tavaroiden hankinta

piupaut

Tässä nyt odotellaan kaksosia ja pikkuhiljaa pitäisi hommata tuleville muksuille tavaroita...
Vaunut ja turvakaukalot on jo tavallaan katsottu, mutta sitten nämä muut tavarat mietityttää..
Hoitopöytä saadaan siskoltani..
Elikkä..
1. Kannattaako hankkia kahta sitteriä?
2. Entäs pinnasänkyä? Riittääkö yksi?
3. Miten paljon ja minkäkokoista vaatetta kannattaa aluksi hommailla?
4.. mitäs muuta hankinoja kannattaa ajatella kaksosten arkea helpottamaan??
5. Lapsemme laskettuaika olisi helmikuun alussa, joten minkälaiset vaatteet ulkoiluun kannattaa ajatella? Onko järkevää ostaa toppapukua vai jotain muuta?

Tuntuu niin oudon jännittävältä tämä kaikki ettei oikein ajatukset toimi=)

3

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2

      niitä 1-2 kohdan asioita tarvitaan kaksin kappalein.

    • Nasun ja Tikrun äiti

      Meidän tuplat ovat ihan kohta 2,5 vuotiaita ja tuntuu että vauva-ajasta on ikuisuus...

      Mutta kyllä minäkin olen sitä mieltä että sittereitä ja pinnasänkyjä tarvitaan kaksi. Alkuun varmaan mahtuvatkin samaan sänkyyn ja voi olla ihan jopa hyvä idea nukkua samassa sängyssä kun ovat toisiinsa jo masussa tottuneet. Meillä nukuttiin muistaakseni muutama vko samassa sängyssä. Kuitenkin nuo vauvat tuppaavat kasvamaan ja kehittymään niin siinä kohtaa ne kaksi sänkyä ovat kyllä pakolliset. Meillä käytettiin sittereitä ahkerasti kun syötettiin vauvoja. Pullojen kanssakin pärjäsi yksin kun istui lattialla sitterit molemmin puolin, pullot kummassakin kädessä. Meillä kun kaksosille "sisäänajettiin" yhtenevä rytmi eli nukkuivat ja söivät samaan aikaan.

      Vaatteita hankin itse paljon, ihan jo senkin takia ettei tarvitse välttämättä joka päivä pyykätä. Hommaa riittää muutenkin ja kun itsekin tulet lepoa tarvitsemaan. Huomasin myös vaatteiden kanssa sen, että kun kaksoset yleensä ovat kuitenkin yksösvauvoja pienempiä syntyessään, niin esim. 70 vaatteet olivat kyllä aivan liian isoja (esim. äp:n vaatteita kun kokeilin). Meidän vaatevarasto koostui 50-62 senttisistä vaatteista ihan alkuun, toki tähän pätee sama kun sänkyihinkin että vauvat kasvavat ja isompia vaatteitakin tarvitaan pakosta.

      Tuttipulloja (jos jostain syystä täysimetys ei onnnistu kaksosten kanssa) kannattaa kanssa olla jokunen. Paitsi jos jaksaa ja ehtii tiskaamaan joka syötön jälkeen. Meillä siirryttiin täysin pulloon 4 kk:n iässä ja kun kaksi vauvaa söi yhtä aikaa niin aika helpolla yhtälöllä voisi sanoa että tuplamäärä pulloja verrattuna yhden vauvan kanssa oli ainakin meillä. Muistaakseni meillä oli 120 ml:n pulloja 6, 200 ml:n pulloja 10 ja sitten niitä venttilipulloja oli 4. Niillä pärjäsi jo tosi hyvin, iltaisin tiskasin ja steriloin aina pullot seuraavaa päivää varten.

      Ulkovaatteet kannattaa olla mahdollisimman helpot puettavat, esim. vetoketjut molemmin puolin puntteihin saakka jne. Itselläni oli muutamat toppahaalarit molemmille. Pidin ulkona nukkuessa eri haalareita ja sitten reissuissa toiset. Meillä nukkuivat vanhoissa äp:n haalareissa, jotka olivat reippaaman kokoisia, niin ei tarvinnut tumppuja ja töppösiäkään pukea kun melkein "hukkuivat" haalareihin. Ja kun ei siellä vaunuissa nukkuessa tarvinnut olla ykköset päällä. Paremmat haalari olivat sitten "edustamista" varten.

      Hiukan myöhemmässä vaiheessa hommasimme vauvoille bumbot, ne olivat ihan ehdoton apuväline kun käytiin pesulla. Tämä on tietysti asia joka jakaa mielipiteitä, mutta meillä oli toimiva ratkaisu.

      Sinänsähän vauvanhoito on sitä samaa oli niitä sitten yksi tai kaksi, mutta tärkein neuvo jonka itse sain oli se, että on hyvä ymmärtää että sinulla on vain yhdet kädet mutta kaksi vauvaa. Jos toinen itkee, niin se on vaan välillä hyväksyttävä ettei kahta pysty palvelemaan yhtä aikaa. Kun sen pystyy sietämään niin ei turhaan stressaa. Ja yhtä tärkeä neuvo on itse levätä. Kotihommat kyllä odottavat, eivät ne katoa vaikka itse nukkuisikin vauvojen kanssa. Eli sellaista sietokykyä pikku epäjärjestykseen kannattaa kehitellä.

      Varmaan tätä tarinaa olisi enemmänkin, mutta toivottavasti tästä jotain vinkkiä ja ajatuksia sait tulevaa ajatellen. Tsemppiä! Tuplat=tuplatyö mutta myös tuplailo :)

      • petroliino

        yllä on mielestäni hienosti vastattu :) ja olisin ollut iloinen kun minulle olisi samat sävelet joku sanonut ennen kaksosten syntymää :)
        meidän kaksoset nyt 1,6v. tyttö ja poika
        ja minun listä tulee tässä:
        sittereitä 2
        sänkyjä 2 (alkuksi tarvii vain 1, nukkuvat hienosti samassa 2-3kk)
        nuk tuttipulloja (jos ei syö tissiä niin monta!)
        aivan ehdoton (edelliseen liittyen) tuttipullon steriloija mikroon (jos imetys ei suju, maksaa hintansa takaisin, lupaan sen :)
        tutit laitokselle mukaan
        paljon vaatteita, niitä kulu yllättävän paljon ja joka päivä ei konetta jaksa pyörittää. meillä meni 44cm 1kk sitten 50-62cm n 4kk, puolen vuoden iässä 68cm (ite ostin uutena ja paljon kirpparilta sekä huutonetistä)
        itkuhälytin ( meillä olisi tarvittu niitäkin kaksi)
        meilläkin nuo bumbo istuimet oli kovassa käytössä, oli myös hyvä suihkussä käymiseen.
        kaksosten vanhemmuus ottaa paljon ,mutta antaa sitäkin enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe