Toffeekarkkeja ja luokkaretkiä

äitiänkyrä

No niin, nyt on meidän perheen kaapeissa 32 rasiaa suklaakeksejä, toffeita ja karkkeja. Pistin rahat makeisista menemään lastemme opettajille, yht. 208€.

Tuosta 208€:sta koulun retkirahasto saa 64€. Loput 144€ menee makeisten toimittajalle ja valmistajalle.

Kävin eilen marketissa tekemässä perheen loppuviikon ruokaostokset. Tein samalla hintavertailuja. Sieltä olisin saanut vastaavat makeiset hintaan 78.40€. 208€ tarpeettomasta herkkuvuoresta on siis aika paljon.

Miksi en siis saisi maksaa osuuttamme, 64€, suoraa koulun retkirahastoon? Miksi minun pitää sen lisäksi maksaa 144€ pakkokarkeista, joita en edes halua, mutta jotka saisin kaupasta hintaan 78.40€, jos ne jostain syystä kotiini haluaisin ostaa?

Työkavereita ja naapureita en puolipakkomakeisilla enää kiusaa, sillä jokainen on varmasti korviaan myöten kyllästynyt kaverikaupallisuuteen. Mielestäni kaupustelu ei edes kuulu työpaikoille.

Hei, haluammeko me vanhemmat olla täydellisiä pölkkypäitä, kun annamme vedättää itseämme näin? Voisivatko vaikka ala-asteen opettajat ystävällisesti kustua meitä muutamille perusmatematiikan tunnille, jotta laskisimme jokaisen kaaliin sen tosiasian, että tällainen myyminen on todellakin puuhaa vailla minkäänlaista mieltä.

Minä en enää ensi vuonna haluaisi uudestaan tunkea keittiömme kaappeihin samanlaista turhaa karkkivuorta.

15

868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...Topias

Täysin samaa mieltä. Tuo koululaisten kaupustelu on täysin älytöntä hommaa ja raha tulee viimekädessä kuitenkin vanhemmilta kun ostelevat toisiltaan milloin mitäkin. Itse en ainakaan laita lasta kiertelemään ovelta ovelle näinä aikoina. Kaikkien ovien takaa ei löydy "kiva naapurin täti". Minäkin maksan mieluusti osani lasteni luokkaretki yms. ylimääräisistä kuluista koulussa mutta se ei kuulemma sovi "yrittäjäkasvatukseen" ja ei ole sallittua. Itse päätin jo vuosia sitten että meillä ei myydä mitään ja kerroin sen myös kaikissa koulun vanhempainilloissa. Kaikkiin muihin talkoisiin mennään kyllä. Ei ole tavaraa näkynyt. Ovella käy monenlaista myyjää ja ostan kyllä lähinnä säälistä jos sattuu olemaan rahaa kotona. Aina ei näin korttiaikana ole.

• Lapsia liuta

Meillä on monta lasta ja inhoan myös pakkomyyntiä luokkaretken hyväksi. Olen sanonut kaikissa vanhempainilloissa, että en ala myymään mitään vaan vaadin saada maksaa oman osuuteni rahassa. Joka vanhempainillassa olen saanut ehdotukselleni kannatusta ja selvinnyt rahalla. Tosin kerran joku äiti valitti, että rahan kerääminen luokkaretkeä varten on vastoin sääntöjä, kaikilla kun ei ole varaa sellaiseen ja koulun ja täten luokkaretken pitäisi olla ilmainen. Päätimme, että joka ei pääse retkelle niin menee toisen luokan tunneille retkipäivän ajaksi. Kummasti sekin perhe löysi rahaa retkeen. Retki ei edes ollut kallis.

• lady in black
        Lapsia liuta kirjoitti:

Meillä on monta lasta ja inhoan myös pakkomyyntiä luokkaretken hyväksi. Olen sanonut kaikissa vanhempainilloissa, että en ala myymään mitään vaan vaadin saada maksaa oman osuuteni rahassa. Joka vanhempainillassa olen saanut ehdotukselleni kannatusta ja selvinnyt rahalla. Tosin kerran joku äiti valitti, että rahan kerääminen luokkaretkeä varten on vastoin sääntöjä, kaikilla kun ei ole varaa sellaiseen ja koulun ja täten luokkaretken pitäisi olla ilmainen. Päätimme, että joka ei pääse retkelle niin menee toisen luokan tunneille retkipäivän ajaksi. Kummasti sekin perhe löysi rahaa retkeen. Retki ei edes ollut kallis.

jumalan sana! Onneksi se aika on meidän huushollissa ohi kun piti saada joka hemmetin pikkuleipä rasia kaupaksi jne. Se on siis niin turhaa ja sairasta touhua ton rahastuksen suhteen. Joskus muinoin teimme aivan samat laskelmat kuten yllä mainittiin ja tulimme tulokseen että meillä ei myöskään kaupata mitään. Varsinkaan ovelta ovelle systeemi on aikansa elänyt juttu nykypäivänä, toi yrittäjäkasvatus juttu on huuhaa.
        Yksi hyvä puoli on se että ne toffeekarkit on kyllä hyviä (taisin aikoinani syödä laatikollisen jos toisenkin)

• Putkivalo

Meilläkin on tuo sama rumba, naapurin muksut käy jo ovella myymässä, ja arvaa osaanko kieltäytyä... kainosti ja ujosti kun seisovat tuolla, ne vois myydä mulle vaikka oman autoni :)) Tällä hetkellä 6 ostettua purkkia varastossa. Voiskohan niistä tehdä lasagnea?

Eihän niitä ole pakko kerralla syödä, säästä jouluksi eikä tarvi leipoa niin paljon!

Ota osaa luokka-kokoukseen, meillä päätettin että sen saman summan saa laittaa myös tilille myymättä mitään. Ehdota, eihän se ole keneltäkään pois jos ei kaikki myy, kunhan rahat saadaan kokoon.

Onhan siinä se toinenkin puoli, että lapset saa jotain tehdä rahan eteen, ei tule sitä tunnetta että kaikki on ilmaista.

Retket ja leirikoulut on kiva breikki arkeen lapsille, ja varsinkin leirikoulujen tehtävä kai on parantaa yhteispeliä ja luokan henkeä, joten turhia ne ei mun mielestä ole.

• naapurin seija

Minusta olisi ihan ok, jos naapurin muksut tulisivat ovelle lippaan ja keräysluvan kanssa pyytämään parieurosta koulun retkikassaan. Mielelläni antaisin vaikka useamman parieurosen, kun tietäisin, että jokainen euro kilahtaisi oikeaan osoitteeseen.

Siitä en kuitenkaan pidä, että ahneet bisnessmiehet tekevät nyt voittoa itselleen lasten kouluretkien ja urheiluharrastusten kustannuksella. Tässä on kierolla tavalla koplattu yhteen posiitiivinen nuorisotyö ja aikuisten bissnekset.

Jos meiltä lapsettomilta halutaan kerätä rahaa nuorison retkiin ja harrastuksiin, niin sitten kerätään eikä myydä. Näin keräyskulut saadaan minimoitua. Jos te vanhemmat ja opettajat taas haluatte lapsille opettaa työtä, niin askarrelkaa ja antakaa parieurosesta tai vitosesta kiitokseksi olkitähti kuusen oksalle, ystävänpäiväkortti, koristeltu pääsiäisruoho tai itse kasvatettu kevätorvokki. Oleellisinta on se, että kun minun ovelleni kolkutetaan, niin sitten kerätään eikä myydä.

• Putkivalo
        naapurin seija kirjoitti:

Minusta olisi ihan ok, jos naapurin muksut tulisivat ovelle lippaan ja keräysluvan kanssa pyytämään parieurosta koulun retkikassaan. Mielelläni antaisin vaikka useamman parieurosen, kun tietäisin, että jokainen euro kilahtaisi oikeaan osoitteeseen.

Siitä en kuitenkaan pidä, että ahneet bisnessmiehet tekevät nyt voittoa itselleen lasten kouluretkien ja urheiluharrastusten kustannuksella. Tässä on kierolla tavalla koplattu yhteen posiitiivinen nuorisotyö ja aikuisten bissnekset.

Jos meiltä lapsettomilta halutaan kerätä rahaa nuorison retkiin ja harrastuksiin, niin sitten kerätään eikä myydä. Näin keräyskulut saadaan minimoitua. Jos te vanhemmat ja opettajat taas haluatte lapsille opettaa työtä, niin askarrelkaa ja antakaa parieurosesta tai vitosesta kiitokseksi olkitähti kuusen oksalle, ystävänpäiväkortti, koristeltu pääsiäisruoho tai itse kasvatettu kevätorvokki. Oleellisinta on se, että kun minun ovelleni kolkutetaan, niin sitten kerätään eikä myydä.

Toiset paheksuu myyntiä, toiset kerjäämistä, taitaa olla sellainen asia tämä missä ei voi kaikkia miellyttää.

