Tontin "valmistelu" kustannukset

karitsanni

Mitä kaikkea tontille pitää tehdä, ennen kuin talon rakentaminen onnistuu? Eli siis talvivalmista taloa mietitään. Peltotontille kait ei itse pysty tekemään mitään? Entä kovapohjainen metsätontti? Jos nyt puhutaan näistä perustalotoimittajista kuten Kastelli, Jukka yms. niin tehdäänkö talo tasamaalle (ei rinnetalo) ja mitä tasamaa tarkoittaa? Puuta kait voi kaataa itse, mutta maan jylläämiseen tarvitaan koneita, entä räjäytetyn kiviaineksen poiskuljetus? Mitä maksaa??
Talopaketin hinta on monella valmistajalla melko hyvin näkyvillä, mutta budjetissa kun halutaan pysyä haluaisin jonkinlaisen kuvan näistä tonttikustannuksista? Olen kuullut kauhukuvia useista kymmenistä tuhansista..

3

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustannus

      Se riippuu tontin maaperän laadusta ja paljon myös paikkakunnasta. Savinen tontti vaatii maanvaihtoa ja Etelä-Suomessa konetyön ja täyttömaan hinta on toista luokkaa kuin täällä keskisessä Suomessa syrjäseudulla n 50 euroa alv tunti n.100 euroa kuorma hiekkaa.

      Maaperätutkimus ja valitun kaivuriurakoitsijan käyttö tontilla selventää jo kovin paljon kustannuksia.

      • Tönönen

        Etelä-Suomessa talon pohjien kustannukset olivat savimaatontilla 25 000 euroa. Savea piti viedä pois tosi paljon, mistä tuli lisähintaa. Olen kuullut, että joidenkin talojen pohjat ovat tulleet paljon halvemmiksi, mutta tuttujen talon pohjat (tasainen soramaa) tulivat maksamaan peräti 50 000 euroa. Lisäksi liittymämaksut olivat aika tarkalleen 10 000 egeä. Nämä luvut ovat tältä syksyltä (talon koko on reilu 200 m). Maa on Etelä-Suomessa kallista, eikä työkään ole ilmaista.


    • hfhf

      Ei noin epämääräiseen kysymykseen voi vastata oikein mitään.

      Paikkakunta

      Budjetti

      Kunnallistekniikka

      ??

      Noihin kun ensin vastaat, niin jatketaan siitä.

      Helpoiten menee kun kerrot pohjan neliöt maaperälajin ja minkä verran rahaa, niin poijaat kertoo, onnistuuko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe