Intia

??????

Neuvoja puoli vuotiaan ja viisi vuotiaan kanssa Intiaan lähtevälle. Tarvitseeko ruuat ja vaipat ottaa Suomesta. Onko lentokoneessa turvakaukalo tarpeen tai perillä ollessa? Kantoliina vai -reppu? Asioita , joita kannattaisi selvittää ennen lähtöä?

11

1338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Indiana-

      ja säästyin vatsataudilta sekä kuumeelta. Mutta kanssamatkustajia oli lasten kanssa sekä ilman, ja suurin osa sairastui vatsatautiin tai kuumeeseen. Eräänkin perheen pikkuinen oli kuumeessa melkein koko matkan :-( Kotimatkalento meni turistien juostessa vessassa...

      Suosittelen siis ottamaan niitä ruokia ainakin tuolle pienemmälle. Jos sairastutte, kutsukaa hotellin respasta HETI Intialainen lääkäri, heillä on kunnon tropit.

      Liikenne on Intiassa aika hurjaa, että pitäkää lapsistanne huoli. Desinfiontiainetta reilusti (saa myös sieltä).

      Riippuen lentoyhtiöstä, heillä on pienemmille matkustajille koneen etuosassa kaukalo. Kannattaa soittaa lentoyhtiöön ja kysellä.

    • Paljon Intiaa

      kiertäneenä joudun valitettavasti sanomaan, että en lähtisi reissuun ½-vuotiaan kanssa. Minun mielipiteeni ei nyt kumminkaan varmasti tässä paljoa paina, kun kerran olette reissuun lähdössä.

      Ottakaa ruoat pikkuiselle mukaan, kertakäyttövaippoja Intiasta kyllä saa - laatu ei tosin ole joka paikassa ihan sama kuin meillä.

      Pienimmäisen nakkaisin mielummin reppuun, sillä kantoliinassa tulee turhan kuuma (ulkoapäin tuleva kuumuus sekä kantajan ruumiinlämmöstä aiheutuva kuumuus). Repussa toimii 'ilmastointi' paremmin!

      Vedenjuonnin merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa, ja etenkin lasten kohdalla se on äärimmäisen tärkeää, sillä he kärsivät nestehukasta nopeammin kuin aikuiset. Kerran avatut vesipullot saattavat olla varsinaisia bakteeripesiä: älkää säilyttäkö avattua vesipulloa, vaan juokaa kerralla se minkä juotte, heittäkää pullo roskiin ja ostakaa uusi kun haluatte juoda vettä seuraavan kerran - tämä sääntö koskee nimenomaan perheenne nuorimmaista.

      Sitten kannattaa huomioida vielä sellainenkin asia, että Intia kuuluu ns. 'hepatiitti-maihin'. Siellä rokotetaan kaikki lapset hepatiittia vastaan - siis ne, joiden vanhemmilla on varaa rokotuttaa lapsensa. Toki kaikkien muidenkin rokotusten on oltava kunnossa. Intiassa myös tuberkuloosi ja polio ovat osa tätä päivää malarian ja denguen lisäksi.

      Turvallista matkaa perheellenne!

    • Heili Intiasta

      Moi,
      Minä asun 9 kk ja melkein 2v. lasten kanssa Intiassa, ja voin sanoa, että kyllä täällä selviää ihan terveenäkin. Täytyy vain olla äärimmäisen varovainen sen suhteen, että missä syö ja miten suojaa lapset hyttysiltä. Vaikka tuntuu ehkä vähän tylsältä, niin syökää vain ja ainoastaan 5 tähden hotelleissa tai oikeasti tasokkaan/länsimaisen näköisissä ravintoloissa, ja asioikaa vain länsimaistyylisissä marketeissa. Niistä saa vaippoja ja jopa vauvojen purkkiruokaa. Älkääkä sitten syökö mitään, mikä on saattanut seisoa vähänkään aikaa. Itse sain kerran hirvittävän amebioosin, kun jatkoin huippuhotellissa huonepalveluaamiasen syömistä n. 1½ tuntia tilaamisen jälkeen. Taisi olla murojen kanssa tullut maito. Pidä myös tiukkapipoisesti huolta siitä, että lapsilla on koko ajan joko hyttysiltä suojaavat vaatteet tai lasten Offia pääällä. Sitä ei koskaan tiedä, missä hyttyset yllättävät. Meidän pikkuiselle tuli yhdessä yössä 40 (!!!) hyttysenpuremaa, kun olimme reissussa (alemman keskitason hotellissa) emmekä suojanneet häntä yöllä tarpeeksi hyvin. Kyllä siinä sai sitten pelätä malariaa, dengueta, chikungunyaa sun muuta, mutta onneksi tällä kertaa kävi tuuri ja säästyttiin niiltä.

      Minne päin Intiaa olette menossa ja kuinka pitkäksi aikaa?

      • Spicegal

        Noita länsimaalaistyylisiä marketteja vaan ei ole läheskään kaikkialla Intiassa...

        Tietysti on hankala antaa mitään täsmä-neuvoja, kun ei tiedä mihin päin Intiaa ko. perhe on suuntaamassa. Esim. jossain Goalla pärjää ihan mainiosti pientenkin lasten kanssa. On ihan toinen juttu lähteä kiertämään Intiaa kuin lähteä leppoisaan turistirysään pariksi viikoksi.

        Ja valitettavasti ei ole mitään takuita, etteikö viidenkin tähden hotellin ravintolasta voisi saada tauteja. Syynä ei välttämättä ole ravintolan huono hygieniataso, vaan Intiassa jatkuvasti tapahtuvat keskeytykset kylmäketjussa - pääsyynä tietysti toistuvat sähkökatkot, mutta myös kuljetukset ja epämääräiset säilytyksetkin vaikuttavat asiaan.

        Sama pätee desinfiointiaineiden käyttöön: voit käyttää niitä vaikka kuinka tunnollisesti, ja siitä huolimatta sairastut, sillä joku toinen joka on esim. käsitellyt ruokaasi ei ole ollut niin kovin tarkka käsihygieniastaan.

        Sitten on tietysti henkilökohtaiset erot ihmisten vastustuskyvyn välillä. Vaikka syömme miehen kanssa samoja ruokia, niin yleensä vain minä sairastun.

        Eri asia on myöskin asua Intiassa, kuin matkustaa siellä. Vastustuskyky kehittyy vähitellen ja tietyt sairaudet sairastettuasi, sinulle kehittyy immuniteetti niitä sairauksia kohtaan. Osittain juuri tästä syystä intialainen mieheni ei tosiaankaan saa kaikkista sikäläisistä pöpöistä oireita, toisin kuin minä - vaikka ei Intiassa ole enää pitkään aikaan asunutkaan.


      • the traveller 74
        Spicegal kirjoitti:

        Noita länsimaalaistyylisiä marketteja vaan ei ole läheskään kaikkialla Intiassa...

        Tietysti on hankala antaa mitään täsmä-neuvoja, kun ei tiedä mihin päin Intiaa ko. perhe on suuntaamassa. Esim. jossain Goalla pärjää ihan mainiosti pientenkin lasten kanssa. On ihan toinen juttu lähteä kiertämään Intiaa kuin lähteä leppoisaan turistirysään pariksi viikoksi.

        Ja valitettavasti ei ole mitään takuita, etteikö viidenkin tähden hotellin ravintolasta voisi saada tauteja. Syynä ei välttämättä ole ravintolan huono hygieniataso, vaan Intiassa jatkuvasti tapahtuvat keskeytykset kylmäketjussa - pääsyynä tietysti toistuvat sähkökatkot, mutta myös kuljetukset ja epämääräiset säilytyksetkin vaikuttavat asiaan.

        Sama pätee desinfiointiaineiden käyttöön: voit käyttää niitä vaikka kuinka tunnollisesti, ja siitä huolimatta sairastut, sillä joku toinen joka on esim. käsitellyt ruokaasi ei ole ollut niin kovin tarkka käsihygieniastaan.

        Sitten on tietysti henkilökohtaiset erot ihmisten vastustuskyvyn välillä. Vaikka syömme miehen kanssa samoja ruokia, niin yleensä vain minä sairastun.

        Eri asia on myöskin asua Intiassa, kuin matkustaa siellä. Vastustuskyky kehittyy vähitellen ja tietyt sairaudet sairastettuasi, sinulle kehittyy immuniteetti niitä sairauksia kohtaan. Osittain juuri tästä syystä intialainen mieheni ei tosiaankaan saa kaikkista sikäläisistä pöpöistä oireita, toisin kuin minä - vaikka ei Intiassa ole enää pitkään aikaan asunutkaan.

        muistithan tilata lentoyhtiolta puolivuotiaalle "vauvakoppapaikan" lennolle jotta ei tarvitse sylissa nukuttaa. Itse en lahtisi pienimmaisesi kanssa intiaan, ja vanhemmankin kanssa miettisin viela kahdesti. Ehdottomasti omat ruat ja maidot mukaan, vaippoja niin paljon kun mahtuu, taydennykset paikanpaalta, pelkkaa pullotettua vetta ja vauvan pullojen pesuun pelkkaa pullotettua vetta ja alkoholia. Uskon etta teidan matka olisi paljon antoisampi ja "turvallisempi" ilman pienimmaista mukana, miettikaan viela mahdollisuutta jattaa hanet esim mummolaan siksi aikaa. Jokatapauksessa hyvaa matkaa ja heti laakariin jos pienintakin oiretta vatsataudista, korkeasta kuumeesta ilmaantuu. Lykkya...


      • Hanuman1
        the traveller 74 kirjoitti:

        muistithan tilata lentoyhtiolta puolivuotiaalle "vauvakoppapaikan" lennolle jotta ei tarvitse sylissa nukuttaa. Itse en lahtisi pienimmaisesi kanssa intiaan, ja vanhemmankin kanssa miettisin viela kahdesti. Ehdottomasti omat ruat ja maidot mukaan, vaippoja niin paljon kun mahtuu, taydennykset paikanpaalta, pelkkaa pullotettua vetta ja vauvan pullojen pesuun pelkkaa pullotettua vetta ja alkoholia. Uskon etta teidan matka olisi paljon antoisampi ja "turvallisempi" ilman pienimmaista mukana, miettikaan viela mahdollisuutta jattaa hanet esim mummolaan siksi aikaa. Jokatapauksessa hyvaa matkaa ja heti laakariin jos pienintakin oiretta vatsataudista, korkeasta kuumeesta ilmaantuu. Lykkya...

        Toivottavasti te vanhemmat olette käyneet Intiassa aikaisemmin jotta tiedätte mihin varautua ja millaiseen maahan olette vauvaanne viemässä- kuumuus, kosteus, ihmispaljous,tungokset, ilmansaasteet, haju,lika, meteli, liikenne ym.ym. Olen mieheni kanssa reppureissannut muutamaankin otteeseen Intiassa ja niin paljon kuin maata rakastankin en lähtisi sinne noin pienen vauvan kanssa. Me olemme joka kerralla saaneet rajun vatsataudin vaikka olemme pitäneet huolen hygieniasta syömisten ja juomisten suhteen. Bakteerikanta on vaan niin erilainen kuin totuttu. En halua syyllistää mutta epäilen vaan ettette lomastanne kovin paljon nauti kun kohtuuttomasti energiaanne menee siihen että miettii mikä on turvallista...eikä esim.puolivuotiaan iholle voi mitään hyttysmyrkkyjä laittaa.


      • ++++++
        Hanuman1 kirjoitti:

        Toivottavasti te vanhemmat olette käyneet Intiassa aikaisemmin jotta tiedätte mihin varautua ja millaiseen maahan olette vauvaanne viemässä- kuumuus, kosteus, ihmispaljous,tungokset, ilmansaasteet, haju,lika, meteli, liikenne ym.ym. Olen mieheni kanssa reppureissannut muutamaankin otteeseen Intiassa ja niin paljon kuin maata rakastankin en lähtisi sinne noin pienen vauvan kanssa. Me olemme joka kerralla saaneet rajun vatsataudin vaikka olemme pitäneet huolen hygieniasta syömisten ja juomisten suhteen. Bakteerikanta on vaan niin erilainen kuin totuttu. En halua syyllistää mutta epäilen vaan ettette lomastanne kovin paljon nauti kun kohtuuttomasti energiaanne menee siihen että miettii mikä on turvallista...eikä esim.puolivuotiaan iholle voi mitään hyttysmyrkkyjä laittaa.

        Kiitos vastauksista ja kaunistelemattomista vastauksista. Tulin siihen tuloksee, että matkaan emme lähde. Matka on lasten isän työmatka ja olisi kestänyt useamman viikon. Olin hieman kahden vaiheilla matkan kanssa, mutta nyt tajuan, että ei kannata. Ja kun tuli nämä sikatauditkin. Kotona parempi.


      • 18+1
        ++++++ kirjoitti:

        Kiitos vastauksista ja kaunistelemattomista vastauksista. Tulin siihen tuloksee, että matkaan emme lähde. Matka on lasten isän työmatka ja olisi kestänyt useamman viikon. Olin hieman kahden vaiheilla matkan kanssa, mutta nyt tajuan, että ei kannata. Ja kun tuli nämä sikatauditkin. Kotona parempi.

        Olen seurannut keskustelua, mutta en siihen osallistunut, koska Intia on minulle vieras kohde. Mielestäni teit kaikilla järkisyillä perustellen viisaan ratkaisun. Palasin itse hiljakkoin yhdestä espanjalaisesta lomakohteesta ja huomasin saaneeni sikainfluenssatartunnan. En tiedä mistä ja miten, mutta ainakin omalla kohdallani tauti on ollut tosi raju; en kuulu riskiryhmiin ja selviän tästä kyllä. En toivo pienille lapsille mitään vastaavaa. Ja Intiassa on sikalentsun lisäksi tietysti sitten kaikki ne muut riskit ja riesat, joita saamissasi vastauksissa lueteltiin. Varmasti kotona parempi!


      • Hyvä päätös!
        ++++++ kirjoitti:

        Kiitos vastauksista ja kaunistelemattomista vastauksista. Tulin siihen tuloksee, että matkaan emme lähde. Matka on lasten isän työmatka ja olisi kestänyt useamman viikon. Olin hieman kahden vaiheilla matkan kanssa, mutta nyt tajuan, että ei kannata. Ja kun tuli nämä sikatauditkin. Kotona parempi.

        Intia on erittäin mielenkiintoinen maa, ja toivonkin, että saatte kokea sen jonakin päivänä koko perheen voimin sitten kun se pienimmäinenkin on pikkaisen kasvanut.

        Meillä on sellainen 3½ v, joka ei vielä toistaiseksi ole päässyt reissuun mukaan, mutta ensi kesänä olisi tarkoitus viedä hänetkin Himalayalle. Itse olemme siellä reissaanneet paljon, joten tiedämme minne olemme menossa ja minkälaiset olosuhteet siellä odottavat.

        Hyvää jatkoa koko teidän perheelle!
        P.S. Vinkkaa isille, että tuo lapsille vaatteita Intiasta. Esim. Lasten kengät ovat lähes ilmaisia ja vaattet nättejä. Tosin sama kuin täällä, tytöille löytyy paremmin valikoimaa. Lelut ovat vähän niin ja näin, itse en oikein luota tuoteturvallisuuteen - markkinoilla paljon kiinalaisvalmisteisia leluja. Toisaalta löytyy myös kansainvälisiä merkkituotteita, osa piraatteja, osa ei.


      • the traveller 34
        Hyvä päätös! kirjoitti:

        Intia on erittäin mielenkiintoinen maa, ja toivonkin, että saatte kokea sen jonakin päivänä koko perheen voimin sitten kun se pienimmäinenkin on pikkaisen kasvanut.

        Meillä on sellainen 3½ v, joka ei vielä toistaiseksi ole päässyt reissuun mukaan, mutta ensi kesänä olisi tarkoitus viedä hänetkin Himalayalle. Itse olemme siellä reissaanneet paljon, joten tiedämme minne olemme menossa ja minkälaiset olosuhteet siellä odottavat.

        Hyvää jatkoa koko teidän perheelle!
        P.S. Vinkkaa isille, että tuo lapsille vaatteita Intiasta. Esim. Lasten kengät ovat lähes ilmaisia ja vaattet nättejä. Tosin sama kuin täällä, tytöille löytyy paremmin valikoimaa. Lelut ovat vähän niin ja näin, itse en oikein luota tuoteturvallisuuteen - markkinoilla paljon kiinalaisvalmisteisia leluja. Toisaalta löytyy myös kansainvälisiä merkkituotteita, osa piraatteja, osa ei.

        Halusin vain onnitella jarkevasta paatoksestasi, kuten sanottu puolivuotiaan paikka ei ole Intian matkalla, eika oikeastaan ihan heti tule muuta turvallisempaa paikkaa mieleen kuin oma koti. Matkustaminen on tosi ihanaa ja olen itse matkustellut todella paljon 5v ja 1.5 kanssa mutta lasten iat rajoittavat todella paljon matkakohde valintojani, esim Aasia on kokonaa viela koluamatta, Jenkit, eurooppa, Meksiko ja etela-amerikasta Argentiina ja Chile on lapi kayty koko porukalla ja turvallisiksi ja hyviksi ns. lansimaisiksi kohteiksi todettu. Kun se iska tulee sielta tyomatkalta kotiin niin menkaa yhdessa johonkin ns. turvalliseen lapsiperhemaahan lomalle, vaikka Kanariansaarille moni nauraakin niin kylla siella vaan voi lapsiperheena saada paljon lomastaan irti jos vain lahtee sielta hotellista pidemmalle, vuokraa auton jne. Ja kohteena turvallinen, bakteerikannat, puhtaus, kaiken toimivuus ja jarjestelmallisyys. Ja siella paistaa aurinko :D Muita loistavia aurinkokohteita loytyy sitten Miamista, lahella Orlando ja Disneyt, Cancun Meksikosta, Bahamas ja Puerto Rico Karibialta, HAwaii, Buenos Aires seka Santiago de Chile joka oli kuin mika tahansa keskieuroopan kaupunki, savahdyttavan puhdas, turvallinen seka kultturelli. Viela kerran, teit jarkipaatokset ja hyva niin.


      • hewl
        the traveller 34 kirjoitti:

        Halusin vain onnitella jarkevasta paatoksestasi, kuten sanottu puolivuotiaan paikka ei ole Intian matkalla, eika oikeastaan ihan heti tule muuta turvallisempaa paikkaa mieleen kuin oma koti. Matkustaminen on tosi ihanaa ja olen itse matkustellut todella paljon 5v ja 1.5 kanssa mutta lasten iat rajoittavat todella paljon matkakohde valintojani, esim Aasia on kokonaa viela koluamatta, Jenkit, eurooppa, Meksiko ja etela-amerikasta Argentiina ja Chile on lapi kayty koko porukalla ja turvallisiksi ja hyviksi ns. lansimaisiksi kohteiksi todettu. Kun se iska tulee sielta tyomatkalta kotiin niin menkaa yhdessa johonkin ns. turvalliseen lapsiperhemaahan lomalle, vaikka Kanariansaarille moni nauraakin niin kylla siella vaan voi lapsiperheena saada paljon lomastaan irti jos vain lahtee sielta hotellista pidemmalle, vuokraa auton jne. Ja kohteena turvallinen, bakteerikannat, puhtaus, kaiken toimivuus ja jarjestelmallisyys. Ja siella paistaa aurinko :D Muita loistavia aurinkokohteita loytyy sitten Miamista, lahella Orlando ja Disneyt, Cancun Meksikosta, Bahamas ja Puerto Rico Karibialta, HAwaii, Buenos Aires seka Santiago de Chile joka oli kuin mika tahansa keskieuroopan kaupunki, savahdyttavan puhdas, turvallinen seka kultturelli. Viela kerran, teit jarkipaatokset ja hyva niin.

        Itse reissattiin silloin 8 kk ikäisen kanssa Intiassa ilman mitään ongelmia. Ruoat tuotiin Suomesta ja vaippojahan saa paikan päältä. Lapsi oli silloin rintaruokinnalla vielä, joten juomapuoli oli taatusti kunnossa. Vaikka ap on jo päätöksensä tehnyt niin vastasinpa silti vain kertoakseni, ettei se Intiaan matkustaminen pienen kanssa ole mikään mahdottomuus kuitenkaan. Me kävimme Keralassa jokilaivalla ajelemassa, Chennaissa ja Bangaloressa 3 viikon reissullamme, eikä tosiaan ollut mitään ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe