yöastia

mistä?

Hei kaikki,
En tiedä onko tämä oikea palsta aiheelleni, mutta täällä jos missä lie tietoa tästä. Eli muutimme taloon jossa on wc kellaritasossa. Ei tule kuuloonkaan että yli kahdeksankymppinen äitini menisi sinne yksin, etenkään öisin. Koska tällä hetkellä ei rakenteelliseen ratkaisuun ole mahdollista saada muutoksia, ajattelin että jonkinlainen wc-tuoli tulisi kyseeseen äidin vierailuja varten.

En googlella löytänyt etsimääni, eli sellainen "kevyt malli" riittäisi mainiosti, eräänlainen aikuisten potta jossa ei tarvitsisi kyykkiä ihan lattiatasolla:) Muovinen, tms. Mutta onko sellaisia olemassakaan? Mistä etsiä? Tai saako vastaavaa lainattua tk:sta muutenkin kuin potilaille kotilomien ajaksi? Äitini ei ole paikkakuntalainen.

Äitini on ikäisekseen hyväkuntoinen ja liikkuva, vielä omillaan elelevä ja asioitaan toimittava, vain nämä jyrkät portaat tässä ongelmana.

Kiitos etukäteen jos joku osaisi neuvoa!

21

7510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bette-liinu

      Kun äitini oli viimeisillään syöpänsä takia, terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta lainasivat metallisen "aikuisten pöntön", jolle pääsi ihan hyvin sängystä nousemaan. Jos lainaaminen ei onnistu, apuvälineitä on myös myytävänä, luulisi terveyskeskuksessa olevan tietoa lähimmästä paikasta.

      Hienoa, että äitisi vielä muuten pärjäilee!

      • ap.

        Kysäisenpä tk:sta. Pieni paikkakunta, ehkäpä hyvinin lainaavat.

        Veisin äidin yöllä vessaan, mutta hänestä se ei ole hyvä ajatus, ei kuulemma herättäisi minua mielellään... ja toisaalta, jos häntä kuitenkin huimaa kuten yöllä joskus, voisi olla riskialtista meidän unipöpperöisten kaksinkaan yrittää.

        Olen onnellinen äitini puolesta että pärjää hyvin, vaikka tulevaakin yllätän itseni pohtimasta joskus, välimatkan takia etenkin.

        Kiitos vastauksestasi, Bette-liinu!


    • IABIO
      • ---

        Kiitos vinkistä:) Juuri tuollaista olenkin etsinyt. Ei tarvitse taluttaa hoidettavaa yöllä vessaan.


    • toteioieuieoei

      Meillä on Etolasta ostettu wc istuin.. käytämme sitä mökillä.. tosi tukeva ja hyvä korkeus.

    • kuntoilu

      Kyllä jokaisen terveyskeskuksen kuuluu antaa hoitoon kuuluvat välineet ja laitteet, jos ei paikkakunnalla ole apuvälinelainaamoa, ei niitä tarvitse ostaa.

      • apuväieee

        Niin mutta jos äiti ei asu tyttären/pojan paikkakunnalla, eli on ulkopaikkakuntalainen....kuten aloittaja kirjoittaa.. niin apuvälineiden saaminen vieraspaikkakuntalaisena ei ole itsestään selvyys..

        Voi voi sentään.. kyllä näihin vuosiin on mahtunut vaikka kuinka monta itse ostettua apuvälinettä.. kuuluu ja kuuluu.. elämässä ja vammisen hoitamisessa moni asia kuuluu ja kuluttaa oma rahapussia.. niin se vaan on... Sitten kuntoussuunnitelma palaverissa niitä apuvälineitä voi saada lisää, jos niiden tarve katsotaan johtuvan vammasta tai sairaudesta.. ns tavalliseen vanhenemisen apuvälineet itse pitää ostaa..

        Että näin meillä:)


      • Pesinen kurse

        Voihan niitä saada, mutta kiva käyttää toisen kuseksimaa alusastiaa :D. On se karmeeta laittaa muutama kymppi omaa rahaa ja saada uusi. Se, että jotain kuuluu saada ei tarkoita sitä, että sitä on pakko käyttää hyödyksi. Ainakin täällä missä asun on apuvälineet "hyvin käytettyjä" ja ainakin esim. wc-jutut ostan kyllä omalla rahalla. Pyörätuoli yms. on eri asia, ne ei ole ns. hygieniavälineitä.


    • jk oop

      niiinkö

      • sammalkuurassa

        Vesi on paskan lääke , joten puhtaita ovat...Ymmärrä sinä kaikilla ei 20 e ei ole rahaa ,lääkkeet --ruoka sen 700e helposti vievät..Eduskunta tasaisi eläkkeitä vähän
        yritän puhua heikkojen puolesta. Yksin en pärjäisi minäkään,mutta nallekarhu avittaa.


    • oravankoura

      Puhdan potta on alle sadan euron ostos, jollei ole rahaa niin osan lääkkeitä voi jättää ostamatta, niin mekin teemme.

    • minävaan77
    • iseletti
    • Mökkeilijä77
    • hainäidille

      Terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta saa lainata pottatuolia,niissä on aina uudet potat!

      • sainaitille

        Meille annettiin käytetty potta, meni onneksi rikki melko pian saimme uuden tilalle veloituksetta.


    • onnistunutponnistus

      Meillä on asuntovaunutarvikkeita myyvästä liikkeestä ostettu ns portapotti. Sitä voi käyttää kemiallisena vessana tai ilman jolloin jätteen voi tyhjentää viemäriin tai luontoon. Kätevä myös mökillä nukkuma-aitassa, Ongelmana voi olla haju, joka pinttyy muoviselle pinnalle. Mutta onhan siinä kansi, ja ahkerat tyhjennykset lievittävät ongelmaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe