Onko kukaan rakentanu tai onko kesän mittaan näkyny moisia liikenteessä,,,, lisää nopeutta ja pienempi polttoaineenkulutus tähtäimessä.
Kantosiivet
17
2709
Vastaukset
- U.Turhapuro+
meinasitko speden venesuksia?
- liukuv
En tarkottanu Speden suunnittelemaa systeemiä, siinä on käsittääkseni vain edessä yksi siipi joten se ei nosta perää yhtään ylemmäs
- kantomies
liukuv kirjoitti:
En tarkottanu Speden suunnittelemaa systeemiä, siinä on käsittääkseni vain edessä yksi siipi joten se ei nosta perää yhtään ylemmäs
Kippari tai Venelehdessä oli vuosia sitten esittelyssä vene, jossa oli itse toteutetut kantosiivet.
Asiasta en nyt enää muista sen enempää, mutta ei se mikään yksinkertainen juttu ole ja eduksi olisi jos ymmärtäisi jotakin hydrodynamiikasta, mutta kaikkeahan sitä tehdään. - cpt.Morgan
kantomies kirjoitti:
Kippari tai Venelehdessä oli vuosia sitten esittelyssä vene, jossa oli itse toteutetut kantosiivet.
Asiasta en nyt enää muista sen enempää, mutta ei se mikään yksinkertainen juttu ole ja eduksi olisi jos ymmärtäisi jotakin hydrodynamiikasta, mutta kaikkeahan sitä tehdään.Mäkin muistan. Se oli joku insinööri Kerimäeltä jonka veneessä se oli. Pertti Pitkänen oli muistaakseni mies nimeltään. Sitä keksintöä kehuttiin siinä jutussa, mutta en ole nähnyt tai lukenut asiasta sen jälkeen. Itänaapurissahan noita on ja jossain rannikolla on pojilla kantosiipivene josta oli joitain aikoja sitten juttu kipparissa. Se oli muistaakseni Venäjän tekeleitä.
- liukuv
cpt.Morgan kirjoitti:
Mäkin muistan. Se oli joku insinööri Kerimäeltä jonka veneessä se oli. Pertti Pitkänen oli muistaakseni mies nimeltään. Sitä keksintöä kehuttiin siinä jutussa, mutta en ole nähnyt tai lukenut asiasta sen jälkeen. Itänaapurissahan noita on ja jossain rannikolla on pojilla kantosiipivene josta oli joitain aikoja sitten juttu kipparissa. Se oli muistaakseni Venäjän tekeleitä.
Oliko tuo Pitkäsen vene normaali yksirunkoinen?
Mulla on kaksirunkoinen mutta täytyy yrittää jäljittää tuota kaveria jos saisi jostain kiinni, kuukkeli ei löytäny kyllä suoraan mutta kyllä se varmastikkin löytyy.
Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep. - Joakim_
liukuv kirjoitti:
Mulla on kaksirunkoinen mutta täytyy yrittää jäljittää tuota kaveria jos saisi jostain kiinni, kuukkeli ei löytäny kyllä suoraan mutta kyllä se varmastikkin löytyy.
Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep.Jos veneesi on katti, jotain toivoa kantosiivistä voisi ollakin. Kantosiivet toimivat parhaiten kokonaan veden alla. Ei ole siis tarkoitus nuosta siipien varaan vaan ne ainoastaan keventävät venettä: http://www.hysucat.net/catamaran/en.html
http://www.hysucraft.com/Publications/The Hysucat Development- Internal Report.pdf
Katissa kantosiivet eivät ole samanlainen riesa, sillä syväys ei kasva ja mitään ulokkeita ei ole. - cpt.M
liukuv kirjoitti:
Täytyy saada vähän vinkkiä että minkälaiset pinta`alat niissä on hyvä olla jotta nousee siivilleen hyvissä ajoin jo ennen normi matkanopeutta. Siivet tulee runkojen väliin varmaankin pohjan kanssa samaan korkoon ja siipien pituus on 1.2m mutta leveys on se kysymysmerkki, takana siipi saa olla pienempi luultavastikkin että putoaa aikasemmin alemmas kuin keula,jepjep.Se oli sellainen perinteinen vanha tasaperäinen puuvene jossa oli perämoottori.
Tämä pitkänen oli muistaakseni jonkinsortin laivanrakennusinsinööri?
- Joakim_
On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä. Miksi sinun veneesi olisi poikkeus.
- ?
"On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä."
Kerro vaikka pari syytä ensalkuun. - Joakim_
? kirjoitti:
"On monta hyvää syytä siihen, että tuollaisia veneitä ei näy eikä myydä."
Kerro vaikka pari syytä ensalkuun.Kantosiipiä on kahta tyyppiä: vedenpinnassa toimiva ja vedenalainen. Lisäksi kantosiipi voi nostaa koko veneen tai vain keulan, ehkä myös vain perää nostavia on.
Vedenalainen on erinomaisen hyvä, mutta vaativa, sillä veneen korkeutta ja kallistusta pitää säätää siipikulmaa muuttamalla aktiivisesti (= tehdä automatiikka). Se lienee itsetekijän ulottumattomissa, mutta kerrotaan nyt kuitenkin, että yksin sen suurista eduista on täysi riippumattomuus aalloista, sillä siipi liikkuu aaltojen alla ja runko ei niihin koske.
Sitten nämä perinteisemmät pinnalla toimivat kantosiivet. Sellaisia on ollut iät ja ajat, mutta harvemmin polttoainetta säästämässä. Suuria nopeaksia on kyllä saavutettu. Huvikäytössä pohjan alla oleva uloke on aika epäkäytännöllinen. Aallokossa nuo eivät ole kovinkaan mukavia. Vaikka suurissa nopeuksissa jotain etua voisi tulla, alemmissa nopeuksissa siivistä on vain haittaa.
Rakenteen kestävyys ja talvisäilytys aiheuttavat myös lisäongelmia.
Mahdollinen hyöty ei ole lisäkustannusten ja ongelmien arvoista. Kyllä niitä olisi tarjolla, jos tilanne olisi toinen.
- hauskoja laitteita
- Tehi Monesko?
Eikös Poker Runnissa ollut se haikeulainen entinen ryssänpaatti jonka joku suomalainen sällilauma omistaa.
Pienehköllä koneella kuskasi ison lauman sällejä ja kaljat päälle kohtuuhaipakalla. Olikohan Kipparissakin siitä juttua.- liukuv
Olen nähny kuvia muutamista venäläisistä kantosiipiveneistä, kuvissa ainakin näyttävät menevän oikeen hienosti, niissä on kyllä siihen tarkoitukseen tehdyt älyttömän pitkät perät vetolaitteissa, mulla on itsellä perämoottori joka on kylläkin ultrapitkällä perällä niin voin kyllä laskea konetta abaut 15cm alemmas ja silti potkuri saa vielä vettä vaikka kantosiivet nostavatkin paattia jonkunverran kulussa ylemmäs vaikkei kylläkään kokonaan irti vedestä.
- sdhsjk8239003
Pietarissa noita n. 5m kantosiipiveneitä oli yleisesti käytössä.
Se on venäläisten hyvin hallitsemaa tekniikka, jotenka sitä ei kannata alkaa itse kehitellä. Veneitä on siellä varmaankin myynnissä, ongelmaksi taita vain tulla tuonnissa CE-merkintä.- 33+3
:)
- sethhkj
Kantosiipi Bayliner http://www.youtube.com/watch?v=w54-OEWulDE&feature=related
- hummat
Omistan kantosiivet (Grumman A 70 Kit) v.m 1958 jotka olen asentanut
tuulilasiveneeseen.Veneen mitat,4,30 m x 1,80 m.Vene on n.s. loiva V pohja
Koneena on tällähetkellå Volvo penta 60 hp v.m 1975 pitkällä rikillä,kone on valittu
keveyden vuoksi,vastaava Evikka painaa 40 kg enemmän.
Vene nousee 10 solmun jälkeen ylös vedestä keula n. 30 sm perä pidennyksen
verran,eli 13 cm.Kulku on miellyttävää sekä polttoainetta säästävää,suosittelen
jos vain jostain löydätte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231730
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161442Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66841
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668