Teenkö teistä väärin miestäni kohtaan, jos kiellän häntä tulemasta synnytykseen? Mieheni haluaisi aivan ehdottomasti tulla.
Omasta puolestani haluaisin synnytyshuoneeseen mahdollisimman vähän porukkaa, mieluiten vain kätilön ja muut tarvittavat ammattilaiset. Tahtoisin ottaa kivut yksin, keskittyä synnytykseen rauhassa.
Mieheni on monella tavalla yliherkkä. Hän on reagoi mielentiloihini aivan yli, kuuntelee jokaista satunnaista huokaustani kuin maailmanlopun ennettä. Miehen läsnäollessa joutuisin koko ajan miettimään hänen tuntemuksiaan, säästelemään häntä kärsimyksiltä ja peittelemään tuskia. Toiseksi mieheni ei kestä veren näkemistä. Jo haava sormessa saa hänet melkein pyörtymään.
Miten voin selittää toiveen miehelle ilman, että hän loukkaantuu loppuelämäkseen? Meillä on hyvä suhde, ja minusta mies on lapsen isä ihan yhtä paljon, oli hän synnytyksessä läsnä tahi ei. Kai hänet voi kutsua paikalle heti vauvan pulpahdettua ulos?
Olenko itsekäs, jos haluan synnyttää ilman häntä? Onko miehellä oikeus tulla synnytykseen riippumatta minun haluistani?
Saako mieheltä evätä synnytykseen pääsyn?
22
3216
Vastaukset
- Ikuisesti syyllinen
Itselläni oli hyvin samantyylinen mies ja syntyvä lapsi oli hänenkin. Kielsin häntä tulemasta synnytykseen. Kesken synnytyksen sain ikävän tiedon, mies oli jojottanut itsensä työpaikallaan.
Arvaapa, harmittiko. - kahden äiti
oikeus päättää, ketä sinne huoneeseen haluat, kysymys on sinun ruumiistasi. Et ole itsekäs.
Jos loukkaantuu niin minkäs sille sitten voi.- Ikuisesti syyllinen
Ja seurauksena on ex-mies jojossa eli kannattiko
- 35+4
Ikuisesti syyllinen kirjoitti:
Ja seurauksena on ex-mies jojossa eli kannattiko
se mies oli ihan pälli. Tuskin kukaan sen takia itteensä tappaa kun ei päässyt synnytyssaliin...Eipä olisi raukkaparan hermot kestänyt tolla mentaliteetilla ylipäätänsäkkään lapsen kasvattamista. Olisi jojottanut itsensä jo heti ensimmäisen unettoman yön jälkeen...
En olisi heti uskonut että näitä säälittäviä provoja ihan näillä palstoilla esiintyy...tai sitten taidat olla "vähän onnellinen".
- rv_39
Se on ilman muuta Sinun oma päätöksesi, ketä otat mukaan synnytykseen! Teet juuri niin kuin sinusta tuntuu oikealta.
Itse olin raskauden alussa myös sitä mieltä, että en halua miestäni niin "raadolliseen" ja intiimiin tilanteeseen, mutta muutin pikaisesti mieleni..
Lapsen syntymä on se hetki, jolloin minusta tulee äiti - ja miehestäni isä. Lapsi on meidän molempien, ja vaikka minähän hänet synnytän, niin haluan isänkin olevan mukana. Se tulee olemaan kiistatta hänen elämänsä lopullisesti muuttava ja ikimuistoinen päivä, ja haluan hänen osallistuvan siihen ihan konkreettisesti.
Meillä on muutenkin todella läheinen suhde, ja tiedän miehestäni olevan suuri apu ja tuki synnärillä. En voisi kuvitellakaan estämästä häntä tulemasta. - 5:n äiti
Meillä on toiminut parhaiten sellainen ratkaisu, että mies käy avautumisvaiheessa minua kerran tai pari katsomassa, ja tulee sitten ponnistusvaiheeseen mukaan. Tosin kuopus syntyi lopulta niin nopeasti, että mies myöhästyi 10 minuutilla, mutta pääsipähän katsomaan kun vauva punnittiin, mitattiin ja kylvetettiin.
Esikoisen synnytyksessä hän oli alusta loppuun asti mukana, ja istui synnytyssalin nurkassa lukemassa jotain kirjaa. Eli oli paikalla, mutta ei mukana synnytyksessä. Ponnistusvaiheeseen hän tuli ihan oikeasti mukaan. - 5487452
Voi olla, että haluat miehesi sittenkin mukaan, olotilan synnytyshetkellä tietää vasta sen tapahtuessa. Muutenkin itse synnytysvaiheessa (ponnistus) sitä on niin keskittynyt oman kehon toimintaan, ettei ympäristöön paljoa huomiota ehdi kiinnittämään.
- näytä viesti hänelle
...siinä on mun mielestä ihan riittävän hyvä selitys miksi haluat synnyttää yksin.
Ja tuli vaan tunne että jos itselläni olisi vastaava olo omassa suhteessani, haluaisin jotenkin vapautua moisesta taakasta että täytyy koko ajan säästellä miestä "kärsimästä". Oli sitten kyse synnytyksestä tai jostain muusta.
Jos tulet toisiin ajatuksiin syystä tai toisesta, eli miehesi tulee mukaan synnytykseen, yritä ihmeessä vapautua ko. tunteesta että sinun täytyy tehdä hänen tilanteensa mahdollisimman helpoksi! Hän on aikuinen ihminen, jos hän ahdistuu, pelkää, jännittää niin se olisi hänen ongelma oppia hallitsemaan ja käsittelemään niitä. Ei sinun tehtävä siloittaa maailmaa niin ettei hän panikoi. Ja jos pyörtyy näkemästään niin onpahan poissa jaloista... :)
Itselläni hiukan samat fiilikset oman miehen suhteen siltä osin, että mitenköhän mahtaa kyetä tukemaan minua...mutta olisihan se avautumisvaiheessa mukava jos olisi tuttu ja rakas naama lähettyvillä. - näin meillä
Minun mieheni olisi todellakin loukkaantunut jos olisin ilmoittanut että hän ei pääse synnytykseen mukaan. Mukana olo oli hänelle todella tärkeää. Muutenkin olisi ollut itselläni kamalaa maata yksin niissä tuskissa siellä salissa kun kätilö ei päässyt välillä tuntiin katsomaan että kuinka voin. Eihän se mies siinä paljon voinut tehdä, oli vaan läsnä ja hiljaa kun minä en jaksanut jutella. Ponnistus vaiheen aika mies pysyi tiukasti pääni vierellä eikä kertaakaan kurkannut vastaanotto puolelle, sen olimme yhteis tuumin sopineet. Ei siinä paljon niitä miehen tunteita tullut ajatelleeksi että oliko hänellä hyvä olla vai ei, oma tuska piti siitä huolen. Kun lapsi sitten syntyi niin mieheni suli siihen paikkaan. Synnytys oli miehelleni todella tunteikas kokemus ja varmasti auttoi häntä muodostamaan siteen omaan lapseensa kun sai tämän syliinsä ihan parin minuutin ikäisenä. Vieläkin kun muistellaan syntymää ja katsellaan valokuvia, on miehelläni tippa linssissä. Olen todella onnellinen että mieheni sai kokea tyttäremme synnytyksen, se oli kuulemma hänen elämänsä onnellisin hetki.
Minä luulen että jos miehesi todella haluaa mukaan synnytykseen ja sen häneltä kiellät, niin hän tulee kantamaan pientä katkeruutta asiasta lopun ikäänsä.- tuo edellinen
Siis eihän se mies tyttären synnytystä kokenut vaan tyttären syntymän :D.
- didididi
Ota mukaan tai ota edes joku ystäväsi. Älä mene yksin. Minulla ei ole miestä joten paras ystäväni tuli mukaan. Hän oli korvaamaton. Hänen läsnäolonsa ja yksistään se että hän kovimman kivun aikana piti kättä harteillani (muuta kosketusta en sietänyt koska kivut olivat kamalat) ja vei minut vessaan kun hoitaja käski (itse en halunnut kivuiltani käydä wc:ssä kun en kyennyt liikkumaan) auttoivat minua kestämään.
- vanhanaikainenMamma
Meillä on synnytys vasta muutaman kuukauden päästä edessä, mutta olemme mieheni kanssa jo sopineet, että hän voi tulla synnytykseen mukaan sillä ehdolla, ettei missään vaiheessa kurki jalkoväliini!! En nimittäin siedä ajatusta, että mieheni näkisi intiimit paikkani sellaisessa tilassa, verta ja kakkaa ja ties mitä ympäriinsä. Eikä mieheni edes halua itsekään sitä nähdä, on sanonut, voi pahoin veren näkemisestä yms. Lapsen maailmaantulon näkeminen ei ole hänelle tärkeää, tärkeämpi on se että minä voin mahdollisimman hyvin sekä henkisesi että fyysiseti ja että heti syntymän jälkeen hän voi sitten pidellä lasta ja nähdä hänet.
Eli mukana on, mutta henkisenä tukena ja kädestä pitäjänä pääpuolella =) .
Ymmärrän oikein hyvin viestin aloittajan halun synnyttää ilman miestä, ja se on ihan oikeutettua. Nainenhan siinä kärsii ja synnyttää, ja hänen on saatava tehdä päätökset sen mukaan, mikä suinkin helpottaa olotilaa edes vähän. Jos pelkää energiaa kuluvan miehen "rauhoittelemiseen", niin mies odottakoon ulkopuolella.
Tiedän että monet miehet innoissaan katselee synnytystä (siis varsinaista ponnistus- ja ulostulovaihetta) ja jopa kuvaa sitä, mutta minusta se on lähes sairasta. Jotain kiehtovaa on entisaikojen tavassa, jolloin synnytys oli naisten juttu ja miehet tuli kuvioihin vasta sitten, kun lapsi oli tullut maailmaan.
Jos itse olisin mies, en varmasti voisi koskaan myöhemmin rakastellessa estää itseäni edes vähän ajattelemasta sitä veristä tapahtumaa, johon naisen elimet synnytyksessä venyy ja vääntyy.
Joillekin parisuhteessa raja yksityisyyteen menee siinä, ettei halua nähdä toistensa vessassakäyntiä. MIksei se voi siis kulkea myös siinä, ettei halua yhteistä synnytystä? - Muimui
vanhanaikainenMamma kirjoitti:
Meillä on synnytys vasta muutaman kuukauden päästä edessä, mutta olemme mieheni kanssa jo sopineet, että hän voi tulla synnytykseen mukaan sillä ehdolla, ettei missään vaiheessa kurki jalkoväliini!! En nimittäin siedä ajatusta, että mieheni näkisi intiimit paikkani sellaisessa tilassa, verta ja kakkaa ja ties mitä ympäriinsä. Eikä mieheni edes halua itsekään sitä nähdä, on sanonut, voi pahoin veren näkemisestä yms. Lapsen maailmaantulon näkeminen ei ole hänelle tärkeää, tärkeämpi on se että minä voin mahdollisimman hyvin sekä henkisesi että fyysiseti ja että heti syntymän jälkeen hän voi sitten pidellä lasta ja nähdä hänet.
Eli mukana on, mutta henkisenä tukena ja kädestä pitäjänä pääpuolella =) .
Ymmärrän oikein hyvin viestin aloittajan halun synnyttää ilman miestä, ja se on ihan oikeutettua. Nainenhan siinä kärsii ja synnyttää, ja hänen on saatava tehdä päätökset sen mukaan, mikä suinkin helpottaa olotilaa edes vähän. Jos pelkää energiaa kuluvan miehen "rauhoittelemiseen", niin mies odottakoon ulkopuolella.
Tiedän että monet miehet innoissaan katselee synnytystä (siis varsinaista ponnistus- ja ulostulovaihetta) ja jopa kuvaa sitä, mutta minusta se on lähes sairasta. Jotain kiehtovaa on entisaikojen tavassa, jolloin synnytys oli naisten juttu ja miehet tuli kuvioihin vasta sitten, kun lapsi oli tullut maailmaan.
Jos itse olisin mies, en varmasti voisi koskaan myöhemmin rakastellessa estää itseäni edes vähän ajattelemasta sitä veristä tapahtumaa, johon naisen elimet synnytyksessä venyy ja vääntyy.
Joillekin parisuhteessa raja yksityisyyteen menee siinä, ettei halua nähdä toistensa vessassakäyntiä. MIksei se voi siis kulkea myös siinä, ettei halua yhteistä synnytystä?Vessakäynti on mielestäni hiukan huono rinnastus synnytykseen. Vessakäynnillä ulos punnerrettu tuotos ei ole siinä mielessä miehen ja naisen yhteiselämän ilmentymä, toisin kuin yhteinen lapsi.
Jos eritteet, venynyt värkki ym. hirvittää, voihan mies tosiaan osallistua pääpuolessa lapsensa syntymään.
Itse toivon että mieheni osallistuu mahdollisimman paljon synnytykseen, mutta hänkin voi herkkänä tyyppinä pysytellä pois etulinjasta eli keskittyä pitelemään kädestä jne. Vierastan ajattelua jonka mukaan lapsen äidillä on jotenkin suurempi oikeus määritellä miten lapsi syntyy.
Kiinnostaisi tietää miten te, jotka miellätte äidin oikeudet synnytyksessä suuremmiksi kuin isän, suhtaudutte äidin ja isän rooleihin laajemminkin. Joskus nimittäin tuntuu että me naiset olemme herkästi määrittelemässä lapseen liittyvät asiat sillä oikeudella että olemme äitejä...ja sitten valitamme kun mies ei osallistu perhe-elämään, lapsen hoitoon jne. No, tämä meni alkuperäisestä aiheesta sivu, mutta jäin miettimään näitä "kysymys on sinun ruumiistasi" -tyylisiä kommentteja tulevaisuudenkin näkökulmasta - miten isä kokee lapsensa & jääkö jo synnytyksessä ulkopuoliseksi. Aina on isiä jotka jäävät pois synnytyksestä erinäisistä syistä eikä sen tarvitse tietenkään johtaa mihinkään kamalaan. Mutta miksi sulkea isä kokonaan pois oman lapsensa syntymästä, jos hän haluaa olla mukana???
Se, että nainen ahdistuu siitä että miehensä ehkä ahdistuu, on naisen ongelma josta kannattaisi päästä eroon omaa suhtatumistaan muuttamalla.
Ok. Ehkä on olemassa miehiä jotka kadottavat seksihalunsa kun näkevät mihin ko. ruumiinosaa käytetään, mutta se on taas miehen ongelma eikä sinne tarvitse mennä väkisin kurkistelemaan jos haluaa säilyttää "neitseellisen" mielikuvansa...
- neuvoska
Itse en raskisi kieltää ehdottomasti. Eka kerralla harkitsin, haluanko vai ei mutta minusta miehellä oli halutessaan oikeus tulla oman lapsensa synnytykseen. Vasta neljännessä synnytyksessä hän uskaltautui katsomaan jalkoväliin, se paljastui minullekin vasta silloin että hän oli ollut turvallisesti pääpuolessa aiemmissa synnytyksissä...
Voihan synnytyksiä katsoa etukäteen vaikka Sairaala-sarjasta, ja sitten keskustella onko miehen läsnäolo hyvä vai ei. Vähän harjoitella sitä että vaimoon tulee käymään kipeää. Voi myös aika suoraan sanoa etukäteen mitä toivoo; että toivoo esim. tsemppaamista eikä osanottoa ja säälittelyä. Tuo oli myös ihan hyvä ehdotus että mies käy välillä salista poissa. Ennenvanhaan miehet juurikin odottivat synnytyshuoneen ulkopuolella tuskissaan... silloin nimittäin oli äidin hengenvaara vielä ihan todellinen.- että näin...
Kyllä vähän ihmetyttää kun moni tuntuu pelkäävän omaa miestään, jos se "Kurkkii". Kunhan ootte siellä puskemassa vaavia ulos niin se on kyllä yks ja sama mitä ympärillä tapahtuu, kyllä se ponnistus vaan valtaa sen tilanteen. Aika kypsymättömiä suhteita täytyy olla jos tommosia pelätään. En kyllä usko, että se mies sinne kurkkis muutenkaan ja mua ei ainakaan siinä tilassa vois vähempää kiinnostaa, vaikka siellä ois koko sairaala kurkkimassa.
- Ä&T
Minusta taas isällä ei ole oikeutta olla katsomassa synnytystä ihan missä tahansa tilanteessa, siis jos miehen läsnäolosta tulee taakka. Kaikista tärkein asia on kuitenkin syntyvä lapsi, ja että synnytys menee sujuvasti. Kauhisteleva ja pyörtyilevä mies on stressitekijä äidille, mikä vaikuttaa synnytyksen kulkuun negatiivisesti. Uskomatonta, että siinä tilanteessa synnyttäjän pitäisi muka "muuttaa asennettaan". Eiköhän se ole tämä "tukihenkilö" jolla olisi asenteenkorjauksen paikka, jos meinaa ängetä mukaan synnyttävästä osapuolesta välittämättä! Tämä siitä huolimatta, että oma mies oli mukana synnytyksessäni, ja ihan aitiopaikalla ponnistusvaiheessa (tuki jalkaani) :) Hän oli kuitenkin rauhallinen ja kannustava, voimaa antava tekijä, hermorauniolle olisi ollut parempi odottaa oven ulkopuolella. Minä en olisi halunnut kuunnella jotain huokailua ja "voivoi kun tekee pahaa"-valitusta niissä kivuissa, vaan siinä olisi tullut ympäri korvia vaikken väkivaltainen olekaan...
Ap, sinun ei tarvitse perustella päätöstäsi muuten, kuin että haluat lapsen parasta eli mahdollisimman hyvin menevän synnytyksen. Olisiko kuitenkin mahdollista katsoa tilanteen mukaan, siis mies tulee mukaan sairaalaan MUTTA jos hänestä on haittaa hän odottaa ulkopuolella ja tulee huoneeseen vauvan syntymän jälkeen? Nimittäin et voi tietää etukäteen tuntemuksiasi salissa, vaan saatat halutakin jonkun olemaan läsnä, voi olla että haluat olla rauhassa. Ja mieskin saattaa yllättää tositilanteessa.- Muimui
Juu, minä peräänkuulutin synnyttäjän asenteenmuutosta. Tarkoitin sillä sitä että etukäteen kuvittelee tietävänsä miten jossain tilanteessa käy ja ottaa kohtuuttomasti paineita siitä, miten joku toinen reagoi. Eli ajattelee ja tekee päätöksiä toisen puolesta ja kantaa vastuuta siitä, mihin ei voi vaikuttaa. Ainahan voi käydä niin että odottaa joltakulta läheiseltä jotain ja joutuu pettymään. Voiko tällaisilta tilanteilta välttyä täysin? Mieshän voi tuottaa pettymyksen myöhemminkin. Olenko silloinkin vain minä ja minä ja minun pitää estää katastrofi tapahtumasta. Vai voisinko odottaa kumppanilta aikuisen ihmisen vastuunkantoa & kertoa, mitä minä toivon.
Tukihenkilön asenteenmuutos siihen, että verta nähdessään kertakaikkiaan pyörtyy vaikuttaa melko mahdottomalta. Tottakai tukihenkilö voi muuttaa asennettaan niin että pyrkii tukemaan synnyttäjää vaikka olisikin väsynyt, huolestunut, turhautunut... Jotkut asiat eivät vain ole ennakoitavissa, mutta voihan mies kaikkensa yrittää kunhan vain tietää mitä ko. tilanteessa häneltä toivotaan/ei toivota.
Mies voi yllättää positiivisesti niinkuin kirjoitit. Vaikka mieheni on terveydellisissä asioissa arka & jopa ylireagoiva ja voin kuvitella hänen reagoivan voimakkaasti synnytystilanteeseen, en silti suoralta kädeltä evää synnytykseen tulemista. Voihan sen tilanteen sopia siinä toisin, jos alkaa tuntua että miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Voisin kuvitella että jokainen mies - nähdessään mihin nainen synnyttäessä joutuu - olisi siinä määrin sinnikäs että pitäisi "voivoi" huokailut sisällään.
- RV 39
Minulla on hyvin samantyyppinen mies kuin aloittajalla, ja olen kieltänyt tulemasta mukaan. Kielsin esikoisenkin synnytyksessä, ja se oli ihan oikea päätös.
Minulla oli tukihenkilönä kaksi lasta synnyttänyt ystäväni, ja samalla tukihenkilöllä mennään tälläkin kertaa. Salissa on hyvä olla mukana joku oma tukihenkilö, koska synnytys on kuitenkin useimmiten vain pitkää odottelua, ja "äksöniä" on hyvin vähän. Voi siis yksin tulla aika pitkäksi, kätilöt eivät ole paikalla muutoin kuin jos jotain tapahtuu.
Tuollaiset kommentit, joissa jonkun mies on muka hirttänyt itsensä kun ei päässyt synnytykseen mukaan, kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Jos se edes on totta, niin ei ole kyllä sillä miehellä ollut muutenkaan ihan kaikki kotona. Normaalit ihmiset eivät itseään tapa tällaisen asian takia.
Synnytys on naisen tehtävä, ja mikään pakko ei ole ottaa miestä mukaan. Itsekäs saa ja pitääkin olla, jotta synnytys hoituu parhaalla mahdollisella tavalla äidin kannalta. Joskus se tarkoittaa sitä, että isä on mukana, ja joskus taas sitä, että isä pysyy poissa.- Chici
Itsellä on synnytykseen viellä hetki aikaa, mutta olen kieltänyt miestä tulemasta mukaan. Odottakoon käytävässä. Tiedän, ettei vauva nyt kellonlyömällä ja sovittuna päivänä tule, mutta vuorolistaa katsoessamme, lähes riemastuin kun huomasin, että mies on töissä juuri laskettuna päivänä. Tästä syystä sitten sovimme, että ystäväni tulee meille siksi aikaa, kun mies on töissä(tekee 12tuntista päivää)
Ystävänkin kielsin tulemasta mukaan, sillä tiesin, että se jos mikä loukkaisi miestä. Mies loukkaantui jo siitä kun ei päässyt neuvolaan mukaan -.-' mutta siis, yksin olen menossa. Samoin kun kielsin sukulaisia tulemasta. En halua huoneeseen yhtään ylimääräistä ihmistä.
Ehkä kuullostan ilkeältä ihmiseltä, mutta kaipa se sitten on tärkeintä, että mies saa ensimmäisenä, tai sitten toisena pitää lasta sylissään. Ensimmäinen on kyseessä, ja nyt jo ahdistaa pelkästään tieto, että joku pitäisi olla mukana. Onneksi oma äitini on puolellani, ja sanoi sitten miehelle, että pysyy poissa huoneesta, jos en halua häntä mukaan. Tämä on oma päätökseni. Ja kuten joku tuolla totesi, se voi muuttua, ehkä muuttuukin. Mutta ainakin nyt näyttää siltä, ettei ole muuttumassa. Teet kuten itse parhaaksi näet, joillekkin se on, että on mies tai ystävä mukana. Joillakin taas, ettei.
- Tuleva äiti
Mulla on ihan sama juttu, että "yksin" haluan synnyttää. Sanoin siitä kätilölle, hän sanoi että monet tekevät sillee että mies on mukana avautumisvaiheessa, mutta ponnistusvaiheessa odottavat ulkopuolella ja kun tehdään sisätutkimusta. Puhuimme tästä mieheni kanssa ja ymmärtää kyllä minua. Eiköhän silloin kuitenkin etusijalla ole vauva ja äiti, eikä tarvii kaikenmuun lisäksi stressata miestä. Ja mies voidaan kutsua heti saliin kun vauva on tullut ulos. Ei hän siinä mitään menetä kuin sen että minä ponnistan. Näin me teemme ja tämä on minun mielipide. Voimia sulle!
- ------------
Tuossa jo edellä ehdotettiin, että mies olisi avautumisvaiheen kaverina ja lähtisi ponnistusvaiheen ajaksi pois. Kannattaa keskustella miehen kanssa, että mitä hän on odottaa synnytykseltä ja vaikka näyttää hänelle synnytysvideo/-kuvia netistä tai kirjasta ja kysyä kestäisikö hän katsoa. Kerro myös omista tuntemuksistasi, että pelkäisit näyttää kipua hänelle koska hän on herkkä. Kannattaa avoimesti keskustella etukäteen, ettei sitten tule myöhemmin riitaa asiasta tai asia tulee pommina h-hetkellä.
Et ole itsekäs, jos haluat synnyttää yksin. Tiedät itse parhaiten, miten jaksat ja kestät synnytyksen. - hhSgzfggfz
vaikka olis minkälainen hermoheikko niin en kyllä tohtis kieltää tulemasta kun OMA LAPSI syntyy. On miunkin mies aika herkkää sorttia mut ihan hyvin kesti. Miun mielestä ongelma on siinä että mietit sitä miestäs liikaa että siun pitäis jotenkin esittää ettei sinuu koske. Luota siihen miehees vähän enemmän, ja jos ei kestä niin sitten voit pyytää poistumaan, mutta älä päätä tällästä asiaa etukäteen. Ihan on oikeuskin hänellä suuttua jos et sen vertaa luota että antasit edes mahdollisuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275