Matkustaessani junalla, laivalla ja lautalla EU:n sisällä, tarvitsenko passin vai riittääkö kuvallinen henkilöllisyystodistus (esim. ajokortti)?
Henkilöllisyyden todistaminen
4
679
Vastaukset
- 6+2
Ajokortti ei ole matkustusasiakirja. Passin lisäksi EU:ssa kelpaa henkilöllisyystodistus, mutta ajokortilla ei virallisesti pääse pohjoismaita kauemmas.
- Karolus51
Kyllä se vain niin on, että kun on passi taskussa niin monelta vaivalta voi säästyä. Passi on aina passi. Jos henkilöllisyyttä sitten todella kysytään niin mikä takaa, että se kysyjä ymmärtää muiden henkilöllisyystodistusten päälle yhtään mitään vaikka ne olisivat miten laillisia tahansa. Ja se kysyjä sen päättää mitä hyväksyy ja mitä ei, asiakas saa tietysti ihan vapaasti olla mitä mieltä haluaa.
- että sellasta
EU:n sisällä matkustettaessa kelpaa passin lisäksi uudenmallinen henkilökortti.
"Henkilökortti matkustusasiakirjana:
Henkilökortti käy Suomen kansalaisilla myös matkustusasiakirjana. Poikkeuksia ovat ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti, ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti ja väliaikainen henkilökortti. Ne eivät käy matkustusasiakirjana."
Henkilökorttia voidaan käyttää matkustusasiakirjana passin sijasta seuraavissa maissa:
# Alankomaat
# Belgia
# Bulgaria
# Espanja
# Irlanti
# Iso-Britannia
# Italia
# Itävalta
# Kreikka
# Kypros
# Latvia
# Liettua
# Liechtenstein
# Luxemburg
# Malta
# Portugali
# Puola
# Ranska
# Romania
# Saksa
# San Marino
# Slovakia
# Slovenia
# Sveitsi
# Tsekki
# Unkari
# Viro - ...
Pohjoismainen passivapaussopimus ei ole voimassa muualla Euroopassa.
Ruotsiin/Ruotsista pääsee suomalaisella ajokortilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618150- 1334624
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.353956- 213268
- 232832
- 292777
- 532517
- 252240
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3992184- 322119