Mulle on tulossa Kannustalolta paketti ja ajattelin tehdä itse sähkötyöt. Itsellä on urakointioikeudet mutta yhden paritalon ja mökin sähkötöitä lukuunottamatta kokemus on kertynyt teollisuudesta.
Mutta asiaan. Ulkoseinien kojerasiat eivät kuulu pakettiin. Kuinka yleensä teette ulkopistorasiat pakettitaloissa? Pintakalusteella vai uppona? Ja kuinka vedätte kaapelit sinne. Ilmeisesti ulkolaudoituksen ja tuulensuojan väliin kuitenkin. Onko hankala asentaa upporasiat valmiiseen seinään? Onnistuuko remonntirasioilla vai miten teette?
Ulkoseinän pistorasiat
15
4345
Vastaukset
- mokamuki
mokamuki siihen vaan
- teollisuussähkäri
Kuinkas tuon kaapelin vedon kanssa? Tuleeko noihin vedonpoistoa lainkaan? Pysyykö nuo mokamukit 23mm paksussa puupaneelissa?
- mb--
teollisuussähkäri kirjoitti:
Kuinkas tuon kaapelin vedon kanssa? Tuleeko noihin vedonpoistoa lainkaan? Pysyykö nuo mokamukit 23mm paksussa puupaneelissa?
Vedonpoistonysät laitetaan rasian asennuksen jälkeen rasian sisältä paikolleen. Rasia pysyy kyllä jos reikä on tehty oikean kokoiseksi ja reikä on keskellä paneelia, saumassakin menee jos seinä ei elä kauheesti. Uppoasennus pintarasialla ei kyllä ole yhtään hassumpi vaihtoehto jos muutaman millin korkeempi asennus ei haittaa.
- ei mukamokia
Vedä pelkkä kaapeli ja siisti esim. Strömforsin pintarasia. Et saa mokamukilla tiivistä asennusta ja tuskin edes siistiä. Mokamukit on tunareille.
- Teollisuussähkäri
Onko pinnalle asennettavia ulkopistorasioita jossa olisi tiivistys rasian takana jolloin kaapeli ei tulisi näkyviin?
- ihan oikea sähkäri
.."tavallinen" upporasia sen tiiviimpi ole.. putkettomalla asennuksella molemmissa on ihan sama vedonpoistonysä ja johtoa pitkin se kosteus sinne rasiaan suurimmalla todennäköisyydellä tulee. mokamukin aihioiden ansiosta saattaa vesi osata sieltä uloskin ;)
ite tekisin uppoon, mutta yrittäisin pyöräyttää kaapelin rasiaan alakautta.
tarkkana pitää olla että saa kaapelin huijattua perille oikeaan aikaan, senhän todennäköisimmin joutuu kierrättämään ullakon kautta.. liian ajoissakaan sen kanssa ei saa olla, muuten mmj:stä tulee helposti lattakaapelia jonkun kattotuolinipun laskeutuessa sen päälle.. sama ongelma tosin uppo ja puoliuppo-asennusten kanssa.
kannattaa muuten keskittää ne höyrysulkujen lävistykset ihan yhteen taikka kahteen paikkaan, että muistat teipata ne kunnolla.. uretaanillakin tekee ihmeitä.. jos viet 10 ulkopistorasiaa/tms omilla läpivienneillään lämpösestä kylmään, niin sehän on ihan varma että jostain vuotaa ja rakenteet kastuu/jäätyy/homehtuu/jne.
- No mie itse!
Ihme, että tämän tyyppisiä henkilöitä uskotaan tällä Valaistus ja sähkötyöt -palstalla?! Ei ilmeisemmin tarvi kuin sanoa että on sähkäri ja on tehnyt ennenkin. Sitten kaikki on auliita auttamaan miestä mäessä, vaikka hän saattaisi olla täysi amatööri sähkötöissä. Siinä sitten kun muut palstalle löytäjät tulee kysymään neuvoja, miten asennan tän ja tän, niin kova syyttely alkaa. "Et saa tehä sitä, et tätä". "Ei me uskota sua, tilaa kuiteski se sähkömies". Ihan tyhmää tällainen vouhotus, kun ei voida edes pikkasenkaan anonyymistien asentajien kertomukseen. Valtaosa palstan vakio käyttäjistä on jonkinmoinen sähköasentajan, koulutuksen, työpaikan tai harjoittelupaikan tausta.
- ihan oikea sähkäri
..pikkusen niitä aiheita, mihin apuja ei ole yleensä annettu..
tässä kysytään mekaanisen asennuksen vaihtoehtoja, jotka voi helposti olla hakusessa vähän eri tyyppisiä hommia tehneeltä ammattilaiseltakin.. jos joku kyselee että miten se käytäväkytkentä menikään, niin sehän on selvä ettei sähköalan opintoja ole minuuttiakaan takana. - Teollisuussähkäri
Kyllä kuule meikäläisellä on suoritettuna sähköasentajan ammattitutkinto, jonka jälkeen yliasentajan ammattitutkinto. Olen suorittanut sähköturvallisuustutkinnon joka kuuluukin yliasentajatutkintoon. Olen hakenut S2 pätevyystodistuksen setistä. Sen jälkeen ilmoittanut urakoinnin aloittamisesta Tukesiin. Teollisuudessa emme asentele kuitenkaan leipätyöksi pistorasioita puutalon seinään. On paljon muutakin mietittävää kun taloa rakentaa joten ajattelin täältä kysyä neuvoa miten ammattimiehet sen tekee niin osaan tilata etukäteen kaikki oikeat tarvikkeet valmiiksi. Voinhan mä tilata ne IP44 pinnalle asennettavat pistorasiat ja porata reiän seinään ja viedä kaapelin reiästä läpi ja sen jälkeen pistorasian kumitiivisteestä läpi mutta tulee mielestäni ruma. Muut tarvikkeet jo valmiiksi mietittynä. Tavaroita kun en viitsisi moneen kertaan tilailla vaikka totthan jotain aina unohtuu. Kyllähän nuo ulkorasiat seinään saa asennettua mutta olisin kysynyt vain miten se tehdään viimeisen päälle. Pitääkö sulle vielä lähettää pätevyystodistus vai? Sä varmaan olet erikoistunut kaikkeen sähkötyöhön eikä sun koskaan tarvi kysyä neuvoa vaikka olisi kyse työstä jota et yleensä tee.
- Teollisuussähkäri
Teollisuussähkäri kirjoitti:
Kyllä kuule meikäläisellä on suoritettuna sähköasentajan ammattitutkinto, jonka jälkeen yliasentajan ammattitutkinto. Olen suorittanut sähköturvallisuustutkinnon joka kuuluukin yliasentajatutkintoon. Olen hakenut S2 pätevyystodistuksen setistä. Sen jälkeen ilmoittanut urakoinnin aloittamisesta Tukesiin. Teollisuudessa emme asentele kuitenkaan leipätyöksi pistorasioita puutalon seinään. On paljon muutakin mietittävää kun taloa rakentaa joten ajattelin täältä kysyä neuvoa miten ammattimiehet sen tekee niin osaan tilata etukäteen kaikki oikeat tarvikkeet valmiiksi. Voinhan mä tilata ne IP44 pinnalle asennettavat pistorasiat ja porata reiän seinään ja viedä kaapelin reiästä läpi ja sen jälkeen pistorasian kumitiivisteestä läpi mutta tulee mielestäni ruma. Muut tarvikkeet jo valmiiksi mietittynä. Tavaroita kun en viitsisi moneen kertaan tilailla vaikka totthan jotain aina unohtuu. Kyllähän nuo ulkorasiat seinään saa asennettua mutta olisin kysynyt vain miten se tehdään viimeisen päälle. Pitääkö sulle vielä lähettää pätevyystodistus vai? Sä varmaan olet erikoistunut kaikkeen sähkötyöhön eikä sun koskaan tarvi kysyä neuvoa vaikka olisi kyse työstä jota et yleensä tee.
Niin ja kiitos vastauksista. Ehkäpä laitan ne nyt sitten noilla saneerausrasioilla. Voipi vielä heittää kommenttia jos on eri mieltä.
kyllähän on noita teollisuuden sähköasentajia tavannut useammankin. Ja tosiaan ne hommat on hieman eri hommia, kuin talojen sähköistykset. 20 vuotta koulutuksesta ja työnantaja säästää kaikessa koulutuksessa, niin ei sitä paljon ole sitä viimeistä tietoa saati sitten suunnittelutaitoa, kun paperilta katsotaan miten vedetään ja inssi on tilannut kamat valmiiksi. Hyvässä lykyssä se inssi hoitaa sitten vielä loppumittauksetkin, niin on sähkärin tehtävänä toimia vain apinana. Tietysti ne hommat vaihtelee ja tuskin sähkäritkään on jumalia ja osaavat kaiken sähköön liittyvän hituvirrasta kilovoltteihin.
Ja suurin osa tämän palstan keskustelijoista eivät ole sähkäreitä, muuten he saisivat muodostettua sen asiallisen oman foorumin.
hyvä vaan että ammattilaisetkin nöyrtyvät kysymään, niin silloin oppii uutta ja erilaisia näkemyksiä.Teollisuussähkäri kirjoitti:
Niin ja kiitos vastauksista. Ehkäpä laitan ne nyt sitten noilla saneerausrasioilla. Voipi vielä heittää kommenttia jos on eri mieltä.
varmista myös se että ne upporasiat kestävät uv valon. On näitä elexiä sun muuta markettikamaa, mitkä eivät pintarasioina ip44 sitä kestä.
- alalla 15v.
rempparasioilla uppoon ja mmj-kaapeli rasiaan, vedonpoistonysä tavalla tai toisella kiinni. IP44 uppopistorasia pienikantaisilla ruuveilla pistorasian peltirungon kulmista kiinni seinään ja tietysti ne rasianruuveilla rasiaan.
nykyisin alkaa nuo ulkovuorilautojen/-panelien paksuus olla semmoinen, ettei itse rempparasiaa saa kiinni.
parasta olisi ettei yritä ketjutella pistorasia ryhmiä pistorasioilla, vaan helpoiten jakaa ne jakorasiasta jostain sopivalta sijainnilta sisäkatossa. tuo 3x2,5mm2 tuplana rasialla on vääntämistä...
itse kaapelin veto tässä paketissa voi olla haastavaa jos on levyt paikallaan sisäseinilläkin...
on myös olemassa taipuisaa putkea, jossa on johtimet valmiina. jos sisäseinät on levyttämättä, veisin sisäkautta rasiankohdalla läpi ulos kaapelilla/putkella. muovi pitää teipata huolella reijän kohdalta.- Teollisuussähkäri
Suurelementteinä tulee ja sisäseinän levytys siis tehtynä. sisäseinissä rasiat valmiina suunnitelman mukaisesti. Eli joutuu kikkailla ne kaapelit jotenkin kojerasiaan.
- ulkoseinärasiat
Suurelementteinä tulee ja sisäseinän levytys siis tehtynä. sisäseinissä rasiat valmiina suunnitelman mukaisesti. Eli joutuu kikkailla ne kaapelit jotenkin kojerasiaan.
Mitenkäs tämä ongelma ratkesi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242789Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541867- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26860- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854