Väsymys, onko sitä vai onko se vain harhaa

Väsymys on kehon tila, jossa energia ja elinvoimat ovat vähentyneet. Vireys palaa levolla. Väsymystä on monta lajia: fyysinen väsymys, henkinen väsymys, kyllästyminen. Myös koneiden sanotaan väsyvän. Ne ovat tavallisesti silloin loppuunajettuja, eivätkä palaudu toimintakuntoisiksi ilman korjaustoimenpiteitä.

Ihmisen keho tarvitsee toimiakseen kunnolla säännöllistä lepoa unen muodossa. Unen aikana keho palautuu vireäksi. Ihminen pystyy valvomaan arviolta pari vuorokautta nukkumatta. Nukkumatta olemisen seuraamuksena väsymys herpaannuttaa aisteja ja syntyy huomaamattomia ns. mikrounia (muutaman sekunnin pituisia unia).

Fyysinen väsymys tarkoittaa fyysisen suorituskyvyn laskua lihaksistoon syntyvän maitohapon seurauksena. Lihasten väsymys vähenee ja poistuu kun verenkierto vie maitohappoa pois ja tuo tilalle hapekasta verta.

Henkinen väsymys voi johtua monesta tekijästä. Ihmisen suorittama työ on fyysisesti raskasta ja lopulta siihen väsyy henkisestikin. Henkinen väsymys tulee myös fyysisesti kevyestä työstä, joka jatkuu ilman taukoa liian pitkään. Henkistä väsymystä aiheuttaa myös työ, joka ei ole tarkoituksenmukaista tai jolla ei ole päämäärää tai merkitystä.

Henkistä väsymystä voi tulla myös toimettomuudesta. Ihmisen itsensä arvostus vähenee ja hän masentuu kun ei tee mitään. Tällainen väsyminen lisää myös unen tarvetta. Ihminen nukkuu normaalia enemmän. Tätä kutsutaan masentuneisuudeksi. Termillä tosin on monta tasoa jo käytännön kielessäkin.

Väsymyksen tunnetta voidaan poistaa ja aistien havainnointikykyä lisätä piristeillä.

Ihmisen keskittymiskyky huononee silloin, kun häntä nukuttaa eli hänen ollessaan väsynyt. Ihminen tarvitsee unta, vaikkei joskus huomaisikaan tätä. Kun ihminen saa nukutuksi, keskittymiskykykin paranee.

10 vihjettä keskittymiskyvyn parantamiseen.

1. Harjoittele pitämään ajatuksesi keskittyneenä yhä kauemmin lukukohteeseen. Rauhoita mielesi.
2. Älä keskeytä lukemistasi pienten häiriöiden takia.
3. Seuraa kellosta kuinka kauan jaksat keskittyä yhtäjaksoisesti samaan asiaan tai tehtävään.
4. Anna itsellesi taukoja, jolloin voit vapauttaa tarkkaavaisuutesi.
5. Tee realistinen tavoite toimistasi ja tehtävistäsi.
6. Sovi itsesi kanssa että pidät kiinni tehtäviesi tavoitteista.
7. Tee keskittymisharjoituksia siten, että palautat aina ajatuksesti aiheeseen, kun se on karannut muualle.
8. Pyri siihen että toimit oikein kulloisissakin tilanteissa.
9. Ajattele postiivisia asioita, niitä jotka tekevät sinut iloiseksi.
10. Keskity yhteen asiaan kerrallaan.

7

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys vain

voisitko ilmoittaa lähteen.

• miksi sinulla ei oo rekattu nikkiä? Miksi piiloudut rekkaamattoman nikin taakse? Minä en sattumoisin enää muista lähdettä.. Katso kun olen jo dementikko.. se on eilistä.. en minä jaksa millään muistaa mitä oli eilen.. Minä nukuin viime yönä.. ja näin unta tästä aamusta.. Ajattelin .. tuleekohan kukaan tänään käymään mun luona kahvilla? Ketään ei oo näkynyt.. Mitähän ihmiset tekee.. kun nyt lama vain lisääntyy.. näkyi tuolla jossain uutisessa olevan juttu miten yksi firma oli ensin kertonut hyvästä tuloksesta.. ja sitten perään oli työntekijät saaneet potkut.. Mitä tuo kielii.. johtajien rahanahneudesta.. ei mistään muusta.. Millähän nuo johtajat luulee vetävänsä firmaa kun työntekijät laitetaan pois.. Ennen pitkäähän siinä on tiedossa sitten se konkurssi.. Ja valtio sen kun vain katselee nöyrin silmin ihmisten laittoa kilometritehtaalle.. jotenkin kummaa touhua.. Olis kirveellä tosiaan töitä kuten siinä Diili sarjan yhdessä jaksossa joku mainitsi.. en nyt vain muista sen henkilön nimeä.. kun mainos tuli telkkarista.. hankala silloin ilmoittaa lähdettä.. Varmaan se oli yksi niistä mukana olijoista siellä.. Mutta ensi jakso kun tulee ulos telkkarista, niin siitähän se nimikin selviää..

• kysymys vain
        pirre-tyttö kirjoitti:

miksi sinulla ei oo rekattu nikkiä? Miksi piiloudut rekkaamattoman nikin taakse? Minä en sattumoisin enää muista lähdettä.. Katso kun olen jo dementikko.. se on eilistä.. en minä jaksa millään muistaa mitä oli eilen.. Minä nukuin viime yönä.. ja näin unta tästä aamusta.. Ajattelin .. tuleekohan kukaan tänään käymään mun luona kahvilla? Ketään ei oo näkynyt.. Mitähän ihmiset tekee.. kun nyt lama vain lisääntyy.. näkyi tuolla jossain uutisessa olevan juttu miten yksi firma oli ensin kertonut hyvästä tuloksesta.. ja sitten perään oli työntekijät saaneet potkut.. Mitä tuo kielii.. johtajien rahanahneudesta.. ei mistään muusta.. Millähän nuo johtajat luulee vetävänsä firmaa kun työntekijät laitetaan pois.. Ennen pitkäähän siinä on tiedossa sitten se konkurssi.. Ja valtio sen kun vain katselee nöyrin silmin ihmisten laittoa kilometritehtaalle.. jotenkin kummaa touhua.. Olis kirveellä tosiaan töitä kuten siinä Diili sarjan yhdessä jaksossa joku mainitsi.. en nyt vain muista sen henkilön nimeä.. kun mainos tuli telkkarista.. hankala silloin ilmoittaa lähdettä.. Varmaan se oli yksi niistä mukana olijoista siellä.. Mutta ensi jakso kun tulee ulos telkkarista, niin siitähän se nimikin selviää..

pakko olla rekattua nikkiä, et sinä eikä kukaan muukaan voi sitä vaatia.
        Kaikkihan täällä ovat piilossa, ketään et tunne, mitä se rekattu siihen kuuluu.
        Toivotaan, että tänään joku tulee kahville ja juttelemaan kanssasi,
        hyvää päivää sinulle.

• lensu
        kysymys vain kirjoitti:

pakko olla rekattua nikkiä, et sinä eikä kukaan muukaan voi sitä vaatia.
        Kaikkihan täällä ovat piilossa, ketään et tunne, mitä se rekattu siihen kuuluu.
        Toivotaan, että tänään joku tulee kahville ja juttelemaan kanssasi,
        hyvää päivää sinulle.

Ei ole pakko. Tai voi tehdä niinkuin minä teen: mulla on nikki mutta kirjoittelen täällä myös monella muulla nimimerkillä! Tää on hauskaa ja täähän on ihan luvallista! En aina halua että minut tunnistetaan.

• lensu kirjoitti:

Ei ole pakko. Tai voi tehdä niinkuin minä teen: mulla on nikki mutta kirjoittelen täällä myös monella muulla nimimerkillä! Tää on hauskaa ja täähän on ihan luvallista! En aina halua että minut tunnistetaan.

Millainen sinun oma elämäsi on kun pakenet nettiin? Kirjotat mitä sylki suuhun tuo, miettimättä sitä että tuon kirjoituksen lukija on toinen ihminen? Ei se oo hauskaa jos toinen ihminen tieten tahtoen loukkaa sinua.. Minkä takia on tarkoitus loukata? Miksi ja minkä vuoksi? Etkö uskalla olla oma itsesi?

• minäkö se oon
        pirre-tyttö kirjoitti:

Millainen sinun oma elämäsi on kun pakenet nettiin? Kirjotat mitä sylki suuhun tuo, miettimättä sitä että tuon kirjoituksen lukija on toinen ihminen? Ei se oo hauskaa jos toinen ihminen tieten tahtoen loukkaa sinua.. Minkä takia on tarkoitus loukata? Miksi ja minkä vuoksi? Etkö uskalla olla oma itsesi?

mutta en halua sitä aina käyttää.
        Kun kirjoitan ns. puskasta, pidän periaatteenani, etten loukkaa ketään.

• Adria

Kun ei aina jaksais kaikkee mitä pitäisi. Kun pitäis jaksaa olla hyvä, esimerkillisen loistava ihminen joka tekee aina oikeita valintoja perheen ja ystävien keskuudessa ja myös työelämässä. On kaikkien hyväksymä, rakastettava, varsinainen lähimmäinen. Hänen sosiaaliset taitonsa ovat huippuluokkaa. Myöskin ulkoisten puitteiden ylläpito ja tärkeysjärjestys on loistavalla ihmisellä hallussaan. Hänen elämänsä on kaikkinensa kuin armeijan vaatekaappi, kaikki tip top.

No, työstähän tuollaiseen pyrkiminen käy ja ei ihme jos väsyttää, tai ainakin hengästyttää. Tietty on mainioita ihmisiä, joilla on luonnostaan monia loistavan ihmisen ominaisuuksia, tällöin heidän ei tarvitse tsempata ihan niin paljon ollakseen kaikin puolin yhteiskuntakelpoisia mallikansalaisia.

Tarvitseeko sitten olla jokapaikan timangi. Imetäänkö sitten itseemme turhia morkkiksia jos joku nurkka elämästä ei aivan mallillaan ole, eikä siihen viitsisi paremmin toistaiseksi paneutua. Väsyttääkö jo pelkkä tietoisuus tekemättömistä asioista. Onko oikea rentoutumisen taito kateissa, vai suoritetaanko joku 'rentoutuminen' jolloin ollaan jälkeenpäin entistä väsyneenpiä.

Tuossa edellä oli listattuna ihan hyviä juttuja, mutta ohjeita ja ojennuksia on maailma pullollaan. Perusasioissa kyllä tiedämme mitä saa ja ei saa tehdä, mitä pitäisi, mitä ei. Elä siinä sitten ittes kanssa sovussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2126
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1242
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      113
      1210
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      986
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe