2 kieltä

coco 77

oletteko huomanneet viivästyykö lapsen puhumisen oppiminen, jos lapsi kuulee 2 eri kieltä? Kyseessä ei ole toinen kotimainen kieli, eli ruotsi toisena kielenä. Miten tukea lapsen toisen kielen, ei suomen, oppimista muuallakin kuin kotona.

5

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Olen itse kaksikielinen (suomi, ruotsi). Olemme myös puhuneet kohta 1v pojallemme kahta kieltä ihan syntymästä lähtien. Selviä sanoja meillä ei vielä lausuta, johtunee varmaankin siitä että on motoorisesti aina ollut tosi nopeasti kehittynyt ja puhepuoli jäänyt siltä osin vähemmälle. En pelkää että ei oppisi kumpaakin kieltä kunnolla. Usein kuulee enemmän äidin puhumaa kieltä jos äiti hoitaa kotona..mutta kyllä ne kummatki sieltä tulee.

Itse olen kuulemma oppinut kummatkin kielet lähes yhtä aikaa. Paljon ollut kaksikielisiä kavereita, joten välillä on tullut sekakieltä puhuttua. Jos ei ruotsinkielistä tai suomenkielistä sanaa muistanut niin on lainannut toisen kielen sanaa. Tämä tietenkin hankalempaa porukassa jossa puhutaan vain yhtä kieltä. Koen kumminki suureksi rikkaudeksi kaksikielisyyden. Töitä ja opiskelupaikkoja hakiessa tämä suuri meriitti.

• ole ylpeä

Kokemukseni perustuvat työhöni mm. puhehäiriöisten lasten kanssa ja lukuisiin monikielisiin tuttavaperheisiin.
      On luonnollista, että vanhemmat käyttävät omaa äidinkieltään. Äidinkieli=tunnekieli. Puheenkehitys ei viivästy, sanasto saattaa olla suppeampi ja lapsi voi aluksi sekoitella kieliä. Vanhempien kannattaa vain johdonmukaisesti puhua omaa äidinkieltään. Hyvä olisi, jos lapsi tapaisi samaa kieltä puhuvia lapsia ja aikuisia mahdollisimman säännöllisesti.
      Muutama tuttavani on viettänyt ennen lapsensa kouluikää useamman kuukauden toisen vanhemman kotimaassa, jolloin lapsen kieli on vahvistunut nopeasti. Usein tämä ei ole mahdollista,
      Lastenohjelmat ja kirjat ovat myös hyvä tuki.

• päläpälä35

on vanhemmilla eri äidinkielet, niin molempien pitäisi puhua omaa kieltänsä. Tuo asia ei taas sitten päde silloin, jos vanhemmilla on eri äidinkielet mutta ovat esim. eronneet. Lapsen kotikieli ei häiriinny, mutta etävanhemman kieltä hän ei kuulemma koskaan opi ymmärtämään kunnolla, kun kuulee sitä vain joskus.

Tämä nyt hieman asian ohitse, kun käsitin ap:n kodissa puhuttavan päivittäin kahta kieltä.

• LeilaHoo

Olen KATEELLINEN kaksikielisille lapsille, olisi todella rikkaus osata puhua kahta kieltä. Puhukaa ihmeessä molempia kieliä lapselle.

• täti
        LeilaHoo kirjoitti:

Olen KATEELLINEN kaksikielisille lapsille, olisi todella rikkaus osata puhua kahta kieltä. Puhukaa ihmeessä molempia kieliä lapselle.

Meillä puhutaan lapselle kahta kieltä, mutta lapsi kuulee kotona kolmea kieltä. Kaikkia kolmea ymmärtää, mutta puhuu ainoastaan suomea. Joitakin yksittäisiä sanoja tai fraaseja tulee isänsä kielellä (joka ei ole ruotsi) ja nekin sulassa sovussa sekaisin suomen kanssa.

Hieman on lapsen puhe viivästynyt. Esim. kaksi vuotiaana ei vielä puhunut kuin ehkä viisi sanaa ja vielä viimeisen vuoden ajan puhe on ollut paljon epäselvempää kuin ikätovereidensa. Ikää lapsella on nyt muutamaa viikkoa vajaa neljä. Puhe on kuitenkin kehittynyt hurjasti viimeisen vuoden aikana, eikä ainakaan päiväkodissa tai neuvolassa olla oltu huolissaan tasosta.

Minä itse liikuttuneena seuraan lapseni kielellistä kehitystä ja mietin, kuinka maailmasta tulee hänelle avoimempi paikka kun puhuu suomen lisäksi kahta erittäin kansainvälistä kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe