Mitä tapahtuu vl.uskolle?

Rebekka*

Joku saattaa muista nimimerkkini, kirjoittelin suhteellisen aktiivisesti joitakin vuosia sitten. Nyt olen käynyt palstalla hyvin satunnaisesti. Lueskelin vanhempia kirjoituksia ja silmääni pisti erään vln kirjoitus eri lailla uskovalle:

"Katselet vl-uskoa eri näkökulmasta kuin minä. Talo näyttää sisältä erilaiselta kuin ulkoa.

Tämä palsta ja sen kirjoitukset eivät ole samaa kuin livetodellisuus vl:ssa. Täällä voi omin silmin lukea vanhoillisuudesta sellaista, mikä ei ole totta. Valitettavasti moni näyttää uskovan nimenomaan nuo "kriittiset" kannanotot.

Todellisessa Siionissa on täydellinen yksimielisyys ja rakkaus".

Olen siis itse vl jajäin miettimään viimeistä lausetta: Todellisessa siionissa on täydellinen yksimielisyys ja rakkaus.
Mitä tapahtuu, jos joku on erimieltä jostakin asiasta? Se voi olla uskon opillinen kysymys, keskustelunavaus "elämäntapasäännöksistä" tai käytännnön asia, johon toivotaan muutosta. Kokemukseni on, että ikävä kyllä asiat on hyvin herkästi hengellistetään.
Tukitaan ihmisen suu vetoamalla yhteiseen yksimielisyyteen ja rakkauteen asioissa, joilla periaatteessa ei ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa. Miten voisi olla mahdollista, että sadat ja tuhannet ihmiset olisivat samaa mieltä kaikista asioista?

Kritisoija on aina väärillä jäljillä. Näin ajatellaan. Tuosta ei voi hyvää seurata. Mielestäni kuitenkin vetoamalla yksimielisyyteen ja rakkauteen kävellään ihmisten ja heidän tarpeidensa yli. Seuraa ahdistusta ja hämmenystä, koska ei voi olla avoin. Miksi avoin keskustelu epäkohdista halutaan tukahduttaa? Mielestäni vain avoimuudella voi pitkässä juoksussa voittaa. Minulla on tunne, että uskominen Jumalan armoon, Jeesuksen pelastustyöhön ja evankeliumin vapauttavaan voimaan jää kaikkien elämäntapasäännöksien alle mitä uskon suojelemiseksi on rakenneltu. Niistä monet ovat niin huteralle perustalle rakennettu, että ne ovat hajoamassa omaan mahdottomuuteensa.

Mielestäni vllien joukossa on selkeästi kahdenlaista ajatusmaailmaa. On heitä, jotka haluavat pitää pään pensaassa, sulkea silmänsä kaikilta epäkohdilta ja leikkiä, että niitä ei ole olemassa. Toinen joukko on heitä, joihin itse koen kuuluvani, jolle täydellistä yksimielisyyttä ja rakkautta tärkeämpää on elää totuudessa niin menneisyyden, nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin suhteen. Jos tämä toinen joukko koetaan uhkaksi, mieleeni nousee oleellinen kysymys, miksi näin tapahtuu?

Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta ikävä kyllä liikaa ahdistuneisuutta ja väsymystä.
Kaikki kriittiset ajatukset eivät ole vääriä valvomisia. Toisinaan on paikallaan miettiä mihin ja minkä päälle olen uskomassa.

153

1272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rebekka*

      Löysin joskus kirjoittamani ajatuksen, jonka allekirjoitan tänäkin päivänä:

      Uskonkuuliaisuus on hyvä asia, mutta mille tulee olla kuuliainen on eri asia. Monet ihmisten rakentamat elämäntapasäännökset, joista näyttää tulleen jopa autuudenehto, eivät ole uskonkuuliaisuuden mittari. Uskon, että moni kokee turvallisuudentunteen menetystä tämän tosiasian edessä. Silloin joutuu myös ottamaan enemmän vastuuta omasta uskonelämästään ja ratkaisuista mitä elämässään tekee.

      • iveta

        kirjoituksista!


      • Yksimielisyys ja toisten ymmärtäminen VL piireissä on heikointa, mitä voi olla. Vai allekirjoitatko sinä hyväksytyksi, insestin, joka on suurinta juuri lahkossa, toisten kyttäämisen ja pakko- nainnit, sekä ulkopuolista kohtaa olevan valheellisen ja jopa petos menettelyn. Jos kirjoita, olette yksimieleisiä.

        Mutta jos olet Kristitty Jeesuksen seuraaja, olet samojen ihmisluonnon lakien alla kuten opetuslapset, tunti yhdessä ja täysi sota päällä, heitä yhdisti vain rakkaus Kristukseen, joka VL;litä uupuu.

        Joten ihmisenä voi olla jopa kiivailia, ja se kelpaa Jeesukselle, mutta ei Jumalalle, ilman Jeesusta.

        Tukitaan ihmisen suu vetoamalla yhteiseen yksimielisyyteen ja rakkauteen asioissa, joilla periaatteessa ei ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa. Miten voisi olla mahdollista, että sadat ja tuhannet ihmiset olisivat samaa mieltä kaikista asioista? ** Ei mitenkään, mutta VLIä on vian 33 tuhatta ( jäsenmaksun maksaneita ), ja lieveet päälle, ja heilläkin on keskinäinen kilpaili aika veristä.

        Minulla on tunne, että uskominen Jumalan armoon, Jeesuksen pelastustyöhön ja evankeliumin vapauttavaan voimaan jää kaikkien elämäntapasäännöksien alle mitä uskon suojelemiseksi on rakenneltu. Niistä monet ovat niin huteralle perustalle rakennettu, että ne ovat hajoamassa omaan mahdottomuuteensa.** Paavali sanoisi tätä uskon ensi askeleeksi, ja kun tuntee Kristuksen paremmin, Häntä voi jo sanoa Herraksi, sinne on ilmasti Rebekka matkaa, vain onko?

        Toinen joukko on heitä, joihin itse koen kuuluvani, jolle täydellistä yksimielisyyttä ja rakkautta tärkeämpää on elää totuudessa niin menneisyyden, nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin suhteen. Jos tämä toinen joukko koetaan uhkaksi, mieleeni nousee oleellinen kysymys, miksi näin tapahtuu? ** Niin ne toiset, olosuhde VL;t, mitä heille nyt sitten tehdään? Oliko mahdollista kertoa Jeesuksesta, eikä vain sitä soppaa, kuinka hyviä te olette.

        Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta ikävä kyllä liikaa ahdistuneisuutta ja väsymystä.** Amen.

        Hyvää pohdintaa, Shalom


      • Rebekka*
        Kesitas kirjoitti:

        Yksimielisyys ja toisten ymmärtäminen VL piireissä on heikointa, mitä voi olla. Vai allekirjoitatko sinä hyväksytyksi, insestin, joka on suurinta juuri lahkossa, toisten kyttäämisen ja pakko- nainnit, sekä ulkopuolista kohtaa olevan valheellisen ja jopa petos menettelyn. Jos kirjoita, olette yksimieleisiä.

        Mutta jos olet Kristitty Jeesuksen seuraaja, olet samojen ihmisluonnon lakien alla kuten opetuslapset, tunti yhdessä ja täysi sota päällä, heitä yhdisti vain rakkaus Kristukseen, joka VL;litä uupuu.

        Joten ihmisenä voi olla jopa kiivailia, ja se kelpaa Jeesukselle, mutta ei Jumalalle, ilman Jeesusta.

        Tukitaan ihmisen suu vetoamalla yhteiseen yksimielisyyteen ja rakkauteen asioissa, joilla periaatteessa ei ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa. Miten voisi olla mahdollista, että sadat ja tuhannet ihmiset olisivat samaa mieltä kaikista asioista? ** Ei mitenkään, mutta VLIä on vian 33 tuhatta ( jäsenmaksun maksaneita ), ja lieveet päälle, ja heilläkin on keskinäinen kilpaili aika veristä.

        Minulla on tunne, että uskominen Jumalan armoon, Jeesuksen pelastustyöhön ja evankeliumin vapauttavaan voimaan jää kaikkien elämäntapasäännöksien alle mitä uskon suojelemiseksi on rakenneltu. Niistä monet ovat niin huteralle perustalle rakennettu, että ne ovat hajoamassa omaan mahdottomuuteensa.** Paavali sanoisi tätä uskon ensi askeleeksi, ja kun tuntee Kristuksen paremmin, Häntä voi jo sanoa Herraksi, sinne on ilmasti Rebekka matkaa, vain onko?

        Toinen joukko on heitä, joihin itse koen kuuluvani, jolle täydellistä yksimielisyyttä ja rakkautta tärkeämpää on elää totuudessa niin menneisyyden, nykyisyyden kuin tulevaisuudenkin suhteen. Jos tämä toinen joukko koetaan uhkaksi, mieleeni nousee oleellinen kysymys, miksi näin tapahtuu? ** Niin ne toiset, olosuhde VL;t, mitä heille nyt sitten tehdään? Oliko mahdollista kertoa Jeesuksesta, eikä vain sitä soppaa, kuinka hyviä te olette.

        Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta ikävä kyllä liikaa ahdistuneisuutta ja väsymystä.** Amen.

        Hyvää pohdintaa, Shalom

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. Voisin kuvitella, että sanottaisiin, että uskovainenkin voi joutua syntiin. Mielestäni kuitenkin syntiin joutuminen ja synnissä eläminen ovat eri asioita. Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikuinen ihminen ei voi sysätä vastuuta elämänsä valinnoista kenenkään muun niskoille. Ei SRKn eikä toisten uskovaisten. Vain ihminen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Ja se elämä on loppujen lopuksi juuri niin mukavaa kuin miksi sen teemme. Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan.


      • Rebekka* kirjoitti:

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. Voisin kuvitella, että sanottaisiin, että uskovainenkin voi joutua syntiin. Mielestäni kuitenkin syntiin joutuminen ja synnissä eläminen ovat eri asioita. Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikuinen ihminen ei voi sysätä vastuuta elämänsä valinnoista kenenkään muun niskoille. Ei SRKn eikä toisten uskovaisten. Vain ihminen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Ja se elämä on loppujen lopuksi juuri niin mukavaa kuin miksi sen teemme. Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan.

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. *** Vai ei, miksi sitä ei sitten hoideta kuntoon vaan hyssytellään, se on teillä hiljaisen hyväksynnän piirissä. Valitan.
        Kaikki ovat synnille alttiina, oli ukossa tai kristitty, taikka vain ateisti, se ei sitä muutu, mutta tämä ””Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.** Heillä ei ole Kristuksen sisäistä tuntemusta ja elävät todella sääntöjen ja lain alla, missä uupuu aina Kristus.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. ** Amen. Minun elämäni Kristuksessa ( sinä et kerro mihin uskot? ) on hyvin mallikelpoista, ei tarvitse vetää tupakkaa, koska Jeesuskaan ei polttanut, ei valehdella, koska Herrakaan ei valehdellut, elän tasapainoista julistajan elämää. Kukaan ihminen ei ohjaa minua säännöillään, ne tulee suoraan Herralta Messiaalta.
        Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. ** Jos tältä tuntuu, olet väärässä joukossa. Tule katsomaan torin laidalla olevia nuoria ja vanhoja julistajia, näkykö heissä mitään ahdistusta? Se ahdistus kuuluu lahkoihin.
        Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan. ** Jos löydät Kristuksen, saat sitten myös ymmärryksen, että nekin vastoinkäymiset on jo kärsitty ristillä ja, mikä tärkein
        1. Kor. 10:13 Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää
        Mutta tämä on luvattu vain Pyhille, jotka suulla tunnustaa Jeesuksen Herraksi, ei pakanoille.


      • Rebekka*
        Kesitas kirjoitti:

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. *** Vai ei, miksi sitä ei sitten hoideta kuntoon vaan hyssytellään, se on teillä hiljaisen hyväksynnän piirissä. Valitan.
        Kaikki ovat synnille alttiina, oli ukossa tai kristitty, taikka vain ateisti, se ei sitä muutu, mutta tämä ””Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.** Heillä ei ole Kristuksen sisäistä tuntemusta ja elävät todella sääntöjen ja lain alla, missä uupuu aina Kristus.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. ** Amen. Minun elämäni Kristuksessa ( sinä et kerro mihin uskot? ) on hyvin mallikelpoista, ei tarvitse vetää tupakkaa, koska Jeesuskaan ei polttanut, ei valehdella, koska Herrakaan ei valehdellut, elän tasapainoista julistajan elämää. Kukaan ihminen ei ohjaa minua säännöillään, ne tulee suoraan Herralta Messiaalta.
        Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. ** Jos tältä tuntuu, olet väärässä joukossa. Tule katsomaan torin laidalla olevia nuoria ja vanhoja julistajia, näkykö heissä mitään ahdistusta? Se ahdistus kuuluu lahkoihin.
        Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan. ** Jos löydät Kristuksen, saat sitten myös ymmärryksen, että nekin vastoinkäymiset on jo kärsitty ristillä ja, mikä tärkein
        1. Kor. 10:13 Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää
        Mutta tämä on luvattu vain Pyhille, jotka suulla tunnustaa Jeesuksen Herraksi, ei pakanoille.

        En ymmärrä mitä tarkoitat insestin hyssyttelyllä ja hyväksymisellä. Tiedän useita tapauksia viime vuosilta, jossa teot on tuotu päivänvaloon ja tekijät ovat kärsimässä rangaistustaan. Uskon, että insesti on niin raskas ja vaikea asia, että sen kanssa elää varmasti ihmisiä niin lestadiolaisuudessa kuin sen ulkopuolellakin. Asiat pysyvät pitkään salassa, koska usein tekijä syyllistää uhrin vaikenemaan. Mutta sitä asiaa ei missään nimessä hyväksytä, sitä en ole huomannut missään piireissä.

        Minä uskon Jeesuksen Kristuksen pelastustyöhön, mutta en uskalla kehua olevani mitenkään mallikelpoinen kuten sinä. Olen inhimillinen erehtyväinen ihminen. Vain yksi on ollut täydellinen.


      • Rebekka* kirjoitti:

        En ymmärrä mitä tarkoitat insestin hyssyttelyllä ja hyväksymisellä. Tiedän useita tapauksia viime vuosilta, jossa teot on tuotu päivänvaloon ja tekijät ovat kärsimässä rangaistustaan. Uskon, että insesti on niin raskas ja vaikea asia, että sen kanssa elää varmasti ihmisiä niin lestadiolaisuudessa kuin sen ulkopuolellakin. Asiat pysyvät pitkään salassa, koska usein tekijä syyllistää uhrin vaikenemaan. Mutta sitä asiaa ei missään nimessä hyväksytä, sitä en ole huomannut missään piireissä.

        Minä uskon Jeesuksen Kristuksen pelastustyöhön, mutta en uskalla kehua olevani mitenkään mallikelpoinen kuten sinä. Olen inhimillinen erehtyväinen ihminen. Vain yksi on ollut täydellinen.

        Huomaan, ette ymmärrä, mutta se on sinun ongelma, jos sitä nyt ylipäätään on.
        Niitä on salattu, eikä todella tuotu päivänvaloon, ja Vl taustasi on sen verran verran opettanut valehtelemaan, että hankala on puhua vain totta.
        Uskon, että insesti on niin raskas ja vaikea asia, että sen kanssa elää varmasti ihmisiä niin lestadiolaisuudessa kuin sen ulkopuolellakin. Asiat pysyvät pitkään salassa, koska usein tekijä syyllistää uhrin vaikenemaan. Mutta sitä asiaa ei missään nimessä hyväksytä, sitä en ole huomannut missään piireissä. ** VL elää niin suuren paineiden alla, että kaikki paha lakastaan maton alle, etupäässä äitien kiusaaminen. Jos haluat tietää viime aikaisia, kirjoita postiini, saat lisää tietoa.

        Minä uskon Jeesuksen Kristuksen pelastustyöhön, mutta en uskalla kehua olevani mitenkään mallikelpoinen kuten sinä. Olen inhimillinen erehtyväinen ihminen. Vain yksi on ollut täydellinen.** Kaikki sen uskoo, mutta ONKO JEESUS AINUT HERRSI.
        Siihen ei pysty uudestisyntymätön yleensä vastaaman.


      • Rebekka*
        Kesitas kirjoitti:

        Huomaan, ette ymmärrä, mutta se on sinun ongelma, jos sitä nyt ylipäätään on.
        Niitä on salattu, eikä todella tuotu päivänvaloon, ja Vl taustasi on sen verran verran opettanut valehtelemaan, että hankala on puhua vain totta.
        Uskon, että insesti on niin raskas ja vaikea asia, että sen kanssa elää varmasti ihmisiä niin lestadiolaisuudessa kuin sen ulkopuolellakin. Asiat pysyvät pitkään salassa, koska usein tekijä syyllistää uhrin vaikenemaan. Mutta sitä asiaa ei missään nimessä hyväksytä, sitä en ole huomannut missään piireissä. ** VL elää niin suuren paineiden alla, että kaikki paha lakastaan maton alle, etupäässä äitien kiusaaminen. Jos haluat tietää viime aikaisia, kirjoita postiini, saat lisää tietoa.

        Minä uskon Jeesuksen Kristuksen pelastustyöhön, mutta en uskalla kehua olevani mitenkään mallikelpoinen kuten sinä. Olen inhimillinen erehtyväinen ihminen. Vain yksi on ollut täydellinen.** Kaikki sen uskoo, mutta ONKO JEESUS AINUT HERRSI.
        Siihen ei pysty uudestisyntymätön yleensä vastaaman.

        Kulttuurissamme koko maassa on ylipäätään tapahtunut muutos tuon asian suhteen. Tuskinpa meidän, sinun ja minun lapsuudessa, puhuttiin julkisesti insestistä juuri millään sektoreilla. Kyllä niitä asioita on varmasti painettu villaisella vähän joka piireissä, niin raskaasti se koko perheen leimaa. On kuitenkin väärin, jos tuota tai jotain muuta vakavaa rikostaa, yritetään sovittaa pelkästään sillä, että asiat sovitaan ja annetaan anteeksi asianosaisten kesken. Sitä ei pidä hyväksyä.

        En siis tietoisesti valehtele, vaikka vl olenkin. Toivon, että näit että hymyilin tuossa kohtaa. Vl uskon perusteisiin ei kuulu kieroilu ja valehteleminen. Niitä ei opeteta päiväkerhossa eikä raamattuluokassa. Sitä en kiistä etteivätkö jotkut toimisi niin.


      • Tewva

        Muistan kyllä imimerkkisi, ja monesti olen ajatellut , minne olet hävinnyt.Lukiesani kirjoituksiasi ,huokaisin Jumalalle , samoin nyt.

        Jumalan valtakunta on kymmenen neitseen kaltainen.Matt.25 kaikille ei elävä ja terveellinenJumalan sana kelpaa sellaisena , kuin Jumala sitä seurakunnassaan saarnauttaa, vaan osa etsii pehmeitä tyynyjä kainaloiden alle ja kuuntelee oman korvasyyhyn mukaan, eli mikä mielyttää itseä.Gal 1:8 Kun usko saa sydämelle kirkastua tärkeäksi, voi vapain tunnoin asua ja olla Siionissa.Ei tarvitse miettiä, mikä on luvallista tai luvatonta, vaan Pyhä Henki opastaa ajatuksiamme , toimiamme ja puheitamme.Tärkeintä on, että Jumalan seurakunnan neuvot otetaan vastaan Jumalan neuvoina.Hän ei pidä seurakuntaansa maan päällä turhan vuoksi, vaan sillä on todellinen merkitys täällä meidän pelastumisemme kannalta.Ajallisissa asioissa, me voimme monissakin olla erimieltä, mutta uskon asioissa ei voida olla monta mieltä 2 Kor6:16, Joh :10:27


      • Tewva kirjoitti:

        Muistan kyllä imimerkkisi, ja monesti olen ajatellut , minne olet hävinnyt.Lukiesani kirjoituksiasi ,huokaisin Jumalalle , samoin nyt.

        Jumalan valtakunta on kymmenen neitseen kaltainen.Matt.25 kaikille ei elävä ja terveellinenJumalan sana kelpaa sellaisena , kuin Jumala sitä seurakunnassaan saarnauttaa, vaan osa etsii pehmeitä tyynyjä kainaloiden alle ja kuuntelee oman korvasyyhyn mukaan, eli mikä mielyttää itseä.Gal 1:8 Kun usko saa sydämelle kirkastua tärkeäksi, voi vapain tunnoin asua ja olla Siionissa.Ei tarvitse miettiä, mikä on luvallista tai luvatonta, vaan Pyhä Henki opastaa ajatuksiamme , toimiamme ja puheitamme.Tärkeintä on, että Jumalan seurakunnan neuvot otetaan vastaan Jumalan neuvoina.Hän ei pidä seurakuntaansa maan päällä turhan vuoksi, vaan sillä on todellinen merkitys täällä meidän pelastumisemme kannalta.Ajallisissa asioissa, me voimme monissakin olla erimieltä, mutta uskon asioissa ei voida olla monta mieltä 2 Kor6:16, Joh :10:27

        "Tärkeintä on, että Jumalan seurakunnan neuvot otetaan vastaan Jumalan neuvoina."

        saatanallista vl-opetusta = seurakunta tehdään Jumalan veroiseksi.

        Tällä opetuksella seurakunnasta tehdään erehtymätön, koska Jumala on erehtymätön. Tällä opetuksella erehtyväisistä ihmisistä eli seurakunnasta tehdään suoraan Jumalan käsi. Tällä opetuksella seurakunnasta tehdään erehtymätön ja siten pyritään ehkäisemään kaikenlainen kritiikki, koska eihän erehtymätöntä saa kritisoida.

        Tämä opetus on suoraan sieltä, minne ei aurinko paista.


      • Tewva
        Melperi1 kirjoitti:

        "Tärkeintä on, että Jumalan seurakunnan neuvot otetaan vastaan Jumalan neuvoina."

        saatanallista vl-opetusta = seurakunta tehdään Jumalan veroiseksi.

        Tällä opetuksella seurakunnasta tehdään erehtymätön, koska Jumala on erehtymätön. Tällä opetuksella erehtyväisistä ihmisistä eli seurakunnasta tehdään suoraan Jumalan käsi. Tällä opetuksella seurakunnasta tehdään erehtymätön ja siten pyritään ehkäisemään kaikenlainen kritiikki, koska eihän erehtymätöntä saa kritisoida.

        Tämä opetus on suoraan sieltä, minne ei aurinko paista.

        Tottakai Jumalan seurakunnan opetus on erehtymätön , koska siellä on sana.Eihän me ihmisinä olla pyhiä, vaan armahdettuja syntisiä elävän sanan kautta.Joh16:12-14 , Matt 4:1-11,Tim 3:14.117, Kor 4:6.


      • Tewva
        Tewva kirjoitti:

        Tottakai Jumalan seurakunnan opetus on erehtymätön , koska siellä on sana.Eihän me ihmisinä olla pyhiä, vaan armahdettuja syntisiä elävän sanan kautta.Joh16:12-14 , Matt 4:1-11,Tim 3:14.117, Kor 4:6.

        ....ja tämä Jumalan Sana, joka seurakunnassa on, tulee eläväksi Hengen kautta. Kts edellä olevat jakeet.


      • iveta
        Tewva kirjoitti:

        Tottakai Jumalan seurakunnan opetus on erehtymätön , koska siellä on sana.Eihän me ihmisinä olla pyhiä, vaan armahdettuja syntisiä elävän sanan kautta.Joh16:12-14 , Matt 4:1-11,Tim 3:14.117, Kor 4:6.

        Kristus on seurakunnan pää. Seurakunnan tulee olla alamainen Kristukselle. Seurakunnan tulee olla kuuliainen Kristukselle ja Hänen Sanalleen. Nöyrtyminen ja parannuksen teko kuuluu myös siihen kuuliaisuuteen, jos on jossakin kohtaa menty pieleen.

        Jumalan rauhaa Sinulle!


      • muistan
        Tewva kirjoitti:

        Tottakai Jumalan seurakunnan opetus on erehtymätön , koska siellä on sana.Eihän me ihmisinä olla pyhiä, vaan armahdettuja syntisiä elävän sanan kautta.Joh16:12-14 , Matt 4:1-11,Tim 3:14.117, Kor 4:6.

        Aikoinaan ns. jumalan seurakunta opetti, että ehkäisy on kaikissa muodoissaan ja kaikissa tilanteissa syntiä. Sinä olet varmaan toista mieltä tänään?
        silti liputat erehtymätömyyden puolesta, vaikka se on valetta.


      • Tewva

        Minua kiinnostaisi kovasti, mitä tarkoitat sillä," mille tulee olla kuuliainen" ja mitä tarkoitat elämäntapa säännöillä, voitko ottaa esimerkin?


      • Tewva
        iveta kirjoitti:

        Kristus on seurakunnan pää. Seurakunnan tulee olla alamainen Kristukselle. Seurakunnan tulee olla kuuliainen Kristukselle ja Hänen Sanalleen. Nöyrtyminen ja parannuksen teko kuuluu myös siihen kuuliaisuuteen, jos on jossakin kohtaa menty pieleen.

        Jumalan rauhaa Sinulle!

        Oikien sanot iveta .Jumalan lapsi ymmärtää uskon kautta.
        Jumalan rauhaa!


      • Tewva kirjoitti:

        Tottakai Jumalan seurakunnan opetus on erehtymätön , koska siellä on sana.Eihän me ihmisinä olla pyhiä, vaan armahdettuja syntisiä elävän sanan kautta.Joh16:12-14 , Matt 4:1-11,Tim 3:14.117, Kor 4:6.

        Mikä osa vl-seurakunnan opetuksesta on pysynyt erehtymättömänä ja muuttumattomana?

        Miksi jotain muuttuvaa opinkohtaa on vaadittu kuuliaisuuden kautta, autuuden ehdolla noudatettavaksi? Esim. tv:n omistaminen, ehkäisy, uskottomien kanssa vapaaehtoisen yhteisen ikeen vetäminen jne...

        Yritätkö kiillottaa vl-kilpeä? Ei onnistu ainakaan minun silmissäni. ;(


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi kovasti, mitä tarkoitat sillä," mille tulee olla kuuliainen" ja mitä tarkoitat elämäntapa säännöillä, voitko ottaa esimerkin?

        Nyt en ehdi kirjoittaa niin pitkää kommenttia, kuin siitä väistämättä tulisi, vastaan tänään myöhemmin.


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. Voisin kuvitella, että sanottaisiin, että uskovainenkin voi joutua syntiin. Mielestäni kuitenkin syntiin joutuminen ja synnissä eläminen ovat eri asioita. Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikuinen ihminen ei voi sysätä vastuuta elämänsä valinnoista kenenkään muun niskoille. Ei SRKn eikä toisten uskovaisten. Vain ihminen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Ja se elämä on loppujen lopuksi juuri niin mukavaa kuin miksi sen teemme. Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan.

        Olet oikeassa, että syntiin joutuminen ja synnissä eläminen ovat eri asioita.Uskovainen ei voi elää Jumalan kasvojen edessä synnissä, se on tosi asia.Me ihmisinä voimme pettää toisia uskovaisia ja siten itseämme, mutta Jumalaa emme voi.Tämä on hyvä muistaa jokaisen Jumalan lapsen. Sielunvihollinen voi meitä eksyttää tällaiseenkin käsitykseen, kun ei kukaan tiedä, ei näe minun tekemisistäni,ja suunkin pidän hiljaa, niin eipä tule ajatuksenakaan ulos.Mitä se meidän uskoa hyödyttää Jumalan edessä, jos me petämme Jumalan lapsia ja yritämme peittää eriävää uskonnäkemystä ja/tai synninluvallisuutta itsessämme.Se on itsensä pettämistä, jonka saamme kerran katkerasti kokea.Jumalan seurakunnan arvo ja Jumalan sanan puhtaus ei siitä vähene, jos joku ja jotkut tekee syntiä, mutta se ei myöskään anna lupaa tehdä syntiä, kun joku toinenkin tekee.Me olemme kerran yksin vastuussa omasta sieluntilasta.Nimi tulee olla elämänkirjassa ja Pyhässä kaupungissa.Ilm 21, ef 2:19-22


      • Äitiliini**
        Rebekka* kirjoitti:

        No enpä usko kenenkään uskovaisen hyväksyvän noita asioita (esimerkiksi insestiä) mistä ensimmäisessä jaksossa kirjoitit. Voisin kuvitella, että sanottaisiin, että uskovainenkin voi joutua syntiin. Mielestäni kuitenkin syntiin joutuminen ja synnissä eläminen ovat eri asioita. Tästä tulikin mieleeni, että lestadiolaisten syntikäsite on hieman kieroutunut. On synnillistetty omituisia asioita liittyen ihmisen ulkonäköön jne, mutta sitten aivan häpeilemättä voidaan rikkoa ainakin yhtä kiveen hakatusta kymmenestä käskystä: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Tulee tunne, että vain sellaisia asioita, jotka eivät ole konkreettisia ja toteen näytettävissä ei ole niin tarkkaa. Puheet voi aina pyörtää sanomalla että kuulija muistaa väärin tai on ymmärtänyt väärin.

        Ihmisten pusertaminen muottiin aiheuttaa väsymystä ja kärsimystä. Usko on parhaimmillaan iloinen asia ja antaa voimaa arkielämään. Nyt tuntuu siltä, että usko on juuri monelta se suurin voimien syöjä. Hampaat irvessä mennään päivästä ja tilanteesta toiseen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikuinen ihminen ei voi sysätä vastuuta elämänsä valinnoista kenenkään muun niskoille. Ei SRKn eikä toisten uskovaisten. Vain ihminen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Ja se elämä on loppujen lopuksi juuri niin mukavaa kuin miksi sen teemme. Ei sillä että elämän kuuluisi aina olla mukavaa. Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään. Mutta onko pakko tehdä elämästään maanpäällinen helvetti, sen joutuu jokainen aikuinen ihminen itse ratkaisemaan.

        television katselukieltoineen, teatterissa käyntikieltoineen, kirkkokuorossa laulukieltoineen, hiusten värjäyskieltoineen yms. ovat myös Jumalan pilkkaa ja Jumalan nimen lausumista turhaan siis kymmenen käskyn rikkomista.

        Varmasti vl-kristillisyydessä on jotain hyvääkin. Mitä erityistä hyvää sinä Rebekka näet siinä esim verrattuna tavalliseen luterilaiseen kristilliseen seurakuntaan?


      • Rebekka*
        Rebekka* kirjoitti:

        Nyt en ehdi kirjoittaa niin pitkää kommenttia, kuin siitä väistämättä tulisi, vastaan tänään myöhemmin.

        Nostan esille eräitä elämäntapasäännöksiä, jotka mielestäni ovat kestämättömiä tai osoittavat sen, että opetus on eri asia miten ihmiset elämäänsä elävät.

        Ensimmäisenä nousee mieleen ehkäisykielto. "Lisääntykää ja täyttäkää maa". Joskus kuulee kommentoitavan, että ei sitä lestadiolaisten tarvitse tehdä yksinään. Oleellisempaa mielestäni kuitenkin kuin pohtia kuka tuota maata täyttää on miettiä sitä onko oikeasti kaikkia ihmisiä tarkoitettu suuren perheen vanhemmiksi? Sillä, jos eväitä riittävään vanhemmuuteen ei ole, ei ole mitään tekemistä ihmisen uskonelämän kanssa. Sanotaan, että lapsella on oikeus syntyä. Mihin lapsen oikeudet loppuvat kun hän syntyy tähän maailmaan? Ääritapauksissa suoraan huostaan otettavaksi, koska vanhemmat ovat voimavaransa ylittäneet jo kauan sitten.

        Tiedän paljon henkisesti ja fyysisesti vahvoja vanhempia, jotka varmasti ovat aidosti iloisia jokaisesta lapsestaan. Entä, jos elämä ei olekaan jakanut korttejaan yhtä onnekkaasti, vaan omasta rikkinäisestä lapsuudesta tai muista syistä johtuen vanhemmuus on kriisistä toiseen selviytymistä. Toteutuuko lapsen oikeus tuollaisessa perheessä tulla kuulluksi, nähdyksi, huomioiduksi ja rakastetuksi? Harvoin ja niitä tarinoita olemme lukeneet näiltäkin palstoilta sekä kuulleet ihan elävässä elämässä.

        Vain kaksi perheen perustanutta ihmistä voi tietää mitkä ovat heidän jaksamisensa rajat. On turhaa sanoa, että voimia saa tarpeen mukaan, jos näin ei kuitenkaan käytännössä ole. Meneekö tämän "lohduttavan" lausahduksen esittänyt puhujaveli käytännössä avuksi perheen arjen pyörittämiseen vai mikä on tämä apu, josta puhutaan. Loputtomasti ei voi turvautua naapurien, ystävien ja sukulaisten apuun. Heillä on oma elämänsä. Hetkittäiset väsymiset ovat eri asia, mutta mikäli elämä on vuodesta toiseen maanpäällistä helvettiä, tulee asia ratkaista jollain muulla tapaa.

        Avioeroon suhtautuminen.
        Onneksi viime aikoina on huomattu, että on tilanteita, joissa erilleen muuttaminen on ainoa ratkaisu perheen hyvinvoinnin kannalta. On hyvä, jos ymmärretään että kaikki eivät voi valita, oman tai lasten turvallisuuden kannalta tämä on ainoa vaihtoehto, jos puolisoksi sattuu esimerkiksi väkivaltainen psykopaatti. Sanon sattuu, sillä on aivan sattuman kauppaa loppujen lopuksi minkälaiseksi puoliso arkielämässä osoittautuu, koska avoliitto ei ole sopivaa. Kun sitten papin aamenen jälkeen mennään yhteen ja ongelmat ovat havaittavissa, on jo myöhäistä. Jokaisessa perheessä on ongelmia ja vastoinkäymisiä, mutta näissä perheissä, joissa on käynyt niinsanotusti huonompi tuuri, avioliitto on se ongelma. Olen seurannut läheltä, tiedän mistä puhun. Ei ole terveellinen ja turvallinen kasvualusta lapsille.

        Muusikoiden työn vaikeuttaminen
        Sanotaan, että Jumalalta saatuja lahjoja pitää käyttää. Mutta jos satut olemaan muusikko, rajat tulevat hyvin äkkiä vastaan. Mitähän tuumisi arkkitehti, jos hänelle osoitettaisiin talomalli jollaisia sitten loppuelämä tulee piirtää tai annettaisiin taiteilijalle raamit soveliaitten maalausten luomista varten? Jostain syytä muusikoita pidetään niin omaa kunniaa tavoittelevina ihmisinä, että pelätään että jos heille taputetaan ja heitä kehutaan, hattuu nousee alta aikayksikön. Mitähän varten taiteilija pitää näyttelyn, kirjailija tai runoilija julkaisee kirjan, yhtähyvin he voisivat kirjoitella pöytälaatikkoon, tarvitseeko sitä koko maailmalle taitojaan esitellä. Muusikoiden ammatinharjoittamisessa ei ole sen kummemmasta asiasta kysymys. Otetaan omat lahjat käyttöön. Toinen asia jonka olen laittanut merkille, on että kanttoreilla on taipumus laittaa rajat siihen mihin omat lahjat riittävät. Susi lammasten vaatteissa voi löytyä jopa omasta ammattikunnasta.


      • Rebekka*
        Rebekka* kirjoitti:

        Nostan esille eräitä elämäntapasäännöksiä, jotka mielestäni ovat kestämättömiä tai osoittavat sen, että opetus on eri asia miten ihmiset elämäänsä elävät.

        Ensimmäisenä nousee mieleen ehkäisykielto. "Lisääntykää ja täyttäkää maa". Joskus kuulee kommentoitavan, että ei sitä lestadiolaisten tarvitse tehdä yksinään. Oleellisempaa mielestäni kuitenkin kuin pohtia kuka tuota maata täyttää on miettiä sitä onko oikeasti kaikkia ihmisiä tarkoitettu suuren perheen vanhemmiksi? Sillä, jos eväitä riittävään vanhemmuuteen ei ole, ei ole mitään tekemistä ihmisen uskonelämän kanssa. Sanotaan, että lapsella on oikeus syntyä. Mihin lapsen oikeudet loppuvat kun hän syntyy tähän maailmaan? Ääritapauksissa suoraan huostaan otettavaksi, koska vanhemmat ovat voimavaransa ylittäneet jo kauan sitten.

        Tiedän paljon henkisesti ja fyysisesti vahvoja vanhempia, jotka varmasti ovat aidosti iloisia jokaisesta lapsestaan. Entä, jos elämä ei olekaan jakanut korttejaan yhtä onnekkaasti, vaan omasta rikkinäisestä lapsuudesta tai muista syistä johtuen vanhemmuus on kriisistä toiseen selviytymistä. Toteutuuko lapsen oikeus tuollaisessa perheessä tulla kuulluksi, nähdyksi, huomioiduksi ja rakastetuksi? Harvoin ja niitä tarinoita olemme lukeneet näiltäkin palstoilta sekä kuulleet ihan elävässä elämässä.

        Vain kaksi perheen perustanutta ihmistä voi tietää mitkä ovat heidän jaksamisensa rajat. On turhaa sanoa, että voimia saa tarpeen mukaan, jos näin ei kuitenkaan käytännössä ole. Meneekö tämän "lohduttavan" lausahduksen esittänyt puhujaveli käytännössä avuksi perheen arjen pyörittämiseen vai mikä on tämä apu, josta puhutaan. Loputtomasti ei voi turvautua naapurien, ystävien ja sukulaisten apuun. Heillä on oma elämänsä. Hetkittäiset väsymiset ovat eri asia, mutta mikäli elämä on vuodesta toiseen maanpäällistä helvettiä, tulee asia ratkaista jollain muulla tapaa.

        Avioeroon suhtautuminen.
        Onneksi viime aikoina on huomattu, että on tilanteita, joissa erilleen muuttaminen on ainoa ratkaisu perheen hyvinvoinnin kannalta. On hyvä, jos ymmärretään että kaikki eivät voi valita, oman tai lasten turvallisuuden kannalta tämä on ainoa vaihtoehto, jos puolisoksi sattuu esimerkiksi väkivaltainen psykopaatti. Sanon sattuu, sillä on aivan sattuman kauppaa loppujen lopuksi minkälaiseksi puoliso arkielämässä osoittautuu, koska avoliitto ei ole sopivaa. Kun sitten papin aamenen jälkeen mennään yhteen ja ongelmat ovat havaittavissa, on jo myöhäistä. Jokaisessa perheessä on ongelmia ja vastoinkäymisiä, mutta näissä perheissä, joissa on käynyt niinsanotusti huonompi tuuri, avioliitto on se ongelma. Olen seurannut läheltä, tiedän mistä puhun. Ei ole terveellinen ja turvallinen kasvualusta lapsille.

        Muusikoiden työn vaikeuttaminen
        Sanotaan, että Jumalalta saatuja lahjoja pitää käyttää. Mutta jos satut olemaan muusikko, rajat tulevat hyvin äkkiä vastaan. Mitähän tuumisi arkkitehti, jos hänelle osoitettaisiin talomalli jollaisia sitten loppuelämä tulee piirtää tai annettaisiin taiteilijalle raamit soveliaitten maalausten luomista varten? Jostain syytä muusikoita pidetään niin omaa kunniaa tavoittelevina ihmisinä, että pelätään että jos heille taputetaan ja heitä kehutaan, hattuu nousee alta aikayksikön. Mitähän varten taiteilija pitää näyttelyn, kirjailija tai runoilija julkaisee kirjan, yhtähyvin he voisivat kirjoitella pöytälaatikkoon, tarvitseeko sitä koko maailmalle taitojaan esitellä. Muusikoiden ammatinharjoittamisessa ei ole sen kummemmasta asiasta kysymys. Otetaan omat lahjat käyttöön. Toinen asia jonka olen laittanut merkille, on että kanttoreilla on taipumus laittaa rajat siihen mihin omat lahjat riittävät. Susi lammasten vaatteissa voi löytyä jopa omasta ammattikunnasta.

        Jäi vähän kesken, siis halusin sanoa sen, että mielestäni on ikävää, että moni joutuu kieltämään uskon, jotta voi elää omaa elämäänsä vapaasti. Painittuaan ensi asioiden kanssa, joilla ei ole mitään tekemistä uskonelämän ja sen hoitamisen kanssa. Kun ihmiset yritetään pusertaa yhteen muottiin seuraa äärettömän paljon kärsimystä ja hämmennystä. Moni tekee elämässään erilaisia ratkaisuja, mutta saattaa sitten kantaa huonoa omatuntoa valintojensa tähden.


      • Rebekka*
        Äitiliini** kirjoitti:

        television katselukieltoineen, teatterissa käyntikieltoineen, kirkkokuorossa laulukieltoineen, hiusten värjäyskieltoineen yms. ovat myös Jumalan pilkkaa ja Jumalan nimen lausumista turhaan siis kymmenen käskyn rikkomista.

        Varmasti vl-kristillisyydessä on jotain hyvääkin. Mitä erityistä hyvää sinä Rebekka näet siinä esim verrattuna tavalliseen luterilaiseen kristilliseen seurakuntaan?

        Onneksi kirkkokuorossa laulaminen ei ole enää syntilistalla...:) Hymiö siksi, että se, jos mikä kuuluu noihin rakentamalla rakennettuihin synteihin.

        Ehkä lestadiolaisuudessa on hyvää ja erityistä se, mitä se oli ennen 70-80-lukua, jolloin näitä syntilistoja alettiin "päivittää". Yhteiskunnnassa oli näkyvissä vahva maallistuminen, varmasti tarkoitus oli hyvä: uskonelämän suojeleminen, mutta mopo niin sanotusti karkasi käsistä. Jos riisutaan nämä tekemällä tehdyt synnit ja ihmisten elämää kuormittavat elämäntapasäännökset, jäljelle jää usko Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana ja vahva yhteys uskon veljien ja -sisarten kanssa. Usko on parhaimmillaan iloa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa. Yhteisöllisyys on lestadiolaisuudessa voimakasta ja näkyvää. Ikävä kyllä joskus se näyttäytyy niin vahvana, että erilaiselle ihmiselle ei ole tilaa.


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        Muistan kyllä imimerkkisi, ja monesti olen ajatellut , minne olet hävinnyt.Lukiesani kirjoituksiasi ,huokaisin Jumalalle , samoin nyt.

        Jumalan valtakunta on kymmenen neitseen kaltainen.Matt.25 kaikille ei elävä ja terveellinenJumalan sana kelpaa sellaisena , kuin Jumala sitä seurakunnassaan saarnauttaa, vaan osa etsii pehmeitä tyynyjä kainaloiden alle ja kuuntelee oman korvasyyhyn mukaan, eli mikä mielyttää itseä.Gal 1:8 Kun usko saa sydämelle kirkastua tärkeäksi, voi vapain tunnoin asua ja olla Siionissa.Ei tarvitse miettiä, mikä on luvallista tai luvatonta, vaan Pyhä Henki opastaa ajatuksiamme , toimiamme ja puheitamme.Tärkeintä on, että Jumalan seurakunnan neuvot otetaan vastaan Jumalan neuvoina.Hän ei pidä seurakuntaansa maan päällä turhan vuoksi, vaan sillä on todellinen merkitys täällä meidän pelastumisemme kannalta.Ajallisissa asioissa, me voimme monissakin olla erimieltä, mutta uskon asioissa ei voida olla monta mieltä 2 Kor6:16, Joh :10:27

        Luin uudestaan viestisi ja ajattelin, että et ole huokaissut Jumalalle kiitollisuudesta että olen palannut, niinkuin ensin luulin. Tuollaisen käsityksen sain ensin, kun olit jopa usein ajatellut mihin olen hävinnyt. Näin tulkitsin ajatuksesi toiveeksi että palaisin, mutta ilmeisesti asia oli päin vastoin...:)

        Miksi huokaisit Jumalalle? Mielestäni palstan nimi on keskustelua vanhoillislestadaiolaisuudesta? Siinä ei lue, että vain yhdenkaltainen sananparsi hyväksytään. Mielestäni kaikenlaisia ajatuksia tarvitaan. Mielipiteiden vaihto yleensä avaa silmiä näkemään muitakin totuuksia, kuin mitä itse kokee ja huomio. Kukaan ei voi ottaa keneltäkään hänen kokemustaan pois väittämällä, että se ei ole totta. Sen kokeneelle ihmiselle se on totta vaikka se olisi itselle aivan vieras asia.


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        Luin uudestaan viestisi ja ajattelin, että et ole huokaissut Jumalalle kiitollisuudesta että olen palannut, niinkuin ensin luulin. Tuollaisen käsityksen sain ensin, kun olit jopa usein ajatellut mihin olen hävinnyt. Näin tulkitsin ajatuksesi toiveeksi että palaisin, mutta ilmeisesti asia oli päin vastoin...:)

        Miksi huokaisit Jumalalle? Mielestäni palstan nimi on keskustelua vanhoillislestadaiolaisuudesta? Siinä ei lue, että vain yhdenkaltainen sananparsi hyväksytään. Mielestäni kaikenlaisia ajatuksia tarvitaan. Mielipiteiden vaihto yleensä avaa silmiä näkemään muitakin totuuksia, kuin mitä itse kokee ja huomio. Kukaan ei voi ottaa keneltäkään hänen kokemustaan pois väittämällä, että se ei ole totta. Sen kokeneelle ihmiselle se on totta vaikka se olisi itselle aivan vieras asia.

        ja ajattelen , mukava ,kun näkee kirjoituksen välityksellä Rebekkaa.Jotenkin tuo raamatullinen nimimerkkisi on muutenkin jäänyt mieleeni.Kuulehan Rebekka, jokaisen uskovaisen puolesta tekee mieli huokaísta Jumalan puoleen ,ja uskosta osattomankin, totta kai.Tuossa lukiessani sinun kirjoituksiasi, on pakko sanoa suoraan, että minä rukoilen sinulle oikeaa Jumalan lapsen mieltä ja raittiin Henhen oppia.Meitä lestadiolaisia on niin monta suuntaa´, en tiedä mihin suuntaan lukeudut, mutta minusta vaikuttaa, että et sillä pidä mitään väliä. Jos näin on minä en yhtään ihmettele kirjoitustesi sanomaa.
        Jos haluat, voimme keskustella tästä lisää.


      • Tiukka veli
        Tewva kirjoitti:

        ja ajattelen , mukava ,kun näkee kirjoituksen välityksellä Rebekkaa.Jotenkin tuo raamatullinen nimimerkkisi on muutenkin jäänyt mieleeni.Kuulehan Rebekka, jokaisen uskovaisen puolesta tekee mieli huokaísta Jumalan puoleen ,ja uskosta osattomankin, totta kai.Tuossa lukiessani sinun kirjoituksiasi, on pakko sanoa suoraan, että minä rukoilen sinulle oikeaa Jumalan lapsen mieltä ja raittiin Henhen oppia.Meitä lestadiolaisia on niin monta suuntaa´, en tiedä mihin suuntaan lukeudut, mutta minusta vaikuttaa, että et sillä pidä mitään väliä. Jos näin on minä en yhtään ihmettele kirjoitustesi sanomaa.
        Jos haluat, voimme keskustella tästä lisää.

        muiluttaa Rebekka mahdollisimman pian hoitokokoukseen pääkonttorille Ouluun. Nyt syksypimeillä.


      • Rebekka*
        Tiukka veli kirjoitti:

        muiluttaa Rebekka mahdollisimman pian hoitokokoukseen pääkonttorille Ouluun. Nyt syksypimeillä.

        Saipahan nauraa tällekin illalle....

        Ja sinulle Tewva totean, että en tiedä tarkoititko että en pidä väliä sillä mihin suuntaan sinä ajattelet minun lukeutuvan vai sitä että en pidä väliä sillä itse mihin lukeudun. Jos tarkoitit sitä mitä ajattelen muisten ajatuksista, en todellakaan pidä väliä, siis siinä mielessä, että kokisin oman asiani jotenkin vääräksi.

        Minä rukoilen myös itselleni oikeaa Jumalan lapsen mieltä, mutta jos se tarkoittaa ihmisoppien päälle uskomista niin silloin se mieli pysyköön mahdollisimman kaukana.


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        Nostan esille eräitä elämäntapasäännöksiä, jotka mielestäni ovat kestämättömiä tai osoittavat sen, että opetus on eri asia miten ihmiset elämäänsä elävät.

        Ensimmäisenä nousee mieleen ehkäisykielto. "Lisääntykää ja täyttäkää maa". Joskus kuulee kommentoitavan, että ei sitä lestadiolaisten tarvitse tehdä yksinään. Oleellisempaa mielestäni kuitenkin kuin pohtia kuka tuota maata täyttää on miettiä sitä onko oikeasti kaikkia ihmisiä tarkoitettu suuren perheen vanhemmiksi? Sillä, jos eväitä riittävään vanhemmuuteen ei ole, ei ole mitään tekemistä ihmisen uskonelämän kanssa. Sanotaan, että lapsella on oikeus syntyä. Mihin lapsen oikeudet loppuvat kun hän syntyy tähän maailmaan? Ääritapauksissa suoraan huostaan otettavaksi, koska vanhemmat ovat voimavaransa ylittäneet jo kauan sitten.

        Tiedän paljon henkisesti ja fyysisesti vahvoja vanhempia, jotka varmasti ovat aidosti iloisia jokaisesta lapsestaan. Entä, jos elämä ei olekaan jakanut korttejaan yhtä onnekkaasti, vaan omasta rikkinäisestä lapsuudesta tai muista syistä johtuen vanhemmuus on kriisistä toiseen selviytymistä. Toteutuuko lapsen oikeus tuollaisessa perheessä tulla kuulluksi, nähdyksi, huomioiduksi ja rakastetuksi? Harvoin ja niitä tarinoita olemme lukeneet näiltäkin palstoilta sekä kuulleet ihan elävässä elämässä.

        Vain kaksi perheen perustanutta ihmistä voi tietää mitkä ovat heidän jaksamisensa rajat. On turhaa sanoa, että voimia saa tarpeen mukaan, jos näin ei kuitenkaan käytännössä ole. Meneekö tämän "lohduttavan" lausahduksen esittänyt puhujaveli käytännössä avuksi perheen arjen pyörittämiseen vai mikä on tämä apu, josta puhutaan. Loputtomasti ei voi turvautua naapurien, ystävien ja sukulaisten apuun. Heillä on oma elämänsä. Hetkittäiset väsymiset ovat eri asia, mutta mikäli elämä on vuodesta toiseen maanpäällistä helvettiä, tulee asia ratkaista jollain muulla tapaa.

        Avioeroon suhtautuminen.
        Onneksi viime aikoina on huomattu, että on tilanteita, joissa erilleen muuttaminen on ainoa ratkaisu perheen hyvinvoinnin kannalta. On hyvä, jos ymmärretään että kaikki eivät voi valita, oman tai lasten turvallisuuden kannalta tämä on ainoa vaihtoehto, jos puolisoksi sattuu esimerkiksi väkivaltainen psykopaatti. Sanon sattuu, sillä on aivan sattuman kauppaa loppujen lopuksi minkälaiseksi puoliso arkielämässä osoittautuu, koska avoliitto ei ole sopivaa. Kun sitten papin aamenen jälkeen mennään yhteen ja ongelmat ovat havaittavissa, on jo myöhäistä. Jokaisessa perheessä on ongelmia ja vastoinkäymisiä, mutta näissä perheissä, joissa on käynyt niinsanotusti huonompi tuuri, avioliitto on se ongelma. Olen seurannut läheltä, tiedän mistä puhun. Ei ole terveellinen ja turvallinen kasvualusta lapsille.

        Muusikoiden työn vaikeuttaminen
        Sanotaan, että Jumalalta saatuja lahjoja pitää käyttää. Mutta jos satut olemaan muusikko, rajat tulevat hyvin äkkiä vastaan. Mitähän tuumisi arkkitehti, jos hänelle osoitettaisiin talomalli jollaisia sitten loppuelämä tulee piirtää tai annettaisiin taiteilijalle raamit soveliaitten maalausten luomista varten? Jostain syytä muusikoita pidetään niin omaa kunniaa tavoittelevina ihmisinä, että pelätään että jos heille taputetaan ja heitä kehutaan, hattuu nousee alta aikayksikön. Mitähän varten taiteilija pitää näyttelyn, kirjailija tai runoilija julkaisee kirjan, yhtähyvin he voisivat kirjoitella pöytälaatikkoon, tarvitseeko sitä koko maailmalle taitojaan esitellä. Muusikoiden ammatinharjoittamisessa ei ole sen kummemmasta asiasta kysymys. Otetaan omat lahjat käyttöön. Toinen asia jonka olen laittanut merkille, on että kanttoreilla on taipumus laittaa rajat siihen mihin omat lahjat riittävät. Susi lammasten vaatteissa voi löytyä jopa omasta ammattikunnasta.

        Kun Jumala antaa meille koettelemuksia,pitkäkestoista väsymystä , ruumiillista ja henkistä sairautta ja yli jaksamisen, on ehkäisy paikallaan.Ei Jumala ole tarkoittanut ihmistä nääntymään taakkojen alle.Tämä on selvä näkemys uskon kannalta, vaikka me ei ekäisemään lähdetä urakalla, vaan ehkäisyn vuoksi.kyllä tämä on Nähty siionissa oikeaksi ja se viekin nöyrän paikalle .
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Psykopaattia ja insestiä ei ole pakko pitää saman katon alla, se on myös selvä kanta siionissa, ja jos
        on eri mieltä olkoon.
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Taiteellisuus on sellainen Jumalan lahja, että jokaisen pitää saada se toteuttaa itsessään.On kuitenkin hyvä pitää kaikessa uskon näkökulma, ettei sielunvihollinen viettele sopimattomiin tilanteisiin, tilaisuuksiin , jossa uskon voimat heikkenevät.Varsinkin musiikki on sellainen alue, jossa uskovaiselle on tullut haaksirikkoja.Eihän se muuten ole pahaksi.Itsekin olen kirkkokuorossa , jos toisessakin.


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        Kun Jumala antaa meille koettelemuksia,pitkäkestoista väsymystä , ruumiillista ja henkistä sairautta ja yli jaksamisen, on ehkäisy paikallaan.Ei Jumala ole tarkoittanut ihmistä nääntymään taakkojen alle.Tämä on selvä näkemys uskon kannalta, vaikka me ei ekäisemään lähdetä urakalla, vaan ehkäisyn vuoksi.kyllä tämä on Nähty siionissa oikeaksi ja se viekin nöyrän paikalle .
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Psykopaattia ja insestiä ei ole pakko pitää saman katon alla, se on myös selvä kanta siionissa, ja jos
        on eri mieltä olkoon.
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Taiteellisuus on sellainen Jumalan lahja, että jokaisen pitää saada se toteuttaa itsessään.On kuitenkin hyvä pitää kaikessa uskon näkökulma, ettei sielunvihollinen viettele sopimattomiin tilanteisiin, tilaisuuksiin , jossa uskon voimat heikkenevät.Varsinkin musiikki on sellainen alue, jossa uskovaiselle on tullut haaksirikkoja.Eihän se muuten ole pahaksi.Itsekin olen kirkkokuorossa , jos toisessakin.

        Missä työssä tai taiteenalueella ei olisi tullut haaksirikkoja? Miksi musiikista puhuttaessa otetaan aina esimerkiksi varoittava tapaus vuodelta miekka ja kirves SI, josta tuli maailmantähti? Eiköhän niitä ole muitakin kaikissa piireissä, mutta muusikot kun on sellaisia reppanoita, että niillä on oma kunnia niin lähellä...Anteeksi, kunhan savu pään päällä hälvenee niin jatkan.

        Ai ehkäisy on nähty siionissa oikeaksi, jos väsymys käy ylivoimaiseksi? Näin ei kyllä ole asianlaita mikäli meidän pää-äänen kannattajaamme viikottain postilaatikkoon kolahtavaa Päivämiestä on uskominen. Jos näin tosiaan hiljaisuudessa ajatellaan, mutta lehti ja puhujat puhuvat toista, tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia, jota en tahdo sulattaa.


      • Rebekka* kirjoitti:

        Missä työssä tai taiteenalueella ei olisi tullut haaksirikkoja? Miksi musiikista puhuttaessa otetaan aina esimerkiksi varoittava tapaus vuodelta miekka ja kirves SI, josta tuli maailmantähti? Eiköhän niitä ole muitakin kaikissa piireissä, mutta muusikot kun on sellaisia reppanoita, että niillä on oma kunnia niin lähellä...Anteeksi, kunhan savu pään päällä hälvenee niin jatkan.

        Ai ehkäisy on nähty siionissa oikeaksi, jos väsymys käy ylivoimaiseksi? Näin ei kyllä ole asianlaita mikäli meidän pää-äänen kannattajaamme viikottain postilaatikkoon kolahtavaa Päivämiestä on uskominen. Jos näin tosiaan hiljaisuudessa ajatellaan, mutta lehti ja puhujat puhuvat toista, tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia, jota en tahdo sulattaa.

        "Ai ehkäisy on nähty siionissa oikeaksi, jos väsymys käy ylivoimaiseksi?"

        ajautua ylivoimaisen taakan alla esim. masennuksen kautta itsetuhon partaalle tahi panna täytäntöön se itsetuhoisuus ennenkuin Oulun jörrikät hyväksyvät ehkäisyn.

        Onneksi nuoret vl-parit ovat vetäneet WC-pytystä alas Oulun harmaanaamojen valheopin "Raamattu kieltää ehkäisyn".


      • Rebekka*
        Melperi1 kirjoitti:

        "Ai ehkäisy on nähty siionissa oikeaksi, jos väsymys käy ylivoimaiseksi?"

        ajautua ylivoimaisen taakan alla esim. masennuksen kautta itsetuhon partaalle tahi panna täytäntöön se itsetuhoisuus ennenkuin Oulun jörrikät hyväksyvät ehkäisyn.

        Onneksi nuoret vl-parit ovat vetäneet WC-pytystä alas Oulun harmaanaamojen valheopin "Raamattu kieltää ehkäisyn".

        On oikeastaan käsittämätöntä miten suuri osa suurten perheiden äideistä on henkisesti ja fyysisesti todella hyvässä kunnossa, kun ajattelee työn ja vastuun määrää. Isät onneksi koko ajan enemmän jakavat vastuun kasvatuksessa ja kotitöissä. Ehkä Jumala antaa oikeasti voimia suuren perheen keskellä, mutta joskus se ei vaan riitä.
        Kuten sanoin, kaikkia ei ole tarkoitettu suuren perheen huoltajiksi, eikä sillä ole mitään tekemistä heidän uskonelämänsä kanssa.


      • iveta
        Tewva kirjoitti:

        Oikien sanot iveta .Jumalan lapsi ymmärtää uskon kautta.
        Jumalan rauhaa!

        Tarkoitin , että myös seurakunnan nöyrtyminen ja parannuksen teko kuuluu myös siihen kuuliaisuuteen Kristukselle, jos on jossakin kohtaa menty pieleen.


      • 1+1=15
        Tewva kirjoitti:

        Kun Jumala antaa meille koettelemuksia,pitkäkestoista väsymystä , ruumiillista ja henkistä sairautta ja yli jaksamisen, on ehkäisy paikallaan.Ei Jumala ole tarkoittanut ihmistä nääntymään taakkojen alle.Tämä on selvä näkemys uskon kannalta, vaikka me ei ekäisemään lähdetä urakalla, vaan ehkäisyn vuoksi.kyllä tämä on Nähty siionissa oikeaksi ja se viekin nöyrän paikalle .
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Psykopaattia ja insestiä ei ole pakko pitää saman katon alla, se on myös selvä kanta siionissa, ja jos
        on eri mieltä olkoon.
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Taiteellisuus on sellainen Jumalan lahja, että jokaisen pitää saada se toteuttaa itsessään.On kuitenkin hyvä pitää kaikessa uskon näkökulma, ettei sielunvihollinen viettele sopimattomiin tilanteisiin, tilaisuuksiin , jossa uskon voimat heikkenevät.Varsinkin musiikki on sellainen alue, jossa uskovaiselle on tullut haaksirikkoja.Eihän se muuten ole pahaksi.Itsekin olen kirkkokuorossa , jos toisessakin.

        Meidän isältä kiellettiin erottamisen uhalla kirkkokuorossa laulaminen.
        Minkä lestaadio suunnan jäsen olet?


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        On oikeastaan käsittämätöntä miten suuri osa suurten perheiden äideistä on henkisesti ja fyysisesti todella hyvässä kunnossa, kun ajattelee työn ja vastuun määrää. Isät onneksi koko ajan enemmän jakavat vastuun kasvatuksessa ja kotitöissä. Ehkä Jumala antaa oikeasti voimia suuren perheen keskellä, mutta joskus se ei vaan riitä.
        Kuten sanoin, kaikkia ei ole tarkoitettu suuren perheen huoltajiksi, eikä sillä ole mitään tekemistä heidän uskonelämänsä kanssa.

        On totta, että suurten perheiden jaksaminen on ihmeteltävää.Asenne elämään ja usko kantava voima arjessa.Toisaalta se on pieni aika elämässä, kun lapset ovat pieniä, näin jälkeen päin huomaa.Raamatun mukaan Jumala on elämän ja kuoleman Herra, tämähän on tosi.Joskus käy kuitenkin perheissä taakka niin päälle, että voimat loppuvat tai niitä ei ole ollutkaann ,tai tulee fyysinen sairaus,joka ei salli raskautta.Tällöin joudutaan miettimään ehkäisyn mahdollisuus.Jokainen perhe tekee ratkaisunsa itse Jumalan edessä, ei tämä muille kuulu.
        Itse en Päivämies-lehden sanoman kanssa ole ollut erimielessä, päivastoin , se sitä on mukava lukea, se viestii siionin elämää parhaimmillaan.

        Tuskinpa kenenkään vl:n tarvitsee olla tekemisissä Srk.johtokunnan tai puheenjohtajan kanssa
        olla tekemisissä uskon asioiden vuoksi.Hehän elävät samasta Jumalan armosta ja uskosta, kuin muutkin uskovaiset.Ei he tule määräilemään arjen uskossa meitä, ulkopuoliset ovat luoneet sellaisen käsityksen, että sieltä käy käsky kuin keisarilta.Tämä on harhakuvaa.

        kun uskonasia omalla kohdalla on kunnossa, ei tarvitse vatvoa ,säädelläänkö meitä Oulusta jne. , vaan Pyhä henki neuvoo meitä oikeisiin ratkaisuihin kussakin tapuksessa On
        vaarallista lähteä liian ampuvalle linjalle ja tämän maailman kanssa iestä vetämään
        sielunvihollinen on kavala pettämään ja hukuttamaan uskon.
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        tuosta musiikista vielä. Monta tapausta on , en luettele
        tässä nimiä, jotka on maailma vienyt musiikin mukana.Se on virhe ajatus , että piste tulee siihen , mihin kanttorin kyvyt loppuvat.Kyllä kanttoreillakin on kova paine ulkoa päin musiikkimaun suhteen.Musiikki menee kirkossakin aina vain kevyemmäksi ja rytmikkääksi,Gospelit ym. Uskovainen ensisijaisesti haluaa sujella uskon säilymistä sydämessään , kuten Mooses aikanaan.

        Ei kenenkään tarvitse uskoaan kieltää , että saa elää vapaudessa, sillä vapauteen K
        ristus meidät lunasti.Vapaa uskominen on eri asia, kuin vapautta synnissä. Uskon tie on kuitenkin valintojen tekemistä uskon näkökulmasta, eikä oman tahdon näkökulmasta.

        Ottakoon jokainen ristinsä ja seuratkoon minua, sanoo Jeesus.


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        On totta, että suurten perheiden jaksaminen on ihmeteltävää.Asenne elämään ja usko kantava voima arjessa.Toisaalta se on pieni aika elämässä, kun lapset ovat pieniä, näin jälkeen päin huomaa.Raamatun mukaan Jumala on elämän ja kuoleman Herra, tämähän on tosi.Joskus käy kuitenkin perheissä taakka niin päälle, että voimat loppuvat tai niitä ei ole ollutkaann ,tai tulee fyysinen sairaus,joka ei salli raskautta.Tällöin joudutaan miettimään ehkäisyn mahdollisuus.Jokainen perhe tekee ratkaisunsa itse Jumalan edessä, ei tämä muille kuulu.
        Itse en Päivämies-lehden sanoman kanssa ole ollut erimielessä, päivastoin , se sitä on mukava lukea, se viestii siionin elämää parhaimmillaan.

        Tuskinpa kenenkään vl:n tarvitsee olla tekemisissä Srk.johtokunnan tai puheenjohtajan kanssa
        olla tekemisissä uskon asioiden vuoksi.Hehän elävät samasta Jumalan armosta ja uskosta, kuin muutkin uskovaiset.Ei he tule määräilemään arjen uskossa meitä, ulkopuoliset ovat luoneet sellaisen käsityksen, että sieltä käy käsky kuin keisarilta.Tämä on harhakuvaa.

        kun uskonasia omalla kohdalla on kunnossa, ei tarvitse vatvoa ,säädelläänkö meitä Oulusta jne. , vaan Pyhä henki neuvoo meitä oikeisiin ratkaisuihin kussakin tapuksessa On
        vaarallista lähteä liian ampuvalle linjalle ja tämän maailman kanssa iestä vetämään
        sielunvihollinen on kavala pettämään ja hukuttamaan uskon.
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        tuosta musiikista vielä. Monta tapausta on , en luettele
        tässä nimiä, jotka on maailma vienyt musiikin mukana.Se on virhe ajatus , että piste tulee siihen , mihin kanttorin kyvyt loppuvat.Kyllä kanttoreillakin on kova paine ulkoa päin musiikkimaun suhteen.Musiikki menee kirkossakin aina vain kevyemmäksi ja rytmikkääksi,Gospelit ym. Uskovainen ensisijaisesti haluaa sujella uskon säilymistä sydämessään , kuten Mooses aikanaan.

        Ei kenenkään tarvitse uskoaan kieltää , että saa elää vapaudessa, sillä vapauteen K
        ristus meidät lunasti.Vapaa uskominen on eri asia, kuin vapautta synnissä. Uskon tie on kuitenkin valintojen tekemistä uskon näkökulmasta, eikä oman tahdon näkökulmasta.

        Ottakoon jokainen ristinsä ja seuratkoon minua, sanoo Jeesus.

        Kyllä jos ahdistetaan liikaa elämäntapasäännösten noudattamisella, joilla sinänsä ei ole tekemistä uskonelämän hoitamisen kanssa, voi tulla tilanne, jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskonkieltäminen. Varsinkin jos suoraan sanotaan, että et voi olla uskovainen jos teet noin tai noin.

        Se aika kun keskiverto lestadiolaisessa perheessä on pieniä lapsia ei ole todellakaan lyhyt aika. Se on kolmekymmentä vuotta. Niin sanotusti paras ikä ihmisen elämästä. Aikuisuus ja keski-ikä. Sen jälkeen voi vähän aikaa ehtiä nautti täysillä elämästä ennenkuin alkaa vanhuuden vaivat ja kolotukset. Sitäpaitsi vanhemmuus ei lopu siihen kun lapset muuttavat kotoa. Äiti on äiti lopun ikäänsä. Olikin hyvä vitsi jossain kun oli 90-vuotias kahden pojan äiti, joka huokaisi, että kyllä nyt huoli helpottaa kun sain pojat vanhainkotiin.....:)
        Suureen perheeseen mahtuu monenlaista, varsinkin tänäpäivänä ongelmat tuntuvat lisääntyvän joka puolella. Voimavaroja tarvitaan läpi elämän.


      • evankeliumia
        1+1=15 kirjoitti:

        Meidän isältä kiellettiin erottamisen uhalla kirkkokuorossa laulaminen.
        Minkä lestaadio suunnan jäsen olet?

        jotka kirkkokuoroihin lähtevät laulamaan.
        Jumalanlapsi ei istu siellä missä pilkkaajat istuvat ja ei lämmittele samoilla tulilla väärähenkisten kanssa.


      • Vähäinen Olavi veli
        evankeliumia kirjoitti:

        jotka kirkkokuoroihin lähtevät laulamaan.
        Jumalanlapsi ei istu siellä missä pilkkaajat istuvat ja ei lämmittele samoilla tulilla väärähenkisten kanssa.

        on oikein uskomassa.


      • Tewva
        iveta kirjoitti:

        Tarkoitin , että myös seurakunnan nöyrtyminen ja parannuksen teko kuuluu myös siihen kuuliaisuuteen Kristukselle, jos on jossakin kohtaa menty pieleen.

        mutta ei koko Jumalan seurakunta voi mennä vikaan, vaan yksittäiset ihmiset.Joskus on mennyt rauhanyhd.johtokuntakin vikaan joillakin paikkakunnilla.Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Jumalan Sana olisi mennyt tehottomaksi ja seurakunta kelvottomaksi.
        Ymmärrätkö ivet niin, että Jumalan seurakunnan pitäisi tehdä parannusta vikaan menemisestä? Sehän ei ole mitenkään mahdollista,koska seurakuntahan seisoo Jumalan sanan pohjalla ja me olemme vain sen jäseniä ihmisinä .Jumalan seurakunta on se Ylhäältä alas laskettu Jerusalem , se pyhä kaupunki.Ilm 21.Tämä ei siis ole ollenkaan ihmisen valmistama valtakunta , eikä ihmisen käsissä.Me olemme vain Jumalan palvelijoita ja Hänen Sanansa julistajia.Me elämme myös siitä sanomasta ja evankeliumista, jota Jumala julistuttaa omiensa kautta Pyhän Hengen avaamana.

        Srk sinä jäit miettimään? Ne ihmiset siellä uskovat, kuin me muutkin , ja elävät samasta armosta ja evakeliumin voimasta.Ne hoitelee siellä tätä yhdistyksen taloutta ,
        tiedotusta , lähetysseurojen särjestelyä jne ,ja se on meille jäsenille avointa toimintaa.
        Kun on menty vikaan uskossa, on se kumma asia, Srk jää jotenkin heidän hampaisiinsa.
        Srk ei ole Jumalan seurakunta .


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        Kyllä jos ahdistetaan liikaa elämäntapasäännösten noudattamisella, joilla sinänsä ei ole tekemistä uskonelämän hoitamisen kanssa, voi tulla tilanne, jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskonkieltäminen. Varsinkin jos suoraan sanotaan, että et voi olla uskovainen jos teet noin tai noin.

        Se aika kun keskiverto lestadiolaisessa perheessä on pieniä lapsia ei ole todellakaan lyhyt aika. Se on kolmekymmentä vuotta. Niin sanotusti paras ikä ihmisen elämästä. Aikuisuus ja keski-ikä. Sen jälkeen voi vähän aikaa ehtiä nautti täysillä elämästä ennenkuin alkaa vanhuuden vaivat ja kolotukset. Sitäpaitsi vanhemmuus ei lopu siihen kun lapset muuttavat kotoa. Äiti on äiti lopun ikäänsä. Olikin hyvä vitsi jossain kun oli 90-vuotias kahden pojan äiti, joka huokaisi, että kyllä nyt huoli helpottaa kun sain pojat vanhainkotiin.....:)
        Suureen perheeseen mahtuu monenlaista, varsinkin tänäpäivänä ongelmat tuntuvat lisääntyvän joka puolella. Voimavaroja tarvitaan läpi elämän.

        Totta on , jos on 16 lastakin , niin puolet elämäähän siinä menee ja loput lapsenlapsissa.Mutta tuossa mietin sitä ja on jutelu siitä porukoissakin , että tämä rakas vl-uskomme kulttuurimuutos mene erittäin jähmeästi eteen päin. Tätä ei estä Srk.n kannanotot, vaan ihan tavalliset riviuskovaiset, joita löytyy joka Siionista . Nostan esille paljon puhutun "syntilistan", joka täällä on niin suosittu.Menneinä aikoina monet vastustivat synnillisyyden vuoksi permanenttia ,paplareita,korkokenkiä , synnillisten pikkien päällä kävelyä. Joittenkin mielestä teodorantit ja hajuvedet hiippasivat läheltä .Miesten parta ja viikset , pitkähköt hiukset estivät Jumalan sanaa tunkeutumasta korvakäytävään. Saunominen sunnuntaina oli ehdottomasti värin.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Onneksi nämä ovat jääneet taakse, niillä kun ei ole mitään temistä uskomisen kanssa, kuten ei ole hiussävytyksellä ja korvakoruilla kohtuudella.Venäjällä ja kehitysmaissa parannuksen tehneet naiset käyttävät korvakoruja edelleen, eikä siitä ole sen kummempaa juttua.Se kuuluu heille yhtä luontevasti, kuin heidän päänsä.Siellä ei ole uskovaisille kehittynyt omaa kulttuuria, kuten meillä.Tässä kohtaa minulle on tullut Raamatun kohta, jossa apostoli paavali sanoo, ettei hän söisi lihaakaan, jos veljeni siitä pahentuu. Siksi kai on parempi antaa tilaa herkille sisarille ja veljille , se on parasta siunausta meille kaikille.


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        Totta on , jos on 16 lastakin , niin puolet elämäähän siinä menee ja loput lapsenlapsissa.Mutta tuossa mietin sitä ja on jutelu siitä porukoissakin , että tämä rakas vl-uskomme kulttuurimuutos mene erittäin jähmeästi eteen päin. Tätä ei estä Srk.n kannanotot, vaan ihan tavalliset riviuskovaiset, joita löytyy joka Siionista . Nostan esille paljon puhutun "syntilistan", joka täällä on niin suosittu.Menneinä aikoina monet vastustivat synnillisyyden vuoksi permanenttia ,paplareita,korkokenkiä , synnillisten pikkien päällä kävelyä. Joittenkin mielestä teodorantit ja hajuvedet hiippasivat läheltä .Miesten parta ja viikset , pitkähköt hiukset estivät Jumalan sanaa tunkeutumasta korvakäytävään. Saunominen sunnuntaina oli ehdottomasti värin.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Onneksi nämä ovat jääneet taakse, niillä kun ei ole mitään temistä uskomisen kanssa, kuten ei ole hiussävytyksellä ja korvakoruilla kohtuudella.Venäjällä ja kehitysmaissa parannuksen tehneet naiset käyttävät korvakoruja edelleen, eikä siitä ole sen kummempaa juttua.Se kuuluu heille yhtä luontevasti, kuin heidän päänsä.Siellä ei ole uskovaisille kehittynyt omaa kulttuuria, kuten meillä.Tässä kohtaa minulle on tullut Raamatun kohta, jossa apostoli paavali sanoo, ettei hän söisi lihaakaan, jos veljeni siitä pahentuu. Siksi kai on parempi antaa tilaa herkille sisarille ja veljille , se on parasta siunausta meille kaikille.

        Olen pitkälti samaa mieltä, paitsi viimeisestä lauseesta. Miksi muissa asioissa mennään heikoimman mukaan, ollaan tekemättä jotakin jos heikko veli pahentuu. Entäs kun on olemassa ns. ammattipahentujia, joilla on tapana pahentua vähän joka asiasta. Esimerkiksi juhlaohjelmissa ollaan aika arkoja, siitä pelosta, että jos joku pahentuu. Minun mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta tanssittaa ihmisiä oman pillinsä mukaan.
        Sitten ohjelma on aina samaa runo-huilunsoitto-yhteislaululinjaa.

        Sitten on se yksi asia, jossa jostain syystä mennään vahvimman mukaan: Kärjistetysti: Jos naapurin Kaisa tai Liisa on synnyttänyt 16 lasta, siinä sivussa käynyt töissä, opiskellut ja tekee vielä väitöskirjaakin, siihen pitäisi jokaisen kyetä. Voimavarat ovat niin erilaiset. Joku voi oikeasti olla todella voimiensä äärirajoilla vaikka kolmen tai neljän lapsen kanssa, kun taas yhtä hyvin joku selviää yli kymmenlapsisen perheen huoltamisesta tosta vaan vain toista kättä heiluttaen.

        Miksi ei ymmärretä että ihmiset ja heidän tarpeensa ovat hyvin erilaisia. Sillä ei ole mitään tekemistä heidän uskonelämänsä kanssa.


      • srk.fani
        Tewva kirjoitti:

        Totta on , jos on 16 lastakin , niin puolet elämäähän siinä menee ja loput lapsenlapsissa.Mutta tuossa mietin sitä ja on jutelu siitä porukoissakin , että tämä rakas vl-uskomme kulttuurimuutos mene erittäin jähmeästi eteen päin. Tätä ei estä Srk.n kannanotot, vaan ihan tavalliset riviuskovaiset, joita löytyy joka Siionista . Nostan esille paljon puhutun "syntilistan", joka täällä on niin suosittu.Menneinä aikoina monet vastustivat synnillisyyden vuoksi permanenttia ,paplareita,korkokenkiä , synnillisten pikkien päällä kävelyä. Joittenkin mielestä teodorantit ja hajuvedet hiippasivat läheltä .Miesten parta ja viikset , pitkähköt hiukset estivät Jumalan sanaa tunkeutumasta korvakäytävään. Saunominen sunnuntaina oli ehdottomasti värin.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Onneksi nämä ovat jääneet taakse, niillä kun ei ole mitään temistä uskomisen kanssa, kuten ei ole hiussävytyksellä ja korvakoruilla kohtuudella.Venäjällä ja kehitysmaissa parannuksen tehneet naiset käyttävät korvakoruja edelleen, eikä siitä ole sen kummempaa juttua.Se kuuluu heille yhtä luontevasti, kuin heidän päänsä.Siellä ei ole uskovaisille kehittynyt omaa kulttuuria, kuten meillä.Tässä kohtaa minulle on tullut Raamatun kohta, jossa apostoli paavali sanoo, ettei hän söisi lihaakaan, jos veljeni siitä pahentuu. Siksi kai on parempi antaa tilaa herkille sisarille ja veljille , se on parasta siunausta meille kaikille.

        mm.kalossit! etä kllä meillä osataan


      • mitätön serkun kaima
        Vähäinen Olavi veli kirjoitti:

        on oikein uskomassa.

        saoo pitäskö meidän ottaa (tewva) armonkerjuu hoitoon kun kuorossa kerran käy?


      • Surkea Aimo veli
        mitätön serkun kaima kirjoitti:

        saoo pitäskö meidän ottaa (tewva) armonkerjuu hoitoon kun kuorossa kerran käy?

        on otettava.


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        Olen pitkälti samaa mieltä, paitsi viimeisestä lauseesta. Miksi muissa asioissa mennään heikoimman mukaan, ollaan tekemättä jotakin jos heikko veli pahentuu. Entäs kun on olemassa ns. ammattipahentujia, joilla on tapana pahentua vähän joka asiasta. Esimerkiksi juhlaohjelmissa ollaan aika arkoja, siitä pelosta, että jos joku pahentuu. Minun mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta tanssittaa ihmisiä oman pillinsä mukaan.
        Sitten ohjelma on aina samaa runo-huilunsoitto-yhteislaululinjaa.

        Sitten on se yksi asia, jossa jostain syystä mennään vahvimman mukaan: Kärjistetysti: Jos naapurin Kaisa tai Liisa on synnyttänyt 16 lasta, siinä sivussa käynyt töissä, opiskellut ja tekee vielä väitöskirjaakin, siihen pitäisi jokaisen kyetä. Voimavarat ovat niin erilaiset. Joku voi oikeasti olla todella voimiensä äärirajoilla vaikka kolmen tai neljän lapsen kanssa, kun taas yhtä hyvin joku selviää yli kymmenlapsisen perheen huoltamisesta tosta vaan vain toista kättä heiluttaen.

        Miksi ei ymmärretä että ihmiset ja heidän tarpeensa ovat hyvin erilaisia. Sillä ei ole mitään tekemistä heidän uskonelämänsä kanssa.

        On totta, että on niitä ammattipahentujia.Tuota olen miettinyt monesti..miten suhtautua heihin.Rebekka ,sinä olet varmaan musiikki-ihminen, olen niin ymmärtänyt.Minä myös haluaisin vaihtelevampaa ohjelmaa seurakunnan juhliin ja muihinkin uskovaisten juhliin.Aikuinen perheellinen tyttäremme on aikatavalla rohkea mielipiteissään , juhlien ja ohjelmien järjestelijänä ja vetäjänä, raamattuluokkien ja pyhäkoulu,-ja päiväkerhotoiminnan toiminnan vastaavana .Monesti on saanut kitkerää kritiikkiä muutamilta äänekkäiltä.Hän tuumaa vaan, ei kaiken tarvitse olla enää ajalta mooseksen.
        Eihän lapset ja nuoret jaksa kiinnostua patriarkaalisesta toiminnasta, ne pitää tehdä eläväksi ja kosketeltaviksi.Sitten , kun joku rohkenee tehdä hauskaa juttua, niin monet sanoo lopuksi ,olipa hieno juttu.Eri Siioneissa toiminta oneri tavoin suunniteltua ja toteutettua, riippuu siitäkin, onko missäkin ammmattilaiset, koulutetut ihmiset tekemässä toimintaa.
        Joissakin siioneissa esim.Joskus ammattilaisen , hienon laulu-musiikki esityksen jäkeen annetaan tuntuvat aplodit, kun joissakin ei sitten millään, kun se on niin sopimatonta.Aivan hävettää , sivistymätöntähän se jo on.

        Tämä synnin pelko se on , joka tulee ja ainakin toisten uskovaisten pelko.Mutta sitähän ei tarviis olla , kun ei synnillistä asiaa olla tekemässä. Yleesä ne samat on, joille lähes kaikki on syntiä.Vapauteenhan meidät on ostettu , omaa kohtaa tarvitsee vaan valvoa, että pysyy oikealla paikalla sydämestä asti.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------


      • täyskurjaveliolavi
        Surkea Aimo veli kirjoitti:

        on otettava.

        ma vielä surkianpi veli!


      • Oiva&Olli
        1+1=15 kirjoitti:

        Meidän isältä kiellettiin erottamisen uhalla kirkkokuorossa laulaminen.
        Minkä lestaadio suunnan jäsen olet?

        Pittäisi kiireesti palautttaa Siioniin järjestys.

        Ehotamma Hahoa käynnistämään puimatantereen puhistustyöt välittömästi.

        Alkaa olla liian viillä Siionin meno.


      • peilikaappi
        srk.fani kirjoitti:

        mm.kalossit! etä kllä meillä osataan

        ripsiväripuikko vessan peilikaapissa.


      • väärillä tulilla!!!!
        mitätön serkun kaima kirjoitti:

        saoo pitäskö meidän ottaa (tewva) armonkerjuu hoitoon kun kuorossa kerran käy?

        siihen aikaan kun kuoro laulaa kirkossa.
        Voi, voi, kyllä siitä hoitaminen seuraa, kumminkin Tewvan parhaaksi.


      • Ryöttäs. Olli
        Oiva&Olli kirjoitti:

        Pittäisi kiireesti palautttaa Siioniin järjestys.

        Ehotamma Hahoa käynnistämään puimatantereen puhistustyöt välittömästi.

        Alkaa olla liian viillä Siionin meno.

        hoidetaan.


      • Näin on jämpti
        peilikaappi kirjoitti:

        ripsiväripuikko vessan peilikaapissa.

        tilaamattani - kuka lie laittanna.

        Kävikö kuin Joosefin Egyptin palvelijat laittoivat veljesten säkkiin maksut ja hopeat.

        Itte en niitä rips'värejä sinne oo tällännä-


      • menee vaikeeksi
        Näin on jämpti kirjoitti:

        tilaamattani - kuka lie laittanna.

        Kävikö kuin Joosefin Egyptin palvelijat laittoivat veljesten säkkiin maksut ja hopeat.

        Itte en niitä rips'värejä sinne oo tällännä-

        jos ripsiväripuikko löytyy peilikaapista????
        Mun tietokoneella pystyy kattoon pornoo, onko se syntiä, että mulla on tietokone?


      • Tosi tosi surkee Ami
        Ryöttäs. Olli kirjoitti:

        hoidetaan.

        hoidetaan


      • Meille ei ryppyillä!
        Oiva&Olli kirjoitti:

        Pittäisi kiireesti palautttaa Siioniin järjestys.

        Ehotamma Hahoa käynnistämään puimatantereen puhistustyöt välittömästi.

        Alkaa olla liian viillä Siionin meno.

        Siionit ja srk sekä ry:yyt liperaalit ja reunalla keikkujat kurkia ollaan kaikki.
        Koko puimataner kuruujen kunikaina laitamma hoitoon ja itkumereen

        T. Ollioivariini&aippamandariini


      • oon surkia.......
        menee vaikeeksi kirjoitti:

        jos ripsiväripuikko löytyy peilikaapista????
        Mun tietokoneella pystyy kattoon pornoo, onko se syntiä, että mulla on tietokone?

        Tiatokoneet on siionis siunaus oikia armolahja.


      • OivakOlli
        Meille ei ryppyillä! kirjoitti:

        Siionit ja srk sekä ry:yyt liperaalit ja reunalla keikkujat kurkia ollaan kaikki.
        Koko puimataner kuruujen kunikaina laitamma hoitoon ja itkumereen

        T. Ollioivariini&aippamandariini

        veljet yhdessä rinnoin sisarien kanssa on huolissaan rakkaan siionin tilasta


      • Onneton Aimo veli
        OivakOlli kirjoitti:

        veljet yhdessä rinnoin sisarien kanssa on huolissaan rakkaan siionin tilasta

        Olavi veljen kommentti henkisavuihin.


      • Tewva
        mitätön serkun kaima kirjoitti:

        saoo pitäskö meidän ottaa (tewva) armonkerjuu hoitoon kun kuorossa kerran käy?

        mahtavan isossa kirkkokuorossa.Meillä on jämäkkä ja vaativa kuoronjohtaja.Laulunlahja ja musiikki yleensä on Jumalan lahja.Mehän olemme kirkon jäseniä ja Jumalanpalvelus , kirkkokuoro ja muut kirkolliset tapahtumat, missä kuorojakin tarvitaan on luterilaisuutta parhaimmillaan. Rivi vl-ukovaisten pitäisi pitäisi osallistua entistä enemmän Jumalan palveluksiin kirkoissa, sekä moniin tehtäviin.


      • Tewva
        peilikaappi kirjoitti:

        ripsiväripuikko vessan peilikaapissa.

        Alku vois olla tosikin, mutta se loppu.Eihän me nyt niin hulluja olla , että kertalaakilla työnnetään hoitokokoukseen jonkun ripsiväriputkelon vuoksi.


      • mustaa valoa
        Tewva kirjoitti:

        Alku vois olla tosikin, mutta se loppu.Eihän me nyt niin hulluja olla , että kertalaakilla työnnetään hoitokokoukseen jonkun ripsiväriputkelon vuoksi.

        vl touhu on hullua


    • kannattaa kysyä

      mitä tapahtui ns "vl-uskolle": se ajautui 50-60-lukujen vaihteessa maallikkojen rahan ja vallan taistelukentäksi unohtaen kristillisen perinteensä, tosin viistoliike oli alkanut jo 30-luvulla. Siirryttiin narsistin johdolla ihmisoppeihin, häädettiin papit miltei kokonaan lahkosta ja siitä lähtien on vaivuttu yhä syvemmälle helvettiin: nyt (taas kuten 70-öuvulla) uusin uutus on vaatimus kuuliaisuudesta seurakunnalle eli jumalanvaltakunnalle eli SRK:lle sekä lopun aikojen odottelu. Oikea raamatullinen opetus jeesuksineen ja jumalineen on korvattu seurakuntajumalalle ja valtaistuimelleen Oulussa

    • avakas

      Yksimielisyys rakkaus tosin on....
      Olen avioeroasiaa vastaan sellaisena kuin se nykyään esitetään !!!

      • Rebekka*

        Jäin miettimään tuota kommenttiasi, että täyttä yksimielisyyttä ei ole, mutta rakkaus on. Se onkin oikeastaan aika ydin asia: Ihmiset voivat elää kaikessa rakkaudessa, vaikka eivät ole yksimielisiä. Näin pitäisi olla. Mutta jostain syystä erilailla ajatteleva koetaan uhkana, jonka pää on käännettävä tai ainakin joka on vaiennettava niin että soraääniä ei kuulu...Kun olemme ihmisinä niin erilaisia, toimintapoja ja malleja elää on tuhansia, miten voisimme olla kaikista asioista samaa mieltä. Joka näin väittää, tietää että se ei ole koko totuus. Vähän sama asia mielestäni kuin avioliitossa, jos vuosikymmeniä aviossa ollut pari väittää, että ei ole koskaan riidellyt, yleensä toinen on alistettu. Painotan sanaa yleensä, on olemassa sellaisia fiksuja ihmisiä, joiden muuten vaan ei tarvitse koskaan riitelemällä asioitansa selvittää...:)


      • avakas
        Rebekka* kirjoitti:

        Jäin miettimään tuota kommenttiasi, että täyttä yksimielisyyttä ei ole, mutta rakkaus on. Se onkin oikeastaan aika ydin asia: Ihmiset voivat elää kaikessa rakkaudessa, vaikka eivät ole yksimielisiä. Näin pitäisi olla. Mutta jostain syystä erilailla ajatteleva koetaan uhkana, jonka pää on käännettävä tai ainakin joka on vaiennettava niin että soraääniä ei kuulu...Kun olemme ihmisinä niin erilaisia, toimintapoja ja malleja elää on tuhansia, miten voisimme olla kaikista asioista samaa mieltä. Joka näin väittää, tietää että se ei ole koko totuus. Vähän sama asia mielestäni kuin avioliitossa, jos vuosikymmeniä aviossa ollut pari väittää, että ei ole koskaan riidellyt, yleensä toinen on alistettu. Painotan sanaa yleensä, on olemassa sellaisia fiksuja ihmisiä, joiden muuten vaan ei tarvitse koskaan riitelemällä asioitansa selvittää...:)

        Minua on yritetty vaientaa; jopa Kurre kursoinut kaikki aloituksenikin avioerosta pois..


      • karitsa**
        Rebekka* kirjoitti:

        Jäin miettimään tuota kommenttiasi, että täyttä yksimielisyyttä ei ole, mutta rakkaus on. Se onkin oikeastaan aika ydin asia: Ihmiset voivat elää kaikessa rakkaudessa, vaikka eivät ole yksimielisiä. Näin pitäisi olla. Mutta jostain syystä erilailla ajatteleva koetaan uhkana, jonka pää on käännettävä tai ainakin joka on vaiennettava niin että soraääniä ei kuulu...Kun olemme ihmisinä niin erilaisia, toimintapoja ja malleja elää on tuhansia, miten voisimme olla kaikista asioista samaa mieltä. Joka näin väittää, tietää että se ei ole koko totuus. Vähän sama asia mielestäni kuin avioliitossa, jos vuosikymmeniä aviossa ollut pari väittää, että ei ole koskaan riidellyt, yleensä toinen on alistettu. Painotan sanaa yleensä, on olemassa sellaisia fiksuja ihmisiä, joiden muuten vaan ei tarvitse koskaan riitelemällä asioitansa selvittää...:)

        sellainen tunne, että vl-kristityistä on jostain syystä kurjaa se, että iankaikkisen elämän toivossa elää miljardit kristityt ja he yhtä lailla ovat armosta osallisia.


      • lyyleri
        karitsa** kirjoitti:

        sellainen tunne, että vl-kristityistä on jostain syystä kurjaa se, että iankaikkisen elämän toivossa elää miljardit kristityt ja he yhtä lailla ovat armosta osallisia.

        kaikki maailman ihmiset pääsisivät armosta osalliseksi !! Miten Raamattu tähän vastaa ?


      • avakas
        karitsa** kirjoitti:

        sellainen tunne, että vl-kristityistä on jostain syystä kurjaa se, että iankaikkisen elämän toivossa elää miljardit kristityt ja he yhtä lailla ovat armosta osallisia.

        Sen vuoksi kun ihmisiltä evätän heidän oikeutensa es: avioeroon ja se tuo paljon tuskaa murheita ja jopa suruakin....


    • Kirjoittelen todella harvoin tänne, tämän uuden muodon aikana en juuri lainkaan.

      Mutta nikkisi nosti entiset 24:n ajat mieleeni, ei missään haikeassa mielessä, vaan kylmänä faktana. Sen ajan, kun itsekin yritin täällä kommentoida ja kirjoittaa Omiani...

      Tyylisi on miellyttävä ja yhtä syvällinen kuin ennenkin, uskon peruskysymykseen paneutuva!

      Varmaankaan sinua ei haittaa, jos tietyn laiset vl:t lukevat merkkejä ja tekevät johtopäätöksiä siitä, että eivl vastaa ensimmäiseksi.

      Tuskin heillä itsellään on kuitenkaan tämän 'parempaa' sanottavaa? Luulen, että heilläkin on hämmennystä ja epäselvyyttä siitä, miten pitää uskoa ja elää vl:na, jotta ns. kunniaan kostuisi ahdistavan kilvoituksen jälkeen? Se yksimielinen joukko taitaa olla niin epämääräinen käsite, että se etääntyy yhä kauemmaksi - kuin kangastus matkan edetessä?

      Hyvää jatkoa Sinulle!
      x-vl

      • Rebekka*

        Ja samoin sinulle!

        Samoin tunsin minä, kun huomasin nimimerkkisi, silloin "vanhoina hyvinä aikoina" (näinhän sitä ruukataan muistella) 2006-2007 näytimme olleen aika ahkerasti sormet näppämistöllä. Noina aikoina oli paljon hyviä ja rakentavia keskusteluja, nykyisestä tilanteesta en tiedä, kun en ole seurannut "peliä".

        Kriittisyys koetaan negatiivisena asiana. Itse pohtisin kuitenkin enemmän sitä mistä kritiikki kumpuaa, halusta vikoa ja etsiä kritisoitavaa vai halusta etsiä totuutta ja uskonelämäänsä kestäviä rakennuspuita. Itse en ikävä kyllä pysty laittamaan aivoja hyllylle. Monet pitävät pahana netissä keskustelemista. Minä olen sitä mieltä, että paikalla missä keskustelu tapahtuu, kunhan keskustelu on rakentavaa ja asiallista. Ja kylmä tosiasia on, että rauhanyhdistyksellä ei ole kovin helppo tuoda esiin totutusta poikkeavia ajatuksia. Pienemmissä piireissä minä ainakin kyllä olen rehellisesti sitä mitä ajattelen. Ojennusta on tullut, mutta yllättävän vähän.
        Moni on sanonut, että on huomannut keskustelun avanneen jotain näkökulmia mitä ei aiemmin ole osannut ajatellaakaan. Yleensä mielipiteiden vaihto ja keskustelu avartaa ajatusmaailmaa. Miksi sitä ei ymmärretä.


      • Rebekka*
        Rebekka* kirjoitti:

        Ja samoin sinulle!

        Samoin tunsin minä, kun huomasin nimimerkkisi, silloin "vanhoina hyvinä aikoina" (näinhän sitä ruukataan muistella) 2006-2007 näytimme olleen aika ahkerasti sormet näppämistöllä. Noina aikoina oli paljon hyviä ja rakentavia keskusteluja, nykyisestä tilanteesta en tiedä, kun en ole seurannut "peliä".

        Kriittisyys koetaan negatiivisena asiana. Itse pohtisin kuitenkin enemmän sitä mistä kritiikki kumpuaa, halusta vikoa ja etsiä kritisoitavaa vai halusta etsiä totuutta ja uskonelämäänsä kestäviä rakennuspuita. Itse en ikävä kyllä pysty laittamaan aivoja hyllylle. Monet pitävät pahana netissä keskustelemista. Minä olen sitä mieltä, että paikalla missä keskustelu tapahtuu, kunhan keskustelu on rakentavaa ja asiallista. Ja kylmä tosiasia on, että rauhanyhdistyksellä ei ole kovin helppo tuoda esiin totutusta poikkeavia ajatuksia. Pienemmissä piireissä minä ainakin kyllä olen rehellisesti sitä mitä ajattelen. Ojennusta on tullut, mutta yllättävän vähän.
        Moni on sanonut, että on huomannut keskustelun avanneen jotain näkökulmia mitä ei aiemmin ole osannut ajatellaakaan. Yleensä mielipiteiden vaihto ja keskustelu avartaa ajatusmaailmaa. Miksi sitä ei ymmärretä.

        Laiska kun olen, laitan vanhan kirjoitukseni tältä palstalta, jossa tulee sitä asiaa, jota vielä olisin avauksessani halunnut tuoda esille. Mitä mieltä muut Päivämiehen sisällöstä?

        Kun on itsellä synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa ei ole halua alkaa tikulla kaivamaan toisten vikoja ja virheitä. Tästä ei olekaan nyt kysymys. Tarkastelukulma on paljon laajempi. On kysymys siitä voiko esimerkiksi Päivämiehen tekstejä automaattisesti pitää oikeina ja raittiina eikä kritisoimisen mahdoollisuutta ole, vai ymmäretäänkö että sitäkin toimittavat tavalliset, kahdella jalalla kävelevät erehtyvät ihmiset. Kun me jokainen joudumme myöntämään että teemme virheitä emmekä toimi aina oikein, miksi Päivämiehellä pitäisi olla jokin erityinen asema, koska se on vain tavallisten ihmisten aikaansaama lehti. Kyllä täytyy ottaa vakavasti niin suuren joukon (lähinnä reaalielämässä) huoli siitä, että Päivämies ei tarjoa tuoretta, raikasta, virvoittavaa lukemista vaan yhä enenenevässä määrin ahdistusta aiheuttavia elämäntapasääntöjä, joista monet ovat ristiriidassa todellisessa elämässä eletyn käytännön kanssa.

        Päivämieheltä odotetaan rehellistä, realistista, aitoa ääntä, joka vastaa Siionin väen henkeen ja virkistää lukijaa. Kun pitäydytään tutussa ja turvallisessa sanahelinässä ajatellaan, että se ei ainakaan pahenna, mutta sitä vastoin se voi karkottaa tuoretta, ruokkivaa sanomaa etsivän lukijan. Päivämiehellä on kaikki mahdollisuudet säilyttää lukijansa vastaamalla näiden odotuksiin. Evankeliumin ilosanoman ja uskon ihmiselle antaman rauhan voi tuoda esille paljon raikkaammin ja ihmisläheisemmin kuin mitä se tänäpäivänä pääosin toteutuu.


      • palaankohan takas?
        Rebekka* kirjoitti:

        Laiska kun olen, laitan vanhan kirjoitukseni tältä palstalta, jossa tulee sitä asiaa, jota vielä olisin avauksessani halunnut tuoda esille. Mitä mieltä muut Päivämiehen sisällöstä?

        Kun on itsellä synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa ei ole halua alkaa tikulla kaivamaan toisten vikoja ja virheitä. Tästä ei olekaan nyt kysymys. Tarkastelukulma on paljon laajempi. On kysymys siitä voiko esimerkiksi Päivämiehen tekstejä automaattisesti pitää oikeina ja raittiina eikä kritisoimisen mahdoollisuutta ole, vai ymmäretäänkö että sitäkin toimittavat tavalliset, kahdella jalalla kävelevät erehtyvät ihmiset. Kun me jokainen joudumme myöntämään että teemme virheitä emmekä toimi aina oikein, miksi Päivämiehellä pitäisi olla jokin erityinen asema, koska se on vain tavallisten ihmisten aikaansaama lehti. Kyllä täytyy ottaa vakavasti niin suuren joukon (lähinnä reaalielämässä) huoli siitä, että Päivämies ei tarjoa tuoretta, raikasta, virvoittavaa lukemista vaan yhä enenenevässä määrin ahdistusta aiheuttavia elämäntapasääntöjä, joista monet ovat ristiriidassa todellisessa elämässä eletyn käytännön kanssa.

        Päivämieheltä odotetaan rehellistä, realistista, aitoa ääntä, joka vastaa Siionin väen henkeen ja virkistää lukijaa. Kun pitäydytään tutussa ja turvallisessa sanahelinässä ajatellaan, että se ei ainakaan pahenna, mutta sitä vastoin se voi karkottaa tuoretta, ruokkivaa sanomaa etsivän lukijan. Päivämiehellä on kaikki mahdollisuudet säilyttää lukijansa vastaamalla näiden odotuksiin. Evankeliumin ilosanoman ja uskon ihmiselle antaman rauhan voi tuoda esille paljon raikkaammin ja ihmisläheisemmin kuin mitä se tänäpäivänä pääosin toteutuu.

        yksi pointti että jos olisi mahdollista olla aidosti kriitinen niin se olisi oikeesti kaikille hyväksi koska silloin jokaiksen pitäisi omat mielipiteet ja kannanotot perustella jollakin.
        Nyt ei ole mahdollista ja siksi "tosia"asioita ei tarvitse perustella ne on vaan niin (älä pohi usko vaan)


      • Rebekka*
        palaankohan takas? kirjoitti:

        yksi pointti että jos olisi mahdollista olla aidosti kriitinen niin se olisi oikeesti kaikille hyväksi koska silloin jokaiksen pitäisi omat mielipiteet ja kannanotot perustella jollakin.
        Nyt ei ole mahdollista ja siksi "tosia"asioita ei tarvitse perustella ne on vaan niin (älä pohi usko vaan)

        Kyllähän lapsenuskolle löytyy ja pitää löytyä sijaa, mutta ei saa kieltää ihmisiä pohtimasta uskon perusteita. Kaikki uskoon liittyvät ajatukset eivät ole epäilyksiä eikä niissä ole mitään anteeksi pyytämistä.


      • Rebekka* kirjoitti:

        Ja samoin sinulle!

        Samoin tunsin minä, kun huomasin nimimerkkisi, silloin "vanhoina hyvinä aikoina" (näinhän sitä ruukataan muistella) 2006-2007 näytimme olleen aika ahkerasti sormet näppämistöllä. Noina aikoina oli paljon hyviä ja rakentavia keskusteluja, nykyisestä tilanteesta en tiedä, kun en ole seurannut "peliä".

        Kriittisyys koetaan negatiivisena asiana. Itse pohtisin kuitenkin enemmän sitä mistä kritiikki kumpuaa, halusta vikoa ja etsiä kritisoitavaa vai halusta etsiä totuutta ja uskonelämäänsä kestäviä rakennuspuita. Itse en ikävä kyllä pysty laittamaan aivoja hyllylle. Monet pitävät pahana netissä keskustelemista. Minä olen sitä mieltä, että paikalla missä keskustelu tapahtuu, kunhan keskustelu on rakentavaa ja asiallista. Ja kylmä tosiasia on, että rauhanyhdistyksellä ei ole kovin helppo tuoda esiin totutusta poikkeavia ajatuksia. Pienemmissä piireissä minä ainakin kyllä olen rehellisesti sitä mitä ajattelen. Ojennusta on tullut, mutta yllättävän vähän.
        Moni on sanonut, että on huomannut keskustelun avanneen jotain näkökulmia mitä ei aiemmin ole osannut ajatellaakaan. Yleensä mielipiteiden vaihto ja keskustelu avartaa ajatusmaailmaa. Miksi sitä ei ymmärretä.

        Olen yhä kanssasi samaa mieltä.

        Ainoa erotus tuntuisi olevan se, millainen suhde meillä on sisimmässä virallista, julkista SRK-opetusta ja vl-talostelua kohtaan. Sinä näet siinä paljon Hyvää ja säilyttämisen arvoista? Jotain kuitenkin haluat muuttaa, sen ymmärsin.

        Minä näen vian perusrakenteissa. Siinä, miten vääristellysti eri Raamatun paikat on valjastettu palvelemaan liikkeen, erityisesti siellä johtajina toimivien ihmisten omituisia tarkoitusperiä.

        Kuuliaisuuden vaatimus, mikä on kirjoitettu kaikkeen julkiseen vl-julistukseen, on minusta pahin vääristymä. Se johtaa sitten moniin muihin kieroutumiin ja epämääräisiin käytöntöihin vl-seurakunnassa.

        Minä en jaksa uskoa, että liikkeen Parannus olisi saavutettavissa pienillä keskustelukulttuurin muutoksilla. Siihen ei näytä olevan pienintä haluakaan? Yksittäisten vl-uskovaisten yritykset häipyvät jonnekin tai ne ammutaan alas hiljaisuudella. Kaikki on yhä jähmettyneenä paikoillaan! ;(

        Koska koen näin nykyisin, niin en jatka omaa turhaa 'taisteluani' esim. täällä. Mutta olen saanut itselleni voimaa ja vahvuutta, että en ole riippuvainen vl:sta. En kerjää heidän 'tuomioitaan', enkä välitä heidän 'esimerkillisestä' vaelluksestaan.


      • Rebekka*
        x-vl kirjoitti:

        Olen yhä kanssasi samaa mieltä.

        Ainoa erotus tuntuisi olevan se, millainen suhde meillä on sisimmässä virallista, julkista SRK-opetusta ja vl-talostelua kohtaan. Sinä näet siinä paljon Hyvää ja säilyttämisen arvoista? Jotain kuitenkin haluat muuttaa, sen ymmärsin.

        Minä näen vian perusrakenteissa. Siinä, miten vääristellysti eri Raamatun paikat on valjastettu palvelemaan liikkeen, erityisesti siellä johtajina toimivien ihmisten omituisia tarkoitusperiä.

        Kuuliaisuuden vaatimus, mikä on kirjoitettu kaikkeen julkiseen vl-julistukseen, on minusta pahin vääristymä. Se johtaa sitten moniin muihin kieroutumiin ja epämääräisiin käytöntöihin vl-seurakunnassa.

        Minä en jaksa uskoa, että liikkeen Parannus olisi saavutettavissa pienillä keskustelukulttuurin muutoksilla. Siihen ei näytä olevan pienintä haluakaan? Yksittäisten vl-uskovaisten yritykset häipyvät jonnekin tai ne ammutaan alas hiljaisuudella. Kaikki on yhä jähmettyneenä paikoillaan! ;(

        Koska koen näin nykyisin, niin en jatka omaa turhaa 'taisteluani' esim. täällä. Mutta olen saanut itselleni voimaa ja vahvuutta, että en ole riippuvainen vl:sta. En kerjää heidän 'tuomioitaan', enkä välitä heidän 'esimerkillisestä' vaelluksestaan.

        Olen samaa mieltä tuosta kuuliaisuuden vaatimuksesta. Se juuri aiheuttaa tilanteen, että teoria on eri asia kuin käytäntö. Meitä ihmisiä ja tapoja elää on niin monia. Kaikkia ei voi pusertaa samaan muottiin vaikka kuiinka yrittäisi. Ja miksi muuten pitää edes yrittää? Mitä ja ketä se eniten palvelee?

        Pieni keskustelukulttuurin muutos tuskin auttaakaan mitään, mutta pienistä puroista kasvavat suuret virrat. Mitään ei saa ellei edes yritä. Minä en voi pysyä hiljaa. Ajattelen, että ei ole kysymys vain minusta vaan tuhansista muista ihmisistä, jotka kärsivät hiljaisuudessa. Minä en enää kärsi, sen kynnyksen olen ylittänyt ja siitä itseni vapauttanut.


      • Rebekka*
        Rebekka* kirjoitti:

        Olen samaa mieltä tuosta kuuliaisuuden vaatimuksesta. Se juuri aiheuttaa tilanteen, että teoria on eri asia kuin käytäntö. Meitä ihmisiä ja tapoja elää on niin monia. Kaikkia ei voi pusertaa samaan muottiin vaikka kuiinka yrittäisi. Ja miksi muuten pitää edes yrittää? Mitä ja ketä se eniten palvelee?

        Pieni keskustelukulttuurin muutos tuskin auttaakaan mitään, mutta pienistä puroista kasvavat suuret virrat. Mitään ei saa ellei edes yritä. Minä en voi pysyä hiljaa. Ajattelen, että ei ole kysymys vain minusta vaan tuhansista muista ihmisistä, jotka kärsivät hiljaisuudessa. Minä en enää kärsi, sen kynnyksen olen ylittänyt ja siitä itseni vapauttanut.

        Koen niin vahvasti sen miten kuuliaisuudesta on tehty armon edellytys. Jumalan sanan mukaan armolla ei ole kuitenkaan minkäänlaisia ehtoja. Tässä on menty mielestäni todella pahasti harhaan. Kenelle vaaditaan kuuliaisuutta? Niille ihmisen rakentamille elämäntapasäännöksille, joista monilla ei ole mitään tekemistä todellisten syntien kanssa. Syntikäsite on hämärtänyt todella pahasti.


      • Rebekka* kirjoitti:

        Koen niin vahvasti sen miten kuuliaisuudesta on tehty armon edellytys. Jumalan sanan mukaan armolla ei ole kuitenkaan minkäänlaisia ehtoja. Tässä on menty mielestäni todella pahasti harhaan. Kenelle vaaditaan kuuliaisuutta? Niille ihmisen rakentamille elämäntapasäännöksille, joista monilla ei ole mitään tekemistä todellisten syntien kanssa. Syntikäsite on hämärtänyt todella pahasti.

        Kyselin ylempänä TeWalta, koska hänkin on vl kuten sinäkin, tuota erehtymätöntä opetusta. Sitähän kunnon vl painottaa kun yrittää todistaa toisinuskovat epäuskoisiksi.

        Mutta siinä on mielestäni enemmän mustia aukkoja kuin kehitysteoriassa! ;(


      • eräs toinen ex-vllä

        Yksimielisyyden vaatimus on ylipäänsä liikaa. Voidaan ja pitää olla yksimielisiä opin ja uskon peruskysymyksissä: uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan ja Jeesuksen pelastustyöhön. Voidaan ja pitää olla yksimielisiä rakkaudessa: rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi, tee hyviä töitä (vaikka vain pieniä palveluksia, esim. avaa vanhukselle ovi) ja rukoile lähimmäisten puolesta ja rakasta Jumalaa yli kaiken.

        Sen sijaan ei voida vaatia yksimielisyyttä musiikki- eikä muussakaan viihdemaussa (toinen tykkää lukea dekkareita, joku toinen katsoo samat jutut DVD:ltä), eikä voida vaatia heikoilta ja vahvoilta samaa työpanosta esim. talkootöissä tai lapsiasiassa.

        Erilaisuus valtava rikkaus, toisilta ihmisiltä voi oppia paljon uutta, saada elämään ja uskoon uutta näkökulmaa ja voimia elämäntaipaleelle. Erilaisuuden rikkaus ja myönteinen puoli ei saisi hukkua yksimielisyysvaatimusten alle.

        Pitäisi palata peruskysymysten äärelle: miksi olen uskomassa/uskossa? Koska Jumala on minut luonut omaksi kuvakseen, antanut minulle elämän kalliin lahjan, pelastanut minun Poikansa nimessä ja veressä ja minä haluan palvella elämälläni Jumalaa ja osoittaa rakastavansa Häntä, Hänen tekojaan ja Hänen luotujaan. Minä olen uskomassa, koska en muuta voi enkä tahdo: Jumala on valinnut minut. Ja mikäli se on Hänen tahtonsa, pääsen kerran Taivasten valtakuntaan.


    • 1. Vanhat Oulun parrat yrittävät vankistaa vl-VALHEOPPIEN asemaa Suomen hengellisellä kartalla.

      2. Tiedotusvälineet, tämä palsta ym. ovat avanneet sekä monien veeällien että ulkopuolisten silmät näkemään, millainen JULMUUKSIEN (hoitokokoukset) ja VALHEIDEN kehto vl-herätysliike on.

      3. Kohdasta 2 johtuen yhä useampi vl jättää tänä päivänä vl-herätysliikkeen. Osa näistä on vietettyään lapsuutensa ja nuoruutensa hengellisyyden IRVIKUVASSA eli vl-herätysliikkeessä tullut ateisteiksi. Miksi? Koska vl-herätysliikkeessä ihminen ei kohtaa Jumalan armoa ja rakkautta. Siellä ihminen kohtaa armottomuuden, muiden uskovaisten halveksimisen, itsensä ylentämisen peräti Jumalaa korkeammaksi (syntien anteeksianto), toinen toisensa kyttäämisen ja ilmiantamisen (mukana täysin valheelliset ja väärät ilmiannot) yms.

      Ei siis ole mikään ihme, jos henkilö tuota talostelua vuosikausia kokeneena kääntää kelkkansa toiseen äärilaitaan ja hänestä tulee ateisti. Tähän saatana myös pyrkii uskollisen apulaisensa SRK:n kautta.
      Onneksi on myös paljon vanhoillislestadiolaisia, jotka erotessaan vl-herätysliikkeestä, eivät irrota kättään Kristuksen kädestä. He vapautuvat SRK:n ja vl-herätysliikkeen orjuudesta ja siirtyvät aitoon Jumalan lapsen iloon ja vapauteen.

      Voi vain kuvitella sitä iloa ja riemua, kun vl-häkkilinnulle Kristus avaa häkin oven ja lintu voi lentää ulos vl-häkistä aterioimaan sitä Jumalan ja Jumalan sanan ruokaa, joka on Raamattuun kirjoitettuna.

      Gal. 5:1

      "1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

      Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT. Esimerkkinä tästä SRK:n valhe: "Raamattu kieltää ehkäisyn". Suuri osa nuorista vl-pareista ehkäisee ja huolehtii sillä tavalla perheensä hyvinvoinnista sekä jaksamisesta. He ovat ymmärtäneet, että ihmistä ei ole luotu kaniksi, jonka ainoa tehtävä kaiken muun kustannuksella on lisääntyä järjettömällä tavalla.

      4. Oulun KÄÄRMEENPESÄSSÄ (SRK:n pääkonttori) vallitsee paniikkitunnelma johtuen niistä syistä, joita olen kuvannut kohdissa 1-3.

      • Rebekka*

        Muistan kyllä Sinut ja tekstisi jo vuosien takaa, mutta ikävä kyllä teet hallaa asiallesi tuolla yliampuvalla kielenkäyötöllä. Olen monista asioista pohjimmiltani samaa mieltä, mutta en käyttäisi noin vahvaa kieltä, koska se värittää ja vääristää asiaa liikaa. Aivan noin systemaattista harhaanjohtamista tilanne ei kuitenkaan ole. En sanoisi vl-uskoa julmuuksien ja valheiden kehdoksi edes hoitokokousvuosien takia, vaikka en niiden asioiden salailua voikaan ymmärtää ja hyväksyä.

        Kuten sanoin aiemmin. vl.uskossa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta on paljon asioita joita en voi hyväksyä.
        Erilailla elävillä ja uskovilla on samanlainen ihmisarvo kuin vl-uskovaisella. Se vain näyttää usein unohtuvan. Sanotaan että usko on lahja ja Jumalan työ ja sitten saatetaan lähes halveksia niitä, jotka tätä lahjaa eivät ole saaneet tai joissa Jumala ei ole saanut tehdä työtään. Se ei ole ainakaan kutsumassa ketään sisälle.
        Myöskään ei anna tunnu siltä, että olemme uskomassa armosta. Kyllä se taivaspaikka toisinaan tuntuu olevan kovan työn takana. Mutta se mitä kritisoin voimakkaimmin on vapaan keskustelun tukahduttaminen. Yhteisö joka ei kestä keskustelua eikä pysty käsittelemään ja jopa hyväksymään totutuista eriäviä näkemyksiä, ei ole terve.

        Kirjoitit: "Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT". Olen vl-liikkeessä niin sanotusti sisällä omasta tahdostani. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että en ole uskomassa SRKn enkä lestadiolaisuuden päälle eikä SRK ole Jumala eikä Päivämiehessä kirjoitettu teksti Jumalan sanaa. En myöskään elä toisin kuin puhun. Omissa ympyröissäni olen vapaasti mitä olen.


      • Tärkeintä
        Rebekka* kirjoitti:

        Muistan kyllä Sinut ja tekstisi jo vuosien takaa, mutta ikävä kyllä teet hallaa asiallesi tuolla yliampuvalla kielenkäyötöllä. Olen monista asioista pohjimmiltani samaa mieltä, mutta en käyttäisi noin vahvaa kieltä, koska se värittää ja vääristää asiaa liikaa. Aivan noin systemaattista harhaanjohtamista tilanne ei kuitenkaan ole. En sanoisi vl-uskoa julmuuksien ja valheiden kehdoksi edes hoitokokousvuosien takia, vaikka en niiden asioiden salailua voikaan ymmärtää ja hyväksyä.

        Kuten sanoin aiemmin. vl.uskossa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta on paljon asioita joita en voi hyväksyä.
        Erilailla elävillä ja uskovilla on samanlainen ihmisarvo kuin vl-uskovaisella. Se vain näyttää usein unohtuvan. Sanotaan että usko on lahja ja Jumalan työ ja sitten saatetaan lähes halveksia niitä, jotka tätä lahjaa eivät ole saaneet tai joissa Jumala ei ole saanut tehdä työtään. Se ei ole ainakaan kutsumassa ketään sisälle.
        Myöskään ei anna tunnu siltä, että olemme uskomassa armosta. Kyllä se taivaspaikka toisinaan tuntuu olevan kovan työn takana. Mutta se mitä kritisoin voimakkaimmin on vapaan keskustelun tukahduttaminen. Yhteisö joka ei kestä keskustelua eikä pysty käsittelemään ja jopa hyväksymään totutuista eriäviä näkemyksiä, ei ole terve.

        Kirjoitit: "Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT". Olen vl-liikkeessä niin sanotusti sisällä omasta tahdostani. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että en ole uskomassa SRKn enkä lestadiolaisuuden päälle eikä SRK ole Jumala eikä Päivämiehessä kirjoitettu teksti Jumalan sanaa. En myöskään elä toisin kuin puhun. Omissa ympyröissäni olen vapaasti mitä olen.

        "kun tuntee Kristuksen paremmin, Häntä voi jo sanoa Herraksi"

        Opetuslapset kutsuivat Jeesusta Herraksi Raamatussa, ainakin joskus. En kuitenkaan usko, että Jeesus pakottaa ketään kutsumaan itseään juuri Herraksi. Varsinkaan nykyaikana, kun sellaista ei käytetä. Jeesus on Jeesus. Eikä sekään, että kutsuu Häntä Jeesus Kristukseksi, muuta itse uskoa mihinkään suuntaan. Kysymyshän on uskon rehellisyydestä ja uskosta armoon.


      • entinen vl.
        Rebekka* kirjoitti:

        Muistan kyllä Sinut ja tekstisi jo vuosien takaa, mutta ikävä kyllä teet hallaa asiallesi tuolla yliampuvalla kielenkäyötöllä. Olen monista asioista pohjimmiltani samaa mieltä, mutta en käyttäisi noin vahvaa kieltä, koska se värittää ja vääristää asiaa liikaa. Aivan noin systemaattista harhaanjohtamista tilanne ei kuitenkaan ole. En sanoisi vl-uskoa julmuuksien ja valheiden kehdoksi edes hoitokokousvuosien takia, vaikka en niiden asioiden salailua voikaan ymmärtää ja hyväksyä.

        Kuten sanoin aiemmin. vl.uskossa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta on paljon asioita joita en voi hyväksyä.
        Erilailla elävillä ja uskovilla on samanlainen ihmisarvo kuin vl-uskovaisella. Se vain näyttää usein unohtuvan. Sanotaan että usko on lahja ja Jumalan työ ja sitten saatetaan lähes halveksia niitä, jotka tätä lahjaa eivät ole saaneet tai joissa Jumala ei ole saanut tehdä työtään. Se ei ole ainakaan kutsumassa ketään sisälle.
        Myöskään ei anna tunnu siltä, että olemme uskomassa armosta. Kyllä se taivaspaikka toisinaan tuntuu olevan kovan työn takana. Mutta se mitä kritisoin voimakkaimmin on vapaan keskustelun tukahduttaminen. Yhteisö joka ei kestä keskustelua eikä pysty käsittelemään ja jopa hyväksymään totutuista eriäviä näkemyksiä, ei ole terve.

        Kirjoitit: "Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT". Olen vl-liikkeessä niin sanotusti sisällä omasta tahdostani. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että en ole uskomassa SRKn enkä lestadiolaisuuden päälle eikä SRK ole Jumala eikä Päivämiehessä kirjoitettu teksti Jumalan sanaa. En myöskään elä toisin kuin puhun. Omissa ympyröissäni olen vapaasti mitä olen.

        onko kaltaisiasi enemmänkin? mielenkiintoista että näinkin nykyäään voi olla!!


      • Rebekka* kirjoitti:

        Muistan kyllä Sinut ja tekstisi jo vuosien takaa, mutta ikävä kyllä teet hallaa asiallesi tuolla yliampuvalla kielenkäyötöllä. Olen monista asioista pohjimmiltani samaa mieltä, mutta en käyttäisi noin vahvaa kieltä, koska se värittää ja vääristää asiaa liikaa. Aivan noin systemaattista harhaanjohtamista tilanne ei kuitenkaan ole. En sanoisi vl-uskoa julmuuksien ja valheiden kehdoksi edes hoitokokousvuosien takia, vaikka en niiden asioiden salailua voikaan ymmärtää ja hyväksyä.

        Kuten sanoin aiemmin. vl.uskossa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta on paljon asioita joita en voi hyväksyä.
        Erilailla elävillä ja uskovilla on samanlainen ihmisarvo kuin vl-uskovaisella. Se vain näyttää usein unohtuvan. Sanotaan että usko on lahja ja Jumalan työ ja sitten saatetaan lähes halveksia niitä, jotka tätä lahjaa eivät ole saaneet tai joissa Jumala ei ole saanut tehdä työtään. Se ei ole ainakaan kutsumassa ketään sisälle.
        Myöskään ei anna tunnu siltä, että olemme uskomassa armosta. Kyllä se taivaspaikka toisinaan tuntuu olevan kovan työn takana. Mutta se mitä kritisoin voimakkaimmin on vapaan keskustelun tukahduttaminen. Yhteisö joka ei kestä keskustelua eikä pysty käsittelemään ja jopa hyväksymään totutuista eriäviä näkemyksiä, ei ole terve.

        Kirjoitit: "Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT". Olen vl-liikkeessä niin sanotusti sisällä omasta tahdostani. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että en ole uskomassa SRKn enkä lestadiolaisuuden päälle eikä SRK ole Jumala eikä Päivämiehessä kirjoitettu teksti Jumalan sanaa. En myöskään elä toisin kuin puhun. Omissa ympyröissäni olen vapaasti mitä olen.

        ja vl-valheoppien kanssa ei hempeily auta.

        Jos Raamatun totuudet eivät paranna, niin ne pahentavat. Näin käy myös entistä syvemmälle "vain me" -bunkkeriin kaivautuvien vanhoillisten kohdalla.


      • Rebekka*
        entinen vl. kirjoitti:

        onko kaltaisiasi enemmänkin? mielenkiintoista että näinkin nykyäään voi olla!!

        Käsittääkseni tätä kysyttiin minulta. En osaa oikein tässä uudessa systeemissä katsoa, kuka vastaa mihinkin viestiin. En ole mitenkään yksinäinen, pikemminkin päinvastoin. Siitä olkoon osoituksena, että reaalielämässä tapahtuu sen verran paljon, että en ole ehtinyt tälle palstalle kuin satunnaisesti.


      • otetaan uusiks
        Rebekka* kirjoitti:

        Käsittääkseni tätä kysyttiin minulta. En osaa oikein tässä uudessa systeemissä katsoa, kuka vastaa mihinkin viestiin. En ole mitenkään yksinäinen, pikemminkin päinvastoin. Siitä olkoon osoituksena, että reaalielämässä tapahtuu sen verran paljon, että en ole ehtinyt tälle palstalle kuin satunnaisesti.

        tarkoitin onko kaltaista raikasta suhtautumista siionissa?


      • Rebekka*
        otetaan uusiks kirjoitti:

        tarkoitin onko kaltaista raikasta suhtautumista siionissa?

        Luulin, että tarkoitit, että olenko ajatusteni takia yksinäinen=paitsiossa....

        No, kyllä minä ainakin käyn säännöllisiä keskusteluja useiden henkilöiden kanssa. Heissä on muutamia puhujan paikalla olevia ja mielestäni heidän puheensa eivät sisällä tuota fraaseja vilisevää liturgiaa vailla todellista sisältöä. Heidän puheestaan oikeasti virkistyy, saa uusia ajatuksia ilman että se on mitenkään ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Arvostan sitä mitä heillä on annettavanaan todella paljon. No, on sitten niitä puhujia joiden kanssa olen keskustellut, jotka ovat katsoneet asiakseen käydä nuhtelemaan siitä, että olen kriittinen ja sanon epäkohtia ääneen.
        Sanoin heistä yhdelle, että lähtökohtamme kokemuksille on jo niin erilainen, että maailmamme eivät välttämättä kohtaa. Hän on mies ja puhuja. Mutta silti ne asiat, jotka minä koen ongelmiksi ovat minulle todellisia, vaikka hän ei olisi niihin törmännytkään. (Tai sitten ei halua nähdä todellisuutta).


      • Rebekka* kirjoitti:

        Muistan kyllä Sinut ja tekstisi jo vuosien takaa, mutta ikävä kyllä teet hallaa asiallesi tuolla yliampuvalla kielenkäyötöllä. Olen monista asioista pohjimmiltani samaa mieltä, mutta en käyttäisi noin vahvaa kieltä, koska se värittää ja vääristää asiaa liikaa. Aivan noin systemaattista harhaanjohtamista tilanne ei kuitenkaan ole. En sanoisi vl-uskoa julmuuksien ja valheiden kehdoksi edes hoitokokousvuosien takia, vaikka en niiden asioiden salailua voikaan ymmärtää ja hyväksyä.

        Kuten sanoin aiemmin. vl.uskossa on paljon hyvää ja kaunista. Mutta on paljon asioita joita en voi hyväksyä.
        Erilailla elävillä ja uskovilla on samanlainen ihmisarvo kuin vl-uskovaisella. Se vain näyttää usein unohtuvan. Sanotaan että usko on lahja ja Jumalan työ ja sitten saatetaan lähes halveksia niitä, jotka tätä lahjaa eivät ole saaneet tai joissa Jumala ei ole saanut tehdä työtään. Se ei ole ainakaan kutsumassa ketään sisälle.
        Myöskään ei anna tunnu siltä, että olemme uskomassa armosta. Kyllä se taivaspaikka toisinaan tuntuu olevan kovan työn takana. Mutta se mitä kritisoin voimakkaimmin on vapaan keskustelun tukahduttaminen. Yhteisö joka ei kestä keskustelua eikä pysty käsittelemään ja jopa hyväksymään totutuista eriäviä näkemyksiä, ei ole terve.

        Kirjoitit: "Jos vl-henkilö olosuhteiden pakosta joutuu jäämään vl-herätysliikkeen jäseneksi, niin moni kuitenkin vetää WC-pytystä alas SRK:n VALHEOPIT". Olen vl-liikkeessä niin sanotusti sisällä omasta tahdostani. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että en ole uskomassa SRKn enkä lestadiolaisuuden päälle eikä SRK ole Jumala eikä Päivämiehessä kirjoitettu teksti Jumalan sanaa. En myöskään elä toisin kuin puhun. Omissa ympyröissäni olen vapaasti mitä olen.

        seuraaviin virallisiin vl-oppeihin:

        1. Vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita ja taivaaseen meneviä uskovaisia - kaikki muut uskovaiset menevät helvettiin.

        2. Jumala ei pysty suoraan antamaan syntejä anteeksi ja pelastamaan ihmissielua - se voi tapahtua vain vl-henkilön kautta.

        3. Pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta.

        Vaikka tällä palstalla jotkut vl:t kiistävät, niin nuo ovat SRK:n ja vl-puhujien opettamia virallisia vl-oppeja.

        Vastaa kohta kohdalta. Kiitos.


      • Rebekka*
        Melperi1 kirjoitti:

        seuraaviin virallisiin vl-oppeihin:

        1. Vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita ja taivaaseen meneviä uskovaisia - kaikki muut uskovaiset menevät helvettiin.

        2. Jumala ei pysty suoraan antamaan syntejä anteeksi ja pelastamaan ihmissielua - se voi tapahtua vain vl-henkilön kautta.

        3. Pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta.

        Vaikka tällä palstalla jotkut vl:t kiistävät, niin nuo ovat SRK:n ja vl-puhujien opettamia virallisia vl-oppeja.

        Vastaa kohta kohdalta. Kiitos.

        Sairaslomalainen ehtii vastailemaan:

        En henkilökohtaisesti kykene uskomaan, että vanhoillislestadiolaiset olisivat ainoita oikeita uskovaisia. Eihän voi olla mahdollista, että kaikille maailman miljardeille ihmisille ei olisi edes tarjottu pelastumisen mahdollisuutta. Uskon siis, että vanhoillislestadiolainen oikein uskomassa oleva pelastuu, mutta en ole sulkemassa taivaan portteja keneltäkään muultakaan. Jumala olkoon meidän ainut tuomarimme.

        Kohta kaksi selittyy siis kohdalla yksi.

        Minulla tökkää aina kun näen kirjoitettuna Jumalan valtakunta, kun sillä tarkoitetaan lestadiolaisuutta. Samoin en mielelläni luokittele uskovainen - epäuskovainen vaan käytän termiä eri lailla uskova.


      • Sama ja erilainen
        Rebekka* kirjoitti:

        Sairaslomalainen ehtii vastailemaan:

        En henkilökohtaisesti kykene uskomaan, että vanhoillislestadiolaiset olisivat ainoita oikeita uskovaisia. Eihän voi olla mahdollista, että kaikille maailman miljardeille ihmisille ei olisi edes tarjottu pelastumisen mahdollisuutta. Uskon siis, että vanhoillislestadiolainen oikein uskomassa oleva pelastuu, mutta en ole sulkemassa taivaan portteja keneltäkään muultakaan. Jumala olkoon meidän ainut tuomarimme.

        Kohta kaksi selittyy siis kohdalla yksi.

        Minulla tökkää aina kun näen kirjoitettuna Jumalan valtakunta, kun sillä tarkoitetaan lestadiolaisuutta. Samoin en mielelläni luokittele uskovainen - epäuskovainen vaan käytän termiä eri lailla uskova.

        Käytät silti tuollaista termiä. Miten siis eroat muista vl-oikeinuskoisista? Kas kun minä esim. en ihan oikeasti erottele ihmisiä uskon mukaan kahteen lajiin. Minulle on olemassa vain uskovaiset, jotka uskovat Jeesukseen, Jumalan Ainoaan Poikaan, meidän Herraamme ja sitten niitä, jotka eivät usko: etunenässä ateistit ja sitten tulevat perässä epäilevät agnostikot, joilla on jonkin verran enemmän toivoa viisastua elämänsä varrella ja tarttua ilmaiseen armoon.

        Kertaan vielä: uskovaisia on vain yhdenlaisia, uskomattomia ja epäilijöitä kahteen junanavaunuun. Ihmisiä muuten on moneen junaan ja kukin taaplaa tyylillään. Uskokin ja sen ilmenemismuodot vaihtelevat eri aikoina ihmisen elämässä - joskus voimakkaampana, joskus heikompana. Perusvire sen sijaan säilyy. On tai ei ole käsitys siitä, että korkein käsi johtaa ja johdattaa - ateisteilla ei ole ja uskovilla on.


      • vl nauvosta
        Sama ja erilainen kirjoitti:

        Käytät silti tuollaista termiä. Miten siis eroat muista vl-oikeinuskoisista? Kas kun minä esim. en ihan oikeasti erottele ihmisiä uskon mukaan kahteen lajiin. Minulle on olemassa vain uskovaiset, jotka uskovat Jeesukseen, Jumalan Ainoaan Poikaan, meidän Herraamme ja sitten niitä, jotka eivät usko: etunenässä ateistit ja sitten tulevat perässä epäilevät agnostikot, joilla on jonkin verran enemmän toivoa viisastua elämänsä varrella ja tarttua ilmaiseen armoon.

        Kertaan vielä: uskovaisia on vain yhdenlaisia, uskomattomia ja epäilijöitä kahteen junanavaunuun. Ihmisiä muuten on moneen junaan ja kukin taaplaa tyylillään. Uskokin ja sen ilmenemismuodot vaihtelevat eri aikoina ihmisen elämässä - joskus voimakkaampana, joskus heikompana. Perusvire sen sijaan säilyy. On tai ei ole käsitys siitä, että korkein käsi johtaa ja johdattaa - ateisteilla ei ole ja uskovilla on.

        " Minulle on olemassa vain uskovaiset, jotka uskovat Jeesukseen, Jumalan Ainoaan Poikaan, meidän Herraamme ja sitten niitä, jotka eivät usko". Muista, että näin uskovia on monenlaisissa eri uskonlahkoissa ja seurakunnissa. Missään nimessä TE ette ole ainoita uskovia!


      • Rebekka*
        Sama ja erilainen kirjoitti:

        Käytät silti tuollaista termiä. Miten siis eroat muista vl-oikeinuskoisista? Kas kun minä esim. en ihan oikeasti erottele ihmisiä uskon mukaan kahteen lajiin. Minulle on olemassa vain uskovaiset, jotka uskovat Jeesukseen, Jumalan Ainoaan Poikaan, meidän Herraamme ja sitten niitä, jotka eivät usko: etunenässä ateistit ja sitten tulevat perässä epäilevät agnostikot, joilla on jonkin verran enemmän toivoa viisastua elämänsä varrella ja tarttua ilmaiseen armoon.

        Kertaan vielä: uskovaisia on vain yhdenlaisia, uskomattomia ja epäilijöitä kahteen junanavaunuun. Ihmisiä muuten on moneen junaan ja kukin taaplaa tyylillään. Uskokin ja sen ilmenemismuodot vaihtelevat eri aikoina ihmisen elämässä - joskus voimakkaampana, joskus heikompana. Perusvire sen sijaan säilyy. On tai ei ole käsitys siitä, että korkein käsi johtaa ja johdattaa - ateisteilla ei ole ja uskovilla on.

        No, ymmärtääkseni et usko vanhoillislestaidiolaisten oppien mukaan, niin olet silloin eri lailla uskova kuin he. Käsite on aseta kenenkään uskoa sen arvokkaammaksi kuin toisen.


      • Mikä se ero?
        Rebekka* kirjoitti:

        No, ymmärtääkseni et usko vanhoillislestaidiolaisten oppien mukaan, niin olet silloin eri lailla uskova kuin he. Käsite on aseta kenenkään uskoa sen arvokkaammaksi kuin toisen.

        Ettäkö Jumalan valtakunta on vain rauhanyhdistyksellä? Vai onko Jeesuskin eri Jeesus?


      • lyyleri
        Mikä se ero? kirjoitti:

        Ettäkö Jumalan valtakunta on vain rauhanyhdistyksellä? Vai onko Jeesuskin eri Jeesus?

        puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!!


      • Tewva
        Rebekka* kirjoitti:

        No, ymmärtääkseni et usko vanhoillislestaidiolaisten oppien mukaan, niin olet silloin eri lailla uskova kuin he. Käsite on aseta kenenkään uskoa sen arvokkaammaksi kuin toisen.

        Luin uskosi pyörittelyä Melperille ja tuossa edellä .Tulin ajatukseen, että minä voisin olla nimeen omaan määrittelemäsi erilailla uskovainen . Meitähän on valtaväestössä maailmassa niin , niin vähän.Mutta silti minä rohkeasti sanon, että näin ja vain näin uskomalla tullaan autuaaksi, kuin Jumalan valtakunnasta saarnataan.Minusta tätä sanomaa ei kannata pyöristellä, koska tämä usko on Raamatun mukainen, eikä siellä ole múuta mallia.


      • Acim lai nen
        lyyleri kirjoitti:

        puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!!

        lyyleri: "puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!! "

        Jeesus kehotti opetuslapsiaan etsimään Jumalan valtakuntaa. Ajatteletko Lyyleri, että opetuslasten olisi pitänyt kääntyä pois Jeesuksen luota ja suunnata matkansa jonnekin MUUALLE - esimerkiksi RY:lle!! - Jumalan valtakuntaa etsimään?

        Tällainen vl-itsekäs tulkinta on kovin onneton pelastuksen kannalta. Sen tarkoituksena kun ei ole lainkaan ylistää Jumalaa ja valaista Kristusta, vaan kohottaa vanhoillislestadiolaista seurakuntaepäjumalaa ja siis ihmislihaa palvonnan kohteeksi. Mutta Jumalan valtakunta ei löydy epäjumalia palvelemalla.


        Jos kyseessä olisi jokin tietty, aikaan ja paikkaan rajattu fyysinen lauma niin miksi Jeesuksen läheidyydessä jo olleiden olisi sitä enää tarvinnut mistään etsiä? Eikö itse Jeesus jos kuka ollut Jumalan valtakunta maanpäällä?


      • Tewva kirjoitti:

        Luin uskosi pyörittelyä Melperille ja tuossa edellä .Tulin ajatukseen, että minä voisin olla nimeen omaan määrittelemäsi erilailla uskovainen . Meitähän on valtaväestössä maailmassa niin , niin vähän.Mutta silti minä rohkeasti sanon, että näin ja vain näin uskomalla tullaan autuaaksi, kuin Jumalan valtakunnasta saarnataan.Minusta tätä sanomaa ei kannata pyöristellä, koska tämä usko on Raamatun mukainen, eikä siellä ole múuta mallia.

        "Mutta silti minä rohkeasti sanon, että näin ja vain näin uskomalla tullaan autuaaksi, kuin Jumalan valtakunnasta saarnataan"

        Jumalan valtakunnasta tuleva saarna on AINA OIKEA.

        Sen sijaan kieroa ja valheellista vl-herätysliikettä jokaisen kannattaa karttaa kuin ruttoa!


      • lyyleri
        Acim lai nen kirjoitti:

        lyyleri: "puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!! "

        Jeesus kehotti opetuslapsiaan etsimään Jumalan valtakuntaa. Ajatteletko Lyyleri, että opetuslasten olisi pitänyt kääntyä pois Jeesuksen luota ja suunnata matkansa jonnekin MUUALLE - esimerkiksi RY:lle!! - Jumalan valtakuntaa etsimään?

        Tällainen vl-itsekäs tulkinta on kovin onneton pelastuksen kannalta. Sen tarkoituksena kun ei ole lainkaan ylistää Jumalaa ja valaista Kristusta, vaan kohottaa vanhoillislestadiolaista seurakuntaepäjumalaa ja siis ihmislihaa palvonnan kohteeksi. Mutta Jumalan valtakunta ei löydy epäjumalia palvelemalla.


        Jos kyseessä olisi jokin tietty, aikaan ja paikkaan rajattu fyysinen lauma niin miksi Jeesuksen läheidyydessä jo olleiden olisi sitä enää tarvinnut mistään etsiä? Eikö itse Jeesus jos kuka ollut Jumalan valtakunta maanpäällä?

        olla totta tuo sinun tulkintasi minun viestistäni ...ei voi !!!


      • mie taas, naapurista
        lyyleri kirjoitti:

        puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!!

        pane edes joskus tueksi, MISSÄ KOHTI RAAMATTUA?

        Nautattaa tuollainen saivartelia akka.


      • iveta
        Acim lai nen kirjoitti:

        lyyleri: "puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!! "

        Jeesus kehotti opetuslapsiaan etsimään Jumalan valtakuntaa. Ajatteletko Lyyleri, että opetuslasten olisi pitänyt kääntyä pois Jeesuksen luota ja suunnata matkansa jonnekin MUUALLE - esimerkiksi RY:lle!! - Jumalan valtakuntaa etsimään?

        Tällainen vl-itsekäs tulkinta on kovin onneton pelastuksen kannalta. Sen tarkoituksena kun ei ole lainkaan ylistää Jumalaa ja valaista Kristusta, vaan kohottaa vanhoillislestadiolaista seurakuntaepäjumalaa ja siis ihmislihaa palvonnan kohteeksi. Mutta Jumalan valtakunta ei löydy epäjumalia palvelemalla.


        Jos kyseessä olisi jokin tietty, aikaan ja paikkaan rajattu fyysinen lauma niin miksi Jeesuksen läheidyydessä jo olleiden olisi sitä enää tarvinnut mistään etsiä? Eikö itse Jeesus jos kuka ollut Jumalan valtakunta maanpäällä?

        Jos kyseessä olisi jokin tietty, aikaan ja paikkaan rajattu fyysinen lauma niin miksi Jeesuksen läheidyydessä jo olleiden olisi sitä enää tarvinnut mistään etsiä? Eikö itse Jeesus jos kuka ollut Jumalan valtakunta maanpäällä?

        Minustakin, kun sanotaan, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle, tarkoittaa sitä, että Kristus ja pelastus Hänessä on lähellä.


      • Meneekö perille?
        lyyleri kirjoitti:

        puhutaan vain yhdestä oikeasta uskosta..ja Jumalan laumasta...Se kehotetaan ETSIMÄÄN...Ei voi sanoa, ennenkuin löytää...!!!!

        etsimään Jumalan valtakunta, vaan Jumalan valtakuntaA. Ja toisaalla neuvotaan, että jos te HAPUILEMALLA sen löytäisitte. Tämä ei käy yksiin väitteenne kanssa, että te olette Jumalan valtakunta. Teidät löytää jokainen lukutaitoinen, ei tarvitse hapuilla, mutta Jumala, Jeesus ja koko jumaluus on ja pysyy meille KAIKILLE enemmän tai vähemmän hämäränä alueena. Kukaan ei ainakaan voi väittää tuntevansa sen kuin omat taskunsa. Vasta taivaassa kaikki selviää hartaimmimmallekin veeällälle. Vähän nöyryyttä kehiin!

        Me olemme kaikki vasta matkalla, emme perillä.


      • Meneekö perille? kirjoitti:

        etsimään Jumalan valtakunta, vaan Jumalan valtakuntaA. Ja toisaalla neuvotaan, että jos te HAPUILEMALLA sen löytäisitte. Tämä ei käy yksiin väitteenne kanssa, että te olette Jumalan valtakunta. Teidät löytää jokainen lukutaitoinen, ei tarvitse hapuilla, mutta Jumala, Jeesus ja koko jumaluus on ja pysyy meille KAIKILLE enemmän tai vähemmän hämäränä alueena. Kukaan ei ainakaan voi väittää tuntevansa sen kuin omat taskunsa. Vasta taivaassa kaikki selviää hartaimmimmallekin veeällälle. Vähän nöyryyttä kehiin!

        Me olemme kaikki vasta matkalla, emme perillä.

        Kun itse aloin miettiä vl-uskoa ja -opetusta tarkemmin, törmäsin juuri tuohon Raamatun vastaiseen tulkintaan.

        'Me vl:t olemme löytäneet jumalanvaltakunnan, olemme lopettaneet etsimisen. Omistamme sen ja jaamme sen osallisuutta vl-parannuksen tekijöille.' Näinhän se opetus menee.

        Kuitenkaan jumalanvaltakunta, Hänen Kuninkuutensa ei ole jokin pysyvä, kahlittavsissa oleva, kerralla saatava lopullinen olomuoto ja -tila. Jeesus kehoitti uskoviaan etsimään lakkaamatta sitä!
        Kunnon vl:t ovat sen jo heti kättelyssä lopettaneet, joten ovatko he uskoviakaan oikeasti?

        Ihan kuin jokin ilmatila olisi valloitettavissa, rajattavissa ja omistettavissa ja muilla ei ole siihen mitään jakoa, jos ei tee kuin 'omistajat' määrävät.

        On eri asia juoda vesi kuin juoda vettä.

        Miten suomi voi olla noin vaikeaa?!


      • Tewva
        Melperi1 kirjoitti:

        "Mutta silti minä rohkeasti sanon, että näin ja vain näin uskomalla tullaan autuaaksi, kuin Jumalan valtakunnasta saarnataan"

        Jumalan valtakunnasta tuleva saarna on AINA OIKEA.

        Sen sijaan kieroa ja valheellista vl-herätysliikettä jokaisen kannattaa karttaa kuin ruttoa!

        Evakeliumi on se lääke , joka syntisen tekee vanhurkaaksi.Ihmisen raadollisuus ei perikään iankaikkista elämää, vaan uskolla omistettu armo ja vanhurskaus.Tämä armo on vain Jumalan valtakunnassa tarjolla.Käytännön asiat ovat erikseen ja niistä neuvotellaan , koska me olemme ihmisyyden puolesta niin erilaisia. Minua ei ole mikään ahdistanut tässä rakkaassa Siionissa.


    • .........

      ......

      • hieno avaus! Reb.

        saa ääri uskovaisen sanattomksi raikkaalla kirjoituksella.
        Arvasinko oikein?


      • murheellista
        hieno avaus! Reb. kirjoitti:

        saa ääri uskovaisen sanattomksi raikkaalla kirjoituksella.
        Arvasinko oikein?

        anteliaat kiitokset , kun julkisesti kritisoi vl:n uskonkäsityksistä.
        Sitähän varmaan kaipasitkin. Se piti tulla sitten tänne julkisesti ilmoittamaan .
        Se mikä on Jumalan edessä oikein ja mikä harhaa-- väärin, sitä ei tuomaroida ( onneksi) kuitenkaan täällä huutoäänestyksellä..

        Pohdin usein mielessäni Rebekan kaltaisia, joita on ilmeisesti "elävän kristillisyyden" keskuudessa, mikä saa heidät tällaiselle palstalle, joka on avoimen vihamielinen tälle kristillisyydelle, nakertamaan kristillisyyttä, arvostelemaan sitä monasti tosi härskisti.

        Sehän on selvää ,että he saavat täällä raikuvat suosionosoitukset, Juudaan suudelman, kun yhtyvät pilkkaajain kuoroon.

        Itse uskovaisena tulisi kamala olo, jos kirjoituksiani alettaisiin kiitellä näitten anti-vl:n taholta.
        Hälytyskellot soisivat kyllä kovasti sisimmässäni: nyt on jotain pahasti pielessä omassa uskonelämässsäni.


      • Rebekka*
        murheellista kirjoitti:

        anteliaat kiitokset , kun julkisesti kritisoi vl:n uskonkäsityksistä.
        Sitähän varmaan kaipasitkin. Se piti tulla sitten tänne julkisesti ilmoittamaan .
        Se mikä on Jumalan edessä oikein ja mikä harhaa-- väärin, sitä ei tuomaroida ( onneksi) kuitenkaan täällä huutoäänestyksellä..

        Pohdin usein mielessäni Rebekan kaltaisia, joita on ilmeisesti "elävän kristillisyyden" keskuudessa, mikä saa heidät tällaiselle palstalle, joka on avoimen vihamielinen tälle kristillisyydelle, nakertamaan kristillisyyttä, arvostelemaan sitä monasti tosi härskisti.

        Sehän on selvää ,että he saavat täällä raikuvat suosionosoitukset, Juudaan suudelman, kun yhtyvät pilkkaajain kuoroon.

        Itse uskovaisena tulisi kamala olo, jos kirjoituksiani alettaisiin kiitellä näitten anti-vl:n taholta.
        Hälytyskellot soisivat kyllä kovasti sisimmässäni: nyt on jotain pahasti pielessä omassa uskonelämässsäni.

        Sinä arvelet motiivini avauksen tekemiseen sen verran metsään, että katson parhaaksi kommentoida sitä. Syy miksi sen tein on se, että en ole ajatusteni kanssa yksin. Jos vähänkään voin helpottaa jonkun toisen pohdintoja asoiden kanssa, on se kannattanut tehdä.

        Tiedät kyllä mikä saa "minun kaltaseni" sanojasi lainatakseni (luopion, kelvottoman, harhahenkisen, poispoikenneen, näin ilmeisesti ajattelet) kirjoittamaan tälle palstalle aidosti ajatuksistani. Kovin laajasti niille ei ole muualla sijaa. Tavoista poikkeavien ajatusten esittäjä vaiennetaan hyvin äkkiä.

        Voisitko osoittaa yhden kohda kirjoituksista, jossa pilkkaan lestadiolaisia tai lestadiolaisuutta. Miksi tosiasioiden myöntäminen ja niistä puhuminen on automaattisesti rumaa ja väärin, se on pilkkaa. Miksi vain positiivisista asioista saa puhua? Ikävä kyllä minä en voi elää niin että noukin vain rusinat pullasta. En ole elää omaatuntoani vastaan. Silloin minulla soisivat hälytyskellot, eivät nyt.


      • murheellista kirjoitti:

        anteliaat kiitokset , kun julkisesti kritisoi vl:n uskonkäsityksistä.
        Sitähän varmaan kaipasitkin. Se piti tulla sitten tänne julkisesti ilmoittamaan .
        Se mikä on Jumalan edessä oikein ja mikä harhaa-- väärin, sitä ei tuomaroida ( onneksi) kuitenkaan täällä huutoäänestyksellä..

        Pohdin usein mielessäni Rebekan kaltaisia, joita on ilmeisesti "elävän kristillisyyden" keskuudessa, mikä saa heidät tällaiselle palstalle, joka on avoimen vihamielinen tälle kristillisyydelle, nakertamaan kristillisyyttä, arvostelemaan sitä monasti tosi härskisti.

        Sehän on selvää ,että he saavat täällä raikuvat suosionosoitukset, Juudaan suudelman, kun yhtyvät pilkkaajain kuoroon.

        Itse uskovaisena tulisi kamala olo, jos kirjoituksiani alettaisiin kiitellä näitten anti-vl:n taholta.
        Hälytyskellot soisivat kyllä kovasti sisimmässäni: nyt on jotain pahasti pielessä omassa uskonelämässsäni.

        elää saatanan ja SRK:n orjana sekä kritisoida kaikkia niitä, jotka tuovat esille vääristelemätöntä Jumalan sanaa tällä palstalla?


      • keskustelua kiitos.
        Rebekka* kirjoitti:

        Sinä arvelet motiivini avauksen tekemiseen sen verran metsään, että katson parhaaksi kommentoida sitä. Syy miksi sen tein on se, että en ole ajatusteni kanssa yksin. Jos vähänkään voin helpottaa jonkun toisen pohdintoja asoiden kanssa, on se kannattanut tehdä.

        Tiedät kyllä mikä saa "minun kaltaseni" sanojasi lainatakseni (luopion, kelvottoman, harhahenkisen, poispoikenneen, näin ilmeisesti ajattelet) kirjoittamaan tälle palstalle aidosti ajatuksistani. Kovin laajasti niille ei ole muualla sijaa. Tavoista poikkeavien ajatusten esittäjä vaiennetaan hyvin äkkiä.

        Voisitko osoittaa yhden kohda kirjoituksista, jossa pilkkaan lestadiolaisia tai lestadiolaisuutta. Miksi tosiasioiden myöntäminen ja niistä puhuminen on automaattisesti rumaa ja väärin, se on pilkkaa. Miksi vain positiivisista asioista saa puhua? Ikävä kyllä minä en voi elää niin että noukin vain rusinat pullasta. En ole elää omaatuntoani vastaan. Silloin minulla soisivat hälytyskellot, eivät nyt.

        Rebekka edustaa hienosti elävää kristillisyyttä kuin häntä tuossa kritisoinut kirjoittaja:murheellisa...


      • Rebekka*
        Rebekka* kirjoitti:

        Sinä arvelet motiivini avauksen tekemiseen sen verran metsään, että katson parhaaksi kommentoida sitä. Syy miksi sen tein on se, että en ole ajatusteni kanssa yksin. Jos vähänkään voin helpottaa jonkun toisen pohdintoja asoiden kanssa, on se kannattanut tehdä.

        Tiedät kyllä mikä saa "minun kaltaseni" sanojasi lainatakseni (luopion, kelvottoman, harhahenkisen, poispoikenneen, näin ilmeisesti ajattelet) kirjoittamaan tälle palstalle aidosti ajatuksistani. Kovin laajasti niille ei ole muualla sijaa. Tavoista poikkeavien ajatusten esittäjä vaiennetaan hyvin äkkiä.

        Voisitko osoittaa yhden kohda kirjoituksista, jossa pilkkaan lestadiolaisia tai lestadiolaisuutta. Miksi tosiasioiden myöntäminen ja niistä puhuminen on automaattisesti rumaa ja väärin, se on pilkkaa. Miksi vain positiivisista asioista saa puhua? Ikävä kyllä minä en voi elää niin että noukin vain rusinat pullasta. En ole elää omaatuntoani vastaan. Silloin minulla soisivat hälytyskellot, eivät nyt.

        Mietin vieläkin sitä, että pidit niin pahana, että "tulin julkisesti ilmoittamaan" ajatukseni. Jos olisin hymistellyt ja hyssytellyt, noukkinut rusinoita pullasta, kehunut ja pehmustanut kritiikin niin sievään pakettiin, että se ei olisi enää kritiikkiä ollenkaan, sitä et varmaankaan olisi paheksunut. Kysymys kuuluu edelleen: Miksi vain myönteisistä asioista saa puhua ääneen??

        Jos piispa pitää suviseuroissa puheen, jossa hän sekä antaa kiitosta että kritisoi lestadiolaisuutta, kumman luulette Päivämiehen sivuille päätyvän. Kritiikistä ei mainita halaistua sanaa, mutta jo otsikoissa tuodaan esille se positiivinen asia, jonka piispa toi esille. Mielestäni tälläinen toiminta aiheuttaa vain hallaa. Miksi ei voida myöntää, että metsään on menty välillä ja syvälle, mutta että otetaan opiksi, että entisen kaltaiset tapahtumat eivät toistu. Sellaista toimintaa minä arvostaisin, että tunnustetaan reilusti että ei olla täydellisiä, mutta halutaan korjata virheet.


      • ewtyqhsad
        Melperi1 kirjoitti:

        elää saatanan ja SRK:n orjana sekä kritisoida kaikkia niitä, jotka tuovat esille vääristelemätöntä Jumalan sanaa tällä palstalla?

        Kirjoitustesi perusteella minusta tuntuu että sinun pitäisi tietää varsin hyvin millaista on elää saatanan orjana ja "kritisoida kaikkia niitä, jotka tuovat esille vääristelemätöntä Jumalan sanaa tällä palstalla"... Mutta niin kauan kun on elämää, on toivoa. Jumalan siunausta elämääsi!


      • omei
        Melperi1 kirjoitti:

        elää saatanan ja SRK:n orjana sekä kritisoida kaikkia niitä, jotka tuovat esille vääristelemätöntä Jumalan sanaa tällä palstalla?

        millaista on elää saatanan orjana


      • omei kirjoitti:

        millaista on elää saatanan orjana

        että sinä ja muut SRK:n VALHEOPPEIHIN uskovat ovat valheen isän saatanan orjia.


      • omei
        Melperi1 kirjoitti:

        että sinä ja muut SRK:n VALHEOPPEIHIN uskovat ovat valheen isän saatanan orjia.

        saatanana väkyy vaIkuttavan aika lujassa otteessa ja viemukanaan kuin piru pässiä otu koli aaasas


    • Happy end?

      Eiköhän saatana loppupelissä korjaa omaan talteensa kaikki "vain me" oppia opettavat ja siihen uskovat vanhoillislestadiolaiset.

      • 20+7

        Mellu ilakoi ennen aikojaan. Jospa lämpimät onkin varattu muille ?


    • lyyleri

      juuri niin, kuin on Raamatussa ennustettu.! Tunnethan Raamatun !?

      • Raamattu puhuu monessa kohtaa "vain me" vanhoillislestadiolaisista. Seuraavassa muutama kohta malliksi:

        Jes. 37:29

        "29. Koska sinä minua vastaan raivoat ja koska sinun ylpeytesi on tullut minun korviini, niin minä panen koukkuni sinun nenääsi ja suitseni sinun suuhusi ja vien sinut takaisin samaa tietä, jota tulitkin."

        Jes. 13:11

        "11. Minä kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden."

        Ps. 59:

        "13. Minkä he huulillaan puhuvat, sen he suullaan syntiä tekevät. Joutukoot he ylpeydessään kiinni kirousten ja valheiden tähden, joita he puhuvat.
        14. Hävitä heidät vihassasi, hävitä olemattomiin, ja tietäkööt he, että Jumala hallitsee Jaakobissa, maan ääriin saakka. Sela."

        2.Tim. 4:

        "3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
        4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."


      • ennustaa?

        Eriseuraako?


    • lyyleri

      Rebekka....ja Pyhään Henkeen, Pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisea...?

      • Rebekka*

        Totta kai. Se mitä kritisoin on monet toimintavat, jotka ovat käytännönasioita eikä niillä ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa. Miksi järki pitäisi säilöä naftaliiniin ja aivot nostaa narikkaan sellaisten asioiden kohdalla jotka eivät mitenkään ole liitoksissa ihmisen autuaaksitulon kanssa? Minulle ei riitä, että sanotaan että näin on hyväksi nähty ja keskustelukyky asiasta loppuu siihen.

        En vain kykene näkemään pyhien yhteyttä pelkässä siinä pienessä joukossa maailman miljardien ihmisten joukossa.


      • Erä sihminen
        Rebekka* kirjoitti:

        Totta kai. Se mitä kritisoin on monet toimintavat, jotka ovat käytännönasioita eikä niillä ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa. Miksi järki pitäisi säilöä naftaliiniin ja aivot nostaa narikkaan sellaisten asioiden kohdalla jotka eivät mitenkään ole liitoksissa ihmisen autuaaksitulon kanssa? Minulle ei riitä, että sanotaan että näin on hyväksi nähty ja keskustelukyky asiasta loppuu siihen.

        En vain kykene näkemään pyhien yhteyttä pelkässä siinä pienessä joukossa maailman miljardien ihmisten joukossa.

        Haluaisin lähettää kysymyksen sinulle sähköpostilla. Onko sinulla meiliosoitetta?


      • Rebekka*
        Erä sihminen kirjoitti:

        Haluaisin lähettää kysymyksen sinulle sähköpostilla. Onko sinulla meiliosoitetta?

        Ei ole sellaista meiliosoitetta, jonka voisin täällä antaa....


      • yhteys"!

        SRK on pelkkä valheen ja salailun pesäpaikka.


      • Rebekka* kirjoitti:

        Ei ole sellaista meiliosoitetta, jonka voisin täällä antaa....

        Kirjoita myös jatkossa tälle palstalle.

        Sinulla on kypsiä ja terveitä mielipiteitä asioista. Pystyt myös kritisoimaan vl-talostelua. On täysin selvää, että jos kirjoitat raikkaita ja Jumalan mielen mukaisia kommentteja, niin saat kimppuusi PITKÄHAMPAISET vl-HYEENAT. Näin on käynyt jo tässä ketjussa. Nämä vl-HYEENAT vihaavat tervettä Raamatun mukaista oppia. He ovat tottuneet syömään SRK:n tarjoamaa VALHERIESKAA ja se maistuu heidän suussaan hunajalle.

        Olen pahoillani, että myös tämä sinua kannustava kommenttini todennäköisesti nostattaa uusia vl-VALHEHYEENOJEN viestejä sinua vastaan. Mutta meidän pitää muistaa aina se, että kun olemme Kristuksen puolella, niin olemme voittajan puolella. Ei yksikään vl-SUDEN TORAHAMMAS kykene vahingoittamaan Kristuksen sotilasta. Taivaallinen sotajoukko tylsyttää jokaisen miekan, joka nousee Jumalan juoksupoikia ja -tyttöjä vastaan. Niin myös jokaisen "vain me" vl-valhemiekan.

        Siunausta sinulle!


      • lyyleri
        yhteys"! kirjoitti:

        SRK on pelkkä valheen ja salailun pesäpaikka.

        virallinen oikeuslaitos tällaisen tuomion antanut ?? Silloin on syyllinen, kun on saanut oikeudelta tuomion..!!


      • nenä-Ville
        Melperi1 kirjoitti:

        Kirjoita myös jatkossa tälle palstalle.

        Sinulla on kypsiä ja terveitä mielipiteitä asioista. Pystyt myös kritisoimaan vl-talostelua. On täysin selvää, että jos kirjoitat raikkaita ja Jumalan mielen mukaisia kommentteja, niin saat kimppuusi PITKÄHAMPAISET vl-HYEENAT. Näin on käynyt jo tässä ketjussa. Nämä vl-HYEENAT vihaavat tervettä Raamatun mukaista oppia. He ovat tottuneet syömään SRK:n tarjoamaa VALHERIESKAA ja se maistuu heidän suussaan hunajalle.

        Olen pahoillani, että myös tämä sinua kannustava kommenttini todennäköisesti nostattaa uusia vl-VALHEHYEENOJEN viestejä sinua vastaan. Mutta meidän pitää muistaa aina se, että kun olemme Kristuksen puolella, niin olemme voittajan puolella. Ei yksikään vl-SUDEN TORAHAMMAS kykene vahingoittamaan Kristuksen sotilasta. Taivaallinen sotajoukko tylsyttää jokaisen miekan, joka nousee Jumalan juoksupoikia ja -tyttöjä vastaan. Niin myös jokaisen "vain me" vl-valhemiekan.

        Siunausta sinulle!

        SRK:n selässä. Siinä on Melperillä elämäntehtävää.

        Jaksamista Sinulle!


      • vl-veli lieksasta
        nenä-Ville kirjoitti:

        SRK:n selässä. Siinä on Melperillä elämäntehtävää.

        Jaksamista Sinulle!

        Jumalan armoa, että ulkopuolisetkin ovat avaamassa silmiämme, kun emme itse totuutta näe.


      • Rebekka*
        Melperi1 kirjoitti:

        Kirjoita myös jatkossa tälle palstalle.

        Sinulla on kypsiä ja terveitä mielipiteitä asioista. Pystyt myös kritisoimaan vl-talostelua. On täysin selvää, että jos kirjoitat raikkaita ja Jumalan mielen mukaisia kommentteja, niin saat kimppuusi PITKÄHAMPAISET vl-HYEENAT. Näin on käynyt jo tässä ketjussa. Nämä vl-HYEENAT vihaavat tervettä Raamatun mukaista oppia. He ovat tottuneet syömään SRK:n tarjoamaa VALHERIESKAA ja se maistuu heidän suussaan hunajalle.

        Olen pahoillani, että myös tämä sinua kannustava kommenttini todennäköisesti nostattaa uusia vl-VALHEHYEENOJEN viestejä sinua vastaan. Mutta meidän pitää muistaa aina se, että kun olemme Kristuksen puolella, niin olemme voittajan puolella. Ei yksikään vl-SUDEN TORAHAMMAS kykene vahingoittamaan Kristuksen sotilasta. Taivaallinen sotajoukko tylsyttää jokaisen miekan, joka nousee Jumalan juoksupoikia ja -tyttöjä vastaan. Niin myös jokaisen "vain me" vl-valhemiekan.

        Siunausta sinulle!

        Samoin sinulle!


      • Tewva
        Melperi1 kirjoitti:

        Kirjoita myös jatkossa tälle palstalle.

        Sinulla on kypsiä ja terveitä mielipiteitä asioista. Pystyt myös kritisoimaan vl-talostelua. On täysin selvää, että jos kirjoitat raikkaita ja Jumalan mielen mukaisia kommentteja, niin saat kimppuusi PITKÄHAMPAISET vl-HYEENAT. Näin on käynyt jo tässä ketjussa. Nämä vl-HYEENAT vihaavat tervettä Raamatun mukaista oppia. He ovat tottuneet syömään SRK:n tarjoamaa VALHERIESKAA ja se maistuu heidän suussaan hunajalle.

        Olen pahoillani, että myös tämä sinua kannustava kommenttini todennäköisesti nostattaa uusia vl-VALHEHYEENOJEN viestejä sinua vastaan. Mutta meidän pitää muistaa aina se, että kun olemme Kristuksen puolella, niin olemme voittajan puolella. Ei yksikään vl-SUDEN TORAHAMMAS kykene vahingoittamaan Kristuksen sotilasta. Taivaallinen sotajoukko tylsyttää jokaisen miekan, joka nousee Jumalan juoksupoikia ja -tyttöjä vastaan. Niin myös jokaisen "vain me" vl-valhemiekan.

        Siunausta sinulle!

        Rebekalle tuli armopaloja ja siunausta.


      • Espoon veli
        vl-veli lieksasta kirjoitti:

        Jumalan armoa, että ulkopuolisetkin ovat avaamassa silmiämme, kun emme itse totuutta näe.

        alkavat murtua.


      • Rebekka*
        Tewva kirjoitti:

        Rebekalle tuli armopaloja ja siunausta.

        En kirjoita armopalojen toivossa ja eikä siunausta sinun mielestäni voi ja kannata toivottaa ihan jokaiselle?


      • Tewva kirjoitti:

        Rebekalle tuli armopaloja ja siunausta.

        en jakele kenellekään mitään armopaloja.

        Siunausta toivotan kenelle toivotan. Sinulle sitä en toivota, koska toistat tällä palstalla SRK:n ja vl-puhujien Raamatun vastaisia valheoppeja ja johdat ihmisiä poispäin iäti kestävästä Jumalan sanasta. Miksi kukaan uskovainen toivottaisi siunausta sellaiselle hengelliselle myyräntyölle?


    • illat

      ovat eräs merkki SRK:n juuttumisesta 70-luvun barrikadeille. Alustuksen lisäksi puheenvuoroja pitää pari-kolme ennakkoon tilattua "oikeamielistä" ja sitten muutama heitä säestävä p......nuolija. Jos joku asia askarruttaa tai jopa tuntuu oudolta, kannattaa olla vaan hiljaa ja odottaa, että pääsee kotiin aiheuttamatta ongelmia.

      "Seurakunnan yksimielisyys" on pelkkä illuusia, jota pidetään lähes väkivaltaisesti elossa...

      • kirjoitussormi

        kuului; Mitä tapahtuu vl-uskolle?
        Ei tapahdu mitään. Oikea usko jatkuu maailman loppuun asti Jumalan säätämyksen mukaan.Aina on luopujia ollut sielunvihollisen eksytyksen uhreina.


      • Reunalta komentti
        kirjoitussormi kirjoitti:

        kuului; Mitä tapahtuu vl-uskolle?
        Ei tapahdu mitään. Oikea usko jatkuu maailman loppuun asti Jumalan säätämyksen mukaan.Aina on luopujia ollut sielunvihollisen eksytyksen uhreina.

        Jos raamattua ei hävitetä.
        Srk risumajana katoaa helposti koska perusta ei ole kunnossa.


      • näköjään
        kirjoitussormi kirjoitti:

        kuului; Mitä tapahtuu vl-uskolle?
        Ei tapahdu mitään. Oikea usko jatkuu maailman loppuun asti Jumalan säätämyksen mukaan.Aina on luopujia ollut sielunvihollisen eksytyksen uhreina.

        SRK:n valheoppien uhri. :((


      • lyyleri

        tämä hähdään ulkopuolisen silmin..


      • lyyleri
        näköjään kirjoitti:

        SRK:n valheoppien uhri. :((

        että maailmaan mahtuu oppeja...etkö ole suvaitsevainen...eikö suvaitsemattomuus sinällään ole valheoppi ?


      • Raamattuun uskova
        lyyleri kirjoitti:

        että maailmaan mahtuu oppeja...etkö ole suvaitsevainen...eikö suvaitsemattomuus sinällään ole valheoppi ?

        ime itseensä SRK:n Raamatun vastaisia oppeja kuten sinä teet.


      • Rebekka*
        kirjoitussormi kirjoitti:

        kuului; Mitä tapahtuu vl-uskolle?
        Ei tapahdu mitään. Oikea usko jatkuu maailman loppuun asti Jumalan säätämyksen mukaan.Aina on luopujia ollut sielunvihollisen eksytyksen uhreina.

        Olen eri mieltä. Vanhoillislestadiolaisuus nykytilassa ei tule kestämään. Oikea usko voi jatkua maailman loppuun asti Jumalan säätämyksen mukaan, kuten totesit, mutta elämäntapasäännösten päälle rakennettu vl-usko kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Teoria ja käytäntö eivät kohtaa. Uskovainen elää erilailla kuin mitä opetetaan, eikä syy ole siinä ihmisessä vaan niissä käytännöissä mitä on rakennettu ja joilla ei ole mitään tekemistä todellisen syntikäsitteen kanssa.


      • heikkouskova
        lyyleri kirjoitti:

        tämä hähdään ulkopuolisen silmin..

        Kyllä minullakin on sama käsitys seurakuntailloista kuin edellisellä kirjoittajalla. Seurakunnassa hiljaiset kulkijat katselevat jalkoihinsa kun puheenjohtaja kyselee kommentteja alustukseen. Sitten puheenjohtaja määrää ennaltasopimansa henkilön käyttämään puheenvuoron ja jäsenten enemmistö on asiaan tyytyväisiä. Ei tarvitse mennä seurakunnan eteen kuten hoitokokousvuosina pelkäämään, että jyrkimmät lakitietoiset uskovaiset alkaisivat tutkimaan hengen vaikutuksia mielipiteessä.


      • mun mielestän
        heikkouskova kirjoitti:

        Kyllä minullakin on sama käsitys seurakuntailloista kuin edellisellä kirjoittajalla. Seurakunnassa hiljaiset kulkijat katselevat jalkoihinsa kun puheenjohtaja kyselee kommentteja alustukseen. Sitten puheenjohtaja määrää ennaltasopimansa henkilön käyttämään puheenvuoron ja jäsenten enemmistö on asiaan tyytyväisiä. Ei tarvitse mennä seurakunnan eteen kuten hoitokokousvuosina pelkäämään, että jyrkimmät lakitietoiset uskovaiset alkaisivat tutkimaan hengen vaikutuksia mielipiteessä.

        mikset käytä puheenvuoroi seurakuntapäivil, sitte ei tartteis toisteka kattoo jalkoihisa , kun suhun kahtois .Mut ku ollaan hiljaa ja sit tullaan tänne jupiseen, et tyhmii tilaisuuksii.Monet ei uskalla esiintyy edessä, siks ne ei sinne, mut ei sitä tarvii pelätä mitä puhhuu .Ei sitä tarvii arvostella, jos joku puhuja tai ennalta sovittu puhhuu, kun on kai se ny puheenjakajastaki tosi noloa, jos yksin puheluu joutuis pitään.


      • lyyleri
        heikkouskova kirjoitti:

        Kyllä minullakin on sama käsitys seurakuntailloista kuin edellisellä kirjoittajalla. Seurakunnassa hiljaiset kulkijat katselevat jalkoihinsa kun puheenjohtaja kyselee kommentteja alustukseen. Sitten puheenjohtaja määrää ennaltasopimansa henkilön käyttämään puheenvuoron ja jäsenten enemmistö on asiaan tyytyväisiä. Ei tarvitse mennä seurakunnan eteen kuten hoitokokousvuosina pelkäämään, että jyrkimmät lakitietoiset uskovaiset alkaisivat tutkimaan hengen vaikutuksia mielipiteessä.

        sinähän voit, jos olet rohkea...sitten muutkin rohkaistuvat..mutta Jumalanlapsella on vapaus.


      • heikkouskova
        lyyleri kirjoitti:

        sinähän voit, jos olet rohkea...sitten muutkin rohkaistuvat..mutta Jumalanlapsella on vapaus.

        Seurakuntaillan merkitys olisi mielestäni tilaisuus jossa annettaisiin voimia uskonelämän jatkamiselle. Nyt pääpainoksi on muodostunut kivisen polun kulkijalle aitojen laittaminen taivastien laidoille oletuksella että yhteiset säännöt pitäisivät lauman matkalla. On unohdettu, että poispoikenneet eivät samojen aitojen takia pääse helpolla takaisin tielle ja matkalle.


      • Eräs toinen ex-vllä
        heikkouskova kirjoitti:

        Seurakuntaillan merkitys olisi mielestäni tilaisuus jossa annettaisiin voimia uskonelämän jatkamiselle. Nyt pääpainoksi on muodostunut kivisen polun kulkijalle aitojen laittaminen taivastien laidoille oletuksella että yhteiset säännöt pitäisivät lauman matkalla. On unohdettu, että poispoikenneet eivät samojen aitojen takia pääse helpolla takaisin tielle ja matkalle.

        "On unohdettu, että poispoikenneet eivät samojen aitojen takia pääse helpolla takaisin tielle ja matkalle. "

        Olet oikeassa tässä asiassa. Erosin aikoinaan vl-liikkeestä. En kokenut sitä omaksi paikakseni ja lisäksi omakohtainen usko puuttui. Myöhemmin tulin uskoon ja voisin nyt palata vanhaan hengelliseen kotiini vl:ien piiriin, jos he puhdistaisivat oppinsa vastaamaan kristinuskon perusoppeja. Tämä edellyttäisi höpösyntien ja harhaoppisten kuuliaisuusvaatimusten (epäterve kuuliaisuus seurakunnalle ja oman omantunnon halveksuminen) poistamista sekä hoitokokousmenneisyyden selvittämistä ja reilua julkista anteeksipyyntöä uhreilta. Vl:t voisivat osallistua myös enemmään ev-lut-kirkon arkipäivän toimintaan: esim. yhteiset päiväkerhot, yhteiset myyjäiset jne.

        Tämän jälkeen vl-piireissäkin puhaltaisivat raikkaat tuulet ja suuri osa meistä ex-vl:stä varmastikin palaisi perinteikkään liikkeemme pariin.


    • Ent. vl

      Mitä hyvää ja kaunista on lestadiolaisuudessa? Sellaista, mikä on nimenomaan lestadiolaisuutta eikä yleensä kristillisyyttä?

    • Rebekka*

      Näyttäisi että olisi uusia viestejä, viimeisin aivan juuri kirjoitettu. Mihin bittiavaruuteen ne sinkoavat kun eivät tallennu...

      • Noomutta...

        vaikka kävisikin palstalla joka toinen vuosi: joutavat jorinat ovat aina aivan samat.

        Itse siis käyn palstalla ainakin joka toinen vuosi. Seuroissa käyn suunnilleen yhtä usein, koska täälläpäin ei seuroja juuri ole.

        Puhuvaiset veljet, joita olen tavannut, eivät koskaan ole asettaneet mitään elämäntapajuttuja autuuden ehdoiksi. Riittää, että uskoo Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurskaudekseen. Aina eivät sitten uskon hedelmätkään ole oikeansorttisia eli kilvoitus onnistuu kehnosti, kehnommin kuin sitä itse haluaisi. Siitä tulee sitten huonouden tunne ja kuormaa. Kristus on kuulemma kantanut senkin kuorman.

        Tässäkin ketjussa on monia asioita, joihin ei oikein mitenkään osaisi ottaa kantaa. Taitavat kaikki olla noita toisarvoisia elämäntapakysymyksiä. Niihin kait sitten eksyy...

        Alueilla, joilla on paljon uskovaisia, olisi ehkä paikallaan sopia lähimmäisen kyttäyksen ja joruilun vähentämisestä niin heikommankin veljen olisi helpompi raahustaa Jumalan joukon jatkona.


      • Rebekka*
        Noomutta... kirjoitti:

        vaikka kävisikin palstalla joka toinen vuosi: joutavat jorinat ovat aina aivan samat.

        Itse siis käyn palstalla ainakin joka toinen vuosi. Seuroissa käyn suunnilleen yhtä usein, koska täälläpäin ei seuroja juuri ole.

        Puhuvaiset veljet, joita olen tavannut, eivät koskaan ole asettaneet mitään elämäntapajuttuja autuuden ehdoiksi. Riittää, että uskoo Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurskaudekseen. Aina eivät sitten uskon hedelmätkään ole oikeansorttisia eli kilvoitus onnistuu kehnosti, kehnommin kuin sitä itse haluaisi. Siitä tulee sitten huonouden tunne ja kuormaa. Kristus on kuulemma kantanut senkin kuorman.

        Tässäkin ketjussa on monia asioita, joihin ei oikein mitenkään osaisi ottaa kantaa. Taitavat kaikki olla noita toisarvoisia elämäntapakysymyksiä. Niihin kait sitten eksyy...

        Alueilla, joilla on paljon uskovaisia, olisi ehkä paikallaan sopia lähimmäisen kyttäyksen ja joruilun vähentämisestä niin heikommankin veljen olisi helpompi raahustaa Jumalan joukon jatkona.

        Päätellen siitä, että seuroja on joka toinen vuosi, et kovin monia puhuvaisia veljiä ole tavannut...Koska etä elä mukana tässä "talostelussa" sinun on siis mahdotonkin ottaa asioihin kantaa, tuntuvat varmasti vierailta.


      • vl.veliseni
        Noomutta... kirjoitti:

        vaikka kävisikin palstalla joka toinen vuosi: joutavat jorinat ovat aina aivan samat.

        Itse siis käyn palstalla ainakin joka toinen vuosi. Seuroissa käyn suunnilleen yhtä usein, koska täälläpäin ei seuroja juuri ole.

        Puhuvaiset veljet, joita olen tavannut, eivät koskaan ole asettaneet mitään elämäntapajuttuja autuuden ehdoiksi. Riittää, että uskoo Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurskaudekseen. Aina eivät sitten uskon hedelmätkään ole oikeansorttisia eli kilvoitus onnistuu kehnosti, kehnommin kuin sitä itse haluaisi. Siitä tulee sitten huonouden tunne ja kuormaa. Kristus on kuulemma kantanut senkin kuorman.

        Tässäkin ketjussa on monia asioita, joihin ei oikein mitenkään osaisi ottaa kantaa. Taitavat kaikki olla noita toisarvoisia elämäntapakysymyksiä. Niihin kait sitten eksyy...

        Alueilla, joilla on paljon uskovaisia, olisi ehkä paikallaan sopia lähimmäisen kyttäyksen ja joruilun vähentämisestä niin heikommankin veljen olisi helpompi raahustaa Jumalan joukon jatkona.

        saarnaa nettiratiosta ja hyvin säilyn uskossa.


    • Aamuherätys

      Lestadiolaisuudessa on paljon uskon voimaa. Valitettavasti usko kohdistuu usein aivan vääriin kohteisiin. Mutta jo tänään voimme tehdä parannuksen. Mitäpä, jos yhdessä ojentaisimme tämänpäiväisten seurojen puhujaveljiä!

      • wendy

        *Mitäpä, jos yhdessä ojentaisimme tämänpäiväisten seurojen puhujaveljiä!*

        Uskomme elävässä uskossa, että Jumala antaa puhetta puhujapoloiselle. Jumala sanoi kerran sille kukasenytolikaan miehelle, joka kehu omistavansa kankean kielen yms, että avaa suusi, niin minä täytän sen. Näinhän se on tänäkin päivänä? Menisitko sinä nuhtelemaan Jumalaa siitä, millaisen puheen hän antoi puhujaveljelle? Kukin puhuu vielä niillä vajavaisilla taidoillaan, mutta henki on sama kaikilla. Meillä on uskon yhteys ja yhteinen rakkaus. Siitähän meidät tunnetaan, että me keskinäisen rakkauden pidämme. Jos joku muuta väittää, saapi katsella sydämensä sopukoihin ja tutkistella, olenko oikealla tiellä?


      • mustaa valoa
        wendy kirjoitti:

        *Mitäpä, jos yhdessä ojentaisimme tämänpäiväisten seurojen puhujaveljiä!*

        Uskomme elävässä uskossa, että Jumala antaa puhetta puhujapoloiselle. Jumala sanoi kerran sille kukasenytolikaan miehelle, joka kehu omistavansa kankean kielen yms, että avaa suusi, niin minä täytän sen. Näinhän se on tänäkin päivänä? Menisitko sinä nuhtelemaan Jumalaa siitä, millaisen puheen hän antoi puhujaveljelle? Kukin puhuu vielä niillä vajavaisilla taidoillaan, mutta henki on sama kaikilla. Meillä on uskon yhteys ja yhteinen rakkaus. Siitähän meidät tunnetaan, että me keskinäisen rakkauden pidämme. Jos joku muuta väittää, saapi katsella sydämensä sopukoihin ja tutkistella, olenko oikealla tiellä?

        Menisitko sinä nuhtelemaan Jumalaa siitä, millaisen puheen hän antoi puhujaveljelle?
        Nimittäin Jumalalta ei ole enää vuosiin tullut apuja näille puhujaveljille, ovat jääneet puehissaan keskenään


      • Kriittinen kritinä
        wendy kirjoitti:

        *Mitäpä, jos yhdessä ojentaisimme tämänpäiväisten seurojen puhujaveljiä!*

        Uskomme elävässä uskossa, että Jumala antaa puhetta puhujapoloiselle. Jumala sanoi kerran sille kukasenytolikaan miehelle, joka kehu omistavansa kankean kielen yms, että avaa suusi, niin minä täytän sen. Näinhän se on tänäkin päivänä? Menisitko sinä nuhtelemaan Jumalaa siitä, millaisen puheen hän antoi puhujaveljelle? Kukin puhuu vielä niillä vajavaisilla taidoillaan, mutta henki on sama kaikilla. Meillä on uskon yhteys ja yhteinen rakkaus. Siitähän meidät tunnetaan, että me keskinäisen rakkauden pidämme. Jos joku muuta väittää, saapi katsella sydämensä sopukoihin ja tutkistella, olenko oikealla tiellä?

        sitten niin aina pitää? Eikö riitä, että luetaan Raamattua ja siihen korkeintaan pieni omakohtainen lisäys tai muu pohdinta. Miksi pitää venyttää tiettyyn minuuttimäärään saakka? Tekissitten senkin ajan jotain yleishyödyllistä auttamistehtävää, vaikka sukankutomista tai pallinnikkaroimista.

        Puheet ovat vain alkaneet toistaan itseään. Siinä sitten niitä fraaseja tarvitaankin pönkkäämään löllöä lässyä.


    • ne ponimai

      ei ymmärrä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe