Mitä vaatia 2,5-vuotiaalta?

LKNFkwre n

Kyseessä on siis 2,5-vuotias poikalapsi, ja olen nyt hieman ymmälläni siitä, että kuinka paljon voin vaatia tätä lasta tekemään itse kuitenkaan häntä kiusaamaatta?
Poika syö edelleen tuttia vaikka se on häneltä jo kaksikertaa otettu pois, mutta syö edelleen koska äitini meni sen kiellosta huolimatta antamaan hänelle takaisin. Pulloa ei syö enää.
Lapsi osaa käydä potalla/pöntöllä mutta ei halua/viitsi, näin ollen käyttää vaippaa, pitäisikö ottaa vaippa pois ja vaatia häntä menemään vessaan?
Ja toinen, että pitäisikö minun vaatia lasta pukemaan itse?
Poika myös juoksuttaa vähän väliä hakemaan hänen lelujaan, etsimään tuttia, antamaan maitoa (myös yöllä) en tosin joka kerta juokse, jos maitoa haluaa niin se saa mutta tuttinsa ja muut kamansa saa hakea itse tai sitten haemme itse, en ole hänen palvelijansa..

5

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii.

      nyt otatte sen tutin pois. leikkaat vaikka vaivihkaa tutin päästä pienen palan pois. sitten kun itse sen hakee, huomaakin että tutti on mennyt rikki. sen jälkeen laitatte sen yhdessä roskikseen, koska eihän sitä enää voi käyttää :D näin tehtiin meillä pari kk sitten ja toimi. yksi tutti kerrallaan (meillä oli vain 3 tuttia ja ne olivat vain yöllä käytössä).

      pukemisen suhteen en hötkyilisi. meidän poika ei ainakaan osaa laittaa itselleen vielä minkäänlaista vaatekappaletta päällensä. on juuri oppinut ottamaan paidan päältä pois, ja ikää hänellä siis sama 2,5v.

      samanlaista juoksuttamista on meilläkin. minä vaan en todellakaan hae lapsen leluja joka kerta, kun hän niin vaatii :D vaatii pitkää pinnaa ja kehumista, että "kyllä sinä osaat" ja "isot pojat hakee itse..".

    • kolmen äiti

      Meillä tytöltä otettiin vaipat kerralla pois vähän alle 2-vuotiaana, oppi kyllä käymään potalla ja yövahinkoja ollut tasan 2, nyt ikää 3v. Tutti otettiin pois vähän reilun vuoden iässä kun vain leikki sillä eikä niinkään hakenut lohtua siitä, pullosta luovuttiin n1,5v. Vaatteet on osannut pukea itse 2vuotiaana ja sitä myös häneltä odotamme.

      Kyllä voit vaatia lasta pukemaan itse jos osaa oikeasti, välttämättä ulkovaatteita ei itse saa esim puettua jossa voit auttaa. En kyllä ole antanut tytön juoksuttaa itseäni hakemaan leluja jotka hän itse voi hakea, juomat ja ruoat syödään ja juodaan silloin kun on niiden aika.

    • lapsi.on.peili

      Tutin ja vaipan suosittelisin ottamaan pois. Nämä ovat asioita, jotka ovat sinun vastuullasi eikä kannata tuota poislaiton vastuuta siirtää lapselle ja vain odotella, koska hän itse nämä mukavat asiat älyää poistaa.

      Pukemisessa mieluummin auta niin kauan kuin apua tarvitsee. Joillain pojilla se voi kestää ja kestää...

      Tavaroiden hakemisessa pätevät samat säännöt kuin aikuistenkin kohdalla. Jos miehesi tai ystäväsi pyytää hakemaan jotain, mitä vastaat? Pyydätkö itse häntä joskus hakemaan jotain? Lapsesi oppii ensisijassa sinun ja muiden läheisten antamasta esimerkistä ja paljon vähemmän sanoistasi.

      Meillä on ollut tavaroiden hakemisen kanssa sama ongelma ja sitä on pahentanut lasten isän antama huono esimerkki. Kun vastailin lapsille tapaan "hae itse, en ole palvelijasi", he alkoivat vastata minulle samaan tapaan. Sitten muutin taktiikkaa ja aloin suhtautua heidän pyyntöönsä kuten suhtautuisin toisen aikuisen esim. äitini pyyntöön eli joskus hain ja joskus "jouduin" vastaamaan, etten nyt voi ja kerroin lyhyesti syyn (syy voi olla myös ettei jaksa tai halua), mutta varoin moittimasta siitä, että pyydettiin hakemaan. Joskus vastasin, että voin kyllä hakea, mutta vasta kun olen tehnyt tehtäväni loppuun (esim. tiskannut). Tämä on auttanut suuresti.

      • äiti kolmelle

        kun meillä lapset koittivat tätä vedätystä, sanoin heti että käyppä kaupassa itse, en ole pyykin pesijäsi/käyppä töissä itse.......jäipä siihen yhteen koittamiseen, se vedättäminen.


    • ................

      Tutti pois, heitätte roskiin niin että hän itse näkee tai viette vaikka oravavauvoille ja sitten ei enää tuttia anneta! Se on lapsen kiusaamista. Pullo pois ja heti ja varsinkin yösyötöt!!! Anna mukista vettä jos itkee pulloa ja maitoa. Jos lapsi osaa käydä potalla/pöntöllä, niin vaippa pois ja vaan unien ajaksi päälle näin alkuun. Varmaan jokainen lapsi valitsee tossa vaiheessa tutun ja turvallisen vaipan jos itse saa päättää. Se ei kuitenkaan ole noin pienen lapsen päätettävissä, vaan äitinä tee päätös ja vaippa pois. Aluksi tulee vahinkoja, mutta kun sitkeenä jaksaa olla ilman vaippaa niin oppii kyllä! Tuo potta vaikka olkkariin jos vessaan on tylsä mennä. Pukemisesta, jos lapsella ei ole mitään mielenkiintoa niin älä pakota pukemaan. Se voi turhauttaa kun ei osaa eikä jaksa harjoitella. Meillä reilu 2v pukee sisävaatteet itse, mutta minä puen ulkovaatteet. Pukeminen aloitettiin niin, että kyselin välillä aina, että haluatko itse kokeilla ja sitten tehtiin yhdessä ja pikkuhiljaa se olikin että ei kun mää ite! Leluja en hae lapselle, ellei hän tosissaan niitä löydä. Sitten tietysti autan. Eikä siinä tarvii mitään tekosyitä keksiä, sanot vaan, että ei äiti nyt hae, että hakee itse jos haluaa leikkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe