Miten Golf 1.9 TDI lämpenee?

VW Variant 2004

Nollakelillä kylmänä lähdettäessä vaatii 20 km maantieajoa ennenkuin moottorilämpö normaalissa, pakkasilla reilusti enemmän. Merkkihuolto tutkinut ja ei löydä vikaa, sanoo olevan merkille normaalia. En tiedä uskoisiko? Kertokaapa vastaavan (100hv) omistajat lämpenemisnopeuksia, jotta saisi vähän vertailupohjaa.

29

6053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bora sdi

      sdi bora kyllä lämpenee nopeasti.
      ja pysyy lämpimänä tyhjäkäynnilläkin kunhan on ensin ajanut moottorin lämpimäksi.

      vaatii nollakelistä semmosen 6 - 10 km ajon ennen
      kun täysin lämmin moottori.

      Tietenkin vaikuttaa että ajaako neljääkymppiä vaiko satasta em. matkan.

      Kovasti tuntuu että nämä kylmyysongelmat on turboilla varustettujen diisselien ongelmana.

      turboton ja tarkenee

      • vwgolf

        Samaa vikaa on turbottomissa bensakoneissakin. Jotkut väittävät että ovat niin pieniruokaisia nuo moottorit että siksi eivät lämpene, mutta luulenpa että jotain apua voi olla jos vaihtaa termostaatin?!


    • ...

      Olen huomannut vanhemmassa VWdieselissä, että kun lähtee liikkeelle ei pidä sitä hyttiin tulevan lämppärin termostaattia max. lämmöissä alussa. Puhalluksen vain riittävällä ja ikkunoille pikkusen lämpöä, että pysyvät auki/aukeavat. Kun koneen viisari on normaalissa niin sitten täysillä tavaraa hyttiin. Tuntuu ainakin nopeammalta kuin se, että lähdöstä asti yrittää lämmittää hyttiä max. lämmöillä.

      Jos taas joudut tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla pitämään konetta ja sisään puhallat lämpöä, ei vanhempikaan dieseli pidä moottorin eikä sitten myöskään sisätilan lämpöjä normaalissa, vaan pakosti laskee. Tämä siis kammiokoneen kokemuksella, mikä vielä "tuhlaa" ainetta hukkalämmöksi ruiskupeleihin verrattuna.

      • turboton

        auttaa, itekin ajan tuuletin ykkösellä siihen asti kun lämmöt normaalit, ja tähän todellakin menee vain se 6-10 kilsaa nollakeleistä.

        Jos kone ei lämpene yhtään 20 km ajosta, oli se ajo melkein mitä vaan, niin jossain kusee ja pahasti.

        Pistä autosi kaikki sähkölaitteet täysille niin rasittaa enemmän konetta eli polttaa enempi polttoainetta. (vitsi)


    • Ref. Points

      Normaalissa maantieajossa sekä diesel- että bensamoottori tuottavat jäähdytysnesteeseen tarpeeksi lämpöä myös matkustamon lämmittämiseen pakkasella. Dieselissä tätä hukkalämpöä ei kuitenkaan kehity yhtä paljoa, joten dieselmoottori lämpiää hitaammin kuin bensiinimoottori. Siis ilmeisesti TDI:ssäsi ei ole mitään vikaa.

      Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa dieselin polttoaineenkulutus on niin alhainen, että jäähdytysneste lämpiää varsin hitaasti. Näissä olosuhteissa, siis osakuormalla, bensiinimoottorin hyötysuhde on erittäin huono, joten hukkalämpöä vapautuu runsaasti sekä jäähdytysnesteeseen että pakokaasuun.

      Dieselinmoottorin hidas lämpiäminen on siis hyvän hyötysuhteen kääntöpuoli. Moottorin lämpiämistä voidaan nopeuttaa lohkolämmittimellä ja polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Matkustamon lämmitysilmaa voidaan lämmittää joissakin uusissa dieseleissä vakiovarusteena olevalla lämmitysvastuksella (PTC-elementti), jollainen löytyy mm. uusien VW Polojen, Golf V:n ja Touranien TDI-malleista.

      • pekka 2

        Jos verrataan polttomoottoria tai lisä lämmitintintä, niin molemmissa polttoaine palaa ja palaessaan muodostaa lämpö energiaa ihan saman verran. Saman polttoaineen energiasisältö ovat sama, riippumatta, kummassa sitä poltetaan.

        Lisälämmittimet kuluttavat tuon n. 0.5 l/h joka on todettu riittäväksi ihmeeksi tuomaan lämmintä hyttiin.

        Tyhjäkäynnilläkin tuo TDI moottori vie 0.7 l/h, joten ihan riittävästi sitä lämpöä tuosta polttoainemäärästä on saatavilla.

        Polttomoottori on vempain joka tuosta palamisesta saatavan lämpöenergian muuttaa jatkokehityksenä mekaaniseksi energiaksi, minkä muuttamisen hyötysuhde on muuten tosi huono. Sama lämpömäärä palamisesta syntyy ennen sitä, kyse on sen lämmön talteenotosta.

        Ongelmana on että teknisesti ei ole "halpaa" ottaa tuota lämpöenergiaa talteen poltetusta polttoaineesta, sen jälkeen kun se on muutettu mekaaniseksi. Se on ihan tallella pakosarjassa turbossa ja pakokaasuissa, sekä väli- ja öljynjäähdyttimissä. Vanha keino ei toimi turbokoneessa, koska palotila huuhdellaan välijäähdytetyllä kylmällä ilmalla jokaisen työtahdin jälkeen. Eli sylinterin kannen kautta jäähdytysveteen ei siirry niin paljon palamisesta syntynyttä lämpöä, kuin turbottomissa moottoreissa. Lämpöä sinällään tulee ihan riittävästi tuosta palamisesta, sitä ei vaan haluta uusin keinoin ottaa talteen.

        Mulla on 2002 kesäinen passat, ja ennen joulua 2002 kävin valittamassa, että pirun kylmä on. vaikka ajaa matkanopeutta ja moottorilämmöt ovat normaalit, hytti oli kylmä. Tarkastuksen jälkeen sanottiin "ei vikaa".

        Lisälämmitintä suositeltiin mutta ei se mitään olisi matka ajossa auttamut, kun veden lämpö oli jo "tapissa" eikä sitä eberin lämpöä olisi kannattanut jäähdyttimeen hukata, kenno oli liian pieni kaiketi?

        Kaupunkiajossa, jolloin moottorilämmöt ei nouse, eberistä on kyllä apua.

        Jotain kummallista tapahtui, kun kesällä 2003 auto oli normaalissa long life huollossa ja huollon jälkeen kerrottiin, että akku oli vaihdettu takuun piikkiin. Syytä moiseen ei ilmoitettu.

        Jouluna 2003 viikko lapissa -38 pakkasessa ei tuo hytin kylmä enää ollut lainkaan paha. Epäilen tuon ekan akun olleen niin huono, että PTC vastukset eivät toimineet, ja nyt uudella akulla toimivat, koska auto on ihan "eri". Huolto ei tietenkään voi kommentoida tätä. Ikuinen ongelma tuo on. Muistakaa että Fordissa, Volvossa, BMWssä on webastot vakiona. Huomattavaa myös on, että volvossa, volkkarin tekemässä moottorissa, on kaksi astetta kuumempi termostaatti ja pohjolan malleissa isompi lämmityslaitteen kenno, ja volvomiesten kommentit, ettei vakiona olevaa lisälämmitintä tarvittaisi.....


      • Ref. Points
        pekka 2 kirjoitti:

        Jos verrataan polttomoottoria tai lisä lämmitintintä, niin molemmissa polttoaine palaa ja palaessaan muodostaa lämpö energiaa ihan saman verran. Saman polttoaineen energiasisältö ovat sama, riippumatta, kummassa sitä poltetaan.

        Lisälämmittimet kuluttavat tuon n. 0.5 l/h joka on todettu riittäväksi ihmeeksi tuomaan lämmintä hyttiin.

        Tyhjäkäynnilläkin tuo TDI moottori vie 0.7 l/h, joten ihan riittävästi sitä lämpöä tuosta polttoainemäärästä on saatavilla.

        Polttomoottori on vempain joka tuosta palamisesta saatavan lämpöenergian muuttaa jatkokehityksenä mekaaniseksi energiaksi, minkä muuttamisen hyötysuhde on muuten tosi huono. Sama lämpömäärä palamisesta syntyy ennen sitä, kyse on sen lämmön talteenotosta.

        Ongelmana on että teknisesti ei ole "halpaa" ottaa tuota lämpöenergiaa talteen poltetusta polttoaineesta, sen jälkeen kun se on muutettu mekaaniseksi. Se on ihan tallella pakosarjassa turbossa ja pakokaasuissa, sekä väli- ja öljynjäähdyttimissä. Vanha keino ei toimi turbokoneessa, koska palotila huuhdellaan välijäähdytetyllä kylmällä ilmalla jokaisen työtahdin jälkeen. Eli sylinterin kannen kautta jäähdytysveteen ei siirry niin paljon palamisesta syntynyttä lämpöä, kuin turbottomissa moottoreissa. Lämpöä sinällään tulee ihan riittävästi tuosta palamisesta, sitä ei vaan haluta uusin keinoin ottaa talteen.

        Mulla on 2002 kesäinen passat, ja ennen joulua 2002 kävin valittamassa, että pirun kylmä on. vaikka ajaa matkanopeutta ja moottorilämmöt ovat normaalit, hytti oli kylmä. Tarkastuksen jälkeen sanottiin "ei vikaa".

        Lisälämmitintä suositeltiin mutta ei se mitään olisi matka ajossa auttamut, kun veden lämpö oli jo "tapissa" eikä sitä eberin lämpöä olisi kannattanut jäähdyttimeen hukata, kenno oli liian pieni kaiketi?

        Kaupunkiajossa, jolloin moottorilämmöt ei nouse, eberistä on kyllä apua.

        Jotain kummallista tapahtui, kun kesällä 2003 auto oli normaalissa long life huollossa ja huollon jälkeen kerrottiin, että akku oli vaihdettu takuun piikkiin. Syytä moiseen ei ilmoitettu.

        Jouluna 2003 viikko lapissa -38 pakkasessa ei tuo hytin kylmä enää ollut lainkaan paha. Epäilen tuon ekan akun olleen niin huono, että PTC vastukset eivät toimineet, ja nyt uudella akulla toimivat, koska auto on ihan "eri". Huolto ei tietenkään voi kommentoida tätä. Ikuinen ongelma tuo on. Muistakaa että Fordissa, Volvossa, BMWssä on webastot vakiona. Huomattavaa myös on, että volvossa, volkkarin tekemässä moottorissa, on kaksi astetta kuumempi termostaatti ja pohjolan malleissa isompi lämmityslaitteen kenno, ja volvomiesten kommentit, ettei vakiona olevaa lisälämmitintä tarvittaisi.....

        On totta, että jos TDI:llä pystytään kuljettamaan autoa 100 km 5 litralla ja bensiinimoottorilla 7 litralla, ei mistään hyvästä hyötysuhteesta voida puhua, vaan hukkalämpöä syntyy paljon - se vain pitäisi saada tarvittaessa matkustamoon.

        Polttoaineenkulutukset kun ovat pienentyneet ja hyötysuhteet parantuneet, lämmön talteenottojärjestelmät eivät ole kehittyneet samaa tahtia, mistä seuraa sitten moottorien ja matkustamojen entistä hitaampi lämpiäminen. Erityisesti tämä koskee moderneja dieseleitä, joiden hyötysuhde on selvästi bensamoottoreita parempi.


    • riku

      Ihan normaali tilanne. Vaikka käytän lohkolämppäriä ei 10 km työmatkalla viisari nouse
      yhtään. Ominaisuus, ei vika. Nykydieselien hyötysuhde on niin hyvä, että hukkalämpöä ei synny. Monissa on jo vakiona lisälämmitin.

      • ominaisuus

        Kyllä kun hyväksyy tuon ominaisuuden voi huoletta jäätyä autoonsa.
        Tässäkin tapauksessa moottorissa on niin kovia lämpötiloja jotka ensimmäisestä sekunnista alkaen polttavat ihmisen karrelle, muuta kun ei niitä osata/haluta hyödyntää. Paremoi todeta, se on sen ominaisuus.
        Vaatimatta, juntit ostaa.


    • Rähinä päälle

      Moikka!!!

      Omistin kerran 1,9 tdi wolkkarin ( en muuten omista enään koskaan kyseisen merkkistä autoa).

      Auto ei lämmennyt kovilla pakkasilla olleenkaan.
      Autoni oli muuten uusi. Vaadin myyjä liikettä asentamaan siihen lisälämppärin. Ei onnistunut,,,mutta monen turhauttavan keskustelun jälkeen haastoin heidät käräjille, jotta olisin voinut purkaan kaupan,koska yli 200 000 markkaa maksavassa autossani ei ollut lämppäriä.
      Voisi kuvitella kuuluvan hintaa.

      Löytyi sopu aika nopeasti ja lisälämmitin asennettiin veloituksestta.

      Mutta paha mieli jäi....

      Ei koskaan enää volkkaria......

      T. Nykyinen MB-mies

    • VW Variant 2004

      Kiitoksia kommenteista. Kysymykseni liittyi varsinaisesti moottorin lämpenemiseen. Autoni on tänä vuonna ostettu ja siinä on sisääntuloilman lämmitys vastuksilla, joten kyllä sisällä jotenkin pärjää vaikka ei se mikään Sahara olekaan. Kyllähän sitä sisälämpöäkin tulee enemmän, kun moottori on lämmin! Toivoisin erityisesti kommentteja uusien TDI Volkkareiden kuskeilta MOOTTORIN LÄMMÖN NOUSUSTA. En viitsisi takuuaikana alkaa kokeilemaan ja vaihdattamaan yhtään mitään omaan piikkiin, huollon mielestä kun kaikki on normaalia. Itse epäilen kuitenkin termostaattia ja siksi kyselen vertailukohteita.

      • t.h

        sisääntuloilman lämmitys vastuksilla?

        Onko uusissa TDI volkkareissa sisääntuloilman lämmitys vastuksilla vakiona, vai onko se lisävaruste ja jos on niin mitä maksaa?


      • Golf Variant TDI PD 74kW -03

        Ei siinä varmaan mitään vikaa ole. Meidän samanlainen auto lämpenee yhtä huonosti. n. -15C:n jälkeen ei lämpene maantiellä 90:iin olleenkaan, jos ei aja yli 100km/h. Tämmöisillä 0c:n keleillä menee n. 20km lämpenemiseen. Ei ole huollon mielestä mitään vikaa ja mitään ne ei suostu asialle tekemään, ei edes anna niitä peitteitä keulalle! Ongelmahan johtuu juuri siitä hyötysuhteesta, eli "lämpö menee vetoakseleista tiehen", kun tehoa tulee pienestä polttoainemäärästä näin paljon.
        Meillä on toisena autona transporter 1.9td ja se on kyllä kuin sauna golfiin verrattuna. Mutta ei se ihan yhtähyvin sitten liikukaan.


      • VWTDI
        t.h kirjoitti:

        sisääntuloilman lämmitys vastuksilla?

        Onko uusissa TDI volkkareissa sisääntuloilman lämmitys vastuksilla vakiona, vai onko se lisävaruste ja jos on niin mitä maksaa?

        TDI-Poloissa, TDI-Golf V:ssä, Touraneissa on - muissakin saattaa olla, mutta kysyttävä myyjältä. Ei ole lisävaruste. Suosittelen - toimii hyvin.


    • VWPoloTDI74kW

      VW Polo TDI 74 kW:n moottori lämpiää 90 asteeseen näin:

      Ilman lohkoa:
      -10 asteen säässä 15 km
      -20 asteen säässä 20 km

      Lohkolämmityksen jälkeen:
      -20 asteen säässä 5 km

    • pekka 2

      Passatti 100 hv tuskin jaksaa nousta normaalin 80 km/h nopeudella jos on paljon pakkasta, ainakaan pienellä kuormalla.

      100 km/h tarvii sen 15-20 km matkan koneen lämpiämiseen.

      Paljon on siellä -20 C kieppeillä.

      Golf lienee vähän kevyempi, joten tarvinnee enemmän?

    • PwD 85 kW

      Mulla on talvella joka aamu lohkolämmitin päällä ja olen todennut seuraavaa.
      0 C ulkona, 90 C lämmöt vaatii 9 km ajoa.
      -5 C ulkona, 90 C lämmöt vaatii 10 km ajoa.
      -15 C ulkona, 90 C lämmöt vaatii 15 km ajoa.
      -20 C ulkona, 90 C lämmöt vaatii 20 km ajoa.

      Ajo on ruuhkatonta maantieajoa.
      Ei paljoa naurata -20 C pakkasella lähteä ajamaan.

    • MLA

      Itsellä Golf Variant TDI 96kW Comfortline -02.

      Eberillä normaalisti kun olen auton lämmittänyt niin -20C pakkasilla piti lämppärin nupit kääntää kylmän puolelle, ettei paistuisi autossa. Motarilla etupäässä ajan. Eli kylmäksi ei voi omaa yksilöäni haukkua.

      Sen pari kertaa mitä kylmänä on pitänyt lähteä liikkeelle niin auto on lämminnyt n. 5min ajolla. Sekin motarilla ajoa, kun asun moisen varrella. Kaupunkiruuhkassa tilanne olisi toki toinen. 20km ei ole mitenkään pitkä matka, jos ajaa rauhallisesti maantiellä. Ei siinä ajassa välttämättä uudemmat bensa mallitkaan lämpene ilman esilämmitystä.

      Omassa Golfissani on joku PTC vastus lämmittämässä sisätiloja, joten moottorin kaikki 'hukkalämpö' ei mene sisätilojen lämmittämiseen. Nostaa kyllä kulutusta jonkun verran, mutta jostain se lämpö on saatava.

      Eberi autossani on, mutta käytän sitä etupäässä vain moottorin esilämmittämiseen ennen liikkeelle lähtöä. Normaali ajossa kun auton omat lämmöt tuntuvat riittävän mainiosti.

      Näissä lämmöissä on kuitenkin eroja, sillä omistin Trendline varustellun 100hv TDI Golfinkin jonkun aikaa ja sillä kyllä piti pitää Eberiä käynnissä jo -10C pakkasilla. Ilmeisesti siinä ei ollut tuota PTC vastusta lämpöä tuomassa.

    • hke

      Lämpenee nokkapeitteen avulla (säleikköjen eteen) ja kulutuskin pienenee. Käytän alle 0C keleissä.

    • Pettynyt golfiin

      ostin 1,9 durbo diisseli golfin ajoin 40km pakkasta 18 astetta lämpömittari ei noussu mihinkään .mitä tehä kun ei anna lämmintä.termostaattikin on vasta vaihtettu.vai tälläsiäkö on nyky diisselit .

    • muu merkki

      ".vai tälläsiäkö on nyky diisselit ."

      Ainoastaan volkkarin dieselit on tommoisia. Muiden merkkien dieselit lämpenee normaalisti, ja kabiinissakin on lämmin.

      • Jetta -10

        Alimitoitetut lämmityslaitteet kylmää ilmaa vuotavia kanavia, moottori ei ole suurin syy kylmyyteen.


    • V70.4

      Siis kaikki volkkarit on ollut aina pirun kylmiä Suomen kovissa pakkasissa, autoja ei vaan viitsitä tehdä erikseen tänne pohjolaan jossa markkinat marginaaliset. Otetaampa vertailuun esim. Volvo aina olleet lämpimiä mallista riippumata, eli suunnittelusta se kylmyys on kiinni.

      • GTV.

        Volovossa ei enää muuta hyvää olekaan lämmityslaite, muuten lähes yhtä epäluotettavia kuin vw:t.


      • A5B5

        GTV taitaa olla Alfa-Romu mies... Ei kannata haukkua Volvoja, jos ajaa alfalla... Kappalemäärään verrattuna Suomen teillä on varsin paljon alfoja konepellit pystyssä... Aja nyt sillä vaikka 500tkm ja kehu sen jälkeen, kuten itse kehun Volvoani..


    • totuusonse

      ens kesänä

    • kuumaauto

      Nyt lämpenee hyvin

    • vikaostos

      ei lämpene ollenkaan skoda octavia 2018 ja 1.5 tsi pensa kone. kylmä kuin mikä.

    • vankkaVWkylmyys

      yli -10 niin ei lämpene TDI auto normilämpöön taajama-ajossa ikinä

      kokemus on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe