Osaisiko joku kertoa H-veneen eduista ja haitoista?
H-vene
15
13751
Vastaukset
- n.n.
Itse olen oppinut purjehtimaan H-veneellä, joten suhtautumiseni tuohon Groopin piirtämään kivaan veneeseen lienee puolueellinen, mutta:
plussaa:
-Kestävä rakenne. Lisäksi veneeseen käytetty riittävästi materiaalia. Kestää rajunkin karilleajon (joo, kokeiltu on)
-Helppo käsitellä. Veneessä on ensinnäkin erinomainen ohjaustuntuma (kunhan iso on trimmattu oikein). Peräsin on irrallaan kölistä modernien veneiden tapaan. Veneen voi helposti tuoda laituriin/lähteä laiturista ilman moottoria.
-Loistava kryssivene ja tämän tietävät kaikki.
-Halpa. TOsin hinnoissa valtavia vaihteluita varustuksesta johtuen.
Miinuksia
-Kokoonsa nähden todella ahdas. Ratkaisut samantyyppisiä, mitä saaristoristeilijöissä. Veneen pituus ei "tunnu" muuta kuin purjehtiessa
-Suurin osa markkinoilla olevista yksilöistä kuluneita, koska ovat ehtineet olla kymmenien ihmisten harjoitteluveneenä. Lisäksi osa veneistä on "kivan" keltaisia ja vihreitä. Nämä värit eivät ole parhaimmillaan 30 vuotiaassa veneessä.- turisti
miksi on kuitenkin niin että pystyin ensimmäisellä veneelläni inferno 28:lla nousemaan pikaisesti usean Hoon yli ja vielä helposti vasemmalla kädellä?
Onko inf 28 niin paljon nopeampi? - n.n.
turisti kirjoitti:
miksi on kuitenkin niin että pystyin ensimmäisellä veneelläni inferno 28:lla nousemaan pikaisesti usean Hoon yli ja vielä helposti vasemmalla kädellä?
Onko inf 28 niin paljon nopeampi?Purjehdus- ja rakenneominaisuuksiin puuttumatta, muista kuitenkin ensinnäkin se, että Inferno 28 on melko uusi konstruktio ja esiteltiin vuonna 1986. Käytetty inferno 28 maksanee täten keskimäärin huomattavasti enemmän, mitä käytetty H.
- Joakim
turisti kirjoitti:
miksi on kuitenkin niin että pystyin ensimmäisellä veneelläni inferno 28:lla nousemaan pikaisesti usean Hoon yli ja vielä helposti vasemmalla kädellä?
Onko inf 28 niin paljon nopeampi?Tuo H:n nopeus on lähinnä vanhaa legendaa. Nykymittapuulla H ei ole nopea mihinkään tuulensuuntaan.
Inferno 28 on selvästi nopeampi niin kauan kuin hallinta ei tuota vaikeuksia. Varsinkin kevyessä tuulessa Inferno on ylivoimainen.
H:n nopeus kryssiveneenä näkyy ehkä parhaiten vertailtaessa moniin 70-luvun alle 30-jalkaisiin, joista monet kryssivät huonommin kuin H, vaikka olisatkin avotuulilla nopeampia. Verrattaessa vaikkapa Solingiin, H oli varsin hidas jo 70-luvulla.
Merellä on aivan turha tehdä nopeusvertailuja, ellei ole kisojen kärkipuoliskossa tai tiedä tarkasti toisen veneen miehistön taitoja. Purjehdustaito on kuitenkin se ratkaisevin ero usein, varsinkin kryssillä. - Viki
Joakim kirjoitti:
Tuo H:n nopeus on lähinnä vanhaa legendaa. Nykymittapuulla H ei ole nopea mihinkään tuulensuuntaan.
Inferno 28 on selvästi nopeampi niin kauan kuin hallinta ei tuota vaikeuksia. Varsinkin kevyessä tuulessa Inferno on ylivoimainen.
H:n nopeus kryssiveneenä näkyy ehkä parhaiten vertailtaessa moniin 70-luvun alle 30-jalkaisiin, joista monet kryssivät huonommin kuin H, vaikka olisatkin avotuulilla nopeampia. Verrattaessa vaikkapa Solingiin, H oli varsin hidas jo 70-luvulla.
Merellä on aivan turha tehdä nopeusvertailuja, ellei ole kisojen kärkipuoliskossa tai tiedä tarkasti toisen veneen miehistön taitoja. Purjehdustaito on kuitenkin se ratkaisevin ero usein, varsinkin kryssillä.Nojoo... mikä lie se "nykymittapuu". Minun mittapuullani purjeveneet eivät ole nopeita mihinkään tuuleensuuntaan.
H on mielestäni aika hyvä kryssivene verrattuna moneen uudempaan konstruktioon ainakin saaristo-olosuhteissa. H on ylivertainen kryssivene verrattuna muihin samankokoisiin (alle 1,5 tn), -ikäisiin ja -hintaisiin paatteihin.
Vertaus Infernoon on jotenkin käsittämätön. (heh, heh, liekö pituuden jalkamitta ollut vertailun lähtökohtana, sen mukaanhan nuo ovat suunnilleen samankokoisia :-) Silti en välttämättä usko että Inferno välttämättä kryssii paremmin kuin H, tuossa kryssikisassa vaikuttaa aika paljon kipparin taito, purjeiden kunto, jne. Mutta Inferno varmasti surffaa paremmin kuin H, sitä en väitä vastaan.
Infernokin saattaa olla tosi hidas jos sitä verrataan pari-kolme kertaa kalliimpaan (samana vuosimallina) ja tuplasti raskaampaan tämän vuosituhannen puolella piirrettyyn performanssikruiseriin.
H:n ominaisuudet tosin eivät vastaa perhekäytössä lyssin 1,07 vauhtivaroja vaikka onkin yksityyppivene. Mitaluvun on saanut aikaan aktiivinen satojen aktiivikilpailijoiden porukka. Kyllä racing viritetty ja kisamiehistöllä purjehdittu alle 15 vuotias vene uusin purjein tuon hyvin puoltaa, mutta virttyneillä purjeilla nelitahtiperämoottori perässä lomaa viettävä jää noista vauhdeista reilusti. Silti hän kryssii ihan hyvin :-) - Joakim
Viki kirjoitti:
Nojoo... mikä lie se "nykymittapuu". Minun mittapuullani purjeveneet eivät ole nopeita mihinkään tuuleensuuntaan.
H on mielestäni aika hyvä kryssivene verrattuna moneen uudempaan konstruktioon ainakin saaristo-olosuhteissa. H on ylivertainen kryssivene verrattuna muihin samankokoisiin (alle 1,5 tn), -ikäisiin ja -hintaisiin paatteihin.
Vertaus Infernoon on jotenkin käsittämätön. (heh, heh, liekö pituuden jalkamitta ollut vertailun lähtökohtana, sen mukaanhan nuo ovat suunnilleen samankokoisia :-) Silti en välttämättä usko että Inferno välttämättä kryssii paremmin kuin H, tuossa kryssikisassa vaikuttaa aika paljon kipparin taito, purjeiden kunto, jne. Mutta Inferno varmasti surffaa paremmin kuin H, sitä en väitä vastaan.
Infernokin saattaa olla tosi hidas jos sitä verrataan pari-kolme kertaa kalliimpaan (samana vuosimallina) ja tuplasti raskaampaan tämän vuosituhannen puolella piirrettyyn performanssikruiseriin.
H:n ominaisuudet tosin eivät vastaa perhekäytössä lyssin 1,07 vauhtivaroja vaikka onkin yksityyppivene. Mitaluvun on saanut aikaan aktiivinen satojen aktiivikilpailijoiden porukka. Kyllä racing viritetty ja kisamiehistöllä purjehdittu alle 15 vuotias vene uusin purjein tuon hyvin puoltaa, mutta virttyneillä purjeilla nelitahtiperämoottori perässä lomaa viettävä jää noista vauhdeista reilusti. Silti hän kryssii ihan hyvin :-)Varmasti H kryssii hyvin, jos vertaillaan muihin 60-luvun, tai vanhempiin konstruktioihin, joista tosin Soling, Star jne. ovat selvästi nopeampia. Solingin saa halvemmalla kuin H:n ja niitä on ruffillakin.
Jos vertailukohtana sitten on Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega jne. toki H kryssii hyvin. Tosin Vegaa lukuunottamatta muut ovat selkeästi H:ta lyhyempiä. Kisakuntoon viritetty Avance on muuten kova pala H:lle, kuten kaikille muillekin LYS-veneille.
Jos verrataankin vaikkapa First Class 8, Banner 23, J-80, JOD 24, Albin Express, Inferno 26, Tempo jne., H on surkean hidas kaikkiin suuntiin. Edellämainitut ovat painoltaan ja pituudeltaan aika lähellä H:ta. Useita noista saa kutakuinkin samaan hintaan kuin samanikäisen H:n.
Eihän Inferno 28:n tai 80-luvun puolitonnarin vertaamisessa H:n olekaan mitään järkeä, mutta aika usein liikkuu käsityksiä, että H näille kryssillä ja ehkä muutenkin pärjäisi. Tämä ei alkuunkaan pidä paikkansa, jos molemmissa on samantasoinen varustus ja miehistö. - toope
Joakim kirjoitti:
Varmasti H kryssii hyvin, jos vertaillaan muihin 60-luvun, tai vanhempiin konstruktioihin, joista tosin Soling, Star jne. ovat selvästi nopeampia. Solingin saa halvemmalla kuin H:n ja niitä on ruffillakin.
Jos vertailukohtana sitten on Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega jne. toki H kryssii hyvin. Tosin Vegaa lukuunottamatta muut ovat selkeästi H:ta lyhyempiä. Kisakuntoon viritetty Avance on muuten kova pala H:lle, kuten kaikille muillekin LYS-veneille.
Jos verrataankin vaikkapa First Class 8, Banner 23, J-80, JOD 24, Albin Express, Inferno 26, Tempo jne., H on surkean hidas kaikkiin suuntiin. Edellämainitut ovat painoltaan ja pituudeltaan aika lähellä H:ta. Useita noista saa kutakuinkin samaan hintaan kuin samanikäisen H:n.
Eihän Inferno 28:n tai 80-luvun puolitonnarin vertaamisessa H:n olekaan mitään järkeä, mutta aika usein liikkuu käsityksiä, että H näille kryssillä ja ehkä muutenkin pärjäisi. Tämä ei alkuunkaan pidä paikkansa, jos molemmissa on samantasoinen varustus ja miehistö."..., jos molemmissa on samantasoinen varustus ja miehistö."
Tuossa viimeisessä lauseessa lienee monessa tapauksessa asian ydin. Kukaan ei osta H:ta sisätilojen, vaan purjehdusominaisuuksien vuoksi, joten voi olettaa, että H:sta yleensä löytyy purjehduksesta kiinnostunut ja osaava miehistö. Tämä selittää veneen hyvän menestyksen epävirallisissa kilpailuissa, eli aina kun kaksi purtta menee väylällä samaan suuntaan. Käytännössä H:lla on helppo ohittaa vaipanvaihtajat ja mustikkasopan (kaadetaan rinnuksille moottoriveneen ohittaessa) keittelijät kaikilla tuulensuunnilla. - Vaihtelu virkistää
Joakim kirjoitti:
Varmasti H kryssii hyvin, jos vertaillaan muihin 60-luvun, tai vanhempiin konstruktioihin, joista tosin Soling, Star jne. ovat selvästi nopeampia. Solingin saa halvemmalla kuin H:n ja niitä on ruffillakin.
Jos vertailukohtana sitten on Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega jne. toki H kryssii hyvin. Tosin Vegaa lukuunottamatta muut ovat selkeästi H:ta lyhyempiä. Kisakuntoon viritetty Avance on muuten kova pala H:lle, kuten kaikille muillekin LYS-veneille.
Jos verrataankin vaikkapa First Class 8, Banner 23, J-80, JOD 24, Albin Express, Inferno 26, Tempo jne., H on surkean hidas kaikkiin suuntiin. Edellämainitut ovat painoltaan ja pituudeltaan aika lähellä H:ta. Useita noista saa kutakuinkin samaan hintaan kuin samanikäisen H:n.
Eihän Inferno 28:n tai 80-luvun puolitonnarin vertaamisessa H:n olekaan mitään järkeä, mutta aika usein liikkuu käsityksiä, että H näille kryssillä ja ehkä muutenkin pärjäisi. Tämä ei alkuunkaan pidä paikkansa, jos molemmissa on samantasoinen varustus ja miehistö.OK, voisin vaihtaa päikseen -83 mallisen H-veneen Expressiin tai Infernoon, edellytyksenä tietysti että se on yhtä hyvässä kunnossa.
Avance 245:n otin kiinni Pirita - Porkkala välillä 12 m/s NNE tuulella niin että lähtiessäni se häämötti pisteennä horisontissa ja Porkkalassa huristeli koneella ohi, kun tikkailin kohti tullia (tunti - pari eroa ylitysajassa?). Ei Avanssi ole kova pala ainakaan kovan kelin kryssissä, ei ensinkään. En siis vaihda päikseen vm.83 Avancen kanssa. - No Joo....
Joakim kirjoitti:
Varmasti H kryssii hyvin, jos vertaillaan muihin 60-luvun, tai vanhempiin konstruktioihin, joista tosin Soling, Star jne. ovat selvästi nopeampia. Solingin saa halvemmalla kuin H:n ja niitä on ruffillakin.
Jos vertailukohtana sitten on Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega jne. toki H kryssii hyvin. Tosin Vegaa lukuunottamatta muut ovat selkeästi H:ta lyhyempiä. Kisakuntoon viritetty Avance on muuten kova pala H:lle, kuten kaikille muillekin LYS-veneille.
Jos verrataankin vaikkapa First Class 8, Banner 23, J-80, JOD 24, Albin Express, Inferno 26, Tempo jne., H on surkean hidas kaikkiin suuntiin. Edellämainitut ovat painoltaan ja pituudeltaan aika lähellä H:ta. Useita noista saa kutakuinkin samaan hintaan kuin samanikäisen H:n.
Eihän Inferno 28:n tai 80-luvun puolitonnarin vertaamisessa H:n olekaan mitään järkeä, mutta aika usein liikkuu käsityksiä, että H näille kryssillä ja ehkä muutenkin pärjäisi. Tämä ei alkuunkaan pidä paikkansa, jos molemmissa on samantasoinen varustus ja miehistö.Aktiivisesti H:lla rataa kilpailleena (ja usealla muulla köliveneluokalla, mm. Express) uskallan väittää että esim. Expressin ja H:n välinen vauhtiero kryssillä on marginaalinen. Monta Expressiä on kryssiosuudella ohitettu (samalla rata-alueella), joten ei se vauhtiero ihan mahdoton ole H:n ja Expressin välillä. Spinnupätkillä ja avotuulilla H häviää E:lle nopeudessa selvemmin.
Päijänne-purjehduksessa oli kahtena vuotena koko matka kryssiä. Näinä vuosina H:lla on voitettu suorassa ajassa Inferno 28 veneet ja oltu n. 5 min. Banner 23:n jälkeen maalissa (purjehdittu aika n. 17h). Yhtään Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega ym. venettä ei ollut lähimaillakaan. Ehkä Päitsin alueelta ei löydy kisaviritettyä Avance 24:sta ;)
Tuloksia: http://www.paijannepurjehdus.com/
(Täältä voi katsoa monen eri veneluokan sijoituksia samalla matkalla. Ja turha väittää että vai H:t on tosimielellä liikenteessä. ;)
En yritä väittää että H olisi mitenkään erityisen nopea vene, mutta jos sen nopeutta haukutaan surkeaksi, ja aletaan vertaamaan Avance 24:n niin siitä rohkenen olla erimieltä.
Nämä ovat siis minun henkilökohtaiset kokemukset H:n nopeusominaisuuksista. Surkea on suhteellista, ja kokemuksia ja mielipiteitä on yhtä monta kuin kirjoittajaakin.
Kevättä ja kisoja odotellessa. - Joakim
Vaihtelu virkistää kirjoitti:
OK, voisin vaihtaa päikseen -83 mallisen H-veneen Expressiin tai Infernoon, edellytyksenä tietysti että se on yhtä hyvässä kunnossa.
Avance 245:n otin kiinni Pirita - Porkkala välillä 12 m/s NNE tuulella niin että lähtiessäni se häämötti pisteennä horisontissa ja Porkkalassa huristeli koneella ohi, kun tikkailin kohti tullia (tunti - pari eroa ylitysajassa?). Ei Avanssi ole kova pala ainakaan kovan kelin kryssissä, ei ensinkään. En siis vaihda päikseen vm.83 Avancen kanssa.80-luvun H-veneistä pyydetään Vene-lehdessä tällä hetkellä 8800, 9000 ja 14 000 €. Expressejä ja 80-luvun Inferno 26:ia tiedän useamman ostetun 10 k€. Mielestäni ovat siis samaa hintaluokkaa, toisin kuin Inferno 28, joka maksaa ~30 k€.
Se, että ohittaa yksittäisen veneen jossain olosuhteissa ei vielä kerro mitään ko. veneestä. Olen minäkin ohittanut 22-jalkaisella perheveneellä FG 44:n kisassa ja monta muuta cruisaillessa. En silti usko, että vene olisi näitä nopeampi. - Joakim
No Joo.... kirjoitti:
Aktiivisesti H:lla rataa kilpailleena (ja usealla muulla köliveneluokalla, mm. Express) uskallan väittää että esim. Expressin ja H:n välinen vauhtiero kryssillä on marginaalinen. Monta Expressiä on kryssiosuudella ohitettu (samalla rata-alueella), joten ei se vauhtiero ihan mahdoton ole H:n ja Expressin välillä. Spinnupätkillä ja avotuulilla H häviää E:lle nopeudessa selvemmin.
Päijänne-purjehduksessa oli kahtena vuotena koko matka kryssiä. Näinä vuosina H:lla on voitettu suorassa ajassa Inferno 28 veneet ja oltu n. 5 min. Banner 23:n jälkeen maalissa (purjehdittu aika n. 17h). Yhtään Avance 24, Guy 22, Scanper, Vega ym. venettä ei ollut lähimaillakaan. Ehkä Päitsin alueelta ei löydy kisaviritettyä Avance 24:sta ;)
Tuloksia: http://www.paijannepurjehdus.com/
(Täältä voi katsoa monen eri veneluokan sijoituksia samalla matkalla. Ja turha väittää että vai H:t on tosimielellä liikenteessä. ;)
En yritä väittää että H olisi mitenkään erityisen nopea vene, mutta jos sen nopeutta haukutaan surkeaksi, ja aletaan vertaamaan Avance 24:n niin siitä rohkenen olla erimieltä.
Nämä ovat siis minun henkilökohtaiset kokemukset H:n nopeusominaisuuksista. Surkea on suhteellista, ja kokemuksia ja mielipiteitä on yhtä monta kuin kirjoittajaakin.
Kevättä ja kisoja odotellessa.No, olihan tuo surkea liikaa sanottu. Ihan yhtä väärin, kuin, että H olisi erityisen nopea.
Aika harvassa on Avance 24:t joilla on pärjätty viime vuosina. Useimmissa on aivan liikaa painoa ja vanhat purjeet. Itse tiedän yhden, jolla edelleen ollaan säännöllisesti LYS-kisojen kärjessä ja välillä ennen hyvinpurjehdittua H:ta maalissa.
Aika harvassa taitaa olla myös Inferno 28:n kisamenestys viime vuosilta. En ole nähnyt yhtään, jossa olisi kisapurjeet.
Päijännepurjehduksesta en paljoa tiedä. Kisa on kuitenkin pitkä ja tuulet vaihtelevat, joten veneiden ominaisuuksia ei ole kovinkaan helppo erottaa miehistön taidosta tai onnesta.
KoPun tiistaikisoissa on myös usein pari H:ta, joista yksi on säännöllisesti lähellä kärkeä tasoitusten jälkeen. Melkein aina maalissa kuitenkin X-79:n, Expressin jne. jälkeen. Ne pari muuta evät sitten olekaan olleet lähelläkään kärkeä. http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/tiistaikisat/tulokset/index.shtml - Päikseen
Joakim kirjoitti:
80-luvun H-veneistä pyydetään Vene-lehdessä tällä hetkellä 8800, 9000 ja 14 000 €. Expressejä ja 80-luvun Inferno 26:ia tiedän useamman ostetun 10 k€. Mielestäni ovat siis samaa hintaluokkaa, toisin kuin Inferno 28, joka maksaa ~30 k€.
Se, että ohittaa yksittäisen veneen jossain olosuhteissa ei vielä kerro mitään ko. veneestä. Olen minäkin ohittanut 22-jalkaisella perheveneellä FG 44:n kisassa ja monta muuta cruisaillessa. En silti usko, että vene olisi näitä nopeampi.Minä yritin sanoa että voisin vaihtaa 83 mallisen H-veneen samanikäiseen Expressiin tai Infernoon tai muuhun hyvin purjehtivaan korkeampilaitaiseen veneeseen (lyssi vähintään sama kuin H:lla, esim Maxi Racer). Se päikseen tarkoittaa että vaihdon edellytyksenä on se ettei minun tarvitse laittaa rahaa tuohon vaihtokauppaan. Veneeni on hyväkuntoinen, retkeilyvarustettu ja hyvällä purjehdusvarustuksella ja samaa edellytän vaihdokista. Haluan vaihtaa merikelpoisuuden ja turvallisuuden vuoksi, mantookeilla en viitsi rumentaa H-venettä. Lisätilakaan ei haittaa, vaikka mahtuuhan nöyrä ja purjehtimisesta tykkäävä ihminen ihan hyvin H-veneeseenkin.
Jos kiinnostuneita 81-85 vuosimallisten paattien omistajia löytyy niin vaihdetaan pois!
Ohitustilanteessa ohittaja on nopeampi, uskon minä! Tiedä sitten mistä tuo nopeusero metrin parin vasta-aallokkoon kryssiessä tuli, minulla oli päällä reivattu iso ja fokka joilla vauhti pysyi hyvin aallokkoon tärskytyksestä huolimatta. Tuskin se avanssikaan huvikseen tuolla välillä syyskylmällä yhtään kauempaa heilui kuin mitä välttämätöntä. Siis mitä yrität sanoa? Että Avance 245 on kryssillä nopeampi kuin H-vene, vai? Suoraan sanoen en usko.
- h-purjehtija
Tuossa edellä tulikin varsin kattava lista H-veneen vahvuuksia ja heikkouksia. Tässä vielä joitakin huomioita.
veneitä on paljon, joten käytettyjä purjeita ym. varusteita on helposti saatavilla
venetyyppi on tunnettu ja suosittu, joten sen hinta pysyy varsin hyvin ja se on suhteellisen helppo myydä
hinta-laatusuhde on hyvä: 5-6 keurolla saa hyvin purjehtivan köliveneen, johon mahtuu myös pari ihmistä yöpymään
- vene on todellakin ahdas, mutta voittaa asumismukavuudessa kuitenkin teltan
- perämoottoria on vaikea käyttää, sillä se on kaukana perässä
Tuossapa joitain huomioita. Voin suositella venettä, jos haluaa painottaa hyviä purjehdusominaisuuksia (etenkin luovilla) eikä hae niinkään suuria asumistiloja. Jos taas haluaa tilaa perheelle, kannattaa katsella muita veneitä kuten Guy 22, Helmsman 23, Avance 24, Rock 20 tms.- n.n.
Niin, huomasin uutta Vene-lehteä lukiessani, että H-veneitä näytti nytkin olevan kymmenkunta tarjolla. Hinnat vaihtelivat 4000-10000 euron välillä.
- Jussi Juonio
On ehdottomasti apukone ts. perämoottori siellä kaukana peräkannella aika mahdottomassa paikassa selviytyä helposti koneen käyttöä vaativissa tilanteissa.
Hoo ei ole aloittelijan värkki, jollien tai muiden moottorittomien pienpursien jälkeen se sopii kun purjehdustaidot on hankittu jo ja koneettakin osaa toimia ja hallitsee veneen.
Ensimmäiseksi purkkariksi löytyy PALJON parempia pursia kuin hoo. Rock, Avance24, Finn26, Guy22, FE64, FE74, Helsman23, Albin Viggen, Albin 57 ja monta monta muuta. Edellämainituissa on joko sisäkone joka on se paras vaihtoehto tahi sitten perämoottori KÄDEN ULOTTUVILLA toisin kuin hoossa jossa melkeinpä pitää olla konemestari peräkannella erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521