ruudin ostaminen

esa

saako haulikon kantoluvalla ostettua ruutia, että tekee itse panoksia?

8

5089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piraattipilotti

      Ainakin 5 vuotta sitten ruutia sai ostaa haulikon itselataukseen. En usko että systeemit olisi muuttuneet - sanokaa jos olen väärässä.

      • esa

        Tiedustelisin vielä olisiko kellään tiedossa mitä tämmöinen lysti kustantaa? Ja ruutia ei varmaan kauheen suuria määriä voi kerralla ostaa?


      • mielessä
        esa kirjoitti:

        Tiedustelisin vielä olisiko kellään tiedossa mitä tämmöinen lysti kustantaa? Ja ruutia ei varmaan kauheen suuria määriä voi kerralla ostaa?

        Kyllä sitä ruutia sen verran saa ostettua, että saat kyntesi verille patruunoiden latauksessa. Ruuti on aika kallista, ja vastaan tulee säilytysrajat mitä asunnossa saa olla kerralla. Mutta tarvitsethan sinä hylsyjä, nalleja ym kamaa myös, vai onko ajatuksesi kuitenkin tunkea se ruuti yhteen ainoaan rautaputkeen - hyi sinua.


      • esa
        mielessä kirjoitti:

        Kyllä sitä ruutia sen verran saa ostettua, että saat kyntesi verille patruunoiden latauksessa. Ruuti on aika kallista, ja vastaan tulee säilytysrajat mitä asunnossa saa olla kerralla. Mutta tarvitsethan sinä hylsyjä, nalleja ym kamaa myös, vai onko ajatuksesi kuitenkin tunkea se ruuti yhteen ainoaan rautaputkeen - hyi sinua.

        En minä semmosia meinannut. On vaan noita hylsyjä ja nalleja joskus jäänyt kun veikkapoika teki täyteisiä. Niin ajattelin jatkaa perinteita.


      • Okei
        esa kirjoitti:

        En minä semmosia meinannut. On vaan noita hylsyjä ja nalleja joskus jäänyt kun veikkapoika teki täyteisiä. Niin ajattelin jatkaa perinteita.

        Sitten ei muuta kuin hyvinvarustettuun kauppaan kantolupa mukana. Tosin sinun täytyy luottaa kauppiaaseen, että osaa antaa sinulle oikeanlaista ruutia, kun kerrot, että haulikon panoksiin. Nopealla pistooliruudilla voi haulikkosi putki olla pian halki.


      • TAP
        Okei kirjoitti:

        Sitten ei muuta kuin hyvinvarustettuun kauppaan kantolupa mukana. Tosin sinun täytyy luottaa kauppiaaseen, että osaa antaa sinulle oikeanlaista ruutia, kun kerrot, että haulikon panoksiin. Nopealla pistooliruudilla voi haulikkosi putki olla pian halki.

        No ei se myyjä osaa sanoa millaista ruutia haulikkoon menee sen kummemin kuin pistooliin tai kivääriinkään. Kyllä se on itse tiedettävä mitä haluaa, ruuteja on monia lajeja.


      • haulimies
        Okei kirjoitti:

        Sitten ei muuta kuin hyvinvarustettuun kauppaan kantolupa mukana. Tosin sinun täytyy luottaa kauppiaaseen, että osaa antaa sinulle oikeanlaista ruutia, kun kerrot, että haulikon panoksiin. Nopealla pistooliruudilla voi haulikkosi putki olla pian halki.

        Itseasiassa haulikon patruunoissa käytetään
        nopeapaloista ruutia. Pistooleissa ja haulikoissa
        käytetään jopa samaa ruutia. Nopeapaloista ruutia
        käytetään siksi että se palaa hyvin pienessä
        paineessa (alle 1000 bar). Hitaat kiväärin ruudit
        tarvitsevat yli 3000 barin paineen palaakseen
        puhtaasti. Haulikon patruunoita ladatessa pitää
        olla tarkkana ettei laita yliannosta ruutia.
        Nopea ruuti liikaa annosteltuna aiheuttaa herkasti
        ylipaineen.


      • Andy
        haulimies kirjoitti:

        Itseasiassa haulikon patruunoissa käytetään
        nopeapaloista ruutia. Pistooleissa ja haulikoissa
        käytetään jopa samaa ruutia. Nopeapaloista ruutia
        käytetään siksi että se palaa hyvin pienessä
        paineessa (alle 1000 bar). Hitaat kiväärin ruudit
        tarvitsevat yli 3000 barin paineen palaakseen
        puhtaasti. Haulikon patruunoita ladatessa pitää
        olla tarkkana ettei laita yliannosta ruutia.
        Nopea ruuti liikaa annosteltuna aiheuttaa herkasti
        ylipaineen.

        N300-sarjan ruudit, joita haulikossa yleensä käytetään, myydään puolen kilon paketeissa. Yksi paketti maksaa n. 30€. Asunnossa saa säilyttää max. 2kg ruutia ja tuhat irtonallia. Valmiita patruunoita saa olla 20 000.

        Kovin kannattavaa haulikon itselataaminen ei ole ainakaan haulipanoksilla. Kannattaa ostaa tai lainata Timo Hyytisen Jälleenlataajan Käsikirja, jossa neuvotaan haulikonpatruunoiden latausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe