Yleistietoa vinttareista

vinttien ihailija

Kaikki joilla on vinttikoira lemmikkinä, niin kertoisitteko tarkkaan sen luonteesta, käyttäytymisestä, millaista liikuntaa ja tekemistä tarjoatte sille, tykkääkö uimisesta, kuinka suhtautuu vieraisiin ihmisiin, koiriin ja lapsiin, tottelevatko hyvin, vahtiiko, onko kuinka temperamenttinen ym. luonteenpiirteitä ja käyttäytymismuotoja.

Keräisin tässä aineistoa vinttikoirista.

Kertokaa tietysti koirienne rodut, sukupuolet ja mitä muuta mielestänne on oleellista, kertokaa mitä tekee mieli, niin kuin oman koiranne perusteella tekisitte rodusta rotumääritelmän.

Kuinka hyvin kestävät pakkasta, millainen on ollut terveystila, millaisessa asuintyypissä asustelette?

Kiitos jos kertoisitte minulle vinttareistanne. Tai ei teillä välttämättä itsellänne ole pakko olla vinttikoiria, vaan kertokaa, jos vaikka tutuillanne on tai jollain muulla, kunhan olette päässeet tutustumaan koiraan todella henkilökohtaisesti ja tarkasti.

Mitä mieltä olette koirastanne, harmittaako että hankitte tietyn rotuisen vinttikoiran?

14

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoako?

      keräät tällaista tietoa? Yleensä sellainen kuuluu mainita.

      • vinttien ihailija

        Itse olen kiinnostunut vinttareista, kun olen rotupäätöstä harkinnut. Niiden alkukantainen rakenne kiehtoo ja olen harkinnut rata- ja maastojuoksujen harrastamista koiran kanssa. Vinttikoira siis on rotu minun makuuni.

        Nyt vain haluaisin saada tietoa eri vinttikoiraroduista ja vertailla niistä saamiani omia vaikutelmia toisiinsa, sillä vaikeaa on rotupäätös tarkalleen sekä en aina halua luottaa pelkkiin rotutietoihin nettien ihmelähteistä. Ja olen kuullut, että tuolla tuulenkoirat-palstalla vain huudetaan, kuinka tyhmiä muut ovat. En uskalla sinne mennä nöyryytettäväksi.

        Mutta haluaisin kerätä siis aineistoa saadakseni vaikutelmia eri vinttikoiraroduista. Myöhemmin vasta teen tarkemmin rotuvalintani vinttareiden joukosta. Ja kerron täällä kyllä sitten jossain vaiheessa, mihin rotupäätökseen olen tullut...

        Jos tarjoaisitte minulle omakohtaista tietomateriaalia, niin olisin kiitollinen!


      • kerro...
        vinttien ihailija kirjoitti:

        Itse olen kiinnostunut vinttareista, kun olen rotupäätöstä harkinnut. Niiden alkukantainen rakenne kiehtoo ja olen harkinnut rata- ja maastojuoksujen harrastamista koiran kanssa. Vinttikoira siis on rotu minun makuuni.

        Nyt vain haluaisin saada tietoa eri vinttikoiraroduista ja vertailla niistä saamiani omia vaikutelmia toisiinsa, sillä vaikeaa on rotupäätös tarkalleen sekä en aina halua luottaa pelkkiin rotutietoihin nettien ihmelähteistä. Ja olen kuullut, että tuolla tuulenkoirat-palstalla vain huudetaan, kuinka tyhmiä muut ovat. En uskalla sinne mennä nöyryytettäväksi.

        Mutta haluaisin kerätä siis aineistoa saadakseni vaikutelmia eri vinttikoiraroduista. Myöhemmin vasta teen tarkemmin rotuvalintani vinttareiden joukosta. Ja kerron täällä kyllä sitten jossain vaiheessa, mihin rotupäätökseen olen tullut...

        Jos tarjoaisitte minulle omakohtaista tietomateriaalia, niin olisin kiitollinen!

        Kerro, minkälaista koiraa olet etsimässä. Eli minkä kokoista ja minkä luonteista ja minkälaisen toivot karvan olevan. Toivotko vahtiviettiä vai et? Haluatko helpon vinttarin vai vähän haastavamman? Helpompi on niin päin suositella sinulle rotua. Tuskin täällä käy niin paljon vinttari-ihmisiä, että alkaisivat kirjoitella tarkkoja kuvauksia eri roduista.

        Rotuyhdistysten sivuilta löytyy tietoa eri vinttariroduista: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi/linkit


      • vinttien ihailija
        kerro... kirjoitti:

        Kerro, minkälaista koiraa olet etsimässä. Eli minkä kokoista ja minkä luonteista ja minkälaisen toivot karvan olevan. Toivotko vahtiviettiä vai et? Haluatko helpon vinttarin vai vähän haastavamman? Helpompi on niin päin suositella sinulle rotua. Tuskin täällä käy niin paljon vinttari-ihmisiä, että alkaisivat kirjoitella tarkkoja kuvauksia eri roduista.

        Rotuyhdistysten sivuilta löytyy tietoa eri vinttariroduista: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi/linkit

        Mikä vinttari olisi mielestäsi seuraavan lainen:

        -avoin
        -melko säänkestävä
        -kaiken kokoiset käyvät
        -tykkäisi uimisestakin
        -turkki ei ainakaan mahdottoman vaativahoitoinen
        -liikuntaa saisi joka päivä oikein kunnolla

        Kiitos jos neuvoisit! Olen niin pitkään pitänyt vinttikoiraa pelkkänä vinttikoirana, mutta juuri äskettäin on tullut sellainen mielentia, että itsellenikin on koira saatava.

        Vai sopiiko mikään vinttikoira noihin kriteereihini?


      • jotakin...
        vinttien ihailija kirjoitti:

        Mikä vinttari olisi mielestäsi seuraavan lainen:

        -avoin
        -melko säänkestävä
        -kaiken kokoiset käyvät
        -tykkäisi uimisestakin
        -turkki ei ainakaan mahdottoman vaativahoitoinen
        -liikuntaa saisi joka päivä oikein kunnolla

        Kiitos jos neuvoisit! Olen niin pitkään pitänyt vinttikoiraa pelkkänä vinttikoirana, mutta juuri äskettäin on tullut sellainen mielentia, että itsellenikin on koira saatava.

        Vai sopiiko mikään vinttikoira noihin kriteereihini?

        Avoimimpia havaintoni mukaan ovat sloughit sekä vitosryhmän vinttarit faaraokoirat ja cirnecot ja osa italiaanoista, whippeteistä ja greyhoundeista. Näillä kaikilla on erittäin helppohoitoinen turkki. Olisiko noista kylmyyttä kestävin greyhound ja kylmänarin italiaano vaikka kaikki nuo edelläolevat tarvitsevat takin talvella. Varautuneempia ovat mielestäni salukit ja erityisen varautuneita puolanvinttikoirat, azavakit ja basenjit. Muista en osaa sanoa sen kummempaa kun en tunne kuin jonkun yksilön. Paitsi että afgaanin turkki on vaikeahoitoinen ja siihen tarttuvat kaikki risut metsästä. Eikä venäjänvinttikoirakaan ole kaunis näky kurailmalla! ;)

        En osaa sanoa, tykkääkö mikään vinttarirotu erityisesti uimisesta, varmaankin yksilökohtaista.

        Kysele suoraan kasvattajilta tai rotujen omistajilta roduista sähköpostitse ja käy vaikkapa näyttelyissä katselemassa niitä. Radoille ei tähän vuodenaikaan pääse tutustumaan vinttareihin.


      • testasin ja tykkäsin
        vinttien ihailija kirjoitti:

        Itse olen kiinnostunut vinttareista, kun olen rotupäätöstä harkinnut. Niiden alkukantainen rakenne kiehtoo ja olen harkinnut rata- ja maastojuoksujen harrastamista koiran kanssa. Vinttikoira siis on rotu minun makuuni.

        Nyt vain haluaisin saada tietoa eri vinttikoiraroduista ja vertailla niistä saamiani omia vaikutelmia toisiinsa, sillä vaikeaa on rotupäätös tarkalleen sekä en aina halua luottaa pelkkiin rotutietoihin nettien ihmelähteistä. Ja olen kuullut, että tuolla tuulenkoirat-palstalla vain huudetaan, kuinka tyhmiä muut ovat. En uskalla sinne mennä nöyryytettäväksi.

        Mutta haluaisin kerätä siis aineistoa saadakseni vaikutelmia eri vinttikoiraroduista. Myöhemmin vasta teen tarkemmin rotuvalintani vinttareiden joukosta. Ja kerron täällä kyllä sitten jossain vaiheessa, mihin rotupäätökseen olen tullut...

        Jos tarjoaisitte minulle omakohtaista tietomateriaalia, niin olisin kiitollinen!

        uskalla tuulen koiria lukea edes rekisteröitymättömänä? Ajatteleppa asia niin että siellä on noin tuhat tyytyväistä käyttäjää, täällä on nimettömänä muutama läyhääjä joilla on katkeruuden karvas kalkki suussaan ;=)


      • vinttien ihailija
        testasin ja tykkäsin kirjoitti:

        uskalla tuulen koiria lukea edes rekisteröitymättömänä? Ajatteleppa asia niin että siellä on noin tuhat tyytyväistä käyttäjää, täällä on nimettömänä muutama läyhääjä joilla on katkeruuden karvas kalkki suussaan ;=)

        Mut silti otan täältäkin neuvoja ja vastauksia mielelläni vastaan.


      • siis mitä
        jotakin... kirjoitti:

        Avoimimpia havaintoni mukaan ovat sloughit sekä vitosryhmän vinttarit faaraokoirat ja cirnecot ja osa italiaanoista, whippeteistä ja greyhoundeista. Näillä kaikilla on erittäin helppohoitoinen turkki. Olisiko noista kylmyyttä kestävin greyhound ja kylmänarin italiaano vaikka kaikki nuo edelläolevat tarvitsevat takin talvella. Varautuneempia ovat mielestäni salukit ja erityisen varautuneita puolanvinttikoirat, azavakit ja basenjit. Muista en osaa sanoa sen kummempaa kun en tunne kuin jonkun yksilön. Paitsi että afgaanin turkki on vaikeahoitoinen ja siihen tarttuvat kaikki risut metsästä. Eikä venäjänvinttikoirakaan ole kaunis näky kurailmalla! ;)

        En osaa sanoa, tykkääkö mikään vinttarirotu erityisesti uimisesta, varmaankin yksilökohtaista.

        Kysele suoraan kasvattajilta tai rotujen omistajilta roduista sähköpostitse ja käy vaikkapa näyttelyissä katselemassa niitä. Radoille ei tähän vuodenaikaan pääse tutustumaan vinttareihin.

        vinttikoira on avoin?


      • on avoin
        siis mitä kirjoitti:

        vinttikoira on avoin?

        Mielestäni avoin vinttikoira on sellainen, että se menee tervehtimään iloissaan häntä heiluen vieraitakin ja hyppää syliin tai kainaloon. On siis kiinnostunut vieraista.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        vinttien ihailija kirjoitti:

        Mikä vinttari olisi mielestäsi seuraavan lainen:

        -avoin
        -melko säänkestävä
        -kaiken kokoiset käyvät
        -tykkäisi uimisestakin
        -turkki ei ainakaan mahdottoman vaativahoitoinen
        -liikuntaa saisi joka päivä oikein kunnolla

        Kiitos jos neuvoisit! Olen niin pitkään pitänyt vinttikoiraa pelkkänä vinttikoirana, mutta juuri äskettäin on tullut sellainen mielentia, että itsellenikin on koira saatava.

        Vai sopiiko mikään vinttikoira noihin kriteereihini?

        Taitaa olla kaikkein eniten "sään kestävä" koska
        sillä on sitä turkkiakin joka lämmittää.
        Eikä kuitenkaan vaikea hoitoinen.


      • vinttien ihailija
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Taitaa olla kaikkein eniten "sään kestävä" koska
        sillä on sitä turkkiakin joka lämmittää.
        Eikä kuitenkaan vaikea hoitoinen.

        Irlanninsusikoira vaikutti jo hyvältä valinnalta, mutta sen elinikä ei oikein houkuttele. Muka noin 6.5 vuotta. Onko mitään pienempää jotenkin irlanninsusikoiran kaltaista vinttikoiraa, joka eläisikin pitempään? Tuo venäjänvinttikoira ehkä saattaa olla muuten ihan sopivan tuntuinen, mutta turkki varmaankin on aika työläs tällaiselle maastoliikkujalle. Mutta jos parempaa valintaa ei oikein löydy, niin tuo venäjänvinttikoira saattaa olla se minulle sopivin. Eli samalla saan varautua hoitamaan oikeiden ohjeiden mukaan sen turkkiakin.


      • järjen jättilainen
        vinttien ihailija kirjoitti:

        Irlanninsusikoira vaikutti jo hyvältä valinnalta, mutta sen elinikä ei oikein houkuttele. Muka noin 6.5 vuotta. Onko mitään pienempää jotenkin irlanninsusikoiran kaltaista vinttikoiraa, joka eläisikin pitempään? Tuo venäjänvinttikoira ehkä saattaa olla muuten ihan sopivan tuntuinen, mutta turkki varmaankin on aika työläs tällaiselle maastoliikkujalle. Mutta jos parempaa valintaa ei oikein löydy, niin tuo venäjänvinttikoira saattaa olla se minulle sopivin. Eli samalla saan varautua hoitamaan oikeiden ohjeiden mukaan sen turkkiakin.

        avointa etsit niin unohda venakko!


      • vinttien ihailija
        järjen jättilainen kirjoitti:

        avointa etsit niin unohda venakko!

        Kai on sitten unohdettava venakkohaaveet. Mutta kiitos luonnevinkistä:-)


    • marble09

      Hei!

      Tosiaan itsekkin sinuna lahtisin katsastamaan tuulenkoirien palstaa, ei siella valttamatta tarvitse palstalle kirjoittaa vaan voit vain kayda roduittain keskusteluja lapi (muistaakseni talta foorumilta loytyy samassa myos joidenkin rotujen rotumaaritelmat) koska siella sita oikeaa tietoa on. Esimerkikisi moni kasvattaja kay saannollisesti siella. Myos rotuyhdistysten sivuja kannattaa tutkia.
      Ja sanotaan viela,etta joka palstalle pari layhaajaa ja provoa sattuu,ei pelkastaan tuulenkoiriin.

      Etsitko itsellesi sopivaa vinttikoirarotua vaiko alkukantaista? Heitanpa itse lonkalta tuon rhodesialaisen ja faaraon, tosin saankestavia eivat ole kumpikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe