan ajatellut, että vaihtaisit työtä?
        Alkaisit ihan Oikeeksi mettänpeikottareksi tai mettänkoirattajattareksi jollekin metsästäjälle.
        Tai jos miehesi tallustais pyssyn kera ja sinä nuuhkisit polkuja ja veisit miehesi riistan äärelle ?
        :)
        Kun tulisi ruokavieraita ja pöydässä olisi herkullista riistaa, jänis tai muu karvaturri, niin saisit pöyhistellä rintaasi ja sanoa, että se on Sinun ajama jänis. :) Jos olisin sinä, niin Ehdottomasti hyödyntäisin nenääni.


        Minulla ei ole hääppönen hajuaisti, enkä voisi alkaa jälkiä haistelemaan.
        On pakko tyytyä vaan siihen, että minua metsästetään :) On siinäkin kyllä oma viehätyksensä, ettei sen puoleen.

        miespuolinen on varmaankin saaneet kokea ajokoirana olon metsillä. Silloin kun ei paljon ajateltulapsen/varhaisnuoren turvallisuudesta keski-ikäisen metsästysporukan äärellä'. Raha ratkaisi silloin niinkuin nytkin.

        :) tuohon metsästykseen.... olis kyllä mukava kun te kaksi tapaisitte, sanoo puhemies. Ei hän varmaan ole niin "kova" kuin antaa täällä palstalla ilmi. Hän vaan ei aina osaa niin kauniisti ja lepertelevästi sanoa ilmi tunteitaan.


      • uk-ko
        RIMMIR kirjoitti:

        Ja joskus kun sirkus elefantteineen on tullut paikkakunnalle niin niiden haju muistuttaa hyvin paljon hirven hajua metsän siimeksessä, varsinkin niiden makuupaikkojen... Lenkkipolun metsikössä viela elää myös muutama hirvi, elleivät ole ampuneet niitä nyt syksyllä. Ja karhun hajuun olen osunut kerran elämässäni. Nuori karhun pentu tulla tallusteli Kanadassa samalle aluelle kuin me ihmiset.

        että en osannut suhtautua vakavasti tuohon elefantin hajuun: jo hirven haju on ollut kokemusteni ulkopuolella, puhumattakaan elefanteista ja muista eksoottisemmista olioista.
        Kiitos selityksestä, vaikka se ei pudonnutkaan hedelmälliseen maaperään.


      • RIMMIR
        uk-ko kirjoitti:

        että en osannut suhtautua vakavasti tuohon elefantin hajuun: jo hirven haju on ollut kokemusteni ulkopuolella, puhumattakaan elefanteista ja muista eksoottisemmista olioista.
        Kiitos selityksestä, vaikka se ei pudonnutkaan hedelmälliseen maaperään.

        on kyllä luonnollisisita syistä aivan ymmärrettävää :) Mutta aivan totta teille sepitän, joskin en osaa sitä ilmaista samalla tavalla kuin te jotka ikänne olette Suomessa asuneeet ja olleet kanssakäymisissä keskenänne. Minulla tämä "juttelu" on vasta opettelussa.


      • uk-ko
        RIMMIR kirjoitti:

        on kyllä luonnollisisita syistä aivan ymmärrettävää :) Mutta aivan totta teille sepitän, joskin en osaa sitä ilmaista samalla tavalla kuin te jotka ikänne olette Suomessa asuneeet ja olleet kanssakäymisissä keskenänne. Minulla tämä "juttelu" on vasta opettelussa.

        tuo veistely näyttää sujuvan sinultakin ihan hyvin :-)


    • Adria

      Miten niin voiko? Niitten täytyy haista ja jos ei nyt hirveelle niin ainakin hirvelle. Mistä se hirvi muuten tietäis koska on sovelias aika kiksautella. Kiksaututtavat osapuolet löytävät toisensa hirveiden hajujälkien perusteella hillittömässä puutteessaan.

      Ellei hirvi haise hirvelle voi se esmes haista lerville. Lervihän on lehmän ja hirven risteytys. Kukmä on kukon ja lehmän.

      • uk-ko

        Tämän selvityksen jälkeen mun ei enää tarvitse tuskailla asian kanssa. Voin mennä metsään ja vetää autuaasti sieraimiini kukmän villiä mutta alkukantaista tuoksua.


    • Vaikka Essolla on käsitelty kaikkia visaisia kysymyksiä, niin hirven hajusta ei ole koskaan ollut puhetta. Loogisesti päättelemällä me essolaiset löydämme kyllä vastauksen tähänkin kysymykseen.

      Essolla on vuosien varrella pidetty paljon hirvipeijaisia ja muita juhlia. Olemme tulleet siihen tulokseen, että hirvipeijaisten, pikkujoulujen ja vappujuhlien jälkeen hengityksemme haisee seuravana aamuna aina ihan samalta. Tästä voimme helposti päätellä, että hirven jälkihaju on täsmälleen sama kuin muidenkin syötävien eläinten jälkihaju.

      • RIMMIR

        täytyy olla maidon hajuinen.!! Ehkä terästettynä kahviliköörillä näissä peijaisissa?


      • RIMMIR kirjoitti:

        täytyy olla maidon hajuinen.!! Ehkä terästettynä kahviliköörillä näissä peijaisissa?

        Kyllä Sinä nyt arvasit aivan väärin. Vaikka satuimmekin tänä vuonna hirvimetsällä kaatamaan lehmän, niin se ei aiheuta mitään ongelmia hirvipeijaisissa. Esson taitavat tytöt osaavat marinoida lihan niin hyvin, että maidon makua ei lihassa taatusti ole.


    • kolloosi

      Itse olen miettinyt samaa.Mieleeni tuli lähinnä hevonen.Vaan eipä tiedä josko olisi ollutkin hevonen.Illalla pimeellä metsätiellä.
      Vaan josko olisi haju jäännyt kellumaan johonkin sopivaan paikkaan.
      Hei jos sä haistat silmilläs,kun jotkin näkee silmillään.

      • uk-ko

        sen hajun olen huomannut ja siellähän on suojaisaa. Ei se mitään auta vaikka haistaisinkin silmilläni. 2,5, taittovika ja Tiimarin huonot rillit. Alkaa olla hankalaa löytää suppiksia. Hirvi on kyllä isompi.


    • kokkiko

      mutta kun joudun pakastamaan lihoja, joka ikinen syksy se on sama juttu se haju niissä lihoissa niin voimakas et tekee ihan pahaa.
      Sitten kun otan pakasteesta, haju ei ole enää etovaa.

    • Eräurbaani

      välitä jos olet luonto-ohjelmien pilaama. Meitä on monta jotka eivät tunne sitä omaksemme.

      • uk-ko

        Haju on kyllä miellyttävä. Luonto-ohjelmissa kieltämättä on semmonen puute että niistä jäävät metsän tuoksut uupumaan.


    • 23

      Jokainen hirvimetsällä ollut tuntee tuon hajun. Sattuuhan noita "rapalahteja" ( ammuttu vatsalle ) ja tuoksu on sen mukainen. Kyllä hirven tuoksun tuntee jahdissakin jos sattuu tuulen alapuolelle otuksesta. Ulkoinen tuksu on heikompaa kun sisäinen. Hirvikolarissa moinen tuoksu on myös usein mukana.

      Ei tuon otuksen tarvitse olla paikalla ja tuoksu on vahva. Uroksilla kun on tapana syksyisin tehdä ns. kiimakuoppia. Kaivaa ison kuopan maahan, kuseksii siihen ja "piehtaroi" naaraita kiihottavassa hajuvedessään.

      Olispa moinen noin helppoa meilläkin. :))) Suurisarvisin vain aina voittaisi.

    • Otto-Vaan..

      Hirvi haisee metsälle.Liha maistuu ja haisee sille mitä hirvi syö.Välillä aika voimakkaasti haavalle ja pihlajalle jos on syönyt paljon kuorta.

      Syyskuulla kun on kiima aika, silloin mokomat virtsaavat runsaasti ja voimakkaan hajuista virtsaa.
      Merkkaavat sillä paikkoja.
      Kaapivat maahan monttuja ja virtsaavat sinne.Arvaappa kun koirat mokomat tykkäävät pyöriä siinä montussa.Voi veljet sitä tuoksua, varsinkin jos pitää heti sen jälkeen autolla siirtyä toiselle metsästys alueelle.
      Silloin on autossa koiran oleskelutila syytä olla hyvin suojattu, ettei virtsa tartu sisustus materiaaleihin.
      Kotieläinten(lehmän ja hevosen) virtsan haju on hunajaa hirven virtsan rinnalla.

      • uk-ko

        puhuvat samasta asiasta. Kiva kuulla kokeneiden tietoa. Mutta Mitenkä se on, kun nyt on jo loka- marraskuun vaihde... Vieläkö ne kuseskelee? Vai onko ne niitä ilman jääneitä, joilla ei paineet hellitä?


      • Katajainennainen

        tuon metsän hajun vuoksi minä pidän sinusta.


      • Otto-Vaan..
        uk-ko kirjoitti:

        puhuvat samasta asiasta. Kiva kuulla kokeneiden tietoa. Mutta Mitenkä se on, kun nyt on jo loka- marraskuun vaihde... Vieläkö ne kuseskelee? Vai onko ne niitä ilman jääneitä, joilla ei paineet hellitä?

        Nyt en aivan varmasti tuohon osaa sanoa.Mun metsästys rajoittuu vain tuonne Syyskuuhun ja joskus lokakuun alkuun.Eihän ne Hirvetkään umpioita ole, kuseskelevat milloin sattuu kusettamaan.:)
        Mut onko haju niin voimakasta kiima ajan ohi mentyä.Tuskin se virtsa kuitenkaan aivan hajuvedellekkään haisee.Jos sattuu lauman oleskelu paikalle, silloin on nenä varmaan koetuksella.Näitä aikoja alkaa olla Hirvien kokoontumiset ja talvi alueelle vaellus aika käsillä.


      • jartsev
        uk-ko kirjoitti:

        puhuvat samasta asiasta. Kiva kuulla kokeneiden tietoa. Mutta Mitenkä se on, kun nyt on jo loka- marraskuun vaihde... Vieläkö ne kuseskelee? Vai onko ne niitä ilman jääneitä, joilla ei paineet hellitä?

        Hirvinaaras tulee ns:ti suostuvaiseksi syyskuussa ja se jatkuu Lokakuun alkupuolelle. Jos naaras ei jostain syystä tule kantavaksi se tulee kiimaan kuukaudenkuluttua uudelleen, eli jotakuinkin juuri nyt. Nämä luonnon ilmiöt tapahtuvat etelässä vähän aikaisemmin ja pohjoisessa vähän myöhemmin.


    • Anonyymi

      Äsken just pyöräilin metsikössä sellaista kangastietä ja yhtäkkiä haistoin tosi voimakkaan hajun, samanlaisen kuin Kuusamon suurpetoeläinkeskuksessa karhujen kohdalla. Kyllä jännitti pyöräillä loppumatka!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe