Kohtalo sitten antoi minulle oikein mukavan lahjan 45-vuotispäiväni aamuna. Kuulo täysin poissa toisesta korvasta. Korvapolin kuulokoe vahvisti oman diagnoosin; Täysin pimeänä se on. Nyt takana viikko Prednisiolon-kortisonin syöntiä ja vain muutama pilleri enää kuurista jaljellä, eikä minkäänlaista vaikutusta ole näkynyt. Eli aivan selvää että toivo alkaa olla mennyttä. Polin erikoislääkärikin sanoi, että mahdollisuudet ovat marginaaliset ellei kortisoni onnistu omien hormoneiden kanssa nopeasti vaikuttamaan. Kaasujen hengittämiset lienevät myöhemmin varsin turhaa touhua.
Kiitollinen tietysti pitäisi oll, että on selviytynyt tähänkin asti suhteellisen terveenä, mutta kyllä tällainen nopea puolikuuroutuminen mieltä järkyttää ja tulevaisuus pelottaa. Tai se että onko edes sitä. Viikko sairaslomaa takana ja olen jo alkanut vältellä ihmisiä, jopa omaan tyttären kanssa puhumista ja lähinnä vain olen lukenut kirjoja, siivonnut ja notkunut netissä.
Onko täällä kohtalontovereita? Miten te olette onnistunut pysymään kiinni arjessa ja ihmissuhteissa, ettei vajoa erakon elämään?
Sudden deafness-elämä ohi?
19
4287
Vastaukset
- erakkoko myös?
Kadulla kävellessä meni korvalukkoon ja aamuyöstä heräsin pahoinvointiin ja kun yritin nousta niin jalat ei meinannu kantaa kun maailma pyöri ympärillä. Siitä suoraan korvapolille ja diagnoosi sama Sudden deafness. Kuulo käytännössä täysin mennyt. Kortisoonia nyt takana 1 viikko eikä mitään apua. Eilen aloitin ylipainehappihoidon, jota tehdään ensin 5 kertaa ja sitten vielä 5 kertaa, jos hoidosta ensimmäisen 5 kerran jälkeen on apua. Ekasta kerrasta ei ainakaan tuntunut olevan apua mutta olivat sitä mieltä että vasta nuo 5 kertaa kertovat totuuden, eli ei siis kannata heti luovuttaa. Hoidosta ei kyllä ole mitään tieteellistä näyttöä että autaisi mutta joillain on kai auttanut... Itselläni usko kyllä jo mennyt mutta hoidot nyt käydään, niin ei tarvitse miettiä, että mitä jos siitä olisi kuitenkin ollut apua...Kallistahan se on mutta jos siitä on apua niin maksan vaikka tripla hinnan;D... Tänään siis uusi hoito edessä...
Millainen on olosi nyt, kun aikaa kuluunut? Itseäni lähinnä ahdistaa tämä järkyttävän kova tinnitus. Päässä ei vain soi vaan huutaa koko ajan. Nukuttua on tullut unilääkkeen avulla ja päivät menneet itkiessä. Kenenkään kanssa ei jaksa puhua. Sairaslomaa jäljellä vielä viikko. Mutta ajatuskin töihin menosta kauhistuttaa. Tuntuu, että kaikki äänet ympärillä vaan kasvattavat tinnituksen määrää ja paineen tunnetta päässä. Tuntuu kyllä että elämä on ohi... Minulla ikää 32. Kyllä tämä on pysäyttänyt ja nyt miettii miten sitä onkaan ennen valittanut turhasta kun kaikki asiat ovat olleet hyvin...
Toivottavasti olosi on jo parantunut nyt kun diagnoosista on hieman aikaa. Kirjoitahan kuulumisia.- aloittaja
Kaasu-, kortisoni-, ja betahistamiinihoidoista ei kohdallani ole apua ollut. Vain hyvin korkeat äänet on palannut, ei mitään puheäänien aueella. Sisäkorvan hermot on ollut jo yli kuukuden ilman hapekasta verta, että tuskin enään kuulo kohdallani palaa. Pää kuvataan parin viikon kuluttua ja koska tulehdusarvoja on runsaasti veressä, syitä etsitään leuoista, ikenistä, mahdollisesta punkin puremasta ynnä muusta. ksvaimen mahdollisuus selviää sitten kuvauksista. Tasapaino on palautunut aivan normaaliksi, tinnitus muuttunut hyvin hiljaiseksi paitsi rasituksen aikana, silloin suhina voimistuu voimakkaaksi. Arki on alkanut muutoin normaalisti, työssä olen pärjännyt toisellakin korvalla. Muutoin elämä on aikalailla kotona viihtymistä. Alkujärkytyksen jälkeen olen alkanut pitää ihmissuhteita kunnossa. Ehkä heistä olen valikoinut sellaisia rauhallisia yksilöitä, joihin mielummin pidän yhteyttä. Kaikenlaisia höseltäjiä ja häslääjiä olen huomannut tiedostamattani välttelemään. En kirjaimellisesti jaksa kuunnella heitä. Toivottottavasti Sinulle kuuluu jo parempaa. Hoitoennusteesi on jo ikäsi puolesta paljon paremmat kuin minulla. Ehkä kohdallasi tukos on viruksen ja stressin aiheuttamaa ja kuulo palautuu täysin ennalleen. Pidetää peukkuja!! On se sisäkorva aika ihmeellinen laite, kun ei siitä oikein mitään tiedetä, eikä todellista hoitokeinoakaan verenkierron tukoksiin ole. Tai kuten eräs Karoliinisen instituutin tutkija sanoi soitettuani hänelle, että jos vaikka Yhdysvaltojen presidentille tulisi äkillinen kuulonmenetys, niin kuukaudessa tähän olisi kehitetty täsmälääke. Siellä on muuten kiinnitetty huomiota siihen, että tapaukset ovat voimakkaasti lisääntymään päin. Syytä vain ei tiedetä. Edellisessä kontollissa sain kokeilla sisäkorvan ohittavaa kuukokojetta. vaikka se oli ohjelmaltaan säädetty aivan perustasolle, hämmästytti sen taso äänen laadullaan. Hyvin siroja näyttivät kooltaankin olevan. Ei mitään sellaisia rumia mötiköitä, joita muistan ikäihmisten korvilla pari-kolmekymmentä vuotta sitten nähneeni. Eli ei mitään kummenpaa minulle. Välillä masentaa murskaavasti ja välillä uskoo kelpo elämän jatkumiseen.
Ja nyt haluan kuulla Sinulta että kohdallasi asiat ovat jo menossa parempaan suuntaan!
- Nainen sateessa
Minulta katosi oikean korvan kuulo elokuussa 2006 yhdessä yössä.Lääkäri totesi vaan että äkillinen kuulonmenetys.Siinä sitten opeteltiin elämään yhden korvan varassa.Vaikeata se oli aluksi,äänen suuntaa ei tiennyt ja muutenkin oli outoa.Töissäkin silti pystyin jatkamaan vaikka kyllä vaiketakin oli välillä saada selvää puheesta.
Kesäkuussa 2008 sitten meni samalla tavalla kuulo toisestakin korvasta.Nyt pääsin jo sairaalaan hengitteleen kabogeenikaasua,mutta kuuloa ei pystytty sillä palauttamaan.Nyt olen sitten melkein kuuro.Kuulolaitteilla onneksi vielä kuulen ja nyt pääsen ehkä tutkimuksiin josko minulle kävisi implantti.
Työni jouduin jättämään ja nyt en tiedä miten jatkossa.Kyllä tämä vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja hankalia tilanteita tulee joka päivä.Kannattaa heti hakeutua kuntoutuskurssille Valkeaan taloon,siellä kohtaa muita huonokuuloisia ja saa myös tosi paljon tietoa kuulosta ja apuvälineistä.
Ihminen kuitenkin tottuu ja elämässä on niin paljon hyviä asioita että niistä voi nauttia.On vaan löydettävä ne hyvät asiat.En minäkään hyväksy tapahtunutta, mutta minun on sopeuduttava tähän.
Toivon sinulle hyvää joulunaikaa ja valoa elämään.Et ole yksin.- yksi tapaus lisää
Haluaisin tietää miten jaksat nykyään ja on implantti auttanut. Haluaisin myös tietää, että oireiliko toinen "terve" korvasi mitenkään ennen kuin kuuroutui äkillisesti? Itse olen ollut puolikuuro toista vuotta (myös sudden deafness) ja kuuleva korvani on jo pitkään elänyt omaa elämäänsä lukkiutumalla, tinnittämällä ja paineen tunnolla päivittäin ja ajoittain saan paniikki kohtauksia, sillä pelkään kuuroutuvani myös toiselta puolelta. Oliko sinulla tuntemuksia ensimmäisen kuulon menettämisesi jälkeen vai oliko terve korvasi täysin normaali ennen kuuroutumistaan. Jotenkin vielä uskon sopeutuvani puolikuurouteen mutta yhtäkkinen täyskuurous veisi kyllä viimeisetkin voimat ja pelkään sitä päivittäin. Huomaan myös, että molemmat korvani naksuvat nykyään jatkuvasti esim, niellessä. Tiedän että sureminen etukäteen ei auta mutta helpommin sanottu kun tehty. Tämä Sudden Deafness on muuttanut täysin persoonaani huolettomasta ja onnellisesta välillä täysin masennukseen vaipuvaan. Kuuro korvani lisäksi tinnittää todella pahasti eikä anna hetken rauhaa... Pidän siinä kuulolaitetta ja se auttaa hieman mutta ei merkittävästi. Toivottavasti jakselet ja en voi kun nostaa sinulle hattua jos olet selvinnyt elämässäsi eteenpäin.
- Se mikä ei tapa...
Olen kanssasi samassa tilanteessa, ollut jo pari vuotta. Mulla ikää tuon sattuessa 33 vuotta. Illalla tuli tunne, että korva on lukossa ja ajattelin korvatulehdusta, aamulla heräsin voimakkaaseen kiertohuimaukseen ja oksensin heti jos liikahdin. Koska en pystynyt nousemaan sängystä jouduin sottamaan ambulanssin, se vei mut terveyskeskukseen (ja kaupunki siis oli Helsinki). Siellä lääkäri virheellisesti diagnosoi tilan Menierin taudiksi ja laittoi lähetteen korvaklinikalle HYKS:iin, jonne pääsin kuuden päivän kuluttua. Terkkarista mut lähetettiin kotiin saatuani pahoinvointilääkettä lihakseen, kunnossa jossa tuskin pysyin pystyssä ja mulla oli 4 kk ikäinen vauva kotona. No korvapolin lääkäri totesi aivan kuten sulla, että täysin mykkä on korva (tämän tiesin kyllä lähes viikon kokemuksella itsekin) ja aloitti 10 päivän kortisonikuurin ja totesi että jos kuulo ei kuukauden sisällä palaa niin tuskin palaa ikinä ja ihan parhaassa tapauksessa saattaa puolen vuoden aikana korjaantua. No nyt siis tästä reilu kaks vuotta aikaa ja korva on yhä kuuro, onneksi tasapainoaisti palautui normaaliksi muutamassa kuukaudessa. Pään magneetissa ei löytynyt selittävää (tämä tehtiin vasta kuukausia tapahtuneen jälkeen).
Olen tottunut kuuroon korvaani hyvin, enkä anna sen juurikaan häiritä jokapäiväistä elämääni, vaikka mulla siinä kuulevassakin korvassa on kuulo alentunut n. 20 % tärykalvoperforaation takia jo lapsuudessa. Työskentelen teho-osasto olosuhteissa sairaanhoitajana ja olen pystynyt tekemään työni, en toki väitä etteikö se toisinaan aiheuta hankalia tai toisinaan jopa koomillisia tilanteita ja etteikö se välillä ärsytä mua, mutta työni puolesta mulla on aika laaja perspektiivi siihen miten paljon huonomminkin olis voinut käydä. Tietysti toisinaan mietin, että jos olisin saanut oikeanlaisen hoidon heti ekana päivänä olisiko kuulo voinut palautua, mutta jossittelu ei kuitenkaan auta päin vastoin jos sille linjalle lähtee saa varmasti itsensä masentumaan.
Työympäristössä ja kavereiden ja perheen keskuudessa tietysti kaikki tietävät tilanteeni ja yleensä muistavat sen, mutta ihan ymmärrettävää on myös että asia joskus unohtuu sillä vaivahan ei mitenkään näy päälle. Joukkotilanteet esim. juhlat yms. ovat hieman hankalia kun on paljon melua, mutta olen ottanut sen linjan, että kuuntelen yhtä ihmistä kerrallaan, jotta pystyn osallistumaan keskusteluun ja valitsen istumapaikan niin, että kuulevan korvan puolella on suurin osa porukasta. Toisinaan nopeasti etenevää keskustelua useamman ihmisen välillä on vaikea seurata ja siihen osallistua. Kyllä ihmiset ymmärtävät kun heille kertoo vaivasta. Ei kannata alkaa välttelemään ihmisiä vaan päinvastoin hakeutua heidän seuraansa sillä aluksi kuunteleminen tuntuu hankalalta, mutta kun aikaa menee niin siihen harjaantuu ja oppii myös hieman päättelemään asiayhteyksistä jos joku sana jää kuulematta ja myös lukemaan huulilta.
Toivotan sulle "tuleva erakko" jaksamista ja voimia uudenlaisen elämän opetteluun, se vie aikaa, mutta ei vaivan tarvitse hallita sun elämääsi koska sen kanssa pystyy kyllä elämään ja tiedän todella mistä puhun.- Tinneri
Tapahtuneesta nyt siis 2 viikkoa ja kuulo parantunut hieman mutta ei puhetaajuudella, eli mielestäni siis yhä täysin mykkä. Tuskin siis tulee enää palautumaankaan, korvalääkäri ainakin sainoi sen olevan ihme, jos näin kävisi. Ainoastaan sen olen huomannut, että äänten tulosuunnan paikantaminen tuntuu helpommalta. Happihoitoja nyt viikko takana. Nyt mietitään pitäisikö happihoitoja jatkaa putkeen vai jakaa kahteen/kolmeen kertaan per viikko, pidemmälle ajan jaksolle esim. useampina kuukausia putkeen. Siitä olisi kuulemma tällä hetkellä uutta lupaavaa näyttöä, että pitkällä aikavälillä annetusta hoidosta olisi suurempi apu kuin monta kertaa (10-15) putkeen annetusta ylipainehappihoidosta. Tällaista tietoa sain kun soitin tinnitusklinikalle. No tänään näen taas oman korvalääkärini, niin varmasti tästä keskustelemme. Tänään kävin myös päänmagneetista. Siinä ei selittävää syytä, vaan kaikki kunnossa.
Kuulostaa kyllä lohduttavalta, että olette päässeet mukaan työelämään takaisin. Minullakin huomenna ensimmäinen työpäivä edessä. Jännittää kyllä miten jaksaa. Meilläkin töissä täysihälinä päällä ja töitä riittää. Mikä tietysti siinä suhteessa on kiva, että aivot ja mieli saavat muutakin ajateltavaa kun tämä kuulovamma...
Suurin yhä itseäni tilanteessa ahdistava tekijä on tämä todella kova tinnitus ja suhina pääni sisällä. Sitä kun ei voi millään kontroloida ja pelkään sen vievän keskittymiskyvyn esim.töissä. Minusta tuntuu myös, että mitä suurempi tausta hälinä sitä kovemmaksi ja huutavammaksi tinnitus käy, jopa niin, että volyymi ihan särkee, jolloin on pakka päästä äkkiä johonkin rauhalliseen paikkaan. Ilmeisesti siis tullut myös ääniyliherkkyyttä. Ei ole paljon tehnyt mieli joulukaupoilla käydä kun tuntuu, että pää räjähtää. Oliko teilläkin alussa erittäin vahvaa tinnitusta, joka ajan kanssa helpotti vai miten olette siihen sopeutuneet? Tinnitusklinikalta saamieni ohjeiden mukaan eletään nyt tämä akuuttivaihe ohi ja sen jälkeen voidaan ruveta miettimään psygologisia vaihtoehtoja, mitä lie sitten ovatkaan?
Kiitos vielä jos jaksaisitte vastata tähän tinnitus asiaan. Tuntuu ajavan minut hulluuden partaalle ja ajoittain paniikin rajamaille... Kiitos myös, että saa vaihtaa ajatuksia tämän läpikäyneiden kanssa. Tukihenkilöt, jotka toki ovat olleet minulle kaikki kaikessa ,eivät voi kuitenkaan täysin ymmärtää miten invalidisoivaa ja ahdistavaa tällainen elämäntilanteen muutos voi olla, varsinkin kun se tulee niin täysin varoittamatta. Ja en voi kun hattua nostaa, että olet selvinnyt vielä kaikesta pienen vauvan kanssa.
Mukavaa joulun odotusta kaikille ja vielä suuri kiitos rohkaisevista sanoista;D - Se mikä ei tapa...
Tinneri kirjoitti:
Tapahtuneesta nyt siis 2 viikkoa ja kuulo parantunut hieman mutta ei puhetaajuudella, eli mielestäni siis yhä täysin mykkä. Tuskin siis tulee enää palautumaankaan, korvalääkäri ainakin sainoi sen olevan ihme, jos näin kävisi. Ainoastaan sen olen huomannut, että äänten tulosuunnan paikantaminen tuntuu helpommalta. Happihoitoja nyt viikko takana. Nyt mietitään pitäisikö happihoitoja jatkaa putkeen vai jakaa kahteen/kolmeen kertaan per viikko, pidemmälle ajan jaksolle esim. useampina kuukausia putkeen. Siitä olisi kuulemma tällä hetkellä uutta lupaavaa näyttöä, että pitkällä aikavälillä annetusta hoidosta olisi suurempi apu kuin monta kertaa (10-15) putkeen annetusta ylipainehappihoidosta. Tällaista tietoa sain kun soitin tinnitusklinikalle. No tänään näen taas oman korvalääkärini, niin varmasti tästä keskustelemme. Tänään kävin myös päänmagneetista. Siinä ei selittävää syytä, vaan kaikki kunnossa.
Kuulostaa kyllä lohduttavalta, että olette päässeet mukaan työelämään takaisin. Minullakin huomenna ensimmäinen työpäivä edessä. Jännittää kyllä miten jaksaa. Meilläkin töissä täysihälinä päällä ja töitä riittää. Mikä tietysti siinä suhteessa on kiva, että aivot ja mieli saavat muutakin ajateltavaa kun tämä kuulovamma...
Suurin yhä itseäni tilanteessa ahdistava tekijä on tämä todella kova tinnitus ja suhina pääni sisällä. Sitä kun ei voi millään kontroloida ja pelkään sen vievän keskittymiskyvyn esim.töissä. Minusta tuntuu myös, että mitä suurempi tausta hälinä sitä kovemmaksi ja huutavammaksi tinnitus käy, jopa niin, että volyymi ihan särkee, jolloin on pakka päästä äkkiä johonkin rauhalliseen paikkaan. Ilmeisesti siis tullut myös ääniyliherkkyyttä. Ei ole paljon tehnyt mieli joulukaupoilla käydä kun tuntuu, että pää räjähtää. Oliko teilläkin alussa erittäin vahvaa tinnitusta, joka ajan kanssa helpotti vai miten olette siihen sopeutuneet? Tinnitusklinikalta saamieni ohjeiden mukaan eletään nyt tämä akuuttivaihe ohi ja sen jälkeen voidaan ruveta miettimään psygologisia vaihtoehtoja, mitä lie sitten ovatkaan?
Kiitos vielä jos jaksaisitte vastata tähän tinnitus asiaan. Tuntuu ajavan minut hulluuden partaalle ja ajoittain paniikin rajamaille... Kiitos myös, että saa vaihtaa ajatuksia tämän läpikäyneiden kanssa. Tukihenkilöt, jotka toki ovat olleet minulle kaikki kaikessa ,eivät voi kuitenkaan täysin ymmärtää miten invalidisoivaa ja ahdistavaa tällainen elämäntilanteen muutos voi olla, varsinkin kun se tulee niin täysin varoittamatta. Ja en voi kun hattua nostaa, että olet selvinnyt vielä kaikesta pienen vauvan kanssa.
Mukavaa joulun odotusta kaikille ja vielä suuri kiitos rohkaisevista sanoista;DTinneri mulla ei ollut varsinaista tinnitusta tai en ihan tarkkaan muista oliko aluksi, mutta sellainen jatkuva kohina siellä korvassa on oikeastaan aina ja välillä kuuluu vinkuvia ääniä. Olen jotenkin yrittänyt sulkea äänen ulkopuolelle ja useimmiten se onnistuukin. Huomaan myös, että jos on kova melu niin kohina ja muutkin äänet voimistuvat ja alkavat toisinaan ärsyttää. Mitään paniikkia en ole äänistä saanut, mutta joskus ei jaksaisi sitä että niitä kuuluu, vaikka en varsinaisesti niitä kuuntelekaan. Väsymys voimistaa ääntä myös toisinaan. Olen yrittänyt ottaa kuurosta korvastani myös hyödyn irti ja se missä se onnistuu on, jos tarvitsee nukkua kovassa metelissä kuten mä joskus yövuorojen välillä joudun, niin ei kun kuuro korva päälle ja kuuleva vasten tyynyä niin ei kuule yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu.
Toivottavasti työ on alkanut sujua ja yritä keskittyä kaikkeen muuhun paitsi ääniin korvassa. Kaikki helpottaa ajan kanssa, mulla ehkä oli hyvä että olin äityslomalla tämän sattuessa ja olin ehtinyt puolessa vuodessa sopeutua niin hyvin, etten jännittänyt töihin paluuta. Tosin toisinaan mietin, että olis kiva vaihtaa työpaikkaa, mutta en ole ihan varma käykö se enää niin helposti kun kuulo ei ole lähelläkään normaalia.
Toivon rauhallista ja mukavaa joulua kaikesta huolimatta! - tinneri
Se mikä ei tapa... kirjoitti:
Tinneri mulla ei ollut varsinaista tinnitusta tai en ihan tarkkaan muista oliko aluksi, mutta sellainen jatkuva kohina siellä korvassa on oikeastaan aina ja välillä kuuluu vinkuvia ääniä. Olen jotenkin yrittänyt sulkea äänen ulkopuolelle ja useimmiten se onnistuukin. Huomaan myös, että jos on kova melu niin kohina ja muutkin äänet voimistuvat ja alkavat toisinaan ärsyttää. Mitään paniikkia en ole äänistä saanut, mutta joskus ei jaksaisi sitä että niitä kuuluu, vaikka en varsinaisesti niitä kuuntelekaan. Väsymys voimistaa ääntä myös toisinaan. Olen yrittänyt ottaa kuurosta korvastani myös hyödyn irti ja se missä se onnistuu on, jos tarvitsee nukkua kovassa metelissä kuten mä joskus yövuorojen välillä joudun, niin ei kun kuuro korva päälle ja kuuleva vasten tyynyä niin ei kuule yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu.
Toivottavasti työ on alkanut sujua ja yritä keskittyä kaikkeen muuhun paitsi ääniin korvassa. Kaikki helpottaa ajan kanssa, mulla ehkä oli hyvä että olin äityslomalla tämän sattuessa ja olin ehtinyt puolessa vuodessa sopeutua niin hyvin, etten jännittänyt töihin paluuta. Tosin toisinaan mietin, että olis kiva vaihtaa työpaikkaa, mutta en ole ihan varma käykö se enää niin helposti kun kuulo ei ole lähelläkään normaalia.
Toivon rauhallista ja mukavaa joulua kaikesta huolimatta!olette kyllä molemmat onnellisia, jos teille ei tullut kuulonmenetyksen mukana myös tätä valtavaa tinnitusta. Minulla se on ehdottomasti koko asian vaikein puoli. Varsinkin kun olen aina nauttinut mökkeilystä sekä luonnossa olosta ja siitä ihanasta hiljaisuudesta, mitä luonto ja mökkielemä tuo. Juuri se on ollut aina kunnon terapiaa stressaavan ja meluisan arjen vastapainoksi. Mökillä olo tällä hetkellä lähinnä ahdistaa, sillä se jotenkin katkeroittaa, että minulta vietiin niin suuri nautinton ja rauhoittumisen paikka. Kaikkialla kun toitotetaan että hiljaisuus on tinnituksen pahin vihollinen. Joulun veitin lasketellen ja tuntui ihanalta kun tuulen humina kuurossa korvassa esti tinnituksen kuulumisen. Kuuloni on siis sen verran parantunut että esim. kuulen tuulen huminan ja suihkun lorinan kuurossa korvassa. Nyt siis kuulo on n. 40-60 db kun alkuun mentiin jossain 110 eli käytännössä tunsin vain paineen korvassa mutta mitään en kuullut... No happihoidot jatkuvat vielä ainakin ensiviikolla sillä kuulemma kuulo voi parantua n. 6 viikkoa vamman jälkeen ja ensiviikolla tulee 6 viikkoa täyteen.... Näin minulle ainakin kerrottiin. Mutta pitivät kyllä ihmeenä jos yli 40db päästään. Puheen kuulen, jos puhuja istuu vieressä, mutta esim. pöydän toisella puolella olevaa en kuule enkä televison puhetta. Nyt minulla aloitettu ääniterapia jonka toivotaan stimuloivan kuuroutuneita soluja. 2-3 h kuuntelen muksiikkia mp soittimella päivässä. Musiikissa on vahvistettu korkeita sointuja, joissa minulla suurin kuulonalema. Onko muilla tietoa tälläisesta hoidosta? Toimiiko? Teoriassa ainakin kuulostaa loogiselta. Ilmeisesti tarkoituksena on myös maskeerata tuota tinnitusta, jotta en kokisi sitä niin ahdistavana.... Tätä kai jatkuu 2-3 kk. Musiikkia pitää soittaa niin kovalla, että tinnituksen ääni katoaa.
Oletteko käyneet missää missä kovaa meteliä? Itse olin ensimäistä kertaa jääkiekkopelissä tänään ja tinnutus tuntui äkkisti pahenevan kun tulpat oli tietysti jäänyt kotiin. Tulisiko tulppia pitää tulevaisuudessa aina kun menee esim. yökerhoon, elokuviin tai jääkiekkopeliin. Kun ei ole ennen tälläisiä joutunut miettimään niin ei osaa ennakolta varautua. Ettei vaan aiheuta lisävauriota vai pitäisikä korvan antaa totutella taas kovempiinkin ääniin?
Itse mietin myös mahdollisuutta kuukolaitteeseen. Onkohan sellaista mahdollista saada tälläisissa tapauksissa? Kun toinen korva kuulee hyvin... Siitä voisi ehkä olla apua myös tähän tinnitukseen... - r------
tinneri kirjoitti:
olette kyllä molemmat onnellisia, jos teille ei tullut kuulonmenetyksen mukana myös tätä valtavaa tinnitusta. Minulla se on ehdottomasti koko asian vaikein puoli. Varsinkin kun olen aina nauttinut mökkeilystä sekä luonnossa olosta ja siitä ihanasta hiljaisuudesta, mitä luonto ja mökkielemä tuo. Juuri se on ollut aina kunnon terapiaa stressaavan ja meluisan arjen vastapainoksi. Mökillä olo tällä hetkellä lähinnä ahdistaa, sillä se jotenkin katkeroittaa, että minulta vietiin niin suuri nautinton ja rauhoittumisen paikka. Kaikkialla kun toitotetaan että hiljaisuus on tinnituksen pahin vihollinen. Joulun veitin lasketellen ja tuntui ihanalta kun tuulen humina kuurossa korvassa esti tinnituksen kuulumisen. Kuuloni on siis sen verran parantunut että esim. kuulen tuulen huminan ja suihkun lorinan kuurossa korvassa. Nyt siis kuulo on n. 40-60 db kun alkuun mentiin jossain 110 eli käytännössä tunsin vain paineen korvassa mutta mitään en kuullut... No happihoidot jatkuvat vielä ainakin ensiviikolla sillä kuulemma kuulo voi parantua n. 6 viikkoa vamman jälkeen ja ensiviikolla tulee 6 viikkoa täyteen.... Näin minulle ainakin kerrottiin. Mutta pitivät kyllä ihmeenä jos yli 40db päästään. Puheen kuulen, jos puhuja istuu vieressä, mutta esim. pöydän toisella puolella olevaa en kuule enkä televison puhetta. Nyt minulla aloitettu ääniterapia jonka toivotaan stimuloivan kuuroutuneita soluja. 2-3 h kuuntelen muksiikkia mp soittimella päivässä. Musiikissa on vahvistettu korkeita sointuja, joissa minulla suurin kuulonalema. Onko muilla tietoa tälläisesta hoidosta? Toimiiko? Teoriassa ainakin kuulostaa loogiselta. Ilmeisesti tarkoituksena on myös maskeerata tuota tinnitusta, jotta en kokisi sitä niin ahdistavana.... Tätä kai jatkuu 2-3 kk. Musiikkia pitää soittaa niin kovalla, että tinnituksen ääni katoaa.
Oletteko käyneet missää missä kovaa meteliä? Itse olin ensimäistä kertaa jääkiekkopelissä tänään ja tinnutus tuntui äkkisti pahenevan kun tulpat oli tietysti jäänyt kotiin. Tulisiko tulppia pitää tulevaisuudessa aina kun menee esim. yökerhoon, elokuviin tai jääkiekkopeliin. Kun ei ole ennen tälläisiä joutunut miettimään niin ei osaa ennakolta varautua. Ettei vaan aiheuta lisävauriota vai pitäisikä korvan antaa totutella taas kovempiinkin ääniin?
Itse mietin myös mahdollisuutta kuukolaitteeseen. Onkohan sellaista mahdollista saada tälläisissa tapauksissa? Kun toinen korva kuulee hyvin... Siitä voisi ehkä olla apua myös tähän tinnitukseen...Itsellä toinen korva pimeni parin tunnin aikana, jonka aikana tinnitusääni koveni koko ajan. Tasainen korkea ääni jonka lisäksi sirkkelimäisiä ääniä joiden taajuus vaihtelee. Huimausta tai pahoinvointia ym. oksentelua ei ollut.
Seuraavana aamuna päivystykseen josta tkl laittoi lähetteen korvalääkärille, suositteli lähtemään heti.(Sudden deafness). Korvalääkäri katsoi korvamikroskoopilla molemmat korvakäytävät, tärykalvot ja sisäkorvat ok, eli vika kuulohermossa tai simpukassa (Esim. kuulohermon tulehtuminen tai simpukkaan kertynyt nestettä?) Tarkkaa syytä ei näihin vaivoihin voi tietää, voi olla esim. autoimmuuniperäinen tai verenkiertohäiriö tai virus. Määräsi 12pv Prednisiolon-kuurin.
Korvalääkäri sanoi että laittaisi rahansa likoon että kuulo palaa lähes normaaliksi, mutta luvata ei tietenkään voi mitään. Kortisonia nyt syöty 2 tablettia ja ja matalat taajuudet n. alle 200Hz kuulo palautunut. Siitä ylöspäin ei vielä vaikutusta. 1. päivänä korva oli täysin kuuro, kortisonihoidon aloittamisen jälkeen (3.pv) korkeat äänet kuten vauvan itku resonoivat korvassa eli pientä palautumista on tapahtunut. Lääkäri sanoi kuitenkin ennusteen olevan suht. hyvä koska olen vasta 25v. ja koska pientä kuulon palautumista on kuitenkin tapahtunut. Simpukan kuvantaminen magneetilla kuulemma täysin turhaa koska simpukka on sormen pään kokoinen eikä sisällä olevia kanavia pysty nykytekniikalla näkemään.
Kaupassa tms. paikassa oleminen jossa paljon taustamelua on suorastaan helvetillistä. Tinnitus pahenee autolla ajaessa ja meluisissa paikoissa, yön jälkeen korvassa hieman hiljaisempaa. 1. yö kuulon menetyksen jälkeen kauhea, nukuttua ei saanut juuri ollenkaan. 2.yö jo parempi, tinnitus ei enää haitannut nukkumista vaikka todella isosti kuului vieläkin. Hoito siis aloitettu 1. yön jälkeen.
Aika näyttää miten lopulta käy. - tinneri
r------ kirjoitti:
Itsellä toinen korva pimeni parin tunnin aikana, jonka aikana tinnitusääni koveni koko ajan. Tasainen korkea ääni jonka lisäksi sirkkelimäisiä ääniä joiden taajuus vaihtelee. Huimausta tai pahoinvointia ym. oksentelua ei ollut.
Seuraavana aamuna päivystykseen josta tkl laittoi lähetteen korvalääkärille, suositteli lähtemään heti.(Sudden deafness). Korvalääkäri katsoi korvamikroskoopilla molemmat korvakäytävät, tärykalvot ja sisäkorvat ok, eli vika kuulohermossa tai simpukassa (Esim. kuulohermon tulehtuminen tai simpukkaan kertynyt nestettä?) Tarkkaa syytä ei näihin vaivoihin voi tietää, voi olla esim. autoimmuuniperäinen tai verenkiertohäiriö tai virus. Määräsi 12pv Prednisiolon-kuurin.
Korvalääkäri sanoi että laittaisi rahansa likoon että kuulo palaa lähes normaaliksi, mutta luvata ei tietenkään voi mitään. Kortisonia nyt syöty 2 tablettia ja ja matalat taajuudet n. alle 200Hz kuulo palautunut. Siitä ylöspäin ei vielä vaikutusta. 1. päivänä korva oli täysin kuuro, kortisonihoidon aloittamisen jälkeen (3.pv) korkeat äänet kuten vauvan itku resonoivat korvassa eli pientä palautumista on tapahtunut. Lääkäri sanoi kuitenkin ennusteen olevan suht. hyvä koska olen vasta 25v. ja koska pientä kuulon palautumista on kuitenkin tapahtunut. Simpukan kuvantaminen magneetilla kuulemma täysin turhaa koska simpukka on sormen pään kokoinen eikä sisällä olevia kanavia pysty nykytekniikalla näkemään.
Kaupassa tms. paikassa oleminen jossa paljon taustamelua on suorastaan helvetillistä. Tinnitus pahenee autolla ajaessa ja meluisissa paikoissa, yön jälkeen korvassa hieman hiljaisempaa. 1. yö kuulon menetyksen jälkeen kauhea, nukuttua ei saanut juuri ollenkaan. 2.yö jo parempi, tinnitus ei enää haitannut nukkumista vaikka todella isosti kuului vieläkin. Hoito siis aloitettu 1. yön jälkeen.
Aika näyttää miten lopulta käy.mites sun on käynny? Palautuko kuulo? entäs tinnitus?
- Puuppana
Otsikkoon: eihän se elämä nyt hyvän tähen toisen korvan kuuroutumiseen lopu. Yhdellä pärjää mainiosti. Voisin kirjoittaa asiasta enemmän, mutta on kiire baariin :D
- seppokullervo
Viikko sitten meni kuulo yllättäen oikeasta korvasta. Ajattelin, että uimisen seurauksena vesi tulppa vaan ja poksahtaa kohta auki, muuta ei. perjantaina sitten työterveyslääkärin kautta suoraan ensiapuun ja korvalääkäri määräsi heti prednisolonin ja betasercin eli Menieren tautilääkkeen. Nyt alkavalla viikolla menen korvapolin tutkimuksiin, katsotaan miten käy. Olen 60 vuotias, laulan aktiivisesti kuorossa, joten hiukan harmittaa. Tosin kuulon apulaitteiden tekninen kehitys on ollut huimaa, joten uskon, että vielä pärjätään. tsemppiä kohtalotovereille.
Seppo - jake12345
Niin kuin olen jo pariinkin ketjuun kirjoittanut, kuulon menetys toisesta korvasta ei pitäisi olla mikääm katastroofi.
Sillä sen toisen, sen kuulevan, korvan avulla oikeita laitteita (kuulokojeita) käyttäen pystyy kuulemaan myös äänien tulosuunnan - siis myös sieltä kuuroutuneen korvan suunnasta tulevat äänet, oikeasta suunnasta. Mutta vain sen yhden valmistajan kojeilla... se kun käyttää eri tekniikkaa kuin muut valmistajat.
Muut käyttävät bluetooth-tekniikkaa - tuo yksi ei sitä käytä. Mutt lääkärit eivät yleisesti joko tiedä siitä tai eivät halua 'tietää' eikä jakaa sitä asiakkaille Kuulokeskuksissa. Piänevät meitä kuulokeskuksen asiakkaita kaiketi jonain pahaisena rupusakkina...?
Mutt yksityiseltä sektorin puolelta niitä kyllä saa.
Jos sielläkään eivät tunne kojetta, niin kantsii kertoa ja pyytää ottamaan selvää Widex Clear-kojeista. Kalliita ehken meistä joillekin, mutta ainoat toimivat. Webistä löytyy kuvia ja englanninkielistä tekstiä ja Sipoosta löytyy maahantuojakin. Olen jopa kerran käynytkin siellä. ...ja ihan oikeita, eläviä immeisiä siellä on ja oli ainakin. ;)
Mutt kärsiköön, jos muuta uskoo - oli se sitt vaikka lääkäri. - M-36
Olen mies ja ikää 36 vuotta. Eilen lauantaiaamuna erityisesti oikea korva oli lukossa ja soi häiritsevästi. Huomasin heti, että kysymyksessä ei ollut mikään tavallinen "korva lukossa"-tila.
Mitään traumaa (tärähdys tai isku korvaan) en ole kokenut tai ollut allttiina kovalle äänelle, jotka voisivat aiheuttaa kuulon äkillisen heikkenemisen ja tinnituksen.
Tietyn taajuiset äänet esim. vessan vetäminen ja muu veden kohina aiheuttavat melkeinpä kipua. Huomasin, että en kuule televisiosta itselleni normaalilla äänenvoimakkuuden tasolla lainkaan puhetta tuolla heikommalla, oikean puoleisella korvalla. Samoin aivan korvaan kiinni painetun kännykän hälytysäänikin on heikko ja resonoi oudosti.
Varasin heti seuraavalle päivälle ajan yksityisen puolen korvalääkärille. Samat lääkkeet sain kuin Seppo yllä kertoi saaneensa. Prednisonol (kortisoni) kuurin aloitan huomenna, koska lääkärin reseptin ja lääkkeen tuoteselosteen mukaisesti annostus tulisi ottaa aamulla. Yhden Betaserc-tabletin olen jo ottanut.
Helpotuksekseni voin todeta, että tinnituksen äänenvoimakkuus on laskenut ja kuulen oikealla korvalla hieman paremmin kuin eilen. Mutta edelleen paineen tunnetta korvassa ja korva yrittää ilmeisesti jotenkin 'virittäytyä' takaisin kun välillä saattaa lyhytaikaisesti tinnittää enemmän. Tämä pieni helpotus kuulon palautumisessa voi olla ohimenevää ja ei ainakaan vielä yhden tabletin jälkeen voida pistää mitään lääkityksen vaikutuksen piikkiin.
Sain jo lähetteen sekä kuulotutkimukseen että pään magneettikuvaukseen. Huomenna arjen alkaessa saan varattua ajat noihin jatkotutkimuksiin.
En normaalisti kirjoittele minnekään Netti-palstoille, mutta huomasin hakevani vertaistukea ongelmaani täältä. Niinpä päätin jakaa oman kokemukseni.- puolikuuroko
Minäkään en yleensä kirjoittele nettipalstoille.
Minulla kuulo lähti lentokoneessa. Onko jollain tapahtunut samaa? Korva kuuro kolmatta viikkoa. Korvassa käy kova kohina, suhina ja välillä tinnittaa. Lääkkeeksi sain Betaserc-tabletit, joista ei toistaiseksi ole ollut apua.
Minua kiinnostaisi tietää aikaisemmista kirjoittelijoista, miten kuulo on palautunut. Miten työelämässä sujuu? Tällä hetkellä olen sairauslomalla ja töihin paluu arvelluttaa, jos korvassa käy näin kova kohina. Mietin, miten jaksan tehdä töitä kahdeksan tuntia. Melu ja häly saavat aikaan tunteen, että pää halkeaa. Samalla olen huomannut, että kuuleva korva on kovin herkkä kaikille äänille ja väsyn helposti.
- äkill. kuuroutunut
Joulu ilman joululauluja ja musiikkia. Ei tahdo joulumieli tulla...
- puolikuuroko
Menikö sulla molemmat korvat? Mulla on huomenna 2 kk korvan kuuroutumisesta.
- äkill. kuuroutunut
puolikuuroko kirjoitti:
Menikö sulla molemmat korvat? Mulla on huomenna 2 kk korvan kuuroutumisesta.
toinen korva syntymäkuuro, toisesta meni sitten tunnissa kesken päivän kuulo ilman syytä. Suuren suuri tinnitus tuli tilalle. ja kohta vuosi.
- Anonyymi
Sama täällä, kuulo lähti toisesta korvasta yöllä 4 viikkoa sitten. Korvalääkäri määräsi kortisonikuuri, jota syön edelleen 10 mg päivässä. Nyt on kuulo alkanut jonkin verran palautumaan, pystyn jo ensi.. puhelimessa keskustelemaan, mutta edelleen kuulo on melko huono ja Korva suhisoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .674057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503055Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631322990Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882074Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101186Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291004- 59986
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954