Miten pääsen eroon stressistä?

hitherandthither

Olisko kenelläkään hyviä rentoutumisvinkkejä? Kerään helposti stressiä pienistäkin asioista ja jos asiat ovat suurempia tai kalenterini on täysi, olen aivan lopussa. Ennen ylioppilaskirjotuksia nukuin pari tuntia yössä, olin äärimmäisen ahdistunut ja panikoiduin vähän väliä. Ongelmani on se, että kun tiedän, että minulla on jotain tuon tapaista tulossa ja ajattelen sitä jatkuvasti miettien, kuinka pelottava tilanne tulee olemaan ja miten ihmeessä kuvittelen selviäväni siitä. Tiedän, että urheilu ja terveellinen ruokavalio auttavat, mutta ne eivät tunnu riittävän. Tarvitsen kaikki mahdolliset hyvät neuvot, koska stressi uhkaa taas.

10

3098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile...

      Juotko muuten kahvia? Minä jätin pois koko kahvin ja juo nykyisin teetä. Siis jotkut ihmiset ovat erityisen herkkiä kofeiinille ja saavat siitä oireita, kuten kiihtyneisyyttä, stressiä jne, jopa masennusta. Jättäessäni kahvin pois sain vieroitusoireita ainakin kahden viikon ajan, mutta tosiaan se oli sen arvoista. Nyt pystyn rentoutumaan ja oikeastaan sellainen rento olo on jatkuvasti päällä. Teessä on teaniinia, jolla on rauhoittava vaikutus ja teehän sisältää myös jonkinverran kofeiinia, mutta sillä on teaniinin kanssa suotuisa yhteisvaikutus.

      Sitten on luontaistuotekaupoissa myynnissä mm. teaniinia ja kauranversouutetta sisältäviä kapseleita mm. Rennoksin on yksi tuotenimi. Sekä mm. MSM:stä (metyylisulfonyylimetaani ravintolisä) olen huomannut olevan hyötyä, kun sitä syö päivittäin.Sitä käytetään kivunlievitykseen, mutta sillä on monia muitakin vaikutuksia. Jonkun mielestä nuo on ihan höpöhöpöjä, mutta mulle ne ainakin toimii ja on takuulla paljon terveempi vaihtoehto kuin oikeat lääketieteen tarjoamat vaihtoehdot.

      Olin mäkin aikamoinen stressaaja, nyt ei stressaa mikään.

      • ohi on

        Kofeiini tosiaan pahentaa kiihtymistä ja on ahdistuksesta kärsivälle sikäli suorastaan myrkky.

        Sairastuin ahdistuneisuuteen ( masennuksen muoto) reilu kaksi vuotta sitten. Yöunet meni, vatsa oli kuralla ja kaikki ruoka etoi. Ikinä ei ollut täysin rento olo ja paino laski kilon viikossa. Ahdistuskohtaukset olivat kovia.

        Jätin jo heti alussa pois kahvin ja teen ( sekin sisältää kofeiinia!). Nikotiino on myös kiihdyttävä myrkky, joten pois sekin. Pannaan joutui myös vähäisessä määrin käyttämäni alkoholi.

        Savotta oli kova eikä olo ollut Mirzapinista huolimatta kehuttava ensimmäisen puolen vuoen aikana, vaikka ihan pahin menikin lääkkeillä kuukaudessa ohi.

        Nykyään olen lenkkeilevä absolutisti. Tupakkaa tekee vielä joskus mieli ja mirtatsapiinia otan himpun ( 2 mg) aamuisin. Mutta tässä paras:

        Nyt nykyään voin oikein mainiosti! Mieliala on rauhallinen ja tyytyväinen, suorastaa mukava. Eli kyllä tuostakin pirun sairaudesta vaan toivuttiin, vaikka vielä vuosi sitten tuntui ettei tää lopu ikinä. Hienoa talvea kaikille ja toivoa toipumisesta todella on !!


      • ohi on
        ohi on kirjoitti:

        Kofeiini tosiaan pahentaa kiihtymistä ja on ahdistuksesta kärsivälle sikäli suorastaan myrkky.

        Sairastuin ahdistuneisuuteen ( masennuksen muoto) reilu kaksi vuotta sitten. Yöunet meni, vatsa oli kuralla ja kaikki ruoka etoi. Ikinä ei ollut täysin rento olo ja paino laski kilon viikossa. Ahdistuskohtaukset olivat kovia.

        Jätin jo heti alussa pois kahvin ja teen ( sekin sisältää kofeiinia!). Nikotiino on myös kiihdyttävä myrkky, joten pois sekin. Pannaan joutui myös vähäisessä määrin käyttämäni alkoholi.

        Savotta oli kova eikä olo ollut Mirzapinista huolimatta kehuttava ensimmäisen puolen vuoen aikana, vaikka ihan pahin menikin lääkkeillä kuukaudessa ohi.

        Nykyään olen lenkkeilevä absolutisti. Tupakkaa tekee vielä joskus mieli ja mirtatsapiinia otan himpun ( 2 mg) aamuisin. Mutta tässä paras:

        Nyt nykyään voin oikein mainiosti! Mieliala on rauhallinen ja tyytyväinen, suorastaa mukava. Eli kyllä tuostakin pirun sairaudesta vaan toivuttiin, vaikka vielä vuosi sitten tuntui ettei tää lopu ikinä. Hienoa talvea kaikille ja toivoa toipumisesta todella on !!

        Ahdisuskohtauksessa saa jonkin verran apua käpertymällä kyljelleen sikiöasentoon. (Tämän tiedon sain lukemalla tutkimuksesta). Sitten vaan rauhallinen musiikki soimaan, klassinen musiikki on erään tutkimuksen mukaan paras tässä suhteessa.

        Vähän helpottaa noi mutta ei ne tietenkään mitään ihmetemppuja ole.


      • ex-kofeinisti
        ohi on kirjoitti:

        Kofeiini tosiaan pahentaa kiihtymistä ja on ahdistuksesta kärsivälle sikäli suorastaan myrkky.

        Sairastuin ahdistuneisuuteen ( masennuksen muoto) reilu kaksi vuotta sitten. Yöunet meni, vatsa oli kuralla ja kaikki ruoka etoi. Ikinä ei ollut täysin rento olo ja paino laski kilon viikossa. Ahdistuskohtaukset olivat kovia.

        Jätin jo heti alussa pois kahvin ja teen ( sekin sisältää kofeiinia!). Nikotiino on myös kiihdyttävä myrkky, joten pois sekin. Pannaan joutui myös vähäisessä määrin käyttämäni alkoholi.

        Savotta oli kova eikä olo ollut Mirzapinista huolimatta kehuttava ensimmäisen puolen vuoen aikana, vaikka ihan pahin menikin lääkkeillä kuukaudessa ohi.

        Nykyään olen lenkkeilevä absolutisti. Tupakkaa tekee vielä joskus mieli ja mirtatsapiinia otan himpun ( 2 mg) aamuisin. Mutta tässä paras:

        Nyt nykyään voin oikein mainiosti! Mieliala on rauhallinen ja tyytyväinen, suorastaa mukava. Eli kyllä tuostakin pirun sairaudesta vaan toivuttiin, vaikka vielä vuosi sitten tuntui ettei tää lopu ikinä. Hienoa talvea kaikille ja toivoa toipumisesta todella on !!

        Kofeiini aiheuttaa 50-75% kaikista mielialahäiriöistä ja mahdollisesti samaa luokkaa olevan osan sairaalahoitoa vaativista, vakavammista häiriöistä. Lääketiede ja terveysviranomaiset tietävät tämän, ja myös sen, että nämä kofeinismitapaukset diagnosoidaan väärin noin sataprosenttisesti, ja myös sen, että näitä tapauksia saattaa olla Suomessa jopa 500 000. Tiedot ovat Eviran julkaisemasta tutkimuksesta.

        “Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”

        Täältä lisää tietoa.

        http://qmies.blogit.fi/


      • stress
        ohi on kirjoitti:

        Kofeiini tosiaan pahentaa kiihtymistä ja on ahdistuksesta kärsivälle sikäli suorastaan myrkky.

        Sairastuin ahdistuneisuuteen ( masennuksen muoto) reilu kaksi vuotta sitten. Yöunet meni, vatsa oli kuralla ja kaikki ruoka etoi. Ikinä ei ollut täysin rento olo ja paino laski kilon viikossa. Ahdistuskohtaukset olivat kovia.

        Jätin jo heti alussa pois kahvin ja teen ( sekin sisältää kofeiinia!). Nikotiino on myös kiihdyttävä myrkky, joten pois sekin. Pannaan joutui myös vähäisessä määrin käyttämäni alkoholi.

        Savotta oli kova eikä olo ollut Mirzapinista huolimatta kehuttava ensimmäisen puolen vuoen aikana, vaikka ihan pahin menikin lääkkeillä kuukaudessa ohi.

        Nykyään olen lenkkeilevä absolutisti. Tupakkaa tekee vielä joskus mieli ja mirtatsapiinia otan himpun ( 2 mg) aamuisin. Mutta tässä paras:

        Nyt nykyään voin oikein mainiosti! Mieliala on rauhallinen ja tyytyväinen, suorastaa mukava. Eli kyllä tuostakin pirun sairaudesta vaan toivuttiin, vaikka vielä vuosi sitten tuntui ettei tää lopu ikinä. Hienoa talvea kaikille ja toivoa toipumisesta todella on !!

        Lääkkeitä stressiin - http://track.fi.stabliss.com/product/Stabliss/?uid=2484&sid=3950&pid=148&bid=advandec


    • maikkuli123

      Ihanaa rentoutusmusiikkia saa tilattua mm. Tässä & Nyt Puodista:
      www.tassajanyt.fi. Käypä tsekkaamassa!
      Siellä on myös todella rentouttavia aistikokemusohjelmia.

    • MitäSinulleKuuluu

      vähentämällä iltalehtien lukemista. ne liioittelevat kaikkea niin paljon että joutaisivat yläkertaan.

    • Anonyymi

      Jos stressi työpaikalla johtuu esimiehestä, niin tilaamalla maksullisen naisen/miehen itsellesi ja esimiehellesi niin sillä saa stressiä aika hyvin lievennettyä:)

    • Itselläni on välillä stressiä ja ahistusta. Myös lihakset on jumissa (niska, hartiat, kaula, rintalihakset välillä, välillä myös kasvojen lihakset kuten vaikka poskien sekä kallonpohjan ja pään lihkaset) ja sen seurauksena muun muassa välillä saattaa huimata ja ainakin kahvi tehostaa tätä jonkun verran. Mun pitäis jättää kahvi pois ja ehkä myös tee. Oon joskus ollu juomatta kahvia puoltoista vuotta ja toisella kerralla vuoden. En enää kunnolla muista mun olotilaa, mutta kai ihan jees. Muutenkaan en kestä kauhean hyvin kofeiinia, varsinkin kahvin sisältämää määrää (joskus silloin tällöin voin juoda yhen kupillisen, mutta enempää en oikein kärsis, kun saattaa myös alkaa närästää). Tykkään kuitenkin kahvista ja teestäkin, että pieni taistelu olis ensin käytävä, mutta kai mää tottusin, kun oonhan mää ollu ennenkin juomatta kahvia jonkun aikaa. Vaikuttaskohan se mun nukkumiseen, kun en oikein nuku hyvin, kun lihaksiin ottaa ja sen seurauksena alkaa ahistaa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe