20 vuotta sitten muuri murtui

Jere-lahti

ja eräs aikakausi Euroopassa päättyi, tosin Neuvostoliitto vielä sitkutteli jonkin aijan verran,
vuoteen 1991. Itse kävin DDR:n puolella Itä-Berliinissä vuonna 1988 ja 1990 keväällä vähän
ennen Saksojen yhdistymistä ajeltiin Lübeckistä entiselle itä-puolelle Rostockiin, silloin sai
jo muistaakseni vapaasti kulkea.

Itä-Berliini oli mielestäni teinipoikana äärimmäisen ankea ja jollain tapaa pelottavakin
paikka, josta tuntui mukavalta palata mahdollisimman nopeasti takaisin länteen, mutta
ainakin nyt 20 vuotta jälkeenpäin ajateltuna , oli tavallaan hienoa, että ehti moisen
paikan näkemään, valokuviakin on vaikka kuinka paljon. :)

6

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mommoli

Länsi-saksa antoi yksityishenkilöille saman verran demmejä,kuin oli idän puolella tilillä,saksalaisen ystäväni kanssa rikastuttiin niin sanotusti "yhdessä yössä".

• Pukeli 1

maailmanluokan esityksistä, joka oikeastaan kuvaa työväenluokan nousua jossakin itä-blokin maassa ennen, kun kommunismi kietaisi ne rautaisen esirippunsa syleilyyn. http://www.youtube.com/watch?v=2aK68IdDuGM

• iha okei

iha okei

• Mature.

Kommunistinen aate on kuollut ja kuopattu. Kolminkertainen kertainen eläköön kapitalismille. Eläköön Eläköön Eläköön.

• iha okei?

mut mites ihailemas natsisaksa?

• Simonicus

Aika koiramaista pulinaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2045
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      327
      1250
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      90
      1107
    4. 113
      938
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      918
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      63
      875
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      849
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      21
      785
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      769
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    Aihe