Hermot

menee

Johan ottaa koville vanhan Jobun korjaaminen. Nyt sain siihen kipinän mutta ei edes lupaa vaikka ruiskuttaa bensaa suoraan kaasariin. Voisko tuo kone olla niin väljä, että ei jaksa imeä bensaa sylinteriin.

21

15215

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romikseen

      Heitä romikseen jo noin vanha saha ja osta uusi

      • Anonyymi

        Uusavuton?


    • asdqwerwqe

      Onko sytytys kohdallaan, että tuleeko kipinä oikeaan aikaan? Bensaa parempaa on käynnistyskaasu ts. pilotti, ei kastele tulppaa ja syttyy helpommin, tämähän ei kuitenkaan lupaa sitä että mahdollinen heikko kipinä jaksaa sytyttää bensan, mutta pääsee jäljille.
      Ja voihan se kone olla jo niin väljä ettei riitä vain puristukset. Oma jobu junior 50-luvulta on myöskin vaiheessa, kerran sain käymään muutaman iskun, mutta sitten hajosi kiila. Ilmeisesti sytkä liian aikaisella ja löi takaisin murtaen samalla kiilan.

      • vähän epäilin

        mutta tuossa on transistorisytytys ja erillinen virtalaite, luulis että jos virtalaite olis rikki, niin ei tule kipinää ollenkaan. Eipä tuolla niin väliä, mutta onhan se työvoitto jos saa vanhan sahan toimimaan.


      • Joubu
        vähän epäilin kirjoitti:

        mutta tuossa on transistorisytytys ja erillinen virtalaite, luulis että jos virtalaite olis rikki, niin ei tule kipinää ollenkaan. Eipä tuolla niin väliä, mutta onhan se työvoitto jos saa vanhan sahan toimimaan.

        se sytytysennakko oikeaksi,eli magneeton ja puolan väliin 0,25mm rako. Helpoiten teet sen ottamalla ruutupaperia,taitat sen niin että tulee 4 kertaa paperin paksuus,laita se puolan kohdalle ja käännä magneetto niin että magneetit vetää puolan magneettoon kiinni,paperi pois ja ajoitus on kohdallaan. Sen jälkeen jos saa soppaa ja tulee kipinä saha käy,tietysti kaasuttimen säädöt kohdalleen H ja L ruuvi pikkasen reipas kierros auki. Jos ei käy ja saa bensaa niin sitten on vaan niin väljä ettei jaksa käydä. Uusilla männänrenkailla voi tekohengittää,saat sahan vielä hetkeksi.


      • vaikutus
        Joubu kirjoitti:

        se sytytysennakko oikeaksi,eli magneeton ja puolan väliin 0,25mm rako. Helpoiten teet sen ottamalla ruutupaperia,taitat sen niin että tulee 4 kertaa paperin paksuus,laita se puolan kohdalle ja käännä magneetto niin että magneetit vetää puolan magneettoon kiinni,paperi pois ja ajoitus on kohdallaan. Sen jälkeen jos saa soppaa ja tulee kipinä saha käy,tietysti kaasuttimen säädöt kohdalleen H ja L ruuvi pikkasen reipas kierros auki. Jos ei käy ja saa bensaa niin sitten on vaan niin väljä ettei jaksa käydä. Uusilla männänrenkailla voi tekohengittää,saat sahan vielä hetkeksi.

        Siis vaikuttaako ilmaväli ennakkoon, ei se minusta ainakaan kovin paljon voi vaikuttaa. Jos saha ei käynnisty väärän ennakon takia, niin ennakon on oltava aika paljon pielessä. Tuossa on kuitenkin ilmaväli n. 0,25-0,30 mm.


      • asdqwerwqe
        vaikutus kirjoitti:

        Siis vaikuttaako ilmaväli ennakkoon, ei se minusta ainakaan kovin paljon voi vaikuttaa. Jos saha ei käynnisty väärän ennakon takia, niin ennakon on oltava aika paljon pielessä. Tuossa on kuitenkin ilmaväli n. 0,25-0,30 mm.

        Ei se ennakkoon vaikuta, tyristorilla(meniköhän oikein) varustetuilla se on vakio aina. Kipinän vahvuuteen etäisyys vaikuttaa.


      • 345F
        asdqwerwqe kirjoitti:

        Ei se ennakkoon vaikuta, tyristorilla(meniköhän oikein) varustetuilla se on vakio aina. Kipinän vahvuuteen etäisyys vaikuttaa.

        Juuri nimenomaan se ilmaväli vaikuttaa sytytysennakkoon,tämän voin kertoa ihan varmuudella koska alalla työskentelen. Ehkä hieman liian pitkä juttu selostettavaksi täällä,ja kyllä tyristori löytyy kyseisen osan sisältä,puola. Ei sen ennakon sitäpaitsi kovin paljoa pielessä tarvitse olla niin vaikuttaa kyllä sahan toimintaan. Kun nyt sitten väität että tyristorilla varustettujen sytytysjärjestelmien ennakko on VAKIO AINA,mitenkäs kun sahaan lisätään kierroksia ja ennakko on vakio? Siinähän saattaapi kipinä jäädä hieman jälkeen kun kierroksia on joutokäynnin sijaan 11000rpm,mitenkäs sen selität? Minä tiedän kyllä mutta olisi mielekiintoista lukea sinun käsitys asiasta.


      • korjaamohemmo
        345F kirjoitti:

        Juuri nimenomaan se ilmaväli vaikuttaa sytytysennakkoon,tämän voin kertoa ihan varmuudella koska alalla työskentelen. Ehkä hieman liian pitkä juttu selostettavaksi täällä,ja kyllä tyristori löytyy kyseisen osan sisältä,puola. Ei sen ennakon sitäpaitsi kovin paljoa pielessä tarvitse olla niin vaikuttaa kyllä sahan toimintaan. Kun nyt sitten väität että tyristorilla varustettujen sytytysjärjestelmien ennakko on VAKIO AINA,mitenkäs kun sahaan lisätään kierroksia ja ennakko on vakio? Siinähän saattaapi kipinä jäädä hieman jälkeen kun kierroksia on joutokäynnin sijaan 11000rpm,mitenkäs sen selität? Minä tiedän kyllä mutta olisi mielekiintoista lukea sinun käsitys asiasta.

        Minäkin teen työkseni tätä alaa. Jos nyt kuitenkin selittäisit minullekkin miten ilmarako vaikuttaa ennakkoon. En ollut kyllä päivääkään koulusta pois mutta tuo asia on jotenkin jäänyt kuulematta. Ja vuosien varrella myös kokematta.


      • omistajana
        345F kirjoitti:

        Juuri nimenomaan se ilmaväli vaikuttaa sytytysennakkoon,tämän voin kertoa ihan varmuudella koska alalla työskentelen. Ehkä hieman liian pitkä juttu selostettavaksi täällä,ja kyllä tyristori löytyy kyseisen osan sisältä,puola. Ei sen ennakon sitäpaitsi kovin paljoa pielessä tarvitse olla niin vaikuttaa kyllä sahan toimintaan. Kun nyt sitten väität että tyristorilla varustettujen sytytysjärjestelmien ennakko on VAKIO AINA,mitenkäs kun sahaan lisätään kierroksia ja ennakko on vakio? Siinähän saattaapi kipinä jäädä hieman jälkeen kun kierroksia on joutokäynnin sijaan 11000rpm,mitenkäs sen selität? Minä tiedän kyllä mutta olisi mielekiintoista lukea sinun käsitys asiasta.

        sanoisin, että tässä on transistorisytytys, koska tässä on erillinen virtalaite. Tyristorisytytyksessä on erillinen liipaisukela, johon indusoituu jännitepulssi, joka on sitä suurempi mitä korkeampi kierrosluku, siitä seuraa nopeampi tyristorin liipaisu ja käytännössä siis se aiheuttaa aikaisemman sytytyksen.
        Sen sijaan tässä transistorisytytyksessä ei ole liipaisukelaa, vaan puolan ensiökäämi, johon indusoituu jännite, jonka suuruuteen vaikuttaa vauhtipyörän nopeus, ilmaväli, magneettien voimakkuus ja ensiökäämin johdinkierrosten määrä. Siis tässä tapauksessa ilmavälikin vois vaikuttaa myös ennakkoon. Sanoonkohan tähän kukaan aamenta?


      • herjaamokommo
        omistajana kirjoitti:

        sanoisin, että tässä on transistorisytytys, koska tässä on erillinen virtalaite. Tyristorisytytyksessä on erillinen liipaisukela, johon indusoituu jännitepulssi, joka on sitä suurempi mitä korkeampi kierrosluku, siitä seuraa nopeampi tyristorin liipaisu ja käytännössä siis se aiheuttaa aikaisemman sytytyksen.
        Sen sijaan tässä transistorisytytyksessä ei ole liipaisukelaa, vaan puolan ensiökäämi, johon indusoituu jännite, jonka suuruuteen vaikuttaa vauhtipyörän nopeus, ilmaväli, magneettien voimakkuus ja ensiökäämin johdinkierrosten määrä. Siis tässä tapauksessa ilmavälikin vois vaikuttaa myös ennakkoon. Sanoonkohan tähän kukaan aamenta?

        tässä korjaamohemmolle tietoa ja kenties kannattaisi harkita alan vaihtoa.


      • korjaamohemmo
        herjaamokommo kirjoitti:

        tässä korjaamohemmolle tietoa ja kenties kannattaisi harkita alan vaihtoa.

        "Tässä tapauksessa ilmavälikin vois". Eli vois. Faktaa ei näy missään. Olettamuksia olettamuksia kuten tällä sivustolla on tapana. Wanna be.


      • -ruuvari
        korjaamohemmo kirjoitti:

        "Tässä tapauksessa ilmavälikin vois". Eli vois. Faktaa ei näy missään. Olettamuksia olettamuksia kuten tällä sivustolla on tapana. Wanna be.

        Ilmaväli 0,25-0,30, magneetin voimakkuus ei voi säätää, johdinkierrosten määrä, ei voi säätää, kierrosnopeus on ainoa joka säätää eli silläkään "ennakkoa ei voi muuttaen säätää". Mikä on lopullinen totuus. Jos ilmaväliä suurentaa, liekki vain sammuu. Eli loppujen lopuksi sitä ennakkoa ei vain voi yksinkertaisesti säätää. Ilmavälin vaikutus ennakkoon on mitätön. Tuhannesosien luokkaa.


      • Helppoa
        -ruuvari kirjoitti:

        Ilmaväli 0,25-0,30, magneetin voimakkuus ei voi säätää, johdinkierrosten määrä, ei voi säätää, kierrosnopeus on ainoa joka säätää eli silläkään "ennakkoa ei voi muuttaen säätää". Mikä on lopullinen totuus. Jos ilmaväliä suurentaa, liekki vain sammuu. Eli loppujen lopuksi sitä ennakkoa ei vain voi yksinkertaisesti säätää. Ilmavälin vaikutus ennakkoon on mitätön. Tuhannesosien luokkaa.

        Kyllä sen ennakon pitää säätyä hyvinkin paljon jos verrataan joutokäyntiä ja täysiä kierroksia. Yksinkertaisesti selitettynä,kun kierrokset nousee kasvaa myös jännite jolloin tyristori päästää virran aikaisemmin läpi=sytytysennakko muuttuu aikaisemmaksi.


      • hemmokorjaamo
        Helppoa kirjoitti:

        Kyllä sen ennakon pitää säätyä hyvinkin paljon jos verrataan joutokäyntiä ja täysiä kierroksia. Yksinkertaisesti selitettynä,kun kierrokset nousee kasvaa myös jännite jolloin tyristori päästää virran aikaisemmin läpi=sytytysennakko muuttuu aikaisemmaksi.

        No kokeile vaikka itse. Laita ilmaväli niin lähelle kuin uskallat ja niin kauas että kynttilä melkein sammuu. Saha toimii molemmissa. Ilmaväli on tasan niin pieni kun sen uskaltaa laittaa ilman pelkoa magneettoon osumista. Kokeilkaa vuosia korjata ja tehdä pienkoneita ja moottoreita niin tiedätte sen jälkeen.


    • selvis

      otin äänenvaimentajan pois ja huomasin, että männässä on selvät kiinnileikkaamisen jäljet, ei muutakuin uusi mäntä ja rengas ja kone käyntiin.

    • Anonyymi

      Mitäs ku 2 ruuvilla puola kiinni.ilm.myös sivusuuñta vaikuttaa ajotukseen.ei se mee samoin.kun magneetti vetää sen kiinni.onko sivusuunnalla väliä.laitoin ilmavälin 0.25.ei kone käy ja tulppaan.ei tuu kipinää.ku ei syty.männän vaihoin.ku leikkautumista ja männän rengas hitsautu uraan.olisko puola vahingoittunu.mäntä makso 60 ja puolasysteemi varmaan olis yli 100.uus kone 229e

      • Anonyymi

        Siis kone echo lehtipuhallin.1 männänrengas


      • Anonyymi

        Ei vaikuta sivusuunts. .25 hyvä. Varmaan tulppa tai jotain.


    • Anonyymi

      Kannattaisi aamuyöllä keskittyä nukkumiseen eikä tänne kirjoitteluun...

      • Anonyymi

        Monitralla voi keskittyä oleelliseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      547
      6906
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      320
      2570
    3. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2005
    4. Kuinka paljon on

      Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1216
    5. Kauniit naiset

      Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      30
      1148
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

      Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1128
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      84
      961
    8. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      949
    9. Olet vieläkin täällä

      Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      60
      925
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

      kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      41
      812
    Aihe