mikä siinä on ku lukioaiset luulee (varsinki tytöt) että lukion kun käy niin saa hyvän ammatin ja palkan. Ja kun käy amiksen nii korjaa vaan autoja. Kyllä amiksilla on samat jatkomahdollisuudet ku lukiolaisilla. Ja tämä on faktaa: hyvä amistodistus menee jatkoopiskeluja hakiessa kohtalaisen ylioppilastodistuksen edelle
ps. oon lukion kakkonen
Lukio paras, amis paska!?
19
1514
Vastaukset
- jööööö
amikset halutumpia ja lukioilla on paikkoja paljo vapaana lukiolaisia on selvästi enemmän terapiassa ja kortistossa
- ffffffffffhhfhah
Tekisi mieli sanoa "epäilen vahvasti oletko sittenkään lukiolainen", mutten sano, koska opiskelupaikka ei kerro mitään älykkyydestäsi. Varsinkaan nykyään kun lukiot on täynnä pussikaljateinejä ehkä suhteessa jopa amiksiakin enemmän.
Jatko-opiskelemaan pääset kuule vaikka ojan pohjalta. Homma on kuitenkin niin että: hyvät yo-kirjoitustulokset > hyvät amispaperit.
Viisas vain valitsee järkevämmän vaihtoehdon, eli sen josta on enemmän hyötyä siellä minne hakee. Jos tiedät että jokin "yliopistoammatti" kiinnostaa, kannattaako käydä amis "koska keskinkertaset amispaperit on paremmat kuin paskat lukiopaperit".
Amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä. Ei sen amiksen älynlahjat välttämättä sen pienemmät ole, mutta lukiosta saa kuitenkin _halutessaan_ sen yleissivistyksen ja pääsykokeisiinkin on jopa kiva lukea jos ymmärtää asiasta jotain. - ...
ffffffffffhhfhah kirjoitti:
Tekisi mieli sanoa "epäilen vahvasti oletko sittenkään lukiolainen", mutten sano, koska opiskelupaikka ei kerro mitään älykkyydestäsi. Varsinkaan nykyään kun lukiot on täynnä pussikaljateinejä ehkä suhteessa jopa amiksiakin enemmän.
Jatko-opiskelemaan pääset kuule vaikka ojan pohjalta. Homma on kuitenkin niin että: hyvät yo-kirjoitustulokset > hyvät amispaperit.
Viisas vain valitsee järkevämmän vaihtoehdon, eli sen josta on enemmän hyötyä siellä minne hakee. Jos tiedät että jokin "yliopistoammatti" kiinnostaa, kannattaako käydä amis "koska keskinkertaset amispaperit on paremmat kuin paskat lukiopaperit".
Amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä. Ei sen amiksen älynlahjat välttämättä sen pienemmät ole, mutta lukiosta saa kuitenkin _halutessaan_ sen yleissivistyksen ja pääsykokeisiinkin on jopa kiva lukea jos ymmärtää asiasta jotain.jos sun isäs tienaa yli 4000€/kk, tietenkin meet lukioon. Jos sulla on tylsä elämä / et osaa mitään yhtä tiettyä aluetta, tietenkin meet lukioon.
Ja et oo kyllä lukion toisella, noi sanat oli kuin 9. luokkalaisen suusta. Amista vähätellään hyvin paljon, usein ajatellaan että amis on likanen putkimies, auton tuunaaja tai raksamies. Johtunee varmaan termeistäkin = Ammattikoulu = Amis Datanomi = Datis Rakennusala = Raksa ym. Totuus on vain se että amikset ovat rennompia kuin lukiolaiset, opiskelu on rennompaa, kuten myös opettajat. Amiksia kiinnostaa opiskella, meidän ei tarvitse olla nenä kirjassa ja lukea jotain bilsaa kiinnostamattomasta aiheesta.. Lukiolaisilla on aina paineita suoriutua kursseista, koeviikoista ym. Ja minkä helvetin takia salkkareissa jokainen nuori käy lukiota, sitä vain suositaan liikaa.
Ja mitä tulee sivistykseen, vaikka olisi kuinka lukenut, voi silti olla tyhmä kuin saapas. Ei lukiolla saada esim. maalaisjärkeä. Ja moni ammattikoululainen voi olla fiksumpi kuin lukiolainen, mutta jokin outo "lukio on paras, sillä saa hyvän palkan ja fiksuuden" voima sanoo toisin.
Amis joka on kiinnostunut alastaan, esim datanomi, on mielestäni paljon parempi opiskelija ammattikorkeaan, kuin lukiolainen joka menee dollarit silmissä hakemaan 5 tonnin palkkaa.
Tässä minun mietteitä. Olen lukiota vastaan - ...
... kirjoitti:
jos sun isäs tienaa yli 4000€/kk, tietenkin meet lukioon. Jos sulla on tylsä elämä / et osaa mitään yhtä tiettyä aluetta, tietenkin meet lukioon.
Ja et oo kyllä lukion toisella, noi sanat oli kuin 9. luokkalaisen suusta. Amista vähätellään hyvin paljon, usein ajatellaan että amis on likanen putkimies, auton tuunaaja tai raksamies. Johtunee varmaan termeistäkin = Ammattikoulu = Amis Datanomi = Datis Rakennusala = Raksa ym. Totuus on vain se että amikset ovat rennompia kuin lukiolaiset, opiskelu on rennompaa, kuten myös opettajat. Amiksia kiinnostaa opiskella, meidän ei tarvitse olla nenä kirjassa ja lukea jotain bilsaa kiinnostamattomasta aiheesta.. Lukiolaisilla on aina paineita suoriutua kursseista, koeviikoista ym. Ja minkä helvetin takia salkkareissa jokainen nuori käy lukiota, sitä vain suositaan liikaa.
Ja mitä tulee sivistykseen, vaikka olisi kuinka lukenut, voi silti olla tyhmä kuin saapas. Ei lukiolla saada esim. maalaisjärkeä. Ja moni ammattikoululainen voi olla fiksumpi kuin lukiolainen, mutta jokin outo "lukio on paras, sillä saa hyvän palkan ja fiksuuden" voima sanoo toisin.
Amis joka on kiinnostunut alastaan, esim datanomi, on mielestäni paljon parempi opiskelija ammattikorkeaan, kuin lukiolainen joka menee dollarit silmissä hakemaan 5 tonnin palkkaa.
Tässä minun mietteitä. Olen lukiota vastaanEn lukiota vastaan, vaan näitä isin pikku pilalle lellittyjä paskoja jotka sanoo että lukio on paras ilman syitä
- fdfadf
... kirjoitti:
En lukiota vastaan, vaan näitä isin pikku pilalle lellittyjä paskoja jotka sanoo että lukio on paras ilman syitä
"hyvä amistodistus menee jatkoopiskeluja hakiessa kohtalaisen ylioppilastodistuksen edelle" - päivän paras :D
- just...
ffffffffffhhfhah kirjoitti:
Amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä. Ei sen amiksen älynlahjat välttämättä sen pienemmät ole, mutta lukiosta saa kuitenkin _halutessaan_ sen yleissivistyksen ja pääsykokeisiinkin on jopa kiva lukea jos ymmärtää asiasta jotain.Miten niin "amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä"? Ei se lukio sisäänpääsyä takaa, saatika että ymmärtää kaiken. Kyllä sitä amiksestakin voi jatkaa, jos motivaatiota on...
- keppoas
just... kirjoitti:
Miten niin "amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä"? Ei se lukio sisäänpääsyä takaa, saatika että ymmärtää kaiken. Kyllä sitä amiksestakin voi jatkaa, jos motivaatiota on...
yliopisto on teoriaa, teoriaa, harvemmin käytäntöä. Varmaan moni on hakenut ammattikouluun koska ei ole kiinnostanut teoriatunnit / kirjoista lukeminen. Ja ei yliopistoon pääseminen amistutkinnolla mahdotonta ole. En kyllä usko että vastavalmistunut amis ilman työkokemusta pääsisi ekalla yrityksellä Helsingin korkealaatuiseen yliopistoon. Mutta pienemmillä paikkakunnilla mahdollista
- s
keppoas kirjoitti:
yliopisto on teoriaa, teoriaa, harvemmin käytäntöä. Varmaan moni on hakenut ammattikouluun koska ei ole kiinnostanut teoriatunnit / kirjoista lukeminen. Ja ei yliopistoon pääseminen amistutkinnolla mahdotonta ole. En kyllä usko että vastavalmistunut amis ilman työkokemusta pääsisi ekalla yrityksellä Helsingin korkealaatuiseen yliopistoon. Mutta pienemmillä paikkakunnilla mahdollista
Ei se tietysti niin yleistä ole amiksesta yliopistoon meno, mutta ei se kerro sisäänpääsystä mitään. Edelliseen vastaten itse luin lähihoitajaksi, olin 4v töissä ja hain Helsingin yliopistoon, ensimmäisellä yrittämällä proviisoriksi pääsin lukemaan. Se, ettei silloin 16-vuotiaana kiinnostanut lukea teoriaa ei tarkoita sitä etteikö se voisi myöhemmin kiinnostaa... Enkä koe olevani yhtään sen "tyhmempi" kuin lukion käyneet, kemiassa tietysti on enemmän opettelemista, mutta kyllä lukemalla siitä selviää...
Mieli kun muuttuu helposti kun ikää tulee, mielestäni siksi ei kerro mitään onko lähtenyt lukemaan amikseen vai lukioon.. - niin...?
s kirjoitti:
Ei se tietysti niin yleistä ole amiksesta yliopistoon meno, mutta ei se kerro sisäänpääsystä mitään. Edelliseen vastaten itse luin lähihoitajaksi, olin 4v töissä ja hain Helsingin yliopistoon, ensimmäisellä yrittämällä proviisoriksi pääsin lukemaan. Se, ettei silloin 16-vuotiaana kiinnostanut lukea teoriaa ei tarkoita sitä etteikö se voisi myöhemmin kiinnostaa... Enkä koe olevani yhtään sen "tyhmempi" kuin lukion käyneet, kemiassa tietysti on enemmän opettelemista, mutta kyllä lukemalla siitä selviää...
Mieli kun muuttuu helposti kun ikää tulee, mielestäni siksi ei kerro mitään onko lähtenyt lukemaan amikseen vai lukioon..Jos joku haluu mennä johonkin niin se on oma päätös ! jos vaikka olisitte hetken hiljaa ja miettisitte että olette nuoria aikuisia joilla noin lapselliset riidan aiheet! olen itse vasta yläasteella ja tätä lukiessa tuntuu että molemmissa lukiossa ja amiksessa ol erityyppisiä ääliöitä jotka eivät osaa kunnioittaaa toisten mielipidettä!
- ....................
niin...? kirjoitti:
Jos joku haluu mennä johonkin niin se on oma päätös ! jos vaikka olisitte hetken hiljaa ja miettisitte että olette nuoria aikuisia joilla noin lapselliset riidan aiheet! olen itse vasta yläasteella ja tätä lukiessa tuntuu että molemmissa lukiossa ja amiksessa ol erityyppisiä ääliöitä jotka eivät osaa kunnioittaaa toisten mielipidettä!
"Jos joku haluu mennä johonkin niin se on oma päätös ! jos vaikka olisitte hetken hiljaa ja miettisitte että olette nuoria aikuisia joilla noin lapselliset riidan aiheet! olen itse vasta yläasteella ja tätä lukiessa tuntuu että molemmissa lukiossa ja amiksessa ol erityyppisiä ääliöitä jotka eivät osaa kunnioittaaa toisten mielipidettä!"
Kuka tässä on sanonut että ei arvosta toisen mielipiteitä? Tämä on rakentavaa keskustelua, ja miettimistä.
Mielestäni tässä ei ole kenelläkään mitään "riidan aiheita", lapsellisuudesta puhumattakaan.
Käy sinä vaan siellä se seiska luokka loppuun ja tuli sitten ysillä vaikka tänne Lukio kanavalla rupatteleen, kun oot vähän kasvanu.
- käyvälilläopossa...
"Ja tämä on faktaa: hyvä amistodistus menee jatkoopiskeluja hakiessa kohtalaisen ylioppilastodistuksen edelle" - no et kyllä todennäköisesti ainakaan yhdellekään arvostetulle matemaattiselle alalle pääse opiskelemaan, ellet ole ennen pääsykokeita saanut lukiotason matemaattista opetusta. Se on fakta.
- J.K.P.
matemaattiset alat ovat todellakin poikkeus. Tosin monella teknisellä alalla matematiikka on varsin ratkaisevassa asemassa, ja niille kyllä pääsee käymättä lukiota. Kiitettävillä amispapereilla ja varsinkin jos on suorittanut jonkun ylemmän ammattitutkinnon (joka kyllä edellyttää sen viis vuotta työkokemusta) on ihan mahdollista edetä oikeinkin hyvin. Toisaalta taas omassakin tuttavapiirissäni on useampikin ylioppilas kaupan kassana, yksi perhepäivähoitajana ja kaksi ravintolatyöntekijänä, että ei se kaikki suinkaan ole niin mustavalkoista. Ei ylioppilas ole automaattisesti menestyjä eikä amislainen luuseri, kuten yleinen käsitys tuntuu olevan. Mitä omaan sivistykseeni tulee, en varmasti ole siinä suhteessa juuri heikompi kuin ylioppilaatkaan keskimäärin. Opiskelua kun ei ole pakko lopettaa mihinkään tutkintoon. Olen muuten itse miettinyt että kun omakotitalo on kohta maksettu ja lapsista nuorimmainenkin kouluiässä, pitäisin sapattivapaata ja hankkisin vielä sen ihmeitätekevän ylioppilastodistuksen ja sitä kautta ihmisarvon myös ylioppilaiden keskuudessa. On siinä minua vanhemmatkin onnistuneet. Oikein herkuttelen ajatuksella, että sukulaisten kiusaksi pitäisin ylioppilasjuhlat vielä nelikymppisenä...
- Lukiolainen123
J.K.P. kirjoitti:
matemaattiset alat ovat todellakin poikkeus. Tosin monella teknisellä alalla matematiikka on varsin ratkaisevassa asemassa, ja niille kyllä pääsee käymättä lukiota. Kiitettävillä amispapereilla ja varsinkin jos on suorittanut jonkun ylemmän ammattitutkinnon (joka kyllä edellyttää sen viis vuotta työkokemusta) on ihan mahdollista edetä oikeinkin hyvin. Toisaalta taas omassakin tuttavapiirissäni on useampikin ylioppilas kaupan kassana, yksi perhepäivähoitajana ja kaksi ravintolatyöntekijänä, että ei se kaikki suinkaan ole niin mustavalkoista. Ei ylioppilas ole automaattisesti menestyjä eikä amislainen luuseri, kuten yleinen käsitys tuntuu olevan. Mitä omaan sivistykseeni tulee, en varmasti ole siinä suhteessa juuri heikompi kuin ylioppilaatkaan keskimäärin. Opiskelua kun ei ole pakko lopettaa mihinkään tutkintoon. Olen muuten itse miettinyt että kun omakotitalo on kohta maksettu ja lapsista nuorimmainenkin kouluiässä, pitäisin sapattivapaata ja hankkisin vielä sen ihmeitätekevän ylioppilastodistuksen ja sitä kautta ihmisarvon myös ylioppilaiden keskuudessa. On siinä minua vanhemmatkin onnistuneet. Oikein herkuttelen ajatuksella, että sukulaisten kiusaksi pitäisin ylioppilasjuhlat vielä nelikymppisenä...
Suosittelen käymään lukion. Ei lukio sen kummosempi koulu ole kuin muutkaan. Lukiosta on myös helppo saada hyviä numeroita, jos on motivoitunut.
Ammattikoulu on myös hyvä koulu, jos tietää jo peruskoulun jälkeen, mitä haluaa elämässään tehdä. Itse tunnen henkilöitä, jotka ovat jopa suorittaneet yliopistotutkinnon ja tekevät perusduunarityötä, joten koulutus ei todellakaan takaa hyvää tulevaisuutta. Kuitenkin kaikki on pitkälle omasta motivaatiosta ja suoriutumisesta.
Itse 15- vuotiaana en tiennyt mitä haluaisin elämällä tehdä ja aluksi menin lukioon. Lukio ei siinä iässä kiinnostanut, joten vaihdoin ammattikoulun puolelle, joten pystyn vertailemaan näitä opintoja keskenään. Kuitenkaan en ammattikoulustakaan ollut kiinnostunut ja jätin sen kesken. Nyt vähän vanhempana (20v.) innostuin lukiosta uudelleen ja olen nyt opiskelemassa päiväopiskeluna tutkintoa ja olen todella tyytyväinen päätökseeni. Tarkoituksena on tehdä ylioppilastutkinto pois alta ja lähteä yliopistoon :)
Nykypäivänä kuitenkin ammattikoulututkinto voidaan rinnastaa lukiotutkintoon, koska se antaa yhtäläiset hakumahdollisuudet kolmannen asteen koulutukseen. Ammattikoulupuolella perehdytään vain tiettyn ammatin harjoittamiseen. En usko, että olisi mahdotonta käydä ammattikoulun puolella esimerkiksi merkonomin tutkinto ja hakea yliopistoon lukemaan kauppatieteitä, koska merkonomin tutkinto antaa todella hyvän pohjan kaupan alalle; paljon paremman kuin lukio. - Lukiolainen123
Lukiolainen123 kirjoitti:
Suosittelen käymään lukion. Ei lukio sen kummosempi koulu ole kuin muutkaan. Lukiosta on myös helppo saada hyviä numeroita, jos on motivoitunut.
Ammattikoulu on myös hyvä koulu, jos tietää jo peruskoulun jälkeen, mitä haluaa elämässään tehdä. Itse tunnen henkilöitä, jotka ovat jopa suorittaneet yliopistotutkinnon ja tekevät perusduunarityötä, joten koulutus ei todellakaan takaa hyvää tulevaisuutta. Kuitenkin kaikki on pitkälle omasta motivaatiosta ja suoriutumisesta.
Itse 15- vuotiaana en tiennyt mitä haluaisin elämällä tehdä ja aluksi menin lukioon. Lukio ei siinä iässä kiinnostanut, joten vaihdoin ammattikoulun puolelle, joten pystyn vertailemaan näitä opintoja keskenään. Kuitenkaan en ammattikoulustakaan ollut kiinnostunut ja jätin sen kesken. Nyt vähän vanhempana (20v.) innostuin lukiosta uudelleen ja olen nyt opiskelemassa päiväopiskeluna tutkintoa ja olen todella tyytyväinen päätökseeni. Tarkoituksena on tehdä ylioppilastutkinto pois alta ja lähteä yliopistoon :)
Nykypäivänä kuitenkin ammattikoulututkinto voidaan rinnastaa lukiotutkintoon, koska se antaa yhtäläiset hakumahdollisuudet kolmannen asteen koulutukseen. Ammattikoulupuolella perehdytään vain tiettyn ammatin harjoittamiseen. En usko, että olisi mahdotonta käydä ammattikoulun puolella esimerkiksi merkonomin tutkinto ja hakea yliopistoon lukemaan kauppatieteitä, koska merkonomin tutkinto antaa todella hyvän pohjan kaupan alalle; paljon paremman kuin lukio.Niin ja me kaikki ihmiset olemme yhtä arvokkaita riippumatta siitä olemmeko siivoojia vai lääkäreitä! Tämä täytyy aina muistaa :)
- Akademicc
Lukiolainen123 kirjoitti:
Niin ja me kaikki ihmiset olemme yhtä arvokkaita riippumatta siitä olemmeko siivoojia vai lääkäreitä! Tämä täytyy aina muistaa :)
"Amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä" ihan totta on. Kuinka moni amiksessa opiskellut opiskelee jossain yliopistossa? - Ei kovin moni. Ammattikouluun menevät ne, jotka eivät ole motivoituneet opiskeluun tai ovat tavallista tyhmempiä. Ihmisellä on luontainen halu oppia, ja ne jotka menevät lukioon, niillä halu on parempi. Ajatelkaa nyt esimerkiksi kaikkia tunnettuja henkilöitä, ei kovin moni ole käynyt ammattikoulua. Ja miksi sitten kaikki jälkeenjääneet ihmiset hakeutuvat ammatilliseen, eivätkä lukioon? -Koska he eivät pärjäisi siellä. Esimerkiksi itse en tiedä yhtään erityiskoulun käynyttä henkilöä, joka on edes pyrkinyt lukioon.
- Sellasta..
Akademicc kirjoitti:
"Amispapereilla yliopistoon on kuitenkin paskapuhetta käytännössä" ihan totta on. Kuinka moni amiksessa opiskellut opiskelee jossain yliopistossa? - Ei kovin moni. Ammattikouluun menevät ne, jotka eivät ole motivoituneet opiskeluun tai ovat tavallista tyhmempiä. Ihmisellä on luontainen halu oppia, ja ne jotka menevät lukioon, niillä halu on parempi. Ajatelkaa nyt esimerkiksi kaikkia tunnettuja henkilöitä, ei kovin moni ole käynyt ammattikoulua. Ja miksi sitten kaikki jälkeenjääneet ihmiset hakeutuvat ammatilliseen, eivätkä lukioon? -Koska he eivät pärjäisi siellä. Esimerkiksi itse en tiedä yhtään erityiskoulun käynyttä henkilöä, joka on edes pyrkinyt lukioon.
Ylioppilastutkinnossa on pykälä henkilöitä varten, joilla on fyysinen ja psyykkinen rajoite. Itse tiedän moniakin menestyviä ihmisiä, joilla ei ole edes peruskoulua käyty loppuun, joten opiskelu ei aina ole menestyksen tae. Ehkä ammattikoulupuolelle menijät eivät halua mennä yliopistoon, mutta heillä on yhtälailla oikeus hakeutua yliopisto-opintoja suorittamaan ja menemään pääsykokeisiin. Moneen paikkaan pääsykokeet ovat se tärkein tapa päästä sisään, joten turha yleistää..
- ..............
Akademicc kirjoitti:
Ihmettelen mahtavaa yleistystä teksissäsi. Ensinnäkin amispapereilla yliopistoon ei ole paskapuhetta, käytännössäkään. Se on mahdollista, jos sinne yliopistoon oikeasti haluaa. "Ammattikouluun menevät ne, jotka eivät ole motivoituneet opiskeluun tai ovat tavallista tyhmempiä." Oletko huomannut, että myös sellaiset opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneet tietystä alasta hakeutuvat suoraan ammattikouluun. Ihmettelen valtavaa yleistystä, jota tekstissäsi käytät. Sitäpaitsi lukio-opiskelu ei edes ole vaikeaa. Tällä hetkellä ysin keskiarvolla mennään, tekemättä juurikaan mitään.
- dasdada
Akademicc kirjoitti:
Joo eli olen lukion abi ja en todellakaan ole omistanut minkäänlaista halua opiskella lukiossa.. Mutta en tiennyt yhtään mitä muutakaan olisin halunnut ja todistus oli varsin hyvä yläasteella niin lukioon lähdin.. Numerot ovat tippuneet ja käyn kouluni 3,5 vuoteen. Että en tiedä mihin menen lukion jälkeen.. Armeijaan nyt ensiksi kuitenkin, sen tiedän. Kyllä ne amikset, jotka ovat muualla kun siellä raksalla tms, ovat ihan fiksuja. Mutta tottahan se on, että "raksa" tyylin amiksiin menevät ne, jotka eivät muualle pääse.. Sehän on totuus ja niillä papereilla ei todellakaan yliopistoihin mennä!!
Ja toisekseen. Kun olen kaverin amiksen kokeita katsellut, niin pääsisin jokaiset kielien kokeet läpi kiitettävin arvosanoin lukematta ja lukiossa kokeista yleensä tulee C:n (7) läheisyydessä pyöriviä arvosanoja. Matematiikan opinnot törkeän helppoja amiksessa (riippuu varmaan alastakin mutta kuitenkin). Ja myös ns. lukuaineet ovat astetta helpommalla tasolla amiksessa verrattuna lukioon. Ja sitten kysymys. Miten ajattelit päästä yliopistoon amis-tason opinnoilla/opetuksella??.. Et mitenkään sanon minä. Tai jos opiskelet itse tarvittavat asiat, jos edes pääset pääsykokeisiin yrittämään. Mutta yleensä jos edes pääset pääsykoevaiheeseen, niin olet ollut edelliset vuodet väärässä koulussa. Lukioon ne lahjakkaimmat kyllä lähtee.. - 2+6
dasdada kirjoitti:
Joo eli olen lukion abi ja en todellakaan ole omistanut minkäänlaista halua opiskella lukiossa.. Mutta en tiennyt yhtään mitä muutakaan olisin halunnut ja todistus oli varsin hyvä yläasteella niin lukioon lähdin.. Numerot ovat tippuneet ja käyn kouluni 3,5 vuoteen. Että en tiedä mihin menen lukion jälkeen.. Armeijaan nyt ensiksi kuitenkin, sen tiedän. Kyllä ne amikset, jotka ovat muualla kun siellä raksalla tms, ovat ihan fiksuja. Mutta tottahan se on, että "raksa" tyylin amiksiin menevät ne, jotka eivät muualle pääse.. Sehän on totuus ja niillä papereilla ei todellakaan yliopistoihin mennä!!
Ja toisekseen. Kun olen kaverin amiksen kokeita katsellut, niin pääsisin jokaiset kielien kokeet läpi kiitettävin arvosanoin lukematta ja lukiossa kokeista yleensä tulee C:n (7) läheisyydessä pyöriviä arvosanoja. Matematiikan opinnot törkeän helppoja amiksessa (riippuu varmaan alastakin mutta kuitenkin). Ja myös ns. lukuaineet ovat astetta helpommalla tasolla amiksessa verrattuna lukioon. Ja sitten kysymys. Miten ajattelit päästä yliopistoon amis-tason opinnoilla/opetuksella??.. Et mitenkään sanon minä. Tai jos opiskelet itse tarvittavat asiat, jos edes pääset pääsykokeisiin yrittämään. Mutta yleensä jos edes pääset pääsykoevaiheeseen, niin olet ollut edelliset vuodet väärässä koulussa. Lukioon ne lahjakkaimmat kyllä lähtee..Ammattikoulusta voi teoriassa edetä yliopistoon tai korkeakouluun, mutta käytännössä se on aika epätodennäköistä. Lukion opetus teoriapainotteisena on jatkoopiskeluun tähtäävää ja valmentaa jo tavallaan pääsykokeisiin, kun taas ammattikoulussa pääpaino on käytännön tekemisessä. Lukiossa saa myös paremman kielitaidon, mukaan lukien äidinkielen osaaminen. Nykyään ei yliopistossa tai korkeakoulussa saa mitään tutkintoa kasaan tenttimättä myös vieraskielistä kirjallisuutta.
Pelkkä pääsykokeisiin valmistautuminen on todella kova urakka, eikä opiskelupaikka irtoa kaikille ylioppilaillekaan.
Eli jos on mitään haaveita akateemisesta urasta, kannattaa käydä lukio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733