on tulossa ranskasta 35 jalkainen purkkari, johon tulee keula ja peräkajuutat ja keskellä on salonki. Aattelin webaston asentaa perään ja sieltä lämminilmaputket peräkajuuttaan ja keulaan. Kausi on toukokuusta lokakuuhuun pohjois itämerellä.
Jäteilman poiston suunntelin veneen keskelle kajuutan kattoon pc:n tuuletinta apuna käyttäen.
Funtsin, että jos kajuutoissa on ovet, niin webasto 2000:lla saa keula ja peräkajuutan riittävän lämpöiseksi keväällä ja syksyllä. Olenko oikeassa?
webasto 2kW vai 3.9 kW?
48
1977
Vastaukset
- 10+20
vastaavankokoisessa Webasto 3500. Se on Webaston oma suositus tuohon kokoluokkaan. Saattaa se pienempikin riittää, mutta kannattaako pihistää tuollaisessa veneen kokonaishintaan nähden pienessä asiassa?
- 5000
Ehdottomasti 3500 tai 5000. Hinnan ero ei ole kummoinen, mutta salonki lämpiää samalla. Asennuksen jälkeen laitteen kalibrointi olisi hyvä tehdä. Tehdas säädöillä ei välttämättä toimi kovin kauan. Ohjeet ja huoltofirmojen tiedot saa Kahalta.
- asdfdgdgs
hintaeroa on 500 eur, joten minusta kannattaa pihistää. 500 eurolla yöpyyy 50 yötä 10 euron sähkösatamissa. Me koska purjehditaan pääaisassa, sähkösatamat silloin tällöin on must, että saadaan akku ladattua. Jääkaappia ei tule, joten vähällä sähköllä selvitään.
2kW webasto veisi vähemmän sähköä ja maksimiteholla käyttäminen on hyötysuhteen kannalta järkevää.
Salonki lämpenee minun iv tiedoilla jos poisto on keskellä kajuuttaa ja tulot keulassa ja perässä. Erillistä tuloilmasuutinta ei siis salonkiin tarvita (lukemiseen).
kirjahörhöille:
http://www.bookcrossing.com/ - Webasto rules
asdfdgdgs kirjoitti:
hintaeroa on 500 eur, joten minusta kannattaa pihistää. 500 eurolla yöpyyy 50 yötä 10 euron sähkösatamissa. Me koska purjehditaan pääaisassa, sähkösatamat silloin tällöin on must, että saadaan akku ladattua. Jääkaappia ei tule, joten vähällä sähköllä selvitään.
2kW webasto veisi vähemmän sähköä ja maksimiteholla käyttäminen on hyötysuhteen kannalta järkevää.
Salonki lämpenee minun iv tiedoilla jos poisto on keskellä kajuuttaa ja tulot keulassa ja perässä. Erillistä tuloilmasuutinta ei siis salonkiin tarvita (lukemiseen).
kirjahörhöille:
http://www.bookcrossing.com/älyttömältä, että maksat ensin 35-jalkaisesta veneestä kymmeniä tuhansia (vähintään 40-50 kiloa) ja sitten rupeat funtsimaan 500 euron säästämiseksi mahdollisesti alitehoiseksi osoittautuvaa lämmitintä.
En ole itse tavannut noita keskustelussa mainittuja ilmiöitä (kalibrointitarve ja vajaateholla nokeentuminen). Voivat olla ainakin osittain tosiakin. - sdfgsdgfsdfgd
Webasto rules kirjoitti:
älyttömältä, että maksat ensin 35-jalkaisesta veneestä kymmeniä tuhansia (vähintään 40-50 kiloa) ja sitten rupeat funtsimaan 500 euron säästämiseksi mahdollisesti alitehoiseksi osoittautuvaa lämmitintä.
En ole itse tavannut noita keskustelussa mainittuja ilmiöitä (kalibrointitarve ja vajaateholla nokeentuminen). Voivat olla ainakin osittain tosiakin.on toukokuulta lokakuulle pohjois itämerellä, silloin meriveden lämpötila on viitisen astetta ja jos nukkumatilan lämmön saa 15 asteiseksi, se riittää. On selvää, että jos kajuutassa on ovi, niin kynttiläkin riittäsi sen lämmittämiseen.
Monissa sähkösatamissa voi lämmittää sähköllä ja meillä onkin sellainen öljytäytteinen patteri vanhassa veneessä. Puhalluslämpöä mukavampi on patterilämpö. Meitin raaseriin ei tule kuitenkaan vesikiertoista lämmitysjärjestelmää painon ja jäätymisen takia. Yks idea ois laittaa turkkilevyihin lattialämmityskaapelit. - glykooli
sdfgsdgfsdfgd kirjoitti:
on toukokuulta lokakuulle pohjois itämerellä, silloin meriveden lämpötila on viitisen astetta ja jos nukkumatilan lämmön saa 15 asteiseksi, se riittää. On selvää, että jos kajuutassa on ovi, niin kynttiläkin riittäsi sen lämmittämiseen.
Monissa sähkösatamissa voi lämmittää sähköllä ja meillä onkin sellainen öljytäytteinen patteri vanhassa veneessä. Puhalluslämpöä mukavampi on patterilämpö. Meitin raaseriin ei tule kuitenkaan vesikiertoista lämmitysjärjestelmää painon ja jäätymisen takia. Yks idea ois laittaa turkkilevyihin lattialämmityskaapelit.joka vesikierrossa kiertää. Ei jäädy.
- kommarivaltionasukki
glykooli kirjoitti:
joka vesikierrossa kiertää. Ei jäädy.
"Jos on olemassa jäätymisvaara,
järjestelmä voidaan täyttää myös pakkasnesteellä, 40 % etyleeniglykolia ja 60 % vettä.
Nesteen lämmönluovutuskyky on noin 5 % pienempi, kuin vedellä."
Webaston ohjaslogiikka on hieman outo. Se pystyy dynaamisesti säätämään tehon tietyn alueen sisällä mutta jos minimiteho aikansaa (lämpötilaanturin mielestä) liiallinen lämpötila, sammuttaa se liekinssä mutta jatkaa puhaltaminen kylmänä kunnes lämpötila on laskenut noin 2 astetta.
Tämä aiheuttaa suurehkot lämpötilaheilahdukset varsinkin jos sinulla on ylimitoitettu laite.
Tämän takia, älä missään nimessä harkitse 5500 (nykyinen malli).
35 jalkaiselle 2000 on riittävä jollet purjehdi myöhäissyksyllä (~0 asteinen sää), 3500:n on ilmeisesti se optimiratkaisu jos purjehdit lokakuun loppuun asti...
Keulan ja peräkajuutan lämmitys on lähinnä kiinni lämmittimen putkien eristyksestä ja halkaisiasta. Kunnun eristys on aivan ratkaiseva!
Webastot ovat aivan erinomaisia laiteita mutta niiden pitkäaikainen luotettavuus on paljolti kiinni siitä että CO2-arvo on kalibroitu kohdalleen asennuksen jälkeen.
Puhun kokemuksesta. Omani on aina ollut kalibroitu (toiminnut 11 vuotta, huhtikuusta marraskuuhun, ja ilman huoltoa. Vuorokausia/sesonki ~120 ). Kaverien, kehnolla kalibroinilla, keskimmäärin kolme sesonkia ennen kattavaa huoltoa...- tuplat..
Lämppärin koko riippuu paljon eristyksestä, mutta laittaisin pinempitehoisen. Pienempitehoinen käy koko ajan lähes huipputehoilla, joten se ei nokeennu ja pikeenny tukkoon. Liian suuritehoinen käy suurimman osan ajastaan alatehoilla, ja nokeaa itsensä käyttökelvottomaan kuntoon. Jos liikut todella kylmissä oloissa, niin laittaisin kaksi pienitehoista mielummin kuin yhden suuren. Tällöin lämpimillä keleillä tulee toimeen yhdellä pienellä ja ilmojen viiletessä toisen voi ottaa käyttöön lisätehoksi. Samalla saat käyttövermuutta, sillä yhden rikkoontuessa toinen jaksaa vielä pitää olosuhteet siedettävinä.
- 35ft
Keväällä kun vesi on kylmää ja yöt kylmiä, tulee kyllä viileä olo tuon pienmmän kanssa. Mulla on tollanen 35 jalkanen kahden takakajuutan paatti ja kyllä siinä tuo isompi saa olla. Ei ole ainakan Eberin kanssa tuota lämpötilan sahailuongelmaa tullut vastaan ja mukava on lueskella salongissa kun ei ole kylmä. Hintaero on lopultakin aika pieni. Tämä on oma kokemukseni asiasta.
- Safire
Kannattaa tutustua Safire lämmittimeen.
Erittäin hiljainen ja luotettava laite.
Virrankulutus vain 5 W 900 Watin minimiteholla,
ja 11 W 2400 Watin huipputeholla.
Itselläni on Safire 2400 KW lämmitin, 31 jalkaisessa purkkarissa.
Teho riittää hyvin kesäkuu-syyskuu käyttöön.
35 jalkaiseen kannattaa laittaa tuo isompi 3,5 KW malli.
Webasto ja Eeberi on tehty auto lämmittimiksi jolloin
metelillä ei ole niin suurta väliä.
Meteli niissä tulee siitä kun pieniläpimittaista tuuletinta täytyy
pyörittää kovilla kierroksilla niin että saadaan lämpöteho puhallettua
ulos lämmitimestä.- Webasto rules
neurootikko, jos Webaston tai Eberin ääni häiritsee muuten kuin ehkä täysteholla. Jos silloinkaan.
- Safire
Webasto rules kirjoitti:
neurootikko, jos Webaston tai Eberin ääni häiritsee muuten kuin ehkä täysteholla. Jos silloinkaan.
Taidat olla alakynnessä ja meteli harmittaa kun täytyy alkaa
puolustelemaan.
Webastoon ja Eeberiin joutuu laittamaan äänevaimentimet
imu ja puhalluspuolelle, että pystyy nukkumaan. - sdfgsdgfsdfgsg
Safire kirjoitti:
Taidat olla alakynnessä ja meteli harmittaa kun täytyy alkaa
puolustelemaan.
Webastoon ja Eeberiin joutuu laittamaan äänevaimentimet
imu ja puhalluspuolelle, että pystyy nukkumaan.ääni vaimenee eristetyissä muoviputkissa ja voi imupuolenkin putket ola eristettyjä. Ei meitin 696m3 kivitalossakaan ole ilto 440:ssa kuin lähdössä lyhyt 80cm äänenvaimennin vaikka ohjeet puhuvat 1.2 metrisestä tuloon ja poistoon. Uponorin muoviputket vaimentavat ääntä. Poistopuolella ei ole meitin talossa mitään vaimentimia, poistot on kuitenkin vessassa ja suihkutiloissa, humina ei siellä haittaa ja on vain hyvä, että suihkutiloissa tietää, että ilmanvaihto on riittävällä teholla.
- Safire
sdfgsdgfsdfgsg kirjoitti:
ääni vaimenee eristetyissä muoviputkissa ja voi imupuolenkin putket ola eristettyjä. Ei meitin 696m3 kivitalossakaan ole ilto 440:ssa kuin lähdössä lyhyt 80cm äänenvaimennin vaikka ohjeet puhuvat 1.2 metrisestä tuloon ja poistoon. Uponorin muoviputket vaimentavat ääntä. Poistopuolella ei ole meitin talossa mitään vaimentimia, poistot on kuitenkin vessassa ja suihkutiloissa, humina ei siellä haittaa ja on vain hyvä, että suihkutiloissa tietää, että ilmanvaihto on riittävällä teholla.
ei kellu. Muutenhan kivi vaimentaa hyvin ääntä.
- 35ft
Safire kirjoitti:
ei kellu. Muutenhan kivi vaimentaa hyvin ääntä.
ja laineetkin liplattaa. Ei ole ollut ongelma vielä tähän mennessä tuo lämppärin ääni, paitsi joskus entisaikaan vanhassa Wallaksessa kun ei kuulunut sitä ääntä. Eikä ollut lämmintäkään. Tosin uudet Wallaksetkin toimivat kyllä hyvin. Safirea ei ole minulla koskaan ollut, joten en siitä osaa sanoa mitään.
- fdfdsdsfdfdsaf
Safire kirjoitti:
Taidat olla alakynnessä ja meteli harmittaa kun täytyy alkaa
puolustelemaan.
Webastoon ja Eeberiin joutuu laittamaan äänevaimentimet
imu ja puhalluspuolelle, että pystyy nukkumaan.diagnoosin oikeaksi. Jos Webaston tai Eberin ääni häiritsee ja jopa niin paljon, että estää nukkumisen, niin silloin täytyy olla jotain kytkentöjä pahasti solmussa korvien välissä.
- Safire
fdfdsdsfdfdsaf kirjoitti:
diagnoosin oikeaksi. Jos Webaston tai Eberin ääni häiritsee ja jopa niin paljon, että estää nukkumisen, niin silloin täytyy olla jotain kytkentöjä pahasti solmussa korvien välissä.
Mikä ihmeen tarve sinulla on laittaa diagnooseja minusta.
Halusin vain ystävällisesti neuvoa sinua että Safire on hyvä lämmitin.
Ei sinun ole pakko ostaa sitä. - 8+7=?
Safire kirjoitti:
ei kellu. Muutenhan kivi vaimentaa hyvin ääntä.
Kivitalo on huono äänieristyksen suhteen. 42 cm paksu harkkoseinä on äänierityskyvyltään vain 24 cm paksun puurunkoisen talon luokaa, itseasiassa hivenen huonompi kuin puutalo.
Edelliseen postaukseesi, miten niin Eberiin ja Webastoon joutuu laittamaan äänenvaimentimet???? Nehän KUULUVAT oikeaoppiseen veneasennukseen. Jos joku törppö jättää laittamatta, niin ei ihme jos ääni häiritsee. Oikeaoppisesti asennettu lämmitin on hiljainen ja toimintavarma. Safiren lehmänehnkäystä en ottaisi mistään hinnasta. Minkälainen huoltoverkko Safirella on vaikkapa vain Itämern alueella, entä jos mennään kauemmas? - ihmettelen kovin
8+7=? kirjoitti:
Kivitalo on huono äänieristyksen suhteen. 42 cm paksu harkkoseinä on äänierityskyvyltään vain 24 cm paksun puurunkoisen talon luokaa, itseasiassa hivenen huonompi kuin puutalo.
Edelliseen postaukseesi, miten niin Eberiin ja Webastoon joutuu laittamaan äänenvaimentimet???? Nehän KUULUVAT oikeaoppiseen veneasennukseen. Jos joku törppö jättää laittamatta, niin ei ihme jos ääni häiritsee. Oikeaoppisesti asennettu lämmitin on hiljainen ja toimintavarma. Safiren lehmänehnkäystä en ottaisi mistään hinnasta. Minkälainen huoltoverkko Safirella on vaikkapa vain Itämern alueella, entä jos mennään kauemmas?Eikös sellainen kuulu vakiotoimitukseen, mikä on normaaliasennukseen kuuluvaa? Ja kai asennusohjeiden pitäisi sanoa, että ne pitää asentaa.
Mistä lähtien harkkoa on sanottu kiveksi? - 16+1=
ihmettelen kovin kirjoitti:
Eikös sellainen kuulu vakiotoimitukseen, mikä on normaaliasennukseen kuuluvaa? Ja kai asennusohjeiden pitäisi sanoa, että ne pitää asentaa.
Mistä lähtien harkkoa on sanottu kiveksi?on sanottu kiveksi siitä lähtien kunkivitalomyyjät keksivät harkon, samoin perustein kun betonia sanotaan kiveksi. Espoossa Örkkiniityntiellä on muuten Mannerheimintiellä olleista mukulakivistä tehty talo.
- thirsty traveller
Kaaikilla puhalluslammittimilla on rajattu elinika ja kaikki tarvitsevat sahkoa. Jos jannite laskee, hehkutuksessa se laskee enemman ja joskus jaa syttymatta. Wallas on ehka vahiten herkka ja sahkon kulutus on pienta, eika ole aanekas ja on lisaksi suomalainen. Webaston ohje sanoo, etta runko-osa on uusittava 10 vuoden valein. Liian suuri webasto nokeentuu, kun se syttyy ja sammuu ja palaa pikkuliekilla. Kaksi saman laista varmistavat edes yhden toimivuuden. Entapa kamina, esim Reflex? Vene ei ole eristetty. Saattaa webasto 2000 olla liian pieni.
- safiresta
Minulla on 41-jalkaisessa Safire 3200 ja sekä lämpö että puhallusteho riittävät. Lämmitin on asennettu vaatekaappiin veneen sisälle, jotta kaikki hukkalämpökin saadaan talteen. Vene on umpilaminaattia ja eristämätön, mutta koko putkisto, 19 m, on läpöeristetty. Hiljainen, toimintavarma ja mitätön virrankulutus ja kaiken lisäksi kotimaista valmistetta.
- Kotimaisuus
Kotimaisuus ei välttämättä takaa laatua, mutta Safiren kohdalla kotimainen suunnittelu/valmistus ja myynti kyllä antavat toimintavarmuutta ja luotettavuutta, ja puoltavat Safiren valintaa.
Itselläni kohta 4-vuotias Safire, ja otin myyjän kanssa puheeksi syksyllä ohjausyksikön yhden ominaisuuden toimimattomuus tietyissä olosuhteissa (polttoainelaskurin), niin eipä siinä takuita kyselty, kehoitti laittamaan ohjausyksikön valmistajalle ohjelmapäivitykseen. Veloituksetta tuli kahden päivän päästä takaisin.
Se on vähän tuo hiljaisuusden ja melun ero sellainen, että ei sitä melua huomaa ennen kuin tulee hiljaista. Itselläni on Ebereistä kokemusta yli 20 vuoden ajalta, ja hyviä autokaitteita, mutta en matkailuautoonkaan moista meluajaa laittaisi. Kyllä se Safiren (tai Wallaksen) tuskin havaittava ilman suhina paremmin istuu purjeveneeseen ja siellä ajanviettoon kuin se Webaston tai Eberin imuilman ja pakoputken "ulina".
Ja vielä samaan hengenvetoon, laita kaksi pientä lämmitintä, toinen vaikkapa vessaa ja salonkia lämmittämään, ja toinen niitä nukkumatiloja lämmittämään. - kommarivaltionasukki
Kotimaisuus kirjoitti:
Kotimaisuus ei välttämättä takaa laatua, mutta Safiren kohdalla kotimainen suunnittelu/valmistus ja myynti kyllä antavat toimintavarmuutta ja luotettavuutta, ja puoltavat Safiren valintaa.
Itselläni kohta 4-vuotias Safire, ja otin myyjän kanssa puheeksi syksyllä ohjausyksikön yhden ominaisuuden toimimattomuus tietyissä olosuhteissa (polttoainelaskurin), niin eipä siinä takuita kyselty, kehoitti laittamaan ohjausyksikön valmistajalle ohjelmapäivitykseen. Veloituksetta tuli kahden päivän päästä takaisin.
Se on vähän tuo hiljaisuusden ja melun ero sellainen, että ei sitä melua huomaa ennen kuin tulee hiljaista. Itselläni on Ebereistä kokemusta yli 20 vuoden ajalta, ja hyviä autokaitteita, mutta en matkailuautoonkaan moista meluajaa laittaisi. Kyllä se Safiren (tai Wallaksen) tuskin havaittava ilman suhina paremmin istuu purjeveneeseen ja siellä ajanviettoon kuin se Webaston tai Eberin imuilman ja pakoputken "ulina".
Ja vielä samaan hengenvetoon, laita kaksi pientä lämmitintä, toinen vaikkapa vessaa ja salonkia lämmittämään, ja toinen niitä nukkumatiloja lämmittämään.on yleensä kallista paskaa, vrt esim nokia kännykät. Hupaisaa on, ettei jalkojen määrä tai joku safire tee niin onnelliseksi, että voisi olla tyytyväinen omaan valintaasa ja jos on jotain moitittavaa toisten valinnasta, niin laittaisi jotain mittausdataa, eikä mutua, esim nokian kännyköistä näin:
http://linuxandit.blogspot.com/2009/06/nokia-5800-bugeja-ongelmia-ja.html
Meikä asentaa 2kw webaston peräkajuutan punkan alle, niin saava lapset hukkalämmön. Muutenkin he korisevat öisin niin paljon, että webasto jää melussa toiseksi.
On mulla mahdollisuus mennä kuuntelemaankin 2 kw webaston ääntä livenä ja voisi sen tehdäkin ennen vehkeen ostamista. - -Pete-
kommarivaltionasukki kirjoitti:
on yleensä kallista paskaa, vrt esim nokia kännykät. Hupaisaa on, ettei jalkojen määrä tai joku safire tee niin onnelliseksi, että voisi olla tyytyväinen omaan valintaasa ja jos on jotain moitittavaa toisten valinnasta, niin laittaisi jotain mittausdataa, eikä mutua, esim nokian kännyköistä näin:
http://linuxandit.blogspot.com/2009/06/nokia-5800-bugeja-ongelmia-ja.html
Meikä asentaa 2kw webaston peräkajuutan punkan alle, niin saava lapset hukkalämmön. Muutenkin he korisevat öisin niin paljon, että webasto jää melussa toiseksi.
On mulla mahdollisuus mennä kuuntelemaankin 2 kw webaston ääntä livenä ja voisi sen tehdäkin ennen vehkeen ostamista.Itse laitoin viime keväänä 31-jalkaiseen vanhan Wallas 2400 tilalle tuon Airtop 3900:n ja olen todella tyytyväinen ollut hankintaan. Kyselin tuosta lämminilmaputkien eristämisestä Kahalta ja sanoi, että sen hyöty on tuon kokoluokan veneessä ko. laitteella lähinnä "akateeminen", joten jätin eristämättä ja hyvin piisaa lämpö siltikin. Purjehduskausi on vapusta lokakuun puoliväliin eikä tuota ole tarvinnut käyttää täydellä teholla juuri lainkaan. Siinä saattaa tulla tuo nokeamisongelmakin esille, jos sitä ei koskaan käytä täydellä teholla, mene ja tiedä. Maahantuoja sanoi, että liian suuressa tuo pienellä liekillä palaminen "kuluttaa" sitä runko-osaa nopeammin kuin jos lämppäri puhaltaisi täyttä höökää koko ajan.
Suureen sähkön kulutukseen useasti näiden webastojenkin kohdalla viitataan, mutta kun webasto saa kajuutan lämmitettyä säädettyyn lämpötilaan, niin se sammuttaa itsensä ja käynnistää taas lämpötilan laskettua riittävästi. Useampana aamuna katsoin Ah-mittarista webaston ja kompressorijääkaapin kulutuksen yön aikana ja ne veivät _yhdessä_ suunnilleen saman mitä tuo Wallaksen "lehmänhenkäys" täydellä teholla yhdessä yössä. Eli omassa veneessäni siis lämppärin aiheuttama kulutus melkeinpä väheni tuon termostaattiohjauksen ja riittävän koon ansiosta. Tosin ostin tuon sillä kalliimmalla käyttöpaneelilla ja ilman maasähköä käännän sen yöksi eco-modeen, jolloin puhallettava ilmamäärä ja siten myös sähkönkulutus on pienempi. - 5+9=14
Kotimaisuus kirjoitti:
Kotimaisuus ei välttämättä takaa laatua, mutta Safiren kohdalla kotimainen suunnittelu/valmistus ja myynti kyllä antavat toimintavarmuutta ja luotettavuutta, ja puoltavat Safiren valintaa.
Itselläni kohta 4-vuotias Safire, ja otin myyjän kanssa puheeksi syksyllä ohjausyksikön yhden ominaisuuden toimimattomuus tietyissä olosuhteissa (polttoainelaskurin), niin eipä siinä takuita kyselty, kehoitti laittamaan ohjausyksikön valmistajalle ohjelmapäivitykseen. Veloituksetta tuli kahden päivän päästä takaisin.
Se on vähän tuo hiljaisuusden ja melun ero sellainen, että ei sitä melua huomaa ennen kuin tulee hiljaista. Itselläni on Ebereistä kokemusta yli 20 vuoden ajalta, ja hyviä autokaitteita, mutta en matkailuautoonkaan moista meluajaa laittaisi. Kyllä se Safiren (tai Wallaksen) tuskin havaittava ilman suhina paremmin istuu purjeveneeseen ja siellä ajanviettoon kuin se Webaston tai Eberin imuilman ja pakoputken "ulina".
Ja vielä samaan hengenvetoon, laita kaksi pientä lämmitintä, toinen vaikkapa vessaa ja salonkia lämmittämään, ja toinen niitä nukkumatiloja lämmittämään.se Safiren kotimaisuus on nimenomaan tietynlainen riskitekijä. Entäs jos paja menee konkkaan? Tokihan isommatkin voivat kaatua, mutta mitä isompi eli laajemman asiakaskunnan valmistaja, sitä varmemmin löytyy varaosia/huoltoa/valmistuksen jatkaja siitä eteenpäinkin. En mielelläni osta pikkuvalmistajilta mitään sellaista, jonka ei ole tarkoituskin lentää roskiin ensimmäisen vian ilmetessä tai jonka korjaus ei onnistu suunnilleen pikaskutarilla.
Toi melujuttu hämmästyttää minuakin. En ole koskaan kokenut Webaston ääntä häiritseväksi, saati "ulinaksi". Jonkinlaista pientä tohinaa se pitää ja yöllä kuulee ajoittain myös polttoainepumpun naksutuksen. Eivät häiritse minua ollenkaan. Kuuloni on kuitenkin tutkitusti normaali, joten jäljelle jää kaksi mahdollista selitystä: äänen korkeus on sellainen, että se osuu jonkun toisen herkkyysalueelle pahemmin tai sitten kyse on ihmisistä, jotka eivät siedä oikein mitään ääniä. Mahtaa olla elämä yhtä helvettiä, ohiajava auto varmaan aiheuttaa hermoromahduksen. - sflämmittäjä
kommarivaltionasukki kirjoitti:
on yleensä kallista paskaa, vrt esim nokia kännykät. Hupaisaa on, ettei jalkojen määrä tai joku safire tee niin onnelliseksi, että voisi olla tyytyväinen omaan valintaasa ja jos on jotain moitittavaa toisten valinnasta, niin laittaisi jotain mittausdataa, eikä mutua, esim nokian kännyköistä näin:
http://linuxandit.blogspot.com/2009/06/nokia-5800-bugeja-ongelmia-ja.html
Meikä asentaa 2kw webaston peräkajuutan punkan alle, niin saava lapset hukkalämmön. Muutenkin he korisevat öisin niin paljon, että webasto jää melussa toiseksi.
On mulla mahdollisuus mennä kuuntelemaankin 2 kw webaston ääntä livenä ja voisi sen tehdäkin ennen vehkeen ostamista.Alkuperäisessä viestissä aprikoitiin lämppärin tehontarvetta. Vastauksena kerroin oman kokemukseni siitä miten 3200 wattinen lämmitin riittää tietyn kokoisessa veneessä ja millä edellytyksillä. Lisäksi perustelin millä kriteereillä voin suositella valitsemaani lämmitintä muillekin. En osannut kuvitellakaan että se herättäisi joissakin lukijoissa sekä henkilökohtaisen että kansallisen alemmuuskompleksin.
- 20/20
sflämmittäjä kirjoitti:
Alkuperäisessä viestissä aprikoitiin lämppärin tehontarvetta. Vastauksena kerroin oman kokemukseni siitä miten 3200 wattinen lämmitin riittää tietyn kokoisessa veneessä ja millä edellytyksillä. Lisäksi perustelin millä kriteereillä voin suositella valitsemaani lämmitintä muillekin. En osannut kuvitellakaan että se herättäisi joissakin lukijoissa sekä henkilökohtaisen että kansallisen alemmuuskompleksin.
...on oikeastaan pakko varautua siihen, että joku toinen on totaalisen eri mieltä suosituksestasi. Ja hänellä saattaa jopa kokemuspohjaisesti olla aivan hyvät perusteet olla sitä mieltä, että sinun suosituksesi on katteeton tai suorastaan edesvastuuton.
Pointtihan on siinä, että kenenkään kokemukset eivät todista muita kokemuksia mahdottomiksi, mutta kylläkin sen, että hänenkin kokemuksensa ovat mahdollisia. Ja sitten on tietysti vielä se, että osa kokemuksista voi olla mahdottomantuntuisia. Ajatellaan vaikka tuota äänitasoasiaa: yksi sanoo melua kovaksi, toinen ei koe mitään melua olevankaan. Jos joku sanoo näkevänsä laiturilla vaaleanpunaisen elefantin ja sinä et näe siellä mitään, eikö todellakaan mieleesi hiipisi epäilys sen toisen psyykkisestä terveydentilasta? - -Mika-
5+9=14 kirjoitti:
se Safiren kotimaisuus on nimenomaan tietynlainen riskitekijä. Entäs jos paja menee konkkaan? Tokihan isommatkin voivat kaatua, mutta mitä isompi eli laajemman asiakaskunnan valmistaja, sitä varmemmin löytyy varaosia/huoltoa/valmistuksen jatkaja siitä eteenpäinkin. En mielelläni osta pikkuvalmistajilta mitään sellaista, jonka ei ole tarkoituskin lentää roskiin ensimmäisen vian ilmetessä tai jonka korjaus ei onnistu suunnilleen pikaskutarilla.
Toi melujuttu hämmästyttää minuakin. En ole koskaan kokenut Webaston ääntä häiritseväksi, saati "ulinaksi". Jonkinlaista pientä tohinaa se pitää ja yöllä kuulee ajoittain myös polttoainepumpun naksutuksen. Eivät häiritse minua ollenkaan. Kuuloni on kuitenkin tutkitusti normaali, joten jäljelle jää kaksi mahdollista selitystä: äänen korkeus on sellainen, että se osuu jonkun toisen herkkyysalueelle pahemmin tai sitten kyse on ihmisistä, jotka eivät siedä oikein mitään ääniä. Mahtaa olla elämä yhtä helvettiä, ohiajava auto varmaan aiheuttaa hermoromahduksen.Webaston ääni häiritsee minuakin siinä määrin, että nukkuminen takakajuutassa on vaikeaa, mikäli "normaaliin paikkaan" on veneessä sijoitettu Webasto. Kyllä minäkin pidän itseäni "normaalikuuloisena". Esimerkin vuoksi ei minua häiritse ollenkaan Wallaksen hiljainen puhina ja naksutus, vaikka omassa veneessäni se wallas on sjoitettu vaatekomeroon, lähes samaan tilaan makuukajuutan kanssa. Saattaahan tuo olla tottumusjuttujakin, mutta kahden viikon aikana en tottunut siihen Webaston meluun.
- sflämmittäjä
20/20 kirjoitti:
...on oikeastaan pakko varautua siihen, että joku toinen on totaalisen eri mieltä suosituksestasi. Ja hänellä saattaa jopa kokemuspohjaisesti olla aivan hyvät perusteet olla sitä mieltä, että sinun suosituksesi on katteeton tai suorastaan edesvastuuton.
Pointtihan on siinä, että kenenkään kokemukset eivät todista muita kokemuksia mahdottomiksi, mutta kylläkin sen, että hänenkin kokemuksensa ovat mahdollisia. Ja sitten on tietysti vielä se, että osa kokemuksista voi olla mahdottomantuntuisia. Ajatellaan vaikka tuota äänitasoasiaa: yksi sanoo melua kovaksi, toinen ei koe mitään melua olevankaan. Jos joku sanoo näkevänsä laiturilla vaaleanpunaisen elefantin ja sinä et näe siellä mitään, eikö todellakaan mieleesi hiipisi epäilys sen toisen psyykkisestä terveydentilasta?Eihän kenenkään kertomat kokemukset todista mitään suuntaan eikä toiseen. Kysymys on väitteiden perusteluista. Perustelin neljällä kriteerillä miksi safire on mielestäni suositeltava lämmitinvalinta, enkä ole sanallakaan moittinut muita lämmitinmerkkejä. Näitä kriteereitä voi jokainen arvioida kuten haluaa ja asettaa niille haluamansa painoarvon, etumerkkeineen. Väite, että tuote kotimaisen alkuperänsä vuoksi on ilmeisesti kallista paskaa, johtaa keskustelun psykologian alueelle, mikä ei kylläkään ollut tarkoitukseni.
- väistämättömyydellä
-Mika- kirjoitti:
Webaston ääni häiritsee minuakin siinä määrin, että nukkuminen takakajuutassa on vaikeaa, mikäli "normaaliin paikkaan" on veneessä sijoitettu Webasto. Kyllä minäkin pidän itseäni "normaalikuuloisena". Esimerkin vuoksi ei minua häiritse ollenkaan Wallaksen hiljainen puhina ja naksutus, vaikka omassa veneessäni se wallas on sjoitettu vaatekomeroon, lähes samaan tilaan makuukajuutan kanssa. Saattaahan tuo olla tottumusjuttujakin, mutta kahden viikon aikana en tottunut siihen Webaston meluun.
Webasto ja Eberi perustuvat pieniin putkiin ja suureen virtausnopeuteen verrattuna Wallakseen ja Safireen. Suuri virtausnopeus suhisee ja pöhisee väistämättä enemmän kuin pieni ja sen aikaansaaminen vaatii äänekkäämmän tuulettimen. Aerodynaamisesti hyvinkin suunnitellun laitteen voi helposti pilata melua tuottavalla putkien asennuksella. Vähän aikaa putkissa viihtyvä ilma tietysti vastaavasti jäähtyy matkalla vähemmän, joten putkien eristys ei ole niin tarkkaa.
Insinöörinäkökulmalta sanoisin Safiren suunnittelun ja toteutuksen olevan hyvinkin hyväksyttävän. Selkeästi siinä on korjattu Wallaksen kömmähdyksiä ja väärissä paikoissa tehtyjä säästöjä. - Ei ihan usko
-Pete- kirjoitti:
Itse laitoin viime keväänä 31-jalkaiseen vanhan Wallas 2400 tilalle tuon Airtop 3900:n ja olen todella tyytyväinen ollut hankintaan. Kyselin tuosta lämminilmaputkien eristämisestä Kahalta ja sanoi, että sen hyöty on tuon kokoluokan veneessä ko. laitteella lähinnä "akateeminen", joten jätin eristämättä ja hyvin piisaa lämpö siltikin. Purjehduskausi on vapusta lokakuun puoliväliin eikä tuota ole tarvinnut käyttää täydellä teholla juuri lainkaan. Siinä saattaa tulla tuo nokeamisongelmakin esille, jos sitä ei koskaan käytä täydellä teholla, mene ja tiedä. Maahantuoja sanoi, että liian suuressa tuo pienellä liekillä palaminen "kuluttaa" sitä runko-osaa nopeammin kuin jos lämppäri puhaltaisi täyttä höökää koko ajan.
Suureen sähkön kulutukseen useasti näiden webastojenkin kohdalla viitataan, mutta kun webasto saa kajuutan lämmitettyä säädettyyn lämpötilaan, niin se sammuttaa itsensä ja käynnistää taas lämpötilan laskettua riittävästi. Useampana aamuna katsoin Ah-mittarista webaston ja kompressorijääkaapin kulutuksen yön aikana ja ne veivät _yhdessä_ suunnilleen saman mitä tuo Wallaksen "lehmänhenkäys" täydellä teholla yhdessä yössä. Eli omassa veneessäni siis lämppärin aiheuttama kulutus melkeinpä väheni tuon termostaattiohjauksen ja riittävän koon ansiosta. Tosin ostin tuon sillä kalliimmalla käyttöpaneelilla ja ilman maasähköä käännän sen yöksi eco-modeen, jolloin puhallettava ilmamäärä ja siten myös sähkönkulutus on pienempi.Se on harmi kun menee koko tarinalta uskottavuus yhdellä lauseella. En väitä etteikö Webasto olisi ihan hyvä peli sekin, mutta älä nyt yritä tosissasi uskotella että Wallas 2400 vei saman sähkötehon kuin tuo Webasto 3900 ja kompressorijääkaappi yhdessä! Tai niin, viehän ne jos niitä ei käytetä ollenkaan.
Jotenkin tuntuu että porukalla ei ole oikeasti vertailupohjaa, vaan kehutaan omaa ja mollataan niitä joista ei ole mitään kokemusta. Toki noiden Wallasten kanssa moni on (typeryyttään) hermonsa menettänyt, mutta syy siihen kyllä on useimmiten sähköasennuksissa kuin itse laitteessa. - -Mika-
väistämättömyydellä kirjoitti:
Webasto ja Eberi perustuvat pieniin putkiin ja suureen virtausnopeuteen verrattuna Wallakseen ja Safireen. Suuri virtausnopeus suhisee ja pöhisee väistämättä enemmän kuin pieni ja sen aikaansaaminen vaatii äänekkäämmän tuulettimen. Aerodynaamisesti hyvinkin suunnitellun laitteen voi helposti pilata melua tuottavalla putkien asennuksella. Vähän aikaa putkissa viihtyvä ilma tietysti vastaavasti jäähtyy matkalla vähemmän, joten putkien eristys ei ole niin tarkkaa.
Insinöörinäkökulmalta sanoisin Safiren suunnittelun ja toteutuksen olevan hyvinkin hyväksyttävän. Selkeästi siinä on korjattu Wallaksen kömmähdyksiä ja väärissä paikoissa tehtyjä säästöjä.Wallaksessa häiritsee hieman polttoainepumpun nakutus (ei ollut vanhassa sellasta) ja paljon se, että tulee yleensä liian kuuma! Se wallas kun ei osaa sammuttaa ja käynnistää termarin avulla, vaan säätää vaan tehotasojen välillä. Tässä Safire on parempi.
Webaston melu vaan on jotenkin sietämätöntä... ei se haittaa hereillä ollessa mutta nukkuminen ei vaan siinä kimeässä äänessä ole helppoa. - -Pete-
Ei ihan usko kirjoitti:
Se on harmi kun menee koko tarinalta uskottavuus yhdellä lauseella. En väitä etteikö Webasto olisi ihan hyvä peli sekin, mutta älä nyt yritä tosissasi uskotella että Wallas 2400 vei saman sähkötehon kuin tuo Webasto 3900 ja kompressorijääkaappi yhdessä! Tai niin, viehän ne jos niitä ei käytetä ollenkaan.
Jotenkin tuntuu että porukalla ei ole oikeasti vertailupohjaa, vaan kehutaan omaa ja mollataan niitä joista ei ole mitään kokemusta. Toki noiden Wallasten kanssa moni on (typeryyttään) hermonsa menettänyt, mutta syy siihen kyllä on useimmiten sähköasennuksissa kuin itse laitteessa.Wallas 2400 täydellä teholla kuluttaa speksien mukaan 1,3 A ja jos mitataan vaikka 10 h ajalta niin kulutus on 13 Ah, eikö?
Jos Ah-mittarin olen nollannut illalla ja se näyttää aamulla yön aikana kulutetuksi 12 Ah, niin mielestäni se on vähemmän. Tuon kokoinen Webasto kun ei omassa veneessäni todellakaan käy läpi yön kuten Wallas ja kompura pärähtää silloin tällöin yön aikana päälle, niin lopputulos oli tuo.
Eco-modella Webaastoa käytettäessä olen Ah-mittarista katsonut, että lämppärin sähkönkulutus on _itselläni_ ollut n. 1-1,2 A eikä siis käy läpi yön. Tottakai jos sulla on isompi vene ja haluat sinne 30 astetta lämmintä, niin kulutus kasvaa reilusti.
Joka tapauksessa menneen kesän perusteella omassa käytössä Webasto ei ainakaan enempää kuluttanut kuin tuo "lehmänhenkäyskään" eikä tarvinnut enää nukkua pitkät kalsarit jalassa :) - 5+9=14
-Mika- kirjoitti:
Wallaksessa häiritsee hieman polttoainepumpun nakutus (ei ollut vanhassa sellasta) ja paljon se, että tulee yleensä liian kuuma! Se wallas kun ei osaa sammuttaa ja käynnistää termarin avulla, vaan säätää vaan tehotasojen välillä. Tässä Safire on parempi.
Webaston melu vaan on jotenkin sietämätöntä... ei se haittaa hereillä ollessa mutta nukkuminen ei vaan siinä kimeässä äänessä ole helppoa.ihmetyttää. "Kimeässä äänessä"? Ei siinä minun korvaani mitään kimeyttä ole. Jos nyt oletetaan, että tarkoitamme kimeällä samaa eli sellaista hyvin korkeataajuista ääntä, niin sitten voi kai olla vain kaksi mahdollista selitystä:
1) että jollain asennustavalla jokin putken mutka tai muu sellainen aiheuttaa epätavallisen ääni-ilmiön
2) että äänessä on jokin aivan siellä kuuloalueen ylälaidassa oleva elementti, jonka jotkut kuulevat ja toiset eivät.
Eli voisi kai olla, että sinun kuuloalueesi yltää ylemmäs kuin minun. MInunkin kyllä tiettävästi on normaalin rajoissa eli heinäsirkat ja vastaavat kyllä kuulen. - Ei ihan usko
-Pete- kirjoitti:
Wallas 2400 täydellä teholla kuluttaa speksien mukaan 1,3 A ja jos mitataan vaikka 10 h ajalta niin kulutus on 13 Ah, eikö?
Jos Ah-mittarin olen nollannut illalla ja se näyttää aamulla yön aikana kulutetuksi 12 Ah, niin mielestäni se on vähemmän. Tuon kokoinen Webasto kun ei omassa veneessäni todellakaan käy läpi yön kuten Wallas ja kompura pärähtää silloin tällöin yön aikana päälle, niin lopputulos oli tuo.
Eco-modella Webaastoa käytettäessä olen Ah-mittarista katsonut, että lämppärin sähkönkulutus on _itselläni_ ollut n. 1-1,2 A eikä siis käy läpi yön. Tottakai jos sulla on isompi vene ja haluat sinne 30 astetta lämmintä, niin kulutus kasvaa reilusti.
Joka tapauksessa menneen kesän perusteella omassa käytössä Webasto ei ainakaan enempää kuluttanut kuin tuo "lehmänhenkäyskään" eikä tarvinnut enää nukkua pitkät kalsarit jalassa :)En väitä että puhuisit aivan omiasi kaikesta, mutta se että Webasto olisi niin ylivertainen että pystyisi kuluttamaan kompressorijääkaapin kanssa vähemmän samoissa olosuhteissa kuin Wallas 2400 yksistään lämittimenä, ei vain voi olla uskottavaa (oli sitten minkä uskonlahkon edustaja hyvänsä).
Kompressorijääkaappi kuluttaa normaalisti käydessään n. 4 A, ja käy normaalitilanteessa n. 1/4 ajasta, -> keskimääräinen kulutus 1A/h. Jos olet sen ladannut jäisillä eväillä, niin silloin se toimii jääboxina, eikä ole mielestäni rehellistä puhua jääkaapin kulutusena sellaisesta tilasta jossa se ei käy ollenkaan (tai korkeintaan muutaman käyntijakson yössään). Näin kaappi saadaan käyttäytymään myös jos esim. ajetaan päivällä koneella paljon, ja pidetään silloin jääkaappi täysillä ladaten kylmää yönvaralle, ihan fiksua, mutta ei mielestäni täytä rehellisen kerronnan kriteereitä.
Jos edes kutakuinkin toimiva Wallas 2400 käy täysillä, sen tuottama lämpöteho on varmasti ainakin se minkä Webasto 3900 pystyy minimissään tuottamaan (n. 1500 W). Tällöin laitteiden sähkönkulutukset on melkolailla samat. Kertomasi Webaston vain ajoittainen käynti ei voi vastata tilannetta että Wallas olisi joutunut saman ajan käymään täysillä, ja silti olisi pitkät kalsarit olleet tarpeen.
Jääkaappi ja Webasto yhdessä, ollessaan normaalisti päällä (Webasto minimillä), kuluttavat yhdessä n. 20 Ah 10 tunnin tarkkailuaikana. Wallas 2400 kuluttaa vastaavana aikana täysillä ollessaan n. 13 Ah.
Vaikuttaisi siis siltä että jompikumpi huijaa, joko -Pete- tai sitten se Ah mittari! - -Mika-
5+9=14 kirjoitti:
ihmetyttää. "Kimeässä äänessä"? Ei siinä minun korvaani mitään kimeyttä ole. Jos nyt oletetaan, että tarkoitamme kimeällä samaa eli sellaista hyvin korkeataajuista ääntä, niin sitten voi kai olla vain kaksi mahdollista selitystä:
1) että jollain asennustavalla jokin putken mutka tai muu sellainen aiheuttaa epätavallisen ääni-ilmiön
2) että äänessä on jokin aivan siellä kuuloalueen ylälaidassa oleva elementti, jonka jotkut kuulevat ja toiset eivät.
Eli voisi kai olla, että sinun kuuloalueesi yltää ylemmäs kuin minun. MInunkin kyllä tiettävästi on normaalin rajoissa eli heinäsirkat ja vastaavat kyllä kuulen.Ei se kova ja korkea ääni niistä putkista tule, vaan puhaltimen korkeista kierroksista.
- HomerSimpson1
-Mika- kirjoitti:
Ei se kova ja korkea ääni niistä putkista tule, vaan puhaltimen korkeista kierroksista.
Hommatkaa pojat kunnon makuupussi ,ei tartte haisevia lämppäreitä...ja maailma pelastuu!
- ssdk7890
väistämättömyydellä kirjoitti:
Webasto ja Eberi perustuvat pieniin putkiin ja suureen virtausnopeuteen verrattuna Wallakseen ja Safireen. Suuri virtausnopeus suhisee ja pöhisee väistämättä enemmän kuin pieni ja sen aikaansaaminen vaatii äänekkäämmän tuulettimen. Aerodynaamisesti hyvinkin suunnitellun laitteen voi helposti pilata melua tuottavalla putkien asennuksella. Vähän aikaa putkissa viihtyvä ilma tietysti vastaavasti jäähtyy matkalla vähemmän, joten putkien eristys ei ole niin tarkkaa.
Insinöörinäkökulmalta sanoisin Safiren suunnittelun ja toteutuksen olevan hyvinkin hyväksyttävän. Selkeästi siinä on korjattu Wallaksen kömmähdyksiä ja väärissä paikoissa tehtyjä säästöjä.Mitähän pieniä putkia tarkoitat? Pakoputki on tosin vain 24mm. Lämmittimestä lähtevä lämminilma putki on 90mm. Eberin D3 puhaltaa 130m3/h ja D4 160m3/h. Safire ei ilmoita puhallustehoja.
- -Pete-
Ei ihan usko kirjoitti:
En väitä että puhuisit aivan omiasi kaikesta, mutta se että Webasto olisi niin ylivertainen että pystyisi kuluttamaan kompressorijääkaapin kanssa vähemmän samoissa olosuhteissa kuin Wallas 2400 yksistään lämittimenä, ei vain voi olla uskottavaa (oli sitten minkä uskonlahkon edustaja hyvänsä).
Kompressorijääkaappi kuluttaa normaalisti käydessään n. 4 A, ja käy normaalitilanteessa n. 1/4 ajasta, -> keskimääräinen kulutus 1A/h. Jos olet sen ladannut jäisillä eväillä, niin silloin se toimii jääboxina, eikä ole mielestäni rehellistä puhua jääkaapin kulutusena sellaisesta tilasta jossa se ei käy ollenkaan (tai korkeintaan muutaman käyntijakson yössään). Näin kaappi saadaan käyttäytymään myös jos esim. ajetaan päivällä koneella paljon, ja pidetään silloin jääkaappi täysillä ladaten kylmää yönvaralle, ihan fiksua, mutta ei mielestäni täytä rehellisen kerronnan kriteereitä.
Jos edes kutakuinkin toimiva Wallas 2400 käy täysillä, sen tuottama lämpöteho on varmasti ainakin se minkä Webasto 3900 pystyy minimissään tuottamaan (n. 1500 W). Tällöin laitteiden sähkönkulutukset on melkolailla samat. Kertomasi Webaston vain ajoittainen käynti ei voi vastata tilannetta että Wallas olisi joutunut saman ajan käymään täysillä, ja silti olisi pitkät kalsarit olleet tarpeen.
Jääkaappi ja Webasto yhdessä, ollessaan normaalisti päällä (Webasto minimillä), kuluttavat yhdessä n. 20 Ah 10 tunnin tarkkailuaikana. Wallas 2400 kuluttaa vastaavana aikana täysillä ollessaan n. 13 Ah.
Vaikuttaisi siis siltä että jompikumpi huijaa, joko -Pete- tai sitten se Ah mittari!En kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi huijata tässä asiassa yhtään ketään, ehkä se on sitten se Ah-mittari (http://tinyurl.com/yf89l6g) mitä en kyllä itse usko. Kuten sanottua, niin kompura voi olla ylimitoitettu boksin kokoon nähden ja se ei kyllä käy 1/4 ajasta öisin (kun sitä ei silloin availlakaan) ainakaan meillä, se on fakta. Faktaa on myös se, että tuolla n. 1,2 A pelkällä lämppärin virrankulutuksella paatti pysyi mielestäni lämpimämpänä kuin Wallaksella vastaavissa oloissa.
Tätä nyt on turha enempää jatkaa, kumpikin uskoo omaan asiaansa. Halusin vain kertoa kokemukseni topicin avaajalle mm. virrankulutuksesta, joka pohti 35-jalkaiseen airtop 2000 vai 3900 mallia. Jos pienempi ei kunnolla saa paattia lämpimäksi, niin se saattaa käydä läpi yön toisin kuin suurempi, jolloin se virrankulutuskaan ei välttämättä ole aina niin yksioikoista. Ei ihan usko kirjoitti:
En väitä että puhuisit aivan omiasi kaikesta, mutta se että Webasto olisi niin ylivertainen että pystyisi kuluttamaan kompressorijääkaapin kanssa vähemmän samoissa olosuhteissa kuin Wallas 2400 yksistään lämittimenä, ei vain voi olla uskottavaa (oli sitten minkä uskonlahkon edustaja hyvänsä).
Kompressorijääkaappi kuluttaa normaalisti käydessään n. 4 A, ja käy normaalitilanteessa n. 1/4 ajasta, -> keskimääräinen kulutus 1A/h. Jos olet sen ladannut jäisillä eväillä, niin silloin se toimii jääboxina, eikä ole mielestäni rehellistä puhua jääkaapin kulutusena sellaisesta tilasta jossa se ei käy ollenkaan (tai korkeintaan muutaman käyntijakson yössään). Näin kaappi saadaan käyttäytymään myös jos esim. ajetaan päivällä koneella paljon, ja pidetään silloin jääkaappi täysillä ladaten kylmää yönvaralle, ihan fiksua, mutta ei mielestäni täytä rehellisen kerronnan kriteereitä.
Jos edes kutakuinkin toimiva Wallas 2400 käy täysillä, sen tuottama lämpöteho on varmasti ainakin se minkä Webasto 3900 pystyy minimissään tuottamaan (n. 1500 W). Tällöin laitteiden sähkönkulutukset on melkolailla samat. Kertomasi Webaston vain ajoittainen käynti ei voi vastata tilannetta että Wallas olisi joutunut saman ajan käymään täysillä, ja silti olisi pitkät kalsarit olleet tarpeen.
Jääkaappi ja Webasto yhdessä, ollessaan normaalisti päällä (Webasto minimillä), kuluttavat yhdessä n. 20 Ah 10 tunnin tarkkailuaikana. Wallas 2400 kuluttaa vastaavana aikana täysillä ollessaan n. 13 Ah.
Vaikuttaisi siis siltä että jompikumpi huijaa, joko -Pete- tai sitten se Ah mittari!Sinä näytät nyt takertuvan hiukan epäolennaiseen. Pete ei maininnut, oliko hän mitannut virrankulutusta Wallaksen kanssa, joten käytetään tuota 13 Ah vertailulukuna.
On jossain määrin järjellistä olettaa, että jääkaapin ja lämmittimen käyntiasteet korreloivat käänteisesti. Toiseksi on myös järkeenkäypää, että elinkaarensa loppupäässä oleva Wallas ei edes täysteholla pärjää uuden Webaston minimisuoritukselle varsinkin, kun ottaa nuo selvästi erilaiset nimellistehot huomioon. Toisin sanoen, olen taipuvainen ignooraamaan epäilyksesi Peten kertomasta lämpökokemuksesta.
Minulla on veneessä Webasto 3500 ja havainto on, että sitä ei toukokuu-lokakuu välisenä aikana edes kauden ääripäissä tarvitse pitää kuin n. kolmasosateholla, jotta veneessä olisi aivan riittävän lämmin (ja minä en pidä viileästä). Ja laite tuntuu käyvän perin harvakseltaan, pumpun naksutuksesta tai pikemminkin sen enimmän aikaa puuttumisesta päätellen. Siitä voi päätellä, että virrankulutus 10 tunnin jaksossa on jokseenkin varmasti lähempänä 5 kuin 10 Ah. (Pete jätti muuten mainitsematta, onko hänellä veneessä 12 vai 24 voltin sähköjärjestelmä, joten oletetaan olevan se tavanomaisempi eli 12V).
Webaston vähäinen virrankulutus lepojaksoilla on ilmiselvästi homman avain.-Mika- kirjoitti:
Ei se kova ja korkea ääni niistä putkista tule, vaan puhaltimen korkeista kierroksista.
Minun mielestäni Webastosta kuuluu vain jonkinlaista tohinaa (ja polttoainepumpun pientä naksutusta). Ei mitään sellaista ääntä, jonka voisi ajatella liittyvän puhaltimen kierroksiin. Tarkoitat ilmeisesti jonkinlaista vinkunaa? Jos sellainen ääni kuuluu, niin laitteessa taitaa olla jotain vikaa tai se esimerkiksi resonoi jotenkin kiinnityksissään.
- -Mika-
Perhepurjehtija kirjoitti:
Sinä näytät nyt takertuvan hiukan epäolennaiseen. Pete ei maininnut, oliko hän mitannut virrankulutusta Wallaksen kanssa, joten käytetään tuota 13 Ah vertailulukuna.
On jossain määrin järjellistä olettaa, että jääkaapin ja lämmittimen käyntiasteet korreloivat käänteisesti. Toiseksi on myös järkeenkäypää, että elinkaarensa loppupäässä oleva Wallas ei edes täysteholla pärjää uuden Webaston minimisuoritukselle varsinkin, kun ottaa nuo selvästi erilaiset nimellistehot huomioon. Toisin sanoen, olen taipuvainen ignooraamaan epäilyksesi Peten kertomasta lämpökokemuksesta.
Minulla on veneessä Webasto 3500 ja havainto on, että sitä ei toukokuu-lokakuu välisenä aikana edes kauden ääripäissä tarvitse pitää kuin n. kolmasosateholla, jotta veneessä olisi aivan riittävän lämmin (ja minä en pidä viileästä). Ja laite tuntuu käyvän perin harvakseltaan, pumpun naksutuksesta tai pikemminkin sen enimmän aikaa puuttumisesta päätellen. Siitä voi päätellä, että virrankulutus 10 tunnin jaksossa on jokseenkin varmasti lähempänä 5 kuin 10 Ah. (Pete jätti muuten mainitsematta, onko hänellä veneessä 12 vai 24 voltin sähköjärjestelmä, joten oletetaan olevan se tavanomaisempi eli 12V).
Webaston vähäinen virrankulutus lepojaksoilla on ilmiselvästi homman avain....kompensoi lepojakson aikana säästyneen sähkön. Käynnistyksessä tuo webasto ottaa 6 ampeeria kohtuullisen pitkän aikaa, kuten tietysti Wallaskin (5A).
On tuo peten lukema silti olla realistinen Webaston osalta. Jos speksit sanoo webaston kuluttavan 1,5/1,0 ampeeria (max/min) niin eihän se yksinäänkään yön aikana vie kuin 8 Ah jos on vajaateholla.
Wallaksen virrankulutus on muuten 1,0 ampeeria täysteholla ja 0,5 ampeeria puoliteholla, ainakin minun lämppärini mukana tulleiden speksien mukaan. Mulla on käytännössä aika pian käynnistyksen jälkeen termari pudottanut lämppärin puoliteholle, eikä pakkasöitä lukuunottamatta nosta sitä talkaisin täysteholle ollenkaan. Näinollen vuorokausikulutus Wallaksella on 12 Ah ja yhdessä yössä vaan 4 Ah.
Edelleen on veneessä yleensä liian kuuma, kun Wallas ei sammuta itseään ollenkaan, termari säätää vaan noiden min/max -tehotasojen välillä. Näin ainakin silloin, jos salongin/kajuutan välinen ovi on kiinni. Mutta mä olenkin lämpöeristänyt sen makkarikajuutan ;-) Webasto olisi siis mukavampi, koska säätö toimii oikein laajemmalla läpötila-alueella. EIkä oikein asennettuna varmaan se käyntiäänikään niin haittaisi.
Loka/marraskuun taitteessa kun kylmään veneeseen menin, niin taisi Wallas silloin olla täysteholla jopa tunnin, ehkä kauemminkin. Pudotti sitten puoliteholle ja pysyi siinä aamuun asti. Ei todellakaan tullut kylmä, joten pidän ton Wallaksen niin kauan kun se toimii. Voisi siihen tietysti laittaa tavallisen huonetermostaatin katkaisemaan virrat, kun tulee liian lämmin... parin kympin investoinnilla saa lisää mukavuutta ;-) - -Mika-
-Mika- kirjoitti:
...kompensoi lepojakson aikana säästyneen sähkön. Käynnistyksessä tuo webasto ottaa 6 ampeeria kohtuullisen pitkän aikaa, kuten tietysti Wallaskin (5A).
On tuo peten lukema silti olla realistinen Webaston osalta. Jos speksit sanoo webaston kuluttavan 1,5/1,0 ampeeria (max/min) niin eihän se yksinäänkään yön aikana vie kuin 8 Ah jos on vajaateholla.
Wallaksen virrankulutus on muuten 1,0 ampeeria täysteholla ja 0,5 ampeeria puoliteholla, ainakin minun lämppärini mukana tulleiden speksien mukaan. Mulla on käytännössä aika pian käynnistyksen jälkeen termari pudottanut lämppärin puoliteholle, eikä pakkasöitä lukuunottamatta nosta sitä talkaisin täysteholle ollenkaan. Näinollen vuorokausikulutus Wallaksella on 12 Ah ja yhdessä yössä vaan 4 Ah.
Edelleen on veneessä yleensä liian kuuma, kun Wallas ei sammuta itseään ollenkaan, termari säätää vaan noiden min/max -tehotasojen välillä. Näin ainakin silloin, jos salongin/kajuutan välinen ovi on kiinni. Mutta mä olenkin lämpöeristänyt sen makkarikajuutan ;-) Webasto olisi siis mukavampi, koska säätö toimii oikein laajemmalla läpötila-alueella. EIkä oikein asennettuna varmaan se käyntiäänikään niin haittaisi.
Loka/marraskuun taitteessa kun kylmään veneeseen menin, niin taisi Wallas silloin olla täysteholla jopa tunnin, ehkä kauemminkin. Pudotti sitten puoliteholle ja pysyi siinä aamuun asti. Ei todellakaan tullut kylmä, joten pidän ton Wallaksen niin kauan kun se toimii. Voisi siihen tietysti laittaa tavallisen huonetermostaatin katkaisemaan virrat, kun tulee liian lämmin... parin kympin investoinnilla saa lisää mukavuutta ;-)Selvyyden vuoksi tuosta kuunvaihteesta täytyy sanoa, että vene oli silloin jo kuivilla ja ollut kylmänä jonkin aikaa. Yövyin silti siellä ;-)
Aamulla oli salongissa noin 15 astetta, mutta makkarissa se 25 astetta. Siis liikaa...
Ja ulkona oli kirpeä pakkassää... muutama aste pakkasta.
- Ei ihan usko
... kai sitä sitten ihan hyvällä omallatunnolla voi verrata kahta energiankulutuslaitetta siten, että toinen laite ei käy ollenkaan, tai käy vain hyvin vähän aikaa, ja se toinen laite käy kokoajan. Tai että se toinen laite on epäkuntoinen ja toinen kunnossa.
Jos halutaan tasainen lämpö, niin lämpöä täytyy tulla kokoajan saman verran kuin sitä poistuu, etenkin ilmapuhalluslämmittimen ollessa kyseessä. Mitä suurempi tehoalue, ja pienempi minimiteho lämmittimessä on, sitä parempi se käytännössä on. Webasto ei ole minimitehossaan kovinkaan hyvä tätä ajatellen, 1 500 wattia on aika paljon.
Ei hitsi, ei jaksa "puhua järkeä" enempää, uskokoon kukin mitä lystää. Ihan hyvä se Webasto on, mutta älkää nyt hyvät herrat yrittäkö uskotella että se on niin etevä että kuluttaa vain puolet Wallaksen tarvitsemasta sähköstä samoissa olosuhteissa. Minua monesti muutoinkin hitokseltaan häiritsee että ihmiset puhuvat "myyjän suulla" enemmän kuin myyjät itse rohkenevat tehdä.- Wallas2400
Niin tuolta löytyy tuollainen.
Vinkunaa tai tuhinaa siinä ei mainita....
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vatab.htm - Vuosiluku
Wallas2400 kirjoitti:
Niin tuolta löytyy tuollainen.
Vinkunaa tai tuhinaa siinä ei mainita....
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vatab.htmTaulukko taitaa päiväyksestä päätellen olla 11 vuotta vanha. Vertailu nykyisiin laitteisiin ei taida onnistua ihan luotettavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654470Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563500Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5083242Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972154Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361803Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja231777- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446