munuaissairaus

ninui29

Milloin koira on lopetettava munuaissairauden takia?
Oma rakas koirani sairastui nyt munuaisvikaan ja saa dieettiruokaa nyt yli puoli vuotta dieetillä..mutta sairaus on etenevä ja haluaisin tietää milloin on aika tehdä raskas päätös..nyt tällä hetkellä koiruus menee tunnin lenkin ja syö hyvin mutta pissii alleen ja juo suht paljon..eli kokemuksia miten tämä sairaus etenee ja miten minun kuuluu toimia ettei koirani kärsi minun tietämättömyyteni takia.

14

11092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tawny

      omalla koiralla on myös munuaisvaivoja ja ell sanoi että kun hengityksessä alkaa haista ammoniakki, on aika tehdä päätös dialyysistä tai piikistä.. Sanoi myös että jos koiran antaa kuolla kotiin niin sille ei tule kipuja koska on lähestulkoon tajuton, koska suonissa kiertää myrkyllistä verta, mutta näky ei ole kaunis. itse en aio odottaa liian pitkälle vaan varaan ajan kun henki haisee. Suosittelen kyselemään eläinlääkäreiltä.. itse kävin puhelinrumbaa siihen asti että ymmärsin asian (kiitos kärsivälliselle luottoeläinlääkärille)..

      • ninui29

        En ollut huomannut viestiäsi...joten palaan asiaan nyt. kertoisitko vielä mitä muita oireita oli ja millainen koirasi oli hyvinä päivinä?
        oksensiko oliko selkä köyryssä eli kiputuntemukset
        ja miten muuten oli haisteliko, söikö hyvin lenkkeili etc..


      • ninui29
        ninui29 kirjoitti:

        En ollut huomannut viestiäsi...joten palaan asiaan nyt. kertoisitko vielä mitä muita oireita oli ja millainen koirasi oli hyvinä päivinä?
        oksensiko oliko selkä köyryssä eli kiputuntemukset
        ja miten muuten oli haisteliko, söikö hyvin lenkkeili etc..

        omani on nyt parempi..lenkkeilee haistelee juo suht paljon ja vien ulos usein 5-6tunnin välein (olen kotosalla koko ajan)..mutta silti tuntuu että kipujakin vaimeus ja joskus ylimääräinen läähätys kun kaiken pitäisi olla reilassa(tosin läähättää monesta eri syystä ulosviemisen, veden puutteen, lääkkeen, ruuan takia etc)..vaikea jotenkin tietää ja raskas tuo päätös.
        joskus miettii onko kyse omasta jaksamisesta ja mukavuuden halusta vai onko koirallani vielä elämänhalua jotta päätös on siirrettävä. Ulkopuoliset ei huomaa eroa koirassani kun sillä on hyviä hetkiä.

        mitkä munuaisarvot koirallasi on ?


      • tawny
        ninui29 kirjoitti:

        omani on nyt parempi..lenkkeilee haistelee juo suht paljon ja vien ulos usein 5-6tunnin välein (olen kotosalla koko ajan)..mutta silti tuntuu että kipujakin vaimeus ja joskus ylimääräinen läähätys kun kaiken pitäisi olla reilassa(tosin läähättää monesta eri syystä ulosviemisen, veden puutteen, lääkkeen, ruuan takia etc)..vaikea jotenkin tietää ja raskas tuo päätös.
        joskus miettii onko kyse omasta jaksamisesta ja mukavuuden halusta vai onko koirallani vielä elämänhalua jotta päätös on siirrettävä. Ulkopuoliset ei huomaa eroa koirassani kun sillä on hyviä hetkiä.

        mitkä munuaisarvot koirallasi on ?

        koirallani todettiin munuaisten vajaatoiminta viime toukokuussa jolloin munuaisarvo oli jotain 17 pintaan.. vein sen eläinlääkäriin kun sille tuli kipukohtauksia jolloin se vain jäykistyi aloilleen oli se sitten syömässä, hyppäämässä sohvalle tai makaamassa. se vain jähmettyi ja pidätti hengitystä ja jos liikahti niin pääsi ulvahdus. ei ollut oksentelua tai laihtumista toisin kuin veljellään joka on jo kuollut ja todennäköisesti samaan tautiin vaikkakaan sitä ei todettu.. koirani tila parani kun aloitin eläinlääkärin neuvoman ruokavalion (hill`s k/d) ja sen lisäksi ipakitine nimistä ravintolisää mutta se oli niin kallista että jätin ravintolisän pois. Marraskuussa arvo oli noussut 19,8 joten aloitin ravintolisän uudelleen. lääkäri sanoi että hyvällä tuurilla menee parikin vuotta vielä jos ei pörssi lopu kesken. Kivut loppui kun tosiaan alkoi se ruokavalio ja sen yhteydessä 2 viikon litalgin- kuuri eikä ole tullut takaisin ja yleiskunto on myös parantunut, nykyään se jaksaa juosta ja leikkiä toisen koirani kanssa ja on paljon paremmin mukana kaikessa. sen hiljaisuus oli jäänyt taka-alalle ja tuntui normaalilta (kyseessä on suuri ja rauhallinen mastiffi sekoitus) nuoren pystykorvacocktailini rinnalla mutta nyt ero on hätkähdyttävä. Ensin luulin palanneeni takaisin ajassa koiran pentuaikaan kun se pomppi onnellisena hangessa ja meinasi itku tulla.. :) läähätys on myös tällä aika raskasta mutta se on ollut sitä aina.. ja koirani käyttää sitä taitavasti huomion kiinnittämiseen, joko ulos tai vesi on loppu tai sohvalla ei ole tilaa tai ihan mitä vaan.. ulkona pitää käyttää aika tiheään itselläkin.. 7h on ihan ehdoton maksimi mitä se on yhtämittaa sisällä ja silloin se menee vaikka oven läpi pihalle. välissä tulee mietittyä että kannattaako, kun kuukaudessa menee 200€ koiranruokaan ja joka yö pitää vähintään kerran nousta lämpimän peiton alta käyttämään koiraa pakkasyössä, mutta sitten tulee myös niitä hetkiä kun katsoo koiraa sen leikkiessä tai ottamassa rennosti ja ajattelee sairauden lopullisuutta ja koira sattuu katsomaan sinuun niin aina sille lupaa huolehtia loppuun saakka.. koska se sitten tuleekin.. tutullani koira kuoli samaan tautiin kolmessa viikossa ja hän antoi sen kuolla kotiinsa perheen keskelle. kuvaus oli niin surkea että päätin heti etten päästä koiraani siihen tilaan ja soitinkin eläinlääkärille ja kysyin miten sen kanssa pitäisi tehdä, johon hän vastasi että kun munuaisarvo nousee 30 niin ainoat keinot pitää koira elossa on dialyysi tai munuaissiirto, siihen asti kaikki on vielä suhteellisen hyvin. ja merkkinä siitä on tosiaan se että henki alkaa haista ammoniakilta. Minä odotan siihen asti. :(


      • minelan
        ninui29 kirjoitti:

        omani on nyt parempi..lenkkeilee haistelee juo suht paljon ja vien ulos usein 5-6tunnin välein (olen kotosalla koko ajan)..mutta silti tuntuu että kipujakin vaimeus ja joskus ylimääräinen läähätys kun kaiken pitäisi olla reilassa(tosin läähättää monesta eri syystä ulosviemisen, veden puutteen, lääkkeen, ruuan takia etc)..vaikea jotenkin tietää ja raskas tuo päätös.
        joskus miettii onko kyse omasta jaksamisesta ja mukavuuden halusta vai onko koirallani vielä elämänhalua jotta päätös on siirrettävä. Ulkopuoliset ei huomaa eroa koirassani kun sillä on hyviä hetkiä.

        mitkä munuaisarvot koirallasi on ?

        Vaikeeta, vaikeampi päätös. Ehkä sinä ja eläinlääkäri olette parhaita arvioimaan asiaa.
        Toivon kovasti jaksamista sinulle.


      • Renal

        Mun 11v koira lähti viimeiselle matkalleen kun alkoi haista ja tuli kutina. Reilun vuoden pärjäsi ruokavaliolla, joi paljon ja oksenteli kylläkin koko ajan. Oli hyviä ja huonoja päiviä vaihtelevasti, kipuja ei ollut ainakaan itkuksi asti.
        Multa jäi 8kg Royal canin Renal veterinary diet-nappulaa 20e, jos joku haluaa ostaa..
        ELL myy n. 100e/14kg ja Zooplus n. 70e


      • jkasjio

        Osanotot menetyksesi vuoksi :( Tuosta ruuasta olisin kiinnostunut, missä päin Suomea asut?


      • Renal
        jkasjio kirjoitti:

        Osanotot menetyksesi vuoksi :( Tuosta ruuasta olisin kiinnostunut, missä päin Suomea asut?

        Keskisuomessa


      • Renal
        Renal kirjoitti:

        Keskisuomessa

        Katso tori keskisuomi koirien tarvikkeet


      • jkasjio
        Renal kirjoitti:

        Keskisuomessa

        Sitten on valitettavasti hieman liian kaukana, kun itse asun Uudella maalla :(


    • Pihalla arvoista

      Voisitko tawny (tai kuka muu tahansa) hiukan valaista noista arvoista, mitä ne tarkoittaa? Ku n koirallani eilen oli S-krea 359 ja n. 1½kk sitten se oli 354. Kun tuossa edellisessä viestissä puhutaan 30 ja 19,8. Elionko tuo sitten toisenlainen munuaissairaus, ei munuaisen vajaatoimintaa, vai miten nuo 30 ja 19,8 arvot pitäisi tulkita?

      • Pihalla arvoista

        Voisiko joku ystävällisesti hiukan tosiaan kertoa, kuinka nuo S-krea arvot pitäisi tulkita? Milloin ne on niin korkeat,ettei kannata antaa koiran kärsiä? Oma koira on kyllä tosin vielä hyvinkin virkeä, leikkii, lenkkeilee ja jopa syökin suht. hyvin. Mutta haluaisin siis tietää enemmän.


    • Irrottakaaajoissa

      Minun rakas koirani lopetetaan tänään. Koira on tosiaan 9-vuotta ja munuaisenvajaatoiminta on ollut jo pitkää. Vähän aikaa sitte koira lopetti syömisen vaikka ruokahalua on ollut aina. Nyt laihtunut tosi paljon. Eilen se käytettiin lääkärissä ja edennyt tosi pahaksi. Sillä on kai jo virtsanyrkytys joten päätettiin päästää taivaaseen ennenkuin tuskat alkavat. Näin se tulee olemaan paljon kivuttomampaa. Itse en koskaan ole menettänyt rakasta lemmikkiä koskaan joten olen iha shokissa. Mutta haluan vai sanoa että älkää odottako liian pitkää ettei koira joudu kärsimään.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta tälläisissä sairauksissa homeopaattisista lääkehoidoista, kun alan lääkäreitäkin löytyy?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe