Onko kellään vinkkejä mitä tähän oloon auttaisi. Koko ajan mieletön väsymys ja pahoinvoiva olo.
Onko jotain luontaistuotteita jotka olisi tehonnut näihin oireisiin?
6+1 ja kauhee pahoinvointi
20
1008
Vastaukset
- Rv29
suositella, kas kun suurinta osaa ei ole tutkittu kovinkaan kummoisesti.
Itse sain apua B-vitamiinivalmisteesta, sain siihen lääkäriltäni reseptinkin.
Jaksamisia!- Ninnaliinuska
"Yleensä oireet eivät haittaa normaalia elämää. Moni kuitenkin joutuu muuttamaan ruokavaliotaan, ja on hyvä jättää kahvi, happamat ja kovin maustetut ruoat pois. Kannattaa syödä usein mutta pieniä aterioita sekä juoda nesteitä, jotka tuntuvat parhaiten pysyvän sisällä. Lääkehoidoista ei yleensä ole apua. Hoidoksi on käytetty B6-vitamiinia (annoksella 10–25 mg × 3), mutta tieteellistä näyttöä sen tehosta ei ole. Onneksi voimakkaampikaan pahoinvointi ei vaurioita sikiötä.
Närästykseen voi hankalissa tilanteissa käyttää tilapäisesti happolääkkeitä (antasideja tai H2-salpaajia). Pienet välipalat kannattaa muistaa, koska närästys ja pahoinvointi voimistuvat tyhjällä vatsalla. Ummetuksen hoidossa kuitupitoinen ruokavalio on tärkeä. Lisäksi voidaan käyttää ummetuslääkkeitä (ns. bulk-laksatiiveja tai esimerkiksi laktuloosia tai magnesiamaitoa). "
Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8606389
"Yleensä oireet eivät haittaa normaalia elämää. Moni kuitenkin joutuu muuttamaan ruokavaliotaan, ja on hyvä jättää kahvi, happamat ja kovin maustetut ruoat pois. Kannattaa syödä usein mutta pieniä aterioita sekä juoda nesteitä, jotka tuntuvat parhaiten pysyvän sisällä. Riittävä lepo, ärsyttävien hajujen, makujen ja tilanteiden välttäminen auttaa myös usein. Lääkehoidoista ei yleensä ole apua."
Lähde: http://www.pahoinvointi.fi/raskauspahoinvointi/raskauspahoinvoinnin-itsehoito.php
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Categories/Raskaus_ja_aitiys/Raskauspahoinvointi
- 29+6
pahaanoloon en osaa juurikaan mitään neuvoa antaa, itselläni ei ole ollut koko raskauden aikana sellaista pahemmin. Mutta tuon väsymyksen tiedän kyllä omasta takaa paremmin kuin mitään! Heh, juuri noilla samaisilla viikoilla mullakin oli kaamea väsymys ja turta olo. Lepoa vain, ehkä se auttaisi siihen pahaanoloonkin!
- heidi--
Mulla on sama homma.. Pahoinvointi alko viikolla 6 ja vielä jatkuu! olen nyt rv 11 1 :) nyt jo vähän hellittänyt, että ei ole joka iltasta! Mulla on siis yleensä iltapahoinvointia ja yöllä. Aamulla ei ole mitään. Välillä se alkaa aamupäivällä ja kestää yöhön saakka. Vaikka kuinka teki pahaa ja oksetti niin pakotin itseni syömään.. Muuten olo vain paheni jos maha oli tyhjä..! Yölläki piti alussa nousta syömään leipää tai muuta.. :) Joten kilojakin on lisää tullut heti 3kg... :/ yh..
Neuvolassa neuvottiin, että kannattee ainakin huolehtia siitä, että vatsassa on koko ajan ruokaa. Jos maha on tyhjä niin olo vaan pahenee ja ite huomasin saman.. Kyllä se vähän auttaa.. :) - voi ei..
heidi-- kirjoitti:
Mulla on sama homma.. Pahoinvointi alko viikolla 6 ja vielä jatkuu! olen nyt rv 11 1 :) nyt jo vähän hellittänyt, että ei ole joka iltasta! Mulla on siis yleensä iltapahoinvointia ja yöllä. Aamulla ei ole mitään. Välillä se alkaa aamupäivällä ja kestää yöhön saakka. Vaikka kuinka teki pahaa ja oksetti niin pakotin itseni syömään.. Muuten olo vain paheni jos maha oli tyhjä..! Yölläki piti alussa nousta syömään leipää tai muuta.. :) Joten kilojakin on lisää tullut heti 3kg... :/ yh..
Neuvolassa neuvottiin, että kannattee ainakin huolehtia siitä, että vatsassa on koko ajan ruokaa. Jos maha on tyhjä niin olo vaan pahenee ja ite huomasin saman.. Kyllä se vähän auttaa.. :)en haluais masentaa mutta itsellä alkoi phv tasan rv 6 ja jatkui aina vkolle: 15 aamusta iltaan, aivan järetöntä. eipä siihen oikein toisten vinkit tehoa ym on vaan itse selvitettävä mistä vois olla apua. itselläni ei ollut mistään. sitten rv 16 helpotti pelkästään niin etä nyt on vaan aamulla huono olo ja menee heti ohi kun syö kunnon ruuan. nyt rv 24.
mutta se oli aivan kamalaa aikaa, välillä saikulla, 1vkoa etten syönyt oikein mitään. ehkä hyvällä tuurilla mandariini meni alas. itse en pystynyt syömään imelää.hyi, kaikki raikas kiinnosti ennemmin. nyt voi syödä normaalisti jo! ja silloin oli myös se että tuntui ettei voi juoda mitään! appelsiinistöä puristettu tuoremehu meni jotenkin alas.
nyt taas jano on jokoajan ja uon paljon, tosi vai vettä, edelleen on tiettyihin ruokiin yök ja juomiin, esim limsa ja kahvi jäi kokonaan pois, enkä ole niihin palannut. jotenkkin vaan ällöttää ajatus ja terveellisempihän se näin on. phv tosiaan ja kuvotus oli ei kyennyt kauppaankaan menemään saatika jääkaappia aukasemaan. oksensin pari kertaa oikein kunnolla. TSEMPPIÄ SINNE! - SusaM
voi ei.. kirjoitti:
en haluais masentaa mutta itsellä alkoi phv tasan rv 6 ja jatkui aina vkolle: 15 aamusta iltaan, aivan järetöntä. eipä siihen oikein toisten vinkit tehoa ym on vaan itse selvitettävä mistä vois olla apua. itselläni ei ollut mistään. sitten rv 16 helpotti pelkästään niin etä nyt on vaan aamulla huono olo ja menee heti ohi kun syö kunnon ruuan. nyt rv 24.
mutta se oli aivan kamalaa aikaa, välillä saikulla, 1vkoa etten syönyt oikein mitään. ehkä hyvällä tuurilla mandariini meni alas. itse en pystynyt syömään imelää.hyi, kaikki raikas kiinnosti ennemmin. nyt voi syödä normaalisti jo! ja silloin oli myös se että tuntui ettei voi juoda mitään! appelsiinistöä puristettu tuoremehu meni jotenkin alas.
nyt taas jano on jokoajan ja uon paljon, tosi vai vettä, edelleen on tiettyihin ruokiin yök ja juomiin, esim limsa ja kahvi jäi kokonaan pois, enkä ole niihin palannut. jotenkkin vaan ällöttää ajatus ja terveellisempihän se näin on. phv tosiaan ja kuvotus oli ei kyennyt kauppaankaan menemään saatika jääkaappia aukasemaan. oksensin pari kertaa oikein kunnolla. TSEMPPIÄ SINNE!Minulla oli sama, että ainoastaan kaikki raikas syötävä upposi alkuraskaudesta. Elin hedelmillä, salaateilla, piimällä ja jogurteilla (ainoastaan Valion 30 % vähemmän sokeria jogurtit kävivät). Suolakeksit ja korput kävivät myös. Minun oli pakko saada jotakin alas kahden tunnin välein, niin paha olo ei yltynyt oksenteluksi, vaikka koko ajan oli sellainen olo että olisi voinut oksentaa ihan koska vaan. Paino putosi 3 kg. Pahoinvointi alkoi helpottaa viikolla 10 ja sen jälkeen olen osannut nauttia todella paljon raskaana olosta, kun tuosta painajaisesta pääsin:) Edelleenkään ei tee makeaa mieli normaaliin tapaan, vaikka pahoinvointia ei enää olekaan. Se on hyvä, että ruokavalio tuli kuin itsestään terveellisemmäksi, ennen söin tosi paljon makeaa. Minun on vaikea ymmärtää sitä, miten jotkut syövät raskauspahoinvoinnin aikaan sipsejä, hampurilaisia ym., kun muuta eivät kuulemma pysty syömään, mutta nämä ovat muutenkin henkimaailman asioita:o Jokaisen pitää vaan yrittää löytää se oma juttunsa miten parhaiten pärjää pahoinvoinnin kanssa. Se on useimmille ellei kaikille yhteistä, että ihan tyhjä maha pahentaa pahoinvointia ja lepäily helpottaa oloa.
- Pikkumymmeli:)
Mulle on pahoinvointiin suositeltu vaikka mitä kikkoja, mutta eivätpä ole auttaneet. Nyt olen ollut 2kk sairaslomalla rajun oksentelun takia. Välillä on huonompia ja välillä parempia päiviä. En sentään tippaan ole kuitenkaan joutunut. Ei mulla oikein muuta neuvoa ole kuin että yritä syödä silloin kun tuntuu siltä, ettet ihan pääse kuihtumaan. Vauvahan kyllä ottaa tarvitsemansa.
Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! Ei tää helppoa ole, mutta onneksi on hyvä syy :)- heip!
mä laihduin silloin alkuraskaudesta kun en voinut sydä juuri mitn, mutta tulihan ne kilot takas ;)
- Lauraaaa
Helpottavaa kuulla että muillakin samanlaista pahoinvointia kuin itsellä. Suurin osa kavereista tai tutuista ei ymmärrä mitä tämä on, kun ovat itse (onnekseen) oksentaneet joskus aamulla jne. Minulla paha olo, heikottava ja oksettava olo aamusta iltaan. Mitään ei tee mieli syödä mutta pakolla menee jotain joskus alas. Lääkäri määräsi pahoinvointiin Primperan nimistä lääkettä jossa pakkausselosteessa lukee ettei suositella raskaana oleville!!! Minulla on yksi lapsi ennestään, 4 vuotias, ja hänen odotusaikana pahaolo kesti rv 7 rv 17 saakka jolloin rupesi pikkuhiljaa helpottamaan ja pahoinvointi oli tuosta alkaen vain aamuisin ja helpotti klo 12 mennessä. Vinkkejä en osaa kertoa, itse jos oksensin aina parikin päivää putkeen niin kävin välilllä tiputuksessa saamassa ravintoa ja nesteitä. VINKKEJÄ kaipaisin itsekin tähän oloon :)
- kerrankokenut
Eipä siihen oikee mikää auta, se on kestettävä. Pian se ohi menee n vk13 alkaen oot elämäs kunnossa!
- Mini72
Tuo neuvo että syö tarpeeksi usein on auttanut jonkin verran. Vaikka kuinka olisi etova olo niin koitan miettiä jotain mikä voisi vähänkin maistua ja siitä lähdetään liikkeelle, sen jälkeen saattaa maistua jotain muuta ja en päästä ruokailuväliä liian pitkäksi. Onhan tämä erikoislaatuinen tilanne kun yleensä ruoan kanssa ei ole ongelmia, kaikki käy.
Vauvan purkkiruokasoseista päärynä menee alkupalana, mielellään jääkaappikylmänä, jotenkin kylmä ja raikas vähän houkuttaa. Ruileipä on on myös tuntunut parantavan oloa. Ylipäätään kiinnostus ruokaa kohtaan on lähellä nollaa, täytyy vaan pakottaa itsensä syömään ettei tule kauheempi olo.
Unenmäärällä ei ole loppua, voisin jäädä sänkyyn koko päiväksi muttei se valitettavasti ole mahdollista. - sjp80
Mini72 kirjoitti:
Tuo neuvo että syö tarpeeksi usein on auttanut jonkin verran. Vaikka kuinka olisi etova olo niin koitan miettiä jotain mikä voisi vähänkin maistua ja siitä lähdetään liikkeelle, sen jälkeen saattaa maistua jotain muuta ja en päästä ruokailuväliä liian pitkäksi. Onhan tämä erikoislaatuinen tilanne kun yleensä ruoan kanssa ei ole ongelmia, kaikki käy.
Vauvan purkkiruokasoseista päärynä menee alkupalana, mielellään jääkaappikylmänä, jotenkin kylmä ja raikas vähän houkuttaa. Ruileipä on on myös tuntunut parantavan oloa. Ylipäätään kiinnostus ruokaa kohtaan on lähellä nollaa, täytyy vaan pakottaa itsensä syömään ettei tule kauheempi olo.
Unenmäärällä ei ole loppua, voisin jäädä sänkyyn koko päiväksi muttei se valitettavasti ole mahdollista.toi raskauspahoinvointi ei kyl mitään kivaa ole... mutta tosiaan syöminen auttaa.. sitte yx on suolaa(rakeista) kielen alle... se saattaa helpottaa... ja tuore inkivääri tee.. sitä ei paljoa sais juoda, mutta voi muutaman lasin päivässä... eli keitä vettä, ja ku vesi kiehuu, raasta inkivääriä kiehuvaan veteen.. ( ei hirveän paljo) ota vesi pois liedeltä ja anna hautua n. pari minuuttia.. sit inkiväärit sieltä pois.. auttaa... mutta tosiaan vaikka aamupäivästä lasillinen, tai sit juot pitkin päivää sen pari lasia... :)
- yökyök
sjp80 kirjoitti:
toi raskauspahoinvointi ei kyl mitään kivaa ole... mutta tosiaan syöminen auttaa.. sitte yx on suolaa(rakeista) kielen alle... se saattaa helpottaa... ja tuore inkivääri tee.. sitä ei paljoa sais juoda, mutta voi muutaman lasin päivässä... eli keitä vettä, ja ku vesi kiehuu, raasta inkivääriä kiehuvaan veteen.. ( ei hirveän paljo) ota vesi pois liedeltä ja anna hautua n. pari minuuttia.. sit inkiväärit sieltä pois.. auttaa... mutta tosiaan vaikka aamupäivästä lasillinen, tai sit juot pitkin päivää sen pari lasia... :)
itsekin kärsin ympärivuorokautisesta rajusta pahoinvoinnista ensimmäisessä raskaudessani 17 viikolle saakka, eli suoraan sanottuna ensimmäiset 4kk vessanpönttö oli paras ystävä. itselläni hiukan helpotti kun söi tiuhaan tahtiin pienen pieniä määriä kerrallaan. ei tosin mitään rasvaista, vaan ihan jotain jogurttia, keksejä, hedelmiä, vihanneksia..ym ja b-vitamiini valmisteet auttoivat kanssa. ja makeaa mehua join kanssa että sai jotenkuten pidettyä verensokerin järkevissä lukemissa niin ei tarvinnut niin paljon pyörtyillä. rauhalliset kävelylenkit ulkona raikkaassa pakkassäässä toivat myös apua minun kohdallani, vaikka toivottomalta välillä tuntuikin se uloslähtö.. toivottavasti saat helpotusta pahoinvointiisi ja onnea odotukseen..:)
- 5412245522
sjp80 kirjoitti:
toi raskauspahoinvointi ei kyl mitään kivaa ole... mutta tosiaan syöminen auttaa.. sitte yx on suolaa(rakeista) kielen alle... se saattaa helpottaa... ja tuore inkivääri tee.. sitä ei paljoa sais juoda, mutta voi muutaman lasin päivässä... eli keitä vettä, ja ku vesi kiehuu, raasta inkivääriä kiehuvaan veteen.. ( ei hirveän paljo) ota vesi pois liedeltä ja anna hautua n. pari minuuttia.. sit inkiväärit sieltä pois.. auttaa... mutta tosiaan vaikka aamupäivästä lasillinen, tai sit juot pitkin päivää sen pari lasia... :)
Ja mikähän tämäkin onnittelu oli, kyllä jokaisen ihmisen pitäisi tajuta se, että äidin voinnilla, raskausmahan muodolla tai kuun asennolla ei ole mitään ennustuskykyä sen suhteen tuleeko sieltä tyttö vai poika!!!
P.s. Minulla oli voimakas raskauspahoinvointi ja odotan poikaa. - yörkpyörk
Eipä ole täällä yhtään olo parantunut vaikka rv 13 oli ja meni ajat sitten...
- marete
Oksensin ihan koko raskauden ajan, ympäri vuorokauden, molemmissa raskauksissani. Kaikilla ei siis lopu pahoinvointi ekan kolmanneksen jälkeen! Mikään ei auttanut ja synnytyslaitokselta lähdin 10 kiloa laihempana kun ennen raskautta, lapset onneksi syntyivät ihan hyvän kokoisina.
Toinen tyttö ja toinen poika, eli ei ole täällä pahoinvoinnin määrä kertonut sukupuolta...
- engelmama
Hei!
Kokeile syödä jotain kuivaa ja vähärasvaista, esim. voileipäkeksejä tms. Itsellä juuri tuollainen auttoi alussa hyvin. Väsymykseen ei valitettavasti ole lääkettä tarjolla.
Kyllä se siitä joskus helpottaa. Itsellä on nyt rv. 15 6 ja enää on pahoinvointia vain aamuisin. Silloinkin auttaa, kun heti ylösnousemisen jälkeen nakerran palan keksiä tms. kuivaa. - miukunen
eli minullakin on ollut kamalaa pahoinvointia koko alkuraskauden ajan. ja se ei oo kyllä kivaa. minulla alkoi pahoinvoinnit n. rv 5 ja kesti aktiivisena rv 15.. tosin olen vieläkin silloin tällöin yökännyt esimerkiksi aamuvarhain tai jonkun pahan hajun vuoksi :p nyt olen menossa rv 17 2 ja helpottaa jo, jaksamisia sulle ja koeta edes limua tai hedelmiä syödä, ne minulla ainakin auttoi ja mehujäät myös :)
- äiti30v
auttoi väsymykseen 10h yöunet päikkärit noin parin tunnin mut pahoinvointiin ei mikään :/ Mut loppui onneksi jo 10viikolla sit ku alko niin aikasin ,huh! :) Ja neuvolasta käskettiin vetää pari särkylääkettä aina kun olo oli mahdollisimman huono joten niitä sit tuli otettua joka päivä vaik eihän se auttanu muuhun ku päänsärkyyn jotenkin.. Tsemppiä sinne päin kyllä se pian toivottavasti menee ohi.
- apua on.
"Soveltuuko tuote raskaana oleville?
Olemme kysyneet tätä asiaa usealta kanssamme yhteistyössä toimivalta lääkäriltä, jotka ovat hyvin perehtyneet ravintolisien käyttöön. Heidän mielipiteensä on, että Mivitotalin käytölle ei ole mitään estettä raskauden tai imetyksen aikana. Useat heistä suosittelevat potilailleen Mivitotalin käyttöä ja kehottavat jatkamaan sitä raskauden sekä imetyksen aikana.
Mivitotalin etiketissä oleva merkintä "Ei suositella raskaana oleville", tulee poistumaan, koska sen käytölle raskauden aikana ei ole estettä. Tämä etikettien muutostyö on jo menossa. Missään muissa maissa, jossa Mivitotalia on saatavana, tätä merkintää ei ole käytössä. Mm. Ruotsissa, jossa Mivitotal on ollut markkinoilla pidempään ja on siten tunnetumpi valmiste, sen käyttöä suositellaan useissa neuvoloissa terveydenhoitajien ja lääkäreiden toimesta.
Mivitotal ei sisällä A-vitamiinia, mitä yleensä kehotetaan välttämään raskauden aikana. Mivitotal sisältää beetakaroteenia, josta elimistössä muodostuu A-vitamiinia tarpeen mukaan, mutta ei liiallisia määriä. Tämäkin osaltaan tekee Mivitotalista turvallisen valmisteen. Mivitotal ei myöskään sisällä täyteaineita, kuten sokeria
Riittävä tärkeiden ravintoaineiden saanti tukee äidin sekä sikiön hyvinvointia raskauden aikana. Se myös auttaa äitiä jaksamaan paremmin, ja antaa voimia synnytyksen jälkeiseen aikaan. Puutteellinen ravintoaineiden saanti voi lisätä riskiä äidin uupumukseen ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen (on tärkeä huomioida myös riittävä omega-3-rasvahappojen saanti). Riittävästä ravintoaineiden saannista tulee huolehtia myös imetyksen aikana, koska imetys kuluttaa kehon ravintoainevarantoja. Kun äiti huolehtii omasta monipuolisesta ravintoaineiden saannistaan, hyötyy myös vauva siitä imetyksen välityksellä. Mivitotal on helppo tapa turvata ravintoaineiden saantiaan sen monipuolisuuden ja hyvän imeytyvyyden vuoksi."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467