Moikka!
Olen tässä sairastellut viime aikoina jos jonkinlaista, näköhermotulehduksesta aivoverenkiertohäiriöön jne. Jatkuvat infektiot ovat riesana ja pieni lämpöily, mittari ei juurikaan laske alle 37,5:n. Voimat ovat aika vähissä ja väsymys sietämätön. Erilaiset nivel- ja luukivut ovat myös jokapäiväinen/yöllinen riesa. Nukkuminen ei enää tahdo onnista ilman nukahtamislääkettä. Yritän kuitenkin jaksaa käydä töissä vaikka se tosi raskasta onkin. Viimeisin tauti oli muuten vyöruusu.
Verikokeissa sitten löytyi tämä M-komponenttiarvo joka oli hieman kohollaan. Nyt on tiedossa jatkuva säännöllinen seuranta et miten se arvo mahdollisesti kehittyy. Saamani tieto oli aika pysähdyttävä sillä kyseessä on esiasteella oleva jonkin lajin verisyöpä. Toisaalta on hyvä että asioille alkaa löytyä selitys mutta toisaalta... mieli on täynnä kysymyksiä ja olen etsinyt tietoa täältä netistä.
Olisiko ketään muuta joka on ollut tai on juuri parhaillaan vastaavanlaisessa tilanteessa? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja tuntemuksia ja vaihtaa ajatuksia asian kanssa jaksamisen suhteen?
M-komponentti
4
5323
Vastaukset
- 44vtyttönen
Eipä näytä tulevan kommenttia,
kiitos mahdollisille ajattelijoille,
nyt sukelletaan... sinne syvälle jonnekin :)- oikolukija
M-komponentti löytyy monelta ihmiseltä, jos sitä seulottaisiin. Se on myelooman riskitekijä, mutta sairaus kehittyy hitaasti ja m-komponentin pitää olla vähintään 30, että puhutaan minkään sortin myeloomasta. Suurin osa sairastuneista on iäkkäitä, mutta jos heitä olisi tutkittu laajasti nuorena, olisi m-komponentti todennäköisesti löytynyt. Koska m-komponentti kertoo MAHDOLLISESTA TULEVASTA sairaudesta, sitä seurataan, jotta hoito on heti tehokasta ja säästetään kaikkien voimavaroja. Osalla ihmisistä se ei koskaan kehity sairaudeksi, on olemasssa yli 90-vuoitiaita seurantapotilaita, osalla sairaus etenee MUTTA niin myös hoitokeinot. On mahdollista, jopa todennäköistä, että myeloomasta saadaan aikaiseksi krooninen sairaus. Älä ala sairastaa veriarvoja, se ei kannata :)
- 44vtyttönen
oikolukija kirjoitti:
M-komponentti löytyy monelta ihmiseltä, jos sitä seulottaisiin. Se on myelooman riskitekijä, mutta sairaus kehittyy hitaasti ja m-komponentin pitää olla vähintään 30, että puhutaan minkään sortin myeloomasta. Suurin osa sairastuneista on iäkkäitä, mutta jos heitä olisi tutkittu laajasti nuorena, olisi m-komponentti todennäköisesti löytynyt. Koska m-komponentti kertoo MAHDOLLISESTA TULEVASTA sairaudesta, sitä seurataan, jotta hoito on heti tehokasta ja säästetään kaikkien voimavaroja. Osalla ihmisistä se ei koskaan kehity sairaudeksi, on olemasssa yli 90-vuoitiaita seurantapotilaita, osalla sairaus etenee MUTTA niin myös hoitokeinot. On mahdollista, jopa todennäköistä, että myeloomasta saadaan aikaiseksi krooninen sairaus. Älä ala sairastaa veriarvoja, se ei kannata :)
Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi. Tämä pelkoni oli sen vuoksi etten ollut koskaan kuullutkaan tästä paraproteiinista jne. Olen tällä hetkellä puolivuotisseurannassa mutta oireeni ovat hyvinkin sairauteen littyvät. Reumaan sairastuminen liittyy viimeisten tutkimusten mukaan oleellisesti M-komponentin löytymiseen joten siinä kuljen käsi kädessä 'tämän' kanssa.
Ollaan yhteyksissä.. kerron mielelläni lisää kunhan asiat tässä selkiintyvät. - Repe818
44vtyttönen kirjoitti:
Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi. Tämä pelkoni oli sen vuoksi etten ollut koskaan kuullutkaan tästä paraproteiinista jne. Olen tällä hetkellä puolivuotisseurannassa mutta oireeni ovat hyvinkin sairauteen littyvät. Reumaan sairastuminen liittyy viimeisten tutkimusten mukaan oleellisesti M-komponentin löytymiseen joten siinä kuljen käsi kädessä 'tämän' kanssa.
Ollaan yhteyksissä.. kerron mielelläni lisää kunhan asiat tässä selkiintyvät.Moi!
Jos sinulta on löytynyt verestä IgM komponentti, myelomaan se ei viittaa pitäisi löytyä IgG niin sitten se olisi myelooman merkki. Voi viitata muutamiin muihin tauteihin kuten Waldenströmmintautiin. Itselläni on ollut IgM arvo koholla (25) jo vuosia ja nousee pikkuhiljaa mutta vielä ei ole aloitettu mitäään hoitoja. Toinen arvo mikä on tärkeä on hemoklobiini se yleensä laskee itselläni tällä hetkellä 128 joka on alle miesten normaali arvon. Mutta ilmeisesti jos igM arvosi on alle 10 nuo oireilut ei pitäisi johtua siitä m-arvosta. Itselläni aiheuttaa vain väsymystä ja käsien ja jalkojen kylmämistä jos ei ole liikkeessä. Netistä kyllä löytyy tarkempia tietoja taudista vaikka haulla MGUS. Tämä M-komponentin noususta ei kannata olla hyvin huolissaan saattaa olla ettei johda sinun tapauksessa koskaan hoitoihin. Reumasta en tiedä sitä minulla ei todettu vaikkakin yritettiin etsiä alussa. Niin sitten vielä yksi arvo nikittäin ns. senkka (B-la) pitäis olla alle 10 minulla on 92. Miten sinun senkka arvo? Tuo paraproteiini nostaa senkkaa.
Jakasamista mutta alhaisesta m-arvosta ei kannata olla hyvin huolisaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071342- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1101029Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991