Synnytyksen jälkeinen masennus

Antti-30w

Sain juuri tietää, että vaimollani on synnytyksen jälkeinen masennus. Neuvokaa hyvät sisaret jotka olette käyneet tämän läpi, että miten mies pystyy parhaiten auttamaan vaimoaan tässä tilanteessa?

Antti-30w

8

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masis äitee

      Hoidat lasta niin paljon kuin mahdollista ja teet kotitöitä mahdollisimman paljon. Et syyllistä jos vaimo kertoo vaikeitakin tunteita. Koitat järjestää teille jotakin pientä kivaa yhdessätekemistä jne. Lähinnä se läsnäolo ja ihan konkreettinen auttaminen kaikessa lapsenhoitoon ja kotiin liittyvässä auttaa tosi paljon. Voin kertoa että rankkaa se tulee olemaan varmasti sinulle myös, ainakin itse näen omassa miehessäni selkeitä uupumisen merkkejä. Kannusta vaimoasi pitämään yhteyttä ystäviin jos niitä vain on, heistä voisi olla iso apu. Minulla ei ole ystäviä lähettyvillä ja se tekee arjesta paljon ankeampaa kun ainut aikuinen kenen kanssa juttelen, on oma mieheni. Tsemppiä.

    • :) kannusta

      Menkää koko perhe kävelyille yhdessä.
      Anna vaimosi nukkua.
      Tee mahdollisimman paljon kotitöitä (oma-aloitteisesti) älä huokaile samalla kun täytät tiskikonetta.
      Kehu ja kannusta vaimoasi ja hänen äiti-taitojaan.
      Kysele ja ole kiinostunut, miten hänen päivänsä on mennyt ym.
      Kerro että rakastat.
      Jos hän laittautuu tai menette ulos, muista kehua hänen ulkonäköään.

    • Koettua

      itse vahvana ja vakaana perheen tukipylväänä, johon vaimo voi nojautua heikolla hetkellään.
      Lohduttamalla ja kertomalla, että kyllä kaikki järjestyy.
      Säilyttämällä reippaan ja iloisen asenteen. Jos synkistelet tai huolestut, vaimo hätääntyy entisestään.

      Sinun ei tarvitse ruveta toiseksi äidiksi eikä vuorokauden läpi pyöriväksi yleiskoneeksi. Toki on hyvä osallistua kotitöihin tavallista enemmän, mutta monet työt voi jättää vähemmälle tai sitten hankkia ulkopuolista apua. Tärkeintä on, että edes sinä nautit vauvasta ja elämästänne.

      Muista, että tilanteenne on vain väliaikainen.

      • !!!!!!!

        vaimosi kertoisi esim negatiivisista tunteista vauvaa kohtaan, älä missään nimessä syyllistä häntä siitä. synnytyksen jälkeisessä masennuksessa saattaa päässä pyöriä sellaisia ajatuksia jotka pelottavat jopa itseään. ja niistä ei niin vaan uskalla kertoa kenellekään. ja jos uskaltaa kertoa, ja toinen syyllistää, se on kuin kunnon potku munille.


      • kohta x-mies

        ajattele positiivisesti. vaimmoni muuttui synnytyksen jälkeen hirviöksi, yritin auttaa mutta kiusaaminen ja henkinen väkivalta jota kesti yli vuoden veti minusta mehut niin etten ole vieläkään toipunut. vaimoni valittaa edelleen etten tee kotitöitä tarpeeksi ja jos teen en anna hänelle lomaa lapsesta. minä olen aina henkoht syypää hänen henkiseen tilaansa. apua hän ei ole suostunut hakemaan.perheterapiassa käytiin vaikka parisuhden on kuralla juuri hänen masennuksensa takia.itse sairastuin ja nyt MINUN!!!!!!!! pitäisi hakea apua että voisin taas vahvana ja positiivisena palata kotiin sen lasta kiusaavan hirviökotipilluhuoran luo.
        voisiko joku kertoa miten


      • Koettua
        kohta x-mies kirjoitti:

        ajattele positiivisesti. vaimmoni muuttui synnytyksen jälkeen hirviöksi, yritin auttaa mutta kiusaaminen ja henkinen väkivalta jota kesti yli vuoden veti minusta mehut niin etten ole vieläkään toipunut. vaimoni valittaa edelleen etten tee kotitöitä tarpeeksi ja jos teen en anna hänelle lomaa lapsesta. minä olen aina henkoht syypää hänen henkiseen tilaansa. apua hän ei ole suostunut hakemaan.perheterapiassa käytiin vaikka parisuhden on kuralla juuri hänen masennuksensa takia.itse sairastuin ja nyt MINUN!!!!!!!! pitäisi hakea apua että voisin taas vahvana ja positiivisena palata kotiin sen lasta kiusaavan hirviökotipilluhuoran luo.
        voisiko joku kertoa miten

        kuulostaa. Molempien mielestä toinen on syyllinen kaikkeen. Onneksi ette sentään lasta syytä.
        Ellet pysty itse vetämään itseäsi ylös, sinun tosiaan kannattaa hankkia apua. Muutenhan teidän kaikkien elämä menee pilalle.
        Avioliitto ja perhe on yhteisyritys. Olette kaikki samassa veneessä, samalla puolella. Yhden etu on kaikkien etu ja päinvastoin.
        Huomaa, että et pysty muuttamaan vaimoasi. Niinpä sinun on alettava itsestäsi. Lakkaa ihan ensiksi käyttämästä vaimostasi ja lapsesi äidistä törkeitä nimityksiä. Yritä muistella tai etsiä hänen positiivisia puoliaan. Jos hän huolehtii lapsestanne, se on jo iso asia, josta hän ansaitsee kauniin kiitoksen. Käsitinkö oikein, että sinä olet jo poistunut paikalta?
        Lapsen syntymä on myös miehelle iso asia, mutta ei verrattavissa siihen, mitä äiti joutuu kokemaan sekä henkisesti että fyysisesti. Sinun pitäisikin olla tukena ja turvana vaimollesi, kun hän on heikoimmillaan. Voi tulla sekin aika, että sinä tarvitset hänen tukeaan.
        Vaimosi on antanut sinulle elämäsi parhaan lahjan: oman lapsen. Sen hän on tehnyt oman elämänsä, terveytensä ja tulevaisuutensa hinnalla. Entä mikä on ollut sinun roolisi? Ajattele sitä, niin ehkä löydät oikean tavan toimia.


    • haluaisin auttaa

      ota yhteys lääkäriin ja kerro masennuksen oireet hänelle. Kannattaa tilata aika lääkäriltä tai muutenkin sosiaaliset ihmiset ja psygologit aina auttaa ja antaa parhaimmat neuvot. Joten täällä internetissä ei aina ehkä tule suoria tai tempsiviä vastauksia näihin ongelmiin. Kehotan että ottaisitte yhteyttä psygologiin ja sitä rataa. Onnea matkaan! :)

      • kyl te pärjäätte :)

        Kannattaa ottaa tosiaan ystävistä ja kavereistakin tukea. ja antti voisit auttaa mahdollisimman paljon vaimoasi kotitöissä ja kehua vaimoaan ja ajatella aina vaiimosi parasta kunnes hän pikkuhiljaa alkaa toipumaan. kuuntele ja puhu vaimosi kanssa asioista mikä vaimollasi on syvimmällä mielessä ja joka häntä painaa.. kyll se siit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe