alkuraskauden vuotoa ja panikointia

5+1 tms...

Edellisten menkkojen ja ja toissapäivänä tehdyn testin mukaan olen raskaana vkolla 5 1 (uskon, että on kyllä vähemmän, jotain 4 , kun kierto on epäsäännöllinen ja takana on keskenmenokin tuossa alkusyksystä...).

Nyt olen n. viikon verran vuotanut sellaista rusehtavaa tihkua. Niin, että alkkareihin jää joka päivä jotain, muttei sitten kuitenkaan sen enempää. Yhdynnän jälkeen tuli pikkuisen oikeaa vertakin. Erityisiä kipuja ei ole, eikä juuri raskausoireitakaan. Jotain pientä vihlontaa eri puolilla vatsaa, ja selkäkipua välillä. Rinnoissa on omituista särkyä ja jomotusta (ei kuitenkaan ollenkaan sellaista arkuutta, kuin edellisen alkaneen raskauden aikana). Huolettaa, että mistä on kysymys... Oireettomuus ja vuoto ahdistavat. Olen kyllä lukenut juttuja, jotka rohkaisevat ja sitten taas niitä, jotka eivät anna paljoakaan toivoa. Mutta jotain mielenrauhaa vielä metsästän, kun taas tänne tulen avautumaan intiimivaivoistani...

Milloin kannattaisi kääntyä jonkun muunkin, kuin tämän palstan puoleen...?
Ja onko jotain, mitä pitäisi omassa käytöksessä huomioida, jotta antaisi parhaat edellytykset tilanteelle kääntyä parhain päin...?
Missä vaiheessa kannattaisi mennä varhaisultraan, kun olen päättänyt edellisen keskenmenon takia sellaiseen mennä? Tai siis etten menisi liian aikaisin ja jäisi sen takia vastauksitta.

4

2971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mulla oli ekasta raskaudesta ruskeaa vuotoa, mutta kaikki meni loppuun asti silti hyvin. Sen jälkeen on ollut kaksi keskenmenoa jotka alkoivat samanlaisella ruskealla vuodolla. Käy mittauttamassa hcg arvosi. Jos olisit nyt rv5 niin ultralla näkysi jo onko raskaus kohdunsisäinen, mutta jos olet varma ettei raskaus ole niin pitkällä niin ei ultra vielä auta. Itse olin ekan kerran ultrassa rv6 0 ja toisen kerran 6 6, molemmilla kerroilla näkyi syke.
      Mitään et voi tehdä jos raskau menee kesken. Ja jos menee kesken ennen rv5 niin puhutaan kemiallisesta eikä keskenmenosta. Eli hedelmöittynyt alkio on vain hipaissut kohdun seinää eikä kiinnittynyt kunnolla. Tämä hipaisu kuitenkin nostaa hcg tasoa ja testi on . Eli et oikein voi kuin odottaa. Keskenmeno vuotaa kunnolla pois eli pelkkä ruskea vuoto ei riitä. Keskeytyneessä keskenmenossa taas ruskea vuoto voi olla ainut merkki ja muu raskausmateriaali jää sisälle. Kohdunulkoisessa alkaa rv7 jälkeen kivut jos niitä tulee, toisilla ku huomataan vaan ultrassa eikä kipuja ole ollut. Toisaalta kaikki voi olla ihan hyvin ja elimistösi vain totuttelee hurjaan hormonimuutokseen jota kroppasi elää.
      Yksi vihje, älä harrasta seksiä jos sulla on pientäkään vuotoa! Meillä ainakin oli yhdyntäkielto rv12 asti koska alkuraskaudessa oli vuotoja. Jos vuodot johtuu uhkaavasta keskenmenosta niin yhdyntä ja varsinkin sperma voi edesauttaa keskenmenoa. Muutenhan seksi raskauden aikana ei ole "pahaksi".

• minä 1978

kanssa ruskeaa vuotoa ja veristä yhdynnän jälkeen. kun tarkistettiin niin sanoivat että kohdun nipukka tihkuttaa ja johtuu siitä..ja kai kuiva limakalvokin voi tihkua. mulla kans oli niin paniikki ettei sitten huvittanut "ne" hommat ollenkaan kun vasta loppu raskaudella,vaikka ei kuulemma estettä olisi ollutkaan. : ) jotenkin se tiputtelu vain sai aina paniikin päälle. no nyt tuossa leikkii terve lapsi,että mun hätäily oli turhaa. mutta kyllä mun mielestä herkästi ottavat tarkistukseen,kun sanoo että tulee verta. ainakin itse pääsin samana päivänä,vaikka pienestä vuodosta oli kanssa kyse.

• rv 6+5

Oli melkein kuin omaa tekstiä olisin lukenut..
      Itselläni oli viikon (rv4-->rv5) samanlaista tuhruvuotoa.. Sitten se muuttui kellertävän ruskeiksi valkovuoto klönteiksi ja välillä myös tullut todella niukkaa vaaleanpunaista vuotoa.. Nyt rv6--> on tullut enimmäkseen todella niukkaa valkovuoto klimppiä.. Minkään näköisiä raskausoireita tai ''kohdun kasvukipuja'' minulla ei ole ollut (paitsi että alussa piti pissalla juosta mutta nyt sekin oire kadonnu) Neuvolaan kun varasin ajan, ei neuvola-täti kommentoinut asiaa lainkaan..
      Sain keskenmenon n. puoli vuotta sitten, joten itsekkin haluan tietää missä mennään.
      Ajattelin tällä viikolla mennä omalle terveysasmemalle ''liioittelemaan'' vuotoja ja ''kipuja'' koska yksityiseen ei ole varaa ja jos en hieman suurentele asioita en pääse varhaisultraan lähetteellä. Suurentelen asiaa, koska viimeksi en päässyt edes omalle lääkärille kun soitin vuodoista. Hoitaja vain totesi että se on normaalia. Pari päivää myöhemmin menetin tajuni keskenmenovuotojen takia ja jouduin sairaalaan..

Minä en niin sitä itse keskenmenoa tällä hetkellä pelkää, vaan keskeytynyttä keskenmenoa ja/tai tuulimunaa. Olisi aivan hirveetä saada vasta rv 13 np ultrassa tietää että kyseessä on tuulimuna tai ihan alkutaipaleilla kuollut alkio..

• aloittaja

niinpä... Edellinen keskenmeno oli meillä nimittäin just sellainen, että mitään keskenmenoon viittaavaa ei ollut ilmassa, raskausoireita sen sijaan oli (enemmän ja aikaisemmin ilmaantuneita kuin nyt), ja sitten ekassa ultrassa vkolla 12 todettiin sikiö 7-viikkoiseksi ja elottomaksi. Siitä on jäänyt kammo, jota tämä vuoto ja oireettomuus ei yhtään helpota. Täytyy soitella neuvolaan huomenna (jos suinkin ehdin) ja pyytää päästä (liioittelemalla, kuin myös, jollei muuten auta. tai sitten vaikka yksityiselle...) tarkistuttamaan asia. En ole mitenkään valmis kestämään toista keskenmenoa... Vaikka toki riski onkin tietoinen aina, kun raskautta yritetään. Toivotaan meille molemmille tsemppiä... Ylemmät tekstit oli kuitenkin ihanan kannustavia. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13