Mahtavaa, taas pääsee nauttimaan Quattron ylivoimasta ja naureskelemaan takavetojen liukasteluille liikennevaloissa. Ei voi kuin ihmetellä kuka valitsee kevytperäisen takavedon pohjolan vetisiin ja lumisiin oloihin. No, nyt siitä valinnasta saa sitten kärsiä ja nöyrtyä Quattron edessa.
Quattro -kelit saapuivat!
33
1517
Vastaukset
- RWD4evö
Kuinka hijas kuatro sullon, kun vieläkin kerkiämmä ejelle?
- Kyseenalaistaja
Tarkoitit ilmeisesti ihan normaalia nelivetoa tuolla jutullasi?
Ajattelin itse vaihtaa kaksivetoiseen kun nelivedosta on nykyään niin surkean vähän hyötyä, polttoaineen kulutus kasvaa ja ajo-ominaisuudet huononevat sen sijaan koko muun vuoden.
T:Nelivetobemarin omistaja- Veikatenkaan et voit
Tänäänkin yksivetoinen fillari pärjäsi oikein mukavasti liikenteessä. Ei jonoja, ei valoja, ei kisoja, ei sakkoja tai parkkiongelmia, ei hintava. Suosittelen. Kuntokin on rautaa.
- -1.8T-
Tänään jo hankittuna jokunen pää nahka. Alla on lastutettu 1.8T Guattro (vain noin 200 heppaa) ja just tänään kyykytin edellisen kori mallin M3:sta!!! Kovcasti yritti amis polkea, mutta oli nöyrryttävä q-ylivoiman edessä!!! Rrrrrrrrrrrrrrrrrruahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
- 3.0TDI
Pari liikennevalorepäisyä jossa 500-sarjalainen jäi kuin tikku paskaan ja tuli kylkimyyryä perässä. Ei ole takavedolla mitään jakoa, vaikka omassa vain 240hp 500nm.
- Peruskoulun käynyt
Viimeistään maaliskuussa asiat palaa entiselleen.
PS. Mäki kyykytin Corollalla joskus takavetoisen turbo Volvon
PPS. Amiskin tietää että päänahka on yhdyssana.
- ..............
Meinaa noi Quattrot nöyrtyä Evon edessä oli sit kesä tai talvi..
- Harrasteluautoilija
Itsellä tommonen -99 Subaru Impreza ja tehokkaista Audeista olen kyllä kuullut paljon puhuttavan mutta yhtään ei ole kohdalle sattunut, ei kesällä eikä talvella.
No onhan meikäläisen pirssissä vähä Wisecoa, Eaglea, Isompaa Carrettia mutta ei niitä tehokkaita Audeja näkynyt silloinkaan kun autoni oli vakio.
Mitään q-ylivoimaa ei todellakaan ole tullut havaittua käytännön tasolla. - Bernd Rosemeyer
Harrasteluautoilija kirjoitti:
Itsellä tommonen -99 Subaru Impreza ja tehokkaista Audeista olen kyllä kuullut paljon puhuttavan mutta yhtään ei ole kohdalle sattunut, ei kesällä eikä talvella.
No onhan meikäläisen pirssissä vähä Wisecoa, Eaglea, Isompaa Carrettia mutta ei niitä tehokkaita Audeja näkynyt silloinkaan kun autoni oli vakio.
Mitään q-ylivoimaa ei todellakaan ole tullut havaittua käytännön tasolla.nooh, ainakin audeissa on parempi nelivetojärjestelmä ku sun scoobyssä
http://www.youtube.com/watch?v=8zfKRdgoRo4 - Sikaflunssa
Bernd Rosemeyer kirjoitti:
nooh, ainakin audeissa on parempi nelivetojärjestelmä ku sun scoobyssä
http://www.youtube.com/watch?v=8zfKRdgoRo4Toihan on toi legendaarinen video missä Nissanillakin syttyy jarruvalot vielä ku auto liikkuu ja kamalasti molotetaan saksaa.
Itse olen nähnyt sellaisen videon missä Audi ei pääse rullilta ylös ja videon huonoin BMW taas pääsee. Uskokoon ken tahtoo. - .............
Sikaflunssa kirjoitti:
Toihan on toi legendaarinen video missä Nissanillakin syttyy jarruvalot vielä ku auto liikkuu ja kamalasti molotetaan saksaa.
Itse olen nähnyt sellaisen videon missä Audi ei pääse rullilta ylös ja videon huonoin BMW taas pääsee. Uskokoon ken tahtoo.Tämä surkuhupaisa video jossa Q5 jää kiinni ristiriipuntaan on ajettu esp päällä joka on maantiesäätö:
http://www.youtube.com/watch?v=AgpJ8PFvKrI&feature=related
ESP pois päältä (offroad säätö)
http://www.youtube.com/watch?v=m0Zqy4oDA74&feature=related
Sama tehtiin BMW:n rullatestissä, jossa Audissa oli ESP päällä. Kun ei oikeasti pärjää, niin täytyy vääristellä...
että se siitä sinun BMW:stä...
- ......
audiko muka hyvä neliveto, hyvä jos kaks rengasta vetää!!!!!!!! Audi osas viel 80- luvulla tehdä nelivetosia autoja (esim. 5 sylinterinen 200 turbo quattro) mutta nykyset on täyttä skeidaa!!!!!!!!! Subaru hakkaa audit mennen tullen neliveto tekniikassa!!!!!!! En muuten omista subarua!
- A4 1.8Ts q 180hv -00
tulee tulee, kunhan tänne pohjanmaalle vasta viikon päästä että saan ensin jalan kipsistä!
Nii pääsin kokeileen miltä mun eka quattro tuntuu liukkaalla..- Audin koeajanut
Itse kokeilin joskus A4 quattroa jäälle auratulla radalla, vaikken ollutkaan ostomielessä pettymys oli paha kun puskeminen hallitsi tunnelmaa. Itse odotin enemmänkin hallittuja luistoja joissa yliohjaus näyttelee pääroolia.
- A4 1.8Ts q 180hv -00
Audin koeajanut kirjoitti:
Itse kokeilin joskus A4 quattroa jäälle auratulla radalla, vaikken ollutkaan ostomielessä pettymys oli paha kun puskeminen hallitsi tunnelmaa. Itse odotin enemmänkin hallittuja luistoja joissa yliohjaus näyttelee pääroolia.
tai sitte et osaa ajaa. Sen verran oon ajannu quattrolla sorateitä pitkin että voin sanoa että siinä on erittäin neutraali käyttäytyminen.
Jos nelivedon haluaa luisuun täytyy käyttää menetelmää nimeltä "scandinavian flick" joka tarkoittaa vastaheittoa, eli auton perä saadaan luisuun tekemällä ensin ohjausliike toiseen suuntaan ja heti perään oikeaan suuntaan.
Audeissa ennen vm 2009 on täysmekaaninen torsen (TOrque-SENsing differential) keskellä ja takana, eli teho voidaan jakaa individuaalisesti etu- ja taka-akselien ja takarenkaiden välillä, Audin käyttämä torsen järjestelmä voi ohjata jopa 80% tehosta paremmin pitävälle akselille ja jakaa tehon erikseen takarenkaiden välillä.
Jos mun audi on lähteny puskeen sorateillä keskilukko on siirtäny enemmän tehoa taakse joka tasapainottaa auton käyttäytymistä ja toisinpäin kun perä on lähteny luisuun. Jos et usko nii tuu kokkolaan kyytiin! Mä en pelkää todistaa sitä sulle!
meilaa jos uskallat nii sovitaan millon mä näytän sulle kuinka audilla ajetaan! [email protected] - Audin koeajanut
A4 1.8Ts q 180hv -00 kirjoitti:
tai sitte et osaa ajaa. Sen verran oon ajannu quattrolla sorateitä pitkin että voin sanoa että siinä on erittäin neutraali käyttäytyminen.
Jos nelivedon haluaa luisuun täytyy käyttää menetelmää nimeltä "scandinavian flick" joka tarkoittaa vastaheittoa, eli auton perä saadaan luisuun tekemällä ensin ohjausliike toiseen suuntaan ja heti perään oikeaan suuntaan.
Audeissa ennen vm 2009 on täysmekaaninen torsen (TOrque-SENsing differential) keskellä ja takana, eli teho voidaan jakaa individuaalisesti etu- ja taka-akselien ja takarenkaiden välillä, Audin käyttämä torsen järjestelmä voi ohjata jopa 80% tehosta paremmin pitävälle akselille ja jakaa tehon erikseen takarenkaiden välillä.
Jos mun audi on lähteny puskeen sorateillä keskilukko on siirtäny enemmän tehoa taakse joka tasapainottaa auton käyttäytymistä ja toisinpäin kun perä on lähteny luisuun. Jos et usko nii tuu kokkolaan kyytiin! Mä en pelkää todistaa sitä sulle!
meilaa jos uskallat nii sovitaan millon mä näytän sulle kuinka audilla ajetaan! [email protected]Mutta ei kyllä kiinnosta. On kyllä tullut ajettua ennenkin nelivetoista jääradalla ja Audi on yksinkertaisesti surkea esitys. Hallittu luisu saattaa kesken kaiken muuttua puskemiseksi(varsinkin vaihtelevassa pinnassa), kun on kunnollisiankin kokeillut ei tuo ole mitenkään suotava ominaisuus. En silti epäile etteikö sitäkin pystyisi viemään hienosti kun aikaa on rajattomasti käytössä(toisin kuin minulla oli), toisaalta kuitenkin on olemassa sellaisiakin nelivetoja joiden käyttäytymisen sisäistää kierroksen aikana... joten en sanoisi Audin Torsenilla toteutettua nelivetoa mitenkään hienoksi ajettavaksi.
- A4 1.8Ts q 180hp -00
Mutta ei kyllä kiinnosta. On kyllä tullut ajettua ennenkin nelivetoista jääradalla ja Audi on yksinkertaisesti surkea esitys. Hallittu luisu saattaa kesken kaiken muuttua puskemiseksi(varsinkin vaihtelevassa pinnassa), kun on kunnollisiankin kokeillut ei tuo ole mitenkään suotava ominaisuus. En silti epäile etteikö sitäkin pystyisi viemään hienosti kun aikaa on rajattomasti käytössä(toisin kuin minulla oli), toisaalta kuitenkin on olemassa sellaisiakin nelivetoja joiden käyttäytymisen sisäistää kierroksen aikana... joten en sanoisi Audin Torsenilla toteutettua nelivetoa mitenkään hienoksi ajettavaksi.
Ehkä audin torsen ei oo kaikkein hienoin mutta koska ne on täysin mekaanisia (vuoteen 2008 asti) ne ovat idioottivarmoja ja kestävät monta kertaa enemmän tehoa ja vääntöä ku monien kilpailjioiden järjestelmät.
-09 eteenpäin audeissa on uusittu quattro joka siirtää tehoa individuaalisesti renkaitten välillä ja toimii myös yhdessä ESP:n kanssa jakaen tehoa parhaiten pitävälle pyörälle, mikä tarkoittaa että uusissa audeissa esp:n ei tarvi aina käyttää jarrua luiston suoristamiseksi joka taasen säästää jarruja ja pienentää kulutusta.
Tämä surkuhupaisa video jossa Q5 jää kiinni ristiriipuntaan on ajettu esp päällä joka on maantiesäätö:
http://www.youtube.com/watch?v=AgpJ8PFvKrI&feature=related
ESP pois päältä (offroad säätö)
http://www.youtube.com/watch?v=m0Zqy4oDA74&feature=related
toisessa videossa lukee että kuljettaja esitteli vaan esp:n ja nelivedon yhteispeliä - A4 1.8Ts q 180hp -00
Mutta ei kyllä kiinnosta. On kyllä tullut ajettua ennenkin nelivetoista jääradalla ja Audi on yksinkertaisesti surkea esitys. Hallittu luisu saattaa kesken kaiken muuttua puskemiseksi(varsinkin vaihtelevassa pinnassa), kun on kunnollisiankin kokeillut ei tuo ole mitenkään suotava ominaisuus. En silti epäile etteikö sitäkin pystyisi viemään hienosti kun aikaa on rajattomasti käytössä(toisin kuin minulla oli), toisaalta kuitenkin on olemassa sellaisiakin nelivetoja joiden käyttäytymisen sisäistää kierroksen aikana... joten en sanoisi Audin Torsenilla toteutettua nelivetoa mitenkään hienoksi ajettavaksi.
ja vielä, onko tämä aliohjatumista? tai ei hallittua luisua?
http://www.youtube.com/watch?v=cCVgClvGemk
youtube.com on täynnä videoita joissä näkyy quattron käsiteltävyys liukkaalla.
et oo varmaan ajanu quattrolla... top gear ja erityisesti Clarkson ei tiedä kaikkea! - Audin koeajanut
A4 1.8Ts q 180hp -00 kirjoitti:
ja vielä, onko tämä aliohjatumista? tai ei hallittua luisua?
http://www.youtube.com/watch?v=cCVgClvGemk
youtube.com on täynnä videoita joissä näkyy quattron käsiteltävyys liukkaalla.
et oo varmaan ajanu quattrolla... top gear ja erityisesti Clarkson ei tiedä kaikkea!Katsoppa tämä video
http://www.youtube.com/watch?v=IyaM_2w3jMI
Sellaisen silmään joka ei asian päälle ymmärrä mitään tämä voi näyttää hyvältä, totuus on kuitenkin että audin kuljettaja eturenkailla raahaa etupäätä koko ajan enemmän tai vähemmän keskemmälle juuri niin kuin aliohjaavassa autossa joutuu tekemään. Muutoin eturenkaat osoittaisivat enemmänkin menosuuntaan joka tässä tapauksessa tarkoittaisi että renkaat olisivat pääsääntöisesti käännettynä oikealle tai suoraan eteenpäin, Audissa ne on käännettynä vasemmalle tai eteenpäin.
Jos kuljettaja ei raahaa etupäätä tarpeeksi keskelle meinaa luisto loppua niinkuin videossakin on pariin kertaan havaittavissa(juttu sinänsä sitten näetkö sinä asiaa vai kiistätkö tosiseikat)
Audi sopiikin turvallisen tuntuiseen köröttelyyn tai suorilla kiihdyttelyyn mutta mitenkään fantastista sen ajaminen ei ole jos silloin tällöin aikoo ottaa kivan luisun. - eeeeee11
Katsoppa tämä video
http://www.youtube.com/watch?v=IyaM_2w3jMI
Sellaisen silmään joka ei asian päälle ymmärrä mitään tämä voi näyttää hyvältä, totuus on kuitenkin että audin kuljettaja eturenkailla raahaa etupäätä koko ajan enemmän tai vähemmän keskemmälle juuri niin kuin aliohjaavassa autossa joutuu tekemään. Muutoin eturenkaat osoittaisivat enemmänkin menosuuntaan joka tässä tapauksessa tarkoittaisi että renkaat olisivat pääsääntöisesti käännettynä oikealle tai suoraan eteenpäin, Audissa ne on käännettynä vasemmalle tai eteenpäin.
Jos kuljettaja ei raahaa etupäätä tarpeeksi keskelle meinaa luisto loppua niinkuin videossakin on pariin kertaan havaittavissa(juttu sinänsä sitten näetkö sinä asiaa vai kiistätkö tosiseikat)
Audi sopiikin turvallisen tuntuiseen köröttelyyn tai suorilla kiihdyttelyyn mutta mitenkään fantastista sen ajaminen ei ole jos silloin tällöin aikoo ottaa kivan luisun. - Audin koeajanut
eeeeee11 kirjoitti:
Mutta eikös sulla pitänyt A4 olla?
- A4 1.8Ts q 180hp -00
Mutta eikös sulla pitänyt A4 olla?
sori, mutta väärä jätkä.
Mutta sen voin kokemuksesta sanoa, että jos sä käännät eturenkaat luistoa vastaan quattrolla annat sä enemmän pitoa eturenkaille mikä taas tekee sen että torsen siirtää enemmän tehoa eturenkaille joka taas vetää sut ulos "sladista" ja suoristaa auton.
Ja yhdyn näihin aikasempiin joilla on etu-,taka- ja nelivetoiset. Itse oon nyt 24, mutta ajoin ensimmäiset vuodet lukkoperäisellä IS Sierralla, jollaisen ottaisin muuten milloin vaan ennen bemaria leikkikaluks; koska kaikki takavetoiset on leikkikaluja, seuraavat 2 vuotta honda accordilla, kans IS :D, ja nyt toin ruotsista kyseisen audin koska tätä 99-00 B5 Tsq mallia ei oo uutena myyty Suomessa. Enkä ole katunu sekunttiakaan!
- näin se on
neliveto on ylivoimaa! Hyvä vertailla kun perheessä on etuveto, takaveto ja neliveto. Takaveto on ylivoimaisesti surkein!
- 3.0TSI
Omasta pihasta löytyy myös nelkkua, takavetoa ja etuvetoa. Takaveto on ehdottamasti paskin tosi liukkaalla, etuveto paskin kostealla. Neliveto toimii kaikilla keleillä, eikä tarvitse olla varuillaan.
- ekipeki
Kukahan siinä nöyrtyy? Riippuu kuskista ja autosta. Omana huvinani on pistää jauhot suuhun näille liikennevaloissan paalupaikan vasemmalle puolelle rinnalle tuleville 4-vedoille. Hyvä automaattivaihde, tasapainoinen takaveto laaturenkailla ja oikein valitulla ajolinjalla hyydyttää kiihdytyksessä 4-vedon ja kaarteet pystyy taitava kuski selvittämään tykavedolla mallikkaasti. Kun tähän lisätään 4-vetoisen kuskin ylivarmuus tilanteesta, niin peli ratkeaa viimeistään siinä vaiheessa, kun 4-veto alkaa liukastella. Silloin laitetaan ne jauhot suuhun.
- hynynen
Hienoja nuo kaikki autot on mitä tässä keskustelussa on sanottu.. ja kuinka usein autolla tulee ajettua siten että on merkitystä mikä neliveto on alla, jos ylipäätänsä on neliveto.
Itsellä on ollut aina ihan tavallisia etuvetoautoja, ja olen niilläkin päässyt aina perille. Toki siinä on käytetty tervettä järkeä ja harkintakykyä. Haluaisin olettaa että myös nelivetokuskit tekevät näin, sillä jos kuski ei ajattele niin aina tekniikasta loppuu ominaisuus kesken.
Ja hei, älkää hyvät ihmiset lähtekö liikennevaloista niillä hienoilla nelikkoautoilla kuin viimeistä päivää, se näyttää todella naurettavalta ja syö auton arvokkuutta liikenteen seassa. Mielestäni ei ole mitään sen hienompaa näkyä, kuin pahassa kelissä valoista lähtevä jokin (sanotaan nyt vaikka audi quatro) joka lähtee nätisti, hissukseen liikkeelle mutta jatkuvasti kiihdyttäen matkanopeuteen eikä huoju eikä heilu loskan ja lumen takia mihinkään. .… EIkä kaasu POHJAAN ja LUISTON LUISTON LUISTOA JA KÄSIJARRUA LOPUKSI!- jfuck
no parempi se takaveto ku etuvet pask....itellä a6 quattro.hyvin kyllä liikennevaloista lähtee!ja yhdyn edelliseen!!!!
- ralliheiska
Mahtavaa katella poikien juttua että quattrolla ei pääse poikittain ja että miten se evo nyt näyttää närhen kikkeliä :D kyllä se luisussa ajaminen on kiinni ainoastaan kuskin taidoista. Ite ajoin nuorempana pari vuotta 1.0 40hp starletilla ja silläkin pystyin ajamaan luisussa, jopa kesällä (vaikkakin sadekelillä). Se on justiinsa sama mikä vehe on alla, kuskista se on pelkästään kiinni!
- -2002-
Niin se vaan on, että q-keli on 365/24/7. Harmi vaan kun Bayerische Motoren Werken nelikoita tulee niin harvoin vastaan. Kansanmalleja kylläkin.
- jos tarvitsee
"Mahtavaa, taas pääsee nauttimaan Quattron ylivoimasta ja naureskelemaan takavetojen liukasteluille liikennevaloissa. Ei voi kuin ihmetellä kuka valitsee kevytperäisen takavedon pohjolan vetisiin ja lumisiin oloihin. No, nyt siitä valinnasta saa sitten kärsiä ja nöyrtyä Quattron edessa."
nelivetoa liikkuakseen Suomessa, olisi parempi liikkua kävellen, julkisilla tai taksilla. - Pekka-
Eiköhän se ole penkin ja ratin välissä ongelma ellei takavetoisella pärjää kelissä kuin kelissä.
Aika kädetöntä porukkaa tuntuu nykyajan kuskit olevan.
Onneksi teille osaamattomillekkin on oikea auto valittavana, neliveto. Se on oikea valinta ellei osaa.- 255
Kyllä se quattro kuskia vaan pistää vituttamaan kun torspot sutii&jumii liikennevaloissa/risteyksissä. Milloin edellä olevan auton hyökkii keula sivulle, milloin perä yrittää mennä edelle. On se vaan tyhmää vuodesta toiseen yrittää liukkailla noilla vajaavetoisilla. Miksi Suomessa ei voitaisi laittaa nelikkoa (olipa se sitten toteutettu miten tahansa) pakolliseksi? Onhan se selkeästi erittäin paljon turvallisempi ja järkvemäpi tapa liikkua.
Minäpä aina muistan tööttäillä ja vilkutella valoja edessä turhaan sutiville ja liikennettä hidastaville. MIksi muiden pitää kärsiä toisten tyhmyydestä? Tosin näkeehän tuo jo noiden kuskien ilmeestä että vituttaa heitäkin...kun joutuu ajamaan vajaavetoisella.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392892Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs282703100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es442356Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201941Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo401873Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa571689- 381563
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä341461- 451393
- 261241