Tiedän, että ärtyneestä suolesta on ainakin sata ja yksi keskustelua.
Tahdoin kuitenkin hieman rajata aihetta ja kerätä ripulipainotteisten ärtyneestä suolesta kärsivien kokemuksia.
Itselläni siis arkea haittaaviksi ongelmiksi ovat muodostuneet ennen kaikkea ilmavaivat, jotka ovat pahimmillaan iltasin ja aamuisin, samoin öisin jos satun olemaan hereillä. Samalla maha kurisee mahdottoman paljon ja vaikeuttaa nukahtamista.
Lisäksi kärsin ruokailunjälkeisestä ripulista. Jos syön kunnollisen aterian, niin hetken päästä kuuluu armoton lorina suolesta ja sen jälkeen tuntuu, että suoli räjähtäisi paineesta. Eli alkaa hirveä vatsakipu ja heikotus, iho menee kananlihalle ja tulee vain kylmänhikeä. Samalla saattaa myös oksettaa. Vessaan pitää pian päästä ja tuloksena on kamalat ilmavaivat, vatsan kouristelu ja aivan vetinen ripuli. Tämän jälkeen olo on taas aivan normaali.
Jos olen syönyt liian vähän kuituja ja ruokana on ollut esimerkiksi pastaa, niin saan hieman ummetuksenkaltaisia oireita. Lopputulos on kuitenkin joko niukka ja papanamainen, tai sitten löysä uloste, kun se on suolessa jonkun aikaa jumittanut.
Imodiumin otan, jos vessassakäyntiä tarvistee välttää. Siitä seuraa kuitenkin enemmän tai vähemmän ummetusta ja sitten ummetuksen jälkeistä ripulia.
Sinaire Forten olen kokenut ainakin toisinaan toimivaksi ilmavaivojen kanssa.
Ratiopharm maitohappobakteereja sekoittelen ruokiin ainakin aamuisin, mutta yleensä otan vain 1 kapselin päivässä vaikka 2 suositellaan.
Ruokailutottumuksissani on parantamisen varaa, sillä syön epäsäännöllisesti, saatan tehdä töitä yöhön asti, nautin turhan paljon virvoitusjuomia ja myöskin ravintola-/roskaruokaa tulee välillä syötyä. Alkoholia käytän maltillisesti, mutta siis kerran pari kuussa ja siitä vatsa ei tykkää (oksentamisen sijaan vatsa kuralla tms.). Maitoa juon hyvin harvoin, vaikka laktoosi-intoleranssi on verestä tutkittu ja se voidaan sulkea pois.
Eniten huolestuttaa se, että ripuli seuraa aterioinnin (pääasiassa päivällisen) jälkeen, vaikka syön melko pieniä annoksia ja hitaasti. Ruuan rasvaisuudella olen tosin huomannut olleen siten vaikutusta, että ripuli seuraa todennäköisemmin rasvaisemman ruuan jälkeen.
Tahtoisinkin kuulla teidän oireistanne ja miten olette selvinneet ripulin kanssa. En tahtoisi elää loppuelämääni apteekin pillereitä napsien, joten vinkit ovat tervetulleita.
Minulla EI ole todettu ärtynyttä suolea, joten mikäli teillä on ehdottaa jotain muita tauteja, niin olkaa hyvä vain. Keliakia tutkittu ainoastaan verestä (eikä löydetty), mutta tähystyksissä en ole käynyt.
Pitäisiköhän varata uudestaan aika lääkärille...?
Ärtynyt suoli - Ripuli!
13
11018
Vastaukset
- Lactose intolerant
Nyt ensimmäiseksi siivoat ruokavaliostasi virvoitusjuomat, joita kerroit nauttivasi runsaasti. (Tilalle vettä, yrttiteetä ja kevyitä välipaloja esim. hedelmä tai leipäpala kokojyväviljasta.) Oletan, että ainakin osa nauttimistasi limsoista on keinomakeutettuja ja juuri monet keinomakeutusaineet toimivat laksatiiveina eli aiheuttavat ripulia ja ilmavaivoja. Samoja aineita voi olla esim. pastilleissa. Tutki tuoteselosteita.
Usein suolen ärtymiselle ei löydy mitään yhtä selvää syytä. Nykyelämä on monelle stressaavaa ja stressi aiheuttaa paljon tuhoa elimistössä. (Jos tiedät, miten päästä eroon stressistä, kerro minullekin.) Tupakointi kannattaa jättää pois ja välttää kahvia ja vahvoja mausteita. Kaasun muodostusta aiheuttavat esim. kaalit, pavut ja lanttu. Vaivoja voi aiheuttaa myös huonosti sulavat ruoka-aineet kuten sipulit ja paprika. Paras olisi pyrkiä aterioimaan säännöllisin välein ja jakaa syömiset 5-6 ateriaan päivässä.
Kumpi laktoosi-intoleranssi koe sinulle tehtiin, geeniverikoe vai laktoosirasituskoe? Se, että laktoosi-intoleranssi-geeniä ei verikokeessa löytynyt, ei sulje kokonaan pois sitä mahdollisuutta, että sinulla on laktoosi-intoleranssi tai joku muu osa maidosta ei sovi sinulle. Kaikki laktoosi-intoleranssit eivät aiheudu siitä geenistä, joka kokeessa testataan. Ystäväpiirissäni on perhe, jossa on näin ja geenikokeen negatiivinen tulos viivästytti laktoosi-intoleranssin löytymistä vuosia ja mahavaivat jatkuivat siihen asti. Laktoosirasituskokeesta aiheutuu ikävä ripuli laktoosi-intolerantikolle ja sitä voimakkaampi reaktio on, mitä vähemmän laktoosia suolistossa hajottavaa laktaasi-entsyymiä asianomaisella on. Tämä entsyymi vähenee ja siten laktoosi-intoleranssi myös pahenee iän myötä eli jos koe otettiin 20-vuotiaana ja olet nyt 27-vuotias, tilanne voi olla toinen. - Helppo kotikoe on jättää laktoosi kokonaan pois ravinnosta pariksi viikoksi ja nauttia sitten pari lasillista tavallista maitoa ja seurata, mitä tapahtuu. Jos maidosta nyt seuraa ilmavaivoja, turvotusta tai ripulia (joskus joillakin myös ummetusta), sinulla on laktoosi-intoleranssi.
Suurin osa maailman aikuisesta väestöstä on laktoosi-intolerantikkoja, vaikka meillä Pohjois-Euroopassa suurin osa väestöstä voikin nauttia maitoa myös aikuisena. Tämän on aiheuttanut geenimutaatio tuhansia vuosia sitten.
Laktoosi-intoleranssia selvästi harvinaisempi on fruktoosi-intoleranssi, josta on kaksi eri tyyppiä. Toisessa fruktoosi ei imeydy normaalisti suolessa ja toinen vakavampi, HFI, on perinnöllinen. Onneksi se on todella harvinainen. Valitettavasti jopa lääkärien tuntemus fruktoosi-intoleranssista on heikkoa ja tietoa googlestakin saa lähinnä vain englanniksi.
Täysin fruktoositon ruokavalio on lähes mahdoton, jos nauttii hiilihydraatteja. Tavallinen sokeri on sakkaroosia, joka jakautuu elimistössä glukoosiksi ja fruktoosiksi. Näin tapahtuu myös monille muille sokereille ja siksi fruktoosi-intolerantikon pitää välttää näitä: sokeri (= sakkaroosi, sukroosi, ruokosokeri), inverttisokeri, fruktoosi, hedelmäsokeri, sorbitoli (E420), siirappi, fariinisokeri, hunaja, maltitoli (E965), maltitolisiirappi, mannitoli (E421), laktitoli (E 966), isomalti (E953), lykasiini, glukoosi-fruktoosisiirappi, tärkkelysnestesokeri, polydekstroosi (E 1200), isomalti, lykasiini, polydekstroosi, sukraloosi (E 955)
Sallittuja sokereita tai makeutusaineita ovat: rypälesokeri (glukoosi, dekstroosi), ksylitoli (E 967), aspartaami (E 951), asesulfamK (E 950), sakariini (E 954), syklamaatti (E 952), maltodekstriini. Tosin näistä jotkin aiheuttavat ilmavaivoja kuten ksylitoli.
Fruktoosi-intolerantikon ruokavaliosta tietoa:
http://www.lastenendokrinologit.net/potilaille/fruktoosi.html
Keliakiasta saa varman diagnoosin vasta koepalasta, joka otetaan tähystyksestä.
Oletko kokeillut Vi-Siblin-rakeita. Niistä monet ovat saaneet apua. Vi-Siblinistä löytyy oma keskusteluketju.- Vatsa hallitsee
Olen parikymppinen, unohtui sanoa.
Kiitoksia, kirjoitit paljon asiaa.
Laktoosi-intoleranssi siis tutkittu vain verikokeella, mielenkiintoista tietää, ettei se ole mikään 100% varma tutkimuskeino. Keliakian suhteen tämän tiesinkin, mutta haluaisin silti uskoa, ettei kyse ole siitä.
En juo kahvia, en tupakoi, enkä myöskään erityisemmin syö esimerkiksi kaalia, papuja, herneitä, lanttua tai kovin mausteisia ruokia. Leivistä suosin pääasiassa ruisleipää, vaaleaa leipää syön harvemmin kuin kerran viikossa. Kaurapuuroa syön lähes päivittäin.
Makeisia syön harvoin, suklaata useimmiten ja sitäkin olen yrittänyt syödä mahdollisimman vähän.
Stressistä sen verran, että oireet alkoivat kouluaikoina, mutta tällä hetkellä elämäni ei ole kovin stressaavaa. Siksi nämä oireet ovatkin aika hämmentäviä. - lactose intolerant
Vatsa hallitsee kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi siis tutkittu vain verikokeella, mielenkiintoista tietää, ettei se ole mikään 100% varma tutkimuskeino. Keliakian suhteen tämän tiesinkin, mutta haluaisin silti uskoa, ettei kyse ole siitä.
En juo kahvia, en tupakoi, enkä myöskään erityisemmin syö esimerkiksi kaalia, papuja, herneitä, lanttua tai kovin mausteisia ruokia. Leivistä suosin pääasiassa ruisleipää, vaaleaa leipää syön harvemmin kuin kerran viikossa. Kaurapuuroa syön lähes päivittäin.
Makeisia syön harvoin, suklaata useimmiten ja sitäkin olen yrittänyt syödä mahdollisimman vähän.
Stressistä sen verran, että oireet alkoivat kouluaikoina, mutta tällä hetkellä elämäni ei ole kovin stressaavaa. Siksi nämä oireet ovatkin aika hämmentäviä.Tuosta edellisestä vastauksestani sait varmasti paljon asioita, jotka kannattaa tutkia itsestä. Elämäntapasi vaikuttaa terveelliseltä, joten ehkä vika löytyy noista intoleransseista, joista laktoosi sellainen on yleinen.
Sen verran vielä ruoista, että tuore ruisleipä aiheuttaa suurelle osalle ihmisistä ilmavaivoja. Anna ruisleivän seistä muutama päivä ja syö vasta sitten, jolloin sen sisältämä taikinajuuri tai hiiva on tehnyt prosessinsa loppuun tai siirry näkkäriin. Olen kuullut, että entisessä Neuvostoliitossa leipomot saivat viedä ruisleivän kauppoihin vasta muutaman päivän vanhoina eli tuoretta ei saanut myydä. Kaikkien suoli ei rukiista pidä vanhanakaan.
Kaurapuuro sisältää geeliintyvää kuitua beta-glugaania ja se on hyväksi suolelle. Beta-glukaani on vesiliukoinen kauran kuitu, joka pitää verensokerin ja kolesterolin alhaisena. Suolen sisällön sitkaisuutta (viskositeettia) kohottava beta-glukaani hidastaa mahalaukun tyhjenemistä sekä ravintoaineiden imeytymistä ohutsuolessa. Se vaikuttaa ravintoaineiden liikkumiseen sekä ohut- että paksusuolessa ja parantaa paksusuolen toimintaa.
Selvitä laktoosi-intoleranssin olemassa olo neuvomallani kotikokeella. Jos vaikuttaa siltä, että olet laktoosi-intolerantikko, joudut ruokavaliokokeilun kautta selvittämään itsellesi, miten paljon siedät laktoosia. Laktoosia ei kannata välttää enempää kuin sen verran, että ei tule oireita, sillä jos laktoosin jättää kokonaan pois ruokavaliosta, se jäljelläkin oleva laktoosia hajottava laktaasi-entsyymi (jos sitä on) häviää ohutsuolesta. Sen jälkeen tulee oireita ihan pienistäkin määristä laktoosia ja sitä ei esim. vierailuilla tai matkoilla voi aina välttää. Onneksi Suomessa on tänä päivänä suuri valikoima laktoosittomia tai vähälaktoosisia maitotuotteita. Näin ei ole ulkomailla. Kaikki kovat pitkään kypsytetyt juustot ovat luonnostaan laktoosittomia.
Iän myötä laktaasin määrä vähenee laktoosi-intolerantikoilla. - Vatsa hallistee
lactose intolerant kirjoitti:
Tuosta edellisestä vastauksestani sait varmasti paljon asioita, jotka kannattaa tutkia itsestä. Elämäntapasi vaikuttaa terveelliseltä, joten ehkä vika löytyy noista intoleransseista, joista laktoosi sellainen on yleinen.
Sen verran vielä ruoista, että tuore ruisleipä aiheuttaa suurelle osalle ihmisistä ilmavaivoja. Anna ruisleivän seistä muutama päivä ja syö vasta sitten, jolloin sen sisältämä taikinajuuri tai hiiva on tehnyt prosessinsa loppuun tai siirry näkkäriin. Olen kuullut, että entisessä Neuvostoliitossa leipomot saivat viedä ruisleivän kauppoihin vasta muutaman päivän vanhoina eli tuoretta ei saanut myydä. Kaikkien suoli ei rukiista pidä vanhanakaan.
Kaurapuuro sisältää geeliintyvää kuitua beta-glugaania ja se on hyväksi suolelle. Beta-glukaani on vesiliukoinen kauran kuitu, joka pitää verensokerin ja kolesterolin alhaisena. Suolen sisällön sitkaisuutta (viskositeettia) kohottava beta-glukaani hidastaa mahalaukun tyhjenemistä sekä ravintoaineiden imeytymistä ohutsuolessa. Se vaikuttaa ravintoaineiden liikkumiseen sekä ohut- että paksusuolessa ja parantaa paksusuolen toimintaa.
Selvitä laktoosi-intoleranssin olemassa olo neuvomallani kotikokeella. Jos vaikuttaa siltä, että olet laktoosi-intolerantikko, joudut ruokavaliokokeilun kautta selvittämään itsellesi, miten paljon siedät laktoosia. Laktoosia ei kannata välttää enempää kuin sen verran, että ei tule oireita, sillä jos laktoosin jättää kokonaan pois ruokavaliosta, se jäljelläkin oleva laktoosia hajottava laktaasi-entsyymi (jos sitä on) häviää ohutsuolesta. Sen jälkeen tulee oireita ihan pienistäkin määristä laktoosia ja sitä ei esim. vierailuilla tai matkoilla voi aina välttää. Onneksi Suomessa on tänä päivänä suuri valikoima laktoosittomia tai vähälaktoosisia maitotuotteita. Näin ei ole ulkomailla. Kaikki kovat pitkään kypsytetyt juustot ovat luonnostaan laktoosittomia.
Iän myötä laktaasin määrä vähenee laktoosi-intolerantikoilla.Ruisleipää olenkin syönyt nyt tavallista vähemmän, se saattanee voimistaa oireita mutten usko sen olevan oireiden takana.
Mielestäni on kovin vaikea yhdistää ripulia ruokiin. Perjantaina ripuli seurasi syötyäni perunaa, kanaa, kurkkua sekä ruisleipää, ja vatsa meni sekaisin siis kesken aterian, joten ruuilla tuskin oli merkitystä. Aikaisemmin aamupäivällä olin syönyt ainoastaan kaurapuuroa. Muuten oireeton päivä.
Lauantaina söin taas alkuun puuroa, ja ripulinkaltaisia oireita seurasi, kun olin syönyt perunaa ja lihaa. Illalla joutui mennä taas samasta syystä vessaan ranskalaisia syötyäni.
Joten tästä lyhyehköstä ruokapäiväkirjasta voisi päätellä perunalla olevan jotain yhteyttä. Tänään olen ollut kuitenkin, ainakin toistaiseksi täysin oireeton vaikka perunaa on tullut jälleen syötyä!
Kaurapuuroakaan en syyttäisi, uskon siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa tilanteessani. Puurolla varmistan, että vatsani ainakin toimii jos päivällä tulee syötyä vähän huonommin.
Vi-Siblin:in täytyykin tutustua, joskus siitä luinkin. Olen muutenkin löytänyt keskusteluista kaikennäköisiä valmisteita, pitää vain perehtyä niihin tarkemmin ja karsia turhimmat pois. Jos totta puhutaan, haluaisin mieluiten silti selvitä ilman erillisä nappeja ja ruokaan sekoitettavia lääkevalmisteita, etenkin jos syön muualla kuin kotona. - Omega-6
Vatsa hallistee kirjoitti:
Ruisleipää olenkin syönyt nyt tavallista vähemmän, se saattanee voimistaa oireita mutten usko sen olevan oireiden takana.
Mielestäni on kovin vaikea yhdistää ripulia ruokiin. Perjantaina ripuli seurasi syötyäni perunaa, kanaa, kurkkua sekä ruisleipää, ja vatsa meni sekaisin siis kesken aterian, joten ruuilla tuskin oli merkitystä. Aikaisemmin aamupäivällä olin syönyt ainoastaan kaurapuuroa. Muuten oireeton päivä.
Lauantaina söin taas alkuun puuroa, ja ripulinkaltaisia oireita seurasi, kun olin syönyt perunaa ja lihaa. Illalla joutui mennä taas samasta syystä vessaan ranskalaisia syötyäni.
Joten tästä lyhyehköstä ruokapäiväkirjasta voisi päätellä perunalla olevan jotain yhteyttä. Tänään olen ollut kuitenkin, ainakin toistaiseksi täysin oireeton vaikka perunaa on tullut jälleen syötyä!
Kaurapuuroakaan en syyttäisi, uskon siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa tilanteessani. Puurolla varmistan, että vatsani ainakin toimii jos päivällä tulee syötyä vähän huonommin.
Vi-Siblin:in täytyykin tutustua, joskus siitä luinkin. Olen muutenkin löytänyt keskusteluista kaikennäköisiä valmisteita, pitää vain perehtyä niihin tarkemmin ja karsia turhimmat pois. Jos totta puhutaan, haluaisin mieluiten silti selvitä ilman erillisä nappeja ja ruokaan sekoitettavia lääkevalmisteita, etenkin jos syön muualla kuin kotona."Omega-6 takana vaikea suolistosairaus
Publicerad: 2 augusti 2009, 05.00. Julkaistu: 2. elokuuta 2009, 05.00. Senast ändrad: 17 augusti 2009, 17.04 Viimeisin päivitys: 17. elokuuta 2009, 17:04
Omega-6 kan ligga bakom en tredjedel av samtliga fall av den svåra tarminflammation ulcerös kolit. Omega-6 voi olla vastuussa kolmasosa kaikista vakavaa suoliston tulehdus haavainen paksusuolitulehdus. En variant av den ”närbesläktade” omega-3 däremot minskar risken för denna sjukdom med 77 procent. Muunnos "läheisesti liittyvien" Omega-3, kuitenkin vähentää tämän taudin 77 prosentilla. För första gången har tydliga hälsoskillnader mellan de två livsnödvändiga fettsyrorna kunnat påvisas. Ensimmäistä kertaa selkeitä eroja terveydenhuollon välillä välttämättömiä rasvahappoja voidaan havaita."
On huhua liikkeellä, että rypsiöljyssä on Omega-6 rasvoja hurjasti liikaa. Tämä aiheuttaa tulehduksia. Maegariinit on tehty rypsäristä pääosin. Eläinperäisiä rasvoja tilalle.Niin mitä me uskoisimme. - kuramaha
Vatsa hallistee kirjoitti:
Ruisleipää olenkin syönyt nyt tavallista vähemmän, se saattanee voimistaa oireita mutten usko sen olevan oireiden takana.
Vi-Siblin:in täytyykin tutustua, joskus siitä luinkin. Olen muutenkin löytänyt keskusteluista kaikennäköisiä valmisteita, pitää vain perehtyä niihin tarkemmin ja karsia turhimmat pois. Jos totta puhutaan, haluaisin mieluiten silti selvitä ilman erillisä nappeja ja ruokaan sekoitettavia lääkevalmisteita, etenkin jos syön muualla kuin kotona.Kilpirauhasen ylitoiminta aiheuttaa vatsan löysyyttä. Jos sen lisäksi kärsii jostain seuraavista oireista, kannattaa käydä lääkärillä ja otattaa kilpirauhaskokeet (yleensä kaksi verikoetta TSH ja T4V):
väsymys, hikoilu, heikentynyt lämmönsieto, laihtuminen, lämmin kostea iho, hermostuneisuus, unettomuus, käsien vapina, sydämen tykytys, hauraat hiukset, lihasheikkous jne. (lisää oireita asiaa käsittelevillä sivustoilla). - probriootti
Vatsa hallitsee kirjoitti:
Stressistä sen verran, että oireet alkoivat kouluaikoina, mutta tällä hetkellä elämäni ei ole kovin stressaavaa. Siksi nämä oireet ovatkin aika hämmentäviä.pistää suolesi kuntoon. Piimät jukurtit ja yleensä maitotuotteet kuituja myös.
Lukaseppa tämä: http://www.tohtori.fi/?id=7231822&page=3830134
Olen syönnyt päivittäin burana 600mg päivittäin mutta ovat kunnossa
- Crohn
"Crohnin tauti
Tulehduksellinen suolistosairaus on yleistymässä: heikentävä ripuli, verenvuoto, vatsakivut (ja huonompi).
Sairaudet on nyt viisi kertaa suurempi kuin 1950th Ja käyrät edelleen olevan ylöspäin. Ennemmin sairaudet ovat harvinaisia. Nyt uusia sairauksia, kirjoittaa Lakartidningen.
Tämä selittää uusi ruoka, jota syömme?
Crohnin ja Haavainen paksusuolitulehdus
Sivulla yläreunassa kasvu Crohnin taudin jälkeen kasvu Haavainen paksusuolitulehdus. Ne ovat kaksi versiota tulehduksellinen suolistosairaus."
http://www.kostdoktorn.se/explosiv-okning-av-tarmsjukdom
opettavat notta hiilihytraatit ja margariini sekoittavat ihmisen mahan ja leipä ja peruna tekee meistä lihavia. - N91
Mulla on sama juttu ton ruokailunjälkeisen vatsakivun kanssa. Lähes joka ikinen kerta, varsinkin syötyäni ns. "vieraassa paikassa", eli muualla kuin kotona, vatsa menee heti kuralle, ja kuvailemasi kylmätväreet ja kylmä hiki alkaa heti.. Wc:ssä käynnin jälkeen kaikki on normaalia. Kävin lääkärin puheilla, joka määräsi labroja jolla poissuljettiin keliakia, laktoosi yms. Sanoi että todennäköisin oireisiini täsmäävä on ärtynyt suoli. Maitohappobakteereja nimeltä Lacto7 oon syönyt, ja ne tuntuu auttavan. Ne sisältää kaikki 7 bakteeria, joita mulla ei siis taida riittävästi masussa olla. :) Erityisesti stressi vaikuttaa oireisiin.
- jossssu
itselläni todettiin ärtynyt paksusuoli, koska tähystyksessä ei löytynyt mitään.
ja vatsa todellakin hallitsee! olen ruuan ystävä ja rakastan valmistaa ruokia ja etenkin syödä niitä. silloin kun on menossa hyvä kausi, syönkin sieluni kyllyydestä niitäkin aineksia (esim. coca cola) joita en saa syödä.
tällä hetkellä on taas menossa huono kausi ja syön kaurapuuroa, mehukeittoa, riisipuuroa ja hieman raejuustoa.
vaivun usein masennukseen kun on huono kausi meneillään. en halua että meille tulee ketään enkä halua mennä kenenkään luokse kylään. jopa kaupassa käyminen tuottaa tuskaa koska ikinä ei tiedä milloin suoli pörähtää ja täytyy päästä vessaan. inhottavinta siinä on , että kun kohtaus tulee, vatsaan sattuu niin paljon eikä pysty pidättelemään kovinkaan kauaa, kuten tavallisessa hädässä pystyisi.
syön tällähetkellä librax-nimistä lääkettä ja se auttaa kyllä. tosin myös kaurapuurokin auttaa. ruisleipä aiheuttaa väänteitä. olen myös huomannut että paistettu ruoka ei sovi minulle. pari kertaa kuukaudessa sallin itselleni herkuttelupäivän. teen itse pizzaa, ostan coca colaa ja nautin. saatan myös syödä suklaata. tämän teen kotona, vessan läheisyydessä. - R
Ihanaa kuulla, että muutkin ihmiset kärsivät samoista oireista. Minulla oireet alkoivat noin 3kk. sitten, kun aloitin lukion 1. vuoden. Luulisin, että silloin aloin stressaamaan asioista paljon enemmän ja, että stressi jotenkin laukaisi oireet. Aina kun syön jotakin n. tunnin sisällä syömisestä vatsaani alkaa kouria ja turvottaa. Silloin myöskin ilmavaivat tuntuvat mahdottomilta pidättää ja tulee pakonomainen tarve päästä vessaan. Useinmiten ulostetta on paljon ja se on hyvin löysää, toisinaan (mutta harvemmin) ulostetta on vähän ja se on papanamaista.
Ensin epäilin myös laktoosi-intorelanssia ja se auttoi hieman turvotukseen. Ärtynyttä suolta ei ole vielä todettu, koska lääkäri aikani huomiselle peruuntui lääkärini sairastuttua. Tällä hetkelle lukiossani on menossa koeviikko, joten hiljaisessa luokassa pitäisi istua kolme tuntia ääntelevän vatsan ja ilmavaivaisen suolen kanssa. Olisiko tähän ongelmaan joitakin neuvoja, joita muut vaivasta kärsineet ovat todenneet hyviksi? Minusta tuntuu, että vaiva alkaa pikku hiljaa hallita elämääni! Lievää masennusta ja ahdistuneisuutta olen jo itsekin huomannut. Esimerkiksi iltaisin ennen nukkumaan menoa tulevat itkukohtaukset eivät ole ollenkaan harvinaisia. Olisi mahtavaa jos jostakin löytyisi apua. Lukioni terveydenhoitaja ei tunnu ymmärtävän vaivaani ollenkaan. Ehkä häntä ei vain kiinnosta liian tunnollisen ja stressaantuneen lukiolaiset ongelmat. Onko kenelläkään mitään ilmavaivoihin auttavia lääkkeitä, jotka olisi hyviksi todettuja? Ne oisivat koeviikkojeni pelastus! Kiitos tuhannesti jos viitsitte auttaa minua, kun ei kukaan aikaisemmin ole minua osannut tai halunnut auttaa! - Valaistuminen
Hei!
Suosittelen omien kokemusten ja vuosien tutkimusten jälkeen testauttamaan parasiitit eli loiset. Esim. blastocystis hominis aiheuttaa tuollaisia oireita. Julistan tätä ilosanomaa nyt joka paikassa, itse helpotuin saadessani tietää, mikä minua on vaivannut vuosikaudet. : )- R
Kiitos vinkistä, nyt on labra-aika tilattu, täytyy kysellä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458