Lihavien selitykset

Komea Mies

Seuraavassa käsittelen joitakin lihavien yleisesti antamia selityksiä ja tekosyitä lihavuudelle.

"Hidas aineenvaihdunta."
Tyypillinen omaa syyllisyyttä lieventävä selitys. Kohtalon tilalle on vain vaihdettu geenit, jotka ovat tuominneet läskin läskiksi ilman, että tämä itse voi siihen vaikuttaa. Joillakuilla voi olla hidas aineenvaihdunta ja elimistö kerätä helpommin vararavintoa, kuin toisilla, mutta mitenkään tolkuttomia nämä erot eivät ole. Lisäksi aineenvaihduntaa voi kätevästi tehostaa liikunnalla. Energiaa ei tule tyhjästä, joten lihavuuden voi välttää syömällä saman verran kuin kuluttaa, mikä se kulutus sitten onkin.

"Sairaus lihottaa."
On olemassa sairauksia, jotka helposti lihottavat, mutta 99% ylipainoisista ei sairasta näitä. Tähän on turha vedota ilman lääkärin diagnoosia. Näillekin tapauksille voidaan suunnitella terveellinen ruokavalio.

"Lihavuus tekee minut onnettomaksi, mutta normaalipainoinenkin voi olla onneton, joten ei kannata laihduttaa."
Epäilemättä normaalipainoinen voi olla onneton, mutta se ei yleensä johdu hänen painostaan, vaan muusta syystä, joita voi olla niin laihoilla, lihavilla kuin normaalipainoisilla. Lihavuus kuitenkin huonontaa elämänlaatua ja siitä on aivan tavallista saada huonoja fiiliksiä.

"Tupakointi ja liikenneonnettomuudetkin aiheuttavat terveysriskejä, joten miksi puuttua lihavuuteen."
Tällä logiikalla ei mitään saisi tehtyä. Näitäkin asioita on syytä pohtia ja lievittää, mutta se ei ole vaihtoehto lihavuuden poistamiselle.

"Liikkun paljon ja syön terveellisesti, mutta lihon silti."
tämä ei ole käytännössä mahdollista, koska energiaa ei synny tyhjästä. Jos lihot, syömisesi ylittää kulutuksesi - aina. Epäliikunnallinen ihminen saattaa pitää kymmenen minuutin kävelylenkkiä huomattavana liikuntasuoritteena, vaikka sillä saatu kulutus on mitätöntä. Terveellistä syömistä ei myöskään ole se, että ranskalaisten ja oluen päälle syödään omena.

"Minulla ei ole ollut mitään lihavuudesta tulleita tauteja. Sitäpaitsi monilla normaalipainoisilla on tauteja."
Odota 30 vuotta, niin tauteja luultavasti ilmenee. On tietysti mahdollista kävellä Mannerheimintien yli silmät kiinni jäämättä auton alle, muttei se silti tarkoita, etteikö moinen olisi vaarallista.

"Minulla on paksut luut."
Tämä klassikko ei ansaitse edes kommenttia.

73

7678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyrkkirauta

      mitäs sua laihana luuviuluna kiinnostaa kenenkään lihavuus tai laihuus!? KÄy ensin peruskoulu loppuun ja mieti elämänarvosi uudelleen. Sitten kun venäläiset tänne hyökkää ne tykkää ottaa tollaisen heikon NÄTIN luuviulun omaksi "pojaksi", joten onnittelut!!!! NIMIMERKILLÄ: LIHAVA TAI NORM.PAINOINEN PÄRJÄÄ AINA!

      • Anonyymi

        Johan kolahti!


    • Bla bla blaa

      liian lihavana, mutta liikkuvana ja vielä suht.terveenä sanon.mutta siinä oot väärässä että energiankulutus on aina liian suuri jos lihoo.jojo-laihduttaminen saa läskeillä aikaan sen, että mistä vaan lihoo varsinkin jos se on painonvartijoiden tai sun kaltaisten spesialistien suunnittelema vähärasvanen ruokavalio.nykypäivänä masennuslääkket voi lihottaa ketä tahansa, kuulemma.vai onko pointti kuitenkin se, ettei jaksa liikuntaa kiinnostaa ja ruoka maistuu siitäkin syystä oikein hyvin?
      tahdon laihtua ja tiedän keinon itelleni.ennenkaikkea tahdon säilyttää ja parantaa terveyttäni.se on totta, useimmille lihaville 10 min kävelysuoritus voi olla huima maraton.onneksi en kuulu heihin, koska sillon vasta nälkäkeskus onkin sekasin ja tekee vaan mieli syödä sitä enemmän mitä enemmän paikallaan lullaa.lucky me so far.

      • Komea Mies

        "jojo-laihduttaminen saa läskeillä aikaan sen, että mistä vaan lihoo varsinkin jos se on painonvartijoiden tai sun kaltaisten spesialistien suunnittelema vähärasvanen ruokavalio"

        En ole spesialisti, mutta olen onnistunut pudottamaan painoa muutamassa kuukaudessa parikymmentä kiloa ilman, että sitä on tullut juurikaan takaisin. Ja tästä on jo vuosia. Söin normaalia kotiruokaa, mutta pudotin annokset jotain puoleen entisestä. Lisäksi lopetin lähes päivittäisen herkkujen syönnin kokonaan. Liikuntaa lisäsin noin tuntiin kovatempoista aerobista liikuntaa melkein joka päivä. Nykyisin syön taas normaalisti, ja herkkujakin ostelen kerran viikossa tai kahdessa. Liikunnan määrä on yhä kova. Siksi olen Komea Mies.

        En väitä, että sama ohjelma olisi ihanteellinen jokaiselle, mutta väitän, että käytännössä jokainen voi laihtua, jos vain viitsii yrittää tosissaan ja järkevästi.


    • Oikopolkuja ei ole

      asiallista vastausta ei taida tulla sillä totuus tekee edelleenkin kipeää? Kun tahdonvoima tai motivaatio loppuvat astuu itsepetos kuvaan. Liika lihavuuteen on tasan yksi lääke syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta useimmille tämä on liian raskas tie. Olen alkanut pitää lihavuutta samanlaisena kuin alkoholismi, kummassakin selitysten varasto on loputon. Olen nyt saanut vajaan kahden kuukauden sisällä 8 kg pois melko vaivattomasti, mutta koko ajan täytyy olla varuillaan, koska ainoa "vihollinen" on itsepetos.

      • Komea Mies

        Voimia sinulle työssäsi. Voin vakuuttaa, että palkinto on niin arvokas, että sen saamiseksi kannattaa tehdä kaikkensa.


    • Lue enemmän

      Nasautitpa taas pahan! Tämä ei ihan vedä veroja huostaanottojutulle, mutta hyvä kumminkin. Jos minulla olisi valtuuksia, nimittäisin sinut koko kansan LÄSKINVARTIJAKSI. Siinä saisi lihavat kyytiä, kun sinä kyttäisit nurkan takana ja valistaisit lihavia läskien vaaroista.

      Yhtä vain ihmettelen: miten Komea mies voi olla niin kiinnostunut lihavien sivustoista? Ettet vain olisi läskifetissi...Vai ihanko hyvää hyvyyttäsi jaat arvokasta tietoa meille ylensyöneille?

      Mitä sanoisit tästä ehdotuksesta: lihaville peittävä kaapu päälle, niin eivät häpäise itseään julkisesti eikä sinunlaisesi läskinkyttäjä häiriintyisi ja menettäisi yöuniaan. Vastaavasti jos on oikein ruma, pitäisi ruveta kulkemaan pussi päässä, jossa olisi vain silmänreiät, niin lapset ei pelästyisi ym. Tätähän voisi jatkaa loputtomiin!

      Minkälaisen koulutuksen olet mahtanut saada, kun et kuitenkaan ihan tarkkaan näitä faktoja tiedä lihavuudesta. Vai oletko vain yksinkertainen, yksinäinen, katkera, kateellinen...

      • Komea Mies

        "Vai ihanko hyvää hyvyyttäsi jaat arvokasta tietoa meille ylensyöneille? "

        Kyllä.

        "
        Mitä sanoisit tästä ehdotuksesta: lihaville peittävä kaapu päälle, niin eivät häpäise itseään julkisesti eikä sinunlaisesi läskinkyttäjä häiriintyisi ja menettäisi yöuniaan"

        Ei se mitään auttaisi. Ei lihavuuden pääasiallinen haitta ole se, että se on ruman näköistä - mitä se kyllä on - vaan siitä aiheutuvat terveysriskit ja elämänlaadun huononeminen. Niitä ei kaapu peitä.

        "Vastaavasti jos on oikein ruma, pitäisi ruveta kulkemaan pussi päässä, jossa olisi vain silmänreiät, niin lapset ei pelästyisi ym. Tätähän voisi jatkaa loputtomiin!"

        Tiesin, että listasta unohtui jotain. Ulkonäkökorttihan se oli. Kaljuus, hörökorvat, vino nenä tai luihut kasvonpiirteet eivät kuitenkaan aiheuta terveyshaittoja, eivätkä lyhennä elinajanodotetta. Lihavuus ei ole ulkonäköongelma vaan terveysongelma.

        "Minkälaisen koulutuksen olet mahtanut saada, kun et kuitenkaan ihan tarkkaan näitä faktoja tiedä lihavuudesta"

        Korkea-asteen koulutuksen.


      • BED-sairas
        Komea Mies kirjoitti:

        "Vai ihanko hyvää hyvyyttäsi jaat arvokasta tietoa meille ylensyöneille? "

        Kyllä.

        "
        Mitä sanoisit tästä ehdotuksesta: lihaville peittävä kaapu päälle, niin eivät häpäise itseään julkisesti eikä sinunlaisesi läskinkyttäjä häiriintyisi ja menettäisi yöuniaan"

        Ei se mitään auttaisi. Ei lihavuuden pääasiallinen haitta ole se, että se on ruman näköistä - mitä se kyllä on - vaan siitä aiheutuvat terveysriskit ja elämänlaadun huononeminen. Niitä ei kaapu peitä.

        "Vastaavasti jos on oikein ruma, pitäisi ruveta kulkemaan pussi päässä, jossa olisi vain silmänreiät, niin lapset ei pelästyisi ym. Tätähän voisi jatkaa loputtomiin!"

        Tiesin, että listasta unohtui jotain. Ulkonäkökorttihan se oli. Kaljuus, hörökorvat, vino nenä tai luihut kasvonpiirteet eivät kuitenkaan aiheuta terveyshaittoja, eivätkä lyhennä elinajanodotetta. Lihavuus ei ole ulkonäköongelma vaan terveysongelma.

        "Minkälaisen koulutuksen olet mahtanut saada, kun et kuitenkaan ihan tarkkaan näitä faktoja tiedä lihavuudesta"

        Korkea-asteen koulutuksen.

        Ai että oikein korkea-asteen koulutuksen tasoinen herrahenkilö siellä sanan säilällä yrittää ihmisiä lihavuuden pimeydestä pois. Miltähän alalta korkea-asteen tutkinto on? Lääketieteestäkö? Jos, silloin voin sinua uskoakin ja hyväksyä puheesi. Kauppatieteiden, talouden, minkä tahansa muun? No way Jose :-) Uskottavuus rapisee silmissä. Ja juuri nyt sinun on vaikea saada esim. minut vakuuttuneeksi siitä että sinulla on takanasi minkäänlaisia lääketieteellisiä opintoja, niin epäinhimillistä linjaa läskin vihaamisessasi vedät.

        Kerrohan, oletko koskaan itse ollut oikein reippaasti ylipainoinen, BMI yli 35? Ja mistä johtuu se, että katsot asiaksesi tulla ripittämään meitä lihavia? Miksi roikut lihavuus-palstalla? Joku tuossa jo heittikin epäilyksensä läskifetismistä, mutta siihenhän ei herran rohkeus ole riittänyt vastaamaan...

        Olet toivottoman naurettava egoistinen besserwisser joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken ja kuvittelee yleistämällä korjaavansa kaiken vian maailmasta. Itsensä korostamisella ei täällä pärjää kovinkaan pitkälle, nöyryydellä ja kohteliaisuudella kylläkin.


      • Komea Mies
        BED-sairas kirjoitti:

        Ai että oikein korkea-asteen koulutuksen tasoinen herrahenkilö siellä sanan säilällä yrittää ihmisiä lihavuuden pimeydestä pois. Miltähän alalta korkea-asteen tutkinto on? Lääketieteestäkö? Jos, silloin voin sinua uskoakin ja hyväksyä puheesi. Kauppatieteiden, talouden, minkä tahansa muun? No way Jose :-) Uskottavuus rapisee silmissä. Ja juuri nyt sinun on vaikea saada esim. minut vakuuttuneeksi siitä että sinulla on takanasi minkäänlaisia lääketieteellisiä opintoja, niin epäinhimillistä linjaa läskin vihaamisessasi vedät.

        Kerrohan, oletko koskaan itse ollut oikein reippaasti ylipainoinen, BMI yli 35? Ja mistä johtuu se, että katsot asiaksesi tulla ripittämään meitä lihavia? Miksi roikut lihavuus-palstalla? Joku tuossa jo heittikin epäilyksensä läskifetismistä, mutta siihenhän ei herran rohkeus ole riittänyt vastaamaan...

        Olet toivottoman naurettava egoistinen besserwisser joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken ja kuvittelee yleistämällä korjaavansa kaiken vian maailmasta. Itsensä korostamisella ei täällä pärjää kovinkaan pitkälle, nöyryydellä ja kohteliaisuudella kylläkin.

        Tutkintoni ala ei kuulu teille. Lääketieteestä se ei kuitenkaan ole, enkä ole niin väittänytkään. Vastasin vain, kun kysyttiin.

        Motiivini ovat oma asiani nekin, mutta en ole läskifetissi. Urheilullisen kiinteät naiset ovat eniten minun makuuni.

        En kaikeksi onneksi ole ollut painoindeksiltäni yli 35:a. Reilu 30 oli jo tarpeeksi vastenmielistä.


    • Asiaa

      On olemassa joitakin harvinaisia sairauksia, jotka aiheuttavat lihavuutta. Kun nämä sairaudet hoidetaan, putoaa painokin. Selvää on, että näitä tauteja sairastavia ei ole paljon eikä näin ollen lihavuus useinkaan johdu niistä. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että joissain tapauksissa voi sairaus olla todellinen syy lihomiseen.

      Yleisempi syy on BED:ksi nimetty sairaus, suomenkieliseltä nimeltään lihavan ahmintahäiriö. Se on ihan virallisesti luokiteltu sairaudeksi niin kuin esim. reuma. Se ei ole siis parannettavissa pelkästään toteamalla syö vähemmän ja liiku enemmän.

      Valitettavasti vain BEDin hoitoon ei riitä tarpeeksi resursseja. Hoito vie usein vuosia, siihen kuuluu myös psykiatrisia menetelmiä. Nykykäsitysten mukaan huomattava osa lihavista kärsii juuri tästä em. sairaudesta.

      • Oikopolkuja ei ole

        alkoholismia sairautena ja siinä ei kyllä syyttely auta vähääkään. Uskon, että lihavuuden takana saattaa hyvinkin olla niinkuin täällä joku kirjoitti BED: nimitetty sairaus, sillä ei kukaan täysijärkinen ihminen syö itseään säkiksi. Kun itse join liikaa niin sain kymmeniä neuvoja juo vähemmän tai ei se pullo itsestään huulille nouse, itse sinä sen nostat. Tietysti asia on näin, niinkuin sekin, että itse söin itseni lihavaksi. Pääsin viinasta irti kun ajattelin, että olen juonut niin paljon, että olen tullut viinasta fyysisesti riippuvaiseksi, eli aineenvaihduntani on jotenkin muuttunut. Kun olin ollut muutamia viikkoja "hampaat irvessä" väkisin raittiina niin hain joskus pari kaljaa illan kuluksi, kun olin ne pari juonut, niin hillitön viinanhimo iski joka saattaa muistuttaa ahmintahäiriötä. Tulin siihen tulokseen, etten voi ottaa alkoholia jostain syystä koskaan kohtuudella niin paras on lopettaa kokonaan. Kesti toista vuotta ennenkuin viimeinen mieliteko häipyi ja siitä on jo useita vuosia. Samaa keinoa olen käyttänyt nyt tämän vajaan kahden kuukauden ajan koska muut keinot mitä täältä tai muualta olen lukenut ovat epäonnistuneet. Uskon vakaasti, että kun käyn tämän taistelun loppuun asti, niin siinä vaiheessa myös elimistö on sopeutunut siihen ja jatkuva nälän tunne häviää. En ole tänä aikana antanut kertaakaan periksi ja jo nyt tuntuu, että nälän tunne on vähentynyt puolella.


      • BED-sairas
        Oikopolkuja ei ole kirjoitti:

        alkoholismia sairautena ja siinä ei kyllä syyttely auta vähääkään. Uskon, että lihavuuden takana saattaa hyvinkin olla niinkuin täällä joku kirjoitti BED: nimitetty sairaus, sillä ei kukaan täysijärkinen ihminen syö itseään säkiksi. Kun itse join liikaa niin sain kymmeniä neuvoja juo vähemmän tai ei se pullo itsestään huulille nouse, itse sinä sen nostat. Tietysti asia on näin, niinkuin sekin, että itse söin itseni lihavaksi. Pääsin viinasta irti kun ajattelin, että olen juonut niin paljon, että olen tullut viinasta fyysisesti riippuvaiseksi, eli aineenvaihduntani on jotenkin muuttunut. Kun olin ollut muutamia viikkoja "hampaat irvessä" väkisin raittiina niin hain joskus pari kaljaa illan kuluksi, kun olin ne pari juonut, niin hillitön viinanhimo iski joka saattaa muistuttaa ahmintahäiriötä. Tulin siihen tulokseen, etten voi ottaa alkoholia jostain syystä koskaan kohtuudella niin paras on lopettaa kokonaan. Kesti toista vuotta ennenkuin viimeinen mieliteko häipyi ja siitä on jo useita vuosia. Samaa keinoa olen käyttänyt nyt tämän vajaan kahden kuukauden ajan koska muut keinot mitä täältä tai muualta olen lukenut ovat epäonnistuneet. Uskon vakaasti, että kun käyn tämän taistelun loppuun asti, niin siinä vaiheessa myös elimistö on sopeutunut siihen ja jatkuva nälän tunne häviää. En ole tänä aikana antanut kertaakaan periksi ja jo nyt tuntuu, että nälän tunne on vähentynyt puolella.

        olen kanssa sitä mieltä että alkoholismi on sairaus. Sille vaan voi tehdä juuri noin kun sanoit: lopettaa kaiken alkoholipitoisen nauttimisen kokonaan. Ruoan kanssa ei kuitenkaan voi tehdä samoin. Siinä käy pian kuin mustalaisen hevoselle: just kun oppii olemaan syömättä, kuolee.

        Eli ihmisen elämä on riippuvainen saadusta ravinnosta. Syömistä ei voi koskaan kokonaan lopettaa, siksi syömishäiriötä (ja varsinkaan BED:tä) on vaarallista verrata alkoholismiin vaikka fysiologia ja psykologia taudeissa ovatkin samat.

        Pointti: kokonaan syömättä ei elä kauaa, kokonaan viinatta voi elää pitkäänkin.


      • Oikopolkuja ei ole
        BED-sairas kirjoitti:

        olen kanssa sitä mieltä että alkoholismi on sairaus. Sille vaan voi tehdä juuri noin kun sanoit: lopettaa kaiken alkoholipitoisen nauttimisen kokonaan. Ruoan kanssa ei kuitenkaan voi tehdä samoin. Siinä käy pian kuin mustalaisen hevoselle: just kun oppii olemaan syömättä, kuolee.

        Eli ihmisen elämä on riippuvainen saadusta ravinnosta. Syömistä ei voi koskaan kokonaan lopettaa, siksi syömishäiriötä (ja varsinkaan BED:tä) on vaarallista verrata alkoholismiin vaikka fysiologia ja psykologia taudeissa ovatkin samat.

        Pointti: kokonaan syömättä ei elä kauaa, kokonaan viinatta voi elää pitkäänkin.

        mikään kynämies, enkä osaa ilmaista tällä tavalla asioita ehkä tarpeeksi selvästi. BED- sairas kirjoitti, että syömättä ei voi olla, mutta viinaa juomatta voi olla. Tarkoitin, että kun elimistö on tottunut alkoholiin, niin minun järkeni mukaan se tottuu myös olemaan ilmankin. Kun elimistö on tottunut ylensyöntiin, niin se tottuu myös kohtuusyöntiin. Minun mielestäni liika juominen ja syöminen on elimistön häiriötila joka on korjattavissa, mutta ei ilman taistelua ja itsensä voittamista. Uskon,että kun pääsen ihannepainooni niin ongelma ei ole ohi vaikka mässäily halu olisi hävinnytkin. Varmasti saan koko loppuelämäni olla varuillani syömisen niinkuin juomisenkin suhteen. Nämä ovat vain minun kokemuksistani syntyneitä mielipiteitä eikä mitään todistettavia lääketieteellisiä tosiasioita. Tiedän paljon kavereita jotka ovat päässeet niin viinasta kuin ylipainostakin omilla ja toisten kokemuksilla, mutta en tiedä ainuttakaan joka olisi päässyt kummastakin lääketieteen keinoin,( valitettava totuus on näin). En missään nimessä väheksy lääketiedettä se on upea juttu, mutta alkoholismin ja ylipainon suhteen se on voimaton.


    • oona

      Puhut ilmeisesti ihan omasta kokemuksestasi. Kuinkas lihava tällä hetkellä olet?

      • Komea Mies

        Osittain puhun kokemuksesta. Tuo aineenvaihduntajuttu oli suosikkini, mutta enää ei ole tarvetta. Nykyisin rasvaprosentttini on noin kymmenen.


    • ZEO

      Onpas sulla hieno kasa selityksiä. Niitä selityksiä ei tarvitsisi olla, jos sinä ns. normaalipainoinen et niitä väkisin vaatisi !! Miksi aina edes pitäisi olla jonkinmoinen selitys esim. sille että on lihava. Annahan jokaisen olla oma itsensä, eiköhän jokainen laihduta sitten kun siltä tuntuu. Mitä enemmän sinunlaisia kritisoivia ahdasmielisiä "komea mies" mallissa olevia täältä löytyy, sitä vähemmän lihavat edes ajattelevat laihduttamista.

      Tsemppiä pullukoille, älkäähän lannistuko !

    • Sakkeus

      Kirjoituksessasi on kyllä paljon pointteja. Itsekin tykkäsin syytellä hidasta aineenvaihduntaa lihavuuteeni, kunnes eräänä kauniina talvipäivänä sain tarpeekseni hikoilusta, närästämisestä ja korkeasta verenpaineesta. Aloitin tuollaisen järkevästi järkevään painoon projektin... herkut pois(tai minun tapauksessani melkein pois), liikuntaa lisää ja ryhtiä elämiseen. Puolen vuoden aikana lähti 17 kiloa läskiä pois ja kaikki edellämainitut vaivani katosivat.

      Kuten sanottua on olemassa pieni joukko ihmisiä, jotka ovat lihavia sairauden tai lääkityksen vuoksi... mutta kyseessä on todellakin pieni joukko. Se selkeästi suurin joukko lihavia ovat lihavia vain ja ainoastaan ylensyönnin ja mässäilyn vuoksi.

    • aina läski

      Kannattaa muistaa, ennen kuin alkaa tuomitsemaan muita. Yksi kaunis päivä saatat sinäkin taas olla turvonnut mössö, joka ei näe muniansa. Esimerkkejä on maailma pullollaan.

      • Oikopolkuja ei ole

        kirjoitti minun mielestä suuren totuuden. Joka kerran on menettänyt kohtuuden syömisen tai juomisen suhteen, ei voi suhtautua ylimielisesti näihin asioihin.


      • Komea Mies
        Oikopolkuja ei ole kirjoitti:

        kirjoitti minun mielestä suuren totuuden. Joka kerran on menettänyt kohtuuden syömisen tai juomisen suhteen, ei voi suhtautua ylimielisesti näihin asioihin.

        Tiedän, että olen taipuvainen lihavuuteen ja joudun tekemään työtä ihannepainon ylläpitämiseksi koko elämäni ajan. Mutta tiedän myös, että minulla on tarpeeksi voimia ja viisautta tuon työn tekemiseksi.

        Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä. Tämän palstan lukeminen muistuttaa minua aina siitä, kuinka suuriarvoinen asia hyvä kunto ja terveydentila on. Lihavuus ei ole vain fyysinen ongelma, vaan myös henkinen.


      • leiroo
        Komea Mies kirjoitti:

        Tiedän, että olen taipuvainen lihavuuteen ja joudun tekemään työtä ihannepainon ylläpitämiseksi koko elämäni ajan. Mutta tiedän myös, että minulla on tarpeeksi voimia ja viisautta tuon työn tekemiseksi.

        Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä. Tämän palstan lukeminen muistuttaa minua aina siitä, kuinka suuriarvoinen asia hyvä kunto ja terveydentila on. Lihavuus ei ole vain fyysinen ongelma, vaan myös henkinen.

        Hei Sinä komea mies ja nimimerkki "oikopolkuja ei ole". Olette aivan oikeassa kaikissa mielipiteissänne. Me "lihavat" vain emme halua lukea emmekä kuulla näistä tosiasioista, koska ne ovat meille aivan liian kipeitä. Olemme lihavia, emmekä ole onnistuneet laihdutuskuureissamme, joita on ollut lukemattomia, monia erilaisia. Sitten, kun todella tiedostamme nämä aika helpot, yksinkertaiset asiat ravinnon, liikunnan ja tasapainon suhteen, onnistuu myös laihtuminen ja painon pysyminen normaalina. Terveisin yksi mummeli...


      • junnu
        Komea Mies kirjoitti:

        Tiedän, että olen taipuvainen lihavuuteen ja joudun tekemään työtä ihannepainon ylläpitämiseksi koko elämäni ajan. Mutta tiedän myös, että minulla on tarpeeksi voimia ja viisautta tuon työn tekemiseksi.

        Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä. Tämän palstan lukeminen muistuttaa minua aina siitä, kuinka suuriarvoinen asia hyvä kunto ja terveydentila on. Lihavuus ei ole vain fyysinen ongelma, vaan myös henkinen.

        " Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä."

        Ja sitä pitää jatkuvasti täällä toitottaa ...


      • Komea Mies
        junnu kirjoitti:

        " Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä."

        Ja sitä pitää jatkuvasti täällä toitottaa ...

        Ihmisillä tulee olla esimerkkejä, jotka osoittavat, mihin tulee pyrkiä, ja miten sinne voi päästä.


      • Ihan tavis
        Komea Mies kirjoitti:

        Ihmisillä tulee olla esimerkkejä, jotka osoittavat, mihin tulee pyrkiä, ja miten sinne voi päästä.

        Et voi vakavissasi tarkoittaa, että sinä olisit se esimerkki!!! Voi tuota ylimielisyyden määrää! Toivottavasti et tukehdu siihen; sekin on itseaiheutettua. Minulla alkaa loppua sanat. Pakko tunnustaa: olet tosi hyvä! Nimittäin itserakkaudessa, joka kumpuaa empaattisuuden puutteesta. Ettet olisi hiukan narsistinen luonne.


      • Komea Mies
        Ihan tavis kirjoitti:

        Et voi vakavissasi tarkoittaa, että sinä olisit se esimerkki!!! Voi tuota ylimielisyyden määrää! Toivottavasti et tukehdu siihen; sekin on itseaiheutettua. Minulla alkaa loppua sanat. Pakko tunnustaa: olet tosi hyvä! Nimittäin itserakkaudessa, joka kumpuaa empaattisuuden puutteesta. Ettet olisi hiukan narsistinen luonne.

        Henkisesti kaikkien ei kannata seurata minua, vaan löytää oma tiensä. 20 kilon pudotukseen ja hyvään kuntoon kannattaa kuitenkin jokaisen ylipainoisen pyrkiä.

        Henkilökohtaisuudet jätän omaan arvoonsa.


      • piipaa
        Ihan tavis kirjoitti:

        Et voi vakavissasi tarkoittaa, että sinä olisit se esimerkki!!! Voi tuota ylimielisyyden määrää! Toivottavasti et tukehdu siihen; sekin on itseaiheutettua. Minulla alkaa loppua sanat. Pakko tunnustaa: olet tosi hyvä! Nimittäin itserakkaudessa, joka kumpuaa empaattisuuden puutteesta. Ettet olisi hiukan narsistinen luonne.

        ....kaveri on ylimielinen ja narsistinen????

        Tähän löytyy selvitys psygologiasta.Jos ihminen ei todella sisimmässään ole pystynyt muuttumaan,mikä on hyvin vaikeaa,täytyy ruokkia itseään narsismilla,jotta ei tipahtaisi takaisin "lihavuuden kuiluun".Siis "muuttunut" ihminen ei ole täysin sopeutun uuteen minäänsä ja kärsii ns identiteettiongelmasta,edellisen minän ja uuden minän kaksintaistelua.Syvin henkinen minä on edelleen yhtä heikko ja todellinen sisäinen muutos ei ole vielä tapahtunut.Ja siinä pelossa,että ei ole voimia säilyttää saavutettua esteettistä komeutta,tarvitaan narsismia itseuskottelua,että tämä on ainut ja oikea elämän muoto ja paluu entiseen merkitsisi henkistä romahdusta.Tässä pelossa on hyvä esim kirjoittaa tälle palstalle näitä pakinoitaan ja uskotella muille ja ennen kaikkea itselleen parhaalla mahdollisella tavalla ja perusteluilla,että normaalipainosuus on yhtä kuin henkinen taspaino.Sanoisin,että kyseiselle henkilölle on ihannepainonsa säilyttämiseksi erittäin tarkeää saada kirjoittaa nämä kirjoitukset tänne ja psyykata kirjoitustensa kautta nimenomaan itseään.Kyseessä on eräänlaiset monologit,joita jaetaan muille.

        Eikä sitten mitään herneitä nenään :)


      • nainen
        Komea Mies kirjoitti:

        Tiedän, että olen taipuvainen lihavuuteen ja joudun tekemään työtä ihannepainon ylläpitämiseksi koko elämäni ajan. Mutta tiedän myös, että minulla on tarpeeksi voimia ja viisautta tuon työn tekemiseksi.

        Ja tiedän, että hyvä kuntoni ja komea olemukseni on omaa ansiotani. Ne eivät tulleet ilmaiseksi ja minulla on syytä olla niistä ylpeä. Tämän palstan lukeminen muistuttaa minua aina siitä, kuinka suuriarvoinen asia hyvä kunto ja terveydentila on. Lihavuus ei ole vain fyysinen ongelma, vaan myös henkinen.

        Nostan tosissani hattua niille jotka pudottavat painoa.Kuten myös itselleni.Laihdutin suht pienessä ajassa reilusti 30 kg nyt kaikki on pysynyt poissa 1.5 vuotta ja pikkuhiljaa putoaa edelleen.
        Kukaan ei voi väittää etteikö elämä olisi kauttaaltaan helpompaa ilman sitä rasva määrä.
        Mulle hyvä mittari oli se kun laskin ylipainon määrän ja kuvittelin se lattialle puolenkilon rasvapaketeiksi tai jauhelihaksi.....Se on hirveä määrä tavaraa....ainakin mulla on hyvä olla ja tiedän että näytän hyvältä ja paras asia:ON TERVE OLO.
        Nuo selittelyt mitä aluksi esitit:hyvin tyypillistä....haetaan vain selitystä sille miksi painoa on kertynyt vaikka siihen on niin yksinkertainen syy kuin se :ETTä syö enemmän kuin kuluttaa.

        Ja todellakin itsetunto kummasti kohonnut:ne ketkä laihduttaneet XXXL koosta ja ekan kerran saa ostaa kaupasta M/L kokoisen vaatteen.Se onni ja uskomaton tunne ovat palkitsevia.
        Suosittelen kaikille oikeastaan tässä vaiheessa vuotta suunnan muutosta jos siltä tuntuu.Se kannattaa ja onkuin rahaa laittaisi pankkiin:D


    • Reino

      Mielestäni henkilö on vasta lihava jos mahtuu pöydän alle seisomaan,muttei nukkumaan.Ei saa kenkiä jalkaan,ei pääse vuoteesta ylös,verenpaine 200/240.ei löydä ostovaatteita vaan pukeutuu säkkiin,kädet ovat sivulla 45 asteen kulmassa jne...

    • Tavallinen tallaaja

      Ainoa mikä mättää on nimimerkki.

      Hieman psykologiaa tuntevana minulla nousee karvat pystyyn mm. nimimerkeistä "Komea mies", "Kaunotar" tms.

      Vanha sanonta "rumat ne vaatteilla koreilee" pätee hyvin usein. Eli sovellettuna tänne - tuollaisten nimimerkkien käyttäjistä tulee ensimmäisenä mieleen, että takaa löytyy tyyppi, joka on nimimerkkinsä käänteiskuva ja joka haaveilee nimimerkkinsä mukaisesta olotilasta.

      Hän siis ottaa nimimerkin, jollainen toivoisi olevansa ja sillä tavalla vahvistaa ehkä heikkoa itsetuntoaan.

      Tämä nyt meni vähän ohi aiheen, mutta menköön.

      Tuumaili:

      Ihan oikeasti kohtalaisen näköinen mies, joka on 6 viikon aikana saanut painosta pois 6 kg. Toiset 6 kg lähtee vielä.

      Resepti: Erilaista "tavaraa" suuhun kuin ennen sekä työtä hikeä (= liikuntaa). Kilot eivät lähde puhumalla, jota keinoa vaimoni yrittää huonolla lopputuloksella.

      PS. Kukaan oikeasti "komea", jolla on terve itsetunto, ei ota itselleen nimimerkkiä "Komea mies".

      Sori avaaja.

    • Ihan tavis

      Sinulla taitaa olla jonkinlainen asennevamma. Olen lukenut näitä sun kirjoituksiasi, enkä voi kuin ihmetellä, että mihin tarpeeseen noin komea mies tarvitsee lihavien keskustelupalstaa. Muutkin laiheliinit, miksi ihmeessä te jatkuvasti kirjoittelette tänne, eikö teillä ole muuta tekemistä?

      Jos vähän analysoisin Komeaa miestä , minulla tulee mieleen, että et olekaan niin varma omasta erinomaisuudestasi, vaan tarvitset itse näitä kirjoituksia, joita lukiessa voit tuntea olevasi "parempi". Haet täältä hengennostatusta itsellesi kirjoittelemalla provosoivia kirjoituksia ja lukiessasi vastauksia.

      Ei sinun jutuistasi kannata kenenkään hermostua. Sinähän käytät tätä palstaa terapiamuotona. Olisi kuitenkin mukavampi, jos täällä keskusteltaisiin ihan oikeasti lihavien elämästä ja arkipäivästä lihavien kesken. Ei siihen tarvita komeitten miesten eikä muidenkaan "ohjeita". Kyllä me osaamme elää ilmankin teidän valistusta.

      Älkääkä te huolehtiko kuinka kalliiksi me tulemme yhteiskunnalle, mekin maksamme veroja, olemme koulutettuja yhteiskunnan jäseniä.

      Kannattaisi varmaan hakeutua oikeaan terapiaan. Ei sinun olosi oikeasti kohene tällä tavalla.

      Hyvää keväänjatkoa kaikille!

    • komea Mies

      Tiedoksi, etten aio vastata henkilökohtaisuuksiin, joissa arvioidaan luonnettani/mielenterveyttäni tai epäillään kehoni olemuksen olevan jotain muuta kuin sanon.

      Nämä asiat eivät vie keskustelua eteenpäin ja osoittavat lähinnä esittäjänsä asia-argumenttien puutteita. Vaikka olisi lihava, ei ole pakko olla hölmö.

      • Jep

        käyttää nimimerkkiä "Komea Mies".


      • BED-sairas

        Juu, olen samaa mieltä että vaikka olisikin lihava ei ole pakko olla hölmö. Minäkään en sitä ole.

        Sama pätee myös sinuun, Komea Mies. Vaikka onkin (ainakin omasta mielestään) Komea, ei ole pakko olla hölmö. Ja tällä hölmöydellä tarkoitan ylimielistä asennettasi lihaviin ja itseäsi korostavaa kirjoitustyyliäsi. Sillä että asetat itsesi muiden yläpuolelle et voita yhtään mitään. Määräilemällä huostaanottoja ja kertomalla tekosyitä miksi lihavat eivät laihduta et voita mitään. Jos edes kerran kirjoituksissasi pilkahtaisi ripauskin jotain muuta kuin ylimielisyyttä, saisit paljon paremmin mielipiteesi (jotka sinänsä, kun niistä poistaa provokaation ja ylimielisyyden ovat ihan kohtuullisen hyviä) läpi ja hyväksytyiksi. Vähän nöyryyttä ja empatiaa peliin niin maailma pelastuu :-)

        Maailmassa kun on kuule muitankin mielipiteitä kuin sinun, ja se mikä sopii sinulle ja on sinun mielestäsi ihan hyvä juttu ei välttämättä sovi muille. Me kun katsos ollaan kaikki yksilöitä, jos et ole sattunut huomaamaan?

        Peace, man...


      • Komea Mies
        BED-sairas kirjoitti:

        Juu, olen samaa mieltä että vaikka olisikin lihava ei ole pakko olla hölmö. Minäkään en sitä ole.

        Sama pätee myös sinuun, Komea Mies. Vaikka onkin (ainakin omasta mielestään) Komea, ei ole pakko olla hölmö. Ja tällä hölmöydellä tarkoitan ylimielistä asennettasi lihaviin ja itseäsi korostavaa kirjoitustyyliäsi. Sillä että asetat itsesi muiden yläpuolelle et voita yhtään mitään. Määräilemällä huostaanottoja ja kertomalla tekosyitä miksi lihavat eivät laihduta et voita mitään. Jos edes kerran kirjoituksissasi pilkahtaisi ripauskin jotain muuta kuin ylimielisyyttä, saisit paljon paremmin mielipiteesi (jotka sinänsä, kun niistä poistaa provokaation ja ylimielisyyden ovat ihan kohtuullisen hyviä) läpi ja hyväksytyiksi. Vähän nöyryyttä ja empatiaa peliin niin maailma pelastuu :-)

        Maailmassa kun on kuule muitankin mielipiteitä kuin sinun, ja se mikä sopii sinulle ja on sinun mielestäsi ihan hyvä juttu ei välttämättä sovi muille. Me kun katsos ollaan kaikki yksilöitä, jos et ole sattunut huomaamaan?

        Peace, man...

        Kateus on mahtava voimavara. Jos inhottava ja kieroutunut "Komea Mies" pystyi laihduttamaan, etkö sinäkin pystyisi? Vai onko parempi vain suunnata kateus haukkumiseen ja mollaamiseen?

        Jos olen väärässä, kertokaa miksi olen väärässä. Ette voi todistaa kantaanne oikeaksi sanomalla, että minä olen tyhmä, ilkeä, ylimielinen tms. koska siitä ei seuraa, että olisin väärässä. Ottakaa siis kantaa asioihin, eikä henkilöön. Vai ettekö pysty, kun tiedätte olevanne väärässä lihavuutta puolustellessanne? Eikös vain tuntunutkin tutuilta nuo tekosyyt? Itsehän ne olette minulle syytäneet.

        Eri asiat saattavat sopia eri ihmisille, mutta lihavuus ei sovi kellekään.


      • Ihan tavis
        Komea Mies kirjoitti:

        Kateus on mahtava voimavara. Jos inhottava ja kieroutunut "Komea Mies" pystyi laihduttamaan, etkö sinäkin pystyisi? Vai onko parempi vain suunnata kateus haukkumiseen ja mollaamiseen?

        Jos olen väärässä, kertokaa miksi olen väärässä. Ette voi todistaa kantaanne oikeaksi sanomalla, että minä olen tyhmä, ilkeä, ylimielinen tms. koska siitä ei seuraa, että olisin väärässä. Ottakaa siis kantaa asioihin, eikä henkilöön. Vai ettekö pysty, kun tiedätte olevanne väärässä lihavuutta puolustellessanne? Eikös vain tuntunutkin tutuilta nuo tekosyyt? Itsehän ne olette minulle syytäneet.

        Eri asiat saattavat sopia eri ihmisille, mutta lihavuus ei sovi kellekään.

        Miksi lihavuutta pitäisi edes puolustella? Ja varsinkaan sinulle.


      • Komea Mies
        Ihan tavis kirjoitti:

        Miksi lihavuutta pitäisi edes puolustella? Ja varsinkaan sinulle.

        "Miksi lihavuutta pitäisi edes puolustella? Ja varsinkaan sinulle."

        Ilmeisesti lihavuuden aiheuttaman huonon itsetunnon takia. Noita selityksiä tälläkin foorumilla minulle on syydetty olan takaa.


      • Kotipsykologi
        Komea Mies kirjoitti:

        "Miksi lihavuutta pitäisi edes puolustella? Ja varsinkaan sinulle."

        Ilmeisesti lihavuuden aiheuttaman huonon itsetunnon takia. Noita selityksiä tälläkin foorumilla minulle on syydetty olan takaa.

        "Ilmeisesti lihavuuden aiheuttaman huonon itsetunnon takia."

        varustettu ihminen ottaa nimimerkikseen "Komea Mies".

        Haaveita?


    • oikopolkuja ei ole

      uskon, että nimim: Komea mies motiivina on vilpitön halu auttaa, mutta hän ei ehkä huomaa, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Jos puuttuu todellinen halu laihtua, niin mikään ei auta. Opin tämän asian kun olin ollut pari vuotta juomatta, niin halusin vilpittömästi auttaa kavereita joiden tiesin kärsivän liiasta juomisesta. Olin valmis olemaan vaikka jonkinlaisena tukihenkilönä tarvittaessa ja sanoin, että mulle voi soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa jos tiukka paikka tulisi. Soittoja kyllä tulikin, mutta yleensä umpihumalassa ja selitykset olivat samoja joilla olin itseänikin pettänyt. Ettei tarinasta tulisi liian pitkä , niin tarpeeksi monen kokemuksen jälkeen tulin tulokseen, että ellei toisella ole todellista halua niin kaikki on vain ajantuhlausta. Uskon, että omalla kohdallani laihdutus onnistuu helpommin kun jo viinan kanssa menin nämä koukerot lävitse. Sanon saman minkä olen sanonut aikaisemminkin, että ihminen etsii loputtomiin sitä helpointa tietä jota ei ole ja pettää itseään! Siksi nimimerkkini on,

    • Rita

      "Sairaus lihottaa". Minun isäni oli nuoruudessaan urheilija. Hän on aina ollut laiha ja liikunnallinen. Sitten tuli syöpäkasvain aivojen väliin. Se kasvoi kasvamistaan. Sitä leikattiin monta kertaa laserilla. Yksi kovimpia paikkoja hänelle oli se, että kaikki ne monet lääkkeet joita hän joutui päivässä syömään lihottivat ja keräsivät nestettä. Ja sairaalan sängyssä kuukausitolkulla tippapullon kanssa on vaikeata kuntoilla. Hänelle oli TODELLA iso asia se valtaisa lihominen. Hänelle, joka oli aina ollut timmi. Nyt ihmiset katsoivat, monet inhoten. Paisunut mies, yök. Kasvain on taas lähtenyt kasvamaan. Hän saattaa kuolla. Minä pelkään. Mutta ainiin, kaikki tämähän on täysin toisarvoista sen rinnalla, että SINUA IDIOOTTIA KIINNOSTAVAT VAIN MUIDEN KILOT JA SELITYKSET!! Voin antaa numeron niin voit mennä sairaalaan karjumaan hänelle että liiku läski liiku.

      • Oliivi

        Minun isäni taas on ollut raitis koko nuoruutensa ja tupakkaan tai huumeisiinkaan hän ei koskenut. Sitten eräänä päivänä ryhmä rikollisia tuli taloomme ja otti äitini panttivangiksi! Rikolliset uhkasivat tappaa äitini, ellei isäni ala käyttämään huumeita, polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia ja näin hän sitten joutui tekemään!

        Eli haistakaa vittu kaikki, jotka yritätte valistaa tupakan, huumeiden ja alkoholin vaaroista! Menkää isälleni karjumaan, että lopeta nuo paheet, lopeta!


        Juttu oli tietysti satua, mutta niin oli sinunkin tarinasi. Jos sinulla on jotakin terveysvalistusta vastaan, niin taidat olla täysin tunteeton ihminen. Kenenkään tavoitteena ei ole haukkua ylipainoisia vaan auttaa heitä. Sinä voit toki toivoa pahaa ihmisille, jos se sinusta on mukavaa. Minä ainakin toivon ihmisten välttävän huumeita, tupakkaa, ylipainoa, alkoholia yms. ihan heidän oman terveytensä tähden.


      • Tavis
        Oliivi kirjoitti:

        Minun isäni taas on ollut raitis koko nuoruutensa ja tupakkaan tai huumeisiinkaan hän ei koskenut. Sitten eräänä päivänä ryhmä rikollisia tuli taloomme ja otti äitini panttivangiksi! Rikolliset uhkasivat tappaa äitini, ellei isäni ala käyttämään huumeita, polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia ja näin hän sitten joutui tekemään!

        Eli haistakaa vittu kaikki, jotka yritätte valistaa tupakan, huumeiden ja alkoholin vaaroista! Menkää isälleni karjumaan, että lopeta nuo paheet, lopeta!


        Juttu oli tietysti satua, mutta niin oli sinunkin tarinasi. Jos sinulla on jotakin terveysvalistusta vastaan, niin taidat olla täysin tunteeton ihminen. Kenenkään tavoitteena ei ole haukkua ylipainoisia vaan auttaa heitä. Sinä voit toki toivoa pahaa ihmisille, jos se sinusta on mukavaa. Minä ainakin toivon ihmisten välttävän huumeita, tupakkaa, ylipainoa, alkoholia yms. ihan heidän oman terveytensä tähden.

        Älä sinä huolehdi minun tai muiden ylipainosta! Emme tarvitse enempää sinun kuin Komean miehen valistusta.

        Asia on todella niin, että lääkkeet voivat lihottaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Älä yritä minulle muuta väittää, tuskin tiedät asiani paremmin. Haluatko lääkärini numeron, että voit asian varmistaa?


      • olavi
        Tavis kirjoitti:

        Älä sinä huolehdi minun tai muiden ylipainosta! Emme tarvitse enempää sinun kuin Komean miehen valistusta.

        Asia on todella niin, että lääkkeet voivat lihottaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Älä yritä minulle muuta väittää, tuskin tiedät asiani paremmin. Haluatko lääkärini numeron, että voit asian varmistaa?

        Lääkkeiden takia saatu ylipaino on toki ymmärrettävää, jos lääkkeet on annettu ihan syystä ja niitä on käytetty oikein. En ole kiistänyt, etteivätkö lääkkeet voisi aiheuttaa lihavuutta, mutta jos sinusta lääkkeet ovat syynä suomalaisten ylipainoon, olet väärässä.

        Kummaa on myös se, että ylipainoisille ei saa antaa minkäänlaisia neuvoja ilman, että he närkästyvät. Kovasti ollaan huutelemassa, mutta silti minun maksamillani verovaroilla kustannetaan itseaiheutetun lihavuuden kuluja. Sairaiden hoidon olen toki valmis verovaroillani kustantamaan, mutta en niiden, jotka omaa typeryyttään syövät itsensä lihaviksi. Jos siis luulet, että lihavuus johtuu vain taudeista, sinun kannattaa ihan itse soittaa lääkärillesi.

        Nyky-yhteiskunnan hemmotellut ihmiset eivät osaa ottaa mistään itse vastuuta. Jos ei koulussa opi, se on opettajan vika ja jos lihoaa, niin se on jonkun taudin vika. Sitten kun joku kertoo totuuden, niin johan ollaan huutelemassa. Puberteetin pitäisi tutkimusten mukaan tulla entistä aikaisemmin, mutta lihavilla se nähtävästi ei ole tullut lainkaan. Vieläkään ei osata ottaa vastuuta, kuten aikuisen kuuluu.

        Minulla on kokemusta laihduttamisesta ja minua todellakin ärsyttävät ne ihmiset, jotka vain odottavat joitakin ihmepillereitä, joilla "parantua". Itse ymmärsin aiheuttaneeni itse lihavuuteni ja itse myös painoni pudotin kuntoilemalla ja vähentämällä syömistäni. Siihen pystyy kyllä suurin osa lihavista, jos vain tahtoa löytyy.


      • piipaa
        olavi kirjoitti:

        Lääkkeiden takia saatu ylipaino on toki ymmärrettävää, jos lääkkeet on annettu ihan syystä ja niitä on käytetty oikein. En ole kiistänyt, etteivätkö lääkkeet voisi aiheuttaa lihavuutta, mutta jos sinusta lääkkeet ovat syynä suomalaisten ylipainoon, olet väärässä.

        Kummaa on myös se, että ylipainoisille ei saa antaa minkäänlaisia neuvoja ilman, että he närkästyvät. Kovasti ollaan huutelemassa, mutta silti minun maksamillani verovaroilla kustannetaan itseaiheutetun lihavuuden kuluja. Sairaiden hoidon olen toki valmis verovaroillani kustantamaan, mutta en niiden, jotka omaa typeryyttään syövät itsensä lihaviksi. Jos siis luulet, että lihavuus johtuu vain taudeista, sinun kannattaa ihan itse soittaa lääkärillesi.

        Nyky-yhteiskunnan hemmotellut ihmiset eivät osaa ottaa mistään itse vastuuta. Jos ei koulussa opi, se on opettajan vika ja jos lihoaa, niin se on jonkun taudin vika. Sitten kun joku kertoo totuuden, niin johan ollaan huutelemassa. Puberteetin pitäisi tutkimusten mukaan tulla entistä aikaisemmin, mutta lihavilla se nähtävästi ei ole tullut lainkaan. Vieläkään ei osata ottaa vastuuta, kuten aikuisen kuuluu.

        Minulla on kokemusta laihduttamisesta ja minua todellakin ärsyttävät ne ihmiset, jotka vain odottavat joitakin ihmepillereitä, joilla "parantua". Itse ymmärsin aiheuttaneeni itse lihavuuteni ja itse myös painoni pudotin kuntoilemalla ja vähentämällä syömistäni. Siihen pystyy kyllä suurin osa lihavista, jos vain tahtoa löytyy.

        Sua ei ymmärretä,kun ei Suomessa ole vielä samanlaista lihavuusepidemiaa kun Amerikassa.Maltat vielä muutamia vuosia,niin sitten tiedät olleesi oikeassa ja valistuksesi on ollut aiheellista,mutta ei ole tuottanut tulosta.


      • Komea Mies

        "Sairaus lihottaa."
        On olemassa sairauksia, jotka helposti lihottavat, mutta 99% ylipainoisista ei sairasta näitä. Tähän on turha vedota ilman lääkärin diagnoosia. Näillekin tapauksille voidaan suunnitella terveellinen ruokavalio.


      • merja
        Tavis kirjoitti:

        Älä sinä huolehdi minun tai muiden ylipainosta! Emme tarvitse enempää sinun kuin Komean miehen valistusta.

        Asia on todella niin, että lääkkeet voivat lihottaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Älä yritä minulle muuta väittää, tuskin tiedät asiani paremmin. Haluatko lääkärini numeron, että voit asian varmistaa?

        lääkkeet lihottavat, mutta silloin on vastaavasti syötävä vähemmän, jotta näyttäisi ihmiseltä. niin minä ainakin teen. mikä siinä on, että ruoka on mukamas niin täydellinen nautinto, että ihmiset ovat valmiitä näyttämään japanilaisilta sumopainijoilta voidakseen syödä?


      • Minä
        Tavis kirjoitti:

        Älä sinä huolehdi minun tai muiden ylipainosta! Emme tarvitse enempää sinun kuin Komean miehen valistusta.

        Asia on todella niin, että lääkkeet voivat lihottaa. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Älä yritä minulle muuta väittää, tuskin tiedät asiani paremmin. Haluatko lääkärini numeron, että voit asian varmistaa?

        Tämä minun tarinani vaan sattuu olemaan totta.. minun ISÄNI saattaa kuolla OIKEASTI. *itkua*


      • Rita
        Oliivi kirjoitti:

        Minun isäni taas on ollut raitis koko nuoruutensa ja tupakkaan tai huumeisiinkaan hän ei koskenut. Sitten eräänä päivänä ryhmä rikollisia tuli taloomme ja otti äitini panttivangiksi! Rikolliset uhkasivat tappaa äitini, ellei isäni ala käyttämään huumeita, polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia ja näin hän sitten joutui tekemään!

        Eli haistakaa vittu kaikki, jotka yritätte valistaa tupakan, huumeiden ja alkoholin vaaroista! Menkää isälleni karjumaan, että lopeta nuo paheet, lopeta!


        Juttu oli tietysti satua, mutta niin oli sinunkin tarinasi. Jos sinulla on jotakin terveysvalistusta vastaan, niin taidat olla täysin tunteeton ihminen. Kenenkään tavoitteena ei ole haukkua ylipainoisia vaan auttaa heitä. Sinä voit toki toivoa pahaa ihmisille, jos se sinusta on mukavaa. Minä ainakin toivon ihmisten välttävän huumeita, tupakkaa, ylipainoa, alkoholia yms. ihan heidän oman terveytensä tähden.

        Haista sinä paska. Minun juttuni oli täyttä totta, ja odottelen tänne toiseen kaupunkiin tietoa milloin isäni todella kuolee. Et taida tietää mitään oikeista sairauksista, kuten siitä, miten vaarallista on kun on syöpä aivojen välissä, ja kasvain painaa silmän hermoja niin että näkökin menee ja menee työ kyvyttömäksi. Onneksi sinun elämäsi on niin helppoa että voit rienata toisen ongelmia ja naureskella siellä. Minä vain odottelen tuloksia.


      • Insinööri
        Komea Mies kirjoitti:

        "Sairaus lihottaa."
        On olemassa sairauksia, jotka helposti lihottavat, mutta 99% ylipainoisista ei sairasta näitä. Tähän on turha vedota ilman lääkärin diagnoosia. Näillekin tapauksille voidaan suunnitella terveellinen ruokavalio.

        Mutta se 1% sairastaa. Ja mikäli makaa tippapullossa sairaalassa / saattokodissa, niin on todella mautonta ruveta suunnittelemaan terveellistä ruokavaliota potilaalle. Lääkehoidon turvottamille ihmisille ei edes tarvitse suunnitella ruokavaliota, koska nämä ovat olleet hoikkia ennen sairautta... eli ruokavalio on kunnossa. Ja Ritahan kirjoitti isänsä olleen todella liikunnallinen ja hyvässä fyysisessä kunnossakin.

        Mikäli ja kun aletaan tuomita lihavia laiskoiksi ja itsekurittomiksi (en nyt tarkoita Komea Mies sinun kirjoitustasi, joka oli ihan asiallinen), niin siinä tulee kuitenkin turhin syin tuomittua se vähemmistö, joka ei oikeasti lihavuudelleen mitään voi. Kuolevalle/ vaikeasti sairaalle ihmiselle soisi arvokkaan lopun, ilman että kukaan alkaa tämän ulkomuotoa pilkkaamaan (viitaten Ritan kirjoitukseen).

        Toivon lopuksi Ritalle voimia ja toivoa. Ajat ovat rankat, mutta onneksi ei ole vielä niin pitkää sadetta tullutkaan, ettei aurinko sen jälkeen alkaisi paistamaan.


      • Pihla
        Oliivi kirjoitti:

        Minun isäni taas on ollut raitis koko nuoruutensa ja tupakkaan tai huumeisiinkaan hän ei koskenut. Sitten eräänä päivänä ryhmä rikollisia tuli taloomme ja otti äitini panttivangiksi! Rikolliset uhkasivat tappaa äitini, ellei isäni ala käyttämään huumeita, polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia ja näin hän sitten joutui tekemään!

        Eli haistakaa vittu kaikki, jotka yritätte valistaa tupakan, huumeiden ja alkoholin vaaroista! Menkää isälleni karjumaan, että lopeta nuo paheet, lopeta!


        Juttu oli tietysti satua, mutta niin oli sinunkin tarinasi. Jos sinulla on jotakin terveysvalistusta vastaan, niin taidat olla täysin tunteeton ihminen. Kenenkään tavoitteena ei ole haukkua ylipainoisia vaan auttaa heitä. Sinä voit toki toivoa pahaa ihmisille, jos se sinusta on mukavaa. Minä ainakin toivon ihmisten välttävän huumeita, tupakkaa, ylipainoa, alkoholia yms. ihan heidän oman terveytensä tähden.

        mutta olet todella ajattelematon.


      • Rita
        Insinööri kirjoitti:

        Mutta se 1% sairastaa. Ja mikäli makaa tippapullossa sairaalassa / saattokodissa, niin on todella mautonta ruveta suunnittelemaan terveellistä ruokavaliota potilaalle. Lääkehoidon turvottamille ihmisille ei edes tarvitse suunnitella ruokavaliota, koska nämä ovat olleet hoikkia ennen sairautta... eli ruokavalio on kunnossa. Ja Ritahan kirjoitti isänsä olleen todella liikunnallinen ja hyvässä fyysisessä kunnossakin.

        Mikäli ja kun aletaan tuomita lihavia laiskoiksi ja itsekurittomiksi (en nyt tarkoita Komea Mies sinun kirjoitustasi, joka oli ihan asiallinen), niin siinä tulee kuitenkin turhin syin tuomittua se vähemmistö, joka ei oikeasti lihavuudelleen mitään voi. Kuolevalle/ vaikeasti sairaalle ihmiselle soisi arvokkaan lopun, ilman että kukaan alkaa tämän ulkomuotoa pilkkaamaan (viitaten Ritan kirjoitukseen).

        Toivon lopuksi Ritalle voimia ja toivoa. Ajat ovat rankat, mutta onneksi ei ole vielä niin pitkää sadetta tullutkaan, ettei aurinko sen jälkeen alkaisi paistamaan.

        kiitos oikein paljon että teitä inhimillisiäkin ihmisiä vielä löytyy.


    • Pihla

      kirjoituksia,joissa on mielenkiintoista sanottavaa,luettaisiin "hartaudella", eikä heti mentäisi henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin, niin kuin alkuperäinen nimimerkki jo kirjoittikin. Asioista voi toki olla eri mieltä, mutta solvaaminen ja alatyylinen kielenkäyttö EI kuulu asialliseen keskusteluun.
      Olen pohjimmiltani samaa mieltä Komean miehen kanssa. Aloitus oli ihan asiallinen. Mutta nämä ylipainoon liittyvät asiat tuntuvat olevan niin henkilökohtaisia, että asiallinen kommentoija saa sitten ryöpyn niskaansa. Mutta kun nämä alussa mainitut asiat ovat totta, minä olen sitä mieltä, muiden ei toki tarvitse olla, enkä minä ole ketään tuomitsemassa, mutta...ei pidä suuttua!

      • Rita

        sattuu olemaan totta. Ja arvaa miltä tunttui kun tuo yksi ääliö alkaa vittuilemaan. Tämä oli viimeinen kerta kun luen tätä palstaa tai kirjotan mitään oikeasti totta ja henkilökohtaista. Asun eri paikkakunnalla ja odottelen tietoa siitä, kuoleeko isäni milloin.


      • Pihla
        Rita kirjoitti:

        sattuu olemaan totta. Ja arvaa miltä tunttui kun tuo yksi ääliö alkaa vittuilemaan. Tämä oli viimeinen kerta kun luen tätä palstaa tai kirjotan mitään oikeasti totta ja henkilökohtaista. Asun eri paikkakunnalla ja odottelen tietoa siitä, kuoleeko isäni milloin.

        en lukenut kaikkia juttuja.Lähinnä alkuperäisen kommentteja.Usko tai älä,tiedän jollain tavalla tunteesi,sillä minunkin isäni on terveyskeskuksessa,hän sairastaa syövän loppuvaihetta.Ajoin hän on kotonakin,kun jaksaa olla.VOIMIA SINULLE;RITA;JA ANTEEKSI JOS KIRJOITUKSELLANI PAHOITIN MIELTÄSI!


      • Pihla
        Rita kirjoitti:

        sattuu olemaan totta. Ja arvaa miltä tunttui kun tuo yksi ääliö alkaa vittuilemaan. Tämä oli viimeinen kerta kun luen tätä palstaa tai kirjotan mitään oikeasti totta ja henkilökohtaista. Asun eri paikkakunnalla ja odottelen tietoa siitä, kuoleeko isäni milloin.

        Tiedän sairaanhoitajana, että on paljonkin lääkkeitä, jotka turvottavat kehoa kauttaaltaan. Ja syövässähän on muitakin mekanismeja,jotka aiheuttavat etenkin loppuvaiheessa turvotusta, esimerkiksi syöpäkasvaimen erittämät toksiinit. Olen todella pahoillani puolestasi, itse kun elän samanlaisessa tilanteessa. En osaa muuta sanoa Sinulle, kuin että mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Kuulostaa ehkä lattealta, mutta niin itseni on täytynyt ajatella, kun on perhettäkin.


      • Rita
        Pihla kirjoitti:

        Tiedän sairaanhoitajana, että on paljonkin lääkkeitä, jotka turvottavat kehoa kauttaaltaan. Ja syövässähän on muitakin mekanismeja,jotka aiheuttavat etenkin loppuvaiheessa turvotusta, esimerkiksi syöpäkasvaimen erittämät toksiinit. Olen todella pahoillani puolestasi, itse kun elän samanlaisessa tilanteessa. En osaa muuta sanoa Sinulle, kuin että mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Kuulostaa ehkä lattealta, mutta niin itseni on täytynyt ajatella, kun on perhettäkin.

        Kiitos sanoistasi, ja voimia myös sinulle. Sinä et pahoittanut mieltäni, vaan nämä jotkut muut keskenkasvuiset urpot jotka tänne kirjoittelevat. Päivä kerrallaan.


    • lihavuutensa

      sivuraiteelle pysytään vaan siinä 99% joka on itse aiheuttanut

      • Komea Mies

        Aivan oikein. Se, että joku ihminen on vakavasti sairas ja saa lääkkeistä rasva- tai nesteturvotusta, on tietysti hyvin ikävää hänelle ja läheisille, mutta se ei varsinaisesti liity yleiseen lihavuuteen. Tällöin lisäksi henkilö tapaa olla lääkärin valvonnassa ja tämä
        osannee määrätä optimaaliset hoitotoimenpiteet.

        Ei keskustelua ylipaiinon yleisestä hoitamisesta pidä lopettaa siksi, että jotkut yksittäiset henkilöt ovat vakavasti sairaita. Etenkään tällainen sairaus ei käy tekosyyksi niille, joilla sitä ei ole.

        Kyse ei ole lihavien tuomitsemisesta tai arvostelusta vaan lihavuuden vähentämisestä. Siitä minä yritän täällä keskustella näköjään huonolla menestyksellä.


    • Varoittava esimerkki

      Olen 40 vuotias.
      Sairastin 15-vuotiaasta 20-vuotiaaseen bulimiaa.
      Oksensin siis joka ikinen päivä, lukuisia kertoja päivässä.
      Toivuin sairaudestani hyvän terapeutin avulla.
      Minusta alkoi tulla normaalipainoinen. Mutta vatsapa ei enää kestäkkään mitä tahansa kuten hedelmiä tai vihanneksia tai maitoa tms.
      Kun täytin 35 aloin lihoa.
      Terapeuttini ohjeita noudattaen en kuitenkaan alkanut laihduttaa, koska bulimitikko sairastuu poikkeuksetta uudelleen jos alkaa laihduttamaan.
      En kuitenkaan kestänyt omaa painoani, varsinkin kun joka puolella toitotetaan että ylipainoisella ei ole oikeutta elää.
      Ja että me ylipainoiset tuhoamme kansantalouden.
      Nyt olen sitten aloittanut oksentamisen uudelleen, maltillisesti.
      Paino on normaali taas ja olen yleisesti hyväksytty.
      On jännä huomata että voin vielä neljän tunnin kuluttua ruokailusta oksentaa ruoan pois. Eikä se haise edes oksennukselle! Helpottaa tilanteita joissa on kiinnijäämisen pelko. Osa ystävistäni nimittäin tietää että minulla on ollut bulimia enkä halua jäädä kiinni.
      Aamupalaa en sentään oksenna ja silloin otankin paljon vitamiineja.
      Olen tässä kierteessä varmaan lopun elämääni.
      Mutta helpompi näin kuin kestää arvosteluita ja haukkumisia. Nuoruuden tyhmyyksistä voi joutua maksamaan kalliin hinnan.
      Itsepä olen silloin vatsani sellaiseen kuntoon saanut ettei se kestä terveysruokia eikä täysjyviä tai muita sellaisia juttuja.

    • Ylipainoinen ja ihan onnell...

      Kuulehan, komea mies.
      Tässä maassa on paljon teinejä, jotka sairastavat syömishäiriöitä.
      Kirjoituksesi on tarkoitettu varmaan ihan toiselle kohderyhmälle, mutta nimenomaan ne teinit, joilla on jo valmiiksi vääristynyt kehonkuva lukevat esimerkiksi tätä palstaa saadakseen lisävinkkejä laihduttamiseen.
      On huolestuttava asia ruokkia näiden teinien mielikuvia ja lisätä tunnetta, että ainoa tapa tulla hyväksytyksi tässä kovien ulkoisten arvojen maailmassa on olla laiha!

      Olen itse ylipainoinen. Nyt meni BMI lihavan puolelle, joten tiputan takaisin lievästi ylipainoiseen, mutta _sen enempää_ en suostu asian eteen tekemään.

      Olen urheilullinen, liikunnallinen ihminen.
      Kävelen luontaisesti nopeammin kuin langanlaihat ystäväni, jotka puuskuttavat armoa anellen perässäni ja pyytävät kävelemään hitaammin. Lyhyt olen, 158 cm, ja painan 75 kg. Tästä aion tiputtaa sen 6 kiloa pois.

      Olen itse nuorena sairastanut bulimarexian, eli tiedän mistä puhun. Elämä oli pelkkää painon kanssa tappelemista. Kilpirauhaseni on mennyt tässä tohinassa täysin sekaisin, eikä kukaan tiedä pitäisikö minulle syöttää tyroxiinia vai ei kun joka toisella mittauskerralla arvot ovat normaalit ja joka toisella kerralla vajaatoiminnan puolella.

      Sinulle suosittelisin lämpimästi myös elämän henkisiin arvoihin keskittymistä. Lihava ihminen voi olla sisäisesti kaunis, ruma mies voi olla paljon sympaattisempi kuin komea mies.

      Minä näytän nälkiintyneeltä heti kun laihdun, koska poskeni menevät lommolle heti kun paino tippuu alle 62 kiloon. Luoja yksin tietää miksi paino aina lähtee kasvoilta pois.


      Tein äsken taas Pilates liikkeitä, ja voin suositella niitä lämpimästi rapakuntoisillekin. Idea on tehdä kaikki oman _rauhallisen_ hangityksen tahdissa. Hiki tulee hitaasti, mutta pahasti et ainakaan hengästy!

      Kaunista kevättä kaikille, erityisesti oman painonsa kanssa kamppaileville. Meitä on monenlaisia ihmisiä: lihavia, laihoja, rumia ja kauniita.

      Oma isoäitini oli koko elämänsä todella ylipainoinen. 150 cm ja painoa noin 90 kg.
      Lisäksi hän poltti tupakkaa 80-vuotiaaksi, eikä suostunut edes 90-vuotiaana luopumaan voista, lihasta, pullasta, suklaasta tai muista herkuista. Liikuntaa hän ei harrastanut ikinä, ja vihasi kävelemistä yli kaiken. Hän eli täysin terveenä 95-vuotiaaksi, eikä ollut mikään rasite yhteiskunnalle, koska hänellä ei ollut mitään sairauksia!

      • Komea Mies

        Terveellinen ruokavalio ja liikunnallinen elämäntapa olisi hyväksi myös syömishäiriöistä kärsiville. En ole kehottanut ketään laihduttamaan, ellei siihen ole tarvetta, enkä ole puhunut laihuuden vaan normaalipainoisuuden ja terveyden puolesta. En myöskään ole suositellut erityisen rankkoja laihdutuskuureja ja erityisesti olen sanonut, että kasvuikäisille ne hyvin harvoin ovat tarpeen. En näe, että tällainen valistus ajaisi ketään syömishäiriöihin. Ei lihavuuden vastaista valistusta voi lopettaa siksi, että joillain on syömishäiriöitä.

        Pienikin laihduttaminen on eduksi ja suosittelenkin sitä, vaikket jaksaisikaan alihduttaa normaalimittoihin. Normaailpaino on kuitenkin vielä parempi. Itse kuitenkin päätät, mitä teet vapaassa maassa.

        On olemassa laihoja, huonokuntoisia ihmisiä. Erityisesti treenaamattomuus ja liian vähäinen syöminen tuhoaa ruumiillisen suorituskyvyn jopa pahemmin kuin kohtalainen lihavuus. Lyön silti vaikka vetoa, ettet noilla kiloilla juokse cooperissa yli 3000 metriä, mutta minäpä juoksen. Tätä pitäisin hyvän kunnon alarajana. Jos olisit normaalipainoinen, kävelisit nopeammin kuin nyt, ystäviesi nopeudesta riippumatta.

        Sinulla on ehkä sukulainen, joka on elänyt terveenä lihavuudestaan huolimatta, mutta minulla on useita sukulaisia, ystäviä ja tuttavia, jotka ovat sairastuneet vakavasti tai jopa kuolleet ylipainon ja epäterveellsiten elämäntapojen aiheuttamiin sairauksiin. on mahdollista sselvitä ilman haittoja (pl. liikkumisen vaikeutuminen) huomattavastakin lihavuudesta. On sitä tapahtunut kummempaakin: ihmiset ovat selvinneet kilometrien korkeuksista tippuneista lentokoneista tai 200km/h seinään törmänneistä autoista. Ei tämä silti tarkoita, etteikö moinen olisi vaarallista. On täysin kiistatonta, että lihavuus altistaa monenlaisille sairauksille.

        Vielä lopuksi: Ei teidän tarvitse laihduttaa siksi, että aiheuttaisitte vähemmän kustannuksia terveydenhuoltoalalle. Ei siksi, että ihmiset eivät pidä lihavien näkemisestä. Eikä siksi, että alusvaatemallit ovat laihoja. Itsenne takia teidän se kannattaa tehdä ja ehkä läheistenne - oman terveytenne takia.


      • Ylipainoinen ja ihan onnell...
        Komea Mies kirjoitti:

        Terveellinen ruokavalio ja liikunnallinen elämäntapa olisi hyväksi myös syömishäiriöistä kärsiville. En ole kehottanut ketään laihduttamaan, ellei siihen ole tarvetta, enkä ole puhunut laihuuden vaan normaalipainoisuuden ja terveyden puolesta. En myöskään ole suositellut erityisen rankkoja laihdutuskuureja ja erityisesti olen sanonut, että kasvuikäisille ne hyvin harvoin ovat tarpeen. En näe, että tällainen valistus ajaisi ketään syömishäiriöihin. Ei lihavuuden vastaista valistusta voi lopettaa siksi, että joillain on syömishäiriöitä.

        Pienikin laihduttaminen on eduksi ja suosittelenkin sitä, vaikket jaksaisikaan alihduttaa normaalimittoihin. Normaailpaino on kuitenkin vielä parempi. Itse kuitenkin päätät, mitä teet vapaassa maassa.

        On olemassa laihoja, huonokuntoisia ihmisiä. Erityisesti treenaamattomuus ja liian vähäinen syöminen tuhoaa ruumiillisen suorituskyvyn jopa pahemmin kuin kohtalainen lihavuus. Lyön silti vaikka vetoa, ettet noilla kiloilla juokse cooperissa yli 3000 metriä, mutta minäpä juoksen. Tätä pitäisin hyvän kunnon alarajana. Jos olisit normaalipainoinen, kävelisit nopeammin kuin nyt, ystäviesi nopeudesta riippumatta.

        Sinulla on ehkä sukulainen, joka on elänyt terveenä lihavuudestaan huolimatta, mutta minulla on useita sukulaisia, ystäviä ja tuttavia, jotka ovat sairastuneet vakavasti tai jopa kuolleet ylipainon ja epäterveellsiten elämäntapojen aiheuttamiin sairauksiin. on mahdollista sselvitä ilman haittoja (pl. liikkumisen vaikeutuminen) huomattavastakin lihavuudesta. On sitä tapahtunut kummempaakin: ihmiset ovat selvinneet kilometrien korkeuksista tippuneista lentokoneista tai 200km/h seinään törmänneistä autoista. Ei tämä silti tarkoita, etteikö moinen olisi vaarallista. On täysin kiistatonta, että lihavuus altistaa monenlaisille sairauksille.

        Vielä lopuksi: Ei teidän tarvitse laihduttaa siksi, että aiheuttaisitte vähemmän kustannuksia terveydenhuoltoalalle. Ei siksi, että ihmiset eivät pidä lihavien näkemisestä. Eikä siksi, että alusvaatemallit ovat laihoja. Itsenne takia teidän se kannattaa tehdä ja ehkä läheistenne - oman terveytenne takia.

        Niin, ne juoksevat jotka voivat.
        Toiset meistä eivät ole koskaan voineet juosta.
        Jalkani ovat keskenään 4 cm eri pituiset. Vasta kun olin 28-vuotias, tämä huomattiin. Siihen mennessä selkääni ja toiseen polveeni oli ehtinyt tulla sellaisia vaurioita, että juokseminen, aerobiccaaminen ja hyppiminen on ehdottomasti minulta kielletty. Kävelemistä ei, ja minähän se kävelen. Joka päivä, vähintään 6 km. Tämä tulee ihan hyötyliikuntana työmatkan puitteissa. Ja portaat. Ja kaikki sellaiset matkat jotka moni muu menee hissillä/autolla.
        Autoa ei ole eikä tule, jotta pysyn hyvässä kunnossa.
        Nämä hitaammat kaverit käyvät juoksulenkeillä, mutta eivät pärjää kävelyssä, mikä ihmetyttää minua suunnattomasti.
        Niin, en ole koskaan edes koulussa osannut juosta. Minulle naurettiin vaappumisen takia (jalkojen pituusero aiheutti keinumista ja vaappumista, kukaan ei vain tajunnut sitä).
        Uinnissa olen haka. Päihitin luokan pojatkin uinticooperissa. Kestävyyttä löytyy.
        Edelleen uin uimahallissa nopeiden radalla kun en kestä matelevia kanssauimareita.

        Minulla on parikin syömishäiriöistä ystävää, jotka nimenomaan tarkistavat tällaiset palstat ja masentuvat aina kun lukevat kommentteja joissa haukutaan lihavia. Vaikka he eivät ole lihavia. Mutta, heillä se vika on korvien välissä.

        Mutta, elämässä on onneksi tärkeämpiä arvoja kuin ulkoiset arvot.
        Piipahdin tänne katselemaan mitä täällä lukee, kun nämä ystävät töissä lukivat näitä kirjoituksia ääneen tuohtuneena. Piti tulla itse katsomaan, mitä täältä löytyy.

        Ps. En vieläkään ymmärrä, miksi erikseen mainostat itseäsi komeaksi.....
        Minä olen kauniiksikin kehuttu nainen, mutta en koskaan suostu olemaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka kehuvat toisten ulkonäköä tai moittivat toisten ulkonäköä. Jokainen ihminen on omannäköisensä, eikä juurikaan piirteilleen mitään voi.
        Tässä viidenkympin kynnyksellä on onneksi vara valita seuransa...


      • Komea Mies
        Ylipainoinen ja ihan onnell... kirjoitti:

        Niin, ne juoksevat jotka voivat.
        Toiset meistä eivät ole koskaan voineet juosta.
        Jalkani ovat keskenään 4 cm eri pituiset. Vasta kun olin 28-vuotias, tämä huomattiin. Siihen mennessä selkääni ja toiseen polveeni oli ehtinyt tulla sellaisia vaurioita, että juokseminen, aerobiccaaminen ja hyppiminen on ehdottomasti minulta kielletty. Kävelemistä ei, ja minähän se kävelen. Joka päivä, vähintään 6 km. Tämä tulee ihan hyötyliikuntana työmatkan puitteissa. Ja portaat. Ja kaikki sellaiset matkat jotka moni muu menee hissillä/autolla.
        Autoa ei ole eikä tule, jotta pysyn hyvässä kunnossa.
        Nämä hitaammat kaverit käyvät juoksulenkeillä, mutta eivät pärjää kävelyssä, mikä ihmetyttää minua suunnattomasti.
        Niin, en ole koskaan edes koulussa osannut juosta. Minulle naurettiin vaappumisen takia (jalkojen pituusero aiheutti keinumista ja vaappumista, kukaan ei vain tajunnut sitä).
        Uinnissa olen haka. Päihitin luokan pojatkin uinticooperissa. Kestävyyttä löytyy.
        Edelleen uin uimahallissa nopeiden radalla kun en kestä matelevia kanssauimareita.

        Minulla on parikin syömishäiriöistä ystävää, jotka nimenomaan tarkistavat tällaiset palstat ja masentuvat aina kun lukevat kommentteja joissa haukutaan lihavia. Vaikka he eivät ole lihavia. Mutta, heillä se vika on korvien välissä.

        Mutta, elämässä on onneksi tärkeämpiä arvoja kuin ulkoiset arvot.
        Piipahdin tänne katselemaan mitä täällä lukee, kun nämä ystävät töissä lukivat näitä kirjoituksia ääneen tuohtuneena. Piti tulla itse katsomaan, mitä täältä löytyy.

        Ps. En vieläkään ymmärrä, miksi erikseen mainostat itseäsi komeaksi.....
        Minä olen kauniiksikin kehuttu nainen, mutta en koskaan suostu olemaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka kehuvat toisten ulkonäköä tai moittivat toisten ulkonäköä. Jokainen ihminen on omannäköisensä, eikä juurikaan piirteilleen mitään voi.
        Tässä viidenkympin kynnyksellä on onneksi vara valita seuransa...

        "Jokainen ihminen on omannäköisensä, eikä juurikaan piirteilleen mitään voi."

        Paitsi mitä tulee lihavuuden aiheuttamiin ulkonäkömuutoksiin. Kuitenkin, kuten olen useasti sanonut, lihavuus ei ole ulkonäkö- vaan terveyskysymys.

        Muuten, jos nimimerkkini ei olisi Komea Mies, huomattavasti harvempi lukisi tekstejäni.


      • Kotipsykologi
        Komea Mies kirjoitti:

        "Jokainen ihminen on omannäköisensä, eikä juurikaan piirteilleen mitään voi."

        Paitsi mitä tulee lihavuuden aiheuttamiin ulkonäkömuutoksiin. Kuitenkin, kuten olen useasti sanonut, lihavuus ei ole ulkonäkö- vaan terveyskysymys.

        Muuten, jos nimimerkkini ei olisi Komea Mies, huomattavasti harvempi lukisi tekstejäni.

        "Muuten, jos nimimerkkini ei olisi Komea Mies, huomattavasti harvempi lukisi tekstejäni."

        sairaalloinen narsistisuus.


      • Kotipsykiatri
        Kotipsykologi kirjoitti:

        "Muuten, jos nimimerkkini ei olisi Komea Mies, huomattavasti harvempi lukisi tekstejäni."

        sairaalloinen narsistisuus.

        kannattaisi ehkä itse piipahtaa mielenterveystoimistossa.


      • Lukija
        Kotipsykiatri kirjoitti:

        kannattaisi ehkä itse piipahtaa mielenterveystoimistossa.

        heität omaa sontaasi sekaan. Kotipsykologi puhuu asiaa.
        Taidat olla nimimerkki Komea mies!


      • Komea Mies
        Lukija kirjoitti:

        heität omaa sontaasi sekaan. Kotipsykologi puhuu asiaa.
        Taidat olla nimimerkki Komea mies!

        Kotipsykiatri en ole minä, enkä ole hänen kanssaan samaa mieltä. En usko, että internetin välityksellä voi juurikaan analysoida toisen persoonallisuutta, joten en ota kantaa Kotipsykologin mielentilaan. Suosittelisni Kotipsykologilekin pidättäytymistä diagnooseista.

        En kirjoita tälle palstalle tai laihdutuspalstalle nykyisellään millään muulla nimellä, joten kaksoispersoona-arvailut voi samantien lopettaa. Noin vuosi sitten kirjoitin tänne toisella nimimerkillä joskin silloin vain parin viestin verran.


    • Nubis

      En jaksanut ajatuksella lukea koko keskustelua mutta halusinpa tulla sanomaan omankin näkemykseni.

      Jokaisella laihdutuspalstalla annetaan vanha hyvä neuvo syö vähemmän kuin kulutat. Tällä neuvolla kuitenkin ennemmin potkitaan lihavia päähän, kuin halutaan auttaa. Koska eivät tätä yksinkertaista totuutta ymmärrä voidaan sen varjolla heitä solvata mielin määrin.

      Ainut keino laihtua on tosiaan syödä vähemmän kuin ennen. Sen voi toteuttaa monella tavalla mutta helposti se johtaa siihen että jätetään aterioita väliin tai yritetään syödä viikkoja pelkkää porkkanaa. Siihen tavallinen ihminen kyllästyy nopeasti ja palaa turhan tuhdin ruuan pariin (esim. yksi ylim. voileipä joka päivä = 10 kiloa vuodessa).

      Ruuasta ei voi enää nauttia ja syyllisyys seuraa jokaista ateriaa. Nautinnon saamiseksi tai pahimmissa tapauksissa tunnetyhjiön täyttämiseksi tarvitaan suklaata, herkkuja...aina parempaa ja enemmän...ja syyllisyys jatkuu.

      Tämän kaiken voi välttää kun muuttaa suhdettaan ruokaan. Pitää ajatella mitä PITÄÄ syödä. Kun syö päivässä 100 g vähärasvaista proteiinia, 30 g kuituja ja lisää hyviä rasvoja alkaa elimistö voida paremmin ja ruuasta alkaa tulla OIKEASTI hyvä olo. Kun tietää syövänsä oikein ruuasta nauttii. Vanhat "herkut" eivät enää himota kun verensokeri pysyy tasaisena ja uskoa itseen alkaa pikkuhiljaa löytyä.

      Lihavuudesta on surullista kiistellä sillä se ei auta ketään. Lihavuuden vastustajat ovat perusasioista oikeassa: lihavuus ei ole maailman pahin asia mutta on helpompi, jos voi elää normaalipainon lähellä. Lihavien selittelyt eivät kuitenkaan ole pelkkää tyhmyyttä ja laiskuutta. Keinoja on mutta pitää ottaa selvää oman elimistän tarpeista, jos haluaa muuttaa elintapojaan.

      Itse en voi muuta kuin toivoa että tämä toimii. En halua palata takaisin lihomis-syyllisyys-kierteeseeen. Olen laihtunut asennemuutoksen avulla 20 kiloa mutta edelleen olen merkittävästi ylipainoinen. Olen silti tyytyväinen itseeni, edes joskus!

      • Tiu

        Laihdutukseen!


    • Pike

      Tuntuu, että lihavat ovat välillä paljonkin komeita terveempiä. Osa pointeistasi oli kyllä totta, mutta ei sinullakaan hyvin mene. Mutta ehkä ongelmasi kuuluvat toiselle palstalle. Jostain ongelmasta noin sinnikkäästi tapahtuva lihavuus kapinointi johtuu.

      • Avarakatseisuus

        Joillekin ihmisille tuottaa vaikeuksia kohdata erilaisuutta.
        Esimerkiksi lihavan ihmisen kohtaaminen saattaa ahdistaa ihmistä, joka pelkää lihovansa. Hän alkaa inhota lihavia ihmisiä ja vältellä heitä. Tai alkaa osoittaa halveksuntaa heitä kohtaan.
        Rajut hyökkäykset ylipainosta kärsiviä kohtaan ovat paha juttu.
        Kaikkien vähemmistöjen kimppuun käymisessä kannattaa muistaa, että vähemmistö kärsii jo itse syrjinnästä.
        Tämä palsta on lihaville turvallinen satama, jossa ei pitäisi esiintyä syrjintää eikä syrjiviä viestejä.
        Tällaiselle keskustelupalstalle ei saa tulla aggressiivisesti nollaamaan toisten olemassaolon oikeutusta! Jokaisella meistä on oikeus olla olemassa.
        Jos tänne tulee huutelemaan 'lihavuuden tekosyistä' ja ivaamaan ihmisiä tahdonvoiman puutteesta se on vähän sama kuin menisi DTM-ravintolaan ilkkumaan homoille että kääntykää heteroiksi.
        Kotikentällä saa olla sellainen kuin on, puolustelematta olemassaoloaan!
        Joillekin meistä painonhallinta on todella työlästä ja vaatii paljon, paljon töitä. Esimerkiksi itse en kolmivuorotyössä kertakaikkiaan jaksa enkä viitsi laskea joka ikistä suupalaa. Ei ole siihen energiaa eikä halua.


      • Komea Mies
        Avarakatseisuus kirjoitti:

        Joillekin ihmisille tuottaa vaikeuksia kohdata erilaisuutta.
        Esimerkiksi lihavan ihmisen kohtaaminen saattaa ahdistaa ihmistä, joka pelkää lihovansa. Hän alkaa inhota lihavia ihmisiä ja vältellä heitä. Tai alkaa osoittaa halveksuntaa heitä kohtaan.
        Rajut hyökkäykset ylipainosta kärsiviä kohtaan ovat paha juttu.
        Kaikkien vähemmistöjen kimppuun käymisessä kannattaa muistaa, että vähemmistö kärsii jo itse syrjinnästä.
        Tämä palsta on lihaville turvallinen satama, jossa ei pitäisi esiintyä syrjintää eikä syrjiviä viestejä.
        Tällaiselle keskustelupalstalle ei saa tulla aggressiivisesti nollaamaan toisten olemassaolon oikeutusta! Jokaisella meistä on oikeus olla olemassa.
        Jos tänne tulee huutelemaan 'lihavuuden tekosyistä' ja ivaamaan ihmisiä tahdonvoiman puutteesta se on vähän sama kuin menisi DTM-ravintolaan ilkkumaan homoille että kääntykää heteroiksi.
        Kotikentällä saa olla sellainen kuin on, puolustelematta olemassaoloaan!
        Joillekin meistä painonhallinta on todella työlästä ja vaatii paljon, paljon töitä. Esimerkiksi itse en kolmivuorotyössä kertakaikkiaan jaksa enkä viitsi laskea joka ikistä suupalaa. Ei ole siihen energiaa eikä halua.

        Lihavuus ei ole erilaisuutta, vaan terveydellinen ongelma. Homoudesta ei seuraa sydänverisuonitauteja tai nivelkulumia, eikä homosta voi muuttua heteroksi vähentämällä syömistä tai käymällä lenkillä. Laihdutusneuvojen tarkoitus ei ole syrjiä, vaan parantaa.

        Oikeus olemassaoloon on tietenkin jokaisella painosta riippumatta. Ylipainoisena olemassaolo kuitenkin jää yleensä lyhyemmäksi.

        Lisäksi huomautan, että kuvittelet minun väittävän asioita, joita en ole sanonut. En lähde arvailemaan onko tämä tahallista vai ei.


    • muija

      Lihavuus on "korvien välissä" oleva ongelma-jos aivoille annettaisiin käsky laihduttaa niin varmasti ne sen tekisi,mutta koskapa aivot on niin jumissa epäterveellisen ruokavalion seurauksena niin se käsky ei ehdi aivoihin ennen kuin sitä ollaan taas jääkaapilla.
      Yrittäkää hyvät ihmiset edes raahautua sinne vesihanan ääreen niin aivot saa edes vähän virkistystä ja ottakaa sitten selvää muista keinoista.
      Ei millään pahalla,vaan hyvällä-ja ihan vaan siksi että joskus heräisitte siitä unestanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe