2 kieltä

coco 77

oletteko huomanneet viivästyykö lapsen puhumisen oppiminen, jos lapsi kuulee 2 eri kieltä? Kyseessä ei ole toinen kotimainen kieli, eli ruotsi toisena kielenä. Miten tukea lapsen toisen kielen, ei suomen, oppimista muuallakin kuin kotona.

5

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Olen itse kaksikielinen (suomi, ruotsi). Olemme myös puhuneet kohta 1v pojallemme kahta kieltä ihan syntymästä lähtien. Selviä sanoja meillä ei vielä lausuta, johtunee varmaankin siitä että on motoorisesti aina ollut tosi nopeasti kehittynyt ja puhepuoli jäänyt siltä osin vähemmälle. En pelkää että ei oppisi kumpaakin kieltä kunnolla. Usein kuulee enemmän äidin puhumaa kieltä jos äiti hoitaa kotona..mutta kyllä ne kummatki sieltä tulee.

      Itse olen kuulemma oppinut kummatkin kielet lähes yhtä aikaa. Paljon ollut kaksikielisiä kavereita, joten välillä on tullut sekakieltä puhuttua. Jos ei ruotsinkielistä tai suomenkielistä sanaa muistanut niin on lainannut toisen kielen sanaa. Tämä tietenkin hankalempaa porukassa jossa puhutaan vain yhtä kieltä. Koen kumminki suureksi rikkaudeksi kaksikielisyyden. Töitä ja opiskelupaikkoja hakiessa tämä suuri meriitti.

    • ole ylpeä

      Kokemukseni perustuvat työhöni mm. puhehäiriöisten lasten kanssa ja lukuisiin monikielisiin tuttavaperheisiin.
      On luonnollista, että vanhemmat käyttävät omaa äidinkieltään. Äidinkieli=tunnekieli. Puheenkehitys ei viivästy, sanasto saattaa olla suppeampi ja lapsi voi aluksi sekoitella kieliä. Vanhempien kannattaa vain johdonmukaisesti puhua omaa äidinkieltään. Hyvä olisi, jos lapsi tapaisi samaa kieltä puhuvia lapsia ja aikuisia mahdollisimman säännöllisesti.
      Muutama tuttavani on viettänyt ennen lapsensa kouluikää useamman kuukauden toisen vanhemman kotimaassa, jolloin lapsen kieli on vahvistunut nopeasti. Usein tämä ei ole mahdollista,
      Lastenohjelmat ja kirjat ovat myös hyvä tuki.

    • päläpälä35

      on vanhemmilla eri äidinkielet, niin molempien pitäisi puhua omaa kieltänsä. Tuo asia ei taas sitten päde silloin, jos vanhemmilla on eri äidinkielet mutta ovat esim. eronneet. Lapsen kotikieli ei häiriinny, mutta etävanhemman kieltä hän ei kuulemma koskaan opi ymmärtämään kunnolla, kun kuulee sitä vain joskus.

      Tämä nyt hieman asian ohitse, kun käsitin ap:n kodissa puhuttavan päivittäin kahta kieltä.

      • LeilaHoo

        Olen KATEELLINEN kaksikielisille lapsille, olisi todella rikkaus osata puhua kahta kieltä. Puhukaa ihmeessä molempia kieliä lapselle.


      • täti
        LeilaHoo kirjoitti:

        Olen KATEELLINEN kaksikielisille lapsille, olisi todella rikkaus osata puhua kahta kieltä. Puhukaa ihmeessä molempia kieliä lapselle.

        Meillä puhutaan lapselle kahta kieltä, mutta lapsi kuulee kotona kolmea kieltä. Kaikkia kolmea ymmärtää, mutta puhuu ainoastaan suomea. Joitakin yksittäisiä sanoja tai fraaseja tulee isänsä kielellä (joka ei ole ruotsi) ja nekin sulassa sovussa sekaisin suomen kanssa.

        Hieman on lapsen puhe viivästynyt. Esim. kaksi vuotiaana ei vielä puhunut kuin ehkä viisi sanaa ja vielä viimeisen vuoden ajan puhe on ollut paljon epäselvempää kuin ikätovereidensa. Ikää lapsella on nyt muutamaa viikkoa vajaa neljä. Puhe on kuitenkin kehittynyt hurjasti viimeisen vuoden aikana, eikä ainakaan päiväkodissa tai neuvolassa olla oltu huolissaan tasosta.

        Minä itse liikuttuneena seuraan lapseni kielellistä kehitystä ja mietin, kuinka maailmasta tulee hänelle avoimempi paikka kun puhuu suomen lisäksi kahta erittäin kansainvälistä kieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe