Irtopäällinen sohvaan?

hömhöm

Minulla on järkyttävän ruma sohvapari (3 hengen istuttava ja 2 hengen istuttava) jostain 80-luvun lopulta. Muuten sohva on loistavassa kunnossa, mutta sohvan verhoilu on järkyttävä ja kangas kauhea ja kulunut.

Ajattelin siis verhoille tekeleet uudelleen, mutta mietin että millainen kangas sopii hommaan (ei lapsia eikä lemmikkejä taloudessa)?
Passaisiko esim. vanha verhokangas? Jopa puuvillalakana? Omakohtaisia kokemuksia?

Onko omakohtaisia kokemuksia? Pärjäisinkö niittipyssyllä (ja ompelukoneella)?

Kiitos vastauksista !

5

3409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä ihmettä

      otsikko kenties väärä? siis meinaat verhoilua etkä irtopäällistä??

      • irtopäällinen

        Jos aijot itse verhoilla, on oppi paikallaan. Ei ihan helppo nakki, meinaan.
        http://foorumi.ihanitse.com/viewtopic.php?t=26070
        Irtopäällisen voi surauttaa itsekin. Vanhoista verhoista kaavat ja sitten esim teollisuus ompelukoneelle.
        Suosittaisin jotain napakampaa -intian puuvilla tms


    • verhoilla ...

      ... vaikka tiskirätillä, mutta hyvää ei tule kun oikeille verhoiluun tarkoitetuilla kankailla. Lakanat ja verhokankaat repeilee kiristettäessä ja niitatessa.

      HALVEMMAKSI tulee hankkia uudet (halvat) sohvat.
      Herhoilukankaat ja tarvikkeet on pirun kalliita ja sohvaan menee helpopsti 6 mertiä kangasta, metrihinta on n. 40-180 e, lisäksi muita tarvikkeita, neuloja lankoja, vetoketjuja, terettä, ehkä jopa vanua....

    • atlatl

      ...eiku tekemään,saa taatusti mieleiset.Harjoituskappaleen voi hyvin tehdä vanhoista lakanoista nuppineuloja apuna käyttäen,kuten vaatesuunnittelijatkin tekevät.
      Neulaavat ensin tekeleensä mallinuken päälle.
      Pitää vain miettiä kiinnitykset yms,jotta tekeleen saa myös pestyä joskus.
      Sehän irtopäällisissä on niin hyvää; saa pestyä ja kodin ilme muuttuu nopeasti ihan erilaiseksi.

      Mutta ainakin Kodin Anttila? ja muutkin liikkeet myyvät valmiita irtopäällisiäkin,joten kodin muutos on sikäli helppo.
      Itselläni näet sama ongelma.
      Kotona vanhat,nahkaiset sohva ja nojatuoli ja yhdestä nojatuolista jo nahkassa reikä.Mutta isäntä ei suostu vaihtamaan kun ne on isältään perinyt.....

      Kyllä valmiiden irtopäällisten osto tulennee kuitenkin halvemmaksi kuin ostaa uudet kalusteet??

      Jos itse tekee,niin ongelmana on ompelu ja materiaalit.
      Verhokangasta ei ole tehty kestämään kulutusta.
      Lakanakangaskaan ei välttämättä kestä tuollaisessa käytössä,ellei ole erityisen vahvaa.

      Eli kannattaa tutkia asiaa,ettei tule laitettua rahaa hukkaan.

      • ...

        Minulla on vuodesohva tuollaisella divaanipäädyllä ja siihen ei mistään löydy valmista sohvanpäällistä, ajattelin myös tehdä itse. Sain juuri ompelukoneenkin joululahjaksi. :) onko kenelläkään vinkkejä, mahdollisesti jotain sivuja mistä pääsis vähän opiskeleen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe