Lääkkeet ja suun limakalvot

Minulla on käytössä symbicort. Suun limakalvot menee todella helposti rikki. Harjaan hampaat aina ennen lääkkeen ottoa, ja huuhtelen suun ja kurlaan nielun heti lääkkeen oton jälkeen ja useampaan otteeseen.

Mitä voin vielä tehdä? Auttaako jotkut vitamiinit? Ei ole mukavaa, jos kitalaesta irtoaa nahkaa tai kielessä on haavoja.
31234
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Olen käyttänyt 20 vuotta hengitettäviä kortikosteroideja mutta ei suuni sisusta ole haavoille rikkoutunut. Joskus on nahkaa lähtenut kitalaesta, mutta se voi johtua liian kuuman juoman hörppäyksestäkin.

Luin juuri Hengitys-lehteä 4/09, jossa asiantuntija vastaa suun huuhtelun tärkeys- kysymykseen aika perusteellisesti, mutta ei kerro mainitsemistasi oireista, ei anna myöskään äänen käheytymiseen hoito-ohjetta. Kysymys kuuuu: Miksi suun huuhtelemista suositellaan hengitettävän kortikosteroidin ottamisen jälkeen? Onko merkitystä sillä, otetaanko lääke ennen vai jälkeen ateriaa?

Ja vastauksia yksinkertaistettuna: Normaaleilla annoksilla käytetty kortikosteroidi ei juuri imeydy suusta, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan. Turhaan lääkettä ei kuitenkaan kannata suuhun jättää. Jotkut hammaslääkärit ovat sitä mieltä, että silloin lääke voi vaikuttaa hampaiden kuntoon. Suuhun jäädessään lääke voi myös lisätä hiivatulehdusriskiä niillä , jotka ovat herkkiä saamaan hiivatulehduksia.

- Onko sinulla ollut hiivatulehduksia, tunnetko niiden oireet ja vaikutukset? (kysyy tämän kirjoittaja.)

Vastaus jatkuu: Hengitettävän kortikosteroidi voi myös aiheuttaa joillekin äänen käheytymistä. On arvioitu, että jopa 10% astmaatikoista saattaa kärsiä siitä jne - viittaukset refluksiin.

- Mutta sinullahan ei ole kysymys refluksista. (kommentoi tämän kirjoittaja)

Vastaus jatkuu: Hengitettävän kortikosteroidin mahdollisesti aiheuttamia ongelmia voi välttää yksinkertaisin keinoin. Suu ja kurkku huuhdellaan vedellä lääkkeenoton jälkeen, eli purskutellaan vettä kunnolla suussa ja sylkäistään se sitten pois. Vettä ei pidä niellä... jne

- Näinhän sinä kerroit tekeväsikin. Asiantuntija lisää vielä että suuret määrät voivat imeytyä, mutta silloin puhutaan annoksista, joiden koko on 1500 ug/vrk. Silloinkin haittoja voi helposti ehkäistä muistamalla huuhdella suu huolellisesti.
Oleellista merkitystä ei ole myöskään sillä, ottaako lääkkeen ennen vai jälkeen aterian. Tärkeää on, että suu huuhdotaan heti lääkkeenoton jälkeen.
Hampaiden harjauksesta ei tässä yhteydessä ole lisähyötyä, vedellä huuhtelu riittää. Hampaiden harjaus tehdään erikseen hampaiden puhdistamiseksi. Näin asiantuntija.

Sinun sijassasi menisin näyttämään haavaumia yleis- tai hammaslääkärille, koska niitähän voi aiheuttaa vaikkapa virus, allergia tms.... Et maininnut lääkkeitäsi - mitä muita on. Voisiko olla yhteisvaikutusta.

En ole pitänyt tapanani pestä hampaita ennen lääkettä. Minulla on kuvitelma, että puhtaiden hampaiden pinnalle voisi jäädä lääkettä, vaikka ne pesisikin taas uudelleen. Mutta lääkkeiden ottamiseni on ajoittunut niin, että aamulla otan lääkkeet, huuhtelen, syön aamiaisen ja pesen hampaat sekä puhdistan kielen.

Hiivaa on joskus kielessäni ja n. kerran kahdessa vuodessa. Yhden ainoan kerran olen käynyt äänipolilla käheydestä, tutkittiin ja äänihuulissa sekä ympäristössä oli hiivakatetta. Söin lääkkeen ja käheys oli ohi. Vesipiippua suositeltiin sielläkin. Olen pitänyt sitä "leluna" mutta nyt olen ruvennut käyttämään.

Äänestä
  • Tästä oli hyötyä varmasti monelle.

    Äänestä

  • Olen käyttänyt 33 vuotta kortisonisuihkeita astman hoitoon. Minun suuni limakalvot ovat haavoilla ja iho ohentunut. En pysty syömään happamia ruokia (enpä kyllä allergianikaan vuoksi) Mutta jo pelkkä ruokailu ärsyttää kurkkua, niin että yskin hyvän aikaa. Limakalvot ovat ihan kirjavat. En usko että minulla on hiivaa. Hammaslääkäri olisi varmasti sen huomannut, olen puhunut asiasta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Voi jestas kirjoitti:

Minulla on käytössä symbicort. Suun limakalvot menee todella helposti rikki. Harjaan hampaat aina ennen lääkkeen ottoa, ja huuhtelen suun ja kurlaan nielun heti lääkkeen oton jälkeen ja useampaan otteeseen.

Mitä voin vielä tehdä? Auttaako jotkut vitamiinit? Ei ole mukavaa, jos kitalaesta irtoaa nahkaa tai kielessä on haavoja.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu