Vaikka tämä kuuluisikin lääkkeet -osioon, niin uskon täältä löytyvän enemmän Imodiumin käyttäjiä.
Itselläni oli siis muutama päivä sitten ripulia, mikä on kohdallani nykyään aika yleistä. Halusin kuitenkin silloin välttää liikoja vessassa käymisiä ja stressaamista mahastani, joten päätin ottaa yhden Imodium -tabletin.
Tästä seurasi, kuten tavallisesti, noin kahden päivän lievä "ummetus" (kohdallani voi sellaiseksi kutsua, koska tavallisesti käyn kerran pari päivässä kakkoshädällä). Myöskään ilma ei tullut ulos, vaikka sitä selvästi kiersikin mahassa.
Sen jälkeen, eli tänään, olen saanut käydä useamman kerran vessassa ja tulee aivan vetistä ulostetta. Tuntui, että suoli tyhjeni kovinkin rajusti. Tämä seurasi ruuan jälkeen.
Onko tämä nyt ihan normaalia kyseisen lääkkeen kanssa? Eikös ruokasulan pitänyt lääkkeen vaikutuksesta hidastaa kulkuaan suolistossa, jotta olisi hieman kiinteämpää..? Minulla kun lääke tuntuu tekevän suolesta on-off -kaltaisen, kaikki stoppaa hetkeksi ja sen jälkeen raju tyhjennys tauonkin edestä. :(
Imodium Plus
8
19360
Vastaukset
- voihan vatsa
Saman olen huomannut, kun olen tuota Imodium Plussaa käyttänyt. Sinänsä kyllä toimiva lääke, mutta tosiaan meinaa tuota ummetusta aiheuttaa, ja isolla hädällä käynti saattaa jopa joltain päivältä jäädä väliin. Olenkin tavannut nykyään ottaa sitä vain puolikkaan tabletin. Sekin jo kuitenkin vaikuttaa ettei maha mene ripulille ihan pienestä.
Ratiopharmin maitohappobakteeria olen jonkin aikaa syönyt, siitä on tuntunut kyllä olevan apua ainakin jonkin verran. - lactose intolerant
Imodium hidastaa suolen peristaltiikkaa ja kun lääkkeen vaikutus loppuu, jatkuu ripuli, jos se on kroonista.
Jos sinulla on usein tai lähes pysyvästi löysä maha, olisi tärkeä selvittää, mistä se johtuu. Krooninen löysä maha voi joutua monesta syystä, esimerkiksi stressistä tai kilpirauhasen ylitoiminnasta. Googlaa netistä sen oireita tai rekisteröidy sivustolle www.kilpirauhasfoorumi.fi ja lue sieltä. Kilpirauhasen ylitoiminta on vakava sairaus, joka pitää ehdottomasti hoitaa. Oli sinulla sitten kilpirauhasen ylitoiminnan oireita tai ei, varaa aika sisätautilääkärille, jotta vaivasi syy selviää.
Mieti ruokailutottumuksiasi, voiko syy ripuliin löytyä sieltä. Nautitko usein keinomakeutettuja makeisia, pastilleja tai virvoitusjuomia? Useimmat niistä aiheuttavat ripulia liikaa nautittuna. Se, mikä on liikaa, on täysin yksilöllistä.
Toinen yleinen syy ripuliin on laktoosi-intoleranssi. Jos nautit tavallisia maitotuotteita, siirry kokeeksi viikoksi tai kahdeksi laktoosittomalle ruokavaliolle. Juo sitten iso lasillinen tai kaksi tavallista maitoa. Jos saat oireita, vaivasi johtuu laktoosista. - Laktoosi-intoleranssia tutkitaan myös verestä, josta etsitään laktoosi-intoleranssia aiheuttavaa geeniä. Geeni selittää suuren osan laktoosi-intoleransseista, mutta vaikka kokeessa ei löytyisi em. geeniä, voi henkilöllä silti olla laktoosi-intoleranssi. Siksi laktoosipaastokoe on hyvä, helppo ja varma testi. - Hyvin harvinainen syy voi olla fruktoosi-intoleranssi. - 14860
Sinun kannattaa lukea myös keskusteluketjuja aiheesta ärtynyt paksusuoli.
- MH
Mikä tuo 125mg on, mihin tuo-osa vaikuttaa?
- mikimi
itsellä joskus ollu vähän saman tapasta, mutta periaatteessa imodium plussan pitäisi auttaa ilma pois mahasta. No kuitenkin, voisiko olla syy myös se että uloste on kovettunut suoleen ja sivusta pääsee kuitenkin sitä ripulia vetisenä tulemaan ohi?! en tiedä. Onko tutkittu keliakia entä laktoosi-intoleranssi? Helppo todeta keliakiakin verikokeella ja sitten kalprotektiini eli ulostusnäytteellä selviää onko suolessa tulehdusta. Jos mitään vikaa ei o syy on ärtynyt suoli, sitten vaan täytyy kattoo mitä syö ja miten, kaikilla vähän eri juttu mikä auttaa. Juotko kahvia, monelle kahvi tekee pahaa mahalle.
- Hmmmmmmmmm
Mulla krooninen ripuli ollut 2 vuotta masennuksesta johtuvaa. Välillä voi olla päiviä että ok mutta imodiumia täytyy aina välillä ottaa että tasoittuu suolen toiminta. Muuten menisin ripulin jälkeen aina tosi huonoon kuntoon masennukseni kanssa. Koko ajan parempaan. Ehkä joskus paranen. Lääkärissä käyn psykiatrilla ja somaattisella kontrollissa tarvittaessa.
- Anonyymi
Imodium ja Imodium Plus on kaksi täysin eri tuotetta.
Imodium estää ripulin, muttei pysäytä suolistoa, eli kiinteä uloste tulee silti.
Sen sijaan Imodium Plus lamaannuttaa koko suolen toiminnan, josta aiheutuu tämän takia myös ummetus. - Anonyymi
Itse olen vaihtanut Imodium Plus -lääkkeen Imodiumiksi ja sen lisäksi tarvittaessa otan Cuplaton -lääkettä ilmavaivoihin.
Jostain syystä minullekaan Imodium Plus ei sovellu, en tiedä miksi. Ehkä jollekin toiselle sopii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770