Ei kai mikään estä sua antamasta retkikassaan muutaman lantin kun tulevat myymään? Ostamatta mitään?
        Ideasi on loistava siitä, että lapset tekisivät jotain itse myyntiin, mutta kun suurin osa ajasta koulussa menee opiskeluun... ehkä käytännössä vaikea toteuttaa. Lastentarhat ovat kyllä meillä myyneet käsintehtyjä joulukortteja, aivan ihastuttavat :)

Toinen käytössä oleva varainkerjuu on järkätä myyjäiset, jolloin ne jotka ovat valmiit ostamaan ja tukemaan voivat vapaasti tulla, eikä heitä jota hommma ei kiinnosta tarvi häiritä. Niihin taas menee enemmän aikaa kuin perheellisillä olisi, suunnitteluun, järjestämiseen ja leipomiseen. Tai mitä sitten tekeekin.

Kyllä nuokin jotka tekevät bisnestä noista varainkerjuusta joutuvat veroja maksamaan, yrittäjyys ei ole ilmaista Suomessa. Usein ne kai jopa työllistää ihmisiä, joten autat vähän enemmän kuin pelkästään yhden koululuokan :)

• iloinen yh

Vaikka minulla on 4 lasta ja yksinhuoltaja olen, niin silti minulla on varaa itse maksaa lasteni retket ja leirit. En ymmärrä, miksi perusperheen - opettaja, insinööri saati lääkäriperheen - pitäisi kerätä naapureilta varoja omien lastensa retkiä ja harrastuksia varten. Ok, jos kerätään varoja vaikka kirkon diakoniatyölle, josta sitten ahdinkoon joutuneiden perheiden lapsille maksetaan tarvittaessa se retkikin ja näin huolehditaan heidän osallisuudestaa kouluyhteisöön.

Talkoita minä olen toki lasten harrastusten eteen tehnyt, järjestyksen valvontaa ja muonitusta tms., mutta ei minusta ole kuitenkaan oikein kerätä ulkopuolisilta tai myydä ulkopuolisille, jos itsellä on varaa maksaa kulunsa. Kerääjäksi olen siis lähtenyt lasten kanssa vain yhteisvastuu- ja nälkäpäiväkampanjoissa. Silloin kerätään rahaa sinne, missä rahalle on oikeaa tarvetta. Ihan joka paikassa tuota tarvetta ei rehellisyyden nimissä ole.

• N40+

Opettaja meinasi kiristää tytärtäni, että jos et myy yhtään, niin et pääse sinne ja tänne. Opettaja ei tajunnut kuinka paljon likka oli myynyt jo niitä tuotteita edellisenä vuonna.

Onneksi siitä on lähes 10v aikaa.

• yh x 3

Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja olen pakosta ostanut vaikka mitä. Halvimmaksi olisi tullut maksaa koko leirikouluun vaadittava summa rahalla. Se vaan ei käy koska peruskoluu ei saa maksaa mitään. Jos luokalla on useampi lapsi jonka vanhemmat eivät osallistu suklaan yms myyntiin eivätkä paeriaatteesta halua maksaa tulee se muiden maksettavaksi. Lapsetkin osaavat painostaa toisiaan "ton vanhemmati ei ole maksaneet"
        Jälkeen päin ajattelen parasta olisi jos leirikoulut lopetettaisiin ihan kokonaa. Opiskeltaisiin sekin aika koulussa. En myöskään pidä siitä että toisten kustannuksella tullaan mukaan leirikouun jonka eteen ei olle itse tehty yhtään mitään.

• tyhymä ei ymmärrä
        yh x 3 kirjoitti:

Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja olen pakosta ostanut vaikka mitä. Halvimmaksi olisi tullut maksaa koko leirikouluun vaadittava summa rahalla. Se vaan ei käy koska peruskoluu ei saa maksaa mitään. Jos luokalla on useampi lapsi jonka vanhemmat eivät osallistu suklaan yms myyntiin eivätkä paeriaatteesta halua maksaa tulee se muiden maksettavaksi. Lapsetkin osaavat painostaa toisiaan "ton vanhemmati ei ole maksaneet"
        Jälkeen päin ajattelen parasta olisi jos leirikoulut lopetettaisiin ihan kokonaa. Opiskeltaisiin sekin aika koulussa. En myöskään pidä siitä että toisten kustannuksella tullaan mukaan leirikouun jonka eteen ei olle itse tehty yhtään mitään.

Luokkaretket eivät yleensä edes rakenna luokkahenkeä, kun ne tavallisimmin tehdään kutosen keväällä ja seuraavan kerran ysin keväällä, eli aina juuri ennen kuin koko luokka hajoaa. Mihin siis luokkaretkiä tarvitaan, kun eivät ne elävöitä koulun arkea, vaan päättävät koulutyön?

• Putkivalo
        tyhymä ei ymmärrä kirjoitti:

Luokkaretket eivät yleensä edes rakenna luokkahenkeä, kun ne tavallisimmin tehdään kutosen keväällä ja seuraavan kerran ysin keväällä, eli aina juuri ennen kuin koko luokka hajoaa. Mihin siis luokkaretkiä tarvitaan, kun eivät ne elävöitä koulun arkea, vaan päättävät koulutyön?

leirikouluun, jota on suunniteltu elo- syyskuuhun. Vähän rennompaa ja tiivimpää yhdessä-oloa, missä on pelejä ja ulkoilua, opitaan tuntemaan toisaan ja auttamaan jos toinen tarvii.

Sama on vissiin sitten edessä ysiluokalla jolloin tehdään vähän pidempi matka.

Tyhymä ei ehkä ole tyhymä vaan harhaan johdettu :))

• N40+
        yh x 3 kirjoitti:

Elikkä meilläkin on jo ohi, onneksi. ;))

• On mennyt touhu siihen,että vanhemmat tekevät suurimman työn rahan keräämiseksi.Minusta lasten ei tarvi lähteä minnekkään,jos ei kerta saada rahoja kokoon myyjäisillä sun muilla.Mikä ihmeen pakko sitä lapsilaumaa on viedä satojen kilometrien päähän huvipuistoon?!?

Rahankeräystä tehdään myös suoraan.Rahaahan ei saa vaatia lasten kotoa ja kaiken pitää olla vapaaehtoista.Eipä se kuitenkaan sitä ole,kun pommitetaan viesteillä jos ei ole maksanut... Aikamoisia lypsylehmiä me vanhemmat ollaan täällä meilläpäin...:/

• äiti ymmällään

Meidän lapset eivät halua enää mihinkään. Kun isä asuu 600 km päässä, yksi mummola on 200 km päässä ja toinen mummola 350 km päässä, niin reissuviikonloppuja kertyy omiksi tarpeiksi jo kotikutoisesti. Kaikista koulun, seuran ja kuoron retkistä lapset ovat nyt kieltäytyneet, vaikka minäkin olen rahankeräystalkoisiin ahkerasti osallistunut. Olen joutunut miettimään, antaako reissaaminen lapsille oikeasti enää yhtään mitään. Lomiakin olemme alkaneet nyt viettämään enemmän kotosalla, kun olen ymmärtänyt, että meidän ero- ja uusperheiden lapset ovat jo valmiiksi melkoisia matkalaukkulapsia. Ehkä näistä asioista pitäisi keskustella siellä kouluissakin enemmän. Pojan luokka keräsi rahaa koko yläasteen. Kun ysin kevät tuli vastaan, vain kolme oppilasta halusi lähteä Helsinkiin. Vähäisen kiinnostuksen vuoksi retki peruttiin ja retkeen varatut rahat jaettiin oppilaille.

• kuin myydä

Pidä puolesi tulevaisuudessa! On ihan laillista vapaaehtoisesti maksaa osuutensa rahassa, vaikka peruskouun pitääkin olla ilmainen.

Neljän nyt jo miltei aikuisen lapsemme luokilla on ollut monenlaisia vanhempia. Joskus painostus myydä mausteita oli aika kova, mutta opettaja piti päänsä ja sopi korvaavan systeemin. Yhden lapsen luokan vanhemmat sopivat helpotuksesta huokaisten, että annetaan rahaa vaikka kuinka paljon eikä yhtään haittaa, vaikkei joku maksaisi samaa kuin muut, kunhan ei tarvitse myydä yhtään mitään.

Maalla syrjemmässä noiden kamalan kaliiden tuotteiden myynti tulee vanhemmille erityisen kalliiksi. Lapsi ja keksitoosat autoon ja ajelemaan pitkin pimeitä, kuraisia kinttupolkuja. Jokaisen talon kohdalla pysähdys, lapsi kahlaamaan pimeässä lehtien ja mudan läpi sinne ja takaisin. Ja sama uudelleen. Ja uudelleen. Bensaa palaa, aikaa meneee ja kiukkukäyrä nousee. Mieluummin senkin ajan käyttäisi lapsen kanssa muulla tavalla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3655
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1361
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1303
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1172
    6. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1100
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      931
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe