Kävin iltapäivällä neuvolassa ja terveydenhoitaja kertoi, ettei isällä, eikä kenelläkään muullakaan, ole asiaa synnytykseen saati vierailemaan laitoksella, possuepidemian vuoksi. Laskettuun aikaan on viikko, ja kyllä oli itku päästä.
Ymmärrettävää toisaalta, mutta mulla ainakin keljuttaa todella paljon! Keljuttaa omasta ja mieheni puolesta ja vähän myös huolestuttaakin, sillä ainakin itse olen laskenut tämänkin synnytyksen aikana mieheni varaan aika paljon, ainakin rauhoittavana tekijänä, joka mun ollessa valmis luovuttamaan ja piehtaroidessa epätoivossa toteaa rauhallisesti, ettei tästä niin vain karatakaan, vaan on parasta keskittyä olennaiseen. Eikä mieskään suuresti ilahtunut, kyllä hänkin olisi halunnut olla vastaanottamassa uuden perheenjäsenen maailmaan.
Miten muualla? Onko tämä vain rajoitus voimassa vain täällä, vai joutuvatko kaikki muutkin tässä veneessä olijat tuleen yksin? Vai onko se jopa jollekulle helpotus?
Sika karkoittaa isän
19
474
Vastaukset
- ...
meille puhuttiin jo kuukausia sitten perhevalmennuksessa että noin voi käydä, jos sairaalassa tarpeeks monta sikainfulenssa tapausta.
oon ihan hulluna pelänny tota, et isä ei pääsis synnytykseen...la 23.11 ja toivottavasti vaavi päättää tulla ennen sitä, ettei ne vaan ehdi eristää sitä sairaalaa.täälä kun ei vielä niin pahana toi ole.- Talipallo
Mitäs se isä haittaa sitten, jos on oireeton ja vauvahan saa vastaaineen kun on itse ottanut rokotteen siis äiti raskausaikana...miten kun mulla la 16.1.2009...Saakohan sen rokotteen jo ennen sitä kaikki?Isäkin?
- dgmjng
Talipallo kirjoitti:
Mitäs se isä haittaa sitten, jos on oireeton ja vauvahan saa vastaaineen kun on itse ottanut rokotteen siis äiti raskausaikana...miten kun mulla la 16.1.2009...Saakohan sen rokotteen jo ennen sitä kaikki?Isäkin?
vauva ei saa rokotteesta tarvittavia vasta-aineita, joten siksi ei saa tulla ihmisiä, jotka voisi vauvan tartuttaa.
- entajua
dgmjng kirjoitti:
vauva ei saa rokotteesta tarvittavia vasta-aineita, joten siksi ei saa tulla ihmisiä, jotka voisi vauvan tartuttaa.
Kun joka paikassa nimenomaan toitotetaan että sikarokote suojaa paitsi raskaanaolevaa äitiä, myös syntyvää vauvaa aina 6kk ikään saakka. Mistä sä tuollaista oot saanut päähäsi?
- Sisely
dgmjng kirjoitti:
Alle 6kk:n ikäiset eivät tuota itse vasta-aineita, siksi heitä ei rokotetakaan. Mutta äidin raskausaikana ottama rokote suojaa myös vauvaa, vasta-aineet, kuten kaikki muukin, siirtyy istukan kautta vauvalle. Suoja ei tosin ole yhtä vahva kuin jos lapsi olisi itsessään rokotettu.
- Sisely
Osasin kyllä varautua siihen, ettei vieraita päästetä samaan malliin kuin aikaisemmin. Esikoisen kanssa kun olin laitoksella, uutta tulokasta katsomassa kävi lähes kaikki lähistöllä asuvat sukulaiset ja kaverit. Mutta en uskonut, että isätkin jätetään ulkopuolelle., se tuntuu aika rajulta päätökseltä.
Kysyin asiaa täällä kätilönä työskentelevältä kaverilta, ja hän sanoi eristyksen olevan voimassa valtakunnallisesti, joten valitettavasti taidetaan olla molemmat yksinämme salissa. Jos sulle on ensimmäinen, niin voin vain kuvitella kuinka pelottava ajatus se on, sillä vaikka olen jo kerran synnyttänyt ja samassa paikassa, ja osa synnärin henkilökunnasta on tuttuja, mua pelottaa silti aika tavalla.
Tarkista silti neuvolasta millainen käytäntö siellä on voimassa, toivottavasti ei niin tiukka linja kuin täällä! Onnea ja jaksamista loppurutistukseen!
- ---
Tollanen ei ole tullut edes mieleenkää että voisi tapahtua! Itsekin laskenut miehen varaan paljon, että on sitten joku tukihenkilö ja läheinen kannustamassa. Missä päin suomea asustelet/mikä sairaala on kyseessä? Itsellä laskettu aika vasta 13.1 ja jos tuollainen yleistyy, on se varmasti voimassa silloin kun itsellä on tosi kysymyksessä. Kamalaa tosiaan! :( Toisaalta tuntuu hassulta, että yksi ihminen lisää vaikuttaisi paljon epidemian leviämiseen, varsinkin kun on kyse noinkin tärkeästä tehtävästä olla mukana. Toivottavasti ei oikeasti kävisi toteen, ja olisi vain mahdollinen "varoitus"..
- Sisely
Kirjoitinkin jo ylemmäs, että osasin varautua siihen, ettei muita vieraita päästetä synnärille, mutta se ettei isäkään pääse oli jo melkoinen shokki. Eikä se vierailukaan niin kamalalta tunnu, mutta se synnytys! Vieläkin hirvittää.
Asun Kemissä, ja ajattelin ensin, että tämä on vain (yli)reagointia täällä sen torniolaistytön kuolemaan. (Samaa sairaanhoitopiiriä ollaan ja sama sairaala.) Mutta sain tänään sellaisen käsityksen, että sama pätee kaikkiin synnytyslaitoksiin Suomessa. En itse tiedä mitä ajattelisin, onko tämä nyt kärpästen ampumista tykillä vai ihan perustelut päätös. Sama kai sen silti, tämän mukaan on nyt elettävä.
Mutta eristyksen kestosta ei ole ollut puhetta, toivottavasti se on purettu ennen sun vuoroasi! Hyvällä tuurillahan niinkin voi käydä. Hyvää loppuodotusta!
- entä jos
isä on rokotettu?Saakohan sitten tulla?Mun mies on saanut työnsä puolesta rokotteen ja otti sen nimenomaan minun takia ettei tartuta tautia.
- AiJai
...Multa ei ole itku vain päästä,vaan pääsee!!Onkohan asia tosiaan ihan näin?Ymmärrän ns "turhat"vierailut,mutta kyllä on moni,minä ehdottomasti mukaanlukien,tuleva äiti äärettömän surullinen ja osin avuton joutuessaan synnytyssaliin yksin!Miehelläni on kaksi sektiolla maailmaan saatettua lasta,ja oli nyt niin isosti innoissaan mahdollisesta alatiesynnytyksestä..Nyyhkis..No,josko tilanne muuttuu,tai ei olekkaan ihan näin radikaali..
- ...
juttelin neuvolatätin kanssa reilu viikko sitten tosta, niin se sanoi et sairaalassa pitää olla useita kymmeniä tapauksia, että toi eristys tulee voimaan..näin meillä siis päijät-hämeessä..
luin pari päivää sitten et oisko n. 5 henkilöä nyt siel hoidossa.
pelottaa kyllä ihan sairaasti, ensimmäistä tosiaan odotan..
voi kun äkkiä tää synnytys käynnistyis, ni jos viel ei oo tota kieltoo tullu ni ei ehtis tulemaankaan. - Etelä-Pohjanmaa
... kirjoitti:
juttelin neuvolatätin kanssa reilu viikko sitten tosta, niin se sanoi et sairaalassa pitää olla useita kymmeniä tapauksia, että toi eristys tulee voimaan..näin meillä siis päijät-hämeessä..
voi kun äkkiä tää synnytys käynnistyis, ni jos viel ei oo tota kieltoo tullu ni ei ehtis tulemaankaan.Meilläpäin sairaalaan saa tulla äitiä ja lasta katsomaan vain terve isä ja sisarukset (siis vauvan sisarukset tietenkin).
- Sisely
... kirjoitti:
voi kun äkkiä tää synnytys käynnistyis, ni jos viel ei oo tota kieltoo tullu ni ei ehtis tulemaankaan.Oliskohan mun kätilö kaverini tarkoittanutkin tuota, että valtakunnallinen ohje on asettaa sairaala eristykseen jos sairaalassa on useita tautitapauksia. Täällä on sairaalassa n. 20 aikuista ja 20 lasta, sekä tehohoidossa neljä ihmistä. Ja epidemia pahimmillaan.
Toivottavasti mahdollisimman harva joutuu tähän samaan tilanteeseen, sillä mitä enemmän yritän tsempata itseäni, sen enemmän mulla huolestuttaa. :(
Parempaa onnea kaikille muille!
- ?????
Tietääkö kukaan onko siellä eristystä? Laskettu aika 17.11. ja en kyllä voi kuvitellakaan synnyttäväni ilman miestäni...
- Talipallo
Hei tänään kysyin neuvolasta kun itse synnytän Joensuun keskussairaalassa... sieltä sanoivat, että kyllä pääsee isä synnytykseen...ja että ei kaikkia edes muutenkaan rokoteta,niin rokotteen saamattomuus ei oo este päästä sinne. Mulla siis laskettuaika 16.1.10 kun mun mies on jo yli sen 24-vuoden iän ja ei kuulu riskiryhmään, kun on vaan terveen oloinen siellä...
Eli tuossa taas joku paska juttu yli hysteriistä, minusta vauvan maailmaan saattaminen on niin tärkee asia ja se tuki siellä synnytyksessä että ei noin saa olla! Ja hoitaahan se isä sitä vauvaa muutenkin kotona äidin kanssa heti nykysin 1-2-vrk syntymän jälkeen ja kotona on muitakin lapsia, niin miksi se sitten ei siellä sairaalassa sais käydä?Ja todella se sanottiin että se suoja on vauvalla jos äiti on ottanu rokotteen niin 6kk ikään asti, varsinkin kun loppuraskaudesta ottanu on eli viikon 28 jälkeen.... - Sisely
Talipallo kirjoitti:
Hei tänään kysyin neuvolasta kun itse synnytän Joensuun keskussairaalassa... sieltä sanoivat, että kyllä pääsee isä synnytykseen...ja että ei kaikkia edes muutenkaan rokoteta,niin rokotteen saamattomuus ei oo este päästä sinne. Mulla siis laskettuaika 16.1.10 kun mun mies on jo yli sen 24-vuoden iän ja ei kuulu riskiryhmään, kun on vaan terveen oloinen siellä...
Eli tuossa taas joku paska juttu yli hysteriistä, minusta vauvan maailmaan saattaminen on niin tärkee asia ja se tuki siellä synnytyksessä että ei noin saa olla! Ja hoitaahan se isä sitä vauvaa muutenkin kotona äidin kanssa heti nykysin 1-2-vrk syntymän jälkeen ja kotona on muitakin lapsia, niin miksi se sitten ei siellä sairaalassa sais käydä?Ja todella se sanottiin että se suoja on vauvalla jos äiti on ottanu rokotteen niin 6kk ikään asti, varsinkin kun loppuraskaudesta ottanu on eli viikon 28 jälkeen....että siellä isä saa olla mukana. En toivo kenenkään muun joutuvan miettimään miten tällaisesta selviää.mutta olenpa melkein kade! Ottaiskohan ne mut jonnekin muualle synnyttämään? :) En oikeasti ymmärrä miten täällä oikein tämä asia on ajateltu, mielummin ylireagoimalla kuin ottamalla riski toisestakin tutkinnastako?
Taidanpa soittaa suoraan synnärille huomenna, eihän tämä ole kohtuullista millään tavoin. Kieltäköön vierailut, se kelpaa mulle, mutta synnyttämään en yksin halua. Vierailukielto menee mulle perille paremmin, koska synnytyssalissa ei ole muita yhtäaikaa, mutta jos on paljon synnyttäjiä huoneissa voi olla useampikin äiti lapsineen.
- ????????????????????
Halusin vaan kommentoida tähän että jos lapseni isää kielletään tulemasta synnytykseen, niin ei tule äitikään!! Tasan tarkkaan synnytän mielummin kotona kun yksin sairaalassa! Mieheni on kyllä saanut rokotteen työnsä puolesta ja itse olen jo taudin sairastánut, joten en usko että kielletään. Uskomatonta edes ehdottaa kelleen tollasta!!
saa isä tulla synntyssaliin, mutta taas vierailuja on karsittu... Esim. Vain lapsen isä pääsee vierailulle, mutta vain joka ilta klo.17.30-18.30....
- Sisely
Musta tuo vierailukielto ei kuulosta kovin pahalta, ainakaan tähän vaihtoehtoon verrattuna. Pitäisköhän tuo tehdä pitkähkö sukulaisvierailu Ouluun odottelemaan synnytystä? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4282358Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122159Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501435Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821109Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel581025Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4131002Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41888- 153885
- 56839
- 79815