"Vaikeat" kuukautiseni....

onneton.

Eli tämä niin sanottu ongelmani on: olen kohta neljätoista- vuotias, kuukautiseni alkoivat joskus kesän alussa, eli ovat vielä aika epäsäännölliset. En tajua mikä siinä on mutta en ole ainakaan vielä yhtään tottunut niihin. Nytkin kuukautisteni pitäisi alkaa joskus parin viikon päästä ja odotan nyt jo niitä suorastaan kauhulla! En ymmärää itseäni, kaikilla naisillahan on kuukautiset, ja silti juuri minä odotan niitä kauhulla, inhoan niitä ja minulla juuri on ongelmia mm. siteiden kanssa. huoh. Tämä sideongelma on tällainen:
käytän siivellisiä siteitä ja silti tuntuu koko kuukautisten ajan että side on kokoajan jotenkin huonosti ja liusuu johonkin huonoon asentoon ja pelkään että vuoto valuu ohi,side menee sitä paitsi ryppyyn :(onko muilla samanlaisia ongelmia?? Minun pitää kuukautisten aikana mm. kävellä hirmu varovasti ja oudosti, kun pelkään että vuotoa tulee ohi, ja kun menen nukkumaan niin tuntuu ihan HIRVEÄN epämukavalta asettua makuulle... siinä sama juttu vielä pahempana kuin kävellessä... kyljen kääntäminen sängyssä on inhottavimpia juttuja kuukautisten aikana... olenko jotenkin outo?? vai onko muilla samanlaisia aatteita ym. kuin minulla ?? ja nämä ongelmani eivät tietenkään lopu tähän... minusta on hirveän noloa sanoa äidille kaupassa että tartteisin siteitä, jos isä, sisko tai veli on lähellä. en pysty siihen joten minun on odotettava että olen kahden äidin kanssa. se vaan on niiin noloa! Entä teistä? miten te ostatte kuukautissiteet?? Sitten äiti ei anna minun käyttää tampooneja vaikka minusta kuukautisista voisi ja tulisikin paljon ihanemmat ja huomamattomammat... Miten teillä on ?? sitten vielä pari asiaa:

- minun pitää käydä koulussa vaihtamassa sidettä väh. neljän tunnin väkein kun vuoto on runsaimmillaan, eli jos meillä on esim. 8-3 koulua niin käyn noin 2 kertaa vaihtamassa. ja tietenkin vaihdan sen juuri ennen kouluun lähtöä. mutta tätä vain ihmettelen että: kaksi kaveriani joiden kanssa olen eniten koulussa, niin en ole koskaan nähnyt heidän käyvän koulussa vessassa, tai toinen käy joskus, mutta ei ota laukkua mukaan, joten ei hän varmaan käy sidettä/tampoonia vaihtamassa koska ei se voi mahtua kireään farkun taskuun, eikä hän sitä paitsi ota laukustaan mitään ennen vessaan menoa. eikö heillä ole alkaneet kuuakutiset vielä vai mistä johtuu että jälleen vain minä olen oudompi kuin muut??? en viitsi kysyä heiltä kun ei kumminkaan niin läheisiä olla...

-millaisia housuja te käytätte kuuakutisten aikana? vai käytättekö ihan tavan housuja eli niitä mitä muinakin päivinä? kun minun pitää käyttää mustia housuja, kun en uskalla käyttää esim. vaaleita farkkuja kun pelkään että vuoto tulle läpi ja sitten housuissa on kauhea veritahra. olenko jälleen erilainen??? senkin olen huomannut että eivät kaverini käytä mitään tummia housuja ainakaan montaa päivää peräkkäin.

olen tooodella kiitollinen jos joku voisi valistaa ja neuvoa minua kun olen niin onneton tumpelo :D
en haluaisi inhota menkkoja nehän kestävät kuitenkin melkein koko elämäni ajan ja ovat luonnollinen osa naisen elämää, silti huomaan toivovani lähes joka päivä, etä jos vain menkkoja ei olisi elämä olisi miljoona kertaa parempaa yms. en vain PYSTY elämään menkkojen aikaan normaalisti... vaikka haluaisinkin. kuukautisten aikan ajatukseni ovat kokoajan vain menkoissa, mikä ei todellakaan ole kivaa :((

26

3731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totel

      Moikka! Tunnistin tuosta kuvailusta aikalailla itseni sinun iässäsi :) Eli mikään ei ollut niin kamalaa kuin kuukautiset ja veristen siteiden kanssa vessassa räplääminen. Minuakin nolotti puhua menkoista äitini kanssa - hassua, koska kaikilla naisillahan on ne - ja yleensä kun äiti otti puheeksi jotain menkkoihin tai murrosikään liittyväää, käänsin vain äksysti selkäni ja pysyin hiljaa.
      Siteet tuntuivat alkuun hyvin, hyvin epämukavilta ja tuntui, etteivät ne millään pysy paikallaan. Hyvät ja napakat alushousut auttavat tässä kovasti - ja sitten ihan vaan luottamus siihen, että kyllä se side siellä paikallaan pysyy. Yöt olivat myös tosi epämukavia - menkkojen aiknan en pysytynyt nukkumaan lainkaan normaalisti, vaan heräilin keskellä yötä, monestikin siihen, että huomasin kuinka side oli vuotanut ohi ja tahrinut sänkyni...yökyläily kavereitten luona täytyi jättään kokonaan pois.
      Parin vuoden päästä olin jo tottunut tähän maailmankiroukseen, mutta sitten löysin netistä mainoksen kuukupista ja päätin kokeilla sitä. Uskomaton keksintö!! Harmi, ettei sen toimista ole kovin yleisessä tiedossa. Mutta siis, se on kuppi, joka tampoonin tavoin asetetaan emättimeen, mutta täysin huomaamaton ja vaaraton. Tampooneihinhan liittyy tuo riski TSS:stä, pieni ymmärtäääkseni, mutta siitä ei tarvitse kuukupin kanssa huolehtia. Harjoittelua kupin käyttö hiukan vaatii - nuorelta ja neitysyeltä varsinkin, jonka immenkalvo on vielä tiukka. Mutta todellisen helpotuksen kuppi on tuonut elämään. Itselläni on runsaat kuukautiset, jotka kestävät n. viikon verran ja siteitä kului monta pakettia samojen menkkojen aikana. Kuppi pysyy hyvin paikoillaan, ja tyhjennysväliksi riittää reilusti suositeltu 8 tuntia. Eli nyt voi nukkua yötkin rauhassa puhtailla lakanoilla :)

    • mihlu

      Hyvin paljon tunnistan minäkin tuosta itseni sinun iässäsi. Jopa kääntymisen ällöttävyys sängyssä yöllä kuukautisten aikaan on tuttu juttu. Itsellä helpotti oloa kovasti, kun vaihdoin siteet tampooneihin. Ei ollut enää ollenkaan epävarma olo ja tampooniahan voi käyttää yölläkin. Vihdoinkin pystyi nukkumaan kunnolla myös menkkojen aikaan, kun ei tarvinnut heräillä pitkin yötä.

      Miksi äitisi ei anna sinun käyttää tampooneja? Tampoonithan eivät paljoa maksa, että jos sinulla on muutama euro itselläsi rahaa, voit itsekin ostaa niitä. Ei niiden käytölle mitään estettä ole. Jos (ja toivottavasti kun) et ole vielä seksiä harrastanut, voivat paikat olla melko kireät ja se voi vaikeuttaa tampoonien käyttöä, mutta kun kokeilee silloin, kun menkat ovat kaikista runsaammillaan, ei pitäisi ongelmia olla. Luet vaan huolellisesti käyttöohjeet.

      Kyllä se siitä. Opit kyllä elämään menkkojen kanssa. Vastahan ne on sinulla vähän aikaa olleet, joten tuntuvat varmasti vähän kummalliselta ja epämiellyttävältä vielä. Kun löydät itsellesi parhaat kuukautissuojat (äitisi ei voi puolestasi päättää, mistä sinä pidät eniten ja mikä sinusta tuntuu parhaimmalta), pystyt elämään ihan tavallista elämää menkkojen kanssa.

    • vaatii totuttelua

      Ihan normaali nuori neito olet kuukautishuolinesi. Jokaiselta meistä on vienyt aikansa opetella asiaan.

      Kuukautisten aikaan käytän npakoita slogeja, joita käytän myös urheillessa. Mitkään pitsipöksyt tai stringit eivät kuulu kuukautissiteen kanssa yhteen.

      Yritä olla ajattelematta, miten kävelet kuukautisten aikana. Ihan samalla tavalla se kävely sujuu kuin muulloinkin. Osalla kavereistasi voi olla kuukautiset ja osalla ei. Nykyiset siteet ovat hyvin ohuita ja sopivat taskuun kuin taskuun. Tamponi mahtuu sekin hyvin ja kuukautiskuppia et edes näe kavereillasi. Turha kytätä kavereita. Toisaalta on ihan hyvä tietää, keneltä voi lainata siteitä, jos vuoto yllättää. Meillä kyllä aikanaan koulussa sai siteitä jumppaopelta tai terveydenhoitajalta, jos vuoto yllätti.

      Siteitä on erilaiseen vuotoon. Meistä jokainen on yksilö vuodon määrässä. Runsasvuotoisena aikana tai yöllä voi käyttää tehokkaampaa sidettä. Neljän tunnin vaihtoväli on ihan ok.

    • sylvanas

      Itelläni alkoi menkat 11-vuotiaana ja minulla oli ihan samanlaiset fiilikset kuin sinulla. Mulla on lisäksi ollut aina vaikeat, epäsäännölliset menkat, tavaraa tulee enemmän kun mitä lääkäri määrää ja kivut on sanoin kuvaamattomat. Vähän kuin migreeni alakerrassa. Tai siis niin oli siihen asti, kun aloitin e-pillerit. Sain ne siis tosiaan lääkkeeksi, dysmenorreaan ja androgeeniperäiseen akneen (eli siis runsaisiin/kivuliaisiin menkkoihin ja vaikeaan akneen joka johtuu siitä että keho tuottaa liikaa mieshormonia), ja nyt ne on säännölliset -alkavat aina täsmälleen samaan aikaan- ja kivutkin on siedettävät. Joillekin kuulemma tulee sivuvaikutuksia, itselleni ei ole tullut mitään.
      Mutta oli melkoinen painajainen koulussa aikanaan ja myöhemmin töissä kun jouduin käyttään jumbositeitä kun mikään muu ei riittänyt, ja suunnilleen vartin välein piti peilailla persettä että näkyykö se läpi tai onko päässyt lirahtamaan ohi. Lisäksi menkat saattoivat alkaa ihan koska vaan. Olin 11-kesäisenä tietääkseni ainoa luokallani -ehkä koko koulussa, meillä oli aika pieni koulu- jolla oli menkat. En kertonut kuin silloiselle parhaalle kaverilleni. En tiedä lipsauttiko hän vai mistä kuulivat, mutta luokkani pahimmat "pissikset" (vai miksi niitä tänä päivänä sanotaan) saivat tietää asiasta jolloin kerta kaikkiaan toivoin kuolevani :)

      Kyllä tuohon epämukavuuteen tottuu, usko pois. Suosittelisin sinua kokeilemaan eri kokoisia ja mallisia siteitä. Jos olet pieni, isot siteet tuntuu takuulla oudolta ja päinvastoin. Itse käytän Libressen turkooseja, ovat minulle kuin valettuja. Ja ei niiden ostoa kannata ujostella -siskollasi on tai tulee olemaan menkat myös, ja miehetkin kyllä tietävät että ne kuuluvat naiseuteen eikä niille voi mitään eikä niissä ole mitään ihmeellistä. Omakin isäni osti minulle aikanaan siteitä muutamaan otteeseen eikä siinä mitään. Tuntui se alussa vähän nololta, mutta kun vaan rohkaisi mielensä ja sanoi että asia on nyt näin, että tarviin siteitä, niin kaikki ok.
      Tamponeista en osaa sanoa mitään kun en koskaan ole käyttänyt -eivät sovi minulle. Kuulemma niitä saa vaihtaa aikalailla useammin kuin siteitä eivätkä ole yhtä luotettavia.
      Housuista -käytän kyllä ihan samoja menkkojen aikana kuin muulloinkin. Varmaan jokainen murehtii alkuvaiheilla sitä että tuleeko läpi! Eikä tule, kunhan käytät itsellesi parhaiten sopivia siteitä ja vaihdat riittävän usein. Vaikka aina samalla kun käyt kusella. Jos menkkasi ovat kovin runsaat, käy gynekologin juttusilla (eka gynekäynti nolottaa sikana, tiedän! mutta ei se ole niin kamalaa kuin luulisi, varsinkin jos käyt naislääkärillä ja kerrot etukäteen että olet ensikertalainen ja jännittää. Siis oletan ettet ole ennen käynyt).
      Kyllä varmasti jokainen nainen toivoo että menkkoja ei olisi -kukapa ei?
      Mutta kyllä niihin tottuu -alku aina hankalaa :)

      • ertyg-2

        "Kuulemma niitä saa vaihtaa aikalailla useammin kuin siteitä eivätkä ole yhtä luotettavia."


        Kuulopuheisiin ei kannattaisi luottaa, koska kumpikaan ei pidä paikkaansa. Tampoonien vaihtoväli on ihan sama kuin siteiden ja ne, ainakin minulla, pitävät huomattavasti paljon siteitä todennäköisemmin vuodon siellä missä kuuluukin. Ohivuotoja tuli ainoastaan silloin, kun kokeilin huonointa tampoonimerkkiä, Tampaxia. Tampoonien kanssa ei ole ollenkaan niin epävarma olo kuin siteiden.


      • sylvanas
        ertyg-2 kirjoitti:

        "Kuulemma niitä saa vaihtaa aikalailla useammin kuin siteitä eivätkä ole yhtä luotettavia."


        Kuulopuheisiin ei kannattaisi luottaa, koska kumpikaan ei pidä paikkaansa. Tampoonien vaihtoväli on ihan sama kuin siteiden ja ne, ainakin minulla, pitävät huomattavasti paljon siteitä todennäköisemmin vuodon siellä missä kuuluukin. Ohivuotoja tuli ainoastaan silloin, kun kokeilin huonointa tampoonimerkkiä, Tampaxia. Tampoonien kanssa ei ole ollenkaan niin epävarma olo kuin siteiden.

        eli siis korjaan; en ole sanomassa etteivätkö tamponit olisi ok, näin vain minulle on sanottu ja satuin ohimennen mainitsemaan. joka tapauksessa eivät sovi minulle mutta kaikki ei sovi kaikille...


      • ertyg-2
        sylvanas kirjoitti:

        eli siis korjaan; en ole sanomassa etteivätkö tamponit olisi ok, näin vain minulle on sanottu ja satuin ohimennen mainitsemaan. joka tapauksessa eivät sovi minulle mutta kaikki ei sovi kaikille...

        Millä perusteella sitten sanot, etteivät sovi sinulle, kun et ole koskaan kokeillut?


    • --------------

      Itse olen myös 14 vuotias ja käytän tamponeja ja on todellakin parempi vaihtoehto kuin side! mullakin tuli useesti siteen ohi mut sitten alotin vakituisesti käyttämään tamponia

      • help!

        Moi voiko joku auttaa. Inhoan käyttää siteitä koska ne on aina rullalla, ja tosi epämukavat muutenkin.
        Onko joku ikäraja jolloin voi alkaa käyttää tamppooneja? Äitini sanoo että ei viälä voi alkaa käyttää. Vaikka en hirveesti puhu äitini kanssa menkoistani,koska se on noloa. Voiko joku auttaa olisin tosi kiitollinen jos vastaisitte.


      • ei ole
        help! kirjoitti:

        Moi voiko joku auttaa. Inhoan käyttää siteitä koska ne on aina rullalla, ja tosi epämukavat muutenkin.
        Onko joku ikäraja jolloin voi alkaa käyttää tamppooneja? Äitini sanoo että ei viälä voi alkaa käyttää. Vaikka en hirveesti puhu äitini kanssa menkoistani,koska se on noloa. Voiko joku auttaa olisin tosi kiitollinen jos vastaisitte.

        Ei ole mitään ikärajaa.


      • Menkkojen vihaaja
        help! kirjoitti:

        Moi voiko joku auttaa. Inhoan käyttää siteitä koska ne on aina rullalla, ja tosi epämukavat muutenkin.
        Onko joku ikäraja jolloin voi alkaa käyttää tamppooneja? Äitini sanoo että ei viälä voi alkaa käyttää. Vaikka en hirveesti puhu äitini kanssa menkoistani,koska se on noloa. Voiko joku auttaa olisin tosi kiitollinen jos vastaisitte.

        Anteeksi, vastaan näin myöhään, mutta uskon että tästä on apua myös monelle muulle.

        Tamponeille ei ole mitään ikärajaa. Kukaan kaupantäti/setä ei voi tulla sanomaan, ettetkö saisi niitä ostaa. Jos äitisi sanoo, että olet liian nuori niitä käyttämään, uskon että hän ajattelee että sinun ikäisesi on hankalaa käyttää tamponia, mikä ei välttämättä pidä paikkaansa, tai sitten hän vain jotenkin pelkää sinun "aikuistuvan" käyttäessäsi tamponia, tai että "löydät itsesi", tutustut omana kehoosi. Omaan kehoon tutustuminen on täysin normaalia, ja tamponien käyttö kielto ei sitä estä eikä saa estää.


        En itsekään viitsinyt puhua edes omalle äidilleni tällaisista asioista, pelkäsin että kohta se rupeaa kyselemään jotain yksityisasioitani tai nolaa minut, mutta jos vain rohkenet, kysy ihmeessä äidiltäsi, miksi hänen mielestään olet muka liian nuori käyttämään tamponia. Ja miksi äitisi muka saisi päättää mitä kuukautissuojaa saat käyttää? Sinun kehosi ei ole hänen kehonsa, hän ei voi päättää minkälaista kuukautissuojaa käytät. Sinä itse valitset itsellesi parhaan suojan kuukautisten ajaksi, ja päätät mikä tuntuu itsestäsi parhaalta.

        Itsekin inhoan siteitä. Aina pers tuntui märältä ja kostealta, siteet näyttivät ja olivat aivan valtavia, mielestäni niistä olisi voinut poistaa vähintään 5 cm molemmista päistä, ne tuntuivat epämukavilta ja tunsin aina kuinka verilimamössö oikein lorahti inhottavasti siteeseen. Tamponi tuntui siis paremmalta valinnalta, koska sehän ei tunnu missään, et tunne veren valumista, ja olosi on kuiva ja mukava, tuskin huomaat kuukautisia, ellei sinulla ole niihin liittyviä kipuja.

        Käy ihmeessä katsomassa tamponi valmistajien sivuja, ja valitse itsellesi sopivin imukyky, ja todennäköisesti sivuille on liitetty myös kuva kyseisestä pakkauksesta, jolloin voit nopeasti ottaa kaupan tamponi ja side hyllyltä pakkauksen, ilman pitkää valinta-aikaa.


    • 8+11

      Mäkin inhoan menkkoja, suorastaan välillä kiehun raivosta, että miehet pääsevät kaikesta niin helpolla ja naiset joutuvat tuntemaan valtavia kipuja ja muita vain elämää hankaloittavia asioita.

      Jos et halua käyttää siteitä, tai tuntisit kuukautisesi helpommiksi tamponien kanssa, käytä tamponeita. Ei äitisi voi todellakaan päättää mitä kuukautissuojaa käytät, ei sinun kehosi ole hänen kehonsa, kuten kirjoitin eräälle toiselle jolla oli ongelmia siteiden kanssa. Jos äitisi silti jatkaa tamponeita vastaan taistelua, osta ne sitten itse! Käytä niitä vaikka salassa, tai ilmoita rohkeasti että haluat käyttää tamponeita.

      Mielestäni on niin älyttömän typerää, että äidit yrittävät jotenkin "varjella" lastaan omalta keholtaan, kuin tamponien käytön esto muka jotenkin estäisi sen! Varmasti yli 80 % tytöistä on jo vähintään tutustunut omaan kehoonsa, ehkä itsetyydyttänyt ennen menkkoja ja tamponien käyttöä. Mitä yritätte siis tavoitella tamponi kiellolla? Mahtuvuuttako epäilette? Onhan tamponeja erikokoisia, joista jokainen valitsee itselleen omansa, pienen tai ison.

      Ei ne siteet/tamponit housujen taskuista aina näy, tai sitten heillä ei vain ole menkat vielä alkaneet, eikä se ole mitenkään ihmeellistä itsesi kannalta. Kysy heiltä ihmeessä, tällaisista asioista puhuminen saattaa parantaa ystävyyssuhdetta, se osoittaa että luotat heihin, kun puhut heidän kanssaan aika yksityisistäkin asoista. Itse ainakin puhun täysin avoimesti menkoistani kavereilleni, ja kyselen heiltä neuvoja. Jos täytyisi valita kahden väliltä, puhuisinko menkoistani äitini vai ystävieni kanssa, valitsisin ehdottomasti ystäväni.

      Itse käytän kuukautisten aikana ihan normeja housuja, kovin vaaleita en edes omista.

      Jos menkkasi häiritsevät elämääsi kovin paljon, terkkarilta muistaakseni saa jonkin kokoisen satsin e-pillereitä (kai tiedät mitä ne ovat, ehkäisypillerit) ilmaiseksi, eikä sinun tarvitse kertoa niistä vanhemmillesi mitään. E-pillerithän siis "lopettavat" menkat, mutta siis vain siksi ajaksi kun käytät niitä. Terkkariltakaan tuskin saa niitä kuitenkaan enempää kuin sen, mitä ekalla kerralla saat, eli ehkä kuukauden pillerit, ja apteekissa niissä ehkä oli joku ikäraja jos ei ole reseptiä (en itse tiedä tarkkaan kun en ole ostanut), en ole varma, mutta toisaalta aika tyhmää, että niitä ei muka saisi vaikka 14-vuotias.

      • onneton987

        vaikka onkin jo vähän "vanha" ketju.

        Kun en millään haluaisi käydä saunassa menkkojen aikana (käytän siteitä), sillä pelkän todella suttaavani lauteet, enkä kehtaa ottaa mitään paksumpaa pyyhettä laudeliinaksi niin miten saan sanottua äidille, että en tule sitä varten saunaan, koska minulla on menkat? Äitini luultavasti alkaisi sanomaan, että eihän ne menkat mitään haittaa, mutta en vaan halua käydä silloin saunassa.

        Käyttekö te menkkojen aikana saunassa?


      • 7+15
        onneton987 kirjoitti:

        vaikka onkin jo vähän "vanha" ketju.

        Kun en millään haluaisi käydä saunassa menkkojen aikana (käytän siteitä), sillä pelkän todella suttaavani lauteet, enkä kehtaa ottaa mitään paksumpaa pyyhettä laudeliinaksi niin miten saan sanottua äidille, että en tule sitä varten saunaan, koska minulla on menkat? Äitini luultavasti alkaisi sanomaan, että eihän ne menkat mitään haittaa, mutta en vaan halua käydä silloin saunassa.

        Käyttekö te menkkojen aikana saunassa?

        En normaalistikkaan käy saunassa, en ole moneen vuoteen käynyt atooppisen ihon takia. Itse en todellakaan menisi saunaan. Kyllä se kuulostaa tosi epämiellyttävältä ja kuvottavalta ajatukselta. Hyi että. Ei ole äitisi asia että et käy saunassa, ja jos hän rupeaa tivaamaan, kerro rohkeasti että sinulla on menkat, ja sano ettet tunne oloasi mukavaksi menkkojen aikana saunassa.


    • moikkka

      onneton 987 oon käyny kuukaustisten aikana saunassa.. mutta en ollut sanunassa kauan (kuukautiset ei valu koko ajan vaan vähän väliä tulee tippa ainakin minulla) kävin suihkussa huuhtelin kunnolla alapään ja olin saunassa pari minuuttia ja lähdin pois ja sähän voisit ottaa vaikka punaisen esim käsi oyyhkeen pyllyn alle saunaan.. tsemppiä sinulle (:

    • iikapua1

      4 vuotta vanha ketju, mutta kirjoittelen silti. Itse olen nyt 15- vuotias ja minulla on nyt minun 3. Menkat menoillaan. Ne alkoivat eilen ja ovat hyvin runsaat. Minulla on täysin samat "oireet" kuin ketjun aloittajalla. Side tuntuu aina märältä, ohivuotoja tulee ja se haisee ja täytyy olla tunnin välein vaihtamassa ja karvatkin on aina veressä, sisäreisistä puhumattakaan.:( Nämä kuukautiset olivat 3 viikkoa myöhässä, vaikuttaako se vuodon runsauteen? Haluaisin käyttää tampoonia mutta pelkään että en osaa laittaa sitä oikein:D onko tampoonin käytössä riskejä ja mikä olisi paras merkki ja koko aloittelijalle? Ja missä asennossa saisin sen parhaiten paikoilleen? Kiitos avusta!:) ainiin ja maksavatko ne enemmän kuin siteet?:)

      • gdddfgffgdgf

        Kuukuppi on myös tosi hyvä, tosin se vaatii harjoittelua ja voi olla helpompi aloittaa ensin tamponeilla. Kun on tottunut laittamaan suojan sisäänsä niin kupinkin käyttöön on varmaan pienempi kynnys.

        Tältäkin palstalta löytyy tosi paljon ketjuja ja neuvoja tamponin käyttöön, kannattaa selailla. Mä suosittelen tamponiksi Ob:n miniä (keltainen pakkaus). Se on niin pieni että sillä on helpoin harjoitella, sitten voi ruveta käyttämään normaalikokoa jos vuodon määrä vaatii (pieni kun ei tietenkään ime yhtä paljon kuin normaalikoko/iso). Se tykkääkö käyttää asettimellista tamponia vai ei on makuasia, mä olen aina kokenut asettimen tosi turhaksi ja hankaloittavaksi, paljon helpompaa on laittaa tamponi sormella sisään. En tiedä onko edes tuota Ob:n miniä asettimella.

        Kannattaa vaan ruveta harjoittelemaan, kyllä sä sitten huomaat onko se oikein. Jos se ei tunnu ollenkaan niin sitten se on oikein. Moni jättää ensiyrittämällä tamponin liian alas, ei siis laita tarpeeksi syvälle. Silloin se tuntuu. Moni myös tunkee tamponia suoraan ylöspäin jolloin tuntuu ettei tamponi mene. Oikeasti emätin kallistuu vähän taaksepäin joten tamponiakaan ei työnnetä suoraan ylöspäin vaan hiukan takaviistoon. Puhtaalla sormella voit kokeilla emättimen suuntaa niin tiedät minne suuntaan sitä tamponia ohjataan. Mun mielestä helpoin asento tamponin laittamiseen on sellainen pieni etukumara jalat harallaan ja vähän koukussa.


      • gdddfgffgdgf

        Niin ja tamponin käytössä on se hyvin pieni TSS:n riski, siitä on nykynuoret peloteltu niin ettei moni uskalla käyttää tamponeja ollenkaan. Kuitenkin jos huolehtii käsihygieniasta, ei käytä liian imukykyistä tamponia (eli sellaista joka imee limakalvoja kuiviin kun vuotoa ei tule tarpeeksi tamponin imukykyyn nähden) ja ei pidä samaa tamponia yli 8 tuntia niin kyllä tamponia voi käyttää.

        Ai niin ja tuosta hinnasta en osaa sanoa, kun käytän kuppia nykyään. Ei kai niissä hirveitä eroja hinnoissa ole, luulisin. Kuppi tulee pidemmän päälle halvimmaksi jos sitä pystyy käyttää, se kun voi kestää useita vuosia ja maksaa muutaman kympin. Kuppi ei myöskään kuivata limakalvoja koska se on silikonia. Silti mä ehkä suosittelisin harjoittelemaan ensin tamponilla, koska jos ei ole tottunut ollenkaan sisään laitettaviin suojiin niin kupin käytön opettelu saattaa lannistaa. Ei kaikilla tietysti, riippuu siitäkin miten tiukka immenkalvo on ja siitä tuntuuko ylipäänsä sisäisten suojien käyttö jotenkin pelottavalta.


    • :))

      entäs uinti?ite en käy ollenkaan uimassa kk aikaan mutta jotkut sanovat että tamppoonin kanssa voi käydä mitä mieltä olette?

      • rrrausku

        Ei se oikeastaan ole mielipidekysymys. Jos käytää tamponia tai kuukuppia, voi käydä kyllä uimassa.


    • Mietteliästyttö

      Mietin että minne tampoonin naru laitetaan kun eikö se näy housuista läpi?

      • 984651

        Jos istut haarat levällään pelkillä alushousuilla ja joku tiirailee jalkoväliisi hajuetäisyydeltä, niin ehkäpä sitten voi naru näkyäkin sikäli mikäli se on häpyhuulten ulkopuolella.


    • Anonyymi

      No tää kirjotettiin 2009 joten kukaan ei ole varmaan enää lukemassa tätä mut samaistun 100%! Naisen elämän kamalin asia mun mielestä!

    • Anonyymi

      Joo siis oikeesti tuo on nii minä ja siis mulla on jotenkin vaikeet menkat ku mulla tulee jatkuvasti jokapäivä läpi ja se on mulla inhottavaa nukkuu yöllä siteen kaa😐😐 vihaan menkkoja

      • Anonyymi

        no vaihda tamppooniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no vaihda tamppooniin.

        Kuppi voi olla halvempi ostaa mutta kun siihen laskee kaiken veden tuhlauksen ja kiehuttamisen onko se sitten halpa tai varsinkaan ekologinen?
        kaiken hinta kun Suomessavaan kokoajan nousee!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      375
      3369
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      165
      1399
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe