Kantosiivet

liukuvaan veneeseen

Onko kukaan rakentanu tai onko kesän mittaan näkyny moisia liikenteessä,,,, lisää nopeutta ja pienempi polttoaineenkulutus tähtäimessä.

17

2709

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • U.Turhapuro+

      meinasitko speden venesuksia?

      • liukuv

        En tarkottanu Speden suunnittelemaa systeemiä, siinä on käsittääkseni vain edessä yksi siipi joten se ei nosta perää yhtään ylemmäs


      • kantomies
        liukuv kirjoitti:

        En tarkottanu Speden suunnittelemaa systeemiä, siinä on käsittääkseni vain edessä yksi siipi joten se ei nosta perää yhtään ylemmäs

        Kippari tai Venelehdessä oli vuosia sitten esittelyssä vene, jossa oli itse toteutetut kantosiivet.

        Asiasta en nyt enää muista sen enempää, mutta ei se mikään yksinkertainen juttu ole ja eduksi olisi jos ymmärtäisi jotakin hydrodynamiikasta, mutta kaikkeahan sitä tehdään.


      • cpt.Morgan
        kantomies kirjoitti:

        Kippari tai Venelehdessä oli vuosia sitten esittelyssä vene, jossa oli itse toteutetut kantosiivet.

        Asiasta en nyt enää muista sen enempää, mutta ei se mikään yksinkertainen juttu ole ja eduksi olisi jos ymmärtäisi jotakin hydrodynamiikasta, mutta kaikkeahan sitä tehdään.

        Mäkin muistan. Se oli joku insinööri Kerimäeltä jonka veneessä se oli. Pertti Pitkänen oli muistaakseni mies nimeltään. Sitä keksintöä kehuttiin siinä jutussa, mutta en ole nähnyt tai lukenut asiasta sen jälkeen. Itänaapurissahan noita on ja jossain rannikolla on pojilla kantosiipivene josta oli joitain aikoja sitten juttu kipparissa. Se oli muistaakseni Venäjän tekeleitä.


      • liukuv
        cpt.Morgan kirjoitti:

        Mäkin muistan. Se oli joku insinööri Kerimäeltä jonka veneessä se oli. Pertti Pitkänen oli muistaakseni mies nimeltään. Sitä keksintöä kehuttiin siinä jutussa, mutta en ole nähnyt tai lukenut asiasta sen jälkeen. Itänaapurissahan noita on ja jossain rannikolla on pojilla kantosiipivene josta oli joitain aikoja sitten juttu kipparissa. Se oli muistaakseni Venäjän tekeleitä.

        Oliko tuo Pitkäsen vene normaali yksirunkoinen?

        Mulla on kaksirunkoinen mutta täytyy yrittää jäljittää tuota kaveria jos saisi jostain kiinni, kuukkeli ei löytäny kyllä suoraan mutta kyllä se varmastikkin löytyy.

        Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep.


      • Joakim_
        liukuv kirjoitti:

        Oliko tuo Pitkäsen vene normaali yksirunkoinen?

        Mulla on kaksirunkoinen mutta täytyy yrittää jäljittää tuota kaveria jos saisi jostain kiinni, kuukkeli ei löytäny kyllä suoraan mutta kyllä se varmastikkin löytyy.

        Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep.

        Jos veneesi on katti, jotain toivoa kantosiivistä voisi ollakin. Kantosiivet toimivat parhaiten kokonaan veden alla. Ei ole siis tarkoitus nuosta siipien varaan vaan ne ainoastaan keventävät venettä: http://www.hysucat.net/catamaran/en.html
        http://www.hysucraft.com/Publications/The Hysucat Development- Internal Report.pdf

        Katissa kantosiivet eivät ole samanlainen riesa, sillä syväys ei kasva ja mitään ulokkeita ei ole.


      • cpt.M
        liukuv kirjoitti:

        Oliko tuo Pitkäsen vene normaali yksirunkoinen?

        Mulla on kaksirunkoinen mutta täytyy yrittää jäljittää tuota kaveria jos saisi jostain kiinni, kuukkeli ei löytäny kyllä suoraan mutta kyllä se varmastikkin löytyy.

        Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep.

        Se oli sellainen perinteinen vanha tasaperäinen puuvene jossa oli perämoottori.
        Tämä pitkänen oli muistaakseni jonkinsortin laivanrakennusinsinööri?


    • Joakim_

      On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä. Miksi sinun veneesi olisi poikkeus.

      • ?

        "On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä."

        Kerro vaikka pari syytä ensalkuun.


      • Joakim_
        ? kirjoitti:

        "On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä."

        Kerro vaikka pari syytä ensalkuun.

        Kantosiipiä on kahta tyyppiä: vedenpinnassa toimiva ja vedenalainen. Lisäksi kantosiipi voi nostaa koko veneen tai vain keulan, ehkä myös vain perää nostavia on.

        Vedenalainen on erinomaisen hyvä, mutta vaativa, sillä veneen korkeutta ja kallistusta pitää säätää siipikulmaa muuttamalla aktiivisesti (= tehdä automatiikka). Se lienee itsetekijän ulottumattomissa, mutta kerrotaan nyt kuitenkin, että yksin sen suurista eduista on täysi riippumattomuus aalloista, sillä siipi liikkuu aaltojen alla ja runko ei niihin koske.

        Sitten nämä perinteisemmät pinnalla toimivat kantosiivet. Sellaisia on ollut iät ja ajat, mutta harvemmin polttoainetta säästämässä. Suuria nopeaksia on kyllä saavutettu. Huvikäytössä pohjan alla oleva uloke on aika epäkäytännöllinen. Aallokossa nuo eivät ole kovinkaan mukavia. Vaikka suurissa nopeuksissa jotain etua voisi tulla, alemmissa nopeuksissa siivistä on vain haittaa.

        Rakenteen kestävyys ja talvisäilytys aiheuttavat myös lisäongelmia.

        Mahdollinen hyöty ei ole lisäkustannusten ja ongelmien arvoista. Kyllä niitä olisi tarjolla, jos tilanne olisi toinen.


    • hauskoja laitteita
    • Tehi Monesko?

      Eikös Poker Runnissa ollut se haikeulainen entinen ryssänpaatti jonka joku suomalainen sällilauma omistaa.
      Pienehköllä koneella kuskasi ison lauman sällejä ja kaljat päälle kohtuuhaipakalla. Olikohan Kipparissakin siitä juttua.

      • liukuv

        Olen nähny kuvia muutamista venäläisistä kantosiipiveneistä, kuvissa ainakin näyttävät menevän oikeen hienosti, niissä on kyllä siihen tarkoitukseen tehdyt älyttömän pitkät perät vetolaitteissa, mulla on itsellä perämoottori joka on kylläkin ultrapitkällä perällä niin voin kyllä laskea konetta abaut 15cm alemmas ja silti potkuri saa vielä vettä vaikka kantosiivet nostavatkin paattia jonkunverran kulussa ylemmäs vaikkei kylläkään kokonaan irti vedestä.


    • sdhsjk8239003

      Pietarissa noita n. 5m kantosiipiveneitä oli yleisesti käytössä.
      Se on venäläisten hyvin hallitsemaa tekniikka, jotenka sitä ei kannata alkaa itse kehitellä. Veneitä on siellä varmaankin myynnissä, ongelmaksi taita vain tulla tuonnissa CE-merkintä.

      • 33+3

        :)


    • sethhkj
    • hummat

      Omistan kantosiivet (Grumman A 70 Kit) v.m 1958 jotka olen asentanut
      tuulilasiveneeseen.Veneen mitat,4,30 m x 1,80 m.Vene on n.s. loiva V pohja
      Koneena on tällähetkellå Volvo penta 60 hp v.m 1975 pitkällä rikillä,kone on valittu
      keveyden vuoksi,vastaava Evikka painaa 40 kg enemmän.
      Vene nousee 10 solmun jälkeen ylös vedestä keula n. 30 sm perä pidennyksen
      verran,eli 13 cm.Kulku on miellyttävää sekä polttoainetta säästävää,suosittelen
      jos vain jostain löydätte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      123
      1730
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1442
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe