Kyseessä oli 4v 11kk ikäinen narttu shaer pei.
Koira oli tiistaina 3.11.09 hyvässä terhakkaassa kunnossa. seuraavina päivinä tilanne alkoi huononemaan.
perjantaina Koira vietiin myyrmäen eläinlääkäriin, jossa munuaisarvojen todettiin olevan todella korkeat. Lääkärit epäilivät kohtutulehdusta ja suositttelivat leikkausta, mikäli munuaisarvot saataisiin laskemaan.
Leikkaus suoritettiin samana päivänä, mutta itse kohdussa ei ollut mitään tulehdusta. Lääkärit kuitenkin soittivat meille ja kysyivät leikattaisiinko se kuitenkin pois. Tämän jälkeen koira tuli illalla kotiin. Aamulla se vietiin viikin pieneläinklinikalle, jossa munuaisten todettiin menneen akuuttiin tilaan ja koira jouduttiin lopettamaan.
Haluaisinkin kysyä, miksi lääkärit jättivät sairauden etsimisen siihen, kun olivat leikattiin kohdun ja munasarjat pois turhaan? Olisiko koira pitänyt teidän mielestänne tutkia kunnolla ja selvittää, mikä on saanut munuaiset niin huonoon kuntoon?
Shar peillämme ei ollut koskaan minkäänlaisia sairauksia. Ainoastaan vatsa oli silloin tällöin löysä, kun oli syönyt jotain sopimatonta.
Onko kyseessä hoitovirhe?
Shar pein outo sairaus ja kuolema
16
1280
Vastaukset
Ensin osanottoni koirasi menehtymisen johdosta.
Hoitovirheestä en osaa sanoa mutta mistä ihmeestä sen munuaisten stoppaaminen johtui.
Onko mitään mahdollisuutta että koira olisi päässyt syömään jotain lääkettä tai kemikaalia?
Kuulostaa kovin oudolta jos perusterveen koiran munuaiset yhtäkkiä menevät sököksi.
Yksi juttu tuli mieleen, onko koira uinut tai muuten kylmettänyt itseään esimerkiksi viimeisen kuukauden-puolentoista aikana?Jos on ollut piilossa oireeton virtsatietulehdus se on saanut ehkä edetä munuaisiin salakavalasti tuhoten ne.- Sama jätkä
Lumo oli ultraäänikuvattu sairaalassa, jossa oli näkynyt tulehduksen merkkejä. Lääkärit vain epäilivät, että kyseessä on kohduntulehdus. Ihmetyttää vaan se, että jos kesken leikkauksen havaitaan, että kohdussa ei olekaan mitään vikaa, niin olisi luullut, että leikkaus keskeytetään eikä omistajalle soiteta, että "leikataanko kohtu pois, nyt kun vatsa on auki" niinkuin myyrmäestä tehtiin. Oisi luullut, että ehdottavat jotain muuta lääkitystä ja kertoneet Viikin pieneläinklinikasta, jonne se oltaisiin voitu viedä hoitoon.
Viikissä tosiaan lääkärit katsoivat papereita ja sanoivat, että munuaiset ovat akuutissa tilassa eikä mitään ole tehtävissä.
Itse en jaksa uskoa, että koira olisi syönyt mitään kemikaaleja eikä se koskaan suostunut menemään edes lähelle vettä.
Minä pelkään, että kyseessä oli rahastuksen makua. - Minä taas
Onko tämä sairaus sinulle tuttu? Ihmetyttää tosin, että yhtenä päivänä koira on kunnossa ja seuraavina tekee kuolemaa.
Sama jätkä kirjoitti:
Lumo oli ultraäänikuvattu sairaalassa, jossa oli näkynyt tulehduksen merkkejä. Lääkärit vain epäilivät, että kyseessä on kohduntulehdus. Ihmetyttää vaan se, että jos kesken leikkauksen havaitaan, että kohdussa ei olekaan mitään vikaa, niin olisi luullut, että leikkaus keskeytetään eikä omistajalle soiteta, että "leikataanko kohtu pois, nyt kun vatsa on auki" niinkuin myyrmäestä tehtiin. Oisi luullut, että ehdottavat jotain muuta lääkitystä ja kertoneet Viikin pieneläinklinikasta, jonne se oltaisiin voitu viedä hoitoon.
Viikissä tosiaan lääkärit katsoivat papereita ja sanoivat, että munuaiset ovat akuutissa tilassa eikä mitään ole tehtävissä.
Itse en jaksa uskoa, että koira olisi syönyt mitään kemikaaleja eikä se koskaan suostunut menemään edes lähelle vettä.
Minä pelkään, että kyseessä oli rahastuksen makua.Kaikki on mahdollista, mulla tuli vastaan kerran tilanne että eräs eläinklinikka ehdotti liki 13-vuotiaalle koiralleni tosi suurta leikkausta ja väittivät että koira tervehtyy täysin.
Kysyin toisen lääkärin mielipidettä, kertoi että kyseisessä vaivassa koira olisi uudestaan samassa kunnossa viimeistään puolen vuoden kuluttua.
Vaikea sanoa että mikä oli syy siihen että hoito jätettiin kesken.
Kysyivätkö lupaa selvittää lisätutkimuksilla muiden sairauksien mahdollisuutta? Nykylaki kun sanoo että mitään ei saa tehdä ilman omistajan lupaa.Minä taas kirjoitti:
Onko tämä sairaus sinulle tuttu? Ihmetyttää tosin, että yhtenä päivänä koira on kunnossa ja seuraavina tekee kuolemaa.
En ole ikinä nähnyt yhtään sitä sairastavaa, ja muutenkin aika vähän tiedän tuosta mutta jotenkin outoa että muutamassa päivässä tuhoaisi munuaiset.
- I feel the same
Haukullinen kirjoitti:
Kaikki on mahdollista, mulla tuli vastaan kerran tilanne että eräs eläinklinikka ehdotti liki 13-vuotiaalle koiralleni tosi suurta leikkausta ja väittivät että koira tervehtyy täysin.
Kysyin toisen lääkärin mielipidettä, kertoi että kyseisessä vaivassa koira olisi uudestaan samassa kunnossa viimeistään puolen vuoden kuluttua.
Vaikea sanoa että mikä oli syy siihen että hoito jätettiin kesken.
Kysyivätkö lupaa selvittää lisätutkimuksilla muiden sairauksien mahdollisuutta? Nykylaki kun sanoo että mitään ei saa tehdä ilman omistajan lupaa.Kysyivät vaan, että leikataanko tuo kohtu pois, nyt kun vatsa on avattu. Sen jälkeen lähetettiin kotiin.
Minun mielestäni heidän olisi pitänyt selvittää, miksi maksa-arvot ja munuaiset olivat niin sekaisin. I feel the same kirjoitti:
Kysyivät vaan, että leikataanko tuo kohtu pois, nyt kun vatsa on avattu. Sen jälkeen lähetettiin kotiin.
Minun mielestäni heidän olisi pitänyt selvittää, miksi maksa-arvot ja munuaiset olivat niin sekaisin.Koska ei voida olettaa että koiran omistaja on asiantuntija niin mun mielestäni hyvä lääkäri olisi sanonut että syyksi ei osoittautunut kohtutulehdus, haluatko että jatkamme tutkimuksia.
Vähän vaikea sanoa voisko olla hoitovirheestä kyse koska koirahan ei saanut hoitoa kohdunpoiston lisäksi.
Tiedän että nyt sulla on mielessä monta muttaa ja entä jos-kysymystä, tuossa tilanteessa taatusti miettii että olisiko koira pelastunut jos se olisi päässyt toiseen paikkaan ajoissa.
Todennäköisesti ei olisi selvinnyt silti jos kerran munuaiset olivat totaalisesti loppu.
Mua ihmetyttää suuresti se että miksi munuaiset pettivät niin äkkiä.Siksi ajattelin että voisko olla pitkään oireettomana ollut virtsatietulehdus.Sehän ei ylempiin virtsateihin mennessään aina tee edes sitä jatkuvaa pissaamista joka on selkeä oire.
Otettiinko siltä pissakoetta missään vaiheessa?
Sinuna kysyisin ekasta klinikasta miksi tutkimuksia ei jatkettu. Mahdolliseen hoitovirheeseen en ota kanstaa, mutta aika hurjalta tuo kuullostaa.
Syitä en lähde arvuuttelemaan. Kysäisisin myös koiran lopettaneelta eläinlääkäriltä mitä hän epäilee vai epäilikö mitään. Nuo yht'äkkiset jutut jäävät askarruttamaan melkoisesti ellei niihin saa selvyyttä.No ei muut voi toisten aivoituksista tietää ja tekemisistä tai jättämisistä,eli kyllä täytyy ihan itse suoraan kysyä aina lekureilta miksi mitäkin tekee tai jättää tekemättä.
Olisi pitänyt tutkia tai sanoa,ettei esim.ole resursseja,jos näin on ollut tilanne.
Hoiitovirheestä on viimekädessä vaikea sanoa,kun ei tiedä kuin toisen osapuolen kanta.Mutta tietäkseni voi tehdä valituksen tätä nykyään valituslautakunnalle myös eläinlääkäreistä (kannattaa tarkistaa),jos niikseen katsoo syytä olevan.
Ja epäselvissä kuolemantapauksissa ei olisi pahitteeksi teetättää ruumiinavausta.
Ikävä tapaus jokatapauksessa,osanotot.
ps.Kannattaa ilmoittaa rotuyhdistykselle ja kysyä myös sieltä,onko tiedossa vastaavanlaisia tapauksia rodussa.- Dead but dreaming
Lääkäri soitti tänään ja pahoitteli virheellistä diagnoosia. Katsotaan mitä asian suhteen tapahtuu.
- Shar pei........
Länsi-vantaan eläinlääkäriasema tarjosi 200 euroa korvausta turhasta leikkauksesta.................Kieltäydyin kohteliaasti.
En viitsi osoittaa ottamalla vastaan tuollaista korvausta, että tyydyn tulokseen ja annan anteeksi tapahtuneen. Pitäköön rahansa, mutta toivottavasti hoitavat muut koirat paremmin, eivätkä diagnooseja arvaillen.
- Shar pei
Länsi-vantaan eläinlääkäri maksoi 200 euroa eli palautti leikkauksesta koituneet kulut meille takaisin ja pahoitteli tapahtunutta diagnoosivirhettä.
Jotenkin jäi paha maku koko hommasta. Voivat olla varmoja siitä, kun kerran diagnosoivat sairauksia yhtä hyvin kuin leikkaavat koirien kynsiäkin ettei ainakaan meidän koiraa sinne enää viedä.Minä olisin ilmoittanut tyytymättömyyteni läänineläinlääkärille, eli tehnyt valituksen. Sillä ei koiraa olisi saanut takaisin, mutta saanut ehkä huomautuksen sille eläinlääkäriasemalle. Neuvovat ainakin eteenpäin.
http://www.intermin.fi/lh/lansi/sto/home.nsf/pages/F3A32C20DCF9206CC2256BD80032E789- 2+6
umalehtinen kirjoitti:
Minä olisin ilmoittanut tyytymättömyyteni läänineläinlääkärille, eli tehnyt valituksen. Sillä ei koiraa olisi saanut takaisin, mutta saanut ehkä huomautuksen sille eläinlääkäriasemalle. Neuvovat ainakin eteenpäin.
http://www.intermin.fi/lh/lansi/sto/home.nsf/pages/F3A32C20DCF9206CC2256BD80032E789sun mielipitees on persiist niiku yleens aina,eikä miille anneta juurikaan muuta arvoa kuin mitä paskapaperille.
- ummu moi
moi ummu
- Lieron omistaja
Ikävää, että näin tämän keskustelun vasta nyt. Koiran munuaisten pettäminen antaa oireita vasta sitten, kun 70% niiden kudoksesta on jo tuhoutunut.
Tämä on ollut eläinlääkäriltä selvä hoitovirhe! Siksi pykivät palauttamaan sitä 200€ ettet vaan ilmoita mihinkään.
NÄMÄ TAPAUKSET PITÄISI AINA RAPORTOIDA ETEEN PÄIN, tai ne ei koskaan lopu.
Eläinlääkärit tekevät niin pöyristyttäviä virheitä, että siihen olisi tultava loppu. Munuaisten pettäminen näkyy kyllä verikokeissa KUNHAN SE TESTI TEHDÄÄN JA OSATAAN TULKITA OIKEIN!!!!
Saako sellaista kysyä, että oliko koirasi suomalaisesta kennelistä???? Ei tarvitse sanoa mistä kennelistä, mutta kun yksikään suomalainen kasvattaja ei ole ilmoittanut että olisi heidän kasvattejaan jouduttu lopettamaan munuaisvian takia, niin ajattelin että oletko ilmoittanut koiran kasvattajalle tästä tapauksesta.
Voi harmi, että huomasin tämän vasta nyt. Me haastoimme tuttavan kanssa eläinlääkäriaseman oikeuteen ja saimme tuntuvat korvaukset. Ei ollut kyllä tämä mainitsemasi. En voi kertoa mikä, sillä allekirjoitimme sopimuksen, että asiaa ei julkisteta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6103136Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu962611Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211661Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771572Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101490Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔451466- 691424
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3141332- 271318
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901